Laadpalen in België

laadpalen naast MAS

Alles wat je moet weten over publieke laadpalen in België.

Kaart

Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie.

Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste laadpasjes op de markt. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom).

Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

Smartphone
Applicatie
Aantal
laadpalen
in database
Chargemap+200.000
Plugshare+150.000

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).

Thuis laden kost in België 0,19€ tot 0,23€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Allego en Bluecorner bijvoorbeeld, rekenen vaak 0,69€ per kWh aan voor snelladen.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België

Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box en EV Point.

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

OrganisatieAantal Gratis
Laadlocaties
Aveve1
Decathlon1
Delhaize+10
IKEA+5
Interparking+5
Lidl+5
McDonalds+10
Nissan+10
NMBS+5
Renault+5

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties.

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen.

 

14 reacties

  1. Yves Van Cleven
    Yves Van Cleven / 9-13-2019 / ·

    Helaas laat Interparking gratis laden niet meer toe.
    Zelfs niet voor abonnees!

  2. Chriske
    Chriske / 1-8-2020 / ·

    misschien lijst hierboven up-to-date maken? en de lokaties vermelden waar de gratis laadpalen staan

  3. Dirk Van Boven
    Dirk Van Boven / 1-17-2020 / ·

    Een drietal weken geleden kreeg ook de LIDL in Destelbergen een (gratis) laadpaal…
    maar in deze LIDL kon niemand uitleg geven, de meeste medewerkers wisten zelfs niet dat er laadpalen aanwezig waren
    Op het gratis nummer van de LIDL (0800-73.52.0) gaf men blijkbaar wat info die niet overeenkwam met wat de medewerkers in de lokale’ LIDL wisten te zeggen…
    Een gemist kans voor LIDL ?

  4. andre
    andre / 1-17-2020 / ·

    sorry he ,maar wat heb jij nog nodig van uitleg over de lidl snelladers?
    de werking staat duidelijk vermeld op het scherm,
    grafisch en in het nederlands………
    vanmiddag nog ‘getankt’ uitgang selecteren,kabel aansluiten op de wagen ,en op start duwen
    gemiste kans?

  5. Kris VDM
    Kris VDM / 1-20-2020 / ·

    De laadpaleninfrastructuur in België moet idd nog verder uitgebouwd worden.
    Hoewel de meesten met een electrische wagen ook thuis zullen stekkeren, is de infrastructuur noodzakelijk voor velen. En handig voor de anderen …

    Soms moet er nog meer nagedacht worden vooraleer men een laadpaal zet.
    Bij Colruyt St-Truiden is er een laadpaal op de parking aanwezig. Jammer genoeg op het afgesloten gedeelte van de parking die iets na sluitingsuur van de winkel ook dichtgaat.
    En dat terwijl er voor de winkel ook een ganse rij parkeervakken voor klanten is. Men had beter de laadpaal aan die strook gezet. Dan was de laadpaal altijd beschikbaar voor iedereen.

    In St-Truiden (mijn regio zowat) is er een nieuw schoolgebouw (St-Rita lagere school) met ondergrondse garage waar men een ganse muurbreedte voor EV heeft gereserveerd met opladers aan de muur. En dat verdient meer navolging denk ik: ieder nieuw gebouw met openbare parking ook ineens een pak laadpalen erbij. Dan gaat het ineens vooruit ipv in sommige dorpen 1 paaltje …

  6. David Sommen
    David Sommen / 1-21-2020 / ·

    Kris, mij lijkt het geen toeval dat je niet kan laden na sluitingstijd. Deel van de commerciële strategie van de keten natuurlijk. Maar in functie van bruikbaarheid is dat inderdaad niet ideaal uiteraard.

  7. Kris VDM
    Kris VDM / 1-21-2020 / ·

    oei, dat was ik even vergeten te melden ivm de Colruyt, dat is een -betalende- laadpaal. A rato van abonnement 1euro per maand en 0.25€/kWh ‘getankt’.
    Toch nog heel gunstig van tafief – maar soit !
    Dus deze oplaadpaal hadden ze toch echt beter buiten de afgesloten parking gezet ?

  8. andre
    andre / 1-21-2020 / ·

    is het niet zo dat colruyt gokt op het verkopen van groene stroom van hun zonnepanelen?
    logisch dus,na sluitingstijd gaan ze niet veel opbrengen….

  9. Kris VDM
    Kris VDM / 1-22-2020 / ·

    ik denk niet ze dat puur van de zonnepanelen willen betrekken
    als je een laadpaal zet én betalend maakt, kan je maar beter zoveel mogelijk gebruik ervan laten maken.
    anders brengt het ook niet veel op …

  10. Steven Degroot
    Steven Degroot / 1-22-2020 / ·

    Jammer dat het bij colruyt geen DC laadpalen zijn. Vlug eens bijtoppen kan gewoon niet. De gewone laadpaal is goed voor thuis maar veel te traag voor op een winkelparking.

  11. andre
    andre / 1-22-2020 / ·

    ik blijf het een domme beslissing vinden van colruyt om de laadpalen betalend te maken.
    vooral met een lidl in de nabijheid zorgt het zowieso voor omzetverlies.

  12. Peter
    Peter / 1-23-2020 / ·

    En waarom zou dit gratis moeten zijn? Betaalt Lidl ook uw benzine of diesel?

  13. Kok
    Kok / 1-24-2020 / ·

    Wat Colruyt laadpalen betreft is het fout om zelfs een abonnementsprijs per maand aan te rekenen om te kunnen tanken… Wie doet zoiets?

  14. andre
    andre / 1-24-2020 / ·

    inderdaad,ook al is het maar 1 euro,eens de kaart geactiveerd is het 1 euro elke maand,of je ze nu gebruikt of niet.
    ik gebruik mijn ev kaart max 5 keer per jaar,dus 12e extra.
    trouwens,waarom een kaart,bij lidl heb je die ook niet van doen(weer een kontrole middel extra?)
    @peter,
    niemand zegt dat het MOET,maar wanneer lidl het op 1 km wel doet en colruyt niet………
    ik MOET ook niet winkelen bij colruyt…
    wat die benzine betreft heb je gelijk,maar dat is allang mijn zorg niet meer,fossielrijders genoeg om het voor zichzelf op te nemen

Laat een reactie achter