De 17 nieuwe elektrische wagens op het Brussel autosalon

Skoda Citigo electric wallbox

Van 10 tot 19 januari 2020 gaat het autosalon van Brussel opnieuw door. We geven een overzicht van alle nieuwe productieklare elektrische wagens die er voor het eerst hun opwachting maken.

1. Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback 50 en 55

Audi brengt in Europese première de gloednieuwe e-tron Sportback mee naar Brussel, een SUV-coupé variant van de gewone e-tron. De e-tron Sportback tekent een theoretisch WLTP-rijbereik op tot 448 km (55 quattro) en kost minstens 72.000€ (50 quattro). Hij wordt leverbaar vanaf maart 2020. Lees er meer over hier.

2. DS 3 Crossback E-Tense

DS3 elektrische auto

Citroën’s luxedochter DS toont z’n eerste elektrische auto in Brussel. De DS3 E-Tense heeft een realistische actieradius van 280 km en kost minstens 37.700€. De eerste leveringen volgen begin 2020.

DS maakt ook van de gelegenheid gebruik om z’n nieuwe E-Tense FE20 te showen, een nieuwe elektro-racewagen voor het volgende Formule E seizoen.

3. Hyundai Ioniq

2020 Hyundai Ioniq PHEV

Hyundai brengt dan weer de gefacelifte Ioniq met grotere batterij mee. Voortaan gaat die met 38 in plaats van 28 kWh door het leven.

4. Mercedes EQV

Elektrische Mercedes EQV minibus opladen

De EQV, Mercedes’ eerste elektrisch minibusje, krijgt z’n Belgische première in Brussel. De EQV wordt leverbaar vanaf eind 2020. Lees er hier alles over.

5. Mini Electric

elektrische Mini Cooper S E

De gloednieuwe elektrische Mini komt naar Brussel. Mini’s eerste elektro-auto geraakt in de praktijk 190 km ver en kost minstens 33.100€.

6. Opel Corsa-e

Elektrische Opel Corsa e

Ook Opel brengt z’n nieuwe elektrische telg mee. De Corsa-e heeft een realistische range van 280 km, kost 30.495€ en de eerste leveringen volgen in de lente van 2020.

7. Peugeot e-208

Elektrische Peugeot e-208 laden

Nog binnen de PSA-groep komt de Peugeot e-208 naar Brussel. De auto heeft dezelfde aandrijflijn als de Opel Corsa-e en DS3 E-Tense, en quasi identieke specificaties. Voor 29.991€ rolt hij vanaf de lente van 2020 de Belgische dealers buiten.

8. Peugeot e-2008

Elektrische Peugeot e-2008 aan laadpaal

Het SUV-broertje van de e-208 mag ook naar Brussel afzakken. De e-2008 heeft een realistische range van ongeveer 260 km en kost minstens 33.120€.

9. Polestar 2

elektrische Polestar 2 zwart

Volvo’s elektrisch submerk Polestar brengt de nieuwe “2” mee naar de Heizel. Met z’n 78 kWh batterij geraakt deze in de praktijk ongeveer 400 km ver. Voor 59.800€ kan je hem vanaf volgende zomer kopen.

Polestar brengt overigens ook de plug-in hybride “1“, die slechts in beperkte oplage gebouwd wordt, mee naar Brussel.

10. Porsche Taycan

Porsche Taycan Turbo S opladen

Hoewel Porsche België het ons nog niet bevestigd heeft (update 19 december 2019: ze hebben ondertussen bevestigd dat de Taycan komt in z’n drie uitvoeringen – 4S / Turbo / Turbo S), kan het bijna niet anders dan dat ze de nieuwe Taycan meebrengen. De auto moet immers vanaf januari in de Belgische showrooms staan, dus dan heeft het autosalon de perfecte timing voor de lancering.

11. Renault ZOE

Nieuwe Renault Zoe tweede generatie

Op de Renault stand kan je de gloednieuwe Zoe gaan bewonderen. Deze beschikt nu over 52 kWh batterijcapaciteit, wat 15% meer is dan z’n voorganger. Bekijk hier alle specificaties.

12. Seat Mii electric

Seat Mii elektrisch

Bij Seat mag hun eerste elektrische auto naar Brussel. Met z’n praktijk-range van 200 km en basisprijs van 21.190€ is het financieel gezien één van de interessantste e-auto’s die in 2020 op de markt komen.

13. Skoda Citigo-e iV

Ook de Mii’s broertje, de Skoda Citigo-e iV (foto boven dit artikel) komt naar de Expo. Hij heeft identieke specificaties en wordt begin 2020 gelanceerd.

14. Smart EQ

elektrische Smart laden

De gefacelifte elektrische Smart maakt z’n Belgische première in Brussel.

15. Volkswagen ID.3

Elektrische Volkswagen ID.3 opladen

Bij VW mag de nieuwe ID.3, een elektrische hatchback met tot 430 km praktische actieradius, de stand sieren. De duurste 1st edition (+50.000€) modellen worden vanaf de zomer leverbaar. Voor de goedkopere uitvoeringen (vanaf ongeveer 30.000€) is het wachten tot 2021.

Ook de nieuwe e-Up (het drielingbroertje van de Mii electric en Citigo-e) komt allicht naar Brussel, maar die werd ons nog niet bevestigd door d’Ieteren.

16. Mazda MX-30

elektrische auto Mazda

Mazda brengt z’n eerste elektrische auto mee naar Brussel, de MX-30.

17. MG ZS EV

elektrische MG ZS opladen

Het Britse MG is terug, onder Chinese vlag. Ze brengen een elektrische SUV mee naar Brussel, de ZS EV, die in 2020 al op de markt komt. Lees er hier meer over.



47 reacties

  1. andy / 14-12-2019 / ·

    Geen enkele betaalbare dus ..ik blijf wachten op de seat minimo aangezien er geen opvolger van de twizy komt, geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om een elektrische daily driver te kopen .

  2. 5etienne goderis / 14-12-2019 / ·

    Technisch is een electrische auto eenvoudiger en goedkoper. Ze willen duidelijk de startkosten doorrekenen. Tot er eentje een reële prijs in de markt zet.. Wachten dus!

  3. Luc Baeyens / 14-12-2019 / ·

    Ik wacht tot de diesels weer toegelaten worden, of ga wonen waar die welkom blijven.

  4. kris VDM / 14-12-2019 / ·

    De betaalbare ev laat dus nog een tijdje op zich wachten.

    De hierboven genoemde prijzen zijn uiteraard de basisprijzen. Als je de Opel Corsa E en beetje aanleg met opties die andere EV’s hebben zoals verwarmde zetels (bespaard op energie om je te warmen in de winter tov. warmtepomp te gebruiken) kom je a al snel aan 34k. Voor een beetje serieuze EV auto kom je al gauw aan 35k gemiddeld. Ook de Peugeot e-208 kan je al configureren op de website, basis prijs is ook rond de 35k.

    Een tijdje terug was er sprake van de Dacia EV die voor 15k zou kunnen komen… Maar ik denk dat het sowieso meer zal zijn en vermoedelijk zal Renault de batterij laten leasen ipv in de prijs zetten.

    Voor sommige mensen zal een lease van de batterij betaalbaarder zijn ipv aankoop. Persoonlijk heb ik liever de eigendom van de volledige wagen inclusief de batterij.

    Onze gezinssituatie vraagt dan ook nog eens voor een wagen waarin 5 personen kunnen zitten. Dus de kleine modellen van de EV’s komen niet op de lijst te staan.het zal nog even duren vooraleer ons gezin en betaalbare (tweedehands) vijfzits EV kan aanschaffen.

  5. Bart / 15-12-2019 / ·

    De gefacelifte (nieuwe batterij) e-up momenteel verkrijgbaar voor 20000€ – 4000€ Subsidie. 16000€ voor 200 praktische km. Lijkt mij interessant voor de vlugge beslissers.

  6. Rudolf Van den Bergh / 15-12-2019 / ·

    startprijs ID 3 1st is 40.000EUR geen 50.000EUR.Basistechniek is 100% in orde 58KWh (netto) batterij met vloeistofkoeling en verwarming , laden 11Kw AC en 100Kw DC en is eigenlijk binnenin een grote auto en toch al redelijk goed uitgerust op de warmtepomp na. Is natuurlijk nog altijd veel geld

  7. Luc db / 15-12-2019 / ·

    Om langzaam in kerstmood te komen: Dank aan het team van egear !
    Voor alweer een heel jaar informeren over de wereld van de elektrische voertuigen.

  8. Stefan / 15-12-2019 / ·

    @Rudolf: op de warmtepomp na, wat bedoel je?

  9. Jan De Koninck / 16-12-2019 / ·

    Ik wacht nog steeds en stel al mijn hoop op de Sion van SONOMOTORS. Een goedkopen ev met zonnepanelen. Ik heb rr een testrit mee gedaan. De auto is ruim, heeft een trekhaak en laadt zichzelf voor een deel op via de zon.

  10. Kurt Maes / 16-12-2019 / ·

    Elektrische auto’s zijn voor een particulier nog behoorlijk duur ….
    De politiek heeft een verkeerde beslissing genomen door de premie vanaf 1/01/2020 te schrappen….
    Die MG is een mooie EV….live zien en proefrit maken en dan oordelen ….

  11. Johan / 16-12-2019 / ·

    Niet kopen al die eerste modellen. Je betaalt gewoon de opstartkosten en de overheid heeft dat ook door. Het kan allemaal veel goedkoper maar de modale wagengebruiker moet dit signaal duidelijk naar de producenten maken. Zo produceert AUDI een EV Q2 versie in China en is daar enkel voor de Chinese markt. Audi laat gewoon de Europese markt vallen. Zij verkopen hier liever aan de volle pot. De modale Europese wagenbezitter laat zich toch uitzuigen. De prijzen van alle wagens springen hier echt de pan uit! Reken maar gerust op factor x2,5 voor de verkoopprijs t.o.v. de totale productieprijs!

  12. van gorp / 16-12-2019 / ·

    @ kris vdm
    wat de lease batterij bij renault betreft,
    je hoeft die niet te huren he,je kan ze ook aankopen.
    renault is bij mijn weten de enige die de kans geeft om te kiezen,owel een extra investering van ongeveer 8000e,ofwel in maandelijkse bedragen,en de zekerheid op een blijvend goeie batterij,ook na de meestal 7 jarige garantieperiode bij de meeste merken.
    trouwens wanneer ik het bedrag van de batterij moet besteden aan een autolening betaal ik ook maandelijks…
    dus ja ik huur.

  13. Arthur / 16-12-2019 / ·

    1. Elektrische auto’s zijn niet duur maar worden duur verkocht. Voorbeeld: Renault Kangoo kost ongeveer 14k€. Voor de ZE versie hale ze daar de duurste en meest complexe componenten uit, zijnde motor, versnellingsbak, koppeling, en computer om het geheel redelijk “proper” te laten draaien. Daar stopen ze een (goedkope) elektrische motor in (elektrische motoren zijn niet complex en eigenlijk zeer goedkoop, en veel minder hoogovenmaterialen), en zonder batterij vragen ze daar dan het dubbele voor??? Ik begrijp dat niet. Een Kangoo ZE kan zonder batterij geen 10k€ kosten, maar niemand antwoordt mij op die vraag waarom de vraagprijs zo hoog is.
    2. Er wordt nog altijd gewerkt met de (dure?) Lithium-ion batterijen, terwijl er veel goedkopere en betere batterijen ter beschikking zijn. Zoek maar naar de AUDI A2 die in 2010 met zo’n batterij 600km reed op één lading met alle toeters an belle aan, na de rit nog niet leeg was, en oplaadde in 10 minuten. WAAR ZIT DIE BATTERIJ???
    3. meer dan 100 jaar geleden vond Nikola Tesla een systeem uit om draadloos elektriciteit over te brengen. Philips demonstreerde dit in de jaren 70 in het Evoluon in Eindhoven (nu helaas gesloten). Die technologie is perfect bruikbaar voor dagelijks toepassingen, maar wordt enkel gebruikt om smartphones, tandenborstels en vibrators op te laden.
    4. Koppel dat aan superefficiënte zonnepanelen in je dak.
    5. Gebruik ook de superefficiënte Russische motor (die nu enkel in India wordt geproduceerd en gebruikt) …

    Komt nu echt niemand op het idee om de meest efficiënte technologieën te combineren? Of steekt de oliemaffia hier (weer?) een stokje voor?

  14. IvoB / 16-12-2019 / ·

    @Jan De Koninck: is er bij Sonomoters weer geen uitstel van productie, verhoogde prijs en nieuwe kapitaalronde om het hoofd boven water te kunnen houden?

  15. IvoB / 16-12-2019 / ·

    Stefan / 12-15-2019 / ·
    @Rudolf: op de warmtepomp na, wat bedoel je?

    Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij het een minpunt(je) vindt dat de eerste editie (instapmodel met extra’s) nie tis uitgerust met een WP voor de verwarming. Met een WP zakt bij extreme buitentemp. het elektrisch verbruik en stijgt dus ook de range.
    Zelf vind ik het in de praktijk niet zo’n nadeel. De range winst die je er bij een WP haalt – als je economisch rijdt en verwarmt – is eerder aan de kleine kant.

  16. Ronald / 16-12-2019 / ·

    Het laden is de achilleshiel tot op vandaag!
    Alleen goed voor wie aan huis kan laden.
    Het laden duurt ook veel te lang ,en is dus in de praktijk zeer frustrerend !
    China heeft al door dat waterstof de betere oplossing is ,alhoewel !
    De batterijen die zeer snel kunnen geladen worden ,daar is men nu mee bezig… Afwachten is de goede raad .

  17. Boris Wouters / 16-12-2019 / ·

    Wie van jullie gebruikt dagelijks een electrische wagen? Niemand?

    Wij wel! Met een bereik van +_ 200km kunnen we +_ 95% van onze verplaatsingen dekken, we hebben nog een diesel die we enkel gebruiken voor vakanties en lange afstanden. Plan is om hem te vervangen door een stekker hybride.

    We hebben de plaats en mogelijkheid om thuis te laden aan nachttarief en aan een gezapige 6.5KW. Na een jaartje en 30.000km komen we aan 4 EUR/100km. Geen oliewissels, geen remblokken vervangen, nada. Enkel wat ruitewisser vloeistof bijvullen. Af en toe gebruiken we een publieke laadpaal als we eens wat langer van huis zijn.

    Geen inschrijvings taks betaald, geen wegenbelasting, nada.

    Wagen met 4 jaar premium garantie gekocht en 3.000km op de teller dus met 25% korting, iets duurder dan een goed uitgeruste compacte wagen.

    Rijden: een zaligheid. Iedereen in het gezin neemt de zeer vlotte en stille electrische wagen als het maar even kan.

    Comclusie voor ons: heerlijk en comfortabel zoeven, geen vuil stof uitsoot en op 6 jaar niet duurder dan een trillende en brullende verbrandingsmotor.

    Een electrische wagen met 450km rijbereik hebben we niets aan want die krijgen we thuis niet volledig geladen op een nacht en we zien dat 95% van ons dagelijks gebruik onder de 200km ligt. Voor het prijsverschil huur je al eens een auto voor de jaarlijkse ski-trip naar de alpen…. geen gedoe met onderweg laden.

  18. IvoB / 16-12-2019 / ·

    In de ‘vooruitstrevende referentieregio Vlaanderen’ misschien wel.
    In Nederland (je moet dus heus niet tot in China gaan om verschillen aan te tonen) werd net de 50.000 ste laadpaal geïnstalleerd.
    In Vlaanderen barsten ze van ‘ambitie’ omdat ze van plan zijn 600 nieuwe laadpalen bij te plaatsen (met de nadruk op ‘plannen’).
    Op één jaar tijd is het aantal FEV personenauto’s er trouwens bijna verdubbeld. Blijkbaar is de ‘Jan Modaal’ in NL iets meer bemiddeld dan zijn zuiderbuur? Of zou er iets anders aan de hand zijn? 🙂

  19. IvoB / 16-12-2019 / ·

    Ronald / 12-16-2019 / ·
    Het laden is de achilleshiel tot op vandaag!
    Alleen goed voor wie aan huis kan laden.
    Het laden duurt ook veel te lang ,en is dus in de praktijk zeer frustrerend !

    Begrijp niet wat er zo frustrerend is om thuis – meestal al slapend – je BEV op te laden aan 7 Kw, 11 kW of 22 kW. Duurt in theorie (niet in de praktijk want niemand is zo gek zijn auto, ook niet een fossiel, volldig leeg te rijden voor hij terug gaat tanken/laden) voor een batterij met een autonomie van 400-500 km dus 3 tot 9 uur.
    Er is ook niets frustrerend aan het feit dat je voor of na een winkelbeurt niet eerst nog vlug naar een tankstation moet maar gewoon voor je periodieke winkelbeurt eerst kan parkeren op een voorbehouden parkeerplek en tijdens je shoppingtour – soms zelf gratis – kan bijladen tegen 48 kW (of tot 342 km/uur).
    En langs snelwegen bereik je soms al een veelvoud van die snelheid.

  20. van gorp / 16-12-2019 / ·

    @ boris wouters
    jawel ik ben ook een van de zeer tevreden ev rijders,
    en kan de voordelen ervan alleen maar beamen.
    al dat geleuter over die nutteloze(voor 95% van de verplaatsingen)dure snelladers komen meestal van mensen die er geen snars van afweten en alleen verdergaan op ‘van horen zeggen’
    nul ervaring…..
    ik laad zelfs met een basis 3.7kw paal en die voldoet prima,ma ja ik heb de gewoonte om snachts te slapen.

  21. Boris Wouters / 17-12-2019 / ·

    Ik wil nog even toevoegen dat in tijdens de 20 minuten boodschappen in de nieuwe Lidl in Mechelen (met een dak vol zonnepanelen) mijn wagen aan de GRATIS 50KW laadplaal hang en dus een 100km bereik kadeau krijg van Lidl.

    Wie krijgt er bij het shoppen 5 liter diesel of benzine getankt terwijl hij boodschappen doet?

    Het is datt ik niet het geduld heb om dagelijks boodschappen te doen 🙂

  22. IvoB / 28-12-2019 / ·

    Boris Wouters / 12-16-2019 / ·
    Wie van jullie gebruikt dagelijks een electrische wagen? Niemand?
    ————————————————–
    Toch wel.
    Niet persoonlijk dagelijks maar toch dagelijks iemand van het gezin. 🙂
    En daarbuiten geen andere auto meer.
    Begint wel op te vallen dat de echte EV gebruikers doorgaans positief ingesteld zijn tov hun EV en de luidste kritiek meestal komt van diegenen die nog nooit meerdere dagen een EV gebruikt hebben.
    Dus bedankt voor weer een positieve bijdrage van een ervaren gebruiker!

    Alleen met je laatste paragraaf ben ik het niet volledig eens. Onze EV heeft wel een 64 kWh accu aan boord (420-530 km range)en die krijgen we steeds volgeladen aan de eigen laadpaal (7.2 kW maar staat doorgaans ingesteld op 4 kW omdat de loadbalancer nog niet actief is).
    We rijden nl. (niemand denk ik) de EV dagelijks niet volledig leeg. In de praktijk moet je dus bijna nooit van 0 naar 100% opladen. Dus eerder van 30 naar 90%.
    En 40 kW op een nacht opladen is meestal geen probleem. Desnoods schakelen we sporadisch over naar 7.2 kW en is de volledige batterij op een nacht volgeladen.
    In de praktijk laden we echter 1 x per week bij aan het Lidl DC50 station tot 80% (20-30 min)en de resterende 20% aan het thuisstation (dus nog een 3 uur verder laden tegen 4kW.

    ps. Liefst niet dagelijks aan de Lidl in Muizen komen laden of we moeten afspraken gaan maken. 🙂

  23. BrunoV / 29-12-2019 / ·

    Hier nog iemand die een EV voor dagelijks gebuik heeft, 35.000km per jaar. Laden vooral thuis, soms onderweg (IONITY) en wij raken overal. Ook op vakantie: al tweemaal Oostenrijk, een keer Italië, Denemarken en Zweden. En veel kleinere trips naar de zee, Limburg, de Ardennen,….
    En qua betaalbaarheid: wij zijn particulieren en wij hebben die EV juist gekocht omdat het één van de minst dure auto’s is van dat formaat. Reken TCO ipv aankoopprijs en je zal zien dat een EV vaak goedkoper is dan een alternatief op fossiele brandstof.

  24. Herman / 29-12-2019 / ·

    @bruno , tco is een gevaarlijk begrip, toch zeker in belgie en met auto’s. Remember 2010, toen kreeg je een ecopremie voor een (kleine) diesel, of de zonnepanelen saga. Want je kan er donder op zeggen, de kost van een ev zal stijgen. Op het einde van de rit (binnen 2-3 jaar) zal er geen verschil meer zijn tss een fossiele auto of een ev

  25. Tijl / 30-12-2019 / ·

    De auto is de melkkoe bij uitstek voor de staat. Na een goedkope periode waarin de kapitaalkrachtigen zich een rijkelijk gesubsidieerd model kunnen aanschaffen om er tax free en met soms kosteloos energieaanbod (Tesla) zal het roer weer worden omgegooid want in 2019 werd er een miljoenen tekort vastgesteld bij de belastingen . Door de hoge aanschafprijzen en gelijktrekken van taksen blijft er weinig aantrekking voor EV over.Het milieueffect is minimaal behalve wegvallen (of verplaatsing) van CO2 en NOx productie. Als je echter een lifetime traject-evaluatie (= productie-comsumptie-afvalverwerking) van een EV vergelijkt met een verbrandingsmotor auto blijkt een EV ook een grote vervuiler te zijn.

  26. David Sommen / 30-12-2019 / ·

    Tijl, laat over die laatste uitspraak je bronnen maar eens zien. Want alle wetenschappelijke studies die ik ken bewijzen juist dat EVs een echt milieuvoordeel hebben dat enkel groter wordt. Batterijproductie wordt steeds groener net zoals stroom zelf. In het slechtste geval (100% kolen, wat in België nooit voorkomt) heeft de EV nog steeds een significant bv lagere uitstoot. Dit argument dat EVs even vervuilend zijn zonder staving begint mijn voeten uit te hangen.

  27. IvoB / 30-12-2019 / ·

    Herman / 12-29-2019 / ·
    @bruno , tco is een gevaarlijk begrip, toch zeker in belgie en met auto’s. Remember 2010, toen kreeg je een ecopremie voor een (kleine) diesel, of de zonnepanelen saga. Want je kan er donder op zeggen, de kost van een ev zal stijgen. Op het einde van de rit (binnen 2-3 jaar) zal er geen verschil meer zijn tss een fossiele auto of een ev
    ————————————————-
    Mijn PV installatie is al jaren uitermate rendabel ondanks wisselende beslissingen van de overheid (en door bij installatie al in te spelen op komende maatregelen die je toen al zag aankomen).
    Minder winst is nog steeds winst en geen verlies.

    Als je TCO beschouwt als een eeuwig vaststaand gegeven moet je zeker niet gaan beleggen noch investeren. Dan moet je gewoon “eeuwig” blijven afwachten en waarschijnlijk ook voortdurend blijven afgeven op zij die wel de stap zetten en niet achter de feiten blijven aanhollen.

    Wat betreft het verschil tussen EV en fossiel ga je er dus maar gemakshalve van uit dat de kostprijs van fossiel stabiel gaat blijven en deze van EV gaat stijgen naar het huidige niveau van fossiel?
    Dat de kostprijs van EV zal stijgen ben ik ook van overtuigd (en is reeds ingecalculeerd). Dat de kostprijs van fossiel stabiel gaat blijven op het huidige niveau? We zullen zien wie er binnen dit en vijf jaar voor een onaangename verrassing zal komen te staan.
    Ik in elk geval niet (in plaats van af te wachten tracht ik steeds een paar stappen voor te blijven).

  28. IvoB / 30-12-2019 / ·

    David Sommen / 12-30-2019 / ·
    Tijl, laat over die laatste uitspraak je bronnen maar eens zien. Want alle wetenschappelijke studies die ik ken bewijzen juist dat EVs een echt milieuvoordeel hebben dat enkel groter……
    ————————————————-
    Ontkenners hebben lak aan deugdelijk wetenschappelijk bewijs (je weet wel, maakt deel uit van dat wereldwijd complot). 🙂
    Ze houden het meestal bij “buikgevoel” en de vreemdste complottheorieën om toch maar eigen gedrag niet te moeten wijzigen.
    Ze trachten te overtuigen heeft dus meestal geen enkel nut.

  29. Herman / 30-12-2019 / ·

    @ivob tuurlijk jij je niks aan van tco, wagen van de firma de baas neemt het risico. Ik denk dat ik veel meer van beleggen en investeren afweet dan jij. De overheid is in deze onbetrouwbaar, de laatste jaren is de burger reeds meermaals bedrogen. De ecopremie op kleine disels, de zonnepanelen en daarna de turteltaks. Dat de EV een marginaal verschijnsel blijft is daaraan te danken. Trouwens je bent toch niet naief om te denken dat EV in fiscale gunst gaat blijven? Ik zie zo een paar compenserende maatregelen opdoemen: verkeersbelasting op basis van her gewicht van de auto (komt al in brussel), extra taksen op electriciteit voor grootverbruikers, een km heffing voor iedereen (tarief afhankelijk van het gewicht). Kan je de mensen ongelijk geven als ze afwachten? Voor dezelfde auto in EV vorm betaal je 20000 euro meer, daarvoor kan je al veel benzine kopen

  30. Herman / 30-12-2019 / ·

    @ivob en dat er binnen afzienbare tijd serieus gaat gesleuteld worden aan de taksen op fossiele brandstof durf ik inderdaad erg aan twijfelen en dit om de volgende redenen: na de protesten van de gele hesjes denken de meeste politici 3x na voor ze onpopulaire maatregelen gaan nemen. Zeker in belgie waar amper 2% EV zijn. Ook zit er geen enkele politieker te wachten op een taks die zijn naam draagt. De Turteltaks was de politieke doodsteek van annemie turtellboom. En ben weyts heeft rap zijn kar gekeerd over de km heffing toen ze het de Ben taks begonnen te noemen. Idem voor groen die dachten ook dat ze de verkiezingen gewonnen en gingen frontaal tegen de salariswagen vechten, met een hilarisch interview tot gevolg waar Calvo met de billen bloot stond. Neen , op een symbolisch bedragje na ,zal er de eerste jaren niet veel bewegen aan de brandstofprijzen

  31. IvoB / 30-12-2019 / ·

    @ivob tuurlijk jij je niks aan van tco, wagen van de firma de baas neemt het risico. Ik denk dat ik veel meer van beleggen en investeren afweet dan jij.
    ————————————–
    Denk dat je verkeerd bent geïnformeerd.
    Ter verduidelijking:
    1. Ik heb nog nooit in mijn leven een salarisauto gehad.
    2. Als werkgever neem je bij het verstrekken van een cafetarieplan nauwelijks bedrijfsrisico. Integendeel (toch niet als je weet waar je mee bezig bent). Je hebt, zoals blijkt uit je uitspraken, geen flauw benul hoe een cafetariaplan werkt voor werkgever en werknemer.
    3. Gezien ik je niet persoonlijk ken weet ik niet hoeveel je van beleggen en investeren kent. Ik ga daar dan ook geen uitspraken over doen. Dat jij dat wel kan laat ik dan maar voor jouw rekening.
    Ter info zodat je je volgende uitspraken niet meer moet baseren op veronderstellingen: begin vierde kwartaal 2018 – 7 jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd – volledig gestopt met werken en leef nu – vrij van iedere druk en inmenging van derden – van mijn inkomsten uit bijeengespaard vermogen.
    Zo slecht zullen mijn inzichten dan wel niet geweest zijn? (netto, na afhoudingen, 36.000 € per jaar te besteden, niet de jackpot maar ik kom daar ruim mee rond).
    4. Dat de overheid niet altijd een betrouwbare partner is weet ik ook wel. Daarom bereid ik me daar grondig op voor. Net zoals je dat moet doen met iedere andere (zaken)partner. In plaats van er over zitten te zeuren en treuren en ondertussen ter plaatse te blijven trappelen “in de hoop op beter en misschien komt het later wel”.
    Overheidspremies laat ik trouwens meestal – niet altijd – aan mij voorbijgaan (want ze houden meestal een verbintenis of een beperking in).
    5. Uiteraard blijft EV niet eeuwig in de fiscale gunst. Waar beweer ik dat? Daarom dat je juist flexibel moet zijn en met veranderingen moet kunnen omgaan, of beter nog er op moet anticiepren om de massa volgers (die altijd te laat op de kar springen en bijgevolg steeds de pineut zijn) een stap voor te blijven. Net zoals bij beleggen/investeren is een een tijdstip van instappen en komt er een tijd van over-/uitstap.
    6. Uiteraaard geef ik mensen ongelijk dat ze afwachten. Op wat wachten ze dan eigenlijk? Tot het te laat is? Tot de opportuniteit voorbij is? Tot er een allesomvattende oplossing komt die nooit meer wijzigt, Zo ga je idd behoren – zoals reeds meermaals benadrukt – tot de eeuwig wachtenden die uit frustratie alleen nog maar verzuurd hun ongenoegen kunnen uiten omdat ze blijkbaar altijd de boot missen en weigeren daarvoor naar zichzelf te kijken.
    7. Inzake EV (en in steeds meer zaken) kan je Vlaanderen niet als voorbeeld nemen. Dit is een regio aan het worden – of ze zouden zich heel vlug moeten herpakken – die op zowat alle domeinen terrein verliest en – als ze zo verder doen met teruggrijpen naar een nostalgisch verleden dat er in werkelijkheid niet eens geweest is – op weg is een technologisch ontwikkelingsgebied te worden.
    8. Als je denkt dat Vlaanderen (en zijn huidige politici) mondiaal het wereldbeeld gaat bepalen of een uitzonderlijke regio gaat worden die – ongevoelig voor invloeden van buitenaf – tegen de stroom kan gaan oproeien, veel geluk gewenst dan.

    Mij allemaal niet gelaten hoor. Wacht rustig af op wat komen gaat. Het zal zichzelf allemaal wel “vaneigens” oplossen. (not :)-) ).

    ps. Wat betreft de regio met parkeertoren aan de in/uitvalsweg waar we het eerder over hadden en je vooropstelde “we zullen zien in 2025” mag je van mij gerust de datum al twee jaar vroeger bijstellen. Project is goedgekeurd en voor uitvoerbaar verklaard, incl. 120 parkeerplaatsen met individuele laadpalen voor EV. Tegen 2025 zal dat – terwijl jij nog zit te wachten op Godot – zelfs al serieus aan het renderen zijn. 🙂

  32. Herman / 30-12-2019 / ·

    @ivob , heb eens wat informatie bijeengesprokkeld over de TCO van de opel corsa en ecorsa. Officieel vergelijk door opel: de corsa 1.2 benzine (14500 euro) vs de e corsa (36000 euro). Vergelijk is gebaseerd op 10000 km per jaar. Resultaat: inderdaad de EV is 50 euro per maand goedkoper, dat is 600 euro. Dus na 35 jaar begint de EV te renderen.. Dus ja de verkopers hebben nu wel hun mond vol over TCO, maar als je appels met appels vergelijkt schieten ze nu nog tekort (je moet natuurlijk geen tesla model 3 vergelijken met een BMW M3).
    Ik weet niet over welke parkeertoren je hebt maar die in Anderlecht aan de ring staat er en is in gebruik, alleen staan er behoorlijk weinig auto’s op

  33. Herman / 30-12-2019 / ·

    @ivob trouwens ik heb 30 jaar met een firmawagen in diverse en in diverse functies gereden. Het is altijd het bedrijf die least, de auto staat op naam van de leasemaatschappij en het personeelslid is gebruiker en betaald, al of niet, een vergoeding. De risico’s liggen altijd bij het bedrijf en bij de leasemaatschappij. Uiteraard zullen ze zich daarvoor indekken, maar die meerkost is niet zomaar aftrekbaar . Bij cafetariaplannen ligt dat anders omdat daar het personeelslid met zijn dertiende maand een auto ‘krijgt’, dat is een beetje een sigaar uit eigen doos

  34. Patrick Stassijns / 30-12-2019 / ·

    Ik heb op 11 december 2019 de Skoda Citigo iV besteld, een kleine gezinswagen met een reële actieradius tussen 200 en 350 kms, voldoende voor 95% van mijn verplaatsingen.
    Verwachte levering in juni 2020.
    Mét opties zelfgekozen kleur én extra sleutel komt de all-in-prijs op 21.900 €. Bovendien heb ik, zoals het betaamt, mijn vorige wagen ‘opgereden’, vrijwel geen restwaarde meer. Daar krijg ik wel nog 4000€ recyclagepremie voor.
    En daar ik de auto nog dit kalenderjaar heb besteld, heb ik ook nog recht op de Vlaamse toelage van 4000€.
    Maw: OP FINANCIEEL VLAK zal ik uiteindelijk voor 13.900€ een splinternieuwe, volledig elektrische wagen bezitten zonder BIV en zonder jaarlijkse verkeersbelasting, met zeer weinig onderhoudskosten, véél goedkoper tanken thuis, plus later hogere restwaarde.
    QUA COMFORT zitten er standaard zonder meerprijs een aantal opties in waarvoor je bij andere wagens moet bijbetalen, zoals airco, verwarmde ruiten én zetelverwarming. Plus het aangename en geluidsarme rijden zelf natuurlijk.
    Het ECOLOGISCHe aspect, daar heb ik het zelfs nog niet over gehad…

    Voor mijn type gebruiker én mijn verwachtingen heb ik een topaankoop gedaan, langer wachten had geen zin !

  35. Peter Erauw / 4-1-2020 / ·

    Goedemiddag,

    Ik ben pas “lid” sinds deze middag en heb met grote interesse dit discussieforum gevolgd.
    Thuis heb ik zonnepanelen, die het overschot van hun elektriciteitsproductie in het elektriciteitsnet pompen.
    Heeft iemand ervaring met de installatie van thuisbatterijen, voor stockeren van dat overschot om maximaal een FEV op te laden ?
    Thanks bij voorbaat !
    Peter Erauw

  36. Hans Decouttere / 4-1-2020 / ·

    Beste oplossing is waterstof. Enkel Belgie moet nog wakker worden en dit door het plaatsen meer oplaadpunten voor waterstof . Op vandaag zijn er nog maar 2 , maar is Duitsland komt er iedere maand één bij . Toyota , Audi, Mercedes en andere zijn er al mee bezig

  37. pekkie / 5-1-2020 / ·

    peter het net is je batterij , zet je zoveel op als je kan en daarna haal je eraf wat je terug nodig hebt . thuisbatterij is veel te duur

  38. Marc Philibert / 5-1-2020 / ·

    Het probleem is dat er meerdere “problemen” zijn ivm elektrisch rijden in de gedachten van Jan Modaal.
    Ziehier enkele(lijstje is waarschijnlijk niet volledig en ook niet volledig correct) …
    1)OVERHEID: fossiele brandstoffen zijn onderworpen aan DIVERSE taksen en belastingen … elektriciteit nauwelijks + wat we betalen aan elektriciteit hier in België gaat naar buitenlandse handen want België heeft geen Belgische energie centrales meer … tja dat ligt aan “die goede politiekers”
    VANDAAR dat er maar weinig elektrische laadpalen staan … aan EV verdient de Belgische staat hoegenaamd niets als je vergelijkt met een klassieke brandstof. En ja als er waterstof tankstations bijkomen zullen ze daarop wel de nodige taksen en accijnzen beginnen te heffen. VANDAAR ook dat ge veel positieve berichten in de media ziet opduiken tvv waterstof … a propos: waterstof is vele malen explosief gevoeliger dan LPG … wil dat nu de reden zijn waarom LPG nooit een hit is geweest … wegens “ik wil zo een bom niet in mijn garage” … waterstof is tientallen maal ERGER !!!!!!! Waterstof is het MEEST explosieve gas ter wereld …!!!!
    Besluit : IK WIL DAT NIET!!!!!
    2)TANKEN : WIJ zitten nog vastgeroest in ons hoofd dat dit EEUWIG duurt en zien al FILES aan de ZELDZAME LAADPALEN als we ALLEMAAL TEGELIJKERTIJD moeten gaan tanken … EV kan je thuis op uw dooie gemakske aan nachttarief tanken … uren aan een stuk … zoals U wil.(ik lees hier zelfs dat er al een “goedkoop” warenhuis U gratis laat tanken,toegegeven hiervan had ik nog niet gehoord. Het is voor dat “goedkoop” warenhuis dan ook niet de grote kost want op een half uurtje “tanken” kan je maar voor enkele euro’s electriciteit laden …als het al zoveel is…)
    3)RIJBEREIK: schrijf eens gedurende 1 maand, of meerdere maanden, elke dag smorgens en savonds uw km-stand op en ga eens met deze lijst van gegevens op een vrije zondag, rustig op uw dooie gemakske, aan het werk en becijfer “de dagelijkse gereden KM’s” … je zal versteld staan hoe WEINIG, of misschien zelfs HELEMAAL NIET, je OVER of BOVEN die max km zit…het neemt uw angst van stilvallen onderweg weg.
    4)DISCIPLINE: maak er de gewoonte van als van het werk komt, of je komt van de laatste rit ’s avonds thuis om uw wagen aan te sluiten aan de lader …
    5)AANKOOPPRIJS: TE HOOG, VEEL TE HOOG een elektrische motor kost maar een fractie van een verbrandingsmotor + geen dure inspuiting van brandstof te voorzien + geen dure, door diverse sensoren gemonitorde uitlaat te voorzien.

    PS: ik zit al 31 jaar in de elektrische heftrucks, als technieker, en als de aankoopprijs zakt koop ik mij een elektrische auto want ik weet welke voordelen dit allemaal biedt.
    En bijkomend kan ik vanuit mijn beroepswereld vertellen dat er ivm batterijen dat er razendsnel verbeteringen aan batterijen komen en al zijn.
    In dit en 5 jaar moet ge echt niet meer 4h laden … moet ge niet meer in pluggen om op te laden …

    PPS: En in een jaar of 10 hebben al een heleboel Belgen geen persoonlijke wagen meer maar een “deelwagen” als het niet sneller is,bestaat trouwens nu al.
    (EN als TESLA ea het klaarkrijgen dat hun vervoersmiddelen autonoom rijden moeten we gewoon via een “appeke” een vervoersmiddel aanvragen dat ons ter plaatse komt ophalen, al dan niet met andere personen al reeds aanwezig, en het vervoermiddel zet ons af op de afgesproken plaats … ook tijdens het weekend om te gaan winkelen, uitstapjes, … enz) toekomstmuziek … nee nee nee en nog eens nee … er rijden op wereldvlak van zulke autonome vervoersmiddelen al MILJOENEN rond.
    Het is trouwens DE STERKST GROEIENDE AUTOMARKT TER WERELD en welke investeerder heeft naar zulke enorm groeiende markt geen oren denken jullie … zeker de globale auto-industrie is hiervoor zéér gevoelig … volgens mij is dit ook een van de redenen dat we de laatste tijd zoveel horen ivm overnames en samenwerkingen tussen verschillende autoconstructeurs … samen staan zij sterker … want er bestaan, heden, reeds ondernemers op wereldvlak die zulke voertuigen aanbieden en de daarbij horende infrastructuur ivm opladen en aankoop/investering van die vervoersmiddelen … alleen in Europa is het voorlopig windstil … en zekers in België)
    Tel uit Uw winst … geen aankoop wagen … geen onderhoudskosten(al zitten beide natuurlijk wel in “gebruiksprijs” inbegrepen) … geen garage of parking thuis … geen parkings langs de straatkant te voorzien voor het parkeren van bewonersauto’s …
    auto defect:batterij leeg … de defecte/lege auto roept zelf een vervangwagen op …laat die herstelling of dat laden maar een godganse dag duren, maakt niet uit, U stapt over in een andere wagen … daar kan den NMBS eens een puntje aan zuigen als hunne trein stilvalt me dunkt … allez laat uwen fantasie maar eens een keer goe gaan(dat ontspant echt, zo er op los fantaseren echt waar, moet je eens doen, uw gedachten volledig laten afdwalen … no stress moment…)
    De groeten van een dieselrijder(OPEL vivaro van 2004 … het zal waarschijnlijk wel mijne laatste met verbrandingsmotor zijn … maar hoop toch nog tot 2022 zonder al teveel technische zorgen te blijven rijden in de hoop dat de aankoopprijs daartegen wat gedaald is …)

  39. Geert Tamsyn / 6-1-2020 / ·

    Hans Decoutere, dat waterstof niet doorbreekt is toch normaal: de energiebehoeften voor productie, stockage en distributie zijn gigantisch, waardoor H2-auto’s 3 keer minder energie-efficiënt zijn dan EV. Bovendien kost zo’n pomp 1,8 tot 2 miljoen, terwijl die hoogstens 35 tot 40 auto’s per dag kan bedienen, kan dus onmogelijk rendabel zijn. In Noorwegen dachten ze ook dat H2 de toekomst was, ze hadden daar al 10 pompen. Daarvan zijn er 8 weer gesloten wegens gebrek aan belangstelling, van de overige 2 is er dan eentje ontploft, waarna ze de andere ook gesloten hebben. Maar die laatste twee gaan misschien wel weer open, als ze een beetje van de schrik bekomen zijn.

  40. van gorp / 6-1-2020 / ·

    wat die appeke’s en autonoom rijden betreft,
    als ik niet zelf wil rijden bel ik wel een taxi,
    tegen de chauffeur kan je tenminste nog praten…………..
    degoutant rijkeluisspeelgoed dat weer maar eens opgedrongen wordt door de elite!

  41. Kris VDM / 10-1-2020 / ·

    waar ik eerder al zei van de betaalbare EV’s, ik constateerde dat de “oude” e-Golf (model van 2017n zijnde Golf VII reeks) nu bij VW vanaf 24.990 staat.

    dat is al prima doenbaar
    hiermee is dit flink beneden de prijs van de nieuwe e208/Corsa-e en biedt meer ruimte binnenin

  42. Kris VDM / 10-1-2020 / ·

    vergeten te melden dat dit de (tijdelijke) salonaanbieding is van VW

  43. patrick geuens / 10-1-2020 / ·

    niet betaalbaar voor de modale mensen .
    Enkel de rijke mensen kunnen met dit speelgoed spelen .
    Shame on you.

  44. KB / 10-1-2020 / ·

    Ik kom aan 27.950 op de configurator van VW…

  45. kris VDM / 10-1-2020 / ·

    Ik heb het opnieuw even moeten opzoeken en de website doet soms raar…
    Maar via deze URL staat de salon aanbieding:

    Dat is wel met een 1500€ recyclepremie van een inruilauto.
    En je krijgt nog een laadpaal korting (in de uitleg is het niet duidelijk of de voucher van 700€ de volledige plaatsing van de laadpaal dekt)

    De korting is wel begrijpbaar…. De nieuwe Golf VIII komt eraan en dit is nog model VII. En de aankondiging van de ID3 remt de verkoop van deze huidige e-Golf.

    Maar puur cijfermatig is deze golf slechts weinig duurder dan het kleinere model eUP

  46. Peter K’hout / 12-1-2020 / ·

    De nu productierijpe versie van de Honda e… mag die niet in het lijstje staan?

  47. kris VDM / 12-1-2020 / ·

    oei, ik zie dat mijn ene commentaar dat de URL erin werd gecensureerd…
    enfin, neem google en zoek op “e-golf salonaanbieding particulier”
    en de eerste is wel juist
    ’t is natuurlijk de vanafprijs en een paar ‘gewone’ zaken zoals automatische licht/regensensor en parkeersensoren moet je voor bijbetalen.

Laat een reactie achter