Laadpalen in België

laadpalen naast MAS

Alles wat je moet weten over publieke laadpalen in België.

Kaart

Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie.

Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste laadpasjes op de markt. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom).

Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

Smartphone
Applicatie
Aantal
laadpalen
in database
Chargemap+200.000
Plugshare+150.000

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).

Thuis laden kost in België 0,19€ tot 0,23€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. Allego en Bluecorner bijvoorbeeld, rekenen vaak 0,69€ per kWh aan voor snelladen.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België

Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box, EV Point en New Motion.

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

OrganisatieAantal Gratis
Laadlocaties
Aveve1
Decathlon1
Delhaize+10
IKEA+5
Interparking+5
Lidl+5
McDonalds+10
Nissan+10
NMBS+5
Renault+5

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 400 Supercharger locaties.

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen.

26 reacties

  1. Reyns
    Reyns / 3-31-2019 / ·

    gratis laden nissan, bijna overal maar niet bij garage Dams in Geel, zelfs niet voor nissan rijder, na telefonischh kontakt prijs per kw. gevraagd: 69cent, nie normaal.

  2. Frank
    Frank / 4-10-2019 / ·

    Dams in Geel … waarom verbaast me dat niet 🙂

  3. dirk
    dirk / 4-11-2019 / ·

    Onlangs in Brussel geladen voor 1.1€ per kwh en dan nog geen snellader (newmotion)

  4. egear
    egear / 5-1-2019 / ·

    Ik vind dat je gelijk hebt. Er is nog een lange weg te gaan. Elke laadpaal zou moeten adverteren wat de kwh/minuutprijs is en aangeven hoeveel je laadbeurt heeft gekost.

  5. andre
    andre / 5-1-2019 / ·

    mij stoort het niet.
    bij elke afrekening krijg ik een duidelijk overzicht.
    wanneer ik dringend moet laden neem ik gewoon de dichtsbijzijnde en is het voor mij minder belangrijk hoeveel en aan welke prijs.
    enkel de duurdere snelladers geven inderdaad op scherm weer hoeveel,maar ik vermoed dat,wanneer elke laadpaal van deze functie moet voorzien worden de prijs ook in de hoogte gaat,vergelijk de limunus snellader met een simpele allego bv,dus ook de prijs per kwh.
    wanneer er op het overzicht 1 locatie uitspringt met een hoge kost,ga ik er gewoon niet meer langs.
    beduvelen kunnen ze maar 1 keer.

  6. Stefan
    Stefan / 5-2-2019 / ·

    Luminis snelladers zijn idd à 0,35€/kWh+iets voor de laattijd ook nog terwijl allego à 0,69€/kwh zit

  7. andreas
    andreas / 5-2-2019 / ·

    ik laad op ons bedrijf waar 4 laadpalen staan aan 100km/u met zonnepanelen.
    anders laden wij bij de tesla superchargers op diverse locatie’s aan +/- 400km/u en gratis.

  8. andre
    andre / 5-4-2019 / ·

    @ ivo b
    ik begrijp je argument voor mensen die vaak openbaar moeten laden,bij mij is dat heel sporadisch,soms maanden niet.
    dus ik ga me geen zorgen maken of mijn rekening dan 5 of 7 euro bedraagt.
    de afrekening 1 keer per maand met duidelijke locatie prijs en verbruikte kwh is voor mij meer dan voldoende,en uiteindelijk betaal je alle extra (controle) snufjes ook.
    naar mijn mening bieden die extra functie’s voor de meeste ev rijders die het merendeel van hun stroom thuis afnemen geen meerwaarde.
    als ik in het verleden tankte aan de benzinepomp nam ik,zoals velen,zelden een ticket,verdwijnt meestal toch in de prullenbak.
    controle heb ik nu eigelijk meer,met de maandelijkse afrekening dan vroeger.
    en inderdaad,gratis bestaat niet.

  9. Peter
    Peter / 5-4-2019 / ·

    Ik rij nu al 7 maand electrisch, en behalve op mijn werk, nog nooit laadpaal gebruikt. Met mijn extra zonnepanelen heb ik nog stroom over. Straks jaccuzzi terug aanleggen voor extra verbruik.

  10. wim D.
    wim D. / 5-5-2019 / ·

    Iedereen is maar bezig over een snellader in de EV, maar in de praktijk kom je die zelden tegen, terwijl laden aan openbare palen ook kan aan 11kw/uur als je wagen dat aan kan wat bij ons het geval was (dit soort laden wordt zelden vermeld)
    Onze wagen heeft geen snellader, maar laad wel aan een openbare paal aan 11kw/u (80km range/uur)terwijl de meeste wagens met een snellader veel trager laden aan een gewone laadpaal.
    Wij laden ongeveer een 20x per jaar aan zo’n paal, voor de rest gewoon thuis aan 220v (3kw/uur).

  11. Wim D.
    Wim D. / 5-6-2019 / ·

    thuis steekt de auto ’s nachts gewoon in een stopcontact op 220v en laad deze gedurende de nacht gewoon op (we slapen ’s nachts 😉
    In de praktijk is de wagen (Mercedes B klasse Electric Drive/B250E) zelden volledig leeg waardoor deze ’s morgens altijd vol is (batterij is een van 32 kw die je voor max 30kw kan vol laden).
    Bij een openbare paal is deze auto op ongeveer 2,5uur van leeg naar vol (28kw). Hij kan dan aan 11kw/u laden.
    De batterij en motor komt van Tesla, de wagen is na 2017 uit productie, er is nooit reclame van gemaakt en men deed bij Mercedes alle moeite om hem niet te verkopen, nochthans is het een fijn rijdende wagen met een betrouwbare range. (heb zelfs al meer kw. gereden dan het boekje beweert! 245 vs 230km).
    Toen was dit de auto met de meeste range buiten Tesla.

  12. Stefan
    Stefan / 5-8-2019 / ·

    @Wim : dat lijkt mij toch sterk die range als Mercedes zelf 16,6 kWh/100km opgeeft. Had jij geen range extender erop zitten dmv iets meer capaciteit?
    Ikzelf zit met mijn Leaf gen1 jaarlijks gemidddeld op 11 kWh/100 km; nu staat de BC op 10,6.
    Heb in 2016 aan snellaadpaal gehangen : van 4% naar 97% in 36 minuten, 26 kwh geladen

  13. Wim Delaet
    Wim Delaet / 5-9-2019 / ·

    Het verbruik wat de wagen aangeeft 16,6 is inclusief laadverliezen.
    Als is de wagen 28 kw in de accu laad geeft de apparte stroommeter 30kw aan.
    Ik kan inderdaad een knop voor het laden indrukken om dan de batterij 15% voller te laden. (Boekje zegt 230km ipv 200km zonder Range +)
    Met deze knop heb ik eens 245km gehaald in de zomer.

  14. pekkie
    pekkie / 5-10-2019 / ·

    de vw id3 lijkt een koopje onder de 30k , daarna 40k voor 400km is een normale prijs , maar wat krijg je dan voor 30k blijft de vraag , ik denk toch niet dat je voor 12kw meer batterij 10k meer hoeft te betalen

  15. egear
    egear / 5-12-2019 / ·

    Heb je mooi samengevat ?

  16. Bert
    Bert / 5-12-2019 / ·

    Mijn oplossing: elk benzinestation verplichten om minstens één laadpaal (met meerdere kabels) te plaatsen, gekoppeld aan bancontact, en beperkt tot 15 min laden om anderen ook gelegenheid te geven, en aan een “normale” prijs. De investering is een fractie van die voor brand-stoffen, en is overzichtelijk omdat je niet meer moet gaan zoeken op basis van foutieve of onvolledige gegevens. Vaak heb je maar een splash-en-dash nodig om thuis te geraken en daar dan volledig te laden. Ik heb het wel makkelijker met mijn Twizy, maar toch al 2 x zonder stroom gestaan. Elk benzinestation een laadpaal zou voor mij fantastisch zijn. Allen mailen naar het ministerie voor energie.

  17. Paul Baars
    Paul Baars / 5-21-2019 / ·

    Beste Zuiderburen,

    Als Nederlandse bezoeker met EV (Kona), mag je natuurlijk niet klagen over een gastland.
    Toch wil ik een observatie delen.

    Ik heb in de afgelopen maand 7500 km gereden in NL (ja ik rijd veel) en zonder enig probleem. Thuis en op kantoor een simpele lader en onderweg een goed netwerk van 22, 50, 175 en 350 KW laadstations langs de rijkswegen, welke allemaal werken en vindbaar zijn en werken met mijn laadpas.

    In België moet ik echter met dichtgeknepen billen rondrijden, hopende dat de op de app aangegeven laadpaal ook echt bestaat, werkend is en met mijn laadpas (newmotion) werkt.
    Gisteren rond Zaventem luchthaven een uur rondgereden van locatie naar locatie, zonder succes.
    Ik heb de auto nu uit wanhoop aan het normale wandcontact hangen, in de hoop vandaag dan toch echt de oversteek van Brussel naar Brugge (en weer terug) te kunnen gaan halen….

    Och arme zuiderburen, kom toch eens noordwaarts, om te zien hoe het ook kan !

  18. Eddy
    Eddy / 5-21-2019 / ·

    Dit verhaal komt me bekend voor Paul ! Ik ben namelijk de Belg die mijn laadsessie vroegtijdig afgebroken heb aan de Lidl van Koolkerke bij Brugge zodat jouw Kona kon laden (die nog op 45% stond) Ik heb de laadsessie zoals beloofd voor jou opgestart terwijl je achter een broodje was. Dus zo dicht moest je uw billen nog niet toeknijpen. Met een 60+kw batterij zou je dus zeker nog in Brussel geraakt zijn ! Ik kom binnenkort eens noordwaarts en hoop dat de boel daar werkt zoals je het beschreven hebt.

  19. wim3600
    wim3600 / 5-21-2019 / ·

    Op zaventem luchthaven zijn nochthans laadpalen, maar inderdaad eens over de taalgrens zijn er geen meer.
    Qua Mobiliteit kan het hier in het Zuiden moeilijk slechter (treinen,… = derde wereld niveau).

  20. Andreke
    Andreke / 5-22-2019 / ·

    Mijn EV is op komst met de boot (zie ginds komt de boot van Korea weer aan…) Mijn vraag is met welke laadpas ik het beste zou zijn?

  21. Andreke
    Andreke / 5-25-2019 / ·

    Meestal zou ik thuis “tanken” maar ik zou de Ev ook wel eens willen testen met toertje Luxemburg, Duitsland en terug langs Frankrijk. En in september op reis naar het Gardameer.

  22. Stimpy
    Stimpy / 6-5-2019 / ·

    Waar exact bevinden zich de gratis laadpalen ? Men zegt wel decathlon ed. maar de welke ?
    Ben er nog niet,zelfs geen ene tegengekomen !
    Omgeving Gent (Oost-Vlaanderen)
    Mvg

  23. Wim D.
    Wim D. / 6-5-2019 / ·

    ondergrondse parking in Aalst centrum is een gratis laadpaal, tenminste als je de parking betaald.

  24. Stefan
    Stefan / 6-6-2019 / ·

    File aan de gratis laadpalen ? dat zat eraan te komen hé

  25. Daan
    Daan / 6-6-2019 / ·

    Kan egear niet ijveren om bij tankstations langs de snelwegen een plaat te laten plaatsen zoals men doet voor LPG? Dat zou het zoeken vereenvoudigen…

  26. stephan depauw
    stephan depauw / 6-7-2019 / ·

    Met wele laadpas kan je laden bij Mcdonalds in belgie ? Ik heb geprobeerd met een NewMotion pas maar deze werkte niet(Mcdonalds staat ook niet in de newmotion app). De provider is plugincompany maar de kaart aan de balie van de Mcdonalds vragen om deze tijdelijk te kunnen gebruiken is veel te omslachtig. Welke kaart kan men hiervoor gebruiken ?

Laat een reactie achter