H2 Dossier: Elektrische wagen is 3 keer efficiënter dan waterstofauto

auto op waterstof duurzaam

Waterstofgas komt steeds vaker in het nieuws als mogelijke vervanger voor brandstoffen zoals benzine of diesel. Een aantal autoconstructeurs hebben al een auto op waterstof in hun gamma maar er bestaan nog steeds grote misvattingen over het gas. In het H2 dossier behandelen we verschillende aspecten van de waterstofmobiliteit. In dit deel bekijken we de efficiëntie van een waterstofauto ten opzichte van een batterij-elektrische wagen.

Een auto op waterstof is een elektrische auto die z’n elektriciteit haalt uit waterstof. Het waterstof (H2) wordt onder hoge druk opgeslagen in een tank. Via een brandstofcel wordt het dan door een chemisch proces omgezet in elektriciteit en water (H2O).

Energieverslindend

Aangezien waterstof (H2) quasi niet voorkomt in de natuur moet het geproduceerd worden. De meest efficiënte, milieuvriendelijke en op grote schaal toepasbare manier om dat te doen, is via elektrolyse. Dat is een proces waarvoor heel wat elektriciteit nodig, en waarbij ook een groot deel energie verloren gaat. Ongeveer 25% à 30%, zoals je kan zien in onderstaand schema.

waterstofauto efficiëntie

Bron: physorg.com/news85074285.html

Het geproduceerde waterstof moet dan opgeslagen worden. Dat kan door het samen te drukken, of door het vloeibaar te maken. Dit zijn opnieuw processen waarbij elektriciteit verloren gaat, namelijk 10% voor het comprimeren of 35% voor het vloeibaar maken.

Ook bij het transport, het tanken en de energieomzetting in de brandstofcel gaat opnieuw massa’s energie verloren.

LEES OOK: Hoe maak je waterstof en hoeveel kost het?

Daardoor gebruikt een waterstofauto slechts 19 tot 23 kWh nuttig van de 100 kWh die nodig was voor de H2-productie.

Een batterij-elektrische auto is veel efficiënter omdat heel het proces veel minder (energieverlindende) stappen heeft. Een EV besteedt maar liefst 69 kWh nuttig van de initiële 100 kWh, en is daarmee dus drie keer efficiënter dan een auto op waterstof.