Tesla Model 3: prijs & specs

Model 3 glazen dak

De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto met een praktisch rijbereik tot 440 km. De wagen vormt directe competitie voor de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. De Model 3 is momenteel (2020) te koop en leverbaar op de Belgische markt. 

TIP: ontvang gratis laadsessies bij een nieuwe Tesla
Gebruik bij het bestellen van een nieuwe Tesla een referral code. Hiermee ontvangen jij en een bestaande Tesla eigenaar 1500 kilometer gratis Superchargen. Iedere Tesla-rijder heeft een code, dus vraag eens rond.
Je kan eventueel ook onze code gebruiken.

Tesla Model 3 prijs

De Model 3 is momenteel de goedkoopste Tesla. In België kan je een Tesla Model 3 kopen vanaf 48.800€. De prijzen van alle versies vind je in onderstaande tabel.

VersiePrijsEG1
Standard Range Plus48.800€
Long Range58.300€
Performance63.900€

EG1 Prijs in België, inclusief BTW.

Productie & Levering

 Stand.
Range
Plus
Long
Range
Perf.
Leverbaar in
België sinds
Apr
2019
Feb
2019
Feb
2019
Levertermijn
[maanden]
1 tot 21 tot 21 tot 2

Specs & Prestaties

SpecStand.
Range
Plus
Long
Range
Perf.
Batterij [kWh]
BrutoEG2
597979
Batterij [kWh]
BruikbaarEG2
547474
AandrijvingRWDAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
409560530
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG3
330440425
0-100 km/u [s]5,64,63,4
Top [km/u]225233261
VermogenEG2
[kW]
258320420
KoppelEG2
[Nm]
490580730
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG3
1616,517
CO2 [g/km]000
Luchtweerstand [Cd]0,230,230,23

EG2 Tesla geeft geen officiële cijfers vrij over de batterijcapaciteit, het vermogen en het koppel van de Model 3. De bruto/bruikbare batterijcapaciteit, het vermogen en koppel in bovenstaande tabel zijn schattingen door de redactie van eGear.be.
EG3 Rijbereik en verbruik, zoals getest (Model 3 Performance) of geschat (Standard Range Plus, Long Range) door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Tesla Model 3 opladen

Tesla laadpaal

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Model 3, aan verschillende laadpunten.

 LaadpuntStandard
Range
Plus
Long Range
/ Perf.
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
24u00EG433u00EG4
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
15u00EG422u00EG4
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
7u30EG411u00EG4
 
Type 2
3-fasen
16A / 11kW
(10%-100%)
5u30EG47u30EG4
 
Type 2
3-fasen
32A / 22kW
(10%-100%)
5u30EG4
Beperkt tot 11 kW
7u30EG4
Beperkt tot 11 kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
50 minEG475 minEG4
 
CCS
DC
175kW
(10%-80%)
25 minEG4
Beperkt tot 100 kW
25 minEG4
Beperkt tot 150 kW
 
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
25 minEG4
Beperkt tot 100 kW
25 minEG4
Beperkt tot 200 kW
 
Tesla
Supercharger V1
DC 138 kW
(10%-80%)
24 minEG435 minEG4
 
Tesla
Supercharger V2
DC 150 kW
(10%-80%)
22 minEG425 minEG4
 
Tesla
Supercharger V3
DC 250 kW
(10%-80%)
20 minEG4
Beperkt tot 170 kW
20 minEG4

EG4 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Een Tesla Model 3 heeft heel wat laadmogelijkheden. Traag laden kan via een gewoon stopcontact of via 1-fasige laadpunten. Middelsnel laden kan via 3-fasige laadpunten.

Snelladen gebeurt op gelijkstroom aan Tesla Superchargers of snellaadpalen van derde partijen, via een CCS-laadstekker.

Aan snelladers van derde partijen hebben de Model 3 Long Range en Performance een maximaal laadvermogen van 200 kW.

Sinds september 2019 zijn quasi alle Tesla Supercharger locaties in Europa uitgerust met V2 infrastructuur, goed voor een maximaal laadvermogen van 150 kW. De oudere V1 Superchargers die nog overblijven krijgen een update waardoor het vermogen stijgt van 120 kW naar 138 kW. Sinds december 2019 zijn sommige Superchargers uitgerust met V3 laadpalen die een vermogen tot 250 kW leveren. De Tesla Model 3 Long Range en Performance zijn technisch in staat om tot 250 kW te laden aan de Superchargers.

Tesla Model 3 laadkosten

In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van een Tesla Model 3 Long Range, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.

 

 Type LaadpuntPrijs
per
kWh
Prijs
per
100km
ThuisEG50,19€3,4€
Publiek middelsnelEG60,32€5,8€
Publiek snelEG70,75€13,6€
Tesla SuperchargerEG80,28€5,1€

EG5 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG6 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG7 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG8 De kost van laden aan Tesla Superchargers (gelijkstroom) varieert van land tot land. Bekijk hier de prijs in andere landen dan België.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenModel 3
Lengte [mm]4690
Breedte [mm]1850
Breedte met spiegels [mm]1930
Hoogte [mm]1440
Wielbasis [mm]2880
Bodemvrijheid [mm]140
Draaicirkel [mm]11800
Koffer vooraan [liter]
"Frunk"
NA
Koffer achteraan [liter]425
Koffer achteraan [liter]
Achterbank neergeklapt
NA
Leeggewicht [kg]1610 (Standard RWD)
1847 (Long Range AWD)
1847 (Performance)
Dakbelasting [kg]70
Trekhaak mogelijkJa (Standard RWD)
Ja (Long Range)
Nee (Performance)
Trekvermogen [kg]750 (ongeremd)
910 (geremd)
Zitplaatsen5
IsofixJa, 2 plaatsen

Tesla Model 3 belastingen

BelastingModel 3
Belasting op inverkeerstelling
VlaanderenEG9
0€
Jaarlijkse verkeersbelasting
VlaanderenEG9
0€
Aftrekbaarheid voor
Belgische bedrijven
100%

EG9 In Wallonië en Brussel worden andere verkeersbelastingen toegepast dan in Vlaanderen. Bekijk de verschillen en alle andere subsidies en belastingen voor geëlektrificeerde voertuigen op deze pagina.

Foto’s

Tesla Model 3 multi coat rood

Bekijk hier alle foto’s van de Tesla Model 3.

Beschrijving

Het is altijd Tesla’s bedoeling geweest om een “betaalbare” elektrische auto voor de middenklasse te bouwen. Om dat doel te verwezenlijken heeft Tesla de strategie gehad om eerst een aantal duurdere modellen te ontwikkelen die het uiteindelijke doel, de Model 3 en andere kleinere EV’s, moeten financieren. De duurdere modellen, met name de Roadster, de Model S en de Model X, hebben ook het pad geëffend wat betreft de perceptie rond EV’s. Ze lieten Tesla verder toe nieuwe technologie te ontwikkelen die vandaag gebruikt wordt in de Model 3.

De eerste concept van de Model 3 werd voorgesteld op 31 maart 2016 in Los Angeles. Het productiemodel werd geïntroduceerd op 28 juli 2017, tijdens een event op de terreinen van de Tesla Fremont fabriek in Californië. In december 2018 werden de Europese prijzen aangekondigd en de eerste leveringen volgden in februari 2019.

Eigenlijk had deze auto “Model E” moeten heten, maar door een geschil met Ford heeft Tesla de naam moeten veranderen naar Model 3.

Leveringstermijn in België

Wie vandaag een Model 3 bestelt, moet 1 tot 2 maanden wachten op z’n levering, afhankelijk van de uitvoering.

Interieur

Het interieur van de Model 3 is zeer minimalistisch vorm gegeven. Er is een leeg dashboard, zonder instrumentenbord, en met enkel een 15″ horizontaal geplaatste touchscreen in het midden.

Aan de linkerkant van het scherm zie je de belangrijkste rij-informatie, zoals de snelheid. Deze info zit op die manier, ondanks de afwezigheid van snelheidsklokjes, toch in het gezichtsveld van de bestuurder.

Tesla Model 3 interieur en dashboard

Een belangrijke reden voor dit minimalisme is dat de Model 3 in de toekomst volledig zelfrijdend zou moeten worden. In een zelfrijdende auto heb je volgens Tesla CEO Elon Musk niet al te veel rij-informatie nodig. Verder bespaart het natuurlijk ook een pak op de productiekosten.

De achterbank van de Model 3 is standaard neerklapbaar in een 40/60 verdeling.

Autopilot

De Model 3 is standaard uitgerust met Autopilot. Het is een softwarepakket dat samen met 8 camera’s, 1 radar en 12 ultrasone sensoren zorgt voor een semi-zelfrijdende functie. Volgens Tesla moet de wagen in de toekomst door een software-update ook volledig zelfrijdend kunnen worden.

Trekhaak

Sinds mei 2019 is de Model 3 in Europa leverbaar met een trekhaak. Momenteel zijn enkel de Standard Range Plus en de Long Range versies er mee uit te rusten, de Performance uitvoering niet. De Model 3 moet nieuw besteld worden met een trekhaak, want er is geen retrofit mogelijk.

Het maximale sleepgewicht bedraagt 910 kg. Dit is voldoende voor een fietsendrager of een lichte aanhangwagen, maar niet voor de meeste caravans.

Snel laden bij Superchargers

Tesla bouwt in ijltempo een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uit, de zogenaamde Superchargers. In Europa zijn er al meer dan 400 Supercharger locaties met in totaal meer dan 3.500 laadpalen die tot 250 kW vermogen kunnen leveren (Superchargers met V3 infrastructuur). Aan een dergelijke laadpaal kan je stroom bijladen voor ongeveer 300 km rijden in 20 minuten.

In tegenstelling tot bij de meeste Model S’en en X’en, is Superchargen bij de Model 3 niet inbegrepen in de aankoopprijs. Afhankelijk van in welk land je laadt, kost het je 0,24€ tot 0,30€ per kWh. Een lege accu (Long Range) volledig vol laden aan een Supercharger kost dus ongeveer 15€ à 20€.

Wie bij het bestellen van z’n nieuwe Tesla een referral code gebruikt, krijgt 1500 km Supercharger stroom gratis. Eens je Tesla eigenaar bent, kan je jouw code doorgeven aan andere nieuwe kopers om zo opnieuw 1500 km stroom per referral te krijgen. Vraag dus zeker eens rond in je kennissenkring om iemand te vinden met een referral code. Je kan eventueel ook onze code gebruiken.

Snel laden bij laadpalen van derde partijen

De Model 3 is uitgerust met CCS-laadtechnologie, wat de standaard geworden is voor snelladen in Europa. Je vindt CCS-laadpalen in heel Europa. De meesten hebben een maximaal vermogen van 50 kW, wat drie keer minder snel laadt dan een Tesla Supercharger. Langzaamaan worden er ook 175 kW en 350 kW CCS-palen uitgerold in de EU. De Model 3 Long Range en Performance kan bij derde partijen maximaal laden aan 200 kW. De Standard Range Plus kan maximaal aan 100 kW laden bij laadpalen van derden.

De Model 3 kan ook aan een éénfasig laadpunt laden tot 7,4 kW vermogen. Driefasig laden kan tot maximaal 11 kW.

 

5 reacties

  1. Max Van der Stricht
    Max Van der Stricht / 6-17-2020 / ·

    Hallo,

    Hoe komt het dat de Standard Range Plus in België 48.800€ kost en in Amerika 31.690$?

    Erg bedankt!

  2. Gert
    Gert / 6-17-2020 / ·

    @Max

    Omdat jij de prijs neemt inclusief besparingen neemt.
    Costs above include potential incentives and gas savings of $6,300.

    Werkelijk te betalen prijs is $37,990

    Als je dan voor de gemakkelijkheid 1 euro is 1 USD neemt en daar even BTW over trekt 1.21*38000 kom je bijna op 46000 euro.
    Dit klopt niet 100% omdat het zowel btw als uitvoerrechten etc is.

  3. Hannes
    Hannes / 9-16-2020 / ·

    Beste Max, Wat Gert zegt is deels waar, maar wat ook een grote factor is in prijsverschil is de verplaatsing. De verplaatsing van de USA naar België op de boot is relatief duur.
    Indien u zelf aan het kijken bent om een Tesla te kopen, super zeker doen. Maar wacht tot de fabriek in Berlijn er staat. Daar zijn ze nu volop bezig om deze er zo snel mogelijk zetten en vanaf ca. midden 2021 zullen de Model 3’s van de band rollen. Aangezien Berlijn veel dichter bij huis is, zal de prijs van de Model 3 duidelijk zakken.

  4. KB
    KB / 9-18-2020 / ·

    @Hannes, daar ben ik nog niet zo zeker van.
    Waarom zouden ze de prijs laten zakken als er voldoende vraag naar is? Dat is gewoon meer marge dan, en zal wel ingecalculeerd zijn in de terugverdientijd van Giga Berlin.
    En met Tesla’s prijzenpolitiek ben je ook NOOIT zeker. Misschien zal de prijs inderdaad gevoelig naar beneden gaan, maar misschien verdwijnt de standard range plus wel uit het assortiment,… ???

  5. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 9-18-2020 / ·

    Hannes, zal het niet eerder Model Y zijn die in Berlijn gebouwd wordt? En de Model 3 voor Europa in China?

Laat een reactie achter