Elektrische auto’s die bidirectioneel laden (2024)

Ioniq 5 met tussenstuk voor vehicle to load v2l

Overzicht van alle elektrische auto’s (BEV) die momenteel (2024) nieuw te koop zijn, én die bidirectioneel kunnen laden (v2x, v2g, v2h, v2l).

FotoAutoV2HV2L
BYD Atto 3
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Kona EV
Kia EV6
Kia EV9
Kia Niro EV
MG 4 Electric
MG 5 Electric
MG Marvel R Electric
MG ZS EV
Peugeot e-3008
Polestar 3
Volvo EX90

Wat is bidirectioneel laden?

Een elektrische auto opladen, dat concept ken je ondertussen wel.

Maar wist je dat een elektrische auto zelf ook stroom kan leveren aan andere toestellen. In theorie kan een elektrische auto je elektrische fiets opladen, een andere elektrische auto opladen, je huis van stroom voorzien, het elektriciteitsnet van stroom voorzien, etc. Dat concept heet bidirectioneel laden. Letterlijk, laden in twee richtingen.

bidirectionele laadpaal

Een bidirectionele laadpaal van Wallbox.

V2X, V2G, V2H, V2L

Bovenstaande afkortingen heb je ongetwijfeld al zien opduiken in je zoektocht naar bijvoorbeeld een elektrische auto, zonnepanelen of een thuisbatterij. Het zijn vaktermen die experten graag onder elkaar gebruiken, maar wat betekenen ze?

V2X betekent “vehicle-to-everything”. Een elektrische auto die dus stroom kan afleveren aan eender wat.



De andere drie afkortingen slaan op specifieke toepassingen.

V2G betekent “vehicle-to-grid”. Wanneer een elektrische auto over V2G-technologie beschikt, wil dat zeggen dat hij stroom kan leveren aan het net.

V2H betekent “vehicle-to-home”. Dit wil zeggen dat je elektrische auto stroom kan leveren aan je huis. Hiermee kan een elektrische auto dienst doen als thuisbatterij.

LEES OOK: Subsidie voor thuisbatterij verlengd tot 2025

V2L betekent “vehicle-to-load”. Met deze technologie kan de elektrische auto andere toestellen, via een stoptcontact of tussentstuk, rechtstreeks van stroom voorzien. Bijvoorbeeld een elektrisch vuurtje, een werklamp, kampeerspullen, de batterij van een andere elektrische auto of elektrische fiets, etc.

vehicle to load op dashboard

Het infotainment systeem in de Ioniq 5 geeft aan hoeveel vermogen de auto aan het leveren is via V2L.

In de praktijk

Je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij. In theorie klinkt het goed, maar hoe pas je het in de praktijk bij je thuis toe?

De juiste elektrische auto

Om te beginnen moet je elektrische auto voorzien zijn van V2G-technologie. De elektrische auto’s die dat hebben vind je in het overzicht bovenaan dit artikel. Het aanbod is momenteel beperkt, maar de komende jaren zouden er steeds meer op de markt moeten komen.

De juiste laadpaal (V2G, V2H)

Ok, je hebt de juiste elektrische auto, wat nu? Om stroom te kunnen leveren aan je huis (V2H) of aan het net (V2G), moet je elektrische auto aangesloten kunnen worden op je huishoudelijk elektriciteitsnet.



Daarvoor heb je een bidirectionele laadpaal nodig. Wat die o.a. doet is de gelijkstroom (DC) van je EV-batterij omzetten naar de wisselstroom (AC) van je huis, via een ingebouwde omvormer. Er zijn nog maar weinig bidirectionele laadpalen op de markt, maar ook dit aanbod moet de komende jaren steeds groter worden. Wil je er nu al één laten installeren, dan zal je dat, volledig geïnstalleerd, ongeveer 5.000€ à 10.000€ kosten. Je kan dan wel besparen op een thuisbatterij. Een dergelijke installatie is natuurlijk alleen interessant als je elektrische auto vaak thuis staat.

OOK INTERESSANT: Alle laadpaalinstallateurs in België (2024)

Een voordeel van een elektrische auto te gebruiken als thuisbatterij is dat de batterijcapaciteit veel groter is. Een gemiddelde EV-batterij heeft ongeveer 50 kWh capaciteit, terwijl een thuisbatterij meestal over 5 kWh à 10 kWh beschikt. Een gemiddeld gezin heeft voldoende aan 10 kWh per dag, maar soms kan de nood hoger zijn. Op zonnige dagen produceert je zonnepaneelinstallatie misschien ook meer dan gewoonlijk, waardoor al die elektriciteit in je EV-batterij opgeslagen kan worden.

Een nadeel is uiteraard de installatiekost, maar mogelijks ook de slijtage van je autobatterij. Er moet nog verder onderzoek naar gebeuren, maar het lijkt realistisch dat de batterij van je elektrische auto iets minder lang zal meegaan wanneer ze ook als thuisbatterij ingezet wordt.

vehicle to load

Ioniq 5 voorziet werfkeet via speciaal “tussenstuk” van stroom (vehicle-to-load).

Vehicle-to-load

Wil je je elektrische auto gebruiken om buitenshuis bepaalde zaken op te laden (V2L), dan zal je meestal een speciaal tussenstuk nodig hebben om dat te doen.

Feedback

Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Heb je een foutje gezien of wil je iets toevoegen? Laat het ons weten.

32 reacties

  1. Rene / 29-5-2022 / ·

    MG Zs Ev 2022 staat niet in lijstje

    1. Didier De Kerpel / 29-5-2022 / ·

      Thanks. Toegevoegd.

  2. Rene / 30-5-2022 / ·

    VW ID3 ID4 ID5

    1. Didier De Kerpel / 30-5-2022 / ·

      Ik denk dat dit pas vanaf eind 2022 beschikbaar wordt op deze modellen.

  3. pekkie / 30-5-2022 / ·

    6000-10000 is wel erg veel , dat moet nog veel naar beneden voor het interessant is. ongeveer de helft

  4. PaulVR / 9-6-2022 / ·

    Waarom geeft men geen subsidie voor een bi-directionele laadpaal, is een thuisbatterij* 20, verhoog dan de premie met die faktor en je zal zien dat de prijzen naar beneden gaan.

  5. pol de prins / 31-7-2022 / ·

    Er is me verzekerd dat ook de Kia Niro ev zoals zijn grote broer de EV6 hier voor is uitgerust.

    pol

  6. Dirk / 6-8-2022 / ·

    Zijn er al elektrische bestelwagens die v2h aankunnen?

  7. jandc / 29-8-2022 / ·

    MG Marvel R en MG5 ook V2L

  8. Tim rutten / 4-9-2022 / ·

    Nog steeds geen wettelijk kader rond, dus de verplichte keuring is zachtst gezegd moeilijk

  9. CMF De Haes / 5-9-2022 / ·

    Mitsubishi outlander PHEV?

  10. dvg / 6-9-2022 / ·

    alle kosten in acht genomen,investeren in dure duurdere ev wagen,zonnepanelen,aanpassingen aan huis,extra slijtage autobatterij…belachelijk duur….reken uit wat een kwh op deze manier kost en je weet….weer niet voor de alledaagse konsument.enkel wanneer de prijzen een duik nemen zoals bij pv installatie jaren geleden(wat je in de huidige economische/politieke situatie wel op u buik kan schrijven) kan dit ooit werken!alle technologie en bijhorende werkgelegenheid transfereert men al 10 tallen jaren naar lage loonlanden,en wij moeten blijven investeren,terwijl meer dan de helft moeite heeft om financieel het einde van de maand te halen?????????vooral verder dromen!

  11. Latino / 9-9-2022 / ·

    Is er iets bekend over de Renault Megane E-Tech?

  12. jandc / 14-9-2022 / ·

    De Kia Niro EV kan ook V2L tot 3kW
    Kia noemt het vehicle to device.

  13. De Duizendpoot / 30-9-2022 / ·

    Allemaal mooi maar wat er niet wordt bijverteld is dat deze systemen enkel op 220V mono werken. Als je een iets of wat zware verbruiker hebt in huis zoals een zeer belangrijke warmtepomp of combinatie kookplaat en oven als je s’avonds een maaltijd bereidt… dan spreek je al snel over een vermogen die je monofasige bidirectionele laadpaal niet kan leveren.
    De meeste warmtepompen met iets of wat capaciteit zijn 3-fasig of 3F+N…veel huishoudens hebben om die reden een meerfasig netwerk…dus waar blijft die meerfasige bidirectionele laadpaal?

  14. De Duizendpoot / 30-9-2022 / ·

    …en nog iets : je gaat je DC van de zonnepanelen via jouw omvormer omzetten naar AC voor je laadpaal , die laadpaal zet die AC weer om naar DC om jouw DC autobatterij op te laden en dan ga je die DC van de autobatterij weer via de bidirectionele laadpaal omzetten naar AC om jouw koffie te zetten…bij elke omvorming rendementsverlies…ik vind geen enkel systeem die op het DC-niveau blijft en pas de DC omzet naar AC als je het van je EV naar je huis haalt…laat mij weten als ik het mis heb.

  15. Jan De Schutter / 6-10-2022 / ·

    Ik heb nog een terugdraaiende meter waardoor ik een thuisbatterij nog afwacht. Kan ik bidirectioneel laden met een elektrische wagen zonder dat ik hierbij een digitale meter moet voorzien zoals het voor een thuisbatterij wel moet?

  16. Victor / 8-10-2022 / ·

    Analoog of digitaal meten heeft niets te maken met een thuisbatterij of de laadpaal.
    Je hebt voor een thuisbatterij alleen een digitale meter nodig als je van de premie wil gebruik maken. Evenzo voor een laadpaal waar je een premie voor wil aanvragen. Het is dus geen technische vereiste maar een fiscale. Een thuisaccu en laadpaal werken even goed met een analoge meter. Je krijgt er dan gewoon geen premie voor. En onder bepaalde omstandigheden kan je beter een digitale meter hebben omdat je dan vergoed wordt voor je teruglevering en bij een analoge kan je alleen maar je eigen opwek verbruiken en krijg je niets voor wat je meer teruglevert.
    Wat betreft de bi-directionele laadpaal hangt het ervan af waarvoor je hem wenst te gebruiken. Voor V2H (naar je eigen woning) is er geen probleem want de stroom gaat het net niet op.
    Hou er wel rekening mee dat een thuisaccu en laadpaal die aangesloten zijn op een netverbonden woning er in Vlaanderen steeds een meldingsplicht is bij de netbeheerder Fluvius) en een keuringsverplichting die daaraan vooraf gaat.

    Er is door de netbeheerder Fluvius ook nog maar één bi-directionele laadpaal gehomologeerd en dat is er eentje voor CHAdeMO. En in de EU wordt CCS de standaard. Dus niet al te vooruitziend om nu nog een bi-directionele CHAdeMO laadpaal te plaatsen. En de beperkte keuzes aan EV’s die dat met zich meebrengt.

  17. jandc / 8-10-2022 / ·

    Kan je voor een laadpaal een premie aanvragen ? of bedoel je de belastingvermindering voor particulieren ? Daar heb je geen digitale meter voor nodig toch ?

  18. Victor / 8-10-2022 / ·

    Ik bedoel idd de belastingsvermindering voor particulieren. Voor een standaard laadpaal heb je idd geen DM nodig het moet alleen een intelligent laadstation zijn waarbij de laadtijd en het laadvermogen door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden (in geval van fiscaal voordeel).
    Wanneer je een bi-directionele laadpaal wil plaatsen zie ik niet goed in hoe je deze gaat sturen zonder verbonden te zijn met de digitale meter.

  19. Kevove / 6-12-2022 / ·

    V2G is voor de EV alleen maar dat de DC aansluiting wordt aangezet. De 400VDC kan dan via een omvormer naar 1 of 3 fase AC. Waar hebben we dat vaker gezien? Juist een omvormer voor zonnepanelen. Klein verschil is dat nu niet het maximale uit uitgehaald moet worden maar een gewenst vermogen. Dit hoeft echt geen 6000 of meer te kosten

  20. Victor / 6-12-2022 / ·

    Dat moet het inderdaad niet.
    Maar je mag geen bi-directionele laadpaal plaatsen indien niet goedgekeurd door Fluvius.

  21. Mathijs / 8-12-2022 / ·

    Ik ben benieuwd of de laders kunnen omvormen en synchroniseren met het sterke elektriciteitsnet op 3 fase.

  22. Aris / 29-12-2022 / ·

    Ik ben serieus geïnteresseerd in de mogelijkheden voor bi-directional.
    Woonachtig in Spanje in een off-grid huis welke met zonnepanelen, charge-cobntroller, 24Kw aan (lood)accus de boel aan de gang houd. Effectief heb ik dus 12-14kW als opslag tot mn beschikking zonder de accus te beschadigen.
    Mijn idee was om een EV te kopen ipv nieuwe accus en deze auto volledig als accu te gaan gebruiken voor mijn systeem. Per kW blijkt een auto goedkoper dan losse accus en je hebt er een auto bij. Wat is dus eigenlijk zoek is een auto die mijn lood batterijen vol kan houden en dus van AC naar AC kan laden. Denk dat geen enkele dat kan op het moment maar AC naar het net en de accu als directe stroombron gebruiken kan natuurlijk ook.
    Iemand iedeen of zoiets uberhaupte te realiseren is op dit moment?

  23. Chris / 2-3-2023 / ·

    Ik zie dat de Honda e ook V2G ondersteunt. Ik dacht: ik deel het hier ook even.

  24. Bart / 3-3-2023 / ·

    De KIA EV6 heeft absoluut GEEN V2H ondersteuning maar enkel V2L ondersteuning.

    Zie ook de brochure van KIA EV6.

    Ik ben op zoek naar een auto met V2G, V2H of V2X ondersteuning, en heb hierin helaas nog geen redelijke optie/auto voor gevonden.

    Heb nog contact gehad met KIA of een bestaande EV6 dit gaat krijgen (upgrade) of dat er wellicht eerdaags een ‘vernieuwd model’ komt met V2G/V2H ondersteuning, maar hier konden ze niets over vertellen.

    Afwachten of de EV9 dit wellicht heeft/krijgt straks. Die vind ik er persoonlijk echter niet uit zien… 🙁

  25. Bart / 3-3-2023 / ·

    Toevoeging op vorige bericht: ‘uiteraard’ heeft de Ionic 5 ook geen V2H ondersteuning

  26. Stephan Depauw / 4-3-2023 / ·

    Waarom ben je zo gefocused op V2G ondersteuning ? Mrt de beperking van monofase terugsturing is dit toch niet zo interessant.

  27. Roland / 3-6-2023 / ·

    in alle verwarring over V2L /V2X /V2H/V2B kan het verhelderend zijn om aan te tonen welke stekker er kan ingeplugd worden ,in het voertuig zelf of via de laadpaal connectie

Laat een reactie achter