Elektrische auto’s die bidirectioneel laden (2022)

Ioniq 5 met tussenstuk voor vehicle to load v2l

Overzicht van alle elektrische auto’s die momenteel (2022) nieuw te koop zijn, én die bidirectioneel kunnen laden (v2x, v2g, v2h, v2l). 


FotoAutoV2HV2L
Nissan Leaf
Ioniq 5
Kia EV6
MG 5 Electric
MG Marvel R Electric
MG ZS EV

Wat is bidirectioneel laden?

Een elektrische auto opladen, dat concept ken je ondertussen wel.

Maar wist je dat een elektrische auto zelf ook stroom kan leveren aan andere toestellen. In theorie kan een elektrische auto je elektrische fiets opladen, een andere elektrische auto opladen, je huis van stroom voorzien, het elektriciteitsnet van stroom voorzien, etc. Dat concept heet bidirectioneel laden. Letterlijk, laden in twee richtingen.

bidirectionele laadpaal

Een bidirectionele laadpaal van Wallbox.

V2X, V2G, V2H, V2L

Bovenstaande afkortingen heb je ongetwijfeld al zien opduiken in je zoektocht naar bijvoorbeeld een elektrische auto, zonnepanelen of een thuisbatterij. Het zijn vaktermen die experten graag onder elkaar gebruiken, maar wat betekenen ze?

V2X betekent “vehicle-to-everything”. Een elektrische auto die dus stroom kan afleveren aan eender wat.

De andere drie afkortingen slaan op specifieke toepassingen.

V2G betekent “vehicle-to-grid”. Wanneer een elektrische auto over V2G-technologie beschikt, wil dat zeggen dat hij stroom kan leveren aan het net.

V2H betekent “vehicle-to-home”. Dit wil zeggen dat je elektrische auto stroom kan leveren aan je huis. Hiermee kan een elektrische auto dienst doen als thuisbatterij.

LEES OOK: Subsidie voor thuisbatterij verlengd tot 2025

V2L betekent “vehicle-to-load”. Met deze technologie kan de elektrische auto andere toestellen rechtstreeks van stroom voorzien. Bijvoorbeeld een elektrisch vuurtje, een werklamp, kampeerspullen, de batterij van een andere elektrische auto of elektrische fiets, etc.

vehicle to load op dashboard

Het infotainment systeem in de Ioniq 5 geeft aan hoeveel vermogen de auto aan het leveren is via V2L.

In de praktijk

Je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij. In theorie klinkt het goed, maar hoe pas je het in de praktijk bij je thuis toe?

De juiste elektrische auto

Om te beginnen moet je elektrische auto voorzien zijn van V2G-technologie. De elektrische auto’s die dat hebben vind je in het overzicht bovenaan dit artikel. Het aanbod is momenteel beperkt, maar de komende jaren zouden er steeds meer op de markt moeten komen.

De juiste laadpaal (V2G, V2H)

Ok, je hebt de juiste elektrische auto, wat nu? Om stroom te kunnen leveren aan je huis (V2H) of aan het net (V2G), moet je elektrische auto aangesloten kunnen worden op je huishoudelijk elektriciteitsnet.

Daarvoor heb je een bidirectionele laadpaal nodig. Wat die o.a. doet is de gelijkstroom (DC) van je EV-batterij omzetten naar de wisselstroom (AC) van je huis, via een ingebouwde omvormer. Er zijn nog maar weinig bidirectionele laadpalen op de markt, maar ook dit aanbod moet de komende jaren steeds groter worden. Wil je er nu al één laten installeren, dan zal je dat, volledig geïnstalleerd, ongeveer 6.000€ à 10.000€ kosten. Je kan dan wel besparen op een thuisbatterij. Een dergelijke installatie is natuurlijk alleen interessant als je elektrische auto vaak thuis staat.

OOK INTERESSANT: Alle laadpaalinstallateurs in België (2022)

Een voordeel van een elektrische auto te gebruiken als thuisbatterij is dat de batterijcapaciteit veel groter is. Een gemiddelde EV-batterij heeft ongeveer 50 kWh capaciteit, terwijl een thuisbatterij meestal over 5 kWh à 10 kWh beschikt. Een gemiddeld gezin heeft voldoende aan 10 kWh per dag, maar soms kan de nood hoger zijn. Op zonnige dagen produceert je zonnepaneelinstallatie misschien ook meer dan gewoonlijk, waardoor al die elektriciteit in je EV-batterij opgeslagen kan worden.

Een nadeel is uiteraard de installatiekost, maar mogelijks ook de slijtage van je autobatterij. Er moet nog verder onderzoek naar gebeuren, maar het lijkt realistisch dat de batterij van je elektrische auto iets minder lang zal meegaan wanneer ze ook als thuisbatterij ingezet wordt.

vehicle to load

Ioniq 5 voorziet werfkeet via speciaal “tussenstuk” van stroom (vehicle-to-load).

Vehicle-to-load

Wil je je elektrische auto gebruiken om buitenshuis bepaalde zaken op te laden (V2L), dan zal je meestal een speciaal tussenstuk nodig hebben om dat te doen.

Feedback

Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Heb je een foutje gezien of wil je iets toevoegen? Laat het ons weten.



19 reacties

  1. Rene
    Rene / 29-5-2022 / ·

    MG Zs Ev 2022 staat niet in lijstje

    1. Didier De Kerpel
      Didier De Kerpel / 29-5-2022 / ·

      Thanks. Toegevoegd.

  2. Rene
    Rene / 30-5-2022 / ·

    VW ID3 ID4 ID5

    1. Didier De Kerpel
      Didier De Kerpel / 30-5-2022 / ·

      Ik denk dat dit pas vanaf eind 2022 beschikbaar wordt op deze modellen.

  3. pekkie
    pekkie / 30-5-2022 / ·

    6000-10000 is wel erg veel , dat moet nog veel naar beneden voor het interessant is. ongeveer de helft

  4. PaulVR
    PaulVR / 9-6-2022 / ·

    Waarom geeft men geen subsidie voor een bi-directionele laadpaal, is een thuisbatterij* 20, verhoog dan de premie met die faktor en je zal zien dat de prijzen naar beneden gaan.

  5. pol de prins
    pol de prins / 31-7-2022 / ·

    Er is me verzekerd dat ook de Kia Niro ev zoals zijn grote broer de EV6 hier voor is uitgerust.

    pol

  6. Dirk
    Dirk / 6-8-2022 / ·

    Zijn er al elektrische bestelwagens die v2h aankunnen?

  7. jandc
    jandc / 29-8-2022 / ·

    MG Marvel R en MG5 ook V2L

  8. Tim rutten
    Tim rutten / 4-9-2022 / ·

    Nog steeds geen wettelijk kader rond, dus de verplichte keuring is zachtst gezegd moeilijk

  9. CMF De Haes
    CMF De Haes / 5-9-2022 / ·

    Mitsubishi outlander PHEV?

  10. dvg
    dvg / 6-9-2022 / ·

    alle kosten in acht genomen,investeren in dure duurdere ev wagen,zonnepanelen,aanpassingen aan huis,extra slijtage autobatterij…belachelijk duur….reken uit wat een kwh op deze manier kost en je weet….weer niet voor de alledaagse konsument.enkel wanneer de prijzen een duik nemen zoals bij pv installatie jaren geleden(wat je in de huidige economische/politieke situatie wel op u buik kan schrijven) kan dit ooit werken!alle technologie en bijhorende werkgelegenheid transfereert men al 10 tallen jaren naar lage loonlanden,en wij moeten blijven investeren,terwijl meer dan de helft moeite heeft om financieel het einde van de maand te halen?????????vooral verder dromen!

  11. Latino
    Latino / 9-9-2022 / ·

    Is er iets bekend over de Renault Megane E-Tech?

  12. jandc
    jandc / 14-9-2022 / ·

    De Kia Niro EV kan ook V2L tot 3kW
    Kia noemt het vehicle to device.

  13. De Duizendpoot
    De Duizendpoot / 30-9-2022 / ·

    Allemaal mooi maar wat er niet wordt bijverteld is dat deze systemen enkel op 220V mono werken. Als je een iets of wat zware verbruiker hebt in huis zoals een zeer belangrijke warmtepomp of combinatie kookplaat en oven als je s’avonds een maaltijd bereidt… dan spreek je al snel over een vermogen die je monofasige bidirectionele laadpaal niet kan leveren.
    De meeste warmtepompen met iets of wat capaciteit zijn 3-fasig of 3F+N…veel huishoudens hebben om die reden een meerfasig netwerk…dus waar blijft die meerfasige bidirectionele laadpaal?

  14. De Duizendpoot
    De Duizendpoot / 30-9-2022 / ·

    …en nog iets : je gaat je DC van de zonnepanelen via jouw omvormer omzetten naar AC voor je laadpaal , die laadpaal zet die AC weer om naar DC om jouw DC autobatterij op te laden en dan ga je die DC van de autobatterij weer via de bidirectionele laadpaal omzetten naar AC om jouw koffie te zetten…bij elke omvorming rendementsverlies…ik vind geen enkel systeem die op het DC-niveau blijft en pas de DC omzet naar AC als je het van je EV naar je huis haalt…laat mij weten als ik het mis heb.

Laat een reactie achter