Tesla Model 3: prijs & specs

tesla-model-3

De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto met 350 tot 500 km rijbereik. De auto vormt directe competitie voor de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. Tegen de zomer van 2018 worden de eerste leveringen in Europa verwacht.

Tesla Model 3 prijs

In de VS zijn er momenteel nog maar twee versie te bestellen, een achterwielaangedreven Model 3 met 350 km rijbereik en eentje met 500 km range. De eerste kost in de VS 35.000$ en de tweede 44.000$. Europese prijzen zijn nog niet bekend maar wij vermoeden een vanafprijs van 40.000€.

Specs & prestaties

Spec / Model 3Basisversie"Long Range" versie
Batterijcapaciteit [kWh]5075
AandrijvingAchterwielAchterwiel
Rijbereik [km]
(EPA est.)
350500
0-96 km/u [s]5,65,1
Topsnelheid [km/u]210225
Vermogen [pk]NANA
Koppel [Nm]NANA
Gewicht [kg]16101730
CO2-uitstoot [g/km]00
Luchtweerstand [Cd]0,230,23

Afmetingen

AfmetingenModel 3
Lengte [cm]468
Breedte [cm]185
Breedte met spiegels [cm]193
Hoogte [cm]144
Wielbasis [cm]287
Bodemvrijheid [cm]14
Koffer [liter]425

Foto’s

Bekijk hier foto’s.

Nieuws

Beschrijving

Intro

Het is altijd Tesla’s bedoeling geweest om een betaalbare elektrische auto voor de middenklasse te bouwen. Om dat doel te verwezenlijken heeft Tesla de strategie gehad om eerst een aantal duurdere modellen te ontwikkelen die het uiteindelijke doel, de Model 3 en andere kleinere EV’s, moeten financieren. De duurdere modellen, met name de Roadster, de Model S en de Model X, hebben ook het pad geëffend wat betreft de perceptie rond EV’s. Ze lieten Tesla verder toe nieuwe technologie te ontwikkelen die vandaag gebruikt wordt in de Model 3.

Tesla Model 3 design

De eerste concept van de Model 3 werd voorgesteld op 31 maart 2016 in Los Angeles. Het productiemodel werd geïntroduceerd op 28 juli 2017, tijdens een event op de terreinen van de Tesla Fremont fabriek in Californië.

Rijbereik

Initieel wordt de auto enkel leverbaar in 2 uitvoeringen, een basisversie (50 kWh) en een “long range” versie (75 kWh), beiden met achterwielaandrijving.

Voor de eerste geeft Tesla een range op van 350 km en voor de tweede 500 km. Het gaat hierbij om geschatte “EPA-waarden”. De EPA range, die in de VS als maatstaf gebruikt wordt, is veel realistischer dan het Europese NEDC-rijbereik. De opgegeven waarden zullen dus vermoedelijk dicht bij de realiteit liggen.

Model 3 kopen en levertingstermijn

Om een Model 3 te kopen moet je een reservatie doen via de Tesla website. Zo een reservatie kost 1.000€ en wordt volledig terugbetaald indien je later van gedacht verandert.

Deze reservaties zijn al mogelijk sinds 31 maart 2016, en sindsdien heeft Tesla wereldwijd naar schatting 500.000 “pre-orders” binnen gekregen. Dit zorgt voor een ellenlange wachtlijst.

De eerste leveringen in de VS starten in oktober 2017 maar in Europa zullen de vroegste reservatiehouders moeten wachten tot de zomer van 2018. Als je nu pas een reservatie doet in België, moet je vermoedelijk nog 2 jaar wachten op de levering.

Prestaties

Initieel is de Model 3 enkel leverbaar met achterwielaandrijving. De basisversie accelereert in 5,6 seconden naar 96 km/u en de “long range” doet er slechts 5,1 seconden over.

In de loop van tijd zal Tesla ongetwijfeld meer en meer “performance” uitvoeringen aan het gamma toevoegen. Die zullen vermoedelijk onder de 3 seconden duiken in de sprint naar 100. In de lente van 2018 start Tesla bijvoorbeeld al met de productie van vierwielaangedreven Model 3’s.

Interieur

Het interieur van de Model 3 is zeer minimalistisch vorm gegeven. Er is een leeg dashboard, zonder instrumentenbord, en met enkel een 15″ horizontaal geplaatste touchscreen in het midden.

Aan de linkerkant van het scherm zie je de belangrijkste rij-informatie zoals snelheid. Deze info zal op die manier, ondanks de afwezigheid van snelheidsklokjes, toch in het gezichtsveld van de bestuurder zitten.

Tesla Model 3 interieur en dashboard

De reden voor dit minimalisme is dat de Model 3 in de toekomst volledig zelfrijdend zal worden. In een zelfrijdende auto heb je volgens CEO Elon Musk niet al te veel rij-informatie nodig. Verder bespaart het natuurlijk ook een pak.

Verder is het belangrijk te melden dat de achterbank standaard neerklapbaar is in een 40/60 verdeling.

Autopilot

De Model 3 is standaard uitgerust met alle nodige hardware om in de toekomst, mits software-updates, volledig zelfrijdend te worden. Zo beschikt deze elektrische auto over 8 camera’s, 1 radar en 12 ultrasone sensoren.

Mits bestelling van het optionele “enhanced autopilot’ pakket (5.000$) is de wagen nu reeds semi-zelfrijdend. Als je wil dat je Model 3 in de toekomst volledig zelfrijdend kan worden, moet je ook het “Full Self-Driving” pakket bestellen voor 3.000$.

Trekhaak

Hoewel Musk vorig jaar gezegd heeft dat de Model 3 een trekhaak krijgt, wordt daar met geen woord meer over gerept. Dat wordt dus afwachten.

Laden bij Superchargers

Tesla bouwt in ijltempo een netwerk van supersnelle laadpalen uit, de zogenaamde Superchargers, in Europa en de rest van de wereld. Aan een Tesla Supercharger kan je je Model 3 ongeveer 200 km bijladen in 30 minuten.

In tegenstelling tot bij de meeste Model S’en en X’en, zal Superchargen bij de Model 3 niet inbegrepen zijn in de aankoopprijs. Afhankelijk van in welk land je laadt, zal het je 0,20€ tot 0,25€ per kWh kosten. Een accu volledig vol laden zal dus ongeveer 10€ à 15€ kosten.

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!
Je hebt eGear.be al geliked? Klik hier.