Elektrische wagens (2022-2025)

elektrische auto toekomst

Overzicht van alle nieuwe elektrische wagens die later dit jaar, in 2022, 2023, 2024 en 2025 op de Belgische markt komen. Voor een lijst van elektrische auto’s die momenteel reeds te koop én leverbaar zijn kan je hier terecht.

Later dit jaar

Hieronder vind je een overzicht van nieuwe elektrische wagens die momenteel nog niet leverbaar zijn, maar normaal gezien nog dit jaar in België gelanceerd worden.

FotoAutoPrijs[km]
Audi e-tron GT120.000€375
Audi RS e-tron GT160.000€350
Audi Q4 e-tron55.000€350
Audi Q4 e-tron
Sportback
60.000€350
BMW i470.000€300
BMW iX100.000€350
Byton M-Byte60.000€330
Citroën e-Berlingo40.000€250
Citroën
ë-Spacetourer 50
45.000€175
Citroën
ë-Spacetourer 75
55.000€260
Cupra el-Born40.000€300
Dacia Spring18.000€175
Ford Mustang
Mach-E GT
70.000€380
Hyundai Kona EV
39 kWh facelift
40.000€280
Hyundai Kona EV
64 kWh facelift
45.000€400
Ioniq 5
58 kWh
40.000€300
Ioniq 5
73 kWh
50.000€370
Mercedes EQA45.000€300
Mercedes EQB50.000€300
Mercedes EQS150.000€350
MG 5 EV30.000€250
Nissan Ariya
63 kWh
45.000€250
Nissan Ariya
87 kWh
55.000€350
Lexus UX 300e50.000€250
Opel Vivaro-e
Combi 50 kWh
45.000€175
Opel Vivaro-e
Combi 75 kWh
51.500€260
Peugeot e-Rifter35.000€250
Peugeot e-Traveller
50
45.000€175
Peugeot e-Traveller
75
55.000€260
Polestar 2
Standard Range
45.000€260
Polestar 2
Long Range
55.000€380
Porsche Taycan
Cross Turismo
150.000€290
Renault Kangoo ZE
(2021-editie)
40.000€250
Seres SF545.000€300
Seres SF760.000€400
Skoda Enyaq iV
50
34.500€200
Skoda Enyaq iV
60
38.500€225
Skoda Enyaq iV
80
44.800€300
Skoda Enyaq iV
80x
50.000€290
Skoda Enyaq iV
RS
70.000€280

Tesla Model Y LR

Bestel met referral code
63.000€400
Tesla Model Y
Performance
70.000€375
Toyota Proace
City Verso Electric
40.000€250
Toyota Proace
Verso Electric 50
45.000€175
Toyota Proace
Verso Electric 75
55.000€260
VW ID.3
45 kWh
29.900€290
VW ID.3
77 kWh
48.000€450
VW ID.4
52 kWh
37.000€250
VW ID.4
77 kWh
47.000€350


✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

2022

FotoAutoPrijs[km]
BMW 7-serie EV110.000€350
BYD Han EV45.000€375
BYD Tang EV60055.000€300
Fiat e-Panda30.000€250
Ford Mustang
Mach-E GT Performance
100.000€350
Jaguar XJ
Electric
100.000€400
Land Rover
Road Rover
70.000€350
Lightyear One150.000€450
Lotus Evija200.000€300
Lucid Air90.000€400
Mercedes EQE100.000€350
Mercedes EQE SUV100.000€350
Mercedes EQS SUV150.000€350
Nio ES655.000€270
Nio ES870.000€300
Opel Astra-e35.000€300
Opel Combo-e
Life
35.000€300
Peugeot e-30835.000€300
Peugeot e-300840.000€300
Polestar 370.000€400
Renault Mégane
eVision
40.000€300
Sono Sion25.500€250
Tesla Cybertruck55.000€550
Tesla Model S
Plaid
139.990€750
Tesla Roadster210.000€1000
Toyota SUV
Electric
60.000€350
Volvo XC100
Recharge
90.000€350
VW ID.120.000€200
VW ID.225.000€350





✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

2023

FotoAutoPrijs[km]
Fisker Ocean75.000€300
Honda SUV e50.000€300
Subaru Evoltis60.000€350
VW ID.660.000€400

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).




2025

FotoAutoPrijs[km]
Alpine A110 ZE80.000€300
Bentley EV250.000€500

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).



34 reacties

  1. andre
    andre / 4-21-2020 / ·

    veel arrogant duur speelgoed.
    is het zo dat ze een ev willen veralgemenen?
    vergeet het.

  2. JeroenD
    JeroenD / 4-21-2020 / ·

    Ik verwacht veel van de Dacia Spring, als ze die kunnen maken zoals de andere dacia’s (zijnde simpel, degelijk en vooral goedkoop) dan denk ik dat ik weet wat mijn eerste EV gaat worden. En aangezien renault al jaren bezig is met EV’s zullen ze wel al voldoende tijd gehad hebben om betrouwbare systemen te ontwikkelen die ze bij dacia met plezier gebruiken.

    Het belangrijkste is wel dat zijn basisprijs laag genoeg ligt. Persoonlijk hoop ik rond de €18.000, dat is het dubbele van wat de K-ZE (waarop hij gebaseerd is) kost in China dus daarvoor moeten ze hem naar mijn mening toch op Europees niveau krijgen.

    @Didier De Kerpel – Waarom schatten jullie de prijs op €25.000 euro? Lijkt me wel veel als je hem vergelijkt met zijn directe concurrenten (de VW-drieling, PSA-tweeling).

  3. Herman
    Herman / 4-21-2020 / ·

    Dat is toch om te lachen? Veel te dure brol, met geen deftige range, ondertussen zakt de fossiele brandstofprijs in mekaar. De eerste 10 jaar wordt EV niks.

  4. Jef Dewit
    Jef Dewit / 4-28-2020 / ·

    @Herman: dat is omdat je vervoer benadert vanuit het Europese standpunt. Het kan ook duidelijk anders. Kijk eens naar bv. de G3 en P7 van Xpeng, hun range (500-700 km-, snellaadtijd en technische mogelijkheden en de relatie lage vraagprijs daarvoor en je ziet direct dat het binnen 10 jaar helemaal anders kan lopen. Alleen zal het waarschijnlijk van een andere richting komen dan vanuit een verstarde EU-economie.

    De fossiele brandstofprijs zakt ook niet in elkaar. Toch niet voor een langere periode. Dit is een tijdelijk gegeven. Als de prijs te laag zakt gaan de producerende landen ingrijpen om hem kunstmatig terug omhoog te duwen. De tijden van eenvoudige en goedkope oliewinning zijn grotendeels voorbij. Als de verkoopprijs te laag wordt is het niet meer rendabel om bv. aan fracking te doen. Stoppen de dure ontginningen zakt het aanbod. Hoe je het draait of keert zal de prijs dan terug stijgen door de wet van vraag en aanbod (natuurlijk of kunstmatig).

  5. Tim
    Tim / 6-23-2020 / ·

    Fantastische wagens en navenant ook hun prijzen. Alleen vind je niks of weinig van debat terug dat hun doorverkoopwaarde in feite 0,0 zal zijn gezien de evolutie en vnl de prijs ve nieuwe batterij. Ik stel me de vraag of je bijgevolg nog een wagen met doorverkoopwaarde zal hebben! Of mis ik iets? Ik ben tenslotte maar een leek die er even bij stilstaat.

  6. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 6-29-2020 / ·

    Herman, ‘t zal wel de enige brol zijn waarmee je straks nog overal binnen mag. En de prijs van de elektriciteit, die je trouwens zelf kan maken, zakt sneller dan die van fossiele brandstoffen.

  7. stevens johnny
    stevens johnny / 8-1-2020 / ·

    allo
    onlangs mijn nieuwe auto mg zs ev in onvangs genomen
    mooie auto .deze week wou ik vertrekken maar had geen radio meer en ook de gps ging niet meer .ik naar de garage maar ze konden dit niet direckt maken .nu moet ik wachten op nieuws van de garage 80 km x 2 160 km
    ik hoop dat dit deze week in orde komt .
    den john

  8. Peter
    Peter / 8-4-2020 / ·

    Johnny Stevens;

    Komt er van als je goedkope Chinese brol koopt.
    Op Ali express vind je niets anders.

  9. David Sommen
    David Sommen / 8-5-2020 / ·

    Weinig constructieve opmerking, Peter. Niet iedereen heeft het geld voor een Audi. Elektrische auto’s moeten we goedkoper worden om mainstream te worden, en China zal daar een belangrijke rol in spelen.

    De MG heeft wel wat softwareproblemen naar wat ik heb gehoord. Ik duim dat het in orde komt.

  10. stevens johnny
    stevens johnny / 8-9-2020 / ·

    allo
    dinsdag mag ik naar de garage voor de gps .
    ik hou jullie op de hoogte .500km .
    gtrs
    stevens johnny

  11. Kris VDM
    Kris VDM / 8-12-2020 / ·

    @Johnny, is het in orde gekomen voor je MG ZS EV ?

    @Dieter, ik vond de prijs voor de El Born ook ‘hoog’ ivgl met de ID3 terwijl de prijsschalen bij de VAG groep altijd de Seat als laagste hadden, dan Skoda en dan daarboven de VW versie. De verschillen tussen de wagens was er altijd wel maar meestal waren die redelijk te overkomen… Daarmee dat ik de El Bon toch lager zou inschatten dan de ID3. Wellicht zal de basisversie minder rekelijk uitgerust zijn en zitten er een paar zaken dan naar extra te betalen uitrusting etc.

    @Dieter, 25.000 voor de Dacia Spring – ik hoop van niet – het zou wel eens de grote verrassing kunnen worden. Enfin, ik hoop een lage prijs :-/

    Maar wat heb je aan de beschikbare auto als de fabrikant langer dan een jaar levertermijn geeft (nu zelf meegemaakt voor een Seat Mii Electric)

  12. stevens johnny
    stevens johnny / 8-30-2020 / ·

    allo
    dag kris mijn mg zsev is zeker in orde bijna 1000 km gereden . is veel beter dan mijn kona .geen probleem meer 5 jaar garantie op de auto en 8 jaar op de batterij .heb al laadpaal .je moet met deze auto niet aan je frein . hij stopt bijna van het zelf . peter aan je woorden te horen kun jij nog geen ev betalen . of ga je wachten dat je 50000 euro hebt .deze is wel betaald hoor . ik hou jullie op de hoogte.
    johnn

  13. dirk
    dirk / 10-13-2020 / ·

    Misschien ook de huur van de batterij vermelden

  14. stevens johnny
    stevens johnny / 12-21-2020 / ·

    allo
    heb al bijna 5000 km gereden met mijn MG .
    zeer goede auto geen probleem af en toe eens gratis op laden bij lidl .mg is betaalbaar .en snel leverbaar .na 14 dagen rijd je met de MG .
    ik hou jullie op de hoogte
    gtrs
    den johnn

  15. Kris Vanrusselt
    Kris Vanrusselt / 12-27-2020 / ·

    Ik rijd nu zelf al 2 jaar met een VW e-golf. Al bij al, fijne wagen, behalve het bereik en de software. Maar als ik boot wat ze met hun id3 voor hebben valt het mee. Maar als ik het lijstje hierboven zie gaan EV’s nooit doorbreken. Het blijft ook onze tweede wagen. Als Dacia duster op lpg is eigenlijk zelfs goedkoper in gebruik dan een EV. Elektriciteit is te duur in België, en straks moeten de kerncentrales dicht. Veel geluk aan iedereen die denkt dat de toekomst puur elektrisch is.

  16. David
    David / 12-27-2020 / ·

    Elektriciteit is helemaal niet duur in België. Doordat wij op een kruispunt van verbindingen liggen is het zelfs relatief goedkoop.
    De factuur die je krijgt is wel hoog. Maar dat komt door de netvergoedingen en taksen, niet door het produkt.
    Gas is in België, in verhouding tot het buitenland, dan weer onrealistisch goedkoop.

    De tegenstelling gasprijs en elektriciteitsprijs is dus niet afhankelijk van het produkt en de uitbatingskosten (waar je weinig aan kan veranderern) maar door de doorgerekende fiscaliteit op het ene en kortingen op het andere.

    En dit uitgangspunt is wel eenvoudig met een pennetrek om te keren.
    Of elektriciteit wel of niet zal doorbreken in België (met de nadruk o België want wij zitten op dat vlak ergens achteraan het peleton) hangt dus gewoon af van overheidsbeslissingen. En die zijn, onder druk van externe omstandigheden, zo gekeerd.

    Veel geluk heb je ook niet nodig als je goed vooruit plant en alles in rekening brengt over de te verwachten gebruiksduur en je je niet alleen blind staart op de aanvankelijke aankoopprijs.
    Bij ons is al ruim tien jaar alles puur elektrisch. De beste investering die we ooit gedaan hebben.

    Je moet dan ook met kennis van zaken vooruitkijken en niet blijven hangen in de filosofie van de stilstaanders en terugkijkers, bang voor iedere verandering en krampachtig vasthoudend aan het gekende.
    Als iedereen dat zou doen verwarmden we nog met hout en kolen en reden we nog te paard van A naar B.
    De filosofie die jij aanhangt komt bij iedere belangrijke transitie keer op keer terug. En de geschiedenis toont aan dat ze iedere keer aan de verliezende kant is geëindigd.

    Veel geluk als je hoopt dat alles voor altijd hetzelfde zal blijven. Over tien jaar al zal je je niet meer kunnen voorstellen dat je ooit zo gedacht hebt.

    De toekomst zal ook niet eenvoudig alles hetzelfde maar dan op elektriciteit zijn.
    Een leefbare toekomst voor iedereen zal eerder een totale omschakeling betekenen. Te beginnen tussen de twee oren.

  17. Herman
    Herman / 12-27-2020 / ·

    David qua electriciteitprijs zijn we het derde duurste land, enkel voorafgegaan door Denemarken en Duitseland. En door de groene idioterie om de kerncentrales te sluiten en massaal over te schakelen op zwaar gesubsidieerde gascentrales zullen we wellicht een gooi doen nr de eerste plaats doen binnen een jaar of 5 . De electriciteitssjeiks van Elia en Fluxsys zitten al in hun handen te wrijven , iedere belg is dan afhankelijk voor al hun energiebehoeften van een monopolist, het zal schoon worden (en duur)

  18. David
    David / 12-27-2020 / ·

    Je moet nooit veralgemenen.
    Uw situatie moet niet perse opgaan voor een ander.

    Ik ben al 10 jaar voor al mijn energiebehoeften (met uitzondering van hobby’s) niet meer afhankelijk van welke monopolist dan ook. Tot op heden bepaal ik mijn energieprijs grotendeels zelf.

    Dat kan in de praktijk tenminste nog.

    Persoonlijk ken ik heel weinig mensen met een eigen gasveld of olieveld in hun achtertuin. Laat staan dat ze ook maar iets van inspraak hebben op hun gasprijs of brandstofprijzen.
    Den je dan dat ze de H2, waar jij zo op hoopt, gratis aan je voordeur komen leveren?

    Uw toekomstig doemdenken behoort hier al een decennia lang tot het verleden. Winsten die niemand mij nog kan afnemen.

  19. Herman
    Herman / 12-27-2020 / ·

    @david , I smell the bullshit coming out of your mouth mister. In belgie kan je niet off grid gaan.

  20. David
    David / 12-28-2020 / ·

    Bedankt voor je constructief antwoord.

    Het woord off grid is hier nooit gevallen. Dat is iets dat jij er bijverzind.
    Het woord bullshit komt uitsluitend uit jouw mond.
    Inslikken en verder zwemmen in je eigen ongein zou ik zo denken.

    Of je mij gelooft of niet maakt in de praktijk niets uit. Jij betaalt al jaren je mazout of gas en elektriciteit. Ik produceer al tien jaar mijn eigen gratis energie voor huishoudelijk gebruik en mobiliteit. Dat is wat telt. 🙂

    Moest je niet zo’n gast zijn die zijn gelijk alleen wenst te halen door anderen uit te kafferen via nietszeggende onliners, alleen omdat iets niet in je denkpatroon past, zou ik je eens uitgenodigd hebben om te bekijken hoe dit alles in de praktijk werkt.

  21. Eddyb
    Eddyb / 12-29-2020 / ·

    Quod erat demonstrandum. Ik doe al jaren hetzelfde als David. Handelen i.p.v. doemdenken. Enkel spijtig dat de elektriciteitslobby er voor gezorgd heeft dat de terugdraaiende teller afgeschaft wordt. Terwijl ik ergens las dat andere landen er nu juist mee beginnen. We worden verplicht onze stroom te verkopen aan 5 a 6 ? Cent per kw. De prosumententarief valt dan idd weg maar met de nieuwe tellers zijn we dan weer beet genomen…. Eigenaars van een EV of warmtepomp kunnen zo hun eigen productie van zonnepanelen niet meer gebruiken en een huisbatterij zal dit maar een klein stukje oplossen.

  22. David
    David / 12-29-2020 / ·

    Eddyb, iedere verandering van scenario is een opportuniteit om je eigen omgeving bij te stellen.

    Als we onze eigen elektriciteit, tenminste het deel dat we niet zelf onmiddellijk verbruiken, aan 5-6 c€ kunnen verkopen is dat een zeer positief uitgangspunt. Ik ken tot op heden maar één leverancier die al aankoopprijzen bekend heeft gemaakt en dat is 3 c€. Dat is de naakte stroomprijs. Vijf of zes cent is al veel hoger dan de gemiddelde kost van stroom. Als je zelf stroom inkoopt betaal je veel meer maar die meerkost zijn de netkost en de taxen. Als particulier mag je eigenlijk al blij zijn dat je de mogelijkheid krijgt je eigen produktie te vermarkten zonder BTW plichtig te zijn of een eigen netwerk uit te baten.
    Je bent trouwens niet verplicht je stroom te verkopen aan wie dan ook of via het openbaar netwerk (waar je kosten voor betaalt). Je kan ook je eigen produktie zo goed mogelijk aanwenden en de niet zelf verbruikte overschotten, onder bepaalde voorwaarden, zelf verkopen aan bv. je buren. Zelf heb ik bv. van Fluvius al groen licht voor gekregen (maar dat punt gaat ver buiten de opzet van deze blog).
    Er is in de praktijk veel meer mogelijk dan de meeste mensen denken. Je moet er wel zelf achteraan. 🙂
    Mijn uitgangspiunt dat ik duidelijk wens te maken is dat je beter vooruitloopt op de zaken in plaats van te zitten wachten tot ze je overkomen en je geen kan tmeer uitkan. Afwachtn tot een ander je iets oplegt is meestal niet de meest lonende strategie.

    Prosumenten met een PV-installatie van voor 01-01-2021 kunnen trouwens nog altijd genieten van het voorrecht op de terugdraaiende teller. De uitspraak van de VREG wordt pas verwacht in het voorjaar 2021.
    En iedere prosument met een analoge meter kan van zijn terugdraaiende teller blijven genieten tot hij vanuit de netwerkbeheerder een digitale meter krijgt geplaatst. Dus voor velen nog even tijd om het een en ander uit te vlooien en simulaties te maken wat het voordeligste scenario zal zijn.

    Optie 2 (geen prosumententarief) is niet altijd nadeliger dan optie 1 (prosumententarief). Zoals je zelf stelt valt het forfaitair berekende tarief op basis van het omvormervermogen dan weg. Het bedrag dat dan vrij komt is beschikbaar om stroom in te kopen tijdens ogenblikken dat je produktie onvoldoende is voor he eigen verbruik. Daarbovenop komt dan nog eens de injectievergoeding die je krijgt voor de tijdstippen dat je meer produceert dan je zelf onmiddellijk verbruikt.
    Voor dat bedrag kan je al aardig wat stroom inkopen.
    Hou er ook rekening mee dat de kWh prijs die je volgens de digitale meter moet betalen niet noodzakelijk gelijk moet zijn dan de huidige kWh prijs. In een volgende optie kan dat zelfs fluctueren volgens de marktprijs (vraag en aanbod). Theoretisch (en in sommige landen al praktijk) zou je op bepaalde tijdstippen dan al geld kunnen krijgen om stroom van het net af te nemen of op andere tijdstippen zeer goedkoop in te kopen en lokaal in te slaan (en dat moet daarom niet altijd in een accu zijn, dat kan ook een veel goedkopere thermische buffer zijn).

    Gezien alle prijzen en mechanismen tot op heden nog niet gekend zijn is een pratische en totaal uitgewerkte simulatie momenteel moeilijk te geven. Dat wordt dus nog even geduld oefenen.

    Het wordt, als de terugdraaiende teller effectief wordt afgeschaft, iets ingewikkelder dan nu om het beste individuele scenario uit te werken. Maar niets dat wat goed geschreven software niet kan oplossen. 🙂

    Het is ook niet zo dat men nu in het buitenland gaat invoeren wat in Vlaanderen wordt afgeschaft. In de meeste van de ons omringende landen werkt men al langer met de digitale meters. Hier werd het prosumententarief juist ingevoerd omdat men, het gekende Vlaamse uitstelgedrag, die beslissing jaren voor zich uitgeschoven heeft en men na de opmars van particuliere PV-installaties wel iets moest doen om een vergoeding uit te werken voor prosumenten.
    De situatie is dus eerder omgekeerd. Door het ontbreken van de digitale meter op het terrein hebben alle prosumenten jaren langer kunnen genieten van een uitzonderlijk gunstig voordeeltarief.

    Het zal er de eerste jaren, tijdens de overgangsperiode, voor de meeste mensen niet helderder en eenvoudiger op worden. Maar mogelijkheden zijn er genoeg. Eén ding is echter zeker, de eerst en grootste verliezers zullen de verbruikers en automobilisten zijn welke verongelijkt en mokkend in hun hoekje blijven zitten zeuren dat ze weer het duupje van het verhaal zijn. 🙂

    En in het slechtste geval, als alles toch tegenzit en het wordt duurder, hadden mensen zoals jij en ik wel degelijk gelijk. De voordelen die we jaren lang hebben kunnen genieten kunnen ze ons nl. niet meer af nemen. 🙂

  23. Eddyb
    Eddyb / 12-29-2020 / ·

    David, bedankt voor je deskundige en gefundeerde uitleg. Ik ben blij dat ik ooit een draagbare lader aangeschaft heb. Eentje met aanpasbare amperage, die ons nog van pas zal komen in het nieuwe systeem om onze EV’s te laden. Ik heb lang getwijfeld aan een laadpaal maar ook dan wordt je weer afgestraft, tenzij men nachtladen of in daluren goedkoop maakt. Met de nieuwe teller in combinatie met PV-installatie denk ik aan loadbalancing zodat het teveel naar de wagens gaat. Onze terugdraaitijd is bijna op en valt ei zo na samen met de installatie van de nieuwe meter zodat we weinig kunnen testen. We hebben ooit zoveel mogelijk ‘s nachts moeten verbruiken (trippel tarief) en we gaan dit nu overdag moeten doen … als de zon schijnt 😉

  24. David
    David / 12-29-2020 / ·

    Ik begrijp je argumentatie niet goed.
    Een mobiele lader type 2/CEE 7/7 wordt standaard bij bijna alle EV’s geleverd.
    Je wordt met een laadpaal niet meer of minder afgestraft dan bij een mobiele lader.
    Bij een goede laadpaal kan je het vermogen instellen. Lukt dat niet kan je dit zelfs in de meeste EV’s instellen.
    Op termijn moet je niet rekenen op goedkoper nachtladen. Tarieven zullen dynamisch worden volgens vraag en aanbod en niet volgens een vast tijdstip.
    Met loadbalancen kan je de overproduktie wel sturen maar dat is geen sluitend systeem. Je EV hangt immers niet constant aan de thuis laadunit, de accu is niet altijd voldoende leeg en je hebt in de zomer op een heldere dag dan nog meer produktie dan afname en in de winter te weinig produktie.
    Loadbalancen sturen zonder laadpaal is ook geen simpele zaak. Als je een standaard mobiele lader gebruikt, in de veronderstelling dat je dat specifieke stopcontact al gestuurd krijgt, is deze in vermogen meestal beperkt tot 10-12A max vermogen. Dan krijg je de overproduktie niet vlug genoeg weggewerkt naar de EV (want dat moet gebeuren tijdens de uren van overproduktie). Dan zou je al een mobiele laadunit met een CEE laadplug van 16-32 A moeten kunnen gebruiken. Dan is een goede laadpaal een betere optie. Gemakkelijk aan te sluiten op loadbalancing (via interne software of een UTP kabel naar de P1 poort van de DM) en geschikt voor hogere instelbare vermogens met de bijhorende kabelsecties.

    Nooit het voordeel begrepen van de combinatie van een terugdraaiende teller, een PV-installatie en drievoudig tarief. Dan kan je beter een PV-installatie plaatsen die je verbruik volledig dekt in combinatie met een terugdraaiende teller en uitsluitend dagtarief met een all in leverancier (zoals Ecopower). Nul maal x KWh blijft nl. nul euro.
    Met een terugdraaiende teller heb je ook nooit zoveel mogelijk ’s nachts moeten verbruiken. Het tijdstip doet er dan niet toe. Het moet alleen gebeuren tussen de twee meteropnames.

  25. Eddyb
    Eddyb / 12-29-2020 / ·

    Ik begrijp je antwoord niet goed. We hebben 2 EV. Eentje kan altijd wel geladen worden. Ik beweer nergens dat ik ALLE overproductie wil wegwerken. We zijn al vele jaren bij Ecopower met enkel dagtarief. (Laten wijzigen na installatie PV) Je bent het woordje (ooit) vergeten te lezen. En bij goedkopere wagens moet je de draagbare lader bijkopen … en wordt je een gratis laadbox beloofd die later niet gratis bleek : verplicht te laten plaatsen aan heel dure kostprijs. Ik ben dagelijks thuis, dus kan ik spelen met laadtijden op de juiste moment

  26. David
    David / 12-30-2020 / ·

    Ok.
    Ik kon natuurlijk niet weten dat je 2 EV’s hebt en dat deze beiden zonder mobiele lader geleverd werden. 🙂
    En volgens mijn juridisch handboek maakt een schriftelijke belofte nog altijd schuld. 🙂
    Maar dit terzijde.

    Ik ben vertrokken vanuit hetzelfde standpunt dan jij (overproduktie laden in de EV’s). Maar corona heeft daar een dikke streep doorgetrokken (100% thuiswerk).
    In de zomermaanden is er zoveel overproduktie dat je daarmee op 2-3 dagen de accu’s kan vullen. En wij maken nu onvoldoende km’s om deze in die tijdspannen leeg te rijden. En het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in de zomer onnodig te gaan rondkarren om de overproduktie toch maar op te rijden. 🙂

    Het wordt dus wachten wat Ecopower prosumenten gaat geven om te injecteren via Ecopower. Ze hebben normaal gezien nog twee dagen de tijd om hun injectievergoeding bekend te maken.

    Een optie (voor ons) is nog altijd onze laadpaal tussen mei en september ter beschikking te stellen van buren, vrienden of familie.

  27. Eddyb
    Eddyb / 12-30-2020 / ·

    Juist. (Kleine correctie : 1 middenklasse met draagbare lader gratis en ook laadpaal gratis – deze hebben we niet genomen en dus heeft men de tegenwaarde heel correct in mindering gebracht + 1 kleine wagen waar de lader moest bijbetaald worden, het verhaal van de laadpaal ken je al – je krijgt hem als wij hem pokkeduur mogen installeren , waar we niet op in gegaan zijn). De draagbare lader met instelbaar amperage tussen 6 en 13A hebben we bijgekocht. Met deze kunnen we het piekgebruik wat afvlakken indien nodig.

  28. Koen
    Koen / 1-5-2021 / ·

    @David,
    Ik vind op de website van Ecopower nog geen nettovergoeding terug voor injectie, heb jij al info hierover?

    Toekomstgericht stel ik mij vragen bij het loadbalance-principe.Enkel wanneer ev’s sneller kunnen laden en men huishoudinstallaties met een hoger vermogen toelaat kan dit toepasbaar worden, denk ik. Wanneer je zoals nu met 16A 15uur moet laden om heen en weer naar je werk te rijden, is er niet veel ruimte om te balanceren. Je moet eenvoudigweg heel de nacht aan vol vermogen laden.
    Heel wat bestaande huishoudinstallaties zijn ook niet voorzien om het vermogen te leveren om je auto te snel-laden en daarnaast nog te koken en de was en plas te doen. De overheid heeft op dat vlak nog werk en veel mensen zullen bijkomende investeringen moeten doen om hun installatie te verzwaren.

    Ik denk er aan om een Solenco Powerbox (zodra beschikbaar) te installeren zo heb ik een batterij op waterstof. Dit zou ik enkel doen wanneer de tarieven voor de piekbelasting erdoor komen, want dat zou willen zeggen dat wij ‘s nachts dure elektriciteit gaan moeten betalen voor het laden van de Kona (en misschien een 2de ev in de toekomst)
    Ter info:
    We hebben een Kona (39kW – 300km) voor dagelijks gebruik (180km/dag 4dagen/week). Recent heb ik een mobiele lader gekocht die tot 16A gaat. Daarnaast verwarmen we met een warmtepomp en hebben we een PV-installatie met omvormer van 7,5kVA.

  29. David
    David / 1-6-2021 / ·

    @Koen.

    Ecopower geeft voorloppig nog geen info vrij over hun injectievergoeding.
    Ze willen die zo hoog mogelijk instellen maar daar hebben ze nog wat bijkomende info van de betrokken spelers voor nodig.
    Het zal dus logisch gezien nooit lager zijn dan de 3 c€ van andere leveranciers.

    Het loadbalance principe zal, toch als je een PV installatie hebt, ook in de toekomst gunstig zijn.
    Het voorkomt, toch als je het zo instelt, dat je EV overmatig snel van het net gaat laden. Dat hij snel via je panelen gaat opladen heeft geen ongunstige invloed op je rekening en al helemaal niet op het capaciteitstarief.

    EV’s mogen nog altijd snel laden en huishoudinstallaties met een hoog vermogen zullen ook nog toegelaten zijn. Je rekening zal alleen hoger worden als je geen bijkomende maatregelen neemt of je verbruik niet spreidt in de tijd.

    15 uur aan 16A laden levert zo’n 55 kWh op en een 46 kWh bruikbare energie in de EV-accu. Daar kan je met iedere EV het jaar rond al minstens 200 km mee rijden. Als je iedere dag minstens 200 km met een EV moet rijden en je kan op je werkplek niet bijladen zal je na afschaffing terugdraaiende teller waarschijnlijk een hogere EV factuur krijgen.
    Of je moest overschakelen op een digitale meter met tariefoptie 3. Maar dat is een individuele benadering die niet zomaar op 1-2-3 zonder individuele info kan uitgelegd worden.

    Of je de installatie moet verzwaren hangt ook weer af van de toestand van de huishoudinstallatie. Met een standaardinstallatie van 1F-40A haal je ’s nachts op 8 uur 56 kWh binnen. Wat ruimschoots zou moeten volstaan voor een normaal huishouden en nog een marge van 2 kW laat voor sluipverbruik.
    ’s nachts koken en wassen doen de meeste mensen ook niet.
    Als je overdag wenst te laden en een PV-installatie hebt komt het geleverde vermogen van de PV-installatie nog eens bovenop het netvermogen.

    Uiteraard is momenteel niet voor iedereen een BEV een voor de hand liggende optie. Je zal maar in een rijhuis in een verkeersvrije straat in de stad wonen met nauwelijks laadpalen in de buurt.

    Anderzijds zijn er ook massa’s nieuwbouw- en gerenoveerde woningen met eigen oprit, carport of garage waar men dagelijks maar 50 km H/T voor woon-werkverkeer moet doen (de overgrote meerderheid van Vlaamse tweeverdieners).

    Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel.
    Zowel voor de overheid als voor de doodgewone autobestuurder. Maar meestal begint dat met een switch tussen de twee oren.
    Is deze er niet (bij beide partijen) gebeurt er, ongeacht technische evolutie en beschikbare budgetten meestal weinig.

  30. David
    David / 1-6-2021 / ·

    @Koen: wat betreft die Solenco powerbox zou ik, voor aanschaf, toch maar eens goed alle pro’s en contra’s overwegen. De realistische. Niet deze van de marketingafdeling van het bedrijf.
    En de ROI zou ik toch eens zeer goed afwegen tegenover de kostprijs van een huidige PV-installatie + capaciteitstarief + bijkomende kWh netafname aan verminderd tarief.

    Ik heb me er meermalen in verdiept en het is voor mij geen werkbare oplossing. En mijn PV-installatie levert veel minder energie op dan de jouwe.

    Als je Kona EV een opslagvermogen heeft van 39 kWh begrijp ik je vorige uitleg over 16A laden gedurende 15 uur niet. Gemiddeld moet je dan iedere nacht 30 kWh laden. Je rijdt je accu immers nooit volledig leeg. Een Kona kan je instellen om minimaal aan 4 kW te laden. Op 9 uur uur heeft hij dat tegen dat vermogen ruim binnen. Met je mobiele lader haal je dat ook.

    Het is me overigens een raadsel hoe je met 39 kWh 300 km range haalt? Dat is een gemiddeld verbruik van slechs 13 kWh/100 km.
    Als je een gemiddeld verbruik hebt van 15 kWh/100 km en je moet 180 km afleggen moet je accu 27 kWh leveren. Je moet dan zo’n 31 kWh laden.
    Dat lukt je tegen 3.6 kW binnen de 10 uur.
    Je hebt dan, in het slechtste geval, nog 5.4 kW marge voor de rest van je huis.

    Ik ken uiteraard je woning niet maar mijn sluipverbruik ’s nachts (1000 – 06:30 uur) bedraagt nooit 5000W gedurende die 8:30 uur.
    En ik verwarm de woning ook met een warmtepomp.

  31. Didier
    Didier / 1-17-2021 / ·

    Hallo,

    de Skoda Enyaq is intussen te bestellen en mag dus van lijst veranderen. Ben gisteren naar een Skoda garage geweest. Demo model in twee weken te zien. Testritten in Maart. Ik vraag mij af of hetzelfde niet geld voor de VW ID.4.

    Grtjs,

    Didier

Laat een reactie achter