Hybride wagens

plug-in hybride wagen

Overzicht van alle hybride en plug-in hybride wagens die je in 2019 nieuw kan kopen in België.

Hybrides

FotoNaamPrijs1Verbruik2
[l/km]
Ford Mondeo Hybrid36.585€5,5
Honda CR-V Hybrid34.830€6,9
Honda NSX192.500€10,0
Hyundai IONIQ Hybrid25.749€3,4
Hyundai Kona Hybrid27.519€5,0
Infiniti Q50 Hybrid48.900€7,9
Kia Niro Hybrid26.940€3,8
Lexus CT 200h26.950€3,6
Lexus ES 300h47.990€5,3
Lexus IS 300h37.890€4,2
Lexus LC 500h109.590€6,4
Lexus LS 500h95.140€6,5
Lexus NX 300h44.990€5,0
Lexus RC 300h51.900€4,9
Lexus RX 450h63.490€5,3
Lexus UX 250h34.990€4,1
Subaru Forester e-Boxer33.995€NA
Subaru XV e-Boxer31.995€NA
Toyota Camry Hybrid36.970€4,3
Toyota Corolla Hybrid25.530€4,3
Toyota C-HR Hybrid28.130€3,8
Toyota Prius30.300€3,3
Toyota Prius+34.000€4,1
Toyota RAV4 Hybrid36.020€5,4
Toyota Yaris hybrid20.610€3,3

1 Prijs van de goedkoopste hybride versie, inclusief BTW.
2 Het gaat om de NEDC-waarde, of de WLTP-waarde indien deze al beschikbaar is.

Plug-in hybrides

FotoNaamPrijs1e-range3
[km]
Audi A7 TFSI-e81.950€40
Audi Q5 TFSI-e61.500€40
BMW 225xe40.350€53
BMW 330e52.450€66
BMW 530e62.840€66
BMW 745e103.750€58
BMW i8148.500€55
BMW X3 xDrive30e57.800€50
BMW X5 xDrive45e79.900€87
DS 7 E-Tense53.540€58
Ford Kuga PHEV38.650€50
Hyundai IONIQ PHEV34.749€63
Kia Niro PHEV37.640€58
Kia Optima PHEV47.440€44
Mercedes C 300de52.03057
Mercedes E 300de66.187€54
Mercedes E 300e63.888€50
Mercedes S 560e110.957€50
MINI Cooper S E
Countryman All4
39.500€57
Mitsubishi
Outlander PHEV
40.990€54
Opel Grandland X PHEV45.200€50
Porsche
Panamera PHEV
112.748€51
Range Rover PHEV120.700€51
Range Rover
Sport PHEV
88.500€51
Toyota Prius Plug-in42.650€63
Volvo S60 PHEV57.550€48
Volvo S90 PHEV71.050€50
Volvo V60 PHEV62.600€48
Volvo V90 PHEV73.150€45
Volvo XC40 PHEV45.980€54
Volvo XC60 PHEV69.650€54
Volvo XC90 PHEV83.500€45
VW Golf GTE41.050€50
VW Passat GTE45.750€55

1 Prijs van de goedkoopste plug-in hybride versie, inclusief BTW.
3 Elektrisch rijbereik. Het gaat om de NEDC-waarde, of de WLTP-waarde indien deze al beschikbaar is.

Wat zijn hybride wagens?

Hybride auto’s worden aangedreven door een verbrandingsmotor én een elektromotor, waarbij een batterij de elektromotor van stroom voorziet. Dit concept werd populair door de introductie van de Toyota Prius in 1997.

Remenergie recupereren

Bij gewone auto’s gaat remenergie verloren in warmte. Bij hybrides daarentegen kan de remenergie deels gerecupereerd worden via de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij. Door dit mechanisme is het verbruik van een hybride doorgaans gunstiger dan dat van een gewone auto. Een nadeel is wel dat de elektromotor en de accu extra gewicht toevoegen wat weer nadelig is voor de brandstofconsumptie. Een volledig elektrische auto gebruikt trouwens hetzelfde mechanisme om remenergie te recupereren.

Toyota Prius hybride auto

De vierde generatie Toyota Prius.

Bij de gewone hybride, of wat Toyota met een marketing-term de “zelfopladende hybride” noemt, hebben de batterijen gewoonlijk een relatief kleine accucapaciteit (meestal ongeveer 1 kWh). Om de officiële verbruiks- en CO2-waarden te doen dalen zijn grotere accu’s nodig. Met een grotere accu kunnen hybrides immers langere tijd elektrisch rijden en dus minder benzine verbruiken. Daarom werden vanaf +- 2014 heel wat zogenaamde plug-in hybrides geïntroduceerd. Die hebben een grotere accu die ook via het net kan opgeladen worden (vandaar “plug-in”).

Fiscale stimuli

De plug-in hybride wagens, ook wel “PHEV’s” (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) genoemd, hebben dus een veel groter elektrisch rijbereik dan de gewone hybriden, maar bovenal tekenen ze betere officiële CO2-waarden op. De meeste PHEV’s hebben een CO2-uitstoot die lager ligt dan 50 g/km, aangezien dat in heel wat Europese landen de grens is om in aanmerking te komen voor fiscale stimuli.

Naast fiscaalvriendelijk, zijn PHEV’s ideaal voor mensen die vaak korte afstanden rijden maar ook regelmatig langere trips doen. Je kan deze auto’s immers aan een huishoudelijk stopcontact opladen, en met die stroom kan je bij korte trips gewoon elektrisch rijden. Op de langere ritten functioneert de PHEV in feite als een gewone hybride met dito verbruik. Je vindt het officiële elektrische rijbereik van alle plug-in hybrides in bovenstaande tabel. Het realistische elektrische rijbereik ligt gewoonlijk 20% tot 40% lager.

Sommige mobiliteit-experten zien PHEV’s als ideale overgangstechnologie tussen rijden op benzine en volledig elektrisch rijden. Wanneer er meer en snellere laadpalen komen zal er immers geen nood meer zijn aan rijden op benzine of diesel. Je zal dan ongeveer even gemakkelijk en snel kunnen laden als momenteel benzine of diesel tanken.

Vond je dit artikel nuttig?

Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.