Bidirectionele laadpalen voor thuis (2023)

Overzicht van alle bidirectionele laadpalen voor huishoudelijk gebruik, die momenteel (2023) beschikbaar zijn in België. 

FotoNaamLaadvermogenPrijs
Wallbox Quasar7,4 kW5.000€
à
10.000€

✪ Prijs: een schatting van de prijs voor de laadpaal inclusief installatie.

Wat is een bidirectionele laadpaal ?

Dankzij een bidirectionele laadpaal kan je elektrische auto je huis van elektriciteit voorzien, meestal in combinatie met zonnepanelen. Op die manier kan een thuisbatterij overbodig worden. Deze technologie wordt meestal v2g, v2h of v2x genoemd.

OOK INTERESSANT: Overzicht van alle laadpaal-merken

In Europa staat de toepassing nog in z’n kinderschoenen. Vandaar dat het aanbod van bidirectionele laders nog beperkt is.

Niet alle elektrische auto’s beschikken over deze technologie. Hier vind je een overzicht van elektrische wagens die het wel hebben.

25 reacties

  1. Ludo Van de Putte / 3-7-2022 / ·

    Ik heb al 3 maanden een bi-paal in bestelling, maar dit kloteland wil die technologie maar niet homologeren. Het is vooral Fluvius die echt dwars liggen.

  2. Thomas / 31-7-2022 / ·

    De homologatie is nu rond!
    Heb deze week mail gehad van de leverancier.

  3. erwin maas / 31-8-2022 / ·

    Heb je iemand die dit plaatst? ik heb namelijk al verschillende installateurs gecontacteerd, helaas geen reacties

  4. Jorg Leenaards / 1-9-2022 / ·

    Vandaag artikel gelezen in De Standaard over een installatie in Wemmel door Watt’s Next uit Bonheiden

  5. Geert Tamsyn / 1-9-2022 / ·

    Erwin: wattsnext

  6. Victor / 3-9-2022 / ·

    Nog altijd alleen maar voor CHAdeMO.
    Dus uitsluitend geschikt voor Nissan rijders en enkele merktypes die over enkele jaren niet meer aan de CCS standaard zullen voldoen.
    Investeren in een bi-directionele laadpaal volgens het CHAdeMo protocol lijkt me dus op termijn weggegooid geld.

  7. Luc / 14-9-2022 / ·

    @Victor: op plugnet staat nochtans dat het zowel CCS als CHAdeMO is…

  8. Victor / 14-9-2022 / ·

    Maar alleen de CHademo is vooralsnog door Fluvius gehomologeerd.

  9. Victor / 14-9-2022 / ·

    En wat ik hiervoor schreef over de beperking voor het ontladen via een bi-directionele laadpaal wordt nu ook bevestigd door de Synergrid richtlijnen:
    Ontladen van de Quasars bi-directionele laadpalen op Belgische markt zijn gelimiteerd op 5 kW.
    Wat te verwachten is want het is monofase en daar gelden de regels voor alle terugleverapparatuur op het net (zoals thuisbatterijen en PV op monofase) al langer.
    Terug te vinden inde C10/26 richtlijn van Synergrid.  
    synergrid.be/index.cfm?PageID=20872
    te vinden op rij 2889.
    Een warmtepomp die 20 kW vraagt zal daar dus niet autonoom op kunnen werken en altijd voor het grootste deel zijn energie van het net moeten halen.

  10. Bart / 15-10-2022 / ·

    Een warmtepomp van 20kW elektrisch vermogen?? Dat is goed om een kathedraal te verwarmen. Voor een geïsoleerde eengezinswoning verbruikt een warmtepomp elektrisch 1,5 max 2 kW.Je mag inderdaad tot 5kW mono of 10kW tri op het net steken zonder aanvraag, tot 25kW moet je een aanvraag indienen, pas daarboven moet er effectief een onderzoek van de capaciteit van het distributienet gebeuren maar een batterij is nooit bedoelt om energie op het net te steken, enkel voor eigen verbruik. Dat heeft ook geen enkele zin, tenzij je de wagen elders oplaad op kosten van… Om thuis de energie terug te verkopen. Maar dat is dus oplichterij, dat is dus niet de bedoeling.

  11. Victor / 16-10-2022 / ·

    Ik vermoed dat men soms het verschil niet kan maken tussen verbruik en opslagcapaciteit (kWh) en vermogen (kW).
    Voor een batterij, en al zeker niet voor een thuisaccu men een andere chemische samenstelling maakt het technisch
    echt niet uit of ze de opgeslagen energie van DC naar AC omzet en dan richting AC verbruikers in de woning stuurt of richting AC op het net.

    Je laatste zin omvat idd het cruciale punt: of je nu een acuu hebt van 5-10-… – 100 kWh maakt niet uit als je ze niet met de eigen lokale PV-productie (gratis) kan opladen. De productie moet altijd in verhouding staan tot de opslagcapaciteit en het verbruik. Wanneer je lokaal maar 30 kWh kan produceren doch slechts 5 kWh in de winter, wanneer je er een WP op wil laten draaien, heeft een thuisaccu met meer dan 5 kWh opslagcapaciteit weinig zin want je krijgt ze niet (gratis) opgeladen.
    Je zou dan in theorie wel met een dynamisch energiecontract kunnen aan de slag gaan en de auto/thuis accu opladen aan het goedkoopste tarief om deze dan terug te verbruiken wanneer de energie op het net terug duur is. Maar dan bots je weer op hetzelfde probleem: in de winter is de tijdspanne van goedkope tarieven veel te kort om een batterij met een hoge opslagcapaciteit tijdig aangevuld te krijgen. Dat vraagt meer vermogen dan een bi-directionele laadpaal nu aankan. En als de VREG haar zin krijgt betaal je vanaf volgend jaar ook nog eens een extra capaciteitstarief voor elke kW die je boven de 2,5 kW aan vermogen nodig hebt.

    En waar zou je elders een BEV kunnen opladen op kosten van iemand anders? De Lidl heeft het vermogen van de DC laadpalen al teruggeschroefd naar 20 kW en werkgevers zijn al bezig om software te ontwikkelen om dit te monitoren in hun bedrijfs- en salarisauto’s. En met het beetje energie dat je nog gratis bijeen kan sprokkelen kan je niet een winter lang en een BEV rijdende houden en je woning verwarmen via een WP. Wie dat gelooft maakt gewon zichzelf iets wijs.

  12. dvg / 22-10-2022 / ·

    hahahahaha,wat een gedoe allemaal,
    het MOET echt allemaal ingewikkeld zijn tegenwoordig,en vooral veeeeeel geld kosten.
    leve mijn simpele 3.7 kw laadpaal,inpluggen en laden voor 1000€ geplaatst en al 6 jaar zonder problemen.
    5000€ voor voor iets dat gemanipuleerd en gecontroleerd kan worden?vergeet het voor die 4000€ kan je veel electriciteit aankopen .laat diegenen die verslaafd zijn al al die digitale en moderne snufjes maar investeren.

  13. Geert Tamsyn / 22-10-2022 / ·

    DVG, voor 4000 euro heb ik 2,5 jaar elektriciteit in mijn woning. Als ik via mijn EV als thuisbatterij de gratis elektriciteit van mijn zonnepanelen kan opslaan en gebruiken, is die extra kost snel terugverdiend.

  14. dvg / 22-10-2022 / ·

    terugverdiend?wacht maar,de afrekening van uw thuisbatterij volgt nog wel,of hebben we nog altijd niet door dat de overheid de meest onbetrouwbare partner is in het hele verhaal…( bv prosumententarief was ook niet afgesproken,10 j geleden betaalde ik 6€/maand,nu 79€ bij ong gelijk verbruik enz enz)
    hier komt die digitale manipulatie en controle niet binnen,NOOIT.

  15. Geert Tamsyn / 22-10-2022 / ·

    DVG, klopt, en de beste remedie daartegen is zoveel mogelijk zelf doen, zelf produceren en stockeren. Doe ik al tientallen jaren, en dat heeft mij geen windeieren gelegd. Die digitale controle en manipulatie komt er toch. Ook bij u.

  16. Victor / 23-10-2022 / ·

    @DVG: juist door eigen zonnepanelen en eigen thuisbatterij enz. betaal ik nu nog minder aan energie dan tien jaar geleden. Of beter, trek ik nu jaarlijks nog meer terug. Hoe de overheid me dan meer digitaal zou kunnen manipuleren dan diegenen die nog altijd niet zonder het openbaar net kunnen moet je dan toch eens goed uitleggen. Lijkt me eerder dat diegenen die niet zonder het net kunnen hun energierekening door anderen wordt bepaald.
    Het zullen ook diegenen zonder thuisbatterij en zonnepanelen zijn die het capaciteitstarief als eersten zullen voelen. Anderen zonder onderbouwing nodeloos angst aanjagen voor “manipulatie en controle” gaat je zelf niet minder afhankelijk maken. En zonder voldoende productie en eigen opslag zal je vroeg of laat ook niet zonder de digitale meter kunnen en afhankelijk blijven van het net en wie daar de prijzen controleert. Je roept dus naar de verkeerden.

  17. dvg / 24-10-2022 / ·

    @ VICTOR trap maar in de truken van de overheid,en blijf maar 1000den €investeren,ze hebben niets liever,wie niet horen wil…….

  18. dvg / 24-10-2022 / ·

    @ GEERT
    ja die digitale controle komt er toch,zeker door de medewerking van alle snufjesverslaafden.
    die ‘nooit’ sloeg op de investering in een batterij die gecontroleerd en gemanipileerd word door overheid en energiebedrijven.
    nu premie’s uitbetalen om iedereen te overtuigen en over xxx jaren hebben ze u liggen,zoals altijd.laat ANDEREN dat maar nodeloos angstaanjagen noemen(alleen hun ideeen zijn juist),sommigen kan je alles wijsmaken.

  19. Victor / 24-10-2022 / ·

    In plaats van zo maar wat te roepen kan je beter eerst rustig en helder uitleggen hoe de overheid- en energiebedrijven je energieverbruik dan gaan sturen en controleren.
    Uit je eenzijdige reacties zou ik eerder afleiden dat je jezelf teveel laat wijsmaken op allerhande sides gespecialiseerd in complottheoriën. 🙂

    De premies toegekend door de overheid worden uiteraard overwegend gefinancierd door zij die er geen gebruik van maken. Dubbel verlies dus.

  20. Geert Tamsyn / 24-10-2022 / ·

    DVG, als u de digitale controle niet toelaat, zal men zich baseren op estimaties, en die zullen nooit in uw voordeel zijn.

  21. Herman / 24-10-2022 / ·

    De digitale meters blijken meer fouten te bevatten dan de goeie ouwe terugdraaiende teller

  22. Victor / 25-10-2022 / ·

    Wanneer je dit bij je meter vaststelt zou ik je digitale meter laten controleren en laten vervangen. Ik controleer de gegevens van de Fluvius digitale meter met eigen bi-directionele MID kWh meters en kan voorlopig geen significante afwijkingen vaststellen.

  23. Roland / 3-6-2023 / ·

    @ Victor :5000 Watt in mono kan ,maar via de data die de slimme meter doorgeeft zal men vroeg of laat ingrijpen op het al dan niet mogen terug leveren. ik probeer via een off grid batterij , dit bevrijd je van regeltjes . wel de vroegere net aansluiting behouden ,maar minimum afname.
    nadeel is de kost en het feit dat batterijen die een voldoende hoge stroom kunnen leveren en toch lang genoeg meegaan om te renderen moeilijk te vinden zijn

  24. Anoniem / 17-6-2023 / ·

    Zo’n bidirectionele laadpaal. Kan dat nu al dan? Ik ben zinnens van een Leaf Nissan te kopen en vraag me af of die technologie al geplaatst kan worden??

  25. Victor / 18-6-2023 / ·

    Voor de Nissan Leaf met CHAdeMo kan het inderdaad nu al want er is voor de Belgische markt al een bidirectionele laadpaal(Wallbox Quasar 1 CHAdeMO) gehomologeerd. Alleen voor monofase trouwens.
    Maar CHAdeMo is in Europa wel niet de standaard meer. Dat wordt CCS type2.
    Een Walbox Quasar2 (CCST2) is ook al op de markt maar nog niet gehomologeerd voor België. Homologatie wordt verwacht Q4 2023/Q1 2024.
    Het is trouwens een DC laadpaal en die zijn in tegenstelling tot AC bidirectionele laadpalen stevig aan de prijs (5000-6000 € niet geplaatst).

    Hou er rekening mee dat een bidirectionele laadpaal altijd moet voldoen aan de voorschriften van Synergrid en iedere laadpaal aangemeld moet worden bij netbeheerder Fluvius.

    Enphase heeft Q1 dit jaar aangekondigd dat het een bidirectionele laadpaal zal uitbrengen die geschikt is voor CHAdeMo, CCS en DC/AC.
    Het zou dan op eenvoudigere wijze compatibel worden met hun bestaande Enphase DC/AC IQ8 micro-omvormers waardoor V2H mogelijk wordt zonder de kosten van een DC bidirectionele laadlaadp

    Ook is er een laadpaal op komst die van BEV’s met al een V2L voorziening (bv. de laatste Kia’s en Hyundai’s) een V2H voorziening kan maken.

    Het blijft echter nog koffiedik kijken in welke richting de homologatie van Synergrid/Fluvius voor de Belgische markt zal uitgaan.
    Voor aankoop bidrectionele laadpaal wacht men dan ook beter tot minstens Q1 2024.

Laat een reactie achter