Laadpalen in België

laadpalen naast MAS

Alles wat je moet weten over publieke laadpalen in België.

Kaart

Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie.

Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste laadpasjes op de markt. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom).

Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

Smartphone
Applicatie
Aantal
laadpalen
in database
Chargemap+200.000
Plugshare+150.000

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).

Thuis laden kost in België 0,19€ tot 0,23€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Allego en Bluecorner bijvoorbeeld, rekenen vaak 0,69€ per kWh aan voor snelladen.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België

Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box, EV Point en New Motion.

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

OrganisatieAantal Gratis
Laadlocaties
Aveve1
Decathlon1
Delhaize+10
IKEA+5
Interparking+5
Lidl+5
McDonalds+10
Nissan+10
NMBS+5
Renault+5

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties.

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen.

10 reacties

  1. Reyns
    Reyns / 3-31-2019 / ·

    gratis laden nissan, bijna overal maar niet bij garage Dams in Geel, zelfs niet voor nissan rijder, na telefonischh kontakt prijs per kw. gevraagd: 69cent, nie normaal.

  2. Frank
    Frank / 4-10-2019 / ·

    Dams in Geel … waarom verbaast me dat niet 🙂

  3. dirk
    dirk / 4-11-2019 / ·

    Onlangs in Brussel geladen voor 1.1€ per kwh en dan nog geen snellader (newmotion)

  4. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    Niet voor iedereen maar voor de volledigheid: het donorcentrum Mechelen in de Motstraat heeft twee laadpalen (vier laadstations) beschikbaar voor donors. Alleen nuttig voor plasma- en plaatjesdonors gezien de relatief “tijdrovende” procedure voor opstarten an afsluiten laadpaal.

  5. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Ondertussen ook al ondervonden dat (aan dezelfde laadpaal) de prijzen verschillen per laadkaart. NewMotion is bv. goedkoper dan Chargemap.

  6. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Zal mijn mening over gratis laden bij de Lidl moeten bijstellen (in de positieve zin). Op 17/04/2019 gaat er een nieuwe Lidl open te Mechelen (Leuvensesteenweg Muizen). Deze is voorzien van snelle laadpalen voor klanten en gratis toegankelijk tijdens de openingsuren => 2 standplaatsen voorzien van 1x 32A 400V (22 kW) en wat plezanter is 2 DC50 snellaadstations (1 x CCS en 1 x Chademo).

  7. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Het 22 kW laadstation is uiteraard gewoon AC.

  8. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Ah ja, en het zijn allemaal laadstations met eigen vaste stroomkabel. Dus ook geen gedoe en tijdverlies meer met in- en uitpluggen van eigen kabel.

  9. IvoB
    IvoB / 4-19-2019 / ·

    Wou vandaag de semi snellader DC50 (CCS) op de parking van de Lidl gaan uittesten. In principe heel eenvoudig: parkeren (recht tegenover de in/uitgang), vaste stroomkabel in de CCS poort inpluggen (paal herkent de juiste poort) en het laden kan starten. Na de openingsuren (parking is niet afgesloten) kan je er ook betalend laden.
    Eén ding, het zal voor een volgende keer zijn 🙁
    Paal werkt (nog) niet (en gisteren blijkbaar ook niet).

  10. IvoB
    IvoB / 4-20-2019 / ·

    En gisteren in Antwerpen de realiteit ondervonden van de bedroevende openbare laadstructuur.
    Moest op de Vlaamse Kaai zijn (toch niet precies het hol van pluto) en geen enkele laadfaciliteit gevonden. Volgens de app zouden er in een straal van 250 m een tiental moeten geweest zijn. De eerste 6 (op de kaaien) nergens te bespeuren. Ofwel zitten ze zeer goed verstopt ofwel waren ze (tijdelijk?) verdwenen door de wegenwerken (op de Newmotion appzonder ze wel allemaal aangeduid als werkend en vrij). Op de Lambermontplaats was er eentje bezet door een ladende EV en de rest was “bezet” door ICE gammelde bakken. 🙁

Laat een reactie achter