Elektrische wagens (2025-2028)

elektrische auto toekomst

Overzicht van alle nieuwe elektrische wagens (BEV) die later dit jaar, in 2025, 2026, 2027 en 2028 op de Belgische markt komen. 

Bekijk hier alle huidige BEV’s

Later dit jaar

FotoAutoPrijs[km]
Alfa Romeo Milano EV
50kWh* | 156pk* | FWD
40.000€320
Audi A4 e-tron50.000€400

CUPRA Born

Business+ Edition vanaf 299€ p/m
Audi Q6 e-tron RWD
78kWh* | 280pk* | RWD
70.000€410
Audi Q6 e-tron
Sportback
72.000€400
Audi Q8 e-tron Dakar120.000€325
BYD Tang (facelift)70.000€425
Citroën ë-Berlingo (facelift)
46kWh | 136pk | RWD
37.000€250
Cupra Born VZ 🇩🇪
79kWh | 326pk | RWD
50.000€400
Cupra Tavascan
77kWh | 286pk | RWD
60.000€400
Cupra Tavascan VZ70.000€375
Dacia Spring 45 (facelift)
24kWh* | 45pk | FWD
21.000€185
Dacia Spring 65 (facelift)
24kWh* | 65pk | FWD
23.000€175
Fiat e-Panda30.000€250
Ford e-Tourneo Courier47.000€300
Ford e-Tourneo
Custom
74kWh | 215pk | FWD
60.000€280
Ford Explorer EV60.000€400
Ford Mustang Mach-E
Rally
70.000€350
Hongqi E-HS9
76kWh | 436pk | AWD
69.995€315
Hongqi E-HS9
90kWh | 551pk | AWD
80.000€370
Hongqi E-HS9
110kWh* | 551pk | AWD
100.000€410
Hyundai Ioniq 5
(modeljaar 2024)
55.000€320
Hyundai Ioniq 5 N
80kWh* | 650pk | AWD
72.000€375
Jeep Recon BEV60.000€300
Jeep Wagoneer BEV80.000€400
Kia EV5
58kWh | 215pk | FWD
45.000€325
Kia EV5
81kWh | 308pk | AWD
55.000€430
Lancia Ypsilon EV
48kWh | 156pk | FWD
38.000€320
Land Rover
Road Rover
90.000€350
Lexus UX 300e
68kWh | 204pk | FWD
65.000€360
Lotus Evija200.000€300
Lucid Air90.000€400
Maserati Grancabrio
Folgore
220.000€400
Mercedes EQG150.000€350
Mercedes EQV
(2024 facelift)
80.000€290
Mercedes-Maybach
EQS 680 SUV
108kWh* | 658pk | AWD
250.000€480
MG Cyberster80.000€400
Nio ET565.000€450
Nio ET790.000€450
Nio EL790.000€400
Opel Combo Electric (facelift)
46kWh | 136pk | RWD
37.000€250
Opel Crossland EV40.000€350
Opel Grandland EV50.000€350
Opel Zafira Electric
(facelift)
55.000€200
Peugeot e-3008
73kWh | 326pk | AWD
52.000€380
Peugeot e-3008
98kWh | 231pk | FWD
56.000€500
Peugeot e-40860.000€400
Peugeot e-500860.000€400
Peugeot e-Rifter (facelift)
46kWh | 136pk | RWD
37.000€250
Peugeot e-Traveller
(facelift)
55.000€200
Porsche Taycan Turbo GT Weissach
97kWh | 1033pk | AWD
275.000€430
Renault 5 EV
49kWh* | 150pk | FWD
35.000€320
Renault Grand Kangoo E-Tech
45kWh | 122pk | FWD
43.000€210
Seres 5 2WD
80kWh* | 400pk* | RWD
63.990€400
Seres 5 4WD
90kWh* | 694pk* | AWD
67.990€425
Seres 770.000€400
Skoda Elroq 45.000€400
Ssangyong Torres EV50.000€400
Tesla Roadster210.000€1000
VW ID.3 GTX
79kWh | 286pk | RWD
55.000€430
VW ID.3 GTX Performance
79kWh | 326pk | RWD
60.000€420
VW ID.660.000€400
VW ID.7 Pro S
86kWh | 286pk | RWD
70.000€500
VW ID.7 GTX80.000€500
VW ID.7 Tourer Pro S
86kWh | 286pk | RWD
71.000€490
VW ID.7 Tourer GTX81.000€490
VW ID. Buzz LWB
77kWh | 204pk | RWD
70.000€330
VW ID. Buzz LWB
86kWh | 286pk | RWD
80.000€360
Xpeng G960.000€370
Xpeng P755.000€450




✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C).
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

2025

FotoAutoPrijs[km]
Abarth 600e42.000€300
Alpine A 29045.000€300
Audi A6
e-tron
70.000€400
Audi A6 Avant
e-tron
75.000€400
Alpine A110 EV80.000€300
Bentley EV250.000€500
Hyundai i10
EV
25.000€200
Land Rover
Range Rover EV
200.000€400
Maserati Quattroporte
Folgore
150.000€400
Mercedes CLA EV50.000€400
Mercedes CLA
Shooting Brake
52.000€400
Mini Aceman EV50.000€300
Polestar 570.000€400
Porsche Boxster EV100.000€350
Porsche Cayman EV100.000€350
Renault 4 EV25.000€250
Renault 5 EV
37kWh* | 95pk | FWD
25.000€240
Renault 5 EV
37kWh* | 120pk | FWD
27.000€240
Seat Urban EV20.000€200
Suzuki Jimny EV40.000€300
Zeekr X45.000€350




✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C).
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

2026

FotoAutoPrijs[km]
Maserati Levante
Folgore
150.000€400
Opel Insignia EV50.000€400
Opel Manta EV60.000€400
Renault Twingo20.000€250
Skoda Epiq25.000€300
Tesla Cybertruck RWD58.000€320
Tesla Model 230.000€350
Toyota Land Cruise Se80.000€400
VW ID.230.000€360




✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C).
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

2027

FotoAutoPrijs[km]
Fisker Pear30.000€400
Ineos Fusilier EV100.000€350
Lancia Delta EV40.000€300
Land Rover
Defender Sport EV
90.000€350
Lightyear 250.000€625
Polestar 6200.000€500
Porsche Cayenne EV
(Gen4)
150.000€400
VW ID.125.000€200

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is.
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C).
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

2028

FotoAutoPrijs[km]
VW Golf EV45.000€400

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. 
✪ [KM]: het rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om de actieradius over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C).
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.

89 reacties

  1. JeroenD / 21-4-2020 / ·

    Ik verwacht veel van de Dacia Spring, als ze die kunnen maken zoals de andere dacia’s (zijnde simpel, degelijk en vooral goedkoop) dan denk ik dat ik weet wat mijn eerste EV gaat worden. En aangezien renault al jaren bezig is met EV’s zullen ze wel al voldoende tijd gehad hebben om betrouwbare systemen te ontwikkelen die ze bij dacia met plezier gebruiken.

    Het belangrijkste is wel dat zijn basisprijs laag genoeg ligt. Persoonlijk hoop ik rond de €18.000, dat is het dubbele van wat de K-ZE (waarop hij gebaseerd is) kost in China dus daarvoor moeten ze hem naar mijn mening toch op Europees niveau krijgen.

    @Didier De Kerpel – Waarom schatten jullie de prijs op €25.000 euro? Lijkt me wel veel als je hem vergelijkt met zijn directe concurrenten (de VW-drieling, PSA-tweeling).

  2. Herman / 21-4-2020 / ·

    Dat is toch om te lachen? Veel te dure brol, met geen deftige range, ondertussen zakt de fossiele brandstofprijs in mekaar. De eerste 10 jaar wordt EV niks.

  3. Jef Dewit / 28-4-2020 / ·

    @Herman: dat is omdat je vervoer benadert vanuit het Europese standpunt. Het kan ook duidelijk anders. Kijk eens naar bv. de G3 en P7 van Xpeng, hun range (500-700 km-, snellaadtijd en technische mogelijkheden en de relatie lage vraagprijs daarvoor en je ziet direct dat het binnen 10 jaar helemaal anders kan lopen. Alleen zal het waarschijnlijk van een andere richting komen dan vanuit een verstarde EU-economie.

    De fossiele brandstofprijs zakt ook niet in elkaar. Toch niet voor een langere periode. Dit is een tijdelijk gegeven. Als de prijs te laag zakt gaan de producerende landen ingrijpen om hem kunstmatig terug omhoog te duwen. De tijden van eenvoudige en goedkope oliewinning zijn grotendeels voorbij. Als de verkoopprijs te laag wordt is het niet meer rendabel om bv. aan fracking te doen. Stoppen de dure ontginningen zakt het aanbod. Hoe je het draait of keert zal de prijs dan terug stijgen door de wet van vraag en aanbod (natuurlijk of kunstmatig).

  4. Tim / 23-6-2020 / ·

    Fantastische wagens en navenant ook hun prijzen. Alleen vind je niks of weinig van debat terug dat hun doorverkoopwaarde in feite 0,0 zal zijn gezien de evolutie en vnl de prijs ve nieuwe batterij. Ik stel me de vraag of je bijgevolg nog een wagen met doorverkoopwaarde zal hebben! Of mis ik iets? Ik ben tenslotte maar een leek die er even bij stilstaat.

  5. Geert Tamsyn / 29-6-2020 / ·

    Herman, ‘t zal wel de enige brol zijn waarmee je straks nog overal binnen mag. En de prijs van de elektriciteit, die je trouwens zelf kan maken, zakt sneller dan die van fossiele brandstoffen.

  6. stevens johnny / 1-8-2020 / ·

    allo
    onlangs mijn nieuwe auto mg zs ev in onvangs genomen
    mooie auto .deze week wou ik vertrekken maar had geen radio meer en ook de gps ging niet meer .ik naar de garage maar ze konden dit niet direckt maken .nu moet ik wachten op nieuws van de garage 80 km x 2 160 km
    ik hoop dat dit deze week in orde komt .
    den john

  7. Peter / 4-8-2020 / ·

    Johnny Stevens;

    Komt er van als je goedkope Chinese brol koopt.
    Op Ali express vind je niets anders.

  8. David Sommen / 5-8-2020 / ·

    Weinig constructieve opmerking, Peter. Niet iedereen heeft het geld voor een Audi. Elektrische auto’s moeten we goedkoper worden om mainstream te worden, en China zal daar een belangrijke rol in spelen.

    De MG heeft wel wat softwareproblemen naar wat ik heb gehoord. Ik duim dat het in orde komt.

  9. stevens johnny / 9-8-2020 / ·

    allo
    dinsdag mag ik naar de garage voor de gps .
    ik hou jullie op de hoogte .500km .
    gtrs
    stevens johnny

    1. Didier De Kerpel / 10-8-2020 / ·

      Succes Johnny!

  10. Kris VDM / 12-8-2020 / ·

    @Johnny, is het in orde gekomen voor je MG ZS EV ?

    @Dieter, ik vond de prijs voor de El Born ook ‘hoog’ ivgl met de ID3 terwijl de prijsschalen bij de VAG groep altijd de Seat als laagste hadden, dan Skoda en dan daarboven de VW versie. De verschillen tussen de wagens was er altijd wel maar meestal waren die redelijk te overkomen… Daarmee dat ik de El Bon toch lager zou inschatten dan de ID3. Wellicht zal de basisversie minder rekelijk uitgerust zijn en zitten er een paar zaken dan naar extra te betalen uitrusting etc.

    @Dieter, 25.000 voor de Dacia Spring – ik hoop van niet – het zou wel eens de grote verrassing kunnen worden. Enfin, ik hoop een lage prijs :-/

    Maar wat heb je aan de beschikbare auto als de fabrikant langer dan een jaar levertermijn geeft (nu zelf meegemaakt voor een Seat Mii Electric)

    1. Didier De Kerpel / 12-8-2020 / ·

      Nu de prijs van de Twingo ZE binnen is, denk ik ook dat de Spring lager zal uitvallen dan 25k. Bijgesteld naar 20k.

      El-born bijgesteld naar 35k.

  11. stevens johnny / 30-8-2020 / ·

    allo
    dag kris mijn mg zsev is zeker in orde bijna 1000 km gereden . is veel beter dan mijn kona .geen probleem meer 5 jaar garantie op de auto en 8 jaar op de batterij .heb al laadpaal .je moet met deze auto niet aan je frein . hij stopt bijna van het zelf . peter aan je woorden te horen kun jij nog geen ev betalen . of ga je wachten dat je 50000 euro hebt .deze is wel betaald hoor . ik hou jullie op de hoogte.
    johnn

  12. dirk / 13-10-2020 / ·

    Misschien ook de huur van de batterij vermelden

  13. stevens johnny / 21-12-2020 / ·

    allo
    heb al bijna 5000 km gereden met mijn MG .
    zeer goede auto geen probleem af en toe eens gratis op laden bij lidl .mg is betaalbaar .en snel leverbaar .na 14 dagen rijd je met de MG .
    ik hou jullie op de hoogte
    gtrs
    den johnn

  14. Kris Vanrusselt / 27-12-2020 / ·

    Ik rijd nu zelf al 2 jaar met een VW e-golf. Al bij al, fijne wagen, behalve het bereik en de software. Maar als ik boot wat ze met hun id3 voor hebben valt het mee. Maar als ik het lijstje hierboven zie gaan EV’s nooit doorbreken. Het blijft ook onze tweede wagen. Als Dacia duster op lpg is eigenlijk zelfs goedkoper in gebruik dan een EV. Elektriciteit is te duur in België, en straks moeten de kerncentrales dicht. Veel geluk aan iedereen die denkt dat de toekomst puur elektrisch is.

  15. David / 27-12-2020 / ·

    Elektriciteit is helemaal niet duur in België. Doordat wij op een kruispunt van verbindingen liggen is het zelfs relatief goedkoop.
    De factuur die je krijgt is wel hoog. Maar dat komt door de netvergoedingen en taksen, niet door het produkt.
    Gas is in België, in verhouding tot het buitenland, dan weer onrealistisch goedkoop.

    De tegenstelling gasprijs en elektriciteitsprijs is dus niet afhankelijk van het produkt en de uitbatingskosten (waar je weinig aan kan veranderern) maar door de doorgerekende fiscaliteit op het ene en kortingen op het andere.

    En dit uitgangspunt is wel eenvoudig met een pennetrek om te keren.
    Of elektriciteit wel of niet zal doorbreken in België (met de nadruk o België want wij zitten op dat vlak ergens achteraan het peleton) hangt dus gewoon af van overheidsbeslissingen. En die zijn, onder druk van externe omstandigheden, zo gekeerd.

    Veel geluk heb je ook niet nodig als je goed vooruit plant en alles in rekening brengt over de te verwachten gebruiksduur en je je niet alleen blind staart op de aanvankelijke aankoopprijs.
    Bij ons is al ruim tien jaar alles puur elektrisch. De beste investering die we ooit gedaan hebben.

    Je moet dan ook met kennis van zaken vooruitkijken en niet blijven hangen in de filosofie van de stilstaanders en terugkijkers, bang voor iedere verandering en krampachtig vasthoudend aan het gekende.
    Als iedereen dat zou doen verwarmden we nog met hout en kolen en reden we nog te paard van A naar B.
    De filosofie die jij aanhangt komt bij iedere belangrijke transitie keer op keer terug. En de geschiedenis toont aan dat ze iedere keer aan de verliezende kant is geëindigd.

    Veel geluk als je hoopt dat alles voor altijd hetzelfde zal blijven. Over tien jaar al zal je je niet meer kunnen voorstellen dat je ooit zo gedacht hebt.

    De toekomst zal ook niet eenvoudig alles hetzelfde maar dan op elektriciteit zijn.
    Een leefbare toekomst voor iedereen zal eerder een totale omschakeling betekenen. Te beginnen tussen de twee oren.

  16. Herman / 27-12-2020 / ·

    David qua electriciteitprijs zijn we het derde duurste land, enkel voorafgegaan door Denemarken en Duitseland. En door de groene idioterie om de kerncentrales te sluiten en massaal over te schakelen op zwaar gesubsidieerde gascentrales zullen we wellicht een gooi doen nr de eerste plaats doen binnen een jaar of 5 . De electriciteitssjeiks van Elia en Fluxsys zitten al in hun handen te wrijven , iedere belg is dan afhankelijk voor al hun energiebehoeften van een monopolist, het zal schoon worden (en duur)

  17. David / 27-12-2020 / ·

    Je moet nooit veralgemenen.
    Uw situatie moet niet perse opgaan voor een ander.

    Ik ben al 10 jaar voor al mijn energiebehoeften (met uitzondering van hobby’s) niet meer afhankelijk van welke monopolist dan ook. Tot op heden bepaal ik mijn energieprijs grotendeels zelf.

    Dat kan in de praktijk tenminste nog.

    Persoonlijk ken ik heel weinig mensen met een eigen gasveld of olieveld in hun achtertuin. Laat staan dat ze ook maar iets van inspraak hebben op hun gasprijs of brandstofprijzen.
    Den je dan dat ze de H2, waar jij zo op hoopt, gratis aan je voordeur komen leveren?

    Uw toekomstig doemdenken behoort hier al een decennia lang tot het verleden. Winsten die niemand mij nog kan afnemen.

  18. Herman / 27-12-2020 / ·

    @david , I smell the bullshit coming out of your mouth mister. In belgie kan je niet off grid gaan.

  19. David / 28-12-2020 / ·

    Bedankt voor je constructief antwoord.

    Het woord off grid is hier nooit gevallen. Dat is iets dat jij er bijverzind.
    Het woord bullshit komt uitsluitend uit jouw mond.
    Inslikken en verder zwemmen in je eigen ongein zou ik zo denken.

    Of je mij gelooft of niet maakt in de praktijk niets uit. Jij betaalt al jaren je mazout of gas en elektriciteit. Ik produceer al tien jaar mijn eigen gratis energie voor huishoudelijk gebruik en mobiliteit. Dat is wat telt. 🙂

    Moest je niet zo’n gast zijn die zijn gelijk alleen wenst te halen door anderen uit te kafferen via nietszeggende onliners, alleen omdat iets niet in je denkpatroon past, zou ik je eens uitgenodigd hebben om te bekijken hoe dit alles in de praktijk werkt.

  20. Eddyb / 29-12-2020 / ·

    Quod erat demonstrandum. Ik doe al jaren hetzelfde als David. Handelen i.p.v. doemdenken. Enkel spijtig dat de elektriciteitslobby er voor gezorgd heeft dat de terugdraaiende teller afgeschaft wordt. Terwijl ik ergens las dat andere landen er nu juist mee beginnen. We worden verplicht onze stroom te verkopen aan 5 a 6 ? Cent per kw. De prosumententarief valt dan idd weg maar met de nieuwe tellers zijn we dan weer beet genomen…. Eigenaars van een EV of warmtepomp kunnen zo hun eigen productie van zonnepanelen niet meer gebruiken en een huisbatterij zal dit maar een klein stukje oplossen.

  21. David / 29-12-2020 / ·

    Eddyb, iedere verandering van scenario is een opportuniteit om je eigen omgeving bij te stellen.

    Als we onze eigen elektriciteit, tenminste het deel dat we niet zelf onmiddellijk verbruiken, aan 5-6 c€ kunnen verkopen is dat een zeer positief uitgangspunt. Ik ken tot op heden maar één leverancier die al aankoopprijzen bekend heeft gemaakt en dat is 3 c€. Dat is de naakte stroomprijs. Vijf of zes cent is al veel hoger dan de gemiddelde kost van stroom. Als je zelf stroom inkoopt betaal je veel meer maar die meerkost zijn de netkost en de taxen. Als particulier mag je eigenlijk al blij zijn dat je de mogelijkheid krijgt je eigen produktie te vermarkten zonder BTW plichtig te zijn of een eigen netwerk uit te baten.
    Je bent trouwens niet verplicht je stroom te verkopen aan wie dan ook of via het openbaar netwerk (waar je kosten voor betaalt). Je kan ook je eigen produktie zo goed mogelijk aanwenden en de niet zelf verbruikte overschotten, onder bepaalde voorwaarden, zelf verkopen aan bv. je buren. Zelf heb ik bv. van Fluvius al groen licht voor gekregen (maar dat punt gaat ver buiten de opzet van deze blog).
    Er is in de praktijk veel meer mogelijk dan de meeste mensen denken. Je moet er wel zelf achteraan. 🙂
    Mijn uitgangspiunt dat ik duidelijk wens te maken is dat je beter vooruitloopt op de zaken in plaats van te zitten wachten tot ze je overkomen en je geen kan tmeer uitkan. Afwachtn tot een ander je iets oplegt is meestal niet de meest lonende strategie.

    Prosumenten met een PV-installatie van voor 01-01-2021 kunnen trouwens nog altijd genieten van het voorrecht op de terugdraaiende teller. De uitspraak van de VREG wordt pas verwacht in het voorjaar 2021.
    En iedere prosument met een analoge meter kan van zijn terugdraaiende teller blijven genieten tot hij vanuit de netwerkbeheerder een digitale meter krijgt geplaatst. Dus voor velen nog even tijd om het een en ander uit te vlooien en simulaties te maken wat het voordeligste scenario zal zijn.

    Optie 2 (geen prosumententarief) is niet altijd nadeliger dan optie 1 (prosumententarief). Zoals je zelf stelt valt het forfaitair berekende tarief op basis van het omvormervermogen dan weg. Het bedrag dat dan vrij komt is beschikbaar om stroom in te kopen tijdens ogenblikken dat je produktie onvoldoende is voor he eigen verbruik. Daarbovenop komt dan nog eens de injectievergoeding die je krijgt voor de tijdstippen dat je meer produceert dan je zelf onmiddellijk verbruikt.
    Voor dat bedrag kan je al aardig wat stroom inkopen.
    Hou er ook rekening mee dat de kWh prijs die je volgens de digitale meter moet betalen niet noodzakelijk gelijk moet zijn dan de huidige kWh prijs. In een volgende optie kan dat zelfs fluctueren volgens de marktprijs (vraag en aanbod). Theoretisch (en in sommige landen al praktijk) zou je op bepaalde tijdstippen dan al geld kunnen krijgen om stroom van het net af te nemen of op andere tijdstippen zeer goedkoop in te kopen en lokaal in te slaan (en dat moet daarom niet altijd in een accu zijn, dat kan ook een veel goedkopere thermische buffer zijn).

    Gezien alle prijzen en mechanismen tot op heden nog niet gekend zijn is een pratische en totaal uitgewerkte simulatie momenteel moeilijk te geven. Dat wordt dus nog even geduld oefenen.

    Het wordt, als de terugdraaiende teller effectief wordt afgeschaft, iets ingewikkelder dan nu om het beste individuele scenario uit te werken. Maar niets dat wat goed geschreven software niet kan oplossen. 🙂

    Het is ook niet zo dat men nu in het buitenland gaat invoeren wat in Vlaanderen wordt afgeschaft. In de meeste van de ons omringende landen werkt men al langer met de digitale meters. Hier werd het prosumententarief juist ingevoerd omdat men, het gekende Vlaamse uitstelgedrag, die beslissing jaren voor zich uitgeschoven heeft en men na de opmars van particuliere PV-installaties wel iets moest doen om een vergoeding uit te werken voor prosumenten.
    De situatie is dus eerder omgekeerd. Door het ontbreken van de digitale meter op het terrein hebben alle prosumenten jaren langer kunnen genieten van een uitzonderlijk gunstig voordeeltarief.

    Het zal er de eerste jaren, tijdens de overgangsperiode, voor de meeste mensen niet helderder en eenvoudiger op worden. Maar mogelijkheden zijn er genoeg. Eén ding is echter zeker, de eerst en grootste verliezers zullen de verbruikers en automobilisten zijn welke verongelijkt en mokkend in hun hoekje blijven zitten zeuren dat ze weer het duupje van het verhaal zijn. 🙂

    En in het slechtste geval, als alles toch tegenzit en het wordt duurder, hadden mensen zoals jij en ik wel degelijk gelijk. De voordelen die we jaren lang hebben kunnen genieten kunnen ze ons nl. niet meer af nemen. 🙂

  22. Eddyb / 29-12-2020 / ·

    David, bedankt voor je deskundige en gefundeerde uitleg. Ik ben blij dat ik ooit een draagbare lader aangeschaft heb. Eentje met aanpasbare amperage, die ons nog van pas zal komen in het nieuwe systeem om onze EV’s te laden. Ik heb lang getwijfeld aan een laadpaal maar ook dan wordt je weer afgestraft, tenzij men nachtladen of in daluren goedkoop maakt. Met de nieuwe teller in combinatie met PV-installatie denk ik aan loadbalancing zodat het teveel naar de wagens gaat. Onze terugdraaitijd is bijna op en valt ei zo na samen met de installatie van de nieuwe meter zodat we weinig kunnen testen. We hebben ooit zoveel mogelijk ‘s nachts moeten verbruiken (trippel tarief) en we gaan dit nu overdag moeten doen … als de zon schijnt 😉

  23. David / 29-12-2020 / ·

    Ik begrijp je argumentatie niet goed.
    Een mobiele lader type 2/CEE 7/7 wordt standaard bij bijna alle EV’s geleverd.
    Je wordt met een laadpaal niet meer of minder afgestraft dan bij een mobiele lader.
    Bij een goede laadpaal kan je het vermogen instellen. Lukt dat niet kan je dit zelfs in de meeste EV’s instellen.
    Op termijn moet je niet rekenen op goedkoper nachtladen. Tarieven zullen dynamisch worden volgens vraag en aanbod en niet volgens een vast tijdstip.
    Met loadbalancen kan je de overproduktie wel sturen maar dat is geen sluitend systeem. Je EV hangt immers niet constant aan de thuis laadunit, de accu is niet altijd voldoende leeg en je hebt in de zomer op een heldere dag dan nog meer produktie dan afname en in de winter te weinig produktie.
    Loadbalancen sturen zonder laadpaal is ook geen simpele zaak. Als je een standaard mobiele lader gebruikt, in de veronderstelling dat je dat specifieke stopcontact al gestuurd krijgt, is deze in vermogen meestal beperkt tot 10-12A max vermogen. Dan krijg je de overproduktie niet vlug genoeg weggewerkt naar de EV (want dat moet gebeuren tijdens de uren van overproduktie). Dan zou je al een mobiele laadunit met een CEE laadplug van 16-32 A moeten kunnen gebruiken. Dan is een goede laadpaal een betere optie. Gemakkelijk aan te sluiten op loadbalancing (via interne software of een UTP kabel naar de P1 poort van de DM) en geschikt voor hogere instelbare vermogens met de bijhorende kabelsecties.

    Nooit het voordeel begrepen van de combinatie van een terugdraaiende teller, een PV-installatie en drievoudig tarief. Dan kan je beter een PV-installatie plaatsen die je verbruik volledig dekt in combinatie met een terugdraaiende teller en uitsluitend dagtarief met een all in leverancier (zoals Ecopower). Nul maal x KWh blijft nl. nul euro.
    Met een terugdraaiende teller heb je ook nooit zoveel mogelijk ’s nachts moeten verbruiken. Het tijdstip doet er dan niet toe. Het moet alleen gebeuren tussen de twee meteropnames.

  24. Eddyb / 29-12-2020 / ·

    Ik begrijp je antwoord niet goed. We hebben 2 EV. Eentje kan altijd wel geladen worden. Ik beweer nergens dat ik ALLE overproductie wil wegwerken. We zijn al vele jaren bij Ecopower met enkel dagtarief. (Laten wijzigen na installatie PV) Je bent het woordje (ooit) vergeten te lezen. En bij goedkopere wagens moet je de draagbare lader bijkopen … en wordt je een gratis laadbox beloofd die later niet gratis bleek : verplicht te laten plaatsen aan heel dure kostprijs. Ik ben dagelijks thuis, dus kan ik spelen met laadtijden op de juiste moment

  25. David / 30-12-2020 / ·

    Ok.
    Ik kon natuurlijk niet weten dat je 2 EV’s hebt en dat deze beiden zonder mobiele lader geleverd werden. 🙂
    En volgens mijn juridisch handboek maakt een schriftelijke belofte nog altijd schuld. 🙂
    Maar dit terzijde.

    Ik ben vertrokken vanuit hetzelfde standpunt dan jij (overproduktie laden in de EV’s). Maar corona heeft daar een dikke streep doorgetrokken (100% thuiswerk).
    In de zomermaanden is er zoveel overproduktie dat je daarmee op 2-3 dagen de accu’s kan vullen. En wij maken nu onvoldoende km’s om deze in die tijdspannen leeg te rijden. En het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in de zomer onnodig te gaan rondkarren om de overproduktie toch maar op te rijden. 🙂

    Het wordt dus wachten wat Ecopower prosumenten gaat geven om te injecteren via Ecopower. Ze hebben normaal gezien nog twee dagen de tijd om hun injectievergoeding bekend te maken.

    Een optie (voor ons) is nog altijd onze laadpaal tussen mei en september ter beschikking te stellen van buren, vrienden of familie.

  26. Eddyb / 30-12-2020 / ·

    Juist. (Kleine correctie : 1 middenklasse met draagbare lader gratis en ook laadpaal gratis – deze hebben we niet genomen en dus heeft men de tegenwaarde heel correct in mindering gebracht + 1 kleine wagen waar de lader moest bijbetaald worden, het verhaal van de laadpaal ken je al – je krijgt hem als wij hem pokkeduur mogen installeren , waar we niet op in gegaan zijn). De draagbare lader met instelbaar amperage tussen 6 en 13A hebben we bijgekocht. Met deze kunnen we het piekgebruik wat afvlakken indien nodig.

  27. Koen / 5-1-2021 / ·

    @David,
    Ik vind op de website van Ecopower nog geen nettovergoeding terug voor injectie, heb jij al info hierover?

    Toekomstgericht stel ik mij vragen bij het loadbalance-principe.Enkel wanneer ev’s sneller kunnen laden en men huishoudinstallaties met een hoger vermogen toelaat kan dit toepasbaar worden, denk ik. Wanneer je zoals nu met 16A 15uur moet laden om heen en weer naar je werk te rijden, is er niet veel ruimte om te balanceren. Je moet eenvoudigweg heel de nacht aan vol vermogen laden.
    Heel wat bestaande huishoudinstallaties zijn ook niet voorzien om het vermogen te leveren om je auto te snel-laden en daarnaast nog te koken en de was en plas te doen. De overheid heeft op dat vlak nog werk en veel mensen zullen bijkomende investeringen moeten doen om hun installatie te verzwaren.

    Ik denk er aan om een Solenco Powerbox (zodra beschikbaar) te installeren zo heb ik een batterij op waterstof. Dit zou ik enkel doen wanneer de tarieven voor de piekbelasting erdoor komen, want dat zou willen zeggen dat wij ‘s nachts dure elektriciteit gaan moeten betalen voor het laden van de Kona (en misschien een 2de ev in de toekomst)
    Ter info:
    We hebben een Kona (39kW – 300km) voor dagelijks gebruik (180km/dag 4dagen/week). Recent heb ik een mobiele lader gekocht die tot 16A gaat. Daarnaast verwarmen we met een warmtepomp en hebben we een PV-installatie met omvormer van 7,5kVA.

  28. David / 6-1-2021 / ·

    @Koen.

    Ecopower geeft voorloppig nog geen info vrij over hun injectievergoeding.
    Ze willen die zo hoog mogelijk instellen maar daar hebben ze nog wat bijkomende info van de betrokken spelers voor nodig.
    Het zal dus logisch gezien nooit lager zijn dan de 3 c€ van andere leveranciers.

    Het loadbalance principe zal, toch als je een PV installatie hebt, ook in de toekomst gunstig zijn.
    Het voorkomt, toch als je het zo instelt, dat je EV overmatig snel van het net gaat laden. Dat hij snel via je panelen gaat opladen heeft geen ongunstige invloed op je rekening en al helemaal niet op het capaciteitstarief.

    EV’s mogen nog altijd snel laden en huishoudinstallaties met een hoog vermogen zullen ook nog toegelaten zijn. Je rekening zal alleen hoger worden als je geen bijkomende maatregelen neemt of je verbruik niet spreidt in de tijd.

    15 uur aan 16A laden levert zo’n 55 kWh op en een 46 kWh bruikbare energie in de EV-accu. Daar kan je met iedere EV het jaar rond al minstens 200 km mee rijden. Als je iedere dag minstens 200 km met een EV moet rijden en je kan op je werkplek niet bijladen zal je na afschaffing terugdraaiende teller waarschijnlijk een hogere EV factuur krijgen.
    Of je moest overschakelen op een digitale meter met tariefoptie 3. Maar dat is een individuele benadering die niet zomaar op 1-2-3 zonder individuele info kan uitgelegd worden.

    Of je de installatie moet verzwaren hangt ook weer af van de toestand van de huishoudinstallatie. Met een standaardinstallatie van 1F-40A haal je ’s nachts op 8 uur 56 kWh binnen. Wat ruimschoots zou moeten volstaan voor een normaal huishouden en nog een marge van 2 kW laat voor sluipverbruik.
    ’s nachts koken en wassen doen de meeste mensen ook niet.
    Als je overdag wenst te laden en een PV-installatie hebt komt het geleverde vermogen van de PV-installatie nog eens bovenop het netvermogen.

    Uiteraard is momenteel niet voor iedereen een BEV een voor de hand liggende optie. Je zal maar in een rijhuis in een verkeersvrije straat in de stad wonen met nauwelijks laadpalen in de buurt.

    Anderzijds zijn er ook massa’s nieuwbouw- en gerenoveerde woningen met eigen oprit, carport of garage waar men dagelijks maar 50 km H/T voor woon-werkverkeer moet doen (de overgrote meerderheid van Vlaamse tweeverdieners).

    Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel.
    Zowel voor de overheid als voor de doodgewone autobestuurder. Maar meestal begint dat met een switch tussen de twee oren.
    Is deze er niet (bij beide partijen) gebeurt er, ongeacht technische evolutie en beschikbare budgetten meestal weinig.

  29. David / 6-1-2021 / ·

    @Koen: wat betreft die Solenco powerbox zou ik, voor aanschaf, toch maar eens goed alle pro’s en contra’s overwegen. De realistische. Niet deze van de marketingafdeling van het bedrijf.
    En de ROI zou ik toch eens zeer goed afwegen tegenover de kostprijs van een huidige PV-installatie + capaciteitstarief + bijkomende kWh netafname aan verminderd tarief.

    Ik heb me er meermalen in verdiept en het is voor mij geen werkbare oplossing. En mijn PV-installatie levert veel minder energie op dan de jouwe.

    Als je Kona EV een opslagvermogen heeft van 39 kWh begrijp ik je vorige uitleg over 16A laden gedurende 15 uur niet. Gemiddeld moet je dan iedere nacht 30 kWh laden. Je rijdt je accu immers nooit volledig leeg. Een Kona kan je instellen om minimaal aan 4 kW te laden. Op 9 uur uur heeft hij dat tegen dat vermogen ruim binnen. Met je mobiele lader haal je dat ook.

    Het is me overigens een raadsel hoe je met 39 kWh 300 km range haalt? Dat is een gemiddeld verbruik van slechs 13 kWh/100 km.
    Als je een gemiddeld verbruik hebt van 15 kWh/100 km en je moet 180 km afleggen moet je accu 27 kWh leveren. Je moet dan zo’n 31 kWh laden.
    Dat lukt je tegen 3.6 kW binnen de 10 uur.
    Je hebt dan, in het slechtste geval, nog 5.4 kW marge voor de rest van je huis.

    Ik ken uiteraard je woning niet maar mijn sluipverbruik ’s nachts (1000 – 06:30 uur) bedraagt nooit 5000W gedurende die 8:30 uur.
    En ik verwarm de woning ook met een warmtepomp.

  30. Didier / 17-1-2021 / ·

    Hallo,

    de Skoda Enyaq is intussen te bestellen en mag dus van lijst veranderen. Ben gisteren naar een Skoda garage geweest. Demo model in twee weken te zien. Testritten in Maart. Ik vraag mij af of hetzelfde niet geld voor de VW ID.4.

    Grtjs,

    Didier

    1. Didier De Kerpel / 17-1-2021 / ·

      Doen we!

  31. Gert / 13-2-2021 / ·

    BMW X1 BEV komt ook in 2022, BMW 5 in 2023

    1. Didier De Kerpel / 13-2-2021 / ·

      Toegevoegd. Bedankt voor de tip!

  32. Gert / 13-2-2021 / ·

    Polestar 3 is een SUV. De foto is de precept, die gaan ze ook maken maar is dus niet de 3.

    1. Didier De Kerpel / 13-2-2021 / ·

      Correct. Foto’s zijn aangepast.

  33. Gert / 15-2-2021 / ·

    Jaguar xj is geannuleerd.

    its official press release, Jaguar says a new XJ is not happening “as the brand looks to realize its unique potential.”

    1. Didier De Kerpel / 15-2-2021 / ·

      Aangepast

  34. Aalt / 3-3-2021 / ·

    De Kia Nero II staat ook in de startblokken,

    Zowel Hybride/Plug-in Hybride als EV zou rond 2022 op de markt moeten komen.

    Wellicht idee om die aan de lijst toe te voegen?

    1. Didier De Kerpel / 4-3-2021 / ·

      Goeie tip! Toegevoegd.

  35. Marc Favoreel / 9-3-2021 / ·

    en van de Aperta weten ze niks?

  36. Eddyb / 10-3-2021 / ·

    Bedoel je de Aptera ? Nog niet direct voorzien in Europa. Ook nog geen homologatie dacht ik. En in de VS een lange wachttijd voorlopig

  37. Aalt / 15-3-2021 / ·

    @Didier, zou je de EV6 er nu ook niet bij zetten? die is zojuist onthuld (broertje van IONIQ5)

    Thanks 🙂

    1. Didier De Kerpel / 15-3-2021 / ·

      Komt er aan! Die was een beetje blijven plakken in de to do lijst.

  38. Aalt / 18-3-2021 / ·

    @Didier,

    De NL prijzen voor de Dacia Spring zijn ook al bekend, wellicht idee om toe te voegen? zal niet al te veel verandering in zijn voor BE prijzen gok ik zo…

    1. Didier De Kerpel / 18-3-2021 / ·

      Bedankt Aalt! Hij is toegevoegd op egear.nl

  39. Aalt / 18-3-2021 / ·

    @Didier,

    Zie net ook de BE prijzen 🙂

    1. Didier De Kerpel / 18-3-2021 / ·

      Hallo Aalt, hij stond al in deze lijst 🙂

  40. Gert / 19-3-2021 / ·

    XC40 P4 eind 2021 is ook inkomend. Pak goedkoper moeten worden dan de huidige P8.

    1. Didier De Kerpel / 20-3-2021 / ·

      Bedankt Gert. P4 werd ondertussen toegevoegd.

  41. vangompel danny / 23-4-2021 / ·

    zie bij volks wagen volledig electris maar wijnig km mee kan rijden
    zou is niet keer beter zijn om vw. met een baterij waar je wel volledig 1000 km mee kan rijden
    en met ruim koffer voorbeeld zo als nieuw model van touran
    dat zou eens een promtie zijn

  42. David / 24-4-2021 / ·

    Waarom zou je de extra kost doen om het gewicht van een batterij met een actieradius van 1.000 km mee te sleuren? Een kost en een dood gewicht dat slechts hoogst uitzonderlijk gebruikt zal worden.
    Een persoonlijk voertuig met een actieradius van 300-400 km en met een snellader aan boord voldoet aan een veel grotere markt dan aan een SUV met een grote kofferbak en een actieradius van 1.000 km.

    Het eerste wat je als autogebruiker moet doen is in je hoofd de switch maken van fossiel naar elektrisch rijden. Niet eisen dat nieuwe voertuigen blijven aangepast worden aan achterhaalde gebruikspatronen en denkwijzen uit een verleden.
    Dat heeft uiteraard ook tijd nodig. De eerste auto’s werden tenslotte ook gebouwd door voormalige koetsenbouwers.

  43. Bart / 24-4-2021 / ·

    Je moet ook rekening houden met de degradatie van een batterij. 300 km als die nieuw is , hoeveel blijven er dan nog over als die 15 jaar oud is ? Als die al zo lang zal meegaan.
    Van de eerste generatie Leaf zie je soms cijfers van 25 tot 33% verlies en dat zijn dan wagens die nog geen 10 jaar oud zijn.

  44. David Sommen / 24-4-2021 / ·

    Bart, de Leaf was één van de eerste elektrische auto’s en had dus enkele technische problemen met de batterij. Er was geen thermal management van de batterij en de BMS was niet optimaal. Huidige EVs hebben véél minder degradatie, en moderne batterijen gaan veel langer mee dan de carrosserie van een auto.

  45. Herman / 24-4-2021 / ·

    @david sommen je snapt totaal niet het probleem, maar goed binnen 10 jaar zullen EV’s nog altijd een rariteit zijn

  46. David Sommen / 24-4-2021 / ·

    Herman wat doe jij eigenlijk op deze website? Niets anders dan cynische commentaar. Om over de inhoud nog maar te zwijgen.

    In elk geval ga ik geen vertrouwen stellen in jouw vermogen om de toekomst te voorspellen.

  47. Aalt / 11-5-2021 / ·

    HI Didier,

    Heb je deze Press release al gezien?

    Subaru Solterra – mid 2022 op de markt in EU.

    1. Didier De Kerpel / 11-5-2021 / ·

      Idd. Merci voor de tip!

  48. Gert / 11-5-2021 / ·

    Polestar standard range en long range moeten uit deze lijst. alsook kona facelift. Allemaal al in productie.

    1. Didier De Kerpel / 11-5-2021 / ·

      Correct. Merci voor de tip.

  49. Dirk Vanbesien / 25-7-2021 / ·

    Voor mij allemaal moeilijk verstaanbare zeer uitgebreide uitleg. Wat een soep.

  50. Wannes / 2-8-2021 / ·

    Ik zit al een hele tijd de kat uit de boom te kijken i.v.m. de evolutie van de EV-markt. Qua rijbereik is wat mij betreft het “tipping point” zowat bereikt. Als je met één acculading 400 km haalt (ik bedoel dan wel cruisen) dan kan je met je auto naar het zuiden zonder al te veel problemen denk ik. Correct me if I’m wrong. Een aantal wagens bij Kia, Hyundai en VW realiseren dat op dit moment voor een -binnen het EV-segment- aanvaardbare prijs. Nog beter zou het worden als je een gewone middenklasser (categorie Golf/Leon/Astra break), -en niet van die logge SUV’s- zou kunnen scoren voor een prijs onder de € 25.000 en met dat rijbereik van 400 km. Dan wordt het m.i. voor een ruim publiek haalbaar en attractief. En dan koop ik er meteen ééntje 🙂

  51. Rudy / 4-8-2021 / ·

    @Wannes inderdaad.

    De “aantrekkelijke” EV’s zijn nu hoofdzakelijk SUV’s, en die liggen me niet. Het is wachten op degelijke EV breaks.

  52. MrK / 8-9-2021 / ·

    Net nog op BNR “Big Five” gehoord dat pas volgende jaren de V2G capaciteit in EV’s zal geïntegreerd worden.(Dat duuuuuuuurt allemaal zooooo lang, jongens!)
    De laadpalen die nog uitgerokd worden, zouden die V2G mogelijkheid okk gaan bieden.
    Waarom een dure powerwall, als je al een dure batterij van je auto hebt, die slechts voor een klein deel gebruikt wordt. En dus eindelijk dubbel inzetbaar wordt.
    Dan stel ik die dure EV toch nog maar even uit. Lijkt een beetje de pc’s op de jaren 90. Als je buitenkwam uit de winkel, was er al een betere cpu en randtechnologie, en was je nieuwe gear zijn waarde gekelderd. EV : Effe Verderwachten

  53. Aalt / 29-9-2021 / ·

    HI Didier,

    Heb je al onderstaande news gezien mbt Polestar 3, 4 & 5?

  54. KB / 26-12-2021 / ·

    De sono Sion staat er nog in met de oude prijs. Is nu 28 500 EUR

    1. Didier De Kerpel / 26-12-2021 / ·

      Bedankt voor de tip. Aangepast.

  55. Pascal / 29-12-2021 / ·

    In oktober heb ik mijn bestelling geplaatst voor een Volkswagen id4 pure performance 52kw
    Vorige wagen was een golf variant 1.5 tsi DSG van 2020.
    Waarom deze aankoop ?
    Voor het milieu?laat mij niet lachen.
    Voor de prijs?zeer duur voor een batterij met vier wielen.
    Voor het rijbereik?zal net genoeg zijn voor huis/werk verkeer(11km heen en terug) en korte tot middellange uitstappen .
    Voor wat wel dan?
    Eenmaal een proefrit met een EV merk je hoe hopeloos verouderd de techniek van een met verbrandingsmotor aangedreven auto is.
    Ik toch stroom op overschot heb via mijn zonnepanelen en ik kan laden op de oprit.
    Probleem in België is het ontbreken van subsidies voor de aankoop van elektrische wagens.
    Dezelfde wagen kost in Duitsland na aftrek subsidies 37000€ en hier 44000€.

  56. David Sommen / 30-12-2021 / ·

    Pascal,

    akkoord wat betreft de techniek.

    Het is tevens een wetenschappelijk aangetoond feit dat EVs beter zijn voor het milieu en de klimaatproblematiek. Dus laat dat duidelijk zijn.

  57. Daniël Noë / 5-5-2022 / ·

    Gisteren de kaap van 100000 km gerond met onze Zoé, het leven is schoon. Heb hier even de orakelende betweters op nagelezen, best grappig!

  58. jandc / 7-5-2022 / ·

    Prijzen van de Subaru Solterra zijn er.
    Vanaf 55.745 euro

    1. Didier De Kerpel / 11-5-2022 / ·

      Bedankt. Toegevoegd.

  59. Neven g / 25-7-2022 / ·

    Ik krijg er hoofdpijn van wat een hoge prijzen en de km die je er mee kan doen is toch veel te weinig,denken die verkopers dat de mensen nu echt zo dom zijn sorry hè?

  60. Bram / 31-8-2022 / ·

    Bij nieuwe auto’s in 2023 staat de MG4 electric geprijsd aan 50.000€. Dat lijkt mij veel. Eerder 30 à 35.000€.

  61. Filip Pauwels / 29-10-2022 / ·

    Het wordt hoog tijd dat de constructeurs afzien van de 4/5zits gezinsauto’s waarvan alle wegen dichtslibben en alle parkings vol staan.
    Maak mij een elektrische éénzitter waarin ik droog, veilig, 100km range, 100 km/h top mee kan pendelen, naar de winkel, naar de sportclub kan. Waarin ik wil gezien worden en waarmee mijn vrouw en kinderen ook willen en kunnen rijden.
    Max 10.000 € Appje op gsm is dashboard, een stuur, remmen!
    Basic en simpel geen toeters & bellen.
    Een overdekte scooter/4wieler, gooi de Twizy de BMWC1 en een Formule 1 van de jaren 60 in een mix en maak er iets moois van!

  62. Koen Vanhaverbeke / 26-11-2022 / ·

    Dag Filip,

    Zoiets als de Carver dus

  63. Marc / 12-2-2023 / ·

    De prijs van de EX30 van Volvo lijkt me eerder rond de 40000€ uit te komen omdat hij anders te dicht bij zijn grotere broertje de XC 40 komt. Wordt waarschijnlijk ook gefabriceerd in de fabriek van Geely waar ook de smart 1 wordt gemaakt.

  64. Wim / 26-2-2023 / ·

    aptera
    Als dit naar hier kon komen…

  65. Leonard M. Hercules / 17-4-2023 / ·

    Hoi allemaal waarom zit er geen toekomstige electrische auto bij die Bidirectioneel kan laden en betaalbaar is ? Dat scheelt een thuisaccu van 8000 euro !

    Leonard 17-04-2023

  66. Anoniem / 17-4-2023 / ·

    Amai wat een prijzen allemaal zeg, ik heb nog nooit meer dan 25000euro uit gegeven voor een nieuwe auto en nu zou ik plots voor dezelfde elektrische uitvoering 10 a 15000 euro meer moeten ophoesten? Dat verschil kan je er nooit uit halen door goedkoper te rijden, als dit zelfs al waar is.
    Trouwens de omnium van die EV’s zijn ook stuk hoger dan van ICE wagens door hoge aankoopprijs. Dus wat je uitspaart aan wegentaks betaal je exta aan verzekering.
    Nog niet weg gelegd voor mij in elk geval.

  67. Victor / 18-4-2023 / ·

    @Anoniem: je opmerking over de verzekering gaat niet altijd op. Er zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen die een korting geven voor elektrisch rijden.
    De opmerking over de aankoopprijs is wel correct.
    Ik was deze morgen nog in de garage om de elektromotor van de EV te laten vervangen na 45.000 km. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de aankoopprijzen van een nieuwe auto te vergelijken.
    Het verschil tussen de goedkoopste (zelfde model en type) hybride en full EV bedroeg exact 15.500 €. En dan maak ik nog geen vergelijking tussen een tweedehands ICE en full EV (omdat het dan moeilijker is om gelijkwaardige modellen te vinden maar het verschil met de ICE is dan nog groter voor wie op zijn budget moet letten.

  68. Ik jij hij of zij / 3-5-2023 / ·

    Hoe je het ook draait of keert die elektrische wagens zijn onbetaalbaar. ‘T is wachten op de Chinezen en als ze er genoeg verkopen kunnen ze het restant van de Europese merken overkopen.

  69. jandc / 13-6-2023 / ·

    De Volvo EX30 mag verhuizen

  70. jandc / 1-9-2023 / ·

    Fisker Ocean zou te bestellen zijn nu.

  71. Johan / 3-10-2023 / ·

    Er is al meer zicht op IX2?

  72. vincent / 15-11-2023 / ·

    2024 Forthing Evo Electric staat niet in de lijst.

Laat een reactie achter