De Tesla Model S is een volledig elektrische auto met een praktisch rijbereik tot 450 km. Deze elektrische luxesedan vormt directe competitie voor de Audi A6, Mercedes E-Klasse en BMW 5-serie. De Model S is momenteel (2020) te koop en leverbaar op de Belgische markt.
TIP: ontvang gratis laadsessies bij een nieuwe Tesla
Gebruik bij het bestellen van een nieuwe Tesla een referral code. Hiermee ontvangen jij en een bestaande Tesla eigenaar 1500 kilometer gratis Superchargen. Iedere Tesla-rijder heeft een code, dus vraag eens rond.
Je kan eventueel ook onze code gebruiken.
Tesla Model S prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Long Range | 84.990€ |
Performance | 101.990€ |
Plaid | 139.990€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Long Range | Performance | |
---|---|---|
Leverbaar in België sinds | Jul 2019 | Jul 2019 |
Levertermijn [maanden] | 1 tot 2 | 1 tot 2 |
Specs & Prestaties
Spec | Model S Long Range | Model S Performance |
---|---|---|
Batterij [kWh] BrutoEG2 | 100 | 100 |
Batterij [kWh] BruikbaarEG2 | 94 | 94 |
Aandrijving | AWD | AWD |
Rijbereik [km] WLTP | 610 | 593 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG3 | 450 | 425 |
0-100 km/u [s] | 3,8 | 2,5 |
Top [km/u] | 250 | 261 |
VermogenEG2 [kW] | 340 | 614 |
KoppelEG2 [Nm] | 730 | 920 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG3 | 21 | 22 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,24 | 0,24 |
EG2 Tesla geeft geen officiële cijfers vrij over de batterijcapaciteit, het vermogen en het koppel van de Model S. De bruto/bruikbare batterijcapaciteit, het vermogen en koppel in bovenstaande tabel zijn schattingen door de redactie van eGear.be.
EG3 Rijbereik en verbruik zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Tesla Model S opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Model S, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Model S Long Range / Performance |
|
---|---|---|
![]() | Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 40u00EG4 |
![]() | Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 27u00EG4 |
![]() | Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 13u30EG4 |
![]() | Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 10u00EG4 |
![]() | Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 6u45EG4 Beperkt tot 16,6 kW |
![]() | Tesla Supercharger V1 DC 138 kW (10%-80%) | 40 minEG4 |
![]() | Tesla Supercharger V2 DC 150 kW (10%-80%) | 35 minEG4 |
![]() | Tesla Supercharger V3 DC 250 kW (10%-80%) | 30 minEG4 Beperkt tot 200 kW |
EG4 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Een Tesla Model S heeft heel wat laadmogelijkheden. Traag laden kan via een gewoon stopcontact of via 1-fasige laadpunten. Middelsnel laden kan via 3-fasige laadpunten.
Snelladen gebeurt op gelijkstroom aan Tesla Superchargers.
Sinds september 2019 zijn quasi alle Tesla Supercharger locaties in Europa uitgerust met V2 infrastructuur, goed voor een maximaal laadvermogen van 150 kW. De oudere V1 Superchargers die nog overblijven krijgen een update waardoor het vermogen stijgt van 120 kW naar 138 kW. Vanaf eind 2019 worden sommige Superchargers uitgerust met V3 laadpalen die een vermogen leveren tot 250 kW. De Tesla Model S (modellen die uitgeleverd zijn na april 2019) is technisch in staat om tot 200 kW te laden aan de Superchargers.
Tesla Model S laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van een Tesla Model S Long Range, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Type Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
![]() | ThuisEG5 | 0,19€ | 4,4€ |
![]() | Publiek middelsnelEG6 | 0,32€ | 7,4€ |
![]() | Tesla SuperchargerEG7 | 0,28€ | 6,5€ |
EG5 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG6 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG7 De kost van laden aan Tesla Superchargers (gelijkstroom) varieert van land tot land. Bekijk hier de prijs in andere landen dan België.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Tesla Model S |
---|---|
Lengte [mm] | 4979 |
Breedte [mm] | 1964 |
Breedte met spiegels [mm] | 2187 |
Hoogte [mm] | 1445 |
Wielbasis [mm] | 2972 |
Bodemvrijheid [mm] | 117 - 160 |
Draaicirkel [mm] | 12400 |
Koffer vooraan [liter] "Frunk" | 150 |
Koffer achteraan [liter] | 812 |
Koffer achteraan [liter] Achterbank neergeklapt | 1795 |
Leeggewicht [kg] | 2205 (Long Range) 2240 (Performance) |
Dakbelasting [kg] | 75 |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 5 |
Isofix | Ja, 2 plaatsen |
Tesla Model S belastingen
Belasting | Model S |
---|---|
Belasting op inverkeerstelling VlaanderenEG8 | 0€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting VlaanderenEG8 | 0€ |
Aftrekbaarheid voor Belgische bedrijven | 100% |
EG8 In Wallonië en Brussel worden andere verkeersbelastingen toegepast dan in Vlaanderen. Bekijk de verschillen en alle andere subsidies en belastingen voor geëlektrificeerde voertuigen op deze pagina.
Foto’s

Bekijk hier alle foto’s van de Tesla Model S.
Beschrijving
Intro
De Model S is een elektrische auto van het Amerikaanse bedrijf Tesla Motors. Het is een luxesedan in het E-segment, en dus competitie voor o.a. de BMW 5, de Audi A6 en de Mercedes E-Klasse.
Specificaties
In 2013 werd de Model S geïntroduceerd met één elektromotor die de achterwielen aandrijft. In oktober 2014 stelde Tesla Dual Motor voor, of 4-wielaandrijving. Met Dual Motor wordt de Model S uitgerust met 2 elektromotoren, één voor en één achteraan.
De Dual Motor Model S’en zijn sneller dan hun achterwielaangedreven broertjes. Ze zijn efficiënter dan klassieke vierwielaangedreven auto’s omdat er geen energie verloren gaat in een koppeling tussen de voor- en de achteras.
De topversie, de vierwielaangedreven Performance, sprint in slechts 2,5 seconden naar 100 km/u. De auto heeft een topsnelheid van 261 km/u.
Los van razendsnel is deze wagen ook praktisch. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor zijn er twee koffers, één voor- (de zogenaamde frunk) en één achteraan. Deze elektrische auto biedt plaats aan 5 personen.
Tenslotte beschikt deze Tesla, zoals de meeste elektrische auto’s, niet over versnellingen waardoor je niet moet schakelen.
Laden
Tesla heeft in heel West Europa (en in andere werelddelen) een netwerk van “Supercharger” laadstations uitgebouwd. Aan deze Superchargers kunnen Tesla rijders hun batterij in 30 minuten tot 80% laden.
Aan een standaard stopcontact (10A/230V) duurt het ongeveer 40 uur om de 100 kWh batterij vol te krijgen. Wil je sneller thuis opladen, dan kan je een thuislaadpaal installeren.
Veiligheid
Zowel in de Europese Euro NCAP als in de Amerikaanse NHTSA crashtesten heeft de Tesla Model S het maximum van 5 sterren behaald.
Tweedehands Model S

De pre-facelift Tesla Model S (2013-2016). Qua design verschilt vooral de voorbumper van de facelift versie.
Wil je een Tesla Model S kopen, maar vind je hem nieuw te duur, dan biedt een tweedehands exemplaar misschien de oplossing. De Model S is in Europa immers al leverbaar sinds 2013, dus hij begint frequent voor te komen op de occasiemarkt.
Oudere Model S versies
De afgelopen jaren werden heel wat Model S versies geproduceerd: de 40, 60, 70, 70D, 75, 75D, 85, 85+, P85, P85D, P85D (Ludicrous retrofit), 90D, P90D, P90D, 75D, 100D, P100D, Standard Range (de vroegere 75D), Long Range (de vroegere 100D), Performance (de vroegere P100D) en Performance Ludicrous (de vroegere P100D met een software aanpassing, waardoor de acceleratie nog iets sneller is).
Het getal slaat op de batterijcapaciteit, en heeft dus rechtstreeks invloed op de actieradius. De “D” duidt aan dat de auto “Dual Drive”, ofwel vierwielaandrijving heeft. Auto’s zonder “D” hebben gewoon achterwielaandrijving. De “P” geeft aan dat het een performance-uitvoering is, die dus sterkere prestatiecijfers voorlegt. De onderlijning van het logo betekent dat de wagen over de “Ludicrous” modus beschikt, een soort launch control die voor extreem snelle acceleratie zorgt.
Van de 40 zijn er slechts enkele honderden gebouwd, en bij mijn weten is geen enkele tot in Europa geraakt. Alle andere modellen geraakten wel tot in Europa.
In 2016 heeft de Model S een facelift gekregen. De grootste wijziging aan het exterieur was een hertekende voorbumper.
In april 2019 kreeg de Model S op de vooras een permanente magneet motor (in plaats van inductiemotor). De motor op de achteras bleef een inductiemotor. Hierdoor verbruikt Model S minder, waardoor het rijbereik volgens Tesla met 10% is toegenomen. Tegelijk kreeg de auto ook nieuwe suspensie en krachtigere snellaadtechnologie (200 kW, in plaats van 120 kW).
Tweedehands Model S prijzen
Tweedehands Tesla Model S prijzen starten vanaf 25.000€, voor een auto uit de beginperiode (2013-2014). Voor een recent model betaal je gemakkelijk tot 70.000€.
Een groot verschil dus, dat deels verklaard wordt door ouderdom en kilometerstand, maar ook door het feit dat oudere modellen veel meer beginnersproblemen hadden.
Oude Tesla Model S snel laden
De meeste oude Model S’en hebben bij Tesla Supercharger laadpalen een technisch maximum laadvermogen van 150 kW. Model S’en die na april 2019 werden uitgeleverd hebben een maximaal Supercharger-vermogen van 200 kW. Door batterijslijtage en ouderdom ligt dit vermogen bij de meeste tweedehands Model S’en lager.
Tesla Model S problemen
En zo komen we bij een gevoelig punt, het grote problemen topic. Model S’en, vooral de beginexemplaren (bouwjaar 2013-2015), staan bekend voor een hele reeks mankementen. Ik geef hieronder een overzicht van de belangrijkste:
- Aandrijving (motor + randapparatuur): bij heel wat S’en gaat die na verloop van tijd “speling” vertonen met rare geluiden tot gevolg. De oplossing is om de hele “drive unit” te vervangen. Vooral bij de eerste S’en is dit een groot probleem. Er is een inside joke onder Tesla-rijders om onder elkaar op te scheppen over hoeveel drive units ze al vervangen hebben. Drie keer komt vaak voor.
- Automatische deurhendels: soms werken die niet goed. Deze buiten garantie vervangen kost al snel 1.000€.
- Touchscreen: het grote touchscreen in het midden van het dashboard durft crashen. Normaalgezien kan je die simpelweg resetten maar soms is hij gewoon kapot. Zonder touchscreen verder rijden is quasi onmogelijk aangezien zowat alles via de zogenaamde MCU (Media Control Unit) ingesteld wordt. Buiten garantie kost het al snel 7.000€ om de MCU te vervangen.
- Afwerkkwaliteit: die is in het algemeen niet bijzonder. Niet zo goed passende deuren, achterkleppen en interieurmaterialen van mindere kwaliteit zijn dingen die vaak voorkomen.
- Koelpomp accupakket: deze durft te lekken.
- Ruitenwissers: het mechanisme breekt geregeld af.
Deze lijst is uiteraard niet uitputtend.
Batterijdegradatie en Supercharging
De batterijdegradatie, m.a.w. hoeveel range de auto verliest met de tijd, lijkt mee te vallen. Het gaat over het algemeen om 5% à 10% na 150.000 km. Bijvoorbeeld, als we er van uitgaan dat een 90D een praktisch rijbereik heeft van 360 km, dan is dit na 150.000 km nog altijd +-320 km. Dat valt goed mee dus.
Wanneer je een tweedehands Model S koopt is het belangrijk om na te gaan of de auto het Supercharging-pakket heeft, als dit belangrijk is voor jou uiteraard. De meeste oudere Model S’en beschikken namelijk over levenslang gratis laden aan de Superchargers. Dit is uiteraard een groot voordeel, dat ook de tweedehandsprijs de hoogte in duwt.
Tesla onderhoud
Elektrische auto’s hebben in principe weinig onderhoud nodig aangezien ze minder mechanische onderdelen hebben. Olie moet je bijvoorbeeld al niet verversen. Olie-, diesel- en luchtfilters heeft een EV ook niet. Wat je uiteraard wel moet vervangen zijn ruitenwisserbladen, remvloeistof, cabineluchtfilters en de batterij-koelvloeistof. Kosten die in theorie meevallen.
Toch verkoopt Tesla relatief dure onderhoudscontracten. Een “vooruitbetaalde service” van 4 jaar of 80.000 km (wat eerst komt) bijvoorbeeld kost 2.450€. 8 jaar/160.000 km kost 4.675€.
Het is dus interessant om na te gaan of je tweedehands Tesla nog onder een onderhoudscontract heeft lopen. Uurlonen van Tesla-techniekers zijn immers duur (100€ à 150€) waardoor zelfs een eenvoudige remvloeistof vervanging een dure grap kan worden.
Garantie
Ga vóór de aankoop van een tweedehands Tesla na of hij nog onder garantie valt. Tesla geeft normaal gezien 8 jaar garantie op de batterij/aandrijving en 4 jaar/80.000 km (wat eerst komt) op de rest.
Gezien de hoge Tesla-uurlonen is een herstelling buiten garantie, sowieso een dure zaak.
Conclusie
Wil je een tweedehands Tesla Model S kopen, dan moet je een aantal belangrijke zaken in overweging nemen.
Heel wat tweedehands Model S’en zijn nog altijd duur, en gezien de gekende kwaliteitsproblemen kies je best een exemplaar dat nog onder garantie valt. Batterijdegradatie lijkt mee te vallen (5% à 10% na 150.000 km) volgens de laatste berichten.
Gezien de hoge Tesla-uurlonen is een auto die nog onder een onderhoudscontract valt interessant. Verder mag je niet vergeten nagaan of de auto over gratis Supercharging en Autopilot (zelfrijdende modus) beschikt, indien dit op je verlanglijstje staat.