Elektrische wagens

Elektrische wagen opladen

Overzicht van alle elektrische auto’s die je in 2019 nieuw kan kopen in België.

FotoAutoPrijs1Range2
[km]
Audi e-tron70.950€300
BMW i340.650€240
Citroën C-Zero21.769€100
Citroën e-Berlingo28.820€120
Citroën e-Mehari25.200€175
DS 3 E-Tense37.700€275
Hyundai IONIQ36.439€185
Hyundai Kona EV37.999€400
Jaguar I-Pace78.990€280
Kia e-Niro37.690€400
Mercedes EQC79.860€285
Mini Cooper SE33.100€190
Nissan e-NV200 Evalia45.097€190
Nissan LEAF36.940€350
Opel Corsa-e30.495€280
Peugeot e-20829.991€280
Peugeot Ion21.866€100
Peugeot Partner Tepee28.800€120
Porsche Taycan157.844€330
Renault Kangoo Maxi ZE28.919€175
Renault Twizy11.490€100
Renault ZOE24.950€250
Smart EQ forfour24.495€130
Smart EQ fortwo23.995€130
Tesla Model 347.800€440
Tesla Model S87.800€450
Tesla Model X93.600€375
VW e-Golf39.010€175
VW e-up25.170€125

1 Catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering, inclusief BTW.
2 Het rijbereik, zoals geschat of getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius van de uitvoering met de grootste batterijcapaciteit, over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Actieradius

Benzine- en dieselwagens rijden doorgaans 500 tot 1000 km op een volle tank. De hedendaagse elektrische auto heeft een praktisch haalbare reikwijdte van 200 tot 450 km. Dat is een pak minder natuurlijk.

Langs de andere kant legt de gemiddelde Belgische autobestuurder per dag minder dan 40 km af. Voor de meeste gebruikers volstaat de actieradius van een elektrische wagen dus ruimschoots voor het alledaagse gebruik.

Het officiële rijbereik van een elektrisch voertuig werd vroeger bepaald door de NEDC-test, en tegenwoordig door de WLTP-test. De WLTP-proef zou een realistisch beeld moeten geven, maar eigenlijk overschatten beide testen de werkelijke range van een elektrische auto. Daarom hebben wij de EGEAR-range ingevoerd, die je terug vindt in bovenstaand overzicht. Het is een schatting van het werkelijke rijbereik op basis van onze ervaring met elektrische voertuigen, of een testresulaat, indien we met de wagen een lange rijtest gedaan hebben. Het type wagen, rijstijl én omgevingstemperatuur beïnvloeden het verbruik sterk, dus wij gaan uit van een normale rijstijl en matige buitentemperaturen (15°C tot 20°C ).

Thuis laden

Eén van de grote voordelen aan een e-auto is dat je hem gewoon thuis kan opladen. Via een gemiddeld 230V stopcontact laad je zo ongeveer 20 kilometer actieradius per uur. Installeer je een speciale wallbox, dan kan je de oplaadtijd aanzienlijk verkorten. Een gemiddelde wallbox kost 500€ à 1.000€ (installatie inbegrepen) en verdubbelt of verdrievoudigt de laadsnelheid.

Een elektrische auto thuis opladen kost gemiddeld 3,8€ à 4,6€ per 100 km, al is dit natuurlijk sterk afhankelijk van waar je woont, het type wagen, welk energiecontract je hebt en hoe economisch je rijdt. Lees er meer over hier.

Woon je in een appartement, dan heb je allicht minder gemakkelijk toegang tot een parkeerplek met een beschikbaar stopcontact. Je kan dan nagaan of je gemeentebestuur eventueel een laadpaal wil installeren bij jou in de buurt.

Onderweg laden

Doe je lange ritten met je elektrische auto, dan zal je onderweg moeten laden. Voor Tesla-rijders is dit geen probleem aangezien Tesla wereldwijd een eigen netwerk van supersnelle laadpalen heeft uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. In Europa heeft het bedrijf meer dan 400 laadlocaties.

Koop je een andere elektrische wagen, dan zal je beroep moeten doen op publieke laadpalen van derde partijen. In Europa vind je een allegaartje van trage en snelle laadpalen, die door verschillende bedrijven beheerd worden. Verder zijn er ook verscheidene bedrijven die laadpasjes aanbieden, die op hun beurt weer op verschillende laadpalen werken. Het komt er op aan een laadkaart te kiezen dat de ideale combinatie biedt tussen voldoende dekking en aanvaardbare tarieven.

Tarieven voor publiek laden variëren sterk, van 3€ tot 10€ voor 100 km stroom. Meestal wordt er afgerekend op kWh-verbruik, of op laadtijd, of een combinatie van beiden. Sommige laadkaart-bedrijven rekenen ook abonnementskosten aan.

Op heel wat locaties vind je ook nog altijd gratis oplaadpunten. Meestal aan supermarkten, shopping centra of fastfood-restaurants.

Verbruik

Net als benzine- of dieselwagens hebben ook elektrische wagens een bepaald verbruik, afhankelijk van het wagengewicht, aerodynamica, rijstijl, maar ook van hoe goed de aandrijflijn ontworpen is. Een Hyundai Ioniq bijvoorbeeld staat er om bekend extreem zuinig te zijn, terwijl een Jaguar I-Pace notoir gulzig is.

Premies en fiscale voordelen

Zowel de federale als lokale overheden hebben subsidiëring voorzien voor elektrische auto’s. Hier vind je een overzicht van alle subsidies die je momenteel kan krijgen.

Elektrische auto is duur

Eén van de klachten die we het vaakst ontvangen is dat een elektrische auto kopen duur is. Dat is ook zo, al is de prijs wel gedaald tijdens de laatste vijf jaar. Wij verwachten dat de prijzen de komende vijf jaar nog verder zullen dalen, o.a. door schaalvergroting en efficiëntere batterijtechnologie. Maar ook doordat constructeurs vanaf 2021 de druk zullen voelen om veel elektrische auto’s te verkopen, door de strengere Europese CO2-normen. Daarom zullen ze aantrekkelijk geprijsde elektrische modellen moeten voorzien.

Toch denken we niet dat elektrische wagens ooit zo goedkoop zullen worden als de kleine benzinewagentjes die tegenwoordig voor 10.000€ of minder de showroom buiten rijden. Langs de andere kant zullen benzine- en dieselwagens, door de steeds hogere milieu-eisen, duurder worden.

Wij verwachten dat er rond 2025 een kantelpunt zal zijn, waarbij elektrische wagens goedkoper zullen zijn dan hun benzine-aangedreven equivalenten. Toch zullen auto’s in het algemeen duurder worden, waardoor het concept van “iedereen zijn eigen auto op de oprit” hoe langer hoe minder bereikbaar wordt, zeker voor de jongere generaties. Vandaar dat autodelen en openbaar vervoer op de agenda gezet worden. De ongemakken van individueel transport (hoge kosten, files) zijn ook één van de redenen dat wonen in de stad, op wandelafstand van winkels en dienstencentra, steeds aantrekkelijker wordt. Dat is goed, want wie in de stad woont heeft minder nood aan autogebruik, en de meest groene kilometer is de niet gereden kilometer.

Mobiliteitsvergroening zal dus gebeuren door een combinatie van elektrificatie, slimmere woonplaatskeuzes, gedeelde mobiliteitsdiensten, en simpelweg meer te voet en met de fiets gaan. Dit zal hoe langer hoe meer aangemoedigd worden door individueel autogebruik duurder te maken.

Levensduur van batterijen

Op enkele uitzonderingen na, zijn de meeste huidige elektrische wagens uitgerust met een lithium-ion batterijpakket. De levensduur van dit soort accupakketten is afhankelijk van het ontwerp én van het gebruikerspatroon.

Lithium-ion batterijen zijn gevoelig aan zeer warme en zeer koude temperaturen, die optreden door invloed van de omgevingstemperatuur, maar ook door intensief gebruik of laden. Daarom wordt een elektrische auto best voorzien van een actief koelsysteem, dat de temperatuur van de accu relatief constant houdt, en daardoor de levensduur positief beïnvloedt. De meeste elektrische wagens hebben dit, maar sommigen niet, zoals de Nissan Leaf bijvoorbeeld.

De gebruiker kan op zijn beurt op twee dingen letten die de levensduur ten goede komen.

Ten eerste zorgt snel laden voor een verkorte levensduur van de lithium-ion batterij. De invloed hiervan is niet extreem, maar traag laden wanneer het kan is aangeraden.

Ten tweede houden lithium-ion accu’s er niet van om extreem vol of extreem leeg te zijn. Je houdt het batterijpercentage best tussen de 10% en de 80%, en laadt enkel tot 100% wanneer je meteen daarna een trip gaat doen (en de accu dus snel tot beneden de 80% brengt). Laat je de elektrische wagen voor lange tijd stil staan, omdat je zonder auto op vakantie vertrekt bijvoorbeeld, dan laad je de accu best tot 50%. Dit geldt trouwens ook voor je laptop en smartphone.

Aangezien elektrische wagens nog maar sinds kort in massa geproduceerd worden, zijn er nog niet zoveel data over de levensduur van de accu’s. Voorlopige cijfers geven aan dat gebruikers die op een korte periode (2 á 5 jaar) veel kilometers rijden, probleemloos tot 400.000 km geraken vooraleer er aanzienlijke batterijdegradatie optreedt. Hoe lithium-ion batterijen presteren bij weinig kilometers en over een periode tot 20 jaar is momenteel onzeker.

Recyclage van batterijen

Lithium-ion batterijen kunnen na hun leven in een elektrische auto nog jaren ingezet worden in de industrie als opslagbuffer voor elektriciteit. Pas na gediend te hebben als opslagcapaciteit worden ze gerecycleerd. Dit gebeurt niet enkel omwille van milieu-overwegingen, maar ook omdat een lithium-ion accu vol kostbare grondstoffen zit die economisch waardevol zijn.

Vond je dit artikel nuttig?

Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.