Hoeveel verbruikt een elektrische auto?
Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel elektriciteit een elektrische wagen verbruikt? Denk je dat dit voordeliger of duurder uitkomt dan bij een benzine- of dieselwagen?
De eerste vraag die we ons stellen bij de aankoop van een elektrische wagen is hoe ver hij rijdt op een volle batterij. We staan zelden stil bij het verbruik. Nochtans hebben ook elektro-auto’s een bepaald verbruik per 100 km, net zoals benzine- en dieselwagens.
Naarmate de elektriciteitsprijzen stijgen, zal ook het belang van het verbruik van een elektrische auto op de voorgrond beginnen treden.
Verbruik
Het werkelijk verbruik van een elektrische auto is afhankelijk van heel wat factoren; o.a. de efficiëntie van de elektromotor, het klimaat, de rijstijl, het type parcours, de aerodynamica en het gewicht.
Algemeen genomen kunnen we stellen dat een middelgrote auto (type Nissan LEAF) over een gevarieerd parcours ongeveer 16 kWh per 100 km verbruikt, terwijl een grote limousine (type Tesla Model S) rond de 20 kWh zit.
In een stedelijke omgeving zal het verbruik lager liggen, terwijl een elektrische auto bij een constante snelheid van 120 km/u meer verbruikt. In de tabel hieronder geven we een indicatie.
Parcours | VerbruikEG1 Middenklasser (type Nissan Leaf) | VerbruikEG1 Grote Auto (type Tesla Model S) |
---|---|---|
Stedelijk | 14 kWh/100km | 18 kWh/100km |
Snelweg Continu 120km/u | 20 kWh/100km | 25 kWh/100km |
Gemengd | 16 kWh/100km | 20 kWh/100km |
EG1 Verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Kilometerkost
Net zoals de diesel- en benzineprijzen, variëren ook de elektriciteitsprijzen naargelang de leverancier. Wanneer we uitgaan van een elektriciteitsprijs van 0,19€/kWh en een laadverlies van 10% komen we voor een middenklasse elektro-auto op een verbruikskost van 3,3€ per 100 km. Voor een grote elektrische auto moet je rekenen op 4,2€ per 100 km. Lees hier meer over de kost van thuisladen in België.
Gratis laden
Aangezien we ons momenteel in de opstartfase van elektrisch rijden bevinden, kan je her en der gratis laadpalen vinden die door de overheid of door bedrijven gefinancierd worden. Dit kan je verbruikskosten drastisch doen dalen. Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat deze gratis-politiek binnen afzienbare tijd zal afgebouwd worden.
Wat is de impact van het hebben van een warmtepomp op het verbruik?
Enkelboudige warmtepomp (airco) of wermtepomp met omkeerbare kleppen (koelen + verwarmen)?
Dat hangt van je verwachtingen (gewenste binnentemperatuur) en de buitentemperatuur af (hoe lager de buitentemperatuur hoe lager het rendement om te verwarmen – hoe hoger de buitentemperatuur en de gevraagde koeling hoe hoger het verbruik).
Hoe groter het te verwarmen of te koelen volume hoe meer energie je nodig hebt.
Bij -25°C buitentemperatuur en een gevraagde binnentemperatuur van 20°C kan het verbruik van de warmtepomp voor verwarming oplopen tot 4-5 kW.
Bij 0-5°C buitentemperatuur en een gevraagde binnentemperatuur van 20°C start het verbruik bij 1200 W en daalt het na een tijd naar 400-800W.
Mooie maar beperkte paragraaf over gratis laden. Voegt zonder concrete voorbeelden weinig toe. Misschien niet slecht om deze uit te breiden met de huidige stand van zaken ivm gratis laden? Ik weet dat er op deze site ergens een paragraaf staat met voorbeelden maar mijn inziens is die wat verouderd?
Waarom wordt er geen verbruik bij een temperatuur van 0C opgegeven?
Ik rijd sinds mei 2020 met een e-golf. Vooral van Leuven naar Brussel. Gemengd verbruik is iets lager in de zomer. In de winter is dit significant hoger.
Puur in verbruikskost was mijn caddy CNG ‘zuiniger’ en daar kan 7 man in.
Thuis laden maakt het gewoon heel gemakkelijk. Gratis laden om je verbruikskost te doen dalen kan je niet echt inplannen, het komt er gewoon af en toe van (bv tijdens het winkelen)
In de winter plan ik de ritten in de boordcomputer zodat de wagen zich zal volladen vlak voor vertrek, dit doet het verbruik in de eerste rit ook significant dalen (en de wagen is voorverwarmd).
Binnen enkele jaren zal je waarschijnlijk belastingen moeten betalen op verbruik vgl met schalen nu gebaseerd op C02 uitstoot. De overheid moet bij verdere afbouw ICE de taksen op brandstof verplaatsen naar taksen op energie.
@Stefan? Wat lost dat op?
Verbruik, zeker bij een elektrische auto, is aan heel veel parameters gebonden.
Er is nu al de WLTP standaard. Is die correct? Neen. Maar wel als je de EV gebruikt volgens de gewogen standaard van de test.
0°C is ook een mogelijkheid maar daar ben je dan verder ook niets mee. Nul graden C komt nl. maar een heel klein deel van jet jaar voor in onze contreien.
Kan je ven goed het verbruik gaan weergeven voor een “zware voet” op de “Duitse autobahn”, op een Nederlandse autosnelweg voor 19:00 uur,…..
Doe gewoon de WLTP x 2/3 en je zit al dicht bij de gemiddelde realiteit.
@FilipB: volladen en voorverwarmen doet wel de beschikbare range stijgen maar niet de verbruikskost.
Wat je de eerste km op de Ev-teller minder ‘verbruikt’ heb je meer verbruikt tijdens het laden (en waarop je eindafrekening gebaseerd is).
Als je de verbruikskosten van een Ev wil berekenen moet je ook niet de kWh op de teller (DC accuverbruik) in aanmerking nemen maar de effectieve afgenomen AC kWh van het net. Daar zit een verschil van 10 tot 20% op.
Taksen op (elektrische energie) zijn er nu al genoeg. Een groot deel van de kostprijs van fossiele brandstof bestaat uit taksen. Het prijsverschil tussen benzine en diesel (en gas) is ook grotendeels een taksverschil en geen verschil in produktiekost.
Bij elektrische energie is ook de energiekost niet hetgene dat je factuur uitmaakt. Dan zou men maar een 3 c€ mogen vragen. De factuurprijs is ook nu al het acht- tot dertigvoudige.
Warmtepomp zou volgens Duitse testers van NextMove weinig bijdragen. Getest tussen Kona met en Kona zonder. https://youtu.be/fR0mNbIccUw En getest met meerdere merken, waaronder ID3. En daar was zelfs sprake van omgekeerd effect. https://youtu.be/Zf-ikz0wrls. IK heb het niet op mijn Kona, zou mij 1000 euro meer gekost hebben. Dat zou ik al veel winter km moeten maken om dat er uit te halen, vermoed ik.
@Gert: ik heb een overzichtje gemaakt van gratis (snel)laden bij Lidl. Heb je misschien al iets aan?
@Elektrisch Verhaal: Bedankt, die had ik ook al gespot. Vooral de chargemap site is een handige. Over bv McDrive in België vind je bv ook heel weinig info. Wat je nu juist moet doen. Alvast bedankt voor jouw info alvast!