Overzicht van lage-emissiezones in België (2023)

fijnstof benzinemotor

Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen of Gent nog binnen in 2023? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.

De huidige LEZ-situatie in een oogopslag
Wil je snel weten of je diesel- of benzinewagen de lage-emissiezone (LEZ) binnen mag, dan kan je in de tabel hieronder terecht. Alle details en info over de komende jaren, kan je onder dit kadertje vinden.

lage emissiezone LEZ België 2023

België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel wijkt licht af. Hieronder proberen we een duidelijk overzicht te geven van de toegelaten euronormen de komende jaren.

Dieselauto’s

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV).

Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). In de LEZ van Gent en Antwerpen zullen deze Euro 6d diesels verbannen worden vanaf 2031.

Hoewel Euro 4 dieselauto’s in alle LEZ-zones, tenzij er een dagpas voor aangekocht wordt, verboden zijn, krijgen ze in Gent en Antwerpen nog een soort voorkeursregime. Daar is het namelijk mogelijk om een (goedkopere) week-, maand-, 4-maand- of jaarpas te kopen. Dit wordt aangegeven in onderstaande tabel met “weekpas+”.

Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV)
EuronormBrusselAntwerpenGent
Euro 0
Euro 1
Euro 2
Euro 3
2023
t.e.m.
2029
dagpasdagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpasdagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 42023
t.e.m.
2024
dagpasweekpas+weekpas+
2025
t.e.m.
2029
dagpasdagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpasdagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 52023
t.e.m.
2024
toegangtoegangtoegang
2025
t.e.m.
2029
dagpasdagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpasdagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2023
t.e.m.
2027
toegangtoegang1toegang1
2028
t.e.m.
2029
dagpasdagpasdagpas
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
dagpasdagpas
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6d2023
t.e.m.
2029
toegangtoegangtoegang
2030geen toegang
allicht wel
met dagpas
toegangtoegang
2031geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas




✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).

Benzinewagens

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief LPG, CNG, milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV).

Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent. Een dagpas zal vermoedelijk wel nog mogelijk zijn.

Benzine (inclusief CNG, LPG, MHEV, HEV, PHEV)
EuronormBrusselAntwerpenGent
Euro 0
Euro 1
2023
t.e.m.
2034
dagpasdagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 22023
t.e.m.
2024
toegangtoegangtoegang
2025
t.e.m.
2034
dagpasdagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 32023
t.e.m.
2027
toegangtoegangtoegang
2028
t.e.m.
2034
dagpasdagpasdagpas
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 42023
t.e.m.
2029
toegangtoegangtoegang
2030
t.e.m.
2034
dagpastoegangtoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 52023
t.e.m.
2029
toegangtoegangtoegang
2030
t.e.m.
2034
dagpastoegangtoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2023
t.e.m.
2029
toegangtoegangtoegang
2030
t.e.m.
2034
dagpastoegangtoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
Euro 6d2023
t.e.m.
2034
toegangtoegangtoegang
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas




✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.

Plug-in hybrides

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn.

Hoewel deze auto’s met een geladen batterij perfect 100% elektrisch kunnen rijden in de stad, worden in de LEZ van Brussel, Antwerpen en Gent dezelfde regels toegepast als voor klassieke benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van de verbrandingsmotor.

Plug-in hybrides met dieselmotor zullen, net als gewone dieselauto’s, verboden zijn in Brussel vanaf 2030, en verboden in de LEZ van Antwerpen en Gent, vanaf 2031. Er zal allicht nog wel de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.

Plug-in hybrides met benzinemotor zullen, net als gewone benzinewagens, verboden zijn in Brussel, Antwerpen en Gent vanaf 2035. Er zal ook voor deze auto’s allicht nog de mogelijkheid zijn om een dagpas te kopen.

Plug-in hybrides
BrusselAntwerpGent
PHEV2022
t.e.m.
2034
zelfde regels
als
diesel/
benzine
zelfde regels
als
diesel/
benzine
zelfde regels
als
diesel/
benzine
2035geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas
geen toegang
allicht wel
met dagpas

Elektrische en waterstofauto’s

Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2034.

Kaarten

Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.

Brussel

lage emissiezone Brussel LEZ

De Brusselse lage-emissiezone.

Antwerpen

lage emissiezone Antwerpen LEZ

De Antwerpse lage-emissiezone.

Gent

lage emissiezone Gent LEZ

De Gentse lage-emissiezone.

Andere emissiezones in België

Er zijn ook groene zones in de maak voor enkele Waalse steden (Namen, Charleroi, Eupen, …), en zelfs voor heel Wallonië, maar daar is momenteel nog geen concrete wetgeving rond.

Ook Hasselt overweegt al enige tijd om een LEZ in te voeren.

Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.

6 reacties

  1. Pustjens Wil
    Pustjens Wil / 2-3-2022 / ·

    Mijn auto met kenteken K 991 TT valt in de lage-emissiezone. Moet ik nu voor elke stad of gebied in België een formulier uitprinten?

  2. VERMEERSCH Marleen
    VERMEERSCH Marleen / 26-3-2022 / ·

    Ik kom vanuit Reims (Frankrijk) via Charleroi en Brussel naar Antwerpen. Voor Antwerpen heb ik een LEZ-aanvraag gedaan (voor een franse wagen) en betaald voor 1 week. Moet ik voor Brussel en Charleroi ook iets aanvragen, wetende dat ik er gewoon “langs” rijd via de autostrade ?
    Hartelijk dank voor uw antwoord

    1. Didier De Kerpel
      Didier De Kerpel / 26-3-2022 / ·

      Als je op de snelweg blijft is er normaal geen probleem. Veilige reis!

  3. VERMEULEN FREDDY
    VERMEULEN FREDDY / 13-11-2022 / ·

    DE LAGE EMISSIEZONE BRUSSEL OVERLAPT TER HOOGTE VAN ANDERLECHT HET TRACÉ VAN DE AUTOSTRADE RINGWEG VAN BRUSSEL;ZIJN OP DAT STUKJE DE LEZ REGELS VAN TOEPASSING,LOS VAN EVENTUELE ALDAAR GELDIGE SNELHEIDSBEPERKINGEN?

  4. wa.jacobs
    wa.jacobs / 19-3-2023 / ·

    Mag ik met mijn Nederlandse oldtimer, rijdend op E98, en meer dan 40 jaar oud, de LEZ-zone van Gent in?

  5. Anoniem
    Anoniem / 20-3-2023 / ·

    Heb je een oldtimer dan kan je tot tot 8 keer per jaar een LEZ-dagpas kopen om de zone in te rijden.

    stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent

Laat een reactie achter