Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen of Gent nog binnen in 2023? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.
De huidige LEZ-situatie in een oogopslag
Wil je snel weten of je diesel- of benzinewagen de lage-emissiezone (LEZ) binnen mag, dan kan je in de tabel hieronder terecht. Alle details en info over de komende jaren, kan je onder dit kadertje vinden.
België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel wijkt licht af. Hieronder proberen we een duidelijk overzicht te geven van de toegelaten euronormen de komende jaren.
Dieselauto’s
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV).
Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). In de LEZ van Gent en Antwerpen zullen deze Euro 6d diesels verbannen worden vanaf 2031.
Hoewel Euro 4 dieselauto’s in alle LEZ-zones, tenzij er een dagpas voor aangekocht wordt, verboden zijn, krijgen ze in Gent en Antwerpen nog een soort voorkeursregime. Daar is het namelijk mogelijk om een (goedkopere) week-, maand-, 4-maand- of jaarpas te kopen. Dit wordt aangegeven in onderstaande tabel met “weekpas+”.
Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV) | ||||
---|---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen | Gent | |
Euro 0 Euro 1 Euro 2 Euro 3 | 2023 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2024 | dagpas | weekpas+ | weekpas+ |
2025 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang | toegang |
2025 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang1 | toegang1 |
2028 t.e.m. 2029 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | dagpas | dagpas | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 | geen toegang allicht wel met dagpas | toegang | toegang | |
2031 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).
Benzinewagens
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief LPG, CNG, milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV).
Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent. Een dagpas zal vermoedelijk wel nog mogelijk zijn.
Benzine (inclusief CNG, LPG, MHEV, HEV, PHEV) | ||||
---|---|---|---|---|
Euronorm | Brussel | Antwerpen | Gent | |
Euro 0 Euro 1 | 2023 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | dagpas |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 2 | 2023 t.e.m. 2024 | toegang | toegang | toegang |
2025 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 3 | 2023 t.e.m. 2027 | toegang | toegang | toegang |
2028 t.e.m. 2034 | dagpas | dagpas | dagpas | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 4 | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 5 | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6a Euro 6b Euro 6c Euro 6d- temp | 2023 t.e.m. 2029 | toegang | toegang | toegang |
2030 t.e.m. 2034 | dagpas | toegang | toegang | |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
|
Euro 6d | 2023 t.e.m. 2034 | toegang | toegang | toegang |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
Plug-in hybrides
Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn.
Hoewel deze auto’s met een geladen batterij perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, worden in de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent dezelfde regels toegepast als voor klassieke benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van de verbrandingsmotor.
Plug-in hybrides met dieselmotor zullen, net als gewone dieselauto’s, verboden zijn in Brussel vanaf 2030, en verboden in de LEZ van Antwerpen en Gent, vanaf 2031. Er zal allicht nog wel de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Plug-in hybrides met benzinemotor zullen, net als gewone benzinewagens, verboden zijn in Brussel, Antwerpen en Gent vanaf 2035. Er zal ook voor deze auto’s allicht nog de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.
Plug-in hybrides | ||||
---|---|---|---|---|
Brussel | Antwerp | Gent | ||
PHEV | 2022 t.e.m. 2034 | zelfde regels als diesel/ benzine | zelfde regels als diesel/ benzine | zelfde regels als diesel/ benzine |
2035 | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas | geen toegang allicht wel met dagpas |
Elektrische en waterstofauto’s
Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2034.
Kaarten
Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.
Brussel

De Brusselse lage-emissiezone.
Antwerpen

De Antwerpse lage-emissiezone.
Gent

De Gentse lage-emissiezone.
Andere emissiezones in België
Er zijn ook groene zones in de maak voor enkele Waalse steden (Namen, Charleroi, Eupen, …), en zelfs voor heel Wallonië, maar daar is momenteel nog geen concrete wetgeving rond.
Ook Hasselt overweegt al enige tijd om een LEZ in te voeren.
Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.
Mijn auto met kenteken K 991 TT valt in de lage-emissiezone. Moet ik nu voor elke stad of gebied in België een formulier uitprinten?
Ik kom vanuit Reims (Frankrijk) via Charleroi en Brussel naar Antwerpen. Voor Antwerpen heb ik een LEZ-aanvraag gedaan (voor een franse wagen) en betaald voor 1 week. Moet ik voor Brussel en Charleroi ook iets aanvragen, wetende dat ik er gewoon “langs” rijd via de autostrade ?
Hartelijk dank voor uw antwoord
Als je op de snelweg blijft is er normaal geen probleem. Veilige reis!
DE LAGE EMISSIEZONE BRUSSEL OVERLAPT TER HOOGTE VAN ANDERLECHT HET TRACÉ VAN DE AUTOSTRADE RINGWEG VAN BRUSSEL;ZIJN OP DAT STUKJE DE LEZ REGELS VAN TOEPASSING,LOS VAN EVENTUELE ALDAAR GELDIGE SNELHEIDSBEPERKINGEN?
Mag ik met mijn Nederlandse oldtimer, rijdend op E98, en meer dan 40 jaar oud, de LEZ-zone van Gent in?
Heb je een oldtimer dan kan je tot tot 8 keer per jaar een LEZ-dagpas kopen om de zone in te rijden.
stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent