Overzicht van lage-emissiezones in België (2024)

fijnstof benzinemotor

Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen of Gent nog binnen in 2024? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.

Laatste update: 30 maart 2024

De huidige LEZ-situatie in een oogopslag
Wil je snel weten of je diesel- of benzinewagen de lage-emissiezone (LEZ) binnen mag, dan kan je in de tabel hieronder terecht. Alle details en info over de komende jaren, kan je onder dit kadertje vinden.

 
lage emissiezone LEZ België 2024

België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. Ondanks eerdere beslissingen van de Waalse regering, wordt Wallonië toch geen lage-emissiezone. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel heeft andere regels.

Hieronder geven we een duidelijk overzicht van de toegelaten euronormen de komende jaren.

Dieselauto’s

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV).

Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). In de LEZ van Gent en Antwerpen zullen deze Euro 6d diesels verbannen worden vanaf 2031.

Hoewel Euro 4 dieselauto’s in alle LEZ-zones, tenzij er een dagpas voor aangekocht wordt, verboden zijn, krijgen ze in Gent en Antwerpen nog een soort voorkeursregime. Daar is het namelijk mogelijk om een (goedkopere) week-, maand-, 4-maand- of jaarpas te kopen. Dit wordt aangegeven in onderstaande tabel met “weekpas+”.

Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV)
EuronormBrusselAntwerpen
Gent
Euro 0
Euro 1
Euro 2
Euro 3
2023
t.e.m.
2024
dagpasdagpas
2025dagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 42023
t.e.m.
2024
dagpasweekpas+
2025dagpasweekpas+
2026
t.e.m.
2029
dagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 52023
t.e.m.
2024
toegangtoegang
2025dagpastoegang
2026
t.e.m.
2027
dagpasdagpas
2028
t.e.m.
2029
dagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2023
t.e.m.
2027
toegangtoegang1
2028
t.e.m.
2029
dagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6d2023
t.e.m.
2029
toegangtoegang
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
toegang
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas




✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).

Benzinewagens

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief LPG, CNG, milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV).

Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent. Een dagpas zal vermoedelijk wel nog mogelijk zijn.

Benzine (inclusief CNG, LPG, MHEV, HEV, PHEV)
EuronormBrusselAntwerpen
Gent
Euro 0
Euro 1
2023
t.e.m.
2024
dagpasdagpas
2025
t.e.m.
2030
dagpasdagpas
2031
t.e.m.
2034
dagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 22023
t.e.m.
2024
toegangtoegang
2025dagpastoegang
2026
t.e.m.
2030
dagpasdagpas
2031
t.e.m.
2034
dagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 32023
t.e.m.
2024
toegangtoegang
2025
t.e.m.
2027
toegangtoegang
2028
t.e.m.
2030
dagpasdagpas
2031
t.e.m.
2034
dagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 42023
t.e.m.
2025
toegangtoegang
2026
t.e.m.
2029
toegangtoegang
2030dagpastoegang
2031
t.e.m.
2034
dagpastoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 52023
t.e.m.
2027
toegangtoegang
2028
t.e.m.
2029
toegangtoegang
2030dagpastoegang
2031
t.e.m.
2034
dagpastoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2023
t.e.m.
2029
toegangtoegang
2030dagpastoegang
2031
t.e.m.
2034
dagpastoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6d2023
t.e.m.
2030
toegangtoegang
2031
t.e.m.
2034
toegangtoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas




✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.

Plug-in hybrides

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn.

Hoewel deze auto’s met een geladen batterij perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, worden in de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent dezelfde regels toegepast als voor klassieke benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van de verbrandingsmotor.

Plug-in hybrides met dieselmotor zullen, net als gewone dieselauto’s, verboden zijn in Brussel vanaf 2030, en verboden in de LEZ van Antwerpen en Gent, vanaf 2031. Er zal allicht nog wel de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.

Plug-in hybrides met benzinemotor zullen, net als gewone benzinewagens, verboden zijn in Brussel, Antwerpen en Gent vanaf 2035. Er zal ook voor deze auto’s allicht nog de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.

Elektrische en waterstofauto’s

Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2034.

Kaarten

Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.

Brussel

lage emissiezone Brussel LEZ

De Brusselse lage-emissiezone.

Antwerpen

lage emissiezone Antwerpen LEZ

De Antwerpse lage-emissiezone.

Gent

lage emissiezone Gent LEZ

De Gentse lage-emissiezone.

Andere emissiezones in België

Naast Antwerpen, Gent en Brussel overwegen ook Hasselt, Namen, Charleroi, Luik en Eupen al enige tijd om een LEZ in te voeren.

Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.



17 reacties

  1. Pustjens Wil / 2-3-2022 / ·

    Mijn auto met kenteken K 991 TT valt in de lage-emissiezone. Moet ik nu voor elke stad of gebied in België een formulier uitprinten?

  2. VERMEERSCH Marleen / 26-3-2022 / ·

    Ik kom vanuit Reims (Frankrijk) via Charleroi en Brussel naar Antwerpen. Voor Antwerpen heb ik een LEZ-aanvraag gedaan (voor een franse wagen) en betaald voor 1 week. Moet ik voor Brussel en Charleroi ook iets aanvragen, wetende dat ik er gewoon “langs” rijd via de autostrade ?
    Hartelijk dank voor uw antwoord

  3. wa.jacobs / 19-3-2023 / ·

    Mag ik met mijn Nederlandse oldtimer, rijdend op E98, en meer dan 40 jaar oud, de LEZ-zone van Gent in?

  4. Anoniem / 20-3-2023 / ·

    Heb je een oldtimer dan kan je tot tot 8 keer per jaar een LEZ-dagpas kopen om de zone in te rijden.

    stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent

  5. Anoniem / 30-4-2023 / ·

    gewoon geld uit de werkende mensen die geen geld hebben om een andere wagen te kopen.<kijk eerst eens naar industrie en de haven wat blazen deze de lucht in.(vliegtuigen)

  6. Anoniem / 17-7-2023 / ·

    Schandalig is deze regel
    Wat moeten alle zelfstandigen doen die een bestelwagen met euro5 hebben…… nog een jaartje en miserie begint. regeltjes uitvinden is geen probleem de gevolge inschatten???? doen ze gewoonweg niet.
    en dan een dagpas 35 euro??? en 8 keer op jaar
    triestig belgie

  7. Waarheid / 26-7-2023 / ·

    Wie betaalt mag vervuilen. Schandalig. Heeft niets met fijn stof te maken. Geldhonger van onze bestuurders. En wie is daar alweer eens het slachtoffer van? Juist, jij en ik. Het plebs dus waar onze bestuurders lak aan hebben en alleen dienen om anderen te verrijken.

  8. Anoniem / 26-7-2023 / ·

    Idd het gaat hem over kassa , kassa! In gent mag men niet binnen wel als men betaalt..! Maar langs de overkant van de straat is er geen fijn stof..! Hoe achterlijk kan men zijn..! Wanneer gaat de bevolking daar een stop op zetten????

  9. Anoniem / 3-8-2023 / ·

    En dan koop je een nieuwe auto die aan alles voldoet,dan mag je in het stadscentrum in Antwerpen niet meer parkeren.

  10. Jef van de Water / 16-8-2023 / ·

    Ongehoord schandalig. De rijke heren, politici hebben geld genoeg voor een elektrische BMW 7.

    En alsof het ook maar enig verschil maakt. Je ziet België niet niet liggen op de wereldkaart!

    Uitzuigen de werkende man die al 20% kwijt is van zijn spaargeld door het Oekraïne verhaal met de hoge inflatie. Alles lijkt op het plan van het WEF.

    Ik heb geen woorden voor deze nietsontziende regering in België! Ondertussen leven de heren daar op grote luxe. Super hoge pensioenen enz. In en intriest.

  11. Anoniem / 22-9-2023 / ·

    Zoals gewoonlijk een dom beleid dat zich niet toespitst op de echte problemen.

  12. Christel / 23-9-2023 / ·

    Is Lier een lage emissiezone. Deze behoord tot stad Antwerpen.
    Wanneer je naar Meise rijdt via Vilvoorde, kom je dan ook in de lage emmissiezone.

    Dankjewel

  13. Vandendriessche / 17-10-2023 / ·

    Even naar eenhuwelijks feest geweest met hotel en ontbijt en de week later kadootje in de brievenbus 150 euro lez niet gezien hoor makkelijk geld

  14. Bart uit Brugge / 19-10-2023 / ·

    Gelukkig is ‘lucht’ stationair.
    Djeezes…

  15. Liha Nederland / 12-1-2024 / ·

    Ik dacht dat wij, Nederlandse autorijders een melkkoe van onze regering zijn maar in België is het nog veel erger.ik denk dat ik Belgie op weg naar het zuiden maar oversla en via Duitsland rij.

  16. Anoniem / 23-2-2024 / ·

    dieven!!!!!

    in 2012-2013 premies uitrijken voor groene dieselwagens vb golf blue motion enz die nu nog een lagere uitstoot hebben dan de nieuwe euro 6 diesels en zware benzine powerkarren.die ook een euro 6 label hebben.
    en nu de gewone mens zn wagen als schroot uit het straatbeeld bannen……klasse en rijkeluis beleid,dat is Belgie en europa

  17. stop world control / 18-4-2024 / ·

    dit behoord allemaal tot agenda 2030.
    Het is de elite hun bedoeling niet dat je nog een auto hebt in de toekomst. er komen 15 min citys .
    Indien je genoeg social credits hebt dan ga je een deelauto mogen gebruiken. Teveel vlees gegeten dan is uw co2 uitstoot te hoog en mag je bvb niet meer rijden die dag.
    Wordt wakker mensen
    THE GREAT RESET van het world economic forum.

Laat een reactie achter