Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen, Gent of Wallonië nog binnen in 2023? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.
Laatste update: 25 juli 2023
De huidige LEZ-situatie in een oogopslag
Wil je snel weten of je diesel- of benzinewagen de lage-emissiezone (LEZ) binnen mag, dan kan je in de tabel hieronder terecht. Wallonië krijgt pas vanaf 2025 een LEZ. Alle details en info over de komende jaren, kan je onder dit kadertje vinden.
België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. Heel Wallonië wordt een lage-emissiezone vanaf 2025. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel en Wallonië hebben elk dan weer andere regels.
Hieronder geven we een duidelijk overzicht van de toegelaten euronormen de komende jaren.
Dieselauto’s
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV).
Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). In de LEZ van Gent en Antwerpen zullen deze Euro 6d diesels verbannen worden vanaf 2031.
Hoewel Euro 4 dieselauto’s in alle LEZ-zones, tenzij er een dagpas voor aangekocht wordt, verboden zijn, krijgen ze in Gent en Antwerpen nog een soort voorkeursregime. Daar is het namelijk mogelijk om een (goedkopere) week-, maand-, 4-maand- of jaarpas te kopen. Dit wordt aangegeven in onderstaande tabel met “weekpas+”.
Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV) | ||||
---|---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen Gent | Wallonië | |
Euro 0 Euro 1 Euro 2 Euro 3 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | dagpas | toegang |
2025 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | weekpas+ | toegang |
2025 | dagpas | dagpas | toegang | |
2026 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang | toegang |
2025 | dagpas | toegang | toegang | |
2026 t.e.m. 2027 | dagpas | dagpas | toegang | |
2028 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang1 | toegang |
2028 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | toegang | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | toegang | toegang | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | nog geen info |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).
Benzinewagens
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief LPG, CNG, milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV).
Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent. Een dagpas zal vermoedelijk wel nog mogelijk zijn.
Benzine (inclusief CNG, LPG, MHEV, HEV, PHEV) | ||||
---|---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen Gent | Wallonië | |
Euro 0 Euro 1 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | dagpas | toegang |
2025 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 2 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang | toegang |
2025 | dagpas | toegang | dagpas | |
2026 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 3 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang | toegang |
2025 t.e.m. 2027 | toegang | toegang | dagpas | |
2028 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2025 | toegang | toegang | toegang |
2026 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | dagpas | |
2030 | dagpas | toegang | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang | toegang |
2028 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | dagpas | |
2030 | dagpas | toegang | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 | dagpas | toegang | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2030 | toegang | toegang | toegang |
2031 t.e.m. 2034 | toegang | toegang | nog geen info |
|
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | nog geen info |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
Plug-in hybrides
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn.
Hoewel deze auto’s met een geladen batterij perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, worden in de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent dezelfde regels toegepast als voor klassieke benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van de verbrandingsmotor.
Plug-in hybrides met dieselmotor zullen, net als gewone dieselauto’s, verboden zijn in Brussel vanaf 2030, en verboden in de LEZ van Antwerpen en Gent, vanaf 2031. Er zal allicht nog wel de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Plug-in hybrides met benzinemotor zullen, net als gewone benzinewagens, verboden zijn in Brussel, Antwerpen en Gent vanaf 2035. Er zal ook voor deze auto’s allicht nog de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Elektrische en waterstofauto’s
Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2034.
Kaarten
Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.
Brussel

De Brusselse lage-emissiezone.
Antwerpen

De Antwerpse lage-emissiezone.
Gent

De Gentse lage-emissiezone.
Wallonië

De lage-emissiezone Wallonië (in het rood).
Andere emissiezones in België
Naast Antwerpen, Gent, Brussel en Wallonië overweegt ook Hasselt al enige tijd om een LEZ in te voeren.
Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.
Mijn auto met kenteken K 991 TT valt in de lage-emissiezone. Moet ik nu voor elke stad of gebied in België een formulier uitprinten?
Ik kom vanuit Reims (Frankrijk) via Charleroi en Brussel naar Antwerpen. Voor Antwerpen heb ik een LEZ-aanvraag gedaan (voor een franse wagen) en betaald voor 1 week. Moet ik voor Brussel en Charleroi ook iets aanvragen, wetende dat ik er gewoon “langs” rijd via de autostrade ?
Hartelijk dank voor uw antwoord
Als je op de snelweg blijft is er normaal geen probleem. Veilige reis!
DE LAGE EMISSIEZONE BRUSSEL OVERLAPT TER HOOGTE VAN ANDERLECHT HET TRACÉ VAN DE AUTOSTRADE RINGWEG VAN BRUSSEL;ZIJN OP DAT STUKJE DE LEZ REGELS VAN TOEPASSING,LOS VAN EVENTUELE ALDAAR GELDIGE SNELHEIDSBEPERKINGEN?
Mag ik met mijn Nederlandse oldtimer, rijdend op E98, en meer dan 40 jaar oud, de LEZ-zone van Gent in?
Heb je een oldtimer dan kan je tot tot 8 keer per jaar een LEZ-dagpas kopen om de zone in te rijden.
stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent
gewoon geld uit de werkende mensen die geen geld hebben om een andere wagen te kopen.<kijk eerst eens naar industrie en de haven wat blazen deze de lucht in.(vliegtuigen)
Schandalig is deze regel
Wat moeten alle zelfstandigen doen die een bestelwagen met euro5 hebben…… nog een jaartje en miserie begint. regeltjes uitvinden is geen probleem de gevolge inschatten???? doen ze gewoonweg niet.
en dan een dagpas 35 euro??? en 8 keer op jaar
triestig belgie
Wie betaalt mag vervuilen. Schandalig. Heeft niets met fijn stof te maken. Geldhonger van onze bestuurders. En wie is daar alweer eens het slachtoffer van? Juist, jij en ik. Het plebs dus waar onze bestuurders lak aan hebben en alleen dienen om anderen te verrijken.
Idd het gaat hem over kassa , kassa! In gent mag men niet binnen wel als men betaalt..! Maar langs de overkant van de straat is er geen fijn stof..! Hoe achterlijk kan men zijn..! Wanneer gaat de bevolking daar een stop op zetten????
En dan koop je een nieuwe auto die aan alles voldoet,dan mag je in het stadscentrum in Antwerpen niet meer parkeren.
Ongehoord schandalig. De rijke heren, politici hebben geld genoeg voor een elektrische BMW 7.
En alsof het ook maar enig verschil maakt. Je ziet België niet niet liggen op de wereldkaart!
Uitzuigen de werkende man die al 20% kwijt is van zijn spaargeld door het Oekraïne verhaal met de hoge inflatie. Alles lijkt op het plan van het WEF.
Ik heb geen woorden voor deze nietsontziende regering in België! Ondertussen leven de heren daar op grote luxe. Super hoge pensioenen enz. In en intriest.