Laadpalen in België

laadpalen naast MAS

Alles wat je moet weten over publieke laadpalen in België.

Kaart

Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie.

Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste laadpasjes op de markt. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom).

Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

Smartphone
Applicatie
Aantal
laadpalen
in database
Chargemap+200.000
Plugshare+150.000

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).

Thuis laden kost in België 0,19€ tot 0,23€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Allego en Bluecorner bijvoorbeeld, rekenen vaak 0,69€ per kWh aan voor snelladen.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België

Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box, EV Point en New Motion.

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

OrganisatieAantal Gratis
Laadlocaties
Aveve1
Decathlon1
Delhaize+10
IKEA+5
Interparking+5
Lidl+5
McDonalds+10
Nissan+10
NMBS+5
Renault+5

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties.

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen.

44 reacties

  1. Reyns
    Reyns / 3-31-2019 / ·

    gratis laden nissan, bijna overal maar niet bij garage Dams in Geel, zelfs niet voor nissan rijder, na telefonischh kontakt prijs per kw. gevraagd: 69cent, nie normaal.

  2. Frank
    Frank / 4-10-2019 / ·

    Dams in Geel … waarom verbaast me dat niet 🙂

  3. dirk
    dirk / 4-11-2019 / ·

    Onlangs in Brussel geladen voor 1.1€ per kwh en dan nog geen snellader (newmotion)

  4. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    Niet voor iedereen maar voor de volledigheid: het donorcentrum Mechelen in de Motstraat heeft twee laadpalen (vier laadstations) beschikbaar voor donors. Alleen nuttig voor plasma- en plaatjesdonors gezien de relatief “tijdrovende” procedure voor opstarten an afsluiten laadpaal.

  5. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Ondertussen ook al ondervonden dat (aan dezelfde laadpaal) de prijzen verschillen per laadkaart. NewMotion is bv. goedkoper dan Chargemap.

  6. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Zal mijn mening over gratis laden bij de Lidl moeten bijstellen (in de positieve zin). Op 17/04/2019 gaat er een nieuwe Lidl open te Mechelen (Leuvensesteenweg Muizen). Deze is voorzien van snelle laadpalen voor klanten en gratis toegankelijk tijdens de openingsuren => 2 standplaatsen voorzien van 1x 32A 400V (22 kW) en wat plezanter is 2 DC50 snellaadstations (1 x CCS en 1 x Chademo).

  7. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Het 22 kW laadstation is uiteraard gewoon AC.

  8. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Ah ja, en het zijn allemaal laadstations met eigen vaste stroomkabel. Dus ook geen gedoe en tijdverlies meer met in- en uitpluggen van eigen kabel.

  9. IvoB
    IvoB / 4-19-2019 / ·

    Wou vandaag de semi snellader DC50 (CCS) op de parking van de Lidl gaan uittesten. In principe heel eenvoudig: parkeren (recht tegenover de in/uitgang), vaste stroomkabel in de CCS poort inpluggen (paal herkent de juiste poort) en het laden kan starten. Na de openingsuren (parking is niet afgesloten) kan je er ook betalend laden.
    Eén ding, het zal voor een volgende keer zijn 🙁
    Paal werkt (nog) niet (en gisteren blijkbaar ook niet).

  10. IvoB
    IvoB / 4-20-2019 / ·

    En gisteren in Antwerpen de realiteit ondervonden van de bedroevende openbare laadstructuur.
    Moest op de Vlaamse Kaai zijn (toch niet precies het hol van pluto) en geen enkele laadfaciliteit gevonden. Volgens de app zouden er in een straal van 250 m een tiental moeten geweest zijn. De eerste 6 (op de kaaien) nergens te bespeuren. Ofwel zitten ze zeer goed verstopt ofwel waren ze (tijdelijk?) verdwenen door de wegenwerken (op de Newmotion appzonder ze wel allemaal aangeduid als werkend en vrij). Op de Lambermontplaats was er eentje bezet door een ladende EV en de rest was “bezet” door ICE gammelde bakken. 🙁

  11. IvoB
    IvoB / 4-30-2019 / ·

    Kan iemand die particulier laadt aan een openbare laadpaal mij eens uitleggen hoe je daar de kosten van bijhoudt? Met wat gokwerk, pen en papier? De enige laadpaal die ik tot op heden ben tegengekomen met een duidelijk display was deze van de Lidl (en die is dan nog gratis ook). Alle andere openbare laadpalen (11-22 kW) hebben niet eens een display. Je (ik toch niet) hebt totaal geen overzicht hoeveel kWh je effectief geladen hebt, laat staan wat het je gekost heeft. Geen ticket, zelfs geen display waar je iets van kan afschrijven. Je moet dus gewoon “vertrouwen” op de eerlijkheid van de uitbater van de laadpaal? Het scenario bij laadpalen komt nu ongeveer overeen met een (niet bestaande) situatie aan een pompstation: je tankt je auto vol (die geen benzinemeter heeft) en je stopt met tanken als hij vol is of als je terug aan de auto komt. Hoeveel liter je getankt hebt weet je pas als je de rekening thuis krijgt. ??? Ergens moet ik toch iets over het hoofd zien?

    1. egear
      egear / 5-1-2019 / ·

      Ik vind dat je gelijk hebt. Er is nog een lange weg te gaan. Elke laadpaal zou moeten adverteren wat de kwh/minuutprijs is en aangeven hoeveel je laadbeurt heeft gekost.

  12. andre
    andre / 5-1-2019 / ·

    mij stoort het niet.
    bij elke afrekening krijg ik een duidelijk overzicht.
    wanneer ik dringend moet laden neem ik gewoon de dichtsbijzijnde en is het voor mij minder belangrijk hoeveel en aan welke prijs.
    enkel de duurdere snelladers geven inderdaad op scherm weer hoeveel,maar ik vermoed dat,wanneer elke laadpaal van deze functie moet voorzien worden de prijs ook in de hoogte gaat,vergelijk de limunus snellader met een simpele allego bv,dus ook de prijs per kwh.
    wanneer er op het overzicht 1 locatie uitspringt met een hoge kost,ga ik er gewoon niet meer langs.
    beduvelen kunnen ze maar 1 keer.

  13. IvoB
    IvoB / 5-2-2019 / ·

    Ik neem toch aan dat die afrekening pas ruim na het laden toegestuurd wordt? Ik ben nog geen enkele laadpaal tegengekomen die na laden een ticket aflevert. een display (ter controle) is al een zeldzaamheid.
    Het gaat me niet om de prijs maar om het principe van controle. Die is er nu totaal niet. Hoe kan je een afrekening controleren als je qaan een laadpunt en in je voertuig totaal geen controle of zicht hebt op de afname? Je kan er natuurlijk van uit gaan dat de beheerder van laadpalen een doodeerlijke handelaar is. 🙂 Dan zijn vergissingen nog niet uitgesloten. Ik ga er ook van uit dat de kassabediende in een warenhuis een doodeerlijk persoon is. En na een vlugge controle van mijn ticket komen vergissingen toch wel eens voor. 🙂
    Benieuwd of niemand er zich aan zou storen als je bij tanken aan een benzinestation of na het winkelen in een warenhuis niet kan zien wat je gekocht hebt noch een ticket krijgt en enige tijd later gewoon de factuur krijgt toegestuurd en tot betaling overgaat.
    Bij e-laden lijkt dit een aanvaardbare praktijk?
    Slim “beduvelen” doe je niet door er eenmalig uit te springen maar door verspreid kleine beetjes bij elkaar te sprokkelen. Als consument merk je die 20 cent per laadbeurt niet op als je geen controle hebt. Als uitbater tikt dat wel aardig aan.
    Het gaat me louter om het principe want storen doet het me nu niet. Als particulier zou ik wel nooit in zo’n systeem instappen.

  14. Stefan
    Stefan / 5-2-2019 / ·

    Luminis snelladers zijn idd à 0,35€/kWh+iets voor de laattijd ook nog terwijl allego à 0,69€/kwh zit

  15. andreas
    andreas / 5-2-2019 / ·

    ik laad op ons bedrijf waar 4 laadpalen staan aan 100km/u met zonnepanelen.
    anders laden wij bij de tesla superchargers op diverse locatie’s aan +/- 400km/u en gratis.

  16. IvoB
    IvoB / 5-2-2019 / ·

    Ik laad thuis ook op met PV, op het bedrijf met groene stroom en af en toe aan de Lidl (gratis) aan een snellader op PV-energie en in noodgevallen aan een openbare lader. Allemaal “gratis”. Maar dat was mijn punt duidelijk niet. Overigens laadt de laatste generatie Tesla’s ook niet meer gratis aan de SC. De eerste wel (en overdraagbaar) maar dat zat gewoon verwerkt in de verkoopprijs. Gratis is dus slechts een illusie.

  17. andre
    andre / 5-4-2019 / ·

    @ ivo b
    ik begrijp je argument voor mensen die vaak openbaar moeten laden,bij mij is dat heel sporadisch,soms maanden niet.
    dus ik ga me geen zorgen maken of mijn rekening dan 5 of 7 euro bedraagt.
    de afrekening 1 keer per maand met duidelijke locatie prijs en verbruikte kwh is voor mij meer dan voldoende,en uiteindelijk betaal je alle extra (controle) snufjes ook.
    naar mijn mening bieden die extra functie’s voor de meeste ev rijders die het merendeel van hun stroom thuis afnemen geen meerwaarde.
    als ik in het verleden tankte aan de benzinepomp nam ik,zoals velen,zelden een ticket,verdwijnt meestal toch in de prullenbak.
    controle heb ik nu eigelijk meer,met de maandelijkse afrekening dan vroeger.
    en inderdaad,gratis bestaat niet.

  18. Peter
    Peter / 5-4-2019 / ·

    Ik rij nu al 7 maand electrisch, en behalve op mijn werk, nog nooit laadpaal gebruikt. Met mijn extra zonnepanelen heb ik nog stroom over. Straks jaccuzzi terug aanleggen voor extra verbruik.

  19. IvoB
    IvoB / 5-4-2019 / ·

    Lap. Vandaag was het weer van dat. Ev een uurtje aan een CCS 50 kW snellader gehangen. Nagekeken op paal => geconecteerd. Nagekeken in auto => begon aan 23 kW te laden. Kom ik na een uur terug en is er nauwelijks 2 kW bijgeladen. Connectiefout na 10 minuten.
    Als je (zo ver ik het kan inschatten en op dit ogenblik) een EV koopt zonder eigen laadpunt thuis en afhankelijk bent van openbare laadpunten toch een stresserende ervaring.

  20. IvoB
    IvoB / 5-4-2019 / ·

    Dan maar gaan laden (gedurende drie uur) aan een trage openbare laadpaal in de buurt van de markt. Werkte wel maar, zoals gewoonlijk, uitermate traag. Ik schat een 12 kWh bijgeladen op die tijd. Schatting aan de hand van verhoogde % accu in de auto want een andere mogelijkheid tot controle is er niet => laadpaal (Allego) laat niets zien, EV (Kona) laat niets zien buiten een % en facturen krijg ik niet. Uiteraard ook allemaal geen “probleem” maar normaal vind ik dat niet. Ik had/heb voorheen aan een benzine/dieselpomp wel de gewoonte om prijs aan pomp te controleren met de geafficeerde prijs en het aantal getankte liter (bij de salariswagen) en telkens een ticket af te drukken na tanken (privé) en dit bij te houden tot het bedrag via mijn bankrekening verrekend was.

  21. wim D.
    wim D. / 5-5-2019 / ·

    Iedereen is maar bezig over een snellader in de EV, maar in de praktijk kom je die zelden tegen, terwijl laden aan openbare palen ook kan aan 11kw/uur als je wagen dat aan kan wat bij ons het geval was (dit soort laden wordt zelden vermeld)
    Onze wagen heeft geen snellader, maar laad wel aan een openbare paal aan 11kw/u (80km range/uur)terwijl de meeste wagens met een snellader veel trager laden aan een gewone laadpaal.
    Wij laden ongeveer een 20x per jaar aan zo’n paal, voor de rest gewoon thuis aan 220v (3kw/uur).

  22. IvoB
    IvoB / 5-6-2019 / ·

    Met een EV met een monofase lader (zoals de Kona EV en e-Niro) kan je aan een openbare paal geen gebruik maken van de optimale AC laadsnelheid. In de praktijk is deze dan meestal beperkt tot 3.5 tot 6.2 kWh). Als je een paal moet delen (meestal twee parkeerplaatsen en laadsnoeren voor één paal) daalt het optimaal AC laden ook nog eens. Snelladen gaat via DC (en ik ken weinig EV’s die dat niet kunnen) via de CCS (de nieuwe standaard in de EU) of Chademo stekker. Dat gaat, als het goed gaat, een factor 5-6 sneller (rond de 45 kW bij een DC50 en rond de 70 bij een DC100)
    bij een interne monofase lader.
    Thuis mono 230V/32A laden gaat (bij een interne monofase 7.2 kW) minstens even snel dan bij een openbare lader => gemiddeld 7 kWh.
    Ik heb ook het “geluk” in de buurt van een waenhuis te wonen met een laadpunt AC22/CCS DC50/Chademo DC50. Ik zou, voor de korte tijd dat ik daar doorbreng, wel dom zijn dan niet voor DC te kiezen ipv AC. Op een half uur laadt je daar via AC22 hoogstens 3 kWh (of 20 km range) en aan DC50 22-23 kWh (of zo’n 150 Km range).
    Uiteraard cijfers onder de 80% van je batterijcapaciteit. 80-100% (druppelladen) laadt je bij voorkeur niet aan een openbare laadpaal en range berekend aan een gemiddeld verbruik van 15 kW/100Km.

    Over welke EV spreek je dan die intern trifase kan laden of een interne mono 11 kW lader heeft (11-22 kW) maar geen DC snellader aan boord heeft?

  23. IvoB
    IvoB / 5-6-2019 / ·

    errata:
    waenhuis => warenhuis
    laadt je => laad je

  24. IvoB
    IvoB / 5-6-2019 / ·

    Openbaar 11kw/uur => waarschijnlijk een interne 3x16A omvormer waardoor met een monofase thuisinstallatie de laadsnelheid (door de 16A) begrensd is tot 3.7 kW?
    Als de EV overwegend thuis laadt kan je toch beter een interne lader van 32A hebben (zoals de meeste monofase autoladers)? Dan ben je openbaar wel begrensd tot ong. 7 kW maar haal je die snelheid thuis ook.
    Met een trifase 16A interne lader kan je idd openbaar iets sneller laden (theoretisch tot 11 kW) maar halveert de laadnslelheid thuis ook. Als je tegen 3 kW per uur een 64 kW accu moet laden ben je bijna 20 uur bezig.

  25. Wim D.
    Wim D. / 5-6-2019 / ·

    thuis steekt de auto ’s nachts gewoon in een stopcontact op 220v en laad deze gedurende de nacht gewoon op (we slapen ’s nachts 😉
    In de praktijk is de wagen (Mercedes B klasse Electric Drive/B250E) zelden volledig leeg waardoor deze ’s morgens altijd vol is (batterij is een van 32 kw die je voor max 30kw kan vol laden).
    Bij een openbare paal is deze auto op ongeveer 2,5uur van leeg naar vol (28kw). Hij kan dan aan 11kw/u laden.
    De batterij en motor komt van Tesla, de wagen is na 2017 uit productie, er is nooit reclame van gemaakt en men deed bij Mercedes alle moeite om hem niet te verkopen, nochthans is het een fijn rijdende wagen met een betrouwbare range. (heb zelfs al meer kw. gereden dan het boekje beweert! 245 vs 230km).
    Toen was dit de auto met de meeste range buiten Tesla.

  26. IvoB
    IvoB / 5-7-2019 / ·

    @WimD: hier, spijtig genoeg, iets andere situatie:
    – 68 kW accu die voor 64 kW kan geladen worden.
    – “Slechts” interne AC monofase lader van 7.2 kW*. Hierdoor kan de EV aan een 11 kW openbare laadpaal maar laden aan 3.5-4.0 Kw en max. aan 7.0 kW (afhankelijk van de A van de paal). In theorie toch. In B. zijn de meeste AC openbare palen gedeeld over twee laadplekken (en dus meestal ook het laadvermogen als beide laadplaatsen ingenomen zijn). Je moet ook nog rekening houden met AC/DC laadverliezen van 10-20% (die je thuis ook hebt).
    *Volgende upgrade (eind 2019?) voorziet ook in een trifase 11 kW lader wat, in sommige gevallen, weer scheelt in openbare oplaadtijd.
    Aan een openbare DC50 laadpaal duurt het bij ons nog 90 minuten om van leeg (in theorie want je komt uiteraard nooit leeg aan) naar vol te laden (als alles goed gaat want het wil daar nog al eens fout lopen). Aan een openbare AC paal minstens 9 tot 20 uur.
    De effectieve snelheid van thuis laden moet ik nog uittesten (in theorie zou dat 0-100% een 13 uur moeten zijn (mono 230V-32A en rekening houdende met een dropcurve vanaf 76% en 10% laadverliezen).
    – Wil thuis zoveel mogelijk overdag laden op zonnige dagen. We hebben een PV installatie met overschot. Die weigert echter ’s nachts dienst. Op zonnige dagen kan de onbalans tussen huishoudelijk verbruik en PV productie oplopen tot 500%. Dat stuur ik dus liever (en zeker over een paar jaar) in de accu van een EV dan het net op. En nog het liefst via een load balancer.

    Wel een erg zuinige (1:8,16) wagen die Mercedes. Beduidend lager verbruik dan bij een Tesla. Zelf halen we in Ecomode (Kona EV) maar 1:7,46. (en in een Tesla 3 slechts 1:5,6).
    Ook positief dat de accu van die Mercedes blijkbaar geen last had van de dropcurve tussen 80-100%.

  27. IvoB
    IvoB / 5-8-2019 / ·

    Edit: het dashboard van Newmotion (beheer laadpassen en laadbeurten) blijkt dus toch te werken. Vandaag stonden de laadbeurten van april in de database. Blijkt (zoals ik al her en der op het net gelezen had) dat die database maar éénmaal per maand wordt bijgewerkt.

  28. Stefan
    Stefan / 5-8-2019 / ·

    @Wim : dat lijkt mij toch sterk die range als Mercedes zelf 16,6 kWh/100km opgeeft. Had jij geen range extender erop zitten dmv iets meer capaciteit?
    Ikzelf zit met mijn Leaf gen1 jaarlijks gemidddeld op 11 kWh/100 km; nu staat de BC op 10,6.
    Heb in 2016 aan snellaadpaal gehangen : van 4% naar 97% in 36 minuten, 26 kwh geladen

  29. Wim Delaet
    Wim Delaet / 5-9-2019 / ·

    Het verbruik wat de wagen aangeeft 16,6 is inclusief laadverliezen.
    Als is de wagen 28 kw in de accu laad geeft de apparte stroommeter 30kw aan.
    Ik kan inderdaad een knop voor het laden indrukken om dan de batterij 15% voller te laden. (Boekje zegt 230km ipv 200km zonder Range +)
    Met deze knop heb ik eens 245km gehaald in de zomer.

  30. pekkie
    pekkie / 5-10-2019 / ·

    de vw id3 lijkt een koopje onder de 30k , daarna 40k voor 400km is een normale prijs , maar wat krijg je dan voor 30k blijft de vraag , ik denk toch niet dat je voor 12kw meer batterij 10k meer hoeft te betalen

  31. IvoB
    IvoB / 5-11-2019 / ·

    De ID.3 is een Duitse wagen. Die zijn in basic versie door de band genomen aardig geprijsd. Tot je de optielijst gaat aflopen voor must have items die op een Aziaat standaard zijn. Dan krijg je de rekening gepresenteerd. 🙂
    Overigens lijdt de ID.3 basic versie aan het Tesla 3 standard synsdroom. :-). Leuk als marketing maar in velden of wegen te beknnen als je hem de eerste jaren na introductie effectief wenst te bestellen. De ID.3 first edition heeft de 58 kWh batterij en een max. WLTP range van 420 Km en een prijs van rond de 40K. Wat je daar voor uitrusting voor krijgt heb je voorlopig het raden naar. Niets spectaculair aan die cijfers. Het enige wat je weet is dat je die first edition niet voor het najaar 2020 zal kunnen rijden. De 30K versie dus al helemaal niet voor 2021.

    1. egear
      egear / 5-12-2019 / ·

      Heb je mooi samengevat ?

  32. Bert
    Bert / 5-12-2019 / ·

    Mijn oplossing: elk benzinestation verplichten om minstens één laadpaal (met meerdere kabels) te plaatsen, gekoppeld aan bancontact, en beperkt tot 15 min laden om anderen ook gelegenheid te geven, en aan een “normale” prijs. De investering is een fractie van die voor brand-stoffen, en is overzichtelijk omdat je niet meer moet gaan zoeken op basis van foutieve of onvolledige gegevens. Vaak heb je maar een splash-en-dash nodig om thuis te geraken en daar dan volledig te laden. Ik heb het wel makkelijker met mijn Twizy, maar toch al 2 x zonder stroom gestaan. Elk benzinestation een laadpaal zou voor mij fantastisch zijn. Allen mailen naar het ministerie voor energie.

  33. IvoB
    IvoB / 5-12-2019 / ·

    cfr. Pekkie: “ik denk toch niet dat je voor 12kw meer batterij 10k meer hoeft te betalen”.
    Uiteraard niet, het verschil zal wel in meerdere zaken zitten (vooral in de uitrusiting en aankleding).
    In een gelijkaardige Kona (zelfde uitrustingsniveau)
    is het verschil in prijs 4500 €. Voor die 4500 € heb je dan 24,8 kWh meer accuopslag en een elektromotor met 50% meer vermogen. 10K voor 13kW is dan inderdaad belachelijk.

  34. IvoB
    IvoB / 5-12-2019 / ·

    @Bert:
    1. Benzinestations staan meestal op privégrond. Op welke basis ga je dat verplichten? (Total plaatst overigens nu al snellaadpalen op haar terreinen langs de autosnelweg en is een groter uitgever van laadpassen. Shell eveneens. Het zijn deze spelers niet die de bottleneck van het systeem vormen maar de uitvoering van de infrastructuurwerken en vooral de vergunningen daartoe. Een verplichting is één zaak, naar elk benzinestation zomaar een paar zware kabels bijtrekken een tweede.
    Voor een benzinestation steek je ter plaatse opslag in de grond en kan je je eigen bevoorrading in eigen beheer verzorgen. Voor electriciteit ben je totaal afhankelijk van derden. Uitbaters van benzinestations zijn tenslotte geen liefdadigheidsinstellingen maar private ondernemingen met een winstoogmerk.
    3. Heb je al ooit een EV of PHEV geladen aan een openbare laadpaal? Daar is niets overzichtelijks aan. Zeker niet in verhouding tot het overzicht dat je hebt aan een fossiele pomp. Laden aan een laadpaal is pure Kafka. Je weet niet eens hoeveel je geladen hebt en tegen welk bedrag.
    2. Wat is overigens het praktisch nut van 15 min. laden? Op die tijd laad je, afhankelijk van de paal 1 kWh (de goedkope AC palen), 10 kWh (DC snellaadpalen met een overeenkomstige prijs) tot max. 17 kWh (grens van de meeste middenklas EV’s aan een supersnelle DC laadpaal). Of zegge en schrijven een range van 6/60/110 Km. Dit als er slechts één EV aan die laadpaal staat. In jouw voorstel zou je één laadpaal plaatsen met verschillende laadkabels. Dan wordt het beschikbaar vermogen ook verdeeld over het aantal EV’s. Bij 2 EV’s aan die laadpaal delen door 2, enz. En dan moeten die EV’s nog laden bij zomerse temperaturen en in een accurange tussen 20-80%. Bij lagere temperaturen en buiten die accurange zakt de laadsnelheid nog eens. En hopelijk heeft die EV dan voorverwarming van de batterij want anders zakt de laadsnelheid bij lage temperaturen aan een DC snellaadpaal nog eens (een Leaf-e heeft die functie bv. al niet).

  35. Paul Baars
    Paul Baars / 5-21-2019 / ·

    Beste Zuiderburen,

    Als Nederlandse bezoeker met EV (Kona), mag je natuurlijk niet klagen over een gastland.
    Toch wil ik een observatie delen.

    Ik heb in de afgelopen maand 7500 km gereden in NL (ja ik rijd veel) en zonder enig probleem. Thuis en op kantoor een simpele lader en onderweg een goed netwerk van 22, 50, 175 en 350 KW laadstations langs de rijkswegen, welke allemaal werken en vindbaar zijn en werken met mijn laadpas.

    In België moet ik echter met dichtgeknepen billen rondrijden, hopende dat de op de app aangegeven laadpaal ook echt bestaat, werkend is en met mijn laadpas (newmotion) werkt.
    Gisteren rond Zaventem luchthaven een uur rondgereden van locatie naar locatie, zonder succes.
    Ik heb de auto nu uit wanhoop aan het normale wandcontact hangen, in de hoop vandaag dan toch echt de oversteek van Brussel naar Brugge (en weer terug) te kunnen gaan halen….

    Och arme zuiderburen, kom toch eens noordwaarts, om te zien hoe het ook kan !

  36. IvoB
    IvoB / 5-21-2019 / ·

    Bij gebrek aan openbare laadinfrastructuur geraken wij zo ver niet.

  37. Eddy
    Eddy / 5-21-2019 / ·

    Dit verhaal komt me bekend voor Paul ! Ik ben namelijk de Belg die mijn laadsessie vroegtijdig afgebroken heb aan de Lidl van Koolkerke bij Brugge zodat jouw Kona kon laden (die nog op 45% stond) Ik heb de laadsessie zoals beloofd voor jou opgestart terwijl je achter een broodje was. Dus zo dicht moest je uw billen nog niet toeknijpen. Met een 60+kw batterij zou je dus zeker nog in Brussel geraakt zijn ! Ik kom binnenkort eens noordwaarts en hoop dat de boel daar werkt zoals je het beschreven hebt.

  38. wim3600
    wim3600 / 5-21-2019 / ·

    Op zaventem luchthaven zijn nochthans laadpalen, maar inderdaad eens over de taalgrens zijn er geen meer.
    Qua Mobiliteit kan het hier in het Zuiden moeilijk slechter (treinen,… = derde wereld niveau).

  39. IvoB
    IvoB / 5-22-2019 / ·

    Ik heb nochtans onlangs een Nederlander enkele adressen van laadpalen in Namen opgegeven. En hij heeft er nog kunnen laden ook. Waarom hij dat zelf niet gevonden heeft is me ook een raadsel. Heb ze gewoon gevonden via de NewMotion database (die voor iedereen vrij toegankelijk is).

    Een Belg zover krijgen zijn eigen laadsessie af te breken (terwijl je zelf nog 200 Km range hebt), zodat die zelfs je EV gaat opladen (uiteraard aan een gratis laadpaal) en je ondertussen een broodje kan gaan eten is uiteraard ook een kunst an sich. 🙂

    Gelukkig zijn we hier aan de Fyra kunnen ontkomen.

    Over de kwaliteit van de laadpalen aan de lokale Lidl heb ik ook steeds meer mijn twijfels. Van de 5 laadsessies (of pogingendaartoe) zijn er nog maar 2 geslaagd. Eenmaal in panne door een softwareprobleem, éénmaal na 2 kWh de laadsessie voortijdig afgebroken en éénmaal niet kunnen opstarten door een onbekend softwareprobleem (op de Ac paal hing al een “papiertje” buiten gebruik.

    Ik raad, in de huidige situatie dan ook niemand zonder de mogelijkheid tot thuisladen en/of laden op het werk, aan om een EV te kopen. En al zeker niet met een actieradius minder dan 400 Km (of het zou als tweede auto moeten zijn om rondjes rond het dorp te draaien).

  40. Andreke
    Andreke / 5-22-2019 / ·

    Mijn EV is op komst met de boot (zie ginds komt de boot van Korea weer aan…) Mijn vraag is met welke laadpas ik het beste zou zijn?

  41. IvoB
    IvoB / 5-22-2019 / ·

    Hangt er gewoon vanaf welk gebruik je van die laadpas wenst te maken (thuis, werk, openbaar) en op welke locatie je openbaar het meest wenst te laden (en dus welke laadpalen daar het meest voorkomen).

    Mijn ondervinding is dat de laadpas van TNM (Newmotion) op zowat alle laadpalen werkt.

    De pas en app zelf zijn ook gratis.

    Als je echter ook een app wenst waarop de gratis laadpalen staan moet je een derde partij (gevoed door gebruikers en niet door de OCPI) raadplegen zoals Zoals Chargemap, Plugshare of Nextcharge (deze laatste toont de gratis laadpalen en is ook lid van de OCPI).

    De TNM pas is uiteraard in gebruik niet gratis (en ze durven zelfs bovenop het uitbatingstarief, zelfs de 0-tarieven, een eigen fee vragen). Als het je te doen is om steeds aan het goedkoopste tarief te laden zal je niet buiten een “reeks” laadpasjes kunnen.

  42. Andreke
    Andreke / 5-25-2019 / ·

    Meestal zou ik thuis “tanken” maar ik zou de Ev ook wel eens willen testen met toertje Luxemburg, Duitsland en terug langs Frankrijk. En in september op reis naar het Gardameer.

Laat een reactie achter