Elektrische wagen is 3 keer efficiënter dan waterstofauto

Waterstof tanken auto

Een auto op waterstof is een elektrische auto die z’n elektriciteit haalt uit waterstof. Het waterstof (H2) wordt onder hoge druk opgeslagen in een tank. Via een brandstofcel wordt het dan door een chemisch proces omgezet in elektriciteit en water (H2O).

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 9 november 2017. Op 31 maart 2019 werd het volledig geüpdate.

Energieverslindend

Aangezien waterstof (H2) quasi niet voorkomt in de natuur moet het geproduceerd worden. De meest efficiënte, milieuvriendelijke en op grote schaal toepasbare manier om dat te doen, is via elektrolyse. Dat is een proces waarvoor heel wat elektriciteit nodig is, en waarbij ook een groot deel energie verloren gaat. Ongeveer 25% à 30%, zoals je kan zien in onderstaand schema.

waterstofauto efficiëntie

Bron: physorg.com/news85074285.html

Het geproduceerde waterstof moet dan opgeslagen worden. Dat kan door het samen te drukken, of door het vloeibaar te maken. Dit zijn opnieuw processen waarbij energie verloren gaat, namelijk 10% voor het comprimeren of 35% voor het vloeibaar maken.

Ook bij het transport, het tanken en de energieomzetting in de brandstofcel gaat opnieuw massa’s energie verloren.

Daardoor gebruikt een waterstofauto slechts 19 tot 23 kWh nuttig van de 100 kWh die initieel nodig was aan het begin van het proces.

Een batterij-elektrische auto is veel efficiënter omdat heel het proces minder (energieverlindende) stappen heeft. Een EV besteedt maar liefst 69 kWh nuttig van de initiële 100 kWh, en is daarmee dus drie keer efficiënter dan een auto op waterstof.

51 reacties

  1. David Sommen
    David Sommen / 11-10-2017 / ·

    Dat klopt ongetwijfeld, maar het lijkt me net zo nuttig om te kijken hoe een H2-auto zich verhoudt met een fossiele brandstofwagen wat efficiëntie betreft.

    Het klaarblijkele voordeel van een H2 wagen is de snelheid waarmee getankt kan worden (t.o.v. laden, zelfs bij de Tesla superchargers moet je toch een 30-40min rekenen) en de actieradius.

    M.a.w. twee belangrijke redenen waarom veel mensen bij de aankoop van een nieuwe wagen toch nog zouden gaan voor een ICE-wagen, hetgeen jammer is. Waterstof zou op die manier een mooie tussenoplossing kunnen zijn, op voorwaarde dat de technologie het waar maakt natuurlijk.

    Er zijn trouwens andere en misschien efficiëntere processen om H2 te maken dan electrolyse, maar ook hier is nog veel onderzoek nodig.

  2. BrunoV
    BrunoV / 11-10-2017 / ·

    @Davis Sommen, 30-40 minuten rekenen per laadbeurt aan de Supercharger is wat overdreven. Alles hangt ervan af op welke charge level je begint te laden. Ik rijd doorgaans ongeveer 200 km tussen twee superchargers en zorg dat ik toekom met 20% ongeveer. Dan moet ik maar laden tot 85% om bij de volgende terug toe te komen aan 20%. En dat lukt meestal in 20-25 minuten, de tijd die je toch nodig hebt om mentaal te ontspannen. Elke twee uur rijden moet je 20 minuten ontspannen, anders breng je jezelf, je passagiers én andere weggebruikers in gevaar. Dat is wetenschappelijk aangetoond.

  3. Rudi
    Rudi / 11-10-2017 / ·

    Het snel tanken van waterstof blijkt in de praktijk evenmin haalbaar gezien de hoge druk die nodig is. Het op druk brengen neemt heel wat tijd en blijkbaar is het ook niet mogelijk een heel grote hoeveelheid H2 op die hoge druk op te slaan voor langere termijn.
    Voor personenwagens lijkt H2 steeds minder een rendabele oplossing.

  4. Bart
    Bart / 11-16-2017 / ·

    Wordt in de vergelijking rekening gehouden met de milieu-impact van de productie en recyclage van de batterij, evenals met het feit dat de grondstoffen voor de productie van de batterij uitputtelijk zijn? Hoewel er bij de productie en verwerking van waterstof veel verlies is, zijn de duurzame grondstoffen voor de brandstofcel (zon, wind, water, etc.) onuitputtelijk. In deze context lijkt mij het energieverlies dan ook (helemaal) niet relevant, en waterstof (brandstofcel) dan ook zonder twijfel een meer duurzame oplossing dan de klassieke (chemische) batterij.

  5. EGEAR
    EGEAR / 11-17-2017 / ·

    @Bart (Waterstof-) brandstofcellen hebben dan weer een pak platinum en palladium nodig, grondstoffen waar ik in het bovenstaande ook geen rekening mee gehouden heb… Grondstoffen hebben we voor alles nodig (EV, FCEV, dieselmotoren, …) …

  6. Bart
    Bart / 11-17-2017 / ·

    Ik zou graag eens een vergelijking zien van beide technologieën die rekening houden met de hele ketting, en die de vraag beantwoorden welke technologie op de lange termijn de meest haalbare is om op wereldwijde schaal ingezet te worden)

  7. David Sommen
    David Sommen / 11-19-2017 / ·

    Elektrische auto’s bevatten ongetwijfeld de meest efficiënte technologie. Op voorwaarde dat er véél meer wordt ingezet op hernieuwbare energiebronnen en -opslag en dat batterijen efficiënter en lichter blijven worden, lijkt het mij doenbaar om het wereldwijde wagenpark elektrisch te maken.

    Tegelijk denk ik dat het concept van een auto exclusief te ‘bezitten’ niet houdbaar is op lange termijn. Zeker als de wereldbevolking blijft groeien, waar het voorlopig wel naar uit ziet.

    @BrunoV, dat is fantastisch. Maar het geldt neem ik aan alleen voor Tesla’s, hetgeen geweldige auto’s zijn maar voor de doorsnee mens niet betaalbaar.

    Ik hoop dat binnen een 8tal jaar, wanneer mijn huidige ICE wagen vermoedelijk versleten zal zijn, er een betaalbare (minder dan 20000euro) elektrische wagen op de markt is met een goede actieradius (minstens… 350km?) en een snelle laadcapaciteit (30min?) die tegelijk genoeg ruimte biedt aan mijn gezin. Fingers crossed.

  8. pekkie
    pekkie / 11-19-2017 / ·

    @sommen , een ev voor minder dan 20k met veel ruimte , dat is dromen denk ik . de dag vandaag koop je geen fatsoenlijke benzine of diesel onder de 20k , binnen 8 jaar helemaal niet meer . daar auto’s alleen maar duurder worden

  9. BrunoV
    BrunoV / 11-19-2017 / ·

    @Sommen Vanaf eind volgend jaar zal Model 3 rondrijden op onze wegen. Zal in de basisversie een range hebben van om en bij de 300 km (in het echt), kan aan superchargers laden, heeft behoorlijk veel ruimte voor mensen én bagage en zal kosten 45.000 EUR ruw geschat. Dat is veel geld, maar, reken eens uit over 150.000 km in 8 jaar. Die Model 3 kost volgens mij (Total Cost of Ownership) minder over die termijn dan een middenklasse gezinswagen op diesel of benzine. Ik weet in elk geval uit ervarinf dat Model S70D over 8 jaar en 150.000 km minder kost in TCO dan een Mercedes E klasse 250 benzine. De laatste is dan ook nog eens minder leuk om mee te rijden, minder comfortabel en minder technologisch hoogstaand. Bijgevolg vind ik dat Tesla helemaal niet duur is. En voor de volledigheid: ik de helft van een koppel tweeverdieners met kinderen, wij hebben beiden een modaal inkomen, niets om over te klagen maar ook niet dat we maandelijks veel kunnen sparen. Dus in principe is een auto van > 40.000 EUR niet voor ons. Maar wij kijken naar TCO en wij kunnen ons wel een Tesla veroorloven, met een lening uiteraard, maar zoals gezegd, in TCO stukken goedkoper dan vergelijkbaar ICE machine.

  10. David Sommen
    David Sommen / 11-19-2017 / ·

    @BrunoV interessant punt. Zeker om over na te denken.
    Momenteel rijd ik op LPG waardoor de TCO van mijn auto ook erg laag ligt. Maar dat is uiteraard niet de toekomst en geld is niet de enige factor.
    EV fabrikanten er in de toekomst in slagen om iets vergelijkbaar

    @pekkie misschien mik ik inderdaad iets te laag maar voor een dergelijk bedrag heb je momenteel toch een Skoda Octavia bv. Een populaire auto omwille juist van die interessante prijs/kwaliteit verhouding die voor de meeste mensen doet wat hij moet doen.
    Moest ik voor een (in verhouding) vergelijkbaar bedrag een Octavia op elektriciteit kunnen kopen deed ik het onmiddelijk. Mijn punt is gewoon dat ik HOOP dat het prijsverschil tussen ICE en EV gaat minderen, meer niet.

  11. pekkie
    pekkie / 11-20-2017 / ·

    de goedkoopste octavia kost zonder kortingen net boven de 20k , dan heb je een 1.2 met 86pk en 5 versnellingen , in het wit of marineblauw , zonder echte opties

  12. David Sommen
    David Sommen / 11-21-2017 / ·

    @pekkie Ik geef niks om opties of ‘power’. En Jan met de pet volgens mij ook niet, die wil een betrouwbare auto waarmee hij van a naar b kan rijden.

    Dat is mijn hele punt. Auto’s interesseren me geen bal. Het milieu en de toekomst van mijn kinderen en diens kinderen wel.
    Het is dus jammer dan een elektrische auto voor mij onbetaalbaar is, hopelijk komt er verandering in.

  13. pekkie
    pekkie / 11-21-2017 / ·

    ok veel succes , bij renault kan de zoe 400km , stop dit in een Dacia en verkoop hem voor 15k-20k , kopers genoeg denk ik

  14. Alexander Hajdu
    Alexander Hajdu / 11-22-2017 / ·

    Wat ik mis in deze vergelijking is de kost van de batterij… Daarom loopt deze vergelijking mijn inziens redelijk mank ! Nu lijkt het alsof H2 total geen kans maakt en vraag je je af waarom men er ooit mee begonnen is… Ook het gewicht van de batterij moet je mee verrekenen, want die zorgt voor een hoger verbruik… Niet duidelijk of die factor wel is mee verrekend…

  15. EGEAR
    EGEAR / 11-23-2017 / ·

    @Alexander Een H2-auto heeft ook een batterij (zij het een kleinere), een waterstoftank én een brandstofcel. Die sleept dus ook gewicht mee. Kijk maar naar de Mirai, met 1850 kg geen licht auto’tje. Een Model 3 met de grote accu (75 kWh) weegt 1730 kg. Een BMW 320d weegt 1505 kg. Dat ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar in de buurt dus.

  16. Surya
    Surya / 11-24-2017 / ·

    @Alexander
    Zoals Didier reeds zei weegt een Mirai dus zowat even veel als een Tesla Model S. Het bereik is ook vergelijkbaar, net als de aankoop kost. Alleen rijdt de Tesla veel beter en is hij makkelijker op te laden, want veel H2 stations zijn er niet.

  17. Alexander Hajdu
    Alexander Hajdu / 11-27-2017 / ·

    Bedankt voor de verduidelijkingen. In dat geval denk ik niet dat er veel H2 wagens verkocht zullen worden… Als straks de nieuwe generatie batterijen eindelijk op het toneel verschijnen, zijn de H2 wagen bouwers eraan voor hun moeite !

  18. Jan
    Jan / 12-4-2017 / ·

    Vergeet niet dat het zogezegd snel tanken met een H2wagen een fabeltje is. De druktanks in de stations kunnen meestal slechts 2 wagens bedienen waarna ze ongeveer een half uur nodig hebben om opnieuw helemaal op druk te komen. Ben jij de derde wagen dan kan je dus 30 minuten wachten alvorens je ‘snel’ op 5 minuten kunt tanken. Dan is die EV al lang weer vertrokken!

  19. Pj
    Pj / 12-31-2017 / ·

    Het grote probleem van hernieuwbare energie is de opslag ervan, denk ik. Stroom kan je op dit moment in grote accu’s opslaan, of als water in waterbekken. Maar je kunt niet overal waterbekken creëren.
    Als er dus te veel wind- of zonneenergie opgewekt wordt, kan je het aan buurlanden verkopen ( of gratis geven), of je kunt het opslaan als H2 dmv electrolyse. Dan maakt het weinig uit dat H2 minder efficient is als EV. En de laatste tijd is er vaak teveel stroom op overschot…

  20. marti
    marti / 1-4-2018 / ·

    probleem is denk ik de levensduur van de accu en kostprijs van deze accu het is duidelijk dat op termijn een veel goedkopere auto geleverd kan worden. Een kleine auto mag danook niet 11.000 euro kosten.
    Azie zal daar heftig op inzetten dat is duidelijk. Waterstofauto is zeker relevant t.o.v. de huidige elektrische auto omdat opwekking van energie op vele manieren kan voor een belachelijke kostprijs.
    eenmaal de zelfrijdende programas die ongelukken moeten voorkomen zal mogelijks in de toekomst verplicht zijn. Ander probleem is dat de inkomstenbron van landen zoals btw over benzine etc. totaal verloren gaat en dat ze op zoek gaan naar een andere melkkoe om geld op te halen. Handig zou zijn om je dak op te zetten in zonnepanelen om gratis alle energie te hebben die nodig is voor je huis en 2 autos bijv.

  21. Chris Van Oevelen
    Chris Van Oevelen / 2-28-2018 / ·

    Ik kan mijn ogen haast niet geloven wanneer ik de aanzet van dit artikel lees + de commentaar van e-gear. Totaal onvolledige, eenzijdige en foute informatie.
    Blijkbaar heeft nog niemand H2 getankt maar weet men er hier alles van (De druktanks in de stations kunnen meestal slechts 2 wagens bedienen).
    ‘Kunnen meestal’, waar is dat dan zo? Het proces is zoals CNG tanken, je kan zoveel auto’s na elkaar tanken als je maar wil.
    Van Well to Wheel is al gedetailleerd en uitvoerig toegelicht: H2 wint met vlag en wimpel (bron JRC e.a.). Louter uit gebruiksgemak (ongelimiteerde autonomie en idd tanken in 3min ipv minimum een half uur stilstand) zal het waarschijnlijk de hybride oplossing (fuel cell en batterij) zijn die op lange termijn zal geïmplementeerd worden.
    Elektriciteit tanken, geproduceerd door kolen of gas gestookte elektriciteitscentrales (nog steeds zo in de EU), ‘verdampen’ van diezelfde elektriciteit tijdens het transport op de kabels, hoe groter de batterij hoe groter de milieuverontreiniging, reken alles mee en de keuze ligt ontegensprekelijk vast.

  22. Roy
    Roy / 3-25-2018 / ·

    Ik lees hoe verliesgevend de waterstofauto i en dat er nog verliezen zijn bij elektrische of hybride auto’s. Ik lees nergens over de CO2 uitstoot.
    De auto’s met fossiele brandstoffen hebben een rendement van 25% evenals de waterstofauto. gunstiger komt de elektrische auto uit de boeken. de fossiele brandstofauto stoot ongeveer 130 gram CO2 per km uit, dat doet de elektrische auto ook maar dan ergens anders, bijvoorbeeld bij de centrale. Het gunstigst komt de waterstof auto uit. Vooral als de waterstof wordt verkregen door elektrolyse. ik wacht het vervolg af.

  23. Christiaan
    Christiaan / 4-8-2018 / ·

    Roy ,

    De waterstof auto stoot ook CO2 uit “maar dan ergens anders, bijvoorbeeld bij de centrale” die de electriciteit voor de eletrolyse levert. Zelfs 3x meer volgens de titel van dit onderwerp ! Ik lees hier ook niemand praten over de veiligheidsaspect van de waterstof wagen. Men rijdt met een bom aan boord die stukken explosiever is dan een CNG of LPG tank. Waterstof , als het al niet ontploft als “knalgas” , brandt ook onzichtbaar.

  24. Chris
    Chris / 4-10-2018 / ·

    Blijkbaar wordt er vergeten dat de benzinemotor ook een ontploffingsmotor is. En dat geldt net zozeer voor de dieselmotor!
    Ga eens kijken onder je auto, de benzine- en dieseltank zijn beide van plastic gemaakt. Beter even oppassen als je met een schroevendraaier onder je voertuig aan het werken bent!
    Bij lekkage vliegt H2 onmiddellijk naar boven, het is 14 keer lichter dan lucht en verontreinigt de omgeving niet want het wordt gewoon weer water.
    (Geen olietankers meer die openscheuren ergens op zee)
    Een gescheurde benzinetank maakt een plas die meters verder – of in de riool – nog steeds ontploft, echte plasticbommen zijn het die benzine- en dieseltanks.
    De toekomst zal meer dan waarschijnlijk de overschot aan wind- of zon energie (elektrisch) omzetten naar waterstof (chemisch) en omgekeerd, er is van CO2 uitstoot dan geen sprake meer en je kunt het netjes stockeren/tanken.
    Kijk maar naar het Haeolus project, dat wordt onze toekomst, ook nog voor de huidige 50 plussers.

  25. Chris
    Chris / 4-11-2018 / ·

    Nieuwe technische informatie beschikbaar: Wanneer de Toyota Mirai nog een efficiëntie had van om en bij de 50%, de nieuwe Hyundai NEXO haalt al 60%.
    Toyota heeft ook z’n aandeel van 20% in Tesla verkocht want het is nu duidelijk geworden dat de toekomst H2 wordt. Tesla heeft ook tot op vandaag gewoon een massa schuld opgebouwd.
    Audi heeft het project van de elektrische A7 ook nog net op tijd afgebroken. Deze komt nu binnenkort op de markt met een H2 fuel cell.

  26. Stefan
    Stefan / 4-12-2018 / ·

    @Chris : er was in december toch een bericht dat Toyota tegen 2020 maar liefst 10 volledig elektrische modellen zou uitbrengen?

  27. Chris
    Chris / 4-12-2018 / ·

    Dat laat natuurlijk ruimte voor interpretatie: de elektriciteit kan komen van batterijen of van waterstof of een combinatie van beide. De Mirai zou je kunnen vergelijken met een Toyota Prius 3 (niet plug-in) met daaraan toegevoegd H2 stockage en een fuel cell (welke elektriciteit maakt dus geen verbrandingsmotor meer). De ECU doet de rest: remenergie recupereren/vrijgeven via een ‘kleine’ Li-ion-batterij en het gewone rijden overlaten aan de waterstof gevoede fuel cell. Zo heb je alle voordelen en minimaliseer je de nadelen.
    Ik deed vorig weekend mee aan de 24h Hydrogen Challenge met een Mirai. Met ons team legden we 2220km/h af in 24h door 7 landen in Europa. Ik ben recent een believer geworden.

  28. Mark D
    Mark D / 6-4-2018 / ·

    @Chris en andere Waterstof volgers,
    Ik heb jammer genoeg slecht nieuws. En please dit is niet bedoeld als flame of wat dan ook, probeer de energie balans te begrijpen en vooral ook de financiële consequentie voor de betrokken partijen. “Follow the money”

    De manier enige waarop nu grote hoeveelheden Waterstof gemaakt kan worden (95%) is door middel van ‘stoomreforming’.
    Als we massaal H2 gaan rijden wordt deze manier van H2 maken alleen maar meer.

    Grondstof is dan aardgas, afval product van het proces? CO2.
    De energie nodig om dan H2 te maken is extreem. Als je die zelfde energie gebruikt om baterijen op te laden kan je daar 3x zo veel energie uit halen.
    Als iedereen H2 zou gaan rijden zijn de fossiele brandstoffen nog sneller op en neemt de CO2 uitstoot dramatisch toe vanuit de industrie om al dat H2 te produceren. We zouden dan naar kern energie moeten overstappen simpel omdat wind en zonne-energie niet voldoende energie kunnen leveren om aan de energie vraag voor H2 productie te kunnen voorzien.. Als we geen gas meer hebben is er nog een alternatief dat is H2 uit zee water maken. Kost ook veel energie, meer dan je ooit weer terug krijgt uit de H2 en als bonus is je afval product voor groot gedeelte chloorgas, waar gaan we dat laten? Terug de zee in?. Nog erger dan CO2.

    Het zal dan ook geen verassing zijn dat juist olie maatschappijen fors investeren in waterstof auto’s omdat ze zo nog lekker door kunnen gaan wat ze al doen.
    Namelijk veel fossiele brandstoffen gebruiken om H2 of brandstof te maken, wagentjes vullen en ook die moeten energie hebben om dan weer naar de pomp stations te rijden etc etc etc. Deze keten kennen we, je hebt 10 liter benzine nodig om 1 liter in jouw tank te krijgen aan benzine.. Maar goed algeheel geaccepteerd we gaan gelukkig naar iets nieuws ☺
    De gemiddelde mens is al snel tevreden als die denkt zelf goed bezig te zijn.
    H2 auto’s zijn super mooie technologie, en ik zou er zo mee gaan rijden, alleen mijn achtergrond als procestechnoloog weet dat het een hoax is om de olie industrie in het zadel te houden. Follow the money…. Zij gaan uiteraard de H2 produceren en hun huidige productie lijn van Benzine vervangen door H2 lijn..
    En serieus, je wil toch anno 2020 niet meer langs een pomp hoeven rijden om je tank te vullen? Je wil gewoon thuis weg kunnen rijden zonder nadenken en dan 1000km afleggen, en hoe dat dan gerealiseerd wordt dat weten we nog niet. Maar het begrip tanken zouden we toch echt een achter ons moeten laten IMHO ;-).
    Wat ook een leuke vraag is aan de mensen die het over de schadelijke stoffen hebben van baterijen en het afbreken daar van, vraag ze eens uit te leggen hoe dat dan gaat. Daar zal je nooit een antwoord op krijgen want er wordt wat na gepraat wat ze “eens” gehoord hebben van een lobby kanaal tegen LiIon batterijen of andere niet-fossiele stroom bronnen..
    Een lithium ion batterij is niet lastig. Je lost de metalen op(dat zijn ze al deels in de batterij) en met elektrolyse scheid je ze weer. Kost veel energie dat klopt maar het kost minder energie dan 2 x een volle tank H2 maken om 1 tesla batterij te recyclen..
    Chris, ik hoef geen gelijk te hebben, maar stel jezelf kritische vragen. Hoe maken ze H2 nu in de industrie? Wat kost het aan energie en wat zijn de afval producten En als ze H2 van zee water maken wat zijn dan de afvalstoffen bij de productie?
    Als ik een LiIon batterij maak hoeveel CO2 produceer ik dan? En als ik 3 tanks H2 maak heb ik dan toevallig net zo veel CO2 gemaakt?
    En wat is efficiënter als ik elektriciteit opwek. Om er dan een LiIon mee op te laden of H2 van te maken met elektrolyse (de laatste is factor 3 meer energie nodig).
    En die baterijen zijn achterlijk zwaar, is net of je je hele terras aan grind tegels inlaad en dan in je auto gaat rijden… Dat is ook zeker niet efficiënt aan de batterij auto’s nu.. verre van.
    Oftewel we leven in een interessante tijd 🙂
    Of H2 auto’s het worden, als het aan de olie industrie ligt wel, dat is slimme marketing met veel groot geld erachter.. Persoonlijk zelf hoop ik op een nieuwe super lichte batterij die 10x meer energie kan bevatten en binnen enkele seconden kan opladen zoals Fisker al claimde te hebben. Ik hoop dat we het moeten tanken snel achter ons kunnen laten en een nieuwe evolutie tegemoet gaan waar energie uit je stopcontact komt thuis en niet meer afhankelijk van een reseller/industrie onderweg moet spekken 🙂
    En dank je wel voor je goede en nuttige input in deze thread het is goed als mensen zich voor een doel inzetten.. Succes en dank.
    Bronnen: energy.gov

  29. Chris
    Chris / 6-11-2018 / ·

    Mark, je schrijft geen slecht nieuws, je schrijft jouw visie met veel verschillende argumenten.
    Ik doe de moeite om hier links bij te geven dus aub ook lezen dan hé…
    Enkele gegevens en data:
    Ik ken chloor productie, ik heb 1 maand in 1987 op D550 (BASF) gewerkt, een elektrolyse van KOH, de grootste van Europa (nog steeds online vandaag). Deze CL2 werd gebruikt om fosgeen te maken (samen met CO krijg je COCL2, ok gekend als Yperiet) nodig om MDI te maken wat gebruikt wordt voor schoenzolen en polyeruthaan. Nadien heb ik ‘school gelopen’ op de oude aardgas cracker A120 (ik zag op Google Maps vorige week dat die afgebroken is, °1970) en zat in het start-up team voor de toenmalig nieuwe methaan reformer E650 in 1988 (nog steeds actief). Nadien zat ik mee in het start-up team van een dehydrogenatie unit van Propaan voor North Sea Petrochemicals in 1992. Deze unit leverde ongeveer 2 T/h niet-groene H2 en ong. 550.000ton Propyleen/jaar. Voor het jaar 2021 is er een opstart van een tweede unit voorzien van ong. 750.000ton/jaar met een productie van bijna 3T/h niet groene H2 en heeeel veel CO2, het proces heeft een vrij lage efficiency maar dat weerhield de Vlaamse regering er niet van om het huidige Borealis Kallo een uitbatingsvergunning te geven. In de schoot van dit nieuwe project is een contract getekend met Air Liquide de recuperatie en verkoop van de totale productie van bijna 6T/h niet-groene H2.

    Daarmee is een deel van je redenering ondervangen. Al deze geproduceerde H2 heeft geen groen certificaat en kan aldus niet gebruikt worden voor het tanken van voertuig want je produceert CO2.

    De olie industrie is niet dom. Daarom kocht Total in juni 2011 (omzet $220 miljard/jaar) bijvoorbeeld 60% van Sunpower voor $1.38Miljard (W. Buffet investeerde hier in 2013 ook al €1.9Miljard in) en kocht Total recent nog Saft (€0.95 Miljard).

    1. Een eerste FCH JU, Haeolus genaamd (te Berlevag, Noorwegen), een project van 5MW/h, uitbreidbaar met modules van 5MW/unit is ongoing. De website is vorige week donderdag online gegaan: haeolus.eu
    De licentie is vrijgegeven voor een windmolenpark van 200MW dus er kunnen nog aardig wat modules bij. De Zweedse regering investeert mee om een hoogoven over te schakelen naar H2 gebruik: corporate.vattenfall.com/press-and-media/press-releases/2018/ssab-lkab-and-vattenfall-to-build-a-globally-unique-pilot-plant-for-fossil-free-steel/

    2. Eoly (Colruyt), Fluyxs en Parkwind (ook Colruyt) installeren 224MW/h aan onze kust (Northwester 2) met 25MW/h directe omzetting naar groene H2 (en moduleerbaar uitbreidbaar met 5MW/h per module). De eerste module van 25MW/h moet online zijn tegen 2021.
    press.parkwind.eu/parkwind-and-mhi-vestas-join-forces-for-northwester-2-in-belgium#

    3. We hebben momenteel al 4 treinen op H2 rijden voor Alstom/Siemens. Contractueel liggen er nog 96 vast. We gebruiken hiervoor de groene H2 van een ander FCH JU project.
    Zoektermen: wind to rail en hydrails.
    duurzaambedrijfsleven.nl/logistiek/17793/dit-is-s-werelds-eerste-emissievrije-trein-op-waterstof
    railengineer.uk/2018/01/05/hydrail-comes-of-age
    Als je nog andere op stapel staande projecten wil bekijken die gesponsord worden door de EU (wij allen dus): fch.europa.eu/fchju-projects
    Meer info: waterstofnet.eu/nl

    Ook al is de efficiency van H2 gebruik niet hoog, het blijft de voorkeur genieten want, in het ergste geval, verlies je wat wind of zon.
    Dat concept moet je voor ogen houden.

    Persoonlijk zie ik de wereld in de toekomst kerncentrales bouwen om het teveel aan CO2 in de atmosfeer te ‘capturen’ en te stockeren. Momenteel functioneert het ijs op onze planeet als buffer maar we verliezen vele duizenden kubieke kilometers/jaar, wetende dat de benodigde enthalpie van ijs naar water maar liefst 2257Kj/kg per kilo water bedraagt, begrijp je het compenserend effect. Vraag maar eens aan de bewoners van Kiribati wat dit betekent voor hen: allemaal zwemmen, run-away conditions maar we kunnen van de aarde niet weglopen hé.
    Het wordt sterven van of de pest of cholera.

    Tanken, in welke vorm dan ook, vormt geen probleem. Maar het is algemeen niet aanvaard dat je van A’pen naar Bolzano 3 dagen onderweg bent met die elektrische batterij. Of je geraakt er net niet…

    Ik ben het volledig eens met je dat de 7 zusters ook het gebruik van H2 zullen afromen. Misschien dan niet meer met hun Zwitserse hoofzetels maar dan zal het alleszins via Luxemburg gaan.

  30. Chris
    Chris / 7-6-2018 / ·

    Er is nieuwe informatie beschikbaar: Audi en Hyundai hebben een samenwerkingsakkoord gesloten ivm waterstof auto’s.

    Ook in België zijn er al nieuwe applicaties beschikbaar voor vrachtwagens en autobussen.

  31. roger
    roger / 10-16-2018 / ·

    Ok wat ik hier uit leer down to earth is dat mijn volgende H2 auto mij rond de 80K zal kosten, wat zal de prijs aan de pomp zijn van die H2? Waarom slaat men die H2 niet vloeibaar op om te vermijden dat er zware en energieverslindende compressoren aan de pomp moeten staan die inderdaad behoorlijk wat capaciteit zullen moeten hebben om aan de (eventueel groeiende) vraag te voldoen? Waarom maakt men die wagens ook niet “Plug in”? Dan heeft men toch de voordelen van beide? H2 is een erg explosief gas, kan men er geen gewone 4 takt motor mee laten draaien? Dat moet toch een stuk goedkoper zijn dan die fuelcellen?

  32. Martijn
    Martijn / 10-16-2018 / ·

    Zie voorgaande artikelen. Een H2 motor scoort slechter dan de “normale” motoren op het gebied van NOx uitstoot.

    En als je dan toch nieuwe technologie gaat gebruiken, waarom dan niet als eerste die gecompliceerde en onderhouds-gevoelige antieke verbrandingsmotor weglaten?

    Electrisch lijkt me zeker de toekomst, als H2 daarbij efficienter is als drager dan de huidige accu lijkt een plug-in hybrid me de efficientste oplossing.

    Ik hoop alleen dat dit geen stokpaardje wordt dat de “groene” energie voor een normaal huishouden wegkaapt tengunste van bedrijfsleven en transport.

    Overgigens mijn complimenten voor de informatieve reeks en even informatieve reacties!

  33. Ronald
    Ronald / 12-22-2018 / ·

    Waar ga je nog rijden , je zal meer in de file staan dan wat anders , parkeren is nu al verschrikkelijk !
    Ik denk dat de auto zonder chauffeur bestellen de toekomst zal gaan worden …
    Dus kopzorgen over de accu enz. is stilaan voorbij gestreefd .

  34. Chris Van Oevelen
    Chris Van Oevelen / 3-31-2019 / ·

    Dit moet een hoax zijn.
    Dit leugenschemaatje blijft terugkomen.
    1. De H2 auto doet net zoals de elektrische auto ook aan ‘regenerative breaking’.
    2. Ook is men de elektrische->chemische->elektrische omzetting in de batterij vergeten mee te tellen.
    3. Ook het zeer consumerende continu opwarmen van de batterij is nergens te bespeuren.
    Zo kan ik ook een schema maken waar de H2 wagen plots 3 keer efficiënter is.
    Daarenboven is een elektrische auto gewoon niet duurzaam en de H2 auto wel: Er is niet voldoende materie op onze aarde aanwezig om alle auto’s van een 100kW Li-ion batterij te voorzien.
    De 1,62kW Ni-metaal-Hydride batterij van bijvoorbeeld een Toyota Mirai, gebruikt zeer weinig van overvloedig aanwezige materie.
    Als we aan de elektrische auto willen, moeten we misschien wel allemaal onze smartphone weggooien om zoveel mogelijk voertuigen 100% elektrisch te maken.
    Wat verlies je aan efficiëntie met een H2 auto? Wind en zon. Dat komt de dag nadien wel terug, nog ongeveer 4 miljard jaar.

  35. Jan Verellen
    Jan Verellen / 3-31-2019 / ·

    Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 9 november 2017. Op 31 maart 2019 werd het volledig geüpdate.

    op 31/3/19 weten we dat er panelen bestaan om waterstof te produceren in veel voorkomende materialen en recicleerbaar. Panelen zoals de gekende zonnepanelen. 20 van deze panelen op je dak en je kan een jaar rijden met een EV. De persing en lading is nog niet uitgekiend.
    Dit is een vinding van de univ. Leuven.

    Dit geeft een compleet ander beeld en debat

  36. yourt
    yourt / 3-31-2019 / ·

    Bizar… nog niemand die over LOHC+ postte. Niks grote verliezen of gevaar door hoge compressie of buffering met grote hoeveelheden zeldzame metalen.

  37. Ir. Ruud Luttmer
    Ir. Ruud Luttmer / 3-31-2019 / ·

    Er is ook een derde alternatief: NanoFlowcell.
    Dit is een membraan die electriciteit uit zout en zoet water maakt. Zie hiervoor internet. Er rijden al auto’s in Duitsland en Zwitserland rond. Vloeibaar tanken en goedkoper dan fossiele brandstof!

    1. egear
      egear / 4-1-2019 / ·

      Klinkt leuk inderdaad, maar die mannen van NanoFlowcell staan al sinds 2013 elk jaar op het autosalon van Genève met een indrukwekkende stand. Wanneer je daar technische of financiële vragen stelt, proberen ze je zo snel mogelijk af te wimpelen. Veel verder dan het marketingverhaal mag je niet gaan. Het heeft veel weg van een vehikel om investeringen aan te trekken, maar ik zou er niet te veel concreet van verwachten. En die auto’s die al rondrijden in Duitsland en Zwitserland, zijn hooguit één of twee prototypes die ze op strategische momenten van onder het stof halen (meestal rond het autosalon van Genève). Aangezien je nooit onder kap mag kijken, heb ik een vermoeden dat het gewoon om een batterij-elektrische aandrijving gaat.

  38. steven
    steven / 3-31-2019 / ·

    We gaan toch aan de overheid oren moeten trekken, want met 3 stations in België geraken we nergens.

    1. egear
      egear / 4-1-2019 / ·

      De overheid? Dat zijn wij he. Ik zou liefst hebben dat de privé-sector die waterstofstations bouwt met zoveel mogelijk eigen fondsen.

      Tesla heeft het ook grotendeels zelf moeten doen met hun superchargers .

      Als Big Auto écht gelooft in waterstof, “then they should puy their money where their mouth is”.

  39. steven
    steven / 3-31-2019 / ·

    @Ruud Luttmer. Thx!
    Echt waanzinnig coole auto die QUANTiNO 48VOLT.
    Met een range of 1,401 kilometres…
    tanken op 5 minuten…
    0 tot 100 in 3 seconden..
    Wha.. echt?!?
    Waarom staat dit nog niet op rlke voorpagina?

  40. Joshua
    Joshua / 4-1-2019 / ·

    Wat zitten jullie hier allemaal te lallen over de negatieve aspecten aangaande opslag, chemische processen die nodig zijn voor H² productie! Als jullie de recente wetenschappelijke vorderingen over waterstofproductie / opslag hadden bijgehouden, konden de helft van de ‘technische’ commentaren alhier naar de prullenbak verwezen worden. Goed, het is een prototype en moet nog uitgewerkt worden, maar om een voorbeeld te geven, zie: – Misschien ook dit even ín uw geheugenbank opnemen:

  41. van gorp
    van gorp / 4-1-2019 / ·

    wat mij opvalt is dat bijna niemand een woord rept over het kostenplaatje,zitten hier alleen grootverdieners op de site mss.
    range optrekvermogen supercharge tanken binnen xxx tijd.
    een grote groep van mensen heeft dat inderdaad niet van doen,en wenst ook niet te lenen voor teslabedragen.
    zoals al aangehaald,een dacia met zoe techniek volstaat voor heel veel mensen,al je weet dat een zoe al vanaf 17000 beschikbaar is(alle voordelen inb)+ 70000 eventueel voor batterij(of huur) dan zou de 20000euro makkelijk haalbaar moeten zijn.
    dus wat zitten we hier eigelijk te zeveren over die astronomische geldverslindende technieken die voor de meeste mensen onbetaalbaar zijn.
    trouwens ,als alle voertuigen……………
    nog zoiets,alle voertuigen hebben nooit gebruik gemaakt van een en dezelfde brandstof,dat zal in de toekomst ook niet zo zijn.
    iets universeel is zelden de beste oplossing.

  42. Chris de vos
    Chris de vos / 4-1-2019 / ·

    ik ben super gelukkig met mijn Nissan Leaf: opladen wanneer de zon schijnt. premie van 4500€ ontvangen. geen BIV betaald. geen rijtaks.
    enkel deze winter een 6 tal keer moeten opladen aan nachttarief. ongeveer 8€
    ik rij 250 km ver en voor mij persoonlijk is dit meer dan genoeg. ik heb op dit jaar nog nooit moeten betalen om op te laden want de meeste hotels leveren deze service gratis.
    Dus een ritje naar zee of de Ardennen is geen probleem.
    ik raad electrisch rijden zeker aan,enkel als je zonnepanelen hebt anders is het maar een slag in het water omdat de energie elders wordt opgewekt met steenkool, gas,…
    ons huis is een BEN woning epg 18 aangestuurd door de zonnepanelen en batterij. zo zijn wij bijna energie onafhankelijk. Eind dit jaar komt er ook een omvormer op de markt die V2G of V2X mogelijk maakt. Dan gebruik je de batterij van je auto om je huis te voorzien van electriciteit tijdens momenten van schaarste.
    Electrisch is volgens mij niet de toekomst maar is nu de werkelijkheid. wat binnen 10 jaar??

  43. Wout
    Wout / 4-1-2019 / ·

    En toch gaat H2 de oplossing zijn om in onze contreien energie voor lange periode te stockeren. In de zomer en-mass aanmaken, en zelf stockeren. Om dan ’s avonds je waterstof wagen te vullen en in de winter brandstofcell je huis van warmte en electriciteit te voorzien. Lokale/eigen opslag, geen transportkosten. De compressie kan tegelijk tijdens het opwekken van de H2 met een paar EV panelen.

    1. egear
      egear / 4-1-2019 / ·

      Klinkt mooi, maar lijkt me noch realistisch, noch betaalbaar de komende 20 jaar.

  44. Lander Vander Bauwhede
    Lander Vander Bauwhede / 4-1-2019 / ·

    van Noord-Afrika tot India zouden grote zonnetorens electr kunnen produceren om zo waterstofgas te maken.
    Dit kunnen we zoals aardgas naar doel en duinkerke brengen en stroom op het net injecteren. De kabels liggen er en het is flexibel…

    Waterstof heeft dus zeker een toekomst. Ook om vrachtwagens of schepen van energie te voorzien.

    1. egear
      egear / 4-1-2019 / ·

      Flexibel, maar hoeveel van die kWh die in Indië opgewekt wordt zal uiteindelijk bij ons thuis arriveren in de vorm van elektriciteit? 10%?

      Oh wacht, het is 1 april?

  45. Stefan
    Stefan / 4-2-2019 / ·

    @Chris : werk jij dan van thuis uit als je altijd kunt opladen als de zon schijnt? En wat als de zon niet schijnt? Wat is een “BEN woning epg 18”? Bedoel je Epeil =18? Welke thuisbatterij bezit je?

  46. Lieven
    Lieven / 4-24-2019 / ·

    Een paar dingen vergeten ze idd te vermelden, het construeren en het afbreken van een batterij ten opzichte van Waterstofcellen en ik begrijp niet waarom transport aangerekend wordt wat dat is net het voordeel van waterstof, je kan die overal produceren in gelijk welk huis en of industriepark. Je maakt eigenlijk thuis je eigen brandstof. Ook zie ik nergens vermeld, het gewicht van batterijen ten opzichte van een tank. Ok je kunt zeggen dat een baterijwagen 100Kw kan afgeven maar die is dan ook gemakkelijk 800 kg zwaarder dan zijn waterstofvariant…Het werkelijke eindpercentage wil ik dan wel eens zien, zonder transport van energie want dat heb je niet nodig.. Wat me trouwens doet inzien dat het transport van de energieopwekker van elektriciteit nergens te bespeuren valt, nog het rendement van die centrales…

  47. Peter
    Peter / 4-25-2019 / ·

    Elke waterstofauto (Hyundai en Toyota) heeft ook een kleine batterij om pieken op te vangen. De fuel cel geeft een constante stroom af, die ruim voldoende is om te rijden, maar bij accelereren onvoldoende is. Batterij treedt op als extra buffer om die grotere stroomafname op te vangen. Zie studie en presentatie hieromtrent van Vives, hogeschool in Kortrijk.

Laat een reactie achter