Nissan LEAF: prijs & specs

Nissan LEAF 2018 prijs

De 2018 Nissan LEAF 40 kWh is een elektrische auto met een theoretisch rijbereik van 378 km. In 2019 komt de wagen ook op de markt met een grotere 60 kWh batterij. Wie meer wil lezen over de eerste generatie LEAF (2011-2017) kan hier terecht.

Nissan LEAF prijs

In België kan je een Nissan LEAF kopen vanaf 36.540€ inclusief BTW.

Specs & prestaties

LEAF40 kWh60 kWh
(nog niet
leverbaar)
Batterijcapaciteit [kWh]4060
AandrijvingVoorwielVoorwiel
Rijbereik [km]
(NEDC)
378NA
eGear Range [km]225335
0-100 km/u [s]7,9NA
Topsnelheid [km/u]144NA
Vermogen [pk]150200
Koppel [Nm]320NA
CO2-uitstoot [g/km]00
Luchtweerstand [Cd]0,280,28

Afmetingen

AfmetingenLEAF 2018
Lengte [mm]4480
Breedte [mm]1790
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1540
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]150
Koffer [liter]435
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
NA
Gewicht [kg]1543 (40 kWh)

Rijtesten

Lees hier onze rijtest.

Foto’s

Bekijk hier foto’s.

Beschrijving

De 2018 Nissan LEAF is een volledig elektrische auto die in Tokyo voorgesteld werd op 5 september 2017. De auto volgt de eerste generatie op, die geproduceerd werd van 2011 tot 2017.

De elektrische auto is sinds maart 2018 leverbaar als 40 kWh uitvoering. In 2019 komt ook een versie met een 60 kWh batterijpakket op de markt. De 60 kWh versie krijgt allicht de “E-Plus” benaming.

De 40 kWh LEAF wordt voorwielaangedreven door een 150 pk sterke elektromotor met 320 Nm koppel. Hiermee is hij 41 pk krachtiger dan het oude model. De auto heeft een officieel rijbereik (NEDC) van 378 km. Reken in de praktijk op 250 km.

Traag laden kan thuis via een standaard stopcontact of via een wallbox. De 40 kWh LEAF volledig vol laden via een gewoon stopcontact kan 15 tot 20 uur duren. Dankzij z’n 50 kW CHAdeMO lader kan de auto ook snelladen aan heel wat publieke laadpalen. In 40 minuten krijg je de accu zo tot 80% geladen.

De 60 kWh LEAF wordt eveneens voorwielaangedreven, maar heeft 200 pk ter beschikking. De auto zal een praktische range voorleggen van ongeveer 375 km.

De nieuwe LEAF is voorzien van ProPilot, Nissan’s tegenhanger van Tesla Autopilot. Met ProPilot kan de auto semi-autonoom rijden op de snelweg, en autonoom parkeren. ProPilot valt te activeren tussen 30 en 144 km/u.

18 reacties

  1. pekkie
    pekkie / 9-11-2017 / ·

    dit is 10000 minder dan de ampera , denk dat je de ampera bijna niet gaat zien op straat

  2. Vizz
    Vizz / 9-12-2017 / ·

    heeft ook veel minder range dan de ampera, ben benieuwd naar de prijzen voor de 60Kw Leaf

  3. Alexander Hajdu
    Alexander Hajdu / 9-12-2017 / ·

    Niet duidelijk of de batterij is inbegrepen in deze prijs ! Afwachten dus…

  4. pekkie
    pekkie / 10-3-2017 / ·

    spijtig , nog veel te duur voor de gewone man .
    wanneer komen er ev’s van 25000/30000 ???
    of is dit niet haalbaar ? er zitten toch minder onderdelen in , dus zo duur kan het toch niet zijn om ze te ontwikkelen

  5. FC1974
    FC1974 / 10-4-2017 / ·

    In de tekst staat dat de 378 km volgens NEDC is, maar in de tabel staat “EPA range” erbij, dit is verwarrend; ik neem aan dat het inderdaad NEDC moet zijn.

  6. Kevin Bogaerts
    Kevin Bogaerts / 10-4-2017 / ·

    De vermelde prijs is een prijs voor de zgn Leaf 2.ZERO Edition, met oa e-pedal en ProPilot (Bron: Mailing van Nissan). Ik vermoed dat er nog wel een basisversie zal uitkomen die dichter tegen 30K zit. Als ze bij Nissan Belgie slim zijn zetten ze de prijs onder 31K, zodat de wagen in aanmerking komt voor 3000 euro Vlaamse premie in 2018.

  7. Brambo
    Brambo / 1-9-2018 / ·

    met 40kw 378km rijden klinkt weinig geloofwaardig.
    Na al de sjoemelschandalen met verbrandingsmotoren zou de elektrische wagen voor verandering moeten zorgen door eerlijke cijfers te geven.
    Niet dus , gemiste kans.

  8. Benny
    Benny / 2-2-2018 / ·

    Vraagje: hoe is het gesteld met de zithoogte/H-point van de bestuurder bij de nieuwe Leaf? Ik ben nl. op zoek naar een (bij voorkeur volwaardig) elektrische wagen, maar een van de belangrijkste eisen is dus een hogere zitpositie (type SUV of monovolume à la Toyota Verso van mijn schoonvader). Qua model lijkt de Opel Ampera mij daarom wel wat, maar dat wordt blijkbaar een moeilijk verhaal…

  9. Tim
    Tim / 2-10-2018 / ·

    Benny, de bmw I3 zit zoals een monovolume. Een beetje tussen een SUV en een gewone auto in.

  10. Benny
    Benny / 2-21-2018 / ·

    Bedankt, Tim.
    Is de i3 de enige elektrische wagen die een hogere zitpositie biedt, of heeft iemand nog weet van/ervaring met andere elektrische wagens waarbij dit het geval is?

  11. Wim D.
    Wim D. / 2-21-2018 / ·

    De kia, de Mercedes b250e.

  12. Peter
    Peter / 2-24-2018 / ·

    Deze week nog eens langs gelopen bij mijn Nissan dealer. Uiteindelijk heb ik de wagen eens kunnen bekijken, voelen, besnuffelen… 🙂
    Tot zover het goede nieuws.
    Minder goed gaat het met de leveringstermijn. Ik bestelde mijn Leaf in de introductieversie 2.zero midden december. Ondertussen is de leveringsdatum opgeschoven naar half juni en staat de wagen nog steeds niet ingepland voor productie. Volgens de verkoper kan de productie de bestellingen niet bijbenen. Ondertussen zijn er in Europa blijkbaar meer dan 18000 van besteld.
    Ik kan het succes van de elektrische wagen alleen maar toejuichen maar Nissan gaat er voor moeten zorgen dat ze niet in hetzelfde straatje als de Tesla 3 terecht komen.

  13. van damme
    van damme / 3-23-2018 / ·

    Ik heb er eentje in mijn bezit en moet toegeven dat de wagen aangenaam rijdt.
    1 minpunt:de vooropgestelde afstand die je zou kunnen afleggen (tot 378 km) is sterk overdreven.
    mijn max afstand tot op heden is 220km en dan heb ik nog 10% overschot

  14. Stefan
    Stefan / 3-26-2018 / ·

    @Van Damme: als je de EV database zou geraadpleegd hebben, zou je gelezen hebben dat het rijbereik tussen het volgende zit : stadsverkeer in de zomer=360 km; snelwegverkeer in de winter=170km.

  15. Johan
    Johan / 7-23-2018 / ·

    Hoe zit het nu met de Opel Ampera-e ? 🤔
    Hopelijk kan Hyundai met de Kona-EV, wel volgen en….als ie rijdt zoals zijn benzinevariant, is er naar mijn inziens iets leuks op komst ! Dan is het dag Nissan, Opel, Tesla…denk ik….

  16. Verlinden
    Verlinden / 8-31-2018 / ·

    Wij zijn oudere mensen,en vinden de instap van de huidige electr. wagens VEEL,VEEL te laag.
    Onze tijd van lage wagens is voorbij. De prijs is volgens mij, voorzien voor de “groot” verdieners, of leasing, en kan het comfort & ruimte, VEEL, VEEL beter.

Laat een reactie achter

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!