Tesla Model 3: prijs & specs (2019)

Model 3 glazen dak

De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto met een praktisch rijbereik tot 460 km. De wagen vormt directe competitie voor de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. In februari 2019 volgen de eerste leveringen in België.

Tesla Model 3 prijs

De goedkoopste Tesla Model 3 kost momenteel 58.800€. Initieel komt de auto op de markt als Long Range Dual Drive en als Performance uitvoering. De goedkopere Mid Range, Standaard en achterwielaangedreven versies volgen later.

VersiePrijsEG1
Long Range AWD58.800€
Performance AWD69.700€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

SpecAWD
Long
Range
AWD
Long
Range
Performance
Batterij [kWh]7979
Batterij [kWh]
Bruikbaar
7474
AandrijvingAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
544530
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
460435
0-100 km/u [s]4,83,7
Top [km/u]233250
Vermogen [kW]258340
Koppel [Nm]NANA
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
1617
CO2 [g/km]00
Cd0,230,23

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Oplaadtijden

 LaadpuntLong
Range
74kWh
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
33u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
22u00EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
11u00EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
7u30EG3
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
5u00EG3
Beperkt tot 16,6 kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
70 minEG3
 
CCS
DC
100kW
(10%-80%)
50 minEG4
 
Tesla
Supercharger
DC 145 kW
(10%-80%)
30 minEG3
Beperkt tot 120 kW

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
EG4 Het is nog niet duidelijk wat het maximale CCS-vermogen wordt voor de Model 3. Wij gaan uit van 75 kW.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenModel 3
Lengte [mm]4690
Breedte [mm]1850
Breedte met spiegels [mm]1930
Hoogte [mm]1440
Wielbasis [mm]2880
Bodemvrijheid [mm]140
Koffer vooraan [liter]
"Frunk"
NA
Koffer achteraan [liter]425
Koffer achteraan [liter]
Achterbank neergeklapt
NA
Leeggewicht [kg]1610 (Standard RWD)
1704 (Standard AWD)
1672 (Mid Range RWD)
1730 (Long Range RWD)
1847 (Long Range AWD)
1847 (Performance)

Foto’s

Bekijk hier foto’s.

Beschrijving

Het is altijd Tesla’s bedoeling geweest om een “betaalbare” elektrische auto voor de middenklasse te bouwen. Om dat doel te verwezenlijken heeft Tesla de strategie gehad om eerst een aantal duurdere modellen te ontwikkelen die het uiteindelijke doel, de Model 3 en andere kleinere EV’s, moeten financieren. De duurdere modellen, met name de Roadster, de Model S en de Model X, hebben ook het pad geëffend wat betreft de perceptie rond EV’s. Ze lieten Tesla verder toe nieuwe technologie te ontwikkelen die vandaag gebruikt wordt in de Model 3.

De eerste concept van de Model 3 werd voorgesteld op 31 maart 2016 in Los Angeles. Het productiemodel werd geïntroduceerd op 28 juli 2017, tijdens een event op de terreinen van de Tesla Fremont fabriek in Californië. In december 2018 werden de Europese prijzen aangekondigd.

Eigenlijk had deze auto “Model E” moeten heten, maar door een geschil met Ford heeft Tesla de naam moeten veranderen naar Model 3.

Leveringstermijn in België

Belgische reservatiehouders zullen vóór 1 januari 2019 uitgenodigd worden door Tesla om hun Model 3 te configureren en te bestellen. Een Tesla Model 3 kopen kan voorlopig enkel als Long Range Dual Drive en Performance versie. Wie eerst op de wachtlijst staat, mag z’n Model 3 levering in februari 2019 verwachten. Voor het gros van de reserveringshouders zal de levering midden 2019 volgen.

Wie vandaag pas een Model 3 reserveert, zal allicht moeten wachten tot eind 2019 of zelfs 2020.

Beschikbare versies

In Europa is de Model 3 initieel enkel leverbaar als Long Range AWD (grootste batterij, vierwielaandrijving) en als Performance uitvoering (grootste batterij, vierwielaandrijving, verhoogde prestaties).

Later volgen er ook goedkopere Mid Range (middelgrote batterij: +-62 kWh), Standard Range (kleinste batterij: +-50 kWh) en achterwielaangedreven versies.

Interieur

Het interieur van de Model 3 is zeer minimalistisch vorm gegeven. Er is een leeg dashboard, zonder instrumentenbord, en met enkel een 15″ horizontaal geplaatste touchscreen in het midden.

Aan de linkerkant van het scherm zie je de belangrijkste rij-informatie zoals snelheid. Deze info zal op die manier, ondanks de afwezigheid van snelheidsklokjes, toch in het gezichtsveld van de bestuurder zitten.

Tesla Model 3 interieur en dashboard

Een belangrijke reden voor dit minimalisme is dat de Model 3 in de toekomst volledig zelfrijdend zal worden. In een zelfrijdende auto heb je volgens Tesla CEO Elon Musk niet al te veel rij-informatie nodig. Verder bespaart het natuurlijk ook een pak op de productie.

Verder is het belangrijk te melden dat de achterbank standaard neerklapbaar is in een 40/60 verdeling.

Autopilot

De Model 3 is standaard uitgerust met alle nodige hardware om in de toekomst, mits software-updates, volledig zelfrijdend te worden. Zo beschikt deze elektrische auto over 8 camera’s, 1 radar en 12 ultrasone sensoren.

Mits bestelling van het optionele “Enhanced Autopilot” pakket (5.300€) is de wagen nu reeds semi-zelfrijdend.

Trekhaak

Hoewel Musk in 2016 gezegd heeft dat de Model 3 een trekhaak krijgt, wordt daar de laatste tijd met geen woord meer over gerept. Het is dus onduidelijk of de auto in de toekomst toch een trekhaak-optie krijgt.

Snel laden bij Superchargers

Tesla bouwt in ijltempo een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uit, de zogenaamde Superchargers. In Europa zijn er al meer dan 400 Supercharger locaties met in totaal meer dan 3.500 laadpalen die tot 145 kW vermogen kunnen leveren. Aan een dergelijke laadpaal kan je stroom bijladen voor ongeveer 300 km rijden in 30 minuten.

In tegenstelling tot bij de meeste Model S’en en X’en, zal Superchargen bij de Model 3 niet inbegrepen zijn in de aankoopprijs. Afhankelijk van in welk land je laadt, zal het je 0,20€ tot 0,25€ per kWh kosten. Een lege accu (Long Range) volledig vol laden aan een Supercharger kost dus ongeveer 15€ à 20€.

Snel laden bij laadpalen van derde partijen

De Model 3 is uitgerust met CCS-laadtechnologie, wat de standaard geworden is voor snelladen in Europa. Je vindt CCS-laadpalen in heel Europa. De meesten hebben een maximaal vermogen van 50 kW, wat drie keer minder snel laadt dan een Tesla Supercharger. Langzaamaan worden er echter 100 kW en 150 kW CCS-palen uitgerold in de EU.

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!