Bidirectionele laadpalen voor thuis (2024)

Overzicht van alle bidirectionele laadpalen voor huishoudelijk gebruik, die momenteel (2024) beschikbaar zijn in België. 

FotoNaamLaadvermogenPrijs
Wallbox Quasar7,4 kW5.000€
à
10.000€

✪ Prijs: een schatting van de prijs voor de laadpaal inclusief installatie.

Wat is een bidirectionele laadpaal ?

Dankzij een bidirectionele laadpaal kan je elektrische auto je huis van elektriciteit voorzien, meestal in combinatie met zonnepanelen. Op die manier kan een thuisbatterij overbodig worden. Deze technologie wordt meestal v2g, v2h of v2x genoemd.

OOK INTERESSANT: Overzicht van alle laadpaal-merken

In Europa staat de toepassing nog in z’n kinderschoenen. Vandaar dat het aanbod van bidirectionele laders nog beperkt is.

Niet alle elektrische auto’s beschikken over deze technologie. Hier vind je een overzicht van elektrische wagens die het wel hebben.


43 reacties

  1. Ludo Van de Putte / 3-7-2022 / ·

    Ik heb al 3 maanden een bi-paal in bestelling, maar dit kloteland wil die technologie maar niet homologeren. Het is vooral Fluvius die echt dwars liggen.

  2. Thomas / 31-7-2022 / ·

    De homologatie is nu rond!
    Heb deze week mail gehad van de leverancier.

  3. erwin maas / 31-8-2022 / ·

    Heb je iemand die dit plaatst? ik heb namelijk al verschillende installateurs gecontacteerd, helaas geen reacties

  4. Jorg Leenaards / 1-9-2022 / ·

    Vandaag artikel gelezen in De Standaard over een installatie in Wemmel door Watt’s Next uit Bonheiden

  5. Geert Tamsyn / 1-9-2022 / ·

    Erwin: wattsnext

  6. Victor / 3-9-2022 / ·

    Nog altijd alleen maar voor CHAdeMO.
    Dus uitsluitend geschikt voor Nissan rijders en enkele merktypes die over enkele jaren niet meer aan de CCS standaard zullen voldoen.
    Investeren in een bi-directionele laadpaal volgens het CHAdeMo protocol lijkt me dus op termijn weggegooid geld.

  7. Luc / 14-9-2022 / ·

    @Victor: op plugnet staat nochtans dat het zowel CCS als CHAdeMO is…

  8. Victor / 14-9-2022 / ·

    Maar alleen de CHademo is vooralsnog door Fluvius gehomologeerd.

  9. Victor / 14-9-2022 / ·

    En wat ik hiervoor schreef over de beperking voor het ontladen via een bi-directionele laadpaal wordt nu ook bevestigd door de Synergrid richtlijnen:
    Ontladen van de Quasars bi-directionele laadpalen op Belgische markt zijn gelimiteerd op 5 kW.
    Wat te verwachten is want het is monofase en daar gelden de regels voor alle terugleverapparatuur op het net (zoals thuisbatterijen en PV op monofase) al langer.
    Terug te vinden inde C10/26 richtlijn van Synergrid.  
    synergrid.be/index.cfm?PageID=20872
    te vinden op rij 2889.
    Een warmtepomp die 20 kW vraagt zal daar dus niet autonoom op kunnen werken en altijd voor het grootste deel zijn energie van het net moeten halen.

  10. Bart / 15-10-2022 / ·

    Een warmtepomp van 20kW elektrisch vermogen?? Dat is goed om een kathedraal te verwarmen. Voor een geïsoleerde eengezinswoning verbruikt een warmtepomp elektrisch 1,5 max 2 kW.Je mag inderdaad tot 5kW mono of 10kW tri op het net steken zonder aanvraag, tot 25kW moet je een aanvraag indienen, pas daarboven moet er effectief een onderzoek van de capaciteit van het distributienet gebeuren maar een batterij is nooit bedoelt om energie op het net te steken, enkel voor eigen verbruik. Dat heeft ook geen enkele zin, tenzij je de wagen elders oplaad op kosten van… Om thuis de energie terug te verkopen. Maar dat is dus oplichterij, dat is dus niet de bedoeling.

  11. Victor / 16-10-2022 / ·

    Ik vermoed dat men soms het verschil niet kan maken tussen verbruik en opslagcapaciteit (kWh) en vermogen (kW).
    Voor een batterij, en al zeker niet voor een thuisaccu men een andere chemische samenstelling maakt het technisch
    echt niet uit of ze de opgeslagen energie van DC naar AC omzet en dan richting AC verbruikers in de woning stuurt of richting AC op het net.

    Je laatste zin omvat idd het cruciale punt: of je nu een acuu hebt van 5-10-… – 100 kWh maakt niet uit als je ze niet met de eigen lokale PV-productie (gratis) kan opladen. De productie moet altijd in verhouding staan tot de opslagcapaciteit en het verbruik. Wanneer je lokaal maar 30 kWh kan produceren doch slechts 5 kWh in de winter, wanneer je er een WP op wil laten draaien, heeft een thuisaccu met meer dan 5 kWh opslagcapaciteit weinig zin want je krijgt ze niet (gratis) opgeladen.
    Je zou dan in theorie wel met een dynamisch energiecontract kunnen aan de slag gaan en de auto/thuis accu opladen aan het goedkoopste tarief om deze dan terug te verbruiken wanneer de energie op het net terug duur is. Maar dan bots je weer op hetzelfde probleem: in de winter is de tijdspanne van goedkope tarieven veel te kort om een batterij met een hoge opslagcapaciteit tijdig aangevuld te krijgen. Dat vraagt meer vermogen dan een bi-directionele laadpaal nu aankan. En als de VREG haar zin krijgt betaal je vanaf volgend jaar ook nog eens een extra capaciteitstarief voor elke kW die je boven de 2,5 kW aan vermogen nodig hebt.

    En waar zou je elders een BEV kunnen opladen op kosten van iemand anders? De Lidl heeft het vermogen van de DC laadpalen al teruggeschroefd naar 20 kW en werkgevers zijn al bezig om software te ontwikkelen om dit te monitoren in hun bedrijfs- en salarisauto’s. En met het beetje energie dat je nog gratis bijeen kan sprokkelen kan je niet een winter lang en een BEV rijdende houden en je woning verwarmen via een WP. Wie dat gelooft maakt gewon zichzelf iets wijs.

  12. dvg / 22-10-2022 / ·

    hahahahaha,wat een gedoe allemaal,
    het MOET echt allemaal ingewikkeld zijn tegenwoordig,en vooral veeeeeel geld kosten.
    leve mijn simpele 3.7 kw laadpaal,inpluggen en laden voor 1000€ geplaatst en al 6 jaar zonder problemen.
    5000€ voor voor iets dat gemanipuleerd en gecontroleerd kan worden?vergeet het voor die 4000€ kan je veel electriciteit aankopen .laat diegenen die verslaafd zijn al al die digitale en moderne snufjes maar investeren.

  13. Geert Tamsyn / 22-10-2022 / ·

    DVG, voor 4000 euro heb ik 2,5 jaar elektriciteit in mijn woning. Als ik via mijn EV als thuisbatterij de gratis elektriciteit van mijn zonnepanelen kan opslaan en gebruiken, is die extra kost snel terugverdiend.

  14. dvg / 22-10-2022 / ·

    terugverdiend?wacht maar,de afrekening van uw thuisbatterij volgt nog wel,of hebben we nog altijd niet door dat de overheid de meest onbetrouwbare partner is in het hele verhaal…( bv prosumententarief was ook niet afgesproken,10 j geleden betaalde ik 6€/maand,nu 79€ bij ong gelijk verbruik enz enz)
    hier komt die digitale manipulatie en controle niet binnen,NOOIT.

  15. Geert Tamsyn / 22-10-2022 / ·

    DVG, klopt, en de beste remedie daartegen is zoveel mogelijk zelf doen, zelf produceren en stockeren. Doe ik al tientallen jaren, en dat heeft mij geen windeieren gelegd. Die digitale controle en manipulatie komt er toch. Ook bij u.

  16. Victor / 23-10-2022 / ·

    @DVG: juist door eigen zonnepanelen en eigen thuisbatterij enz. betaal ik nu nog minder aan energie dan tien jaar geleden. Of beter, trek ik nu jaarlijks nog meer terug. Hoe de overheid me dan meer digitaal zou kunnen manipuleren dan diegenen die nog altijd niet zonder het openbaar net kunnen moet je dan toch eens goed uitleggen. Lijkt me eerder dat diegenen die niet zonder het net kunnen hun energierekening door anderen wordt bepaald.
    Het zullen ook diegenen zonder thuisbatterij en zonnepanelen zijn die het capaciteitstarief als eersten zullen voelen. Anderen zonder onderbouwing nodeloos angst aanjagen voor “manipulatie en controle” gaat je zelf niet minder afhankelijk maken. En zonder voldoende productie en eigen opslag zal je vroeg of laat ook niet zonder de digitale meter kunnen en afhankelijk blijven van het net en wie daar de prijzen controleert. Je roept dus naar de verkeerden.

  17. dvg / 24-10-2022 / ·

    @ VICTOR trap maar in de truken van de overheid,en blijf maar 1000den €investeren,ze hebben niets liever,wie niet horen wil…….

  18. dvg / 24-10-2022 / ·

    @ GEERT
    ja die digitale controle komt er toch,zeker door de medewerking van alle snufjesverslaafden.
    die ‘nooit’ sloeg op de investering in een batterij die gecontroleerd en gemanipileerd word door overheid en energiebedrijven.
    nu premie’s uitbetalen om iedereen te overtuigen en over xxx jaren hebben ze u liggen,zoals altijd.laat ANDEREN dat maar nodeloos angstaanjagen noemen(alleen hun ideeen zijn juist),sommigen kan je alles wijsmaken.

  19. Victor / 24-10-2022 / ·

    In plaats van zo maar wat te roepen kan je beter eerst rustig en helder uitleggen hoe de overheid- en energiebedrijven je energieverbruik dan gaan sturen en controleren.
    Uit je eenzijdige reacties zou ik eerder afleiden dat je jezelf teveel laat wijsmaken op allerhande sides gespecialiseerd in complottheoriën. 🙂

    De premies toegekend door de overheid worden uiteraard overwegend gefinancierd door zij die er geen gebruik van maken. Dubbel verlies dus.

  20. Geert Tamsyn / 24-10-2022 / ·

    DVG, als u de digitale controle niet toelaat, zal men zich baseren op estimaties, en die zullen nooit in uw voordeel zijn.

  21. Herman / 24-10-2022 / ·

    De digitale meters blijken meer fouten te bevatten dan de goeie ouwe terugdraaiende teller

  22. Victor / 25-10-2022 / ·

    Wanneer je dit bij je meter vaststelt zou ik je digitale meter laten controleren en laten vervangen. Ik controleer de gegevens van de Fluvius digitale meter met eigen bi-directionele MID kWh meters en kan voorlopig geen significante afwijkingen vaststellen.

  23. Roland / 3-6-2023 / ·

    @ Victor :5000 Watt in mono kan ,maar via de data die de slimme meter doorgeeft zal men vroeg of laat ingrijpen op het al dan niet mogen terug leveren. ik probeer via een off grid batterij , dit bevrijd je van regeltjes . wel de vroegere net aansluiting behouden ,maar minimum afname.
    nadeel is de kost en het feit dat batterijen die een voldoende hoge stroom kunnen leveren en toch lang genoeg meegaan om te renderen moeilijk te vinden zijn

  24. Anoniem / 17-6-2023 / ·

    Zo’n bidirectionele laadpaal. Kan dat nu al dan? Ik ben zinnens van een Leaf Nissan te kopen en vraag me af of die technologie al geplaatst kan worden??

  25. Victor / 18-6-2023 / ·

    Voor de Nissan Leaf met CHAdeMo kan het inderdaad nu al want er is voor de Belgische markt al een bidirectionele laadpaal(Wallbox Quasar 1 CHAdeMO) gehomologeerd. Alleen voor monofase trouwens.
    Maar CHAdeMo is in Europa wel niet de standaard meer. Dat wordt CCS type2.
    Een Walbox Quasar2 (CCST2) is ook al op de markt maar nog niet gehomologeerd voor België. Homologatie wordt verwacht Q4 2023/Q1 2024.
    Het is trouwens een DC laadpaal en die zijn in tegenstelling tot AC bidirectionele laadpalen stevig aan de prijs (5000-6000 € niet geplaatst).

    Hou er rekening mee dat een bidirectionele laadpaal altijd moet voldoen aan de voorschriften van Synergrid en iedere laadpaal aangemeld moet worden bij netbeheerder Fluvius.

    Enphase heeft Q1 dit jaar aangekondigd dat het een bidirectionele laadpaal zal uitbrengen die geschikt is voor CHAdeMo, CCS en DC/AC.
    Het zou dan op eenvoudigere wijze compatibel worden met hun bestaande Enphase DC/AC IQ8 micro-omvormers waardoor V2H mogelijk wordt zonder de kosten van een DC bidirectionele laadlaadp

    Ook is er een laadpaal op komst die van BEV’s met al een V2L voorziening (bv. de laatste Kia’s en Hyundai’s) een V2H voorziening kan maken.

    Het blijft echter nog koffiedik kijken in welke richting de homologatie van Synergrid/Fluvius voor de Belgische markt zal uitgaan.
    Voor aankoop bidrectionele laadpaal wacht men dan ook beter tot minstens Q1 2024.

  26. Ben / 16-10-2023 / ·

    Beste Victor,

    Ik denk er aan om in de toekomst voor een bidirectionele laadpaal te kiezen? Wij hebben een 3 fasige aansluiting. Ik zit nog met enkele vragen mbt een toekomstige bidirectionele Quasar 2 laadpaal (CCS2) icm V2H.

    * valt de nieuwe Quasar 2 voor Fluvius nog onder een kleine installatie? Ik lees op de website van Wallbox een vermogen van 11,5 kVA… Dit overschrijdt de 10 kVA als totaalvermogen van je opslagsysteem waardoor je automatisch onder “andere installatie valt”, of ben ik mis?

    * Kan je in combinatie met de nieuwe Quasar 2 in de toekomst elke BEV met CCS2 aansluiting gebruiken als thuisbatterij? Of zie ik dat verkeerd?

    * Ik lees ook dat er sinds 01/01/2023 een premie van max €8000 is. Wie reikt deze premie uit en wat bepaalt het exacte premiebedrag dat je krijgt?

    * Is homologatie ook nodig voor V2H of enkel voor V2G?

  27. Victor / 16-10-2023 / ·

    De Quasar2 is geen laadpaal van 11,5 kVA maar een 3-fasige laadpaal van 48A => 3 x 16A x 230V = 11,04 kW.
    Het is een laadpaal en geen opslagsysteem. De opslag (in kWh) zit in de EV.

    Je kan niet elke huidige EV inzetten voor bidirectioneel laden. De EV moet geschikt zijn voor V2X. Voor CCS is er dat nog geen enkele. Voor 2024 zijn wel een aantal BEV’s met het CCS protocol aangekondigd die geschikt zijn voor V2X (Renault Mégane e-Tech 2024/Scénic e-Tech 2024/5 e-tech 2024, Polestar 3, Volvo EX90, de VAG groep VW ID4/VW ID5/ Audi Q4 Etron/Skoda Enyaq, VW ID Buzz (telkens versie met grootste batterij en met een beperking tot 10.000 kWh), Kia EV9, Fisker Ocean,…

    Op heden is nog geen enkele CCS bidirectionele laadpaal (ook de Quasar 2 niet) gehomologeerd door Synergrid. De procedure voor de Quasar is lopende maar nog niet gefinaliseerd.

    Elke laadpaal in netgebied Fluvius moet gehomologeerd zijn, aangemeld bij de netbeheerder en technisch AREI gekeurd alvorens in dienst genomen te worden.

    Je hebt wel al voertuigen voorzien van V2L maar dat loopt via een eigen adapter (en dus slechts één lijn met beperkt vermogen) en daar heb je geen laadpaal voor nodig (om één AC uitgang van stroom te voorzien.

    Zolang er geen BEV’s effectief op de markt zijn voorzien van V2X (H/G) noch gehomologeerde bidirectionele laadpalen volgens het CCS protocol zijn er weinig details te geven.

  28. Ben / 17-10-2023 / ·

    Bedankt voor de heldere uitleg.

    Ik besef zeer goed dat de laadpaal geen opslagsysteem is, maar Fluvius classificeert een laadpaal wel als “opslagsysteem” ter berekening of je een kleine installatie hebt of niet. Zie voorbeelden op de site hieronder.

    fluvius.be/nl/duurzame-mobiliteit/bidirectionele-laadpalen

    Mvg,
    Ben

  29. pascal / 17-10-2023 / ·

    los van ideologische standpunten begrijp ik het nut niet van een dure E-wagen te kopen, hem de ganse dag thuis te laten staan om op te laden met zonnepanelen, te gaan werken met de fiets en trein, om dan in de avond de batterij te gebruiken om de was, de plas en verwarming te hebben, voor elektriciteit die je nooit voldoende kan opwekken in de winter.
    Ik gebruik de auto waarvoor hij gemaakt is, opstaan met een volgeladen batterij om te kunnen rijden en niet te hoeven laden aan de dure publieke laadpalen.
    Ik ben dan ook maar een simpele geest.

  30. Victor / 18-10-2023 / ·

    Dat is in de praktijk geen probleem.
    Dit gaan eigenlijk over het toegelaten terugleveringsvermogen per fase waarbij productie en opslag dan ook nog eens afzonderlijk worden geteld.
    Het verschil tussen een “kleine” en “grote” installatie is dat er bij een grote installatie een voorafgaandelijke netstudie moet gebeuren door Fluvius om na te gaan of de wijkcabine het gevraagde vermogen veilig kan verwerken.
    Die netstudie is tot 25 kVA gratis.
    Fluvius heeft recent ook al aangekondigd dat het nog louter om een administratieve formaliteit gaat en een netstudie tot 25 kVA bijna altijd een automatische goedkeuring krijgt (met uitzondering van wijken met zwakke bekabeling/verdelers).

  31. Anoniem / 22-10-2023 / ·

    Daar ik al sinds 2008 geen fossiele brandstoffen meer heb en > 3000 kWH teveel productie heb zou ik voor aankoop door mijn werkgever van electrische wagen (levertermijn Q3-Q4 2024 – nog niet besteld) een bidirectionele laadpaal genre Wallbox Quasar 2 willen laten installeren . In 2025 wordt digitale meter geïnstalleerd in mijn woning + 3 fase 400 V (nu 3 fasig 220V) Samen met aankoop bijv. Skoda Enyaq zou dit mijn vraag kunnen invullen.
    Volgende vragen:
    Is er nu al bidrectionale laadpaal gehomologeerd in B (waar op te volgen, vind niets op site synergrid)
    Waar vind ik installateurs van bidirectionele laadpalen
    Andere aandachtspunten?

  32. Victor / 23-10-2023 / ·

    @Anoniem: de Quasar 2 is heden nog niet gehomologeerd in Vlaanderen.
    Dat is ook de reden dat je hem nog niet kan vinden op de Synergrid listing.

    Om een BEV thuis te kunnen laden heb je ook helemaal geen bidirectionele laadpaal nodig.
    Ik begrijp ook niet goed wat een bidirectionele laadpaal te maken heeft met je overproductie van je PV installatie.

    En als aandachtspunt zou ik eerst eens bij je werkgever informeren hoe zij tegen het feit aankijken dat je met hun auto iets anders wenst te doen dan alleen je mobiliteit verzekeren, bv. door deze ook in te zetten als “batterij” voor de eigen privé woning.
    De laadpaal mag dan wel van jou zijn maar de BEV is, zoals jij het omschrijft, niet jouw eigendom.

    Hou er ook rekening mee dat de elektrische versie van de Enyak tot de VAG groep behoort en deze alleen bidrectioneel kan ontladen bij de versie met de grootste accu, vanaf firmware 3.4 en via DC CCS en het ontladen beperken tot 10.000 kWh batterijstroom waarna deze functie wordt stopgezet.

  33. Pascal / 23-10-2023 / ·

    In mijn carpolicy staat dat v2g niet toegelaten is en lijkt mij nogal logisch. Vermoed dat er niet veel te vinden zullen zijn die het ooit zullen toelaten.

  34. BrunoV / 28-10-2023 / ·

    iLumen heeft een hybride omvormer voor PV ontwikkeld, die gekeurd is én bidirectioneel kan laden. Het leuke is dat deze DC van de zonnepanelen als DC in de auto kan steken en DC uit de auto omvormt naar AC voor het huis. Dit toestel werkt ook met veel auto’s die zogezegd niet zijn uitgerust voor V2L of V2H. Uit een Tesla Model3, bijvoorbeeld, kan deze tot 6 kWh onttrekken in één sessie. Er is al met veel auto’s getest en het toestel wordt verder ontwikkeld om langer en meer uit de auto’s te ontladen en voor het huishouden te gebruiken. Zou geplaatst kunnen worden vanaf Q1 2024.

  35. Victor / 29-10-2023 / ·

    @BrunoV, ik zie deze paal niet staan op de homologiatielijst van Synergrid. Heb je een referentie naar de Synergridhomologatie van deze bidirectionele laadpaal want je spreekt over een positieve keuring?

    Kan deze laadpaal onafhankelijk werken of alleen maar in het ecosysteem van ILumen?

    Wat is de verkoopprijs? Tot nu hadden DC/DC laadpalen de reputatie pokkeduur te zijn.

  36. BrunoV / 31-10-2023 / ·

    @victor, een referentie naar Synergrid heb ik niet maar vorlgen iLumen is hun toestel gekeurd omdat het een omvormer is voor PV. Het is weliswaar een hybride omvormer/bidirectioneel laadpunt maar zij zeggen dat de keurin als omvormer volstaat. Zou 6.000 euro kosten heb ik me laten vertellen. ilumen.solar/ilucharge2/

  37. Anoniem / 12-1-2024 / ·

    De EV-markt neemt het bidirectionele laadconcept stilaan over en past dit in almaar meer wagens toe. In de meeste gevallen kiest men voor omvorming in de wagen, waardoor bidirectionele laadpunten op die toepassing veel goedkoper zijn dan hun DC-broertjes hierboven. Denk aan < € 2000 voor een bidirectioneel laadpunt.

    Onderstaande laadpunten zullen kunnen werken met volgende wagens: Renault Mégane e-tech 2024, Renault Scénic e-tech 2024, Renault 5 e-tech 2024, Polestar 3, Volvo EX90, Kia EV9, Fisker Ocean, nieuwe generatie Tesla vanaf 2025 (vermoedelijk). Solaredge Bidirectional DC EV
    Eentje om in de gaten te houden. Dit laadstation met CCS kan rechtstreeks aan de Solaredge-omvormer gehangen worden, zodat je DC-zonne-energie niet hoeft om te vormen naar AC en weer naar DC en je dus meer stroom overhoudt. Met deze lader kan je tot 24 kW 'snelladen' door een slimme combinatie van zonne-, batterij- en netstroom.

    Beschikbaar in de loop van het tweede semester van 2024. Rechtstreeks van gelijkstroom zonnepanelen naar de wagen welke ook gelijkstroom is en dus 98,5% efficiënt! Uw omvormer zet om naar wisselstroom.

  38. Anoniem / 13-1-2024 / ·

    Vraag blijft hoe de batterij daar op zal reageren naar jaren van gebruik?

  39. Victor / 14-1-2024 / ·

    Het gaat om een accu die gebruikt wordt in een vervoermiddel waarbij de accu tijdens de mobiliteit veel hoger en op een meer onregelmatige wijze belast wordt dan in stationaire omstandigheden (V2X).

  40. Steven / 14-1-2024 / ·

    Is de beperking niet 5kw in België per fase ? Is deze omvormer 3 fasig en goedgekeurd in belgie ?

  41. Victor / 15-1-2024 / ·

    Op dit ogenblik is in Vlaanderen nog maar één bidirectionele laadpaal gehomologeerd en dat is een monofase laadpaal volgens het CHAdeMO protocol (Wallbox Quasar 1).

    Maar er zijn wel meer aanvragen voor homologaties lopende maar nog niet afgerond.

    Bij DC omvorming in het laadpunt is dat bv. voor de
    Solaredge Bi DC EV CCS tot 24 kW), Enphase Bi EV Charger CCS en CHAdeMO, Wallbox Quasar 2 CCS 3F, Ambibox 11 kW DC.

    Voor DC omvorming in de EV is dat bv. de Easee Charger Max., Wallbox Orion, Evonity AC Pile.

  42. Jaap / 25-2-2024 / ·

    Is bovenstaande (nog maar 1 gehomologeerd) eind februari nog steeds de status? Kun je dat ergens zien bij Fluvius, op hun site is het nogal summier fluvius.be/nl/duurzame-mobiliteit/soorten-laadpalen/bidirectionele-laadpalen

  43. Victor / 25-2-2024 / ·

    Niet Fluvius maar Synergrid is verantwoordelijk voor de homologatie van o.a. bidrectionele laadpalen.
    De technische specificaties voor dit materieel staan beschreven in Annex D “Technische basisvereisten van de elektriciteitsproductie-eenheid” van het voorschrift
    C10/11 ed.2.2.
    De lijst C10/26 bevat de door Synergrid gehomologeerde decentrale productie-eenheden. Deze kan je downloaden op het www via de site van Synergrid.
    De meest recente lijst is deze van 16/2/24.

Laat een reactie achter