Hybride wagens

Toyota hybride logo

Overzicht van alle hybride wagens die momenteel (2020) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België. Voor hybride auto’s die in de toekomst op de markt komen kan je hier terecht.

FotoNaamPrijsl/100km
Ford Mondeo
Hybrid
30.835€5,1
Ford Mondeo
Clipper Hybrid
32.335€5,3
Honda CR-V
Hybrid
34.830€6,9
Honda Jazz
e:HEV
21.800€4,5
Honda NSX192.500€10,0
Hyundai IONIQ
Hybrid
26.749€4,5
Hyundai Kona
Hybrid
27.519€5,1
Kia Niro Hybrid27.340€4,8
Lexus CT 200h27.400€4,8
Lexus ES 300h48.490€5,2
Lexus IS 300h38.250€5,7
Lexus LC 500h109.590€8,1
Lexus LS 500h
RWD
97.590€7,7
Lexus LS 500h
AWD
110.950€9,2
Lexus NX 300h
FWD
44.990€7,0
Lexus NX 300h
AWD
52.790€7,5
Lexus RC 300h52.490€6,2
Lexus RX 450h
AWD
66.900€5,8
Lexus UX 250h35.790€5,3
Renault Clio
E-Tech
24.850€4,5
Subaru Forester
e-Boxer
33.995€NA
Subaru XV
e-Boxer
31.995€NA
Toyota Camry
Hybrid
37.520€5,3
Toyota Corolla
Berline 1.8 Hybrid
25.920€4,4
Toyota Corolla
Hatchback 1.8 Hybrid
25.270€4,5
Toyota Corolla
Hatchback 2.0 Hybrid
32.520€5,2
Toyota Corolla
Touring 1.8 Hybrid
26.190€4,5
Toyota Corolla
Touring 2.0 Hybrid
30.490€4,9
Toyota C-HR
1.8 Hybrid
28.360€4,8
Toyota C-HR
2.0 Hybrid
32.570€5,2
Toyota Prius34.200€4,6
Toyota Grand
Prius+
39.030€5,8
Toyota RAV4
Hybrid
37.750€5,6
Toyota Yaris
Hybrid
20.610€4,8

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België.
✪ l/100km : het officiële brandstofverbruik. WLTP (of NEDC, als WLTP nog niet beschikbaar is).



Wat zijn hybride wagens?

Hybride auto’s worden aangedreven door een verbrandingsmotor én een elektromotor, waarbij een batterij de elektromotor van stroom voorziet. Dit concept werd populair door de introductie van de Toyota Prius in 1997.

Remenergie recupereren

Bij gewone auto’s gaat remenergie verloren in warmte. Bij hybrides daarentegen kan de remenergie deels gerecupereerd worden via de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij. Door dit mechanisme is het verbruik van een hybride doorgaans gunstiger dan dat van een gewone auto. Een nadeel is wel dat de elektromotor en de accu extra gewicht toevoegen wat weer nadelig is voor de brandstofconsumptie. Een volledig elektrische auto gebruikt trouwens hetzelfde mechanisme om remenergie te recupereren.

Toyota Prius hybride auto

De vierde generatie Toyota Prius.

Bij de gewone “full” hybride, of wat Toyota met een marketing-term de “zelfopladende hybride” noemt, hebben de batterijen gewoonlijk een relatief kleine accucapaciteit (meestal ongeveer 1 kWh). Om de verbruiks- en CO2-waarden verder te doen dalen zijn grotere accu’s nodig. Met een grotere accu kunnen hybrides immers langere tijd elektrisch rijden en dus minder benzine verbruiken. Daarom werden vanaf +- 2014 de zogenaamde plug-in hybrides geïntroduceerd. Die hebben een grotere accu die ook via het net kan opgeladen worden (vandaar “plug-in”). Door de grotere batterij en de laadtechnologie zijn de plug-in hybrides duurder in aankoop dan gewone hybrides. Een overzicht van plug-in hybrides vind je hier.

Het verschil met milde hybrides

Sinds 2018 doen ook de milde hybrides meer en meer hun intrede. Milde hybrides beschikken gewoonlijk over een kleinere batterij en een minder krachtige elektromotor dan een gewone “full” hybride.

De milde hybride is in feite een doorgedreven start-stop systeem. Hier kan je er alle details over lezen.

Laat een reactie achter