Met e-tron Sportback onthult Audi tweede elektrische auto

Audi e-tron Sportback 50 en 55

Bekijk hier meer foto’s.

Audi heeft afgelopen nacht officieel z’n tweede productierijpe elektrische auto onthuld: de e-tron Sportback.

Tweede elektrische auto valt natuurlijk met een korrel zout te nemen. Het gaat hier in feite om een koetswerkvariant van de huidige e-tron. Waar de gewone e-tron een relatief hoekige SUV is, is de Sportback variant een SUV-coupé. Met achteraan een aflopende daklijn dus.

Sportiever, hoor ik je denken, en dat vindt Audi ook. Die sportiviteit brengt natuurlijk nadelen met zich mee. Zo hebben de passagiers achteraan 20 mm minder hoofdruimte en daalt de kofferruimte van 660 liter naar 615 liter. Met neergeklapte achterbank van 1725 liter naar 1655 liter.

 

Maar de Sportback lijn heeft ook een voordeel. Zo daalt de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 naar 0,25. Tenminste als je de cameraspiegels neemt, want die stromen wat vlotter. Ga je voor de gewone spiegels, dan zat je met de gewone e-tron met een Cd-waarde van 0,28. Hoeveel dat voor de Sportback met gewone spiegels is, laat Audi nog even niet weten.

De aandrijflijnen van de Sportback blijven identiek aan die van de gewone e-tron. Zo wordt hij leverbaar als 50 quattro of als 55 quattro. Die komen met evenveel vermogen en koppel als de gewone e-tron (230 kW/540 Nm, 300 kW/664 Nm).

Meer actieradius door betere aerodynamica

Aan de accu lijkt wel gesleuteld, want hoewel de brutocapaciteit gelijk blijft (71 kWh in de 50 quattro, 95 kWh in de 55 quattro), is de bruikbare capaciteit een beetje opgetrokken. Die bedraagt nu 64,7 kWh (tegenover +-61) in de 50 quattro en 86,5 kWh (tegenover 83,6) in de 55 quattro. Het is niet duidelijk of deze hogere nettocapaciteit ook zal doorgetrokken worden naar de gewone e-tron, maar we hebben het nagevraagd bij Audi, en updaten dit artikel wanneer we bericht krijgen. UPDATE 22 november 2019: Audi België heeft ons bevestigd dat de capaciteitsverhoging doorgetrokken wordt naar de gewone e-tron’s die vanaf nu geproduceerd worden. Die zullen dus een licht verhoogde range krijgen. 

Audi e-tron Sportback koffer

De Sportback heeft iets minder kofferruimte, maar wel betere aerodynamica.

De combinatie van een betere aerodynamica en hogere netto batterijcapaciteit zorgen voor een beter rijbereik. Zo tekent de Sportback 50 quattro een WLTP-range op van 347 km (tegenover 300 km voor de gewone e-tron 50 quattro), en de Sportback 55 quattro klokt af op 448 km (tegenover 417 voor de gewone e-tron). In de praktijk schatten wij de actieradius op 260 en 340 km, al zullen we dat exacter kunnen bepalen na een rijtest.

Prestaties blijven ongeveer gelijk. De Sportback 50 en 55 accelereren respectievelijk in 6,8 en 5,7 seconden naar 100 en de topsnelheid tikt af op 190 en 200 km/u.

Ook snel laden is identiek gebleven. De 50 doet het met 120 kW laadvermogen, terwijl de 55 tot 150 kW aankan. Daarmee laad je beide modellen in ongeveer een halfuur tot 80%. Aan de juiste laadpaal uiteraard.

De Sportback, die overigens net als de gewone e-tron bij ons in Vorst geproduceerd wordt, is leverbaar vanaf maart 2020. De instapprijs van de Sportback 50 quattro bedraagt 72.000€. De Sportback 55 quattro kost minstens 85.350€.