Tesla Model 3: prijs & specs

Model 3 glazen dak

De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto met een praktisch rijbereik tot 440 km. De wagen vormt directe competitie voor de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. 

Tesla Model 3 prijs

De Tesla Model 3 kost momenteel minimaal 47.800€. In Europa is de auto momenteel leverbaar als Standard Range, Long Range en als Performance uitvoering.

VersiePrijsEG1
Standard Range Plus47.800€
Long Range58.300€
Performance62.900€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

SpecStand.
Range
Plus
Long
Range
Perf.
Batterij [kWh]597979
Batterij [kWh]
Bruikbaar
547474
AandrijvingRWDAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
409560530
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
NA440425
0-100 km/u [s]5,64,63,4
Top [km/u]225233261
Vermogen [kW]NA258340
Koppel [Nm]NANANA
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
NA16,517
CO2 [g/km]000
Luchtweerstand [Cd]0,230,230,23

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest (Model 3 Performance) of geschat (Model 3 Long Range, Model 3 Standard Range Plus) door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Tesla Model 3 opladen

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Model 3, aan verschillende laadpunten.

 LaadpuntLong Range /
Performance
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
33u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
22u00EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
11u00EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
7u30EG3
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
5u00EG3
Beperkt tot 16,6 kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
70 minEG3
 
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
20 minEG3
Beperkt tot 200 kW
 
Tesla
Supercharger V1
DC 138 kW
(10%-80%)
35 minEG3
 
Tesla
Supercharger V2
DC 150 kW
(10%-80%)
30 minEG3
 
Tesla
Supercharger V3
DC 250 kW
(10%-80%)
15 minEG3

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Een Tesla Model 3 heeft heel wat laadmogelijkheden. Traag laden kan via een gewoon stopcontact of via 1-fasige laadpunten. Middelsnel laden kan via 3-fasige laadpunten.

Snelladen gebeurt op gelijkstroom aan Tesla Superchargers of snellaadpalen van derde partijen, via een CCS-laadstekker.

Aan snelladers van derde partijen hebben de Model 3 Long Range en Performance een maximaal laadvermogen van 200 kW.

Sinds september 2019 zijn quasi alle Tesla Supercharger locaties in Europa uitgerust met V2 infrastructuur, goed voor een maximaal laadvermogen van 150 kW. De oudere V1 Superchargers die nog overblijven krijgen een update waardoor het vermogen stijgt van 120 kW naar 138 kW. Vanaf eind 2019 worden sommige Superchargers uitgerust met V3 laadpalen die een vermogen leveren tot 250 kW. De Tesla Model 3 Long Range en Performance zijn technisch in staat om tot 250 kW te laden aan de Superchargers.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenModel 3
Lengte [mm]4690
Breedte [mm]1850
Breedte met spiegels [mm]1930
Hoogte [mm]1440
Wielbasis [mm]2880
Bodemvrijheid [mm]140
Koffer vooraan [liter]
"Frunk"
NA
Koffer achteraan [liter]425
Koffer achteraan [liter]
Achterbank neergeklapt
NA
Rijklaar gewicht [kg]1610 (Standard RWD)
1847 (Long Range AWD)
1847 (Performance)
Trekhaak mogelijkJa (Standard RWD)
Ja (Long Range)
Nee (Performance)
Trekvermogen [kg]910
Zitplaatsen5

Foto’s

Bekijk hier foto’s.

Beschrijving

Het is altijd Tesla’s bedoeling geweest om een “betaalbare” elektrische auto voor de middenklasse te bouwen. Om dat doel te verwezenlijken heeft Tesla de strategie gehad om eerst een aantal duurdere modellen te ontwikkelen die het uiteindelijke doel, de Model 3 en andere kleinere EV’s, moeten financieren. De duurdere modellen, met name de Roadster, de Model S en de Model X, hebben ook het pad geëffend wat betreft de perceptie rond EV’s. Ze lieten Tesla verder toe nieuwe technologie te ontwikkelen die vandaag gebruikt wordt in de Model 3.

De eerste concept van de Model 3 werd voorgesteld op 31 maart 2016 in Los Angeles. Het productiemodel werd geïntroduceerd op 28 juli 2017, tijdens een event op de terreinen van de Tesla Fremont fabriek in Californië. In december 2018 werden de Europese prijzen aangekondigd en de eerste leveringen volgden in februari 2019.

Eigenlijk had deze auto “Model E” moeten heten, maar door een geschil met Ford heeft Tesla de naam moeten veranderen naar Model 3.

Leveringstermijn in België

Wie vandaag een Model 3 bestelt, moet 1 tot 2 maanden wachten op z’n levering, afhankelijk van de uitvoering.

Interieur

Het interieur van de Model 3 is zeer minimalistisch vorm gegeven. Er is een leeg dashboard, zonder instrumentenbord, en met enkel een 15″ horizontaal geplaatste touchscreen in het midden.

Aan de linkerkant van het scherm zie je de belangrijkste rij-informatie, zoals de snelheid. Deze info zit op die manier, ondanks de afwezigheid van snelheidsklokjes, toch in het gezichtsveld van de bestuurder.

Tesla Model 3 interieur en dashboard

Een belangrijke reden voor dit minimalisme is dat de Model 3 in de toekomst volledig zelfrijdend zou moeten worden. In een zelfrijdende auto heb je volgens Tesla CEO Elon Musk niet al te veel rij-informatie nodig. Verder bespaart het natuurlijk ook een pak op de productiekosten.

Tenslotte is het belangrijk te melden dat de achterbank standaard neerklapbaar is in een 40/60 verdeling.

Autopilot

De Model 3 is standaard uitgerust met Autopilot. Het is een softwarepakket dat samen met 8 camera’s, 1 radar en 12 ultrasone sensoren zorgt voor een semi-zelfrijdende functie. Volgens Tesla moet de wagen in de toekomst door een software-update ook volledig zelfrijdend kunnen worden.

Trekhaak

Sinds mei 2019 is de Model 3 in Europa leverbaar met een trekhaak. Momenteel zijn enkel de Standard Range Plus en de Long Range versies er mee uit te rusten, de Performance uitvoering niet. De Model 3 moet besteld worden met een trekhaak, want er is geen retrofit mogelijk.

Het maximale sleepgewicht bedraagt 910 kg. Dit is voldoende voor een fietsendrager of een lichte aanhangwagen, maar niet voor de meeste caravans.

Snel laden bij Superchargers

Tesla bouwt in ijltempo een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uit, de zogenaamde Superchargers. In Europa zijn er al meer dan 400 Supercharger locaties met in totaal meer dan 3.500 laadpalen die tot 150 kW vermogen kunnen leveren (Superchargers met V2 infrastructuur). Aan een dergelijke laadpaal kan je stroom bijladen voor ongeveer 300 km rijden in 30 minuten.

In tegenstelling tot bij de meeste Model S’en en X’en, is Superchargen bij de Model 3 niet inbegrepen in de aankoopprijs. Afhankelijk van in welk land je laadt, kost het je 0,24€ tot 0,30€ per kWh. Een lege accu (Long Range) volledig vol laden aan een Supercharger kost dus ongeveer 15€ à 20€.

Snel laden bij laadpalen van derde partijen

De Model 3 is uitgerust met CCS-laadtechnologie, wat de standaard geworden is voor snelladen in Europa. Je vindt CCS-laadpalen in heel Europa. De meesten hebben een maximaal vermogen van 50 kW, wat drie keer minder snel laadt dan een Tesla Supercharger. Langzaamaan worden er echter 100 kW, 150 kW en 350 kW CCS-palen uitgerold in de EU. De Model 3 kan bij derde partijen maximaal laden aan 200 kW.