Tesla Model S: prijs & specs

Tesla Model S regen

De Tesla Model S is een volledig elektrische luxesedan met een praktisch rijbereik tot 450 km.

Tesla Model S prijs

Een Tesla Model S kopen kost in België minstens 87.800€. Bekijk de prijzen van alle versies hieronder.

VersiePrijsEG1
Long Range87.800€
Performance104.700€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

Spec Model S
Long Range
Model S
Performance
Batterijcapaciteit [kWh]100100
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
9494
AandrijvingAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
610590
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
450425
0-100 km/u [s]3,82,6
Topsnelheid [km/u]250261
Vermogen [kW]311NA
Koppel [Nm]660NA
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
2122
CO2-uitstoot [g/km]00
Luchtweerstand [Cd]0,240,24

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Oplaadtijden

 LaadpuntModel S
Long Range /
Performance
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
40u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
27u00EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
13u30EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
10u00EG3
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
6u45EG3
Beperkt tot 16,6 kW
 
Tesla
Supercharger V2
DC 145 kW
(10%-80%)
40 minEG3
 
Tesla
Supercharger V3
DC 200 kW
(10%-80%)
30 minEG3

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen & Gewicht

Afmetingen
Tesla Model S
Lengte [mm]4979
Breedte [mm]1964
Breedte met spiegels [mm]2187
Hoogte [mm]1445
Wielbasis [mm]2972
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer vooraan [liter]150
Koffer achteraan [liter]812
Koffer achteraan [liter]
Achterbank neergeklapt
1795
Leeggewicht [kg]2205 (Long Range)
2240 (Performance)
Trekhaak mogelijkNee

Foto’s

Bekijk hier foto’s van de Tesla Model S.

Beschrijving

Intro

De Model S is een elektrische auto van het Amerikaanse bedrijf Tesla Motors. Het is een luxesedan in het E-segment, en dus competitie voor o.a. de BMW 5, de Audi A6 en de Mercedes E-Klasse.

Specificaties

In 2013 werd de Model S geïntroduceerd met één elektromotor die de achterwielen aandrijft. In oktober 2014 stelde Tesla Dual Motor voor, of 4-wielaandrijving. Met Dual Motor wordt de Model S uitgerust met 2 elektromotoren, één voor en één achteraan.

De Dual Motor Model S’en zijn sneller dan hun achterwielaangedreven broertjes. Ze zijn efficiënter dan klassieke vierwielaangedreven auto’s omdat er geen energie verloren gaat in een koppeling tussen de voor- en de achteras.

De topversie, de vierwielaangedreven Performance, sprint in slechts 2,6 seconden naar 100 km/u. De auto heeft een topsnelheid van 261 km/u.

Los van razendsnel is deze wagen ook praktisch. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor zijn er twee koffers, één voor- (de zogenaamde frunk) en één achteraan. Deze elektrische auto biedt plaats aan 5 personen.

Tenslotte beschikt deze Tesla, zoals de meeste elektrische auto’s, niet over versnellingen waardoor je niet moet schakelen.

Laden

Tesla heeft in heel West Europa (en in andere werelddelen) een netwerk van “Supercharger” laadstations uitgebouwd. Aan deze Superchargers kunnen Tesla rijders hun batterij in 20 tot 40 minuten voor 80% vol laden.

Aan een standaard stopcontact (10A/230V) duurt het ongeveer 40 uur om de 100 kWh batterij vol te krijgen. Wil je sneller thuis opladen, dan kan je een thuislaadpaal installeren.

Veiligheid

Zowel in de Europese Euro NCAP als in de Amerikaanse NHTSA crashtesten heeft de Tesla Model S het maximum van 5 sterren behaald.

Tweedehands Model S

Tweedehands Tesla Model S

De pre-facelift Tesla Model S (2013-2016). Qua design verschilt vooral de voorbumper van de facelift versie.

Wil je een Tesla Model S kopen, maar vind je hem nieuw te duur, dan biedt een tweedehands exemplaar misschien de oplossing. De Model S is in Europa immers al leverbaar sinds 2013, dus hij begint frequent voor te komen op de occasiemarkt.

Oudere Model S versies

De afgelopen jaren werden heel wat Model S versies geproduceerd: de 40, 60, 70, 70D, 75, 75D, 85, 85+, P85, P85D, P85D (Ludicrous retrofit), 90D, P90D, P90D, 75D, 100D, P100D, Standard Range (de vroegere 75D), Long Range (de vroegere 100D), Performance (de vroegere P100D) en Performance Ludicrous (de vroegere P100D met een software aanpassing, waardoor de acceleratie nog iets sneller is).

Het getal slaat op de batterijcapaciteit, en heeft dus rechtstreeks invloed op de actieradius. De “D” duidt aan dat de auto “Dual Drive”, ofwel vierwielaandrijving heeft. Auto’s zonder “D” hebben gewoon achterwielaandrijving. De “P” geeft aan dat het een performance-uitvoering is, die dus sterkere prestatiecijfers voorlegt. De onderlijning van het logo betekent dat de wagen over de “Ludicrous” modus beschikt, een soort launch control die voor extreem snelle acceleratie zorgt.

Van de 40 zijn er slechts enkele honderden gebouwd, en bij mijn weten is geen enkele tot in Europa geraakt. Alle andere modellen geraakten wel tot in Europa.

In 2016 heeft de Model S een facelift gekregen. De grootste wijziging aan het exterieur was een hertekende voorbumper.

In april 2019 kreeg de Model S op de vooras een permanente magneet motor (in plaats van inductiemotor). De motor op de achteras bleef een inductiemotor. Hierdoor verbruikt Model S minder, waardoor het rijbereik volgens Tesla met 10% is toegenomen. Tegelijk kreeg de auto ook nieuwe suspensie en krachtigere snellaadtechnologie (200 kW, in plaats van 120 kW).

Tweedehands Model S prijzen

Tweedehands Tesla Model S prijzen starten vanaf 25.000€, voor een auto uit de beginperiode (2013-2014). Voor een recent model betaal je gemakkelijk tot 70.000€.

Een groot verschil dus, dat deels verklaard wordt door ouderdom en kilometerstand, maar ook door het feit dat oudere modellen veel meer beginnersproblemen hadden.

Tesla Model S problemen

En zo komen we bij een gevoelig punt, het grote problemen topic. Model S’en, vooral de beginexemplaren (bouwjaar 2013-2015), staan bekend voor een hele reeks mankementen. Ik geef hieronder een overzicht van de belangrijkste:

  1. Aandrijving (motor + randapparatuur): bij heel wat S’en gaat die na verloop van tijd “speling” vertonen met rare geluiden tot gevolg. De oplossing is om de hele “drive unit” te vervangen. Vooral bij de eerste S’en is dit een groot probleem. Er is een inside joke onder Tesla-rijders om onder elkaar op te scheppen over hoeveel drive units ze al vervangen hebben. Drie keer komt vaak voor.

    Tesla aandrijving

    De Drive Unit laat het geregeld afweten.

  2. Automatische deurhendels: soms werken die niet goed. Deze buiten garantie vervangen kost al snel 1.000€.
  3. Touchscreen: het grote touchscreen in het midden van het dashboard durft crashen. Normaalgezien kan je die simpelweg resetten maar soms is hij gewoon kapot. Zonder touchscreen verder rijden is quasi onmogelijk aangezien zowat alles via de zogenaamde MCU (Media Control Unit) ingesteld wordt. Buiten garantie kost het al snel 7.000€ om de MCU te vervangen.
  4. Afwerkkwaliteit: die is in het algemeen niet bijzonder. Niet zo goed passende deuren, achterkleppen en interieurmaterialen van mindere kwaliteit zijn dingen die vaak voorkomen.
  5. Koelpomp accupakket: deze durft te lekken.
  6. Ruitenwissers: het mechanisme breekt geregeld af.

Deze lijst is uiteraard niet uitputtend.

Batterijdegradatie en Supercharging

De batterijdegradatie, m.a.w. hoeveel range de auto verliest met de tijd, lijkt mee te vallen. Het gaat over het algemeen om 5% à 10% na 150.000 km. Bijvoorbeeld, als we er van uitgaan dat een 90D een praktisch rijbereik heeft van 360 km, dan is dit na 150.000 km nog altijd +-320 km. Dat valt goed mee dus.

Wanneer je een tweedehands Model S koopt is het belangrijk om na te gaan of de auto het Supercharging-pakket heeft, als dit belangrijk is voor jou uiteraard. De meeste oudere Model S’en beschikken namelijk over levenslang gratis laden aan de Superchargers. Dit is uiteraard een groot voordeel, dat ook de tweedehandsprijs de hoogte in duwt.

Tesla onderhoud

Elektrische auto’s hebben in principe weinig onderhoud nodig aangezien ze minder mechanische onderdelen hebben. Olie moet je bijvoorbeeld al niet verversen. Olie-, diesel- en luchtfilters heeft een EV ook niet. Wat je uiteraard wel moet vervangen zijn ruitenwisserbladen, remvloeistof, cabineluchtfilters en de batterij-koelvloeistof. Kosten die in theorie meevallen.

Toch verkoopt Tesla relatief dure onderhoudscontracten. Een “vooruitbetaalde service” van 4 jaar of 80.000 km (wat eerst komt) bijvoorbeeld kost 2.450€. 8 jaar/160.000 km kost 4.675€.

Tesla onderhoud

De mogelijke Tesla onderhoudscontracten, vooruitbetaald voor 3, 4 of 8 jaar.

Het is dus interessant om na te gaan of je tweedehands Tesla nog onder een onderhoudscontract heeft lopen. Uurlonen van Tesla-techniekers zijn immers duur (100€ à 150€) waardoor zelfs een eenvoudige remvloeistof vervanging een dure grap kan worden.

Garantie

Ga vóór de aankoop van een tweedehands Tesla na of hij nog onder garantie valt. Tesla geeft normaal gezien 8 jaar garantie op de batterij/aandrijving en 4 jaar/80.000 km (wat eerst komt) op de rest.

Gezien de hoge Tesla-uurlonen is een herstelling buiten garantie, sowieso een dure zaak.

Conclusie

Wil je een tweedehands Tesla Model S kopen, dan moet je een aantal belangrijke zaken in overweging nemen.

Heel wat tweedehands Model S’en zijn nog altijd duur, en gezien de gekende kwaliteitsproblemen kies je best een exemplaar dat nog onder garantie valt. Batterijdegradatie lijkt mee te vallen (5% à 10% na 150.000 km) volgens de laatste berichten.

Gezien de hoge Tesla-uurlonen is een auto die nog onder een onderhoudscontract valt interessant. Verder mag je niet vergeten nagaan of de auto over gratis Supercharging en Autopilot (zelfrijdende modus) beschikt, indien dit op je verlanglijstje staat.