Hebben elektrische wagens versnellingen nodig?

versnellingen

Bijna alle huidige elektrische auto’s hebben geen versnellingen. Zal dat in de toekomst veranderen?

Alle elektrische auto’s die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla’s, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.

Zuiniger rijden

Er wordt algemeen aangenomen dat elektrische wagens geen versnellingen nodig hebben vanwege hun vlakke koppelcurve, maar een aantal partijen proberen dit idee te doorbreken.

Toeleverancier Schaeffler zei in juli 2014 dat een elektrische auto met twee versnellingen tot 6% zuiniger is. Concullega ZF verkondigde in december 2014 dat het in de toekomst elektrische wagens verwacht met 2- tot 4-traps versnellingsbakken. Logisch dat ze pro zijn, zou je denken. Beide partijen verdienen immers een deel van hun boterham met versnellingsbakken en ze blijven die liefst produceren in een toekomst vol elektro-auto’s.

Versnellingen in elektrische autosport

Toch staan ze niet alleen. Ook de elektrische autosport maakt gebruik van versnellingen. In de Formule E competitie werken sommige teams met 2 of 3 versnellingen. Ze proberen daarmee zowel prestaties als efficiëntie te verhogen.

Formula E wagen

Heel wat elektrische Formule E wagens beschikken over twee of drie versnellingen.

Ook Mate Rimac, oprichter van een Kroaatse EV-constructeur en zo een beetje de Europese Elon Musk, bemoeit zicht met de discussie. In een interview (zie video hieronder, minuut 10:00) met youtuber Alejandro Salomon zet hij uiteen hoe de Concept_One sportwagen met versnellingen omgaat en hoe dat de prestaties beïnvloedt.

Elk wiel z’n versnellingsbak

De Concept_One (Rimac’s elektrische supercar) beschikt over vier versnellingsbakken en vier elektromotoren. Elk wiel is dus voorzien van z’n eigen motor en transmissie. De voorwielen hebben slechts één overbrenging maar de achterwielen beschikken over twee versnellingen.

Volgens Mate accelereert de Concept_One in 3,2 seconden naar 100 km/u wanneer de achterwielen in tweede versnelling staan. Met de achterwielen in eerste versnelling kan het nog een pak sneller, namelijk in 2,6 seconden.

Acceleratie of topsnelheid

Bij elektro-auto’s met slechts één versnelling moet je volgens Rimac altijd een afweging maken tussen acceleratie en topsnelheid. Vandaar dus dat heel wat elektrische wagens een relatief lage topsnelheid hebben.

Persoonlijk denk ik dat elektrische sport- en luxewagens in de toekomst versnellingen zullen krijgen. Aangezien dit de kostprijs opdrijft, is het natuurlijk mooi dat elektrische wagens best zonder versnellingen kunnen. Op die manier kan men de prijs drukken aan de onderkant van de markt.