Elektrische wagens

Elektrische wagen opladen

Overzicht van alle elektrische auto’s die momenteel (2021) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België. 

Bekijk hier alle toekomstige EV’s
Bekijk hier alle occasie EV’s

FotoAutoPrijsKM
Aiways U537.100€250
Audi e-tron
GT quattro
102.900€395
Audi e-tron
GT RS
143.200€380
Audi e-tron
50 quattro
71.530€260
Audi e-tron
55 quattro
84.370€360
Audi e-tron
S 55 quattro
97.110€330
Audi e-tron SB
50 quattro
73.540€265
Audi e-tron SB
55 quattro
86.380€365
Audi e-tron SB
S 55 quattro
99.120€335
Audi Q4
35 e-tron
52 kWh
41.990€265
Audi Q4
40 e-tron
77 kWh
48.500€385
Audi Q4
45 e-tron quattro
77 kWh
52.450€365
Audi Q4
50 e-tron quattro
77 kWh
56.350€360
Audi Q4 Sportback
35 e-tron
52 kWh
43.990€275
Audi Q4 Sportback
40 e-tron
77 kWh
50.500€395
Audi Q4 Sportback
45 e-tron quattro
77 kWh
54.450€375
Audi Q4 Sportback
50 e-tron quattro
77 kWh
58.350€370
BMW i340.750€220
BMW i3s44.400€220
BMW i4
eDrive40
59.600€425
BMW i4
M50
73.000€400
BMW iX
xDrive40
81.200€305
BMW iX
xDrive50
97.950€440
BMW iX369.950€360
Citroën ë-Berlingo36.050€200
Citroën e-C435.600€280
Citroën
ë-Spacetourer 50
51.790€175
Citroën
ë-Spacetourer 75
57.790€260
Dacia Spring16.990€175
DS 3 Crossback
E-Tense
38.400€260
Fiat 500e
3+1 42kWh
29.900€260
Fiat 500e
Berline 24kWh
23.900€150
Fiat 500e
Berline 42kWh
27.900€260
Fiat 500e
Cabrio 42kWh
30.900€260
Ford Mustang
RWD 76kWh
48.000€290
Ford Mustang
RWD 99kWh
56.150€380
Ford Mustang
AWD 76kWh
54.950€290
Ford Mustang
AWD 99kWh
64.425€380
Honda e34.500€200
Hyundai IONIQ39.849€240
Hyundai Kona
EV 39kWh
38.999€280
Hyundai Kona
EV 64kWh
46.999€400
Ioniq 5
58 kWh RWD
45.999€350
Ioniq 5
73 kWh RWD
49.249€425
Ioniq 5
73 kWh AWD
53.249€400
JAC iEV7s29.900€215
Jaguar I-Pace
EV 320
64.990€300
Jaguar I-Pace
EV 400
80.850€300
Kia e-Niro
39 kWh
39.040€260
Kia e-Niro
64 kWh
42.940€380
Kia Soul EV
39 kWh
37.490€220
Kia Soul EV
64 kWh
41.390€330
Lexus UX 300e53.100€235
Maxus EV80
Minibus
61.600€190
Mazda MX-3033.490€170
Mercedes EQA
250
66kWh-140kW-FWD
49.973€350
Mercedes EQA
300 4Matic
66kWh-168kW-AWD
55.176€345
Mercedes EQA
350 4Matic
66kWh-215kW-AWD
58.080€340
Mercedes EQB
300 4Matic
66kWh-168kW-AWD
63.041€325
Mercedes EQB
350 4Matic
66kWh-215kW-AWD
65.945€320
Mercedes EQC
400 4Matic
74.899€350
Mercedes EQS
450+ (107 kWh)
117.854€540
Mercedes EQS
580 4Matic (107 kWh)
155.606€525
Mercedes EQV
300
76.096€275
Mercedes eVito
Tourer
67.643€300
MG Marvel R
RWD
45.985€320
MG Marvel R
AWD
50.485€310
MG ZS EV
Standard Range (50kWh)
31.985€260
MG ZS EV
Long Range (70kWh)
35.985€350
Mini Cooper SE33.100€190
Nissan Leaf36.540€240
Nissan Leaf e+45.000€350
Opel Combo-e
Life
36.000€200
Opel Corsa-e31.795€280
Opel Mokka-e36.200€250
Opel Zafira-e
Life 50
53.178€175
Opel Zafira-e
Life 75
59.178€260
Peugeot e-20830.479€280
Peugeot e-200833.120€260
Peugeot e-Rifter34.950€200
Peugeot e-Traveller
47kWh-100kW
46.818€175
Peugeot e-Traveller
72kWh-100kW
51.977€260
Polestar 2
Standard Range
Single Motor
45.900€340
Polestar 2
Long Range
Single Motor
49.900€420
Polestar 2
Long Range
Dual Motor
53.900€380
Porsche Taycan
71kWh-300kW-RWD
86.186€335
Porsche Taycan
4S
71kWh-390kW-AWD
110.533€325
Porsche Taycan
Plus
83kWh-350kW-RWD
92.442€380
Porsche Taycan
4S Plus
83kWh-420kW-AWD
117.648€375
Porsche Taycan
GTS
83kWh-440kW-AWD
134.249€370
Porsche Taycan
Turbo
83kWh-500kW-AWD
157.844€365
Porsche Taycan
Turbo S
83kWh-560kW-AWD
191.724€360
Porsche Taycan
4 Cross Turismo
83kWh-350kW-AWD
96.870€385
Porsche Taycan
4S Cross Turismo
83kWh-420kW-AWD
115.383€370
Porsche Taycan
Turbo Cross Turismo
83kWh-500kW-AWD
158.701€365
Porsche Taycan
Turbo S Cross Turismo
83kWh-560kW-AWD
192.158€360
Porsche Taycan
GTS Sport Turismo
83kWh-440kW-AWD
138.352€370
Renault Twingo ZE19.850€150
Renault ZOE
ZE50 R110
32.800€320
Renault ZOE
ZE50 R135
34.800€320
Seres 332.690€250
Skoda Enyaq iV
60 (58 kWh)
39.775€280
Skoda Enyaq iV
80 (77 kWh)
46.075€360
Smart EQ
forfour
24.500€130
Smart EQ
fortwo
26.500€130
Smart EQ
fortwo cabrio
27.000€130
Tesla Model 350.990€370
Tesla Model 3
Long Range
56.990€485
Tesla Model 3
Performance
63.990€465
Tesla Model Y
Long Range
63.000€410
Tesla Model Y
Performance
70.000€390
Tesla Model S104.990€445
Tesla Model S
Plaid
129.990€435
Tesla Model X114.990€370
Tesla Model X
Plaid
119.990€360
Volvo C40
Recharge
60.150€340
Volvo XC40 Recharge
Single Motor
46.400€320
Volvo XC40 Recharge
Twin Motor
59.000€340
VW ID.3
Pro
58kWh-107kW-RWD
38.095€350
VW ID.3
Pro Performance
58kWh-150kW-RWD
39.685€340
VW ID.3
Pro S 4 seats
77kWh-150kW-RWD
43.555€425
VW ID.3
Pro S 5 seats
77kWh-150kW-RWD
43.740€425
VW ID.4
Pro Performance
77kWh-150kW-RWD
47.280€375
VW ID.4
GTX
77kWh-220kW-AWD
54.770€360



✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ KM: het rijbereik, zoals geschat of getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
✪ Uitgebreide tabel: wil je een uitgebreide versie van bovenstaande tabel, met o.a. batterijcapaciteit (kWh), kWh/prijs verhouding, laadsnelheid, verbruik, snelladen, acceleratie, WLTP-rijbereik, topsnelheid, vermogen en trekhaak-mogelijkheden? Die kan je bij ons bestellen. Contacteer ons voor meer info.
✪ Automerken die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

Actieradius

Benzine- en dieselwagens rijden doorgaans 500 tot 1000 km op een volle tank. De hedendaagse elektrische auto heeft een praktisch haalbare reikwijdte van 200 tot 450 km. Dat is een pak minder natuurlijk.

Langs de andere kant legt de gemiddelde Belgische autobestuurder per dag minder dan 40 km af. Voor de meeste gebruikers volstaat de actieradius van een elektrische wagen dus ruimschoots voor het alledaagse gebruik.

Het officiële rijbereik van een elektrisch voertuig werd vroeger bepaald door de NEDC-test, en tegenwoordig door de WLTP-test. De WLTP-proef zou een realistisch beeld moeten geven, maar eigenlijk overschatten beide testen de werkelijke range van een elektrische auto. Daarom hebben wij de EGEAR-range ingevoerd, die je terug vindt in bovenstaand overzicht. Het is een schatting van het werkelijke rijbereik op basis van onze ervaring met elektrische voertuigen, of een testresulaat, indien we met de wagen een lange rijtest gedaan hebben. Het type wagen, rijstijl én omgevingstemperatuur beïnvloeden het verbruik sterk, dus wij gaan uit van een normale rijstijl en matige buitentemperaturen (15°C tot 20°C ).

Thuis laden

Eén van de grote voordelen aan een e-auto is dat je hem gewoon thuis kan opladen. Via een gemiddeld 230V stopcontact laad je zo ongeveer 20 kilometer actieradius per uur. Installeer je een speciale wallbox, dan kan je de oplaadtijd aanzienlijk verkorten. Een gemiddelde wallbox kost 500€ à 1.000€ (installatie inbegrepen) en verdubbelt of verdrievoudigt de laadsnelheid.

Een elektrische auto thuis opladen kost gemiddeld 3,8€ à 4,6€ per 100 km, al is dit natuurlijk sterk afhankelijk van waar je woont, het type wagen, welk energiecontract je hebt en hoe economisch je rijdt. Lees er meer over hier.

Woon je in een appartement, dan heb je allicht minder gemakkelijk toegang tot een parkeerplek met een beschikbaar stopcontact. Je kan dan nagaan of je gemeentebestuur eventueel een laadpaal wil installeren bij jou in de buurt.

Onderweg laden

Doe je lange ritten met je elektrische auto, dan zal je onderweg moeten laden. Voor Tesla-rijders is dit geen probleem aangezien Tesla wereldwijd een eigen netwerk van supersnelle laadpalen heeft uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. In Europa heeft het bedrijf meer dan 400 laadlocaties.

Koop je een andere elektrische wagen, dan zal je beroep moeten doen op publieke laadpalen van derde partijen. In Europa vind je een allegaartje van trage en snelle laadpalen, die door verschillende bedrijven beheerd worden. Verder zijn er ook verscheidene bedrijven die laadpasjes aanbieden, die op hun beurt weer op verschillende laadpalen werken. Het komt er op aan een laadkaart te kiezen dat de ideale combinatie biedt tussen voldoende dekking en aanvaardbare tarieven.

Tarieven voor publiek laden variëren sterk, van 3€ tot 20€ voor 100 km stroom. Meestal wordt er afgerekend op kWh-verbruik, of op laadtijd, of een combinatie van beiden. Sommige laadkaart-bedrijven rekenen ook abonnementskosten aan.

Op heel wat locaties vind je ook nog altijd gratis oplaadpunten. Meestal aan supermarkten, shopping centra of fastfood-restaurants.



Verbruik

Net als benzine- of dieselwagens hebben ook elektrische wagens een bepaald verbruik, afhankelijk van het wagengewicht, aerodynamica, rijstijl, maar ook van hoe goed de aandrijflijn ontworpen is. Een Tesla Model 3 bijvoorbeeld staat er om bekend extreem zuinig te zijn, terwijl een Porsche Taycan notoir gulzig is.

Trekhaak

Op een conventionele wagen een trekhaak plaatsen is meestal een vanzelfsprekendheid, maar bij EV’s is dat veel minder het geval. Dat heeft technische en commerciële redenen. Voor een overzicht van alle elektrische wagens die wel een trekhaak kunnen hebben, kan je hier terecht.

Premies en fiscale voordelen

Zowel de federale als lokale overheden hebben subsidiëring voorzien voor elektrische auto’s. Hier vind je een overzicht van alle subsidies die je momenteel kan krijgen.

Elektrische auto is duur

Eén van de klachten die we het vaakst ontvangen is dat een elektrische auto kopen duur is. Dat is ook zo, al is de prijs wel gedaald tijdens de laatste vijf jaar. Wij verwachten dat de prijzen de komende vijf jaar nog verder zullen dalen, o.a. door schaalvergroting en efficiëntere batterijtechnologie. Maar ook doordat constructeurs vanaf 2021 de druk zullen voelen om veel elektrische auto’s te verkopen, door de strengere Europese CO2-normen. Daarom zullen ze aantrekkelijk geprijsde elektrische modellen moeten voorzien.

Toch denken we niet dat elektrische wagens ooit zo goedkoop zullen worden als de kleine benzinewagentjes die tegenwoordig voor 10.000€ of minder de showroom buiten rijden. Langs de andere kant zullen benzine- en dieselwagens, door de steeds hogere milieu-eisen, duurder worden.

Wij verwachten dat er rond 2025 een kantelpunt zal zijn, waarbij elektrische wagens goedkoper zullen zijn dan hun benzine-aangedreven equivalenten. Toch zullen auto’s in het algemeen duurder worden, waardoor het concept van “iedereen zijn eigen auto op de oprit” hoe langer hoe minder bereikbaar wordt, zeker voor de jongere generaties. Vandaar dat autodelen en openbaar vervoer op de agenda gezet worden. De ongemakken van individueel transport (hoge kosten, files) zijn ook één van de redenen dat wonen in de stad, op wandelafstand van winkels en dienstencentra, steeds aantrekkelijker wordt. Dat is goed, want wie in de stad woont heeft minder nood aan autogebruik, en de meest groene kilometer is de niet gereden kilometer.

Mobiliteitsvergroening zal dus gebeuren door een combinatie van elektrificatie, slimmere woonplaatskeuzes, gedeelde mobiliteitsdiensten, en simpelweg meer te voet en met de fiets gaan. Dit zal hoe langer hoe meer aangemoedigd worden door individueel autogebruik duurder te maken.



Levensduur van batterijen

Op enkele uitzonderingen na, zijn de meeste huidige elektrische wagens uitgerust met een lithium-ion batterijpakket. De levensduur van dit soort accupakketten is afhankelijk van het ontwerp én van het gebruikspatroon.

Lithium-ion batterijen zijn gevoelig aan zeer warme en zeer koude temperaturen, die optreden door invloed van de omgevingstemperatuur, maar ook door intensief gebruik of laden. Daarom wordt een elektrische auto best voorzien van een actief koelsysteem, dat de temperatuur van de accu relatief constant houdt, en daardoor de levensduur positief beïnvloedt. De meeste elektrische wagens hebben dit, maar sommigen niet, zoals de Nissan Leaf bijvoorbeeld.

De gebruiker kan op zijn beurt op twee dingen letten die de levensduur ten goede komen.

Ten eerste zorgt snel laden voor een verkorte levensduur van de lithium-ion batterij. De invloed hiervan is niet extreem, maar traag laden wanneer het kan is aangeraden.

Ten tweede houden lithium-ion accu’s er niet van om extreem vol of extreem leeg te zijn. Je houdt het batterijpercentage best tussen de 10% en de 80%, en laadt enkel tot 100% wanneer je meteen daarna een trip gaat doen (en de accu dus snel tot beneden de 80% brengt). Laat je de elektrische wagen voor lange tijd stil staan, omdat je zonder auto op vakantie vertrekt bijvoorbeeld, dan laad je de accu best tot 50%. Dit geldt trouwens ook voor je laptop en smartphone.

Aangezien elektrische wagens nog maar sinds kort in massa geproduceerd worden, zijn er nog niet zoveel data over de levensduur van de accu’s. Voorlopige cijfers geven aan dat gebruikers die op een korte periode (2 á 5 jaar) veel kilometers rijden, probleemloos tot 400.000 km geraken vooraleer er aanzienlijke batterijdegradatie optreedt. Hoe lithium-ion batterijen presteren bij weinig kilometers en over een periode tot 20 jaar is momenteel onzeker.

Recyclage van batterijen

Lithium-ion batterijen kunnen na hun leven in een elektrische auto nog jaren ingezet worden in de industrie als opslagbuffer voor elektriciteit. Pas na gediend te hebben als opslagcapaciteit worden ze gerecycleerd. Dit gebeurt niet enkel omwille van milieu-overwegingen, maar ook omdat een lithium-ion accu vol kostbare grondstoffen zit die economisch waardevol zijn.




18 reacties

  1. Peter Leyssens
    Peter Leyssens / 10-12-2020 / ·

    De Ford Mustang Mach-E staat al op hun website met een bereik van 440km (€48000) of 610km (€56150)

  2. Rik Lameyze
    Rik Lameyze / 10-24-2020 / ·

    De aankoopbedrag is hoog.
    Maar bereken eens de onkosten op 300000km of meer.
    Dat kan met dezelfde batterijen en zonder de zeer hoge onderhoudskosten. Een ev geeft mogelijk 20 of minder onder delen voor aandrijving.

    Opladen van de batterijen, maakt verschil uit.
    Met Een Tesla bij Tesla snel laders.
    Is anders dan ergens anders.
    Software maakt verschil.

    In België krijgen wij in niks nieuwtjes.
    In Nederland, kan je een elektrische bestelwagen aankopen.
    Die meer dan 300km ver moet geraken met ca 2/3 van maximale lading. En dit erg voordelig.

  3. Guy Vermaut
    Guy Vermaut / 1-14-2021 / ·

    Het zou interessant zijn om ook de prijzen te kennen van de batterijen, dan kun je de prijs beter vergelijken met vergelijkbare wagens met verbrandingsmotor en heb je een idee wat het kost om de batterij te vervangen na enkele jaren. Ook het type batterij is interessant (li-ion,li-s,…)

  4. Vander Perren Jean Paul
    Vander Perren Jean Paul / 1-17-2021 / ·

    Het zou mooi zijn moest er per type wagen vermeld staan of ze vehicle-to-grid (v2g) ondersteunen. Met de veranderde politiek in Vlaanderen t.o.v. zonnepanelen (geen terugdraaiende meter meer) kan dat zeker een doorslaggevend argument worden om voor een bepaald type al dan niet te kiezen.

  5. Jurgen
    Jurgen / 3-4-2021 / ·

    Voor de BMX iX3 staat een range van 300km ( ong 65%) van wat BMW zelf opgeeft. Uit de eerste tests lijkt het een zeer efficiente wagen te zijn.
    Tijd voor een update op jullie website?

  6. stevens johnny
    stevens johnny / 3-7-2021 / ·

    allo
    hier ben ik weer met mijn mg zs ev nu al 7 maand en al
    6600km en nog altijd zeer bij met mijn auto in januari
    wel een probleem gehad een nieuwe battery .
    nu kan ik 300 km rijden .
    tot later als ie 10000 km heeft .
    johnny

  7. Daniël
    Daniël / 4-5-2021 / ·

    Renault Zoé 40 R90 (juni2017)

    km kost op heden (EUR) 0,5169 and counting…
    kms op heden 79626
    TCO 41159 EUR (all in simulatie: (arbitraire restwaarde 2500 EUR (dus wagen reeds voor 90 % afgeschreven), KWu aan 0.28 EUR (pro forma, want zonnepanelen), laadpaal volledig inbegrepen, huur batterij, enz…))
    Het leven is schoon!

  8. KB
    KB / 4-13-2021 / ·

    Er is een nieuwe (goedkopere) versie van de Polestar 2 beschikbaar (45 900 EUR), ook de range is iets hoger.

  9. Gert
    Gert / 4-29-2021 / ·

    Op wat is de kolom KM gebasseerd ? Ford Mustang
    RWD 99kWh die komt echt wel verder dan 380 km en staat zeker niet in verhouding met de andere wagens hun range.

    Waarom niet de standaard WLTP tonen?

  10. Paul b
    Paul b / 6-14-2021 / ·

    Gewicht van de wagen bepaalt mede het verbruik. Vrees dat die van de mustang hoger ligt dan van een vergelijkbare. Ev 6 kia ?

  11. stevens johnny
    stevens johnny / 8-29-2021 / ·

    allo
    hier ben ik weer mg heeft bijna 14 000 km gereden .
    verleden week naar garage voor onderhoud 110 euro betaald daar was er 75 euro werk bij . over het algemeen ben ik toch blij met deze wagen .de wagen is nu 14 maand oud .
    tot de volgende keer
    johnny

  12. mv
    mv / 9-17-2021 / ·

    Tesla Model Y?

Laat een reactie achter