Overzicht van lage-emissiezones in België (2022)

fijnstof benzinemotor

Mag mijn auto de lage emissiezone (LEZ) van Brussel, Antwerpen of Gent nog binnen in 2022? Of daarna? Hier vind je een overzicht van welke euronormen per brandstofsoort nog toegelaten zijn.

België telt momenteel 3 actieve lage-emissiezones, namelijk in Brussel, Gent en Antwerpen. De bedoeling van deze groene zones is om de uitstoot van fijnstof, NOx en roet te beperken. Gent en Antwerpen volgen dezelfde regels, maar Brussel wijkt licht af. Hieronder proberen we een duidelijk overzicht te geven van de toegelaten euronormen de komende jaren.

Dieselauto’s

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een dieselmotor (homologatietype M1), inclusief milde dieselhybrides (MHEV), gewone dieselhybrides (HEV) en plug-in dieselhybrides (PHEV) met een officiële CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per kilometer.

Dieselauto’s worden duidelijk het strengst behandeld. In Brussel zijn zelfs de meest propere Euro 6d diesels vanaf 2030 niet meer welkom (enkel nog met een dagpas). Voor Gent en Antwerpen is dat nog niet geheel duidelijk, maar de kans is groot dat deze steden ongeveer dezelfde deadline zullen hanteren.

Diesel (inclusief MHEV, HEV, PHEV met CO2>50 g/km)
EuronormBrusselAntwerpenGent
Euro /
Euro 1
Euro 2
Euro 3
2022
t.e.m.
2030
dagpasdagpasdagpas
Euro 42022
t.e.m.
2024
dagpasweekpas+weekpas+
2025
t.e.m.
2030
dagpasdagpasdagpas
Euro 52022
t.e.m.
2024
toegangtoegangtoegang
2025
t.e.m.
2026
dagpasweekpas+weekpas+
2027dagpasdagpas1dagpas1
2028
t.e.m.
2030
dagpasdagpasdagpas
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2022
t.e.m.
2026
toegangtoegangtoegang
2027toegangweekpas+1weekpas+1
2028
t.e.m.
2030
dagpasonbekendonbekend
Euro 6d2022
t.e.m.
2027
toegangtoegangtoegang
2028
t.e.m.
2029
toegangonbekendonbekend
2030dagpasonbekendonbekend



✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.
✪ weekpas+: voor sommige euronormen is het mogelijk om een pas te kopen per week, of voor een langere periode (tot een jaar).
1 de wijziging gaat slechts in op 1 september 2027 (en niet op 1 januari 2027).

Benzinewagens

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens met een benzinemotor (homologatietype M1), inclusief milde benzinehybrides (MHEV), gewone benzinehybrides (HEV) en plug-in benzinehybrides (PHEV) met een officiële CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per kilometer.

Benzineauto’s worden iets minder streng behandeld dan dieselauto’s, maar vanaf 2035 zal ook de meest propere benzineauto (Euro 6d) verbannen worden uit Brussel (dagpas zal allicht wel nog mogelijk zijn). Voor Antwerpen en Gent is er nog geen deadline bekend.

Benzine (inclusief MHEV, HEV, PHEV met CO2>50 g/km)
EuronormBrusselAntwerpenGent
Euro /
Euro 1
2022
t.e.m.
2028
dagpasdagpasdagpas
2029
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 22022
t.e.m.
2024
toegangtoegangtoegang
2025
t.e.m.
2028
dagpasdagpasdagpas
2029
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 32022
t.e.m.
2027
toegangtoegangtoegang
2028
dagpasdagpasdagpas
2029
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 42022
t.e.m.
2028
toegangtoegangtoegang
2029toegangonbekendonbekend
2030
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 52022
t.e.m.
2028
toegangtoegangtoegang
2029toegangonbekendonbekend
2030
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 6a
Euro 6b
Euro 6c
Euro 6d-
temp
2022
t.e.m.
2028
toegangtoegangtoegang
2029toegangonbekendonbekend
2030
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend
Euro 6d2022
t.e.m.
2028
toegangtoegangtoegang
2029
t.e.m.
2034
toegangonbekendonbekend
2035
t.e.m.
2036
dagpasonbekendonbekend



✪ dagpas: voor voertuigen die niet toegelaten zijn omwille van een te lage euronorm, is het mogelijk een dagpas te kopen. Het aantal keer dat je deze pas in één jaar kan kopen is beperkt. Een dagpas kost gemiddeld ongeveer 35€.

Plug-in hybrides

Onderstaande tabel bevat de regels voor personenwagens (homologatietype M1) met een plug-in hybride aandrijflijn, en met een officiële CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer, of minder.

In Brussel volgen deze plug-in hybrides dezelfde regels als benzine- en dieselwagens. Dit wil zeggen dat er gekeken wordt naar de euronorm van het voertuig. In Antwerpen en Gent zijn deze plug-in hybrides, ongeacht hun euronorm, nog toegelaten tot en met tenminste 2028.

Plug-in hybrides (met CO2≤50g/km)
BrusselAntwerpGent
PHEV
CO2
≤50g/km
2022
t.e.m.
2028
zelfde regels
als
diesel/
benzine
toegangtoegang
2029
t.e.m.
2036
zelfde regels
als
diesel/
benzine
onbekendonbekend

Elektrische en waterstofauto’s

Volledig elektrische wagens en waterstofauto’s zijn onbeperkt toegelaten in alle Belgische lage emissiezones, vermoedelijk tot na 2036.

Kaarten

Hieronder vind je kaarten van de groene milieuzones.

Brussel

lage emissiezone Brussel LEZ

De Brusselse lage-emissiezone.

Antwerpen

lage emissiezone Antwerpen LEZ

De Antwerpse lage-emissiezone.

Gent

lage emissiezone Gent LEZ

De Gentse lage-emissiezone.

Andere emissiezones in België

Er zijn ook groene zones in de maak voor enkele Waalse steden (Luik, Namen, Charleroi, …), en zelfs voor heel Wallonië, maar daar is momenteel nog geen concrete wetgeving rond.

Heb je een foutje gezien in dit overzicht? Laat het ons weten.



3 reacties

  1. Pustjens Wil
    Pustjens Wil / 2-3-2022 / ·

    Mijn auto met kenteken K 991 TT valt in de lage-emissiezone. Moet ik nu voor elke stad of gebied in België een formulier uitprinten?

  2. VERMEERSCH Marleen
    VERMEERSCH Marleen / 26-3-2022 / ·

    Ik kom vanuit Reims (Frankrijk) via Charleroi en Brussel naar Antwerpen. Voor Antwerpen heb ik een LEZ-aanvraag gedaan (voor een franse wagen) en betaald voor 1 week. Moet ik voor Brussel en Charleroi ook iets aanvragen, wetende dat ik er gewoon “langs” rijd via de autostrade ?
    Hartelijk dank voor uw antwoord

Laat een reactie achter