Hybride wagens

plug-in-hybride-wagens

Hieronder vind je een lijst van alle hybride en plug-in hybride wagens die je kan kopen in België.

Hybrides

FotoNaamPrijsVerbruik*
[l/km]
Ford Mondeo Hybrid31.792€4,2
Honda NSX192.500€NA
Hyundai IONIQ hybrid24.999€3,4
Infiniti Q50 hybrid55.250€6,2
Kia Niro hybrid26.490€3,8
Lexus CT 200h26.950€3,6
Lexus ES 300h47.990€4,7
Lexus IS 300h37.490€4,2
Lexus LC 500h109.190€6,4
Lexus LS 500h94.990€6,5
Lexus NX 300h42.990€5,0
Lexus RC 300h47.470€4,9
Lexus RX 450h62.450€5,3
Lexus UX 250h34.990€4,1
Toyota Auris hybrid24.790€3,5
Toyota C-HR hybrid27.850€3,8
Toyota Prius29.810€3,0
Toyota Grand Prius+33.550€4,1
Toyota RAV4 hybrid35.540€4,9
Toyota Yaris hybrid20.400€3,3

* Officiële waarde, opgegeven door de fabrikant.



Plug-in hybrides

FotoNaamPrijse-range*
[km]
BMW 225xe39.200€41
BMW 530e58.950€50
BMW 740e99.900€48
BMW i8148.500€55
Hyundai IONIQ plug-in33.999€63
Kia Niro PHEV37.190€58
Kia Optima PHEV43.740€44
MINI Cooper S E37.350€40
Mitsubishi Outlander PHEV48.340€54
Range Rover PHEV120.700€51
Range Rover Sport PHEV88.500€51
Toyota Prius Plug-in41.480€63
Volvo S90 T871.050€50
Volvo V60 Twin Engine54.750€45
Volvo V90 T873.150€45
Volvo XC60 T870.550€NA
Volvo XC90 T881.350€40

* Officiële waarde, opgegeven door de fabrikant.

Wat zijn hybride wagens?

Hybride auto’s worden aangedreven door een verbrandingsmotor én een elektromotor, waarbij een batterij de elektromotor van stroom voorziet. Dit concept werd populair door de introductie van de Toyota Prius in 1997.

Remenergie recupereren

Bij gewone auto’s gaat remenergie verloren in warmte. Bij hybrides daarentegen kan de remenergie deels gerecupereerd worden via de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij. Door dit mechanisme is het verbruik van een hybride doorgaans gunstiger dan dat van een gewone auto. Een nadeel is wel dat de elektromotor en de accu extra gewicht toevoegen wat weer nadelig is voor de brandstofconsumptie.

prius-hybride-wagens

Bij gewone hybriden, of wat Toyota tegenwoordig “zelfopladende” hybriden noemt, hebben de batterijen gewoonlijk een relatief kleine accucapaciteit (meestal ongeveer 1 kWh). Om de officiële verbruiks- en CO2-waarden te doen dalen zijn grotere accu’s nodig. Met een grotere accu kunnen hybrides immers langere tijd elektrisch rijden en dus minder benzine verbruiken. Daarom werden vanaf +- 2014 heel wat zogenaamde plug-in hybrides geïntroduceerd. Die hebben een grotere accu die ook via het net kan opgeladen worden (vandaar “plug-in”).

Fiscale stimuli

De plug-in hybrides, ook wel “PHEV’s” genoemd, hebben dus een veel groter elektrisch rijbereik dan de gewone hybriden, maar bovenal tekenen ze betere officiële CO2-waarden op. De meeste PHEV’s hebben een CO2-uitstoot die lager ligt dan 50 g/km, aangezien dat in heel wat Europese landen de grens is om in aanmerking te komen voor fiscale stimuli.

Naast fiscaalvriendelijk, zijn PHEV’s ideaal voor mensen die vaak korte afstanden rijden maar ook regelmatig langere trips doen. De auto’s kunnen immers aan een huishoudelijk stopcontact worden opgeladen waardoor bij korte trips gewoon elektrisch kan gereden worden. Op de langere ritten functioneert de PHEV in feite als een gewone hybride met dito verbruik.

PHEV’s worden door heel wat experts gezien als overgangstechnologie tussen rijden op benzine en volledig elektrisch rijden. Wanneer er meer en snellere laadpalen komen zal er immers geen nood meer zijn aan rijden op benzine of diesel. Je zal dan ongeveer even gemakkelijk en snel kunnen laden als momenteel benzine of diesel tanken.

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!