De Citroën ë-C3 is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 255 km. De auto is vanaf Q2 2024 leverbaar in België.
Citroën ë-C3 prijs
Een Citroën ë-C3 kopen kan in België vanaf 23.300€ inclusief BTW.
Versie | Prijs |
---|---|
Citroën ë-C3 41kWh* | 113pk | FWD | 23.300€ |
Citroën ë-C3 prestaties
Prestatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 11,0 |
Topsnelheid [km/u] | 135 |
Vermogen [kW/pk] | 113 |
Koppel [Nm] | NA |
Aandrijving | Voorwiel |
Citroën ë-C3 actieradius
Type rijbereik | KM |
---|---|
Zomer - realistische actieradius | 290 |
Midseason - realistische actieradius | 255 |
Winter - realistische actieradius | 225 |
WLTP - officiële actieradius | 320 |
De realistische actieradius (“EGEAR-range”) is het rijbereik over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie in de zomer (15°C tot 25°C), de tussenseizoenen (10°C tot 15°C) en de winter (0°C tot 10°C). We nemen hiervoor standaard 90%, 80% en 70% van de WLTP-actieradius (TEH) voor respectievelijk de zomer, de tussenseizoenen en de winter (afgerond naar het dichtste veelvoud van 5). Wanneer tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 90%-80%-70% WLTP-range overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 90%-80%-70% WLTP-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt. Wanneer de actieradius geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.
Citroën ë-C3 opladen
In onderstaande tabel vind je een indicatie van de laadkosten en de laadtijd van een Citroën ë-C3 aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km wordt rekening gehouden met het verbruik in het tussenseizoen en met een laadverlies van 10%.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km | Tijd | |
---|---|---|---|---|
![]() | Thuis | 0,27€ | 4,8€ | 15u00 |
![]() | Publiek middelsnel | 0,45€ | 8,0€ | 3u15 |
![]() | Publiek snel | 0,75€ | 13,3€ | 0u30 |
✪ Publiek middelsnel: de kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Publiek snel: de kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Tijd: tijd om de batterij op te laden van 10% tot 80% in ideale omstandigheden. Thuis gaan we uit van een laadvermogen van 2,3 kW. Voor de laadtijd aan een publiek middelsnelle laadpaal, gaan we uit van een laadpaal met een vermogen van 22 kW (3-fasen AC), en houden we rekening met de snelste, eventueel optionele, boordlader van de auto.
Overige specificaties
Specificatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Batterijcapaciteit bruto [kWh] | 44,0 |
Batterijcapaciteit netto* [kWh] | 41,0 |
Realistisch verbruik [kWh/100km] | 16,1 |
Laadvermogen DC | maximaal [kW] | 100 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] | 11 |
Lengte [mm] | NA |
Breedte [mm] | NA |
Breedte met spiegels [mm] | NA |
Hoogte [mm] | NA |
Bodemvrijheid [mm] | 163 |
Draaicirkel [mm] | NA |
Koffer vooraan | frunk | NA |
Koffer [liter] | 310 |
Koffer | achterbank plat [liter] | NA |
Gewicht rijklaar [kg] | NA |
Dakbelasting [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | NA |
Trekgewicht [kg] | NA |
Zitplaatsen | 5 |
✪ Realistisch verbruik: realistisch verbruik in de tussenseizoenen (10°C tot 15°C) bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie.
Foto’s

Bekijk hier alle foto’s van de Citroën ë-C3.
We mogen starten met lachen met deze stofzuiger.
100% opgeladen 255km…
om de batterij geen pijn tedoen rijden tussen
80 en 10% = 255×0.7= 178km zomer
en in de winter een verbluffende 157km
Daarna snellader
Realistisch verbruik 16kWh/100km
Huidige prijs snellader 0.85€
100km rijden kost dan 13.6€
Dure grap dat is het
En dit allemaal voor slechts €24000.
Thuisladen is een beetje te optimistisch, en voor velen is dit geen optie, maar de doorsnee particulier heeft geen flauw idee hoeveel hij betaald voor zijn verbruik.
Time will tell, en los van de ideologen, verstand komt met de jaren, maar voor sommigen nooit.
Ervaringsdeskundige kom je maar op één manier.
Dus: Gaan met die banaan, en de ervaring volgt.
Het is om te beginnen een LFP batterij, vooral lachen dat mensen zich komen moeien met dingen die ze niet begrijpen.
@Pascal: thuisladen kan inderdaad niet iedereen (vooral niet in de stad) en voor wie in de stad woont of langsheen een lintbebouwing heeft ook niet iedereen altijd de vrije keuze om nu nog in een eigen laadpaal voor de eigen deur te voorzien.
Men zit in Vlaanderen nu eenmaal nog voor jaren opgescheept met de erfenis van dit historisch verleden.
Dat is idd een minpunt waar in de toekomst rekening mee moet gehouden worden.
Maar voor wie dat wel kan is het afsluiten van een energiecontract wel een vrije keuze. En dan zijn er wel degelijk contracten waar je dit jaar gemiddeld een energierekening van een 27 cent per kWh zou kunnen bekomen.
Maar daar moet men uiteraard eerst zelf wat moeite voor doen.
Wanneer de premie van 5000 € ook op deze auto van toepassing zou zijn zit je al aan een aankoopprijs beneden de 20.000 €. Al haalbaar voor veel autobezitters waarvan ook de statistieken keer op keer aangeven dat men geen honderden km per dag bij elkaar rijdt zonder halt te houden.
Verder hou ik persoonlijk rekening met een laadverlies van gemiddeld 15%. 🙂
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen, “anoniem” dan nog, zich als een duivel in een wijwatervat keren tegen elektrisch rijden en dat bij herhaling publiek moeten maken.
Ligt het je niet dan rij je toch gewoon verder met je diesel of benzineauto en blijf je je daar rijk rekenen.
Vooral lachen met Anoniem die zelfs niet weet dat je ook met een LFP maar oplaad tot 80% tijdens lange trips
En als de batterij koud (in de winter) heeft een hel is om die lfp snel te laden
Beste anoniem,
Vertel gerust wat er verkeerd begrepen wordt.
Als de batterij 10% (nog 20km) aangeeft en je bent nog steeds onderweg, dan begin je spontaan te zweten. Dan is het kiezen om te overnachten aan een publieke laadpaal, of hopen op een mirakel om nog een snellader te vinden/halen.
Een LFP batterij, is dat het type dat goedkoper is, zwaarder en gevoeliger voor slecht weer?
Trekhaak voor fietsen mogelijk op de e-C3 ?
Het enige dat ik kan bedenken in die discussie met anoniem is dat het voltage tussen een bijna lege en bijna volle batterij relatief vlak loopt (tov NMC). De software gebruikt voltage om de state of charge te schatten. Het zou dus wel kunnen dat je met LFP op een bepaald moment verrast wordt door snellere drainage. Dat is in theorie. Ik heb geen ervaring/ weet van iemand die daardoor zijn batterij al heeft leeggereden.
LFP kan je zonder veel nadelen steeds tot 100% opladen, dus je moet niet persé rekening houden met de 80% regel. Dat maakt dat een kleinere LFP batterij in de praktijk even bruikbaar is dan een grotere en duurdere klassieke NMC batterij. Dat is zeker geldig voor +90% van de ritten waarbij je de batterij niet leeg rijdt. Die paar keer per jaar dat je op een langere trip gaat en onderweg moet laden zal je wel eerder mikken op die 80%. Maar laat ons eerlijk zijn, niemand koopt een C3 om daar meermaals per jaar tot het Zuiden van Spanje te rijden. Dus een heel theoretische discussie om bij dit type auto’s het snelladen in de weegschaal te leggen, en dan ook nog te rekenen aan overdreven prijzen. In Frankrijk aan de Lidl stoppen en je kan laden aan 25 a 30 cent.
Bij een “klassieke” batterij valt dit ook mee hoor.
Wij laden indien mogelijk ook altijd op tot 100% en hebben daar nog geen nadelen van ondervonden.
BEV is bijna vier jaar oud en heeft bijna 70.000 km op de teller. Degradatie bedraagt ongeveer 5%.