Foto’s: Renault Scenic E-Tech (2024)


6 reacties

  1. Stef / 19-1-2024 / ·

    Even samenvatten wat ik “hier” kom doen.. 😉

    Ben een man, 52 jaar uit België, getrouwd en 2 zonen die elk hun eigen wagen reeds hebben.

    En.. Ik ben particulier. Ook niet onbelangrijk neem ik aan.
    Ik heb in het verleden altijd met een Renault Scenic gereden.. deze om 3 jaar “ingeruild” voor een nieuwer model.
    De laatste 3 jaar ben ik “vreemd” gegaan en heb ik met een BMW X1 gereden.
    Dus ik sta op het punt om voor een nieuwe wagen te gaan… en we zitten nu volop in de shift naar EV. Maar… die premie zal al niet voor mij zijn. Te laat + als je wat extra toeters en bellen op je wagen wil hebben zit je al snel boven de 39 990€.

    Ik was altijd aan het kijken naar de EV Megane van Renault… nu gaat de Scenic volledig elektrisch uitkomen… Vorig jaar dacht ik nog; ik ga voor de Austral van Renault (hybride)… maar is nog met een verbrandingsmotor en.. die gaan “er toch uit”.
    Is het zinvol om nu al volledig elektrische te gaan als particulier. Wat binnen 3 jaar als je hem wil inruilen? Evolutie batterijen?

    Misschien zijn er nog personen hier met hetzelfde dillema?

    Of zeggen jullie; doe nu maar hybride en binnen 3 jaar EV.

    Merci voor jullie advies!
    Stef

  2. Mattias Vdl / 19-1-2024 / ·

    Stef,

    Het is hier een forum die voornamelijk over volledig elektrische wagens gaat, dus het merendeel van de gebruikers zal zeggen zeker voor EV gaan.

    Zelf zou ik dit ook zeggen, zei het niet dat ik inderdaad verwacht dat de waarde van veel EV’s sterk kan gaan dalen over de jaren door de snelle veranderingen van technologie (sterk verbeterende batterijtechnologie waardoor laadtijden verder zullen dalen richting 10-15 minuten of zelfs minder).

    Maar hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden voor Hybrides.
    Fossiele brandstoffen gaan steeds zwaarder belast worden dan volledige EV’s of Waterstof (van dit laatste momenteel geen goede opties + ontbrekende infrastructuur).

    Wat de premies betreft, aankoopdatum maakt, hoe ik het begrepen heb, geen verschil uit. Het zal puur zijn wie zijn wagen het snelst successvol kan aanmelden op het portaal wanneer deze opengaat in Februari.

    Een echte aanbeveling puur van de financiële kant, als particulier die iedere 3 jaar een nieuwe auto koopt, kan ik dus niet maken.
    Mocht je zeggen, ik koop een auto en rij er mee tot hij (bijna) op is, dan zou ik zeker zeggen EV, buiten enkele speciale gevallen bv.:
    * van plan om vaak, iedere maand, wekelijks, heel lange afstanden te doen waarbij je het niet ziet zitten om ieder 1u30min – 2u een half uurtje te stoppen om bij te laden.
    * Sleep je (vaak) zware, grote aanhangers, hou rekening met iets van een halvering van je rijbereik + mogelijk de aanhanger moeten loskoppelen als je naar de snellader moet (de meeste zijn hier NOG niet voor uitgerust).

    Als ik me in jou situatie zet, en mijn eigen ecologische en leefmaatschappij standpunten vergeet, dan zou ik eens een testrit vragen met zowel een Full Hybrid, eventueel PHEV (mocht je daarmee het merendeel van je ritten kunnen afleggen en dit binnen budget past), en een full electric auto.

    Belangrijkste factoren voor restwaarde van EV’s denk ik zal de laadsnelheid zijn.
    Als de auto binnen het half uur kan opgeladen zijn, denk ik dat dit wel goed zit.
    Alles boven het half uur, is minder aantrekkelijk als hoofdwagen (Scenic zie ik 35 – 40 minuten).

    Verder zit je met EV’s voornamelijk momenteel in een soort van prijsoorlog.
    Tesla wil marktaandeel omhoog halen, en verlaagt prijzen, aangezien ze marge hebben, wat de andere merken niet hebben.
    Chinese merken willen in Europa maximaal winst halen, maar toch ook marktaandeel winnen (MG is qua prijs het enige Chinese merk die ook echt druk zet).
    Hierdoor zijn in de afgelopen paar jaren de prijzen enorm naar beneden gegaan (Model Y van ± € 60k naar nu € 43k, of € 47k ofzo voor hetzelfde model die paar jaar terug € 60k koste).
    Andere merken hebben dit proberen te vermijden, maar merkten dat als ze niets deden hun verkoop in elkaar zakte en ze dus boetes voor CO2 gingen moeten betalen, dus uiteindelijk de prijs ook verlaagt.

    Ik vermoed dat binnen 3 jaar Hybrides op de 2de hands markt nog steeds wat vraag gaan hebben, maar de nieuwe auto verkoop tegen dan gedomineerd zal zijn door EV’s.

    Kortom, zolang je geen pure verbrandingsauto of Mild Hybrid kiest, vermoed ik dat de depreciatie gelijkaardig zal zijn (maar ik zit niet in de business, dus is puur mijn eigen mening).

  3. Anoniem / 14-2-2024 / ·

    Als je thuis kan laden en zonnepanelen hebt is EV volgens mij de interessantste oplossing.

  4. anoniem / 9-6-2024 / ·

    Probleem is, wie wil een 3 jaar oude EV kopen als de garantie al afgelopen is?
    Ikzelf was aan het overwegen om een occasie te kopen maar als er iets foout gaat met de hoofdbatterij dan kom je diep in de problemen, want dat kostenplaatje is dus heel hoog.
    Ik opteer dus toch voor een nieuwe EV en rijd hem kompleet op, hopelijk 10jaar of zo.

  5. Mattias Vdl / 10-6-2024 / ·

    @anoniem,

    De garantie op de batterij is veel langer dan 3 jaar!

    Bij Tesla voor de Standaard range Model 3 en Y 8 jaar of 150 000 km
    De Long Range Model 3 en Y 8 jaar of 180 000 km.

    Renault geeft 8 jaar of 160 000 km.

    Er zijn ook al heel wat studies en data beschikbaar die aantonen dat EV’s die na 2015 gemaakt zijn, vrijwel nooit hun batterij moeten laten vervangen, en de degradatie laag is, en af vlakt naar mate van tijd.
    EV’s van voor 2015 hadden echter vaker last van batterijen die sneller degradeerden.
    Dit had te maken met de chemie die gebruikt werd, alsook het gebrek aan thermal management.

    Bjorn Nyland heeft al heel wat oudere EV’s getest, en buiten enkele uitzonderingen (Nissan Leaf 24 kWh en Kia Soul 27 kWh) blijft de degradatie < 15-20%.
    Reden dat de Leaf en Kia Soul met deze eerste generatie batterij slecht scoren is, zoals al aangehaald, niet duurzaam gebleken celchemie en geen actieve thermal management, waardoor de batterij te warm en/of te koud kan worden.

  6. Anoniem / 6-9-2024 / ·

    Stef,

    de verbrandingsmotoren gaan eruit,ja maar…. wanneer??
    Dat weet niemand.Het klinkt misschien raar maar de grote Europese merken zijn hun productie van electrische wagens zwaar aan het terugschroeven door de sterk afnemende interesse voor EV,’s
    Veel te duur!!En wat als de staatspremie volledig
    is wegevallen.Als ik vandaag een nieuwe auto koop
    is het zeker een wagen met verbrandingsmotor(benzine)
    Wanneer de laatste auto met een verandingsmotor van
    de band zal lopen….let the devil taken tomorrow

Laat een reactie achter