Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen of Gent nog binnen in 2024? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.
Laatste update: 2 oktober 2024
De huidige LEZ-situatie in een oogopslag
Wil je snel weten of je diesel- of benzinewagen de lage-emissiezone (LEZ) binnen mag, dan kan je in de tabel hieronder terecht. Alle details en info over de komende jaren, kan je onder dit kadertje vinden.
België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. Ondanks eerdere beslissingen van de Waalse regering, wordt Wallonië toch geen lage-emissiezone. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel heeft andere regels.
Hieronder geven we een duidelijk overzicht van de toegelaten euronormen de komende jaren.
Dieselauto’s
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV).
Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). In de LEZ van Gent en Antwerpen zullen deze Euro 6d diesels verbannen worden vanaf 2031.
Hoewel Euro 4 dieselauto’s in alle LEZ-zones, tenzij er een dagpas voor aangekocht wordt, verboden zijn, krijgen ze in Gent en Antwerpen nog een soort voorkeursregime. Daar is het namelijk mogelijk om een (goedkopere) week-, maand-, 4-maand- of jaarpas te kopen. Dit wordt aangegeven in onderstaande tabel met “weekpas+”.
Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV) | |||
---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen Gent |
|
Euro 0 Euro 1 Euro 2 Euro 3 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | dagpas |
2025 | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | weekpas+ |
2025 | dagpas | weekpas+ | |
2026 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2025 | toegang | toegang |
2026 | toegang | dagpas | |
2027 t.e.m. 2027 | dagpas | dagpas | |
2028 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang1 |
2028 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | toegang | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).
Benzinewagens
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief LPG, CNG, milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV).
Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent. Een dagpas zal vermoedelijk wel nog mogelijk zijn.
Benzine (inclusief CNG, LPG, MHEV, HEV, PHEV) | |||
---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen Gent |
|
Euro 0 Euro 1 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | dagpas |
2025 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 2 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang |
2025 | dagpas | toegang | |
2026 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 3 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang |
2025 t.e.m. 2027 | toegang | toegang | |
2028 t.e.m. 2030 | dagpas | dagpas | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2025 | toegang | toegang |
2026 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | |
2030 | dagpas | toegang | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang |
2028 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | |
2030 | dagpas | toegang | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang |
2030 | dagpas | toegang | |
2031 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2030 | toegang | toegang |
2031 t.e.m. 2034 | toegang | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
Oldtimers
Oldtimer, meer specifiek, auto’s die minstens 30 jaar oud zijn en een oldtimer-nummerplaat hebben, mogen de Vlaamse lage-emissiezones binnenrijden. In Brussel kan dat zonder registratie. In Gent en Antwerpen moet je de oldtimer één keer registreren via een online tool van de Vlaamse overheid, ten laatste de dag nadat de oldtimer de lage-emissiezone binnen reed.
Plug-in hybrides
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn.
Hoewel deze auto’s met een geladen batterij perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, worden in de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent dezelfde regels toegepast als voor klassieke benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van de verbrandingsmotor.
Plug-in hybrides met dieselmotor zullen, net als gewone dieselauto’s, verboden zijn in Brussel vanaf 2030, en verboden in de LEZ van Antwerpen en Gent, vanaf 2031. Er zal allicht nog wel de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Plug-in hybrides met benzinemotor zullen, net als gewone benzinewagens, verboden zijn in Brussel, Antwerpen en Gent vanaf 2035. Er zal ook voor deze auto’s allicht nog de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Elektrische en waterstofauto’s
Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2034.
Kaarten
Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.
Brussel
Antwerpen
Gent
Andere emissiezones in België
Naast Antwerpen, Gent en Brussel overwegen ook Hasselt, Namen, Charleroi, Luik en Eupen al enige tijd om een LEZ in te voeren.
Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.