Met e-tron Sportback onthult Audi tweede elektrische auto

Bekijk hier meer foto’s.
Audi heeft afgelopen nacht officieel z’n tweede productierijpe elektrische auto onthuld: de e-tron Sportback.
Tweede elektrische auto valt natuurlijk met een korrel zout te nemen. Het gaat hier in feite om een koetswerkvariant van de huidige e-tron. Waar de gewone e-tron een relatief hoekige SUV is, is de Sportback variant een SUV-coupé. Met achteraan een aflopende daklijn dus.
Sportiever, hoor ik je denken, en dat vindt Audi ook. Die sportiviteit brengt natuurlijk nadelen met zich mee. Zo hebben de passagiers achteraan 20 mm minder hoofdruimte en daalt de kofferruimte van 660 liter naar 615 liter. Met neergeklapte achterbank van 1725 liter naar 1655 liter.
Maar de Sportback lijn heeft ook een voordeel. Zo daalt de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 naar 0,25. Tenminste als je de cameraspiegels neemt, want die stromen wat vlotter. Ga je voor de gewone spiegels, dan zat je met de gewone e-tron met een Cd-waarde van 0,28. Hoeveel dat voor de Sportback met gewone spiegels is, laat Audi nog even niet weten.
De aandrijflijnen van de Sportback blijven identiek aan die van de gewone e-tron. Zo wordt hij leverbaar als 50 quattro of als 55 quattro. Die komen met evenveel vermogen en koppel als de gewone e-tron (230 kW/540 Nm, 300 kW/664 Nm).
Meer actieradius door betere aerodynamica
Aan de accu lijkt wel gesleuteld, want hoewel de brutocapaciteit gelijk blijft (71 kWh in de 50 quattro, 95 kWh in de 55 quattro), is de bruikbare capaciteit een beetje opgetrokken. Die bedraagt nu 64,7 kWh (tegenover +-61) in de 50 quattro en 86,5 kWh (tegenover 83,6) in de 55 quattro. Het is niet duidelijk of deze hogere nettocapaciteit ook zal doorgetrokken worden naar de gewone e-tron, maar we hebben het nagevraagd bij Audi, en updaten dit artikel wanneer we bericht krijgen. UPDATE 22 november 2019: Audi België heeft ons bevestigd dat de capaciteitsverhoging doorgetrokken wordt naar de gewone e-tron’s die vanaf nu geproduceerd worden. Die zullen dus een licht verhoogde range krijgen.
De combinatie van een betere aerodynamica en hogere netto batterijcapaciteit zorgen voor een beter rijbereik. Zo tekent de Sportback 50 quattro een WLTP-range op van 347 km (tegenover 300 km voor de gewone e-tron 50 quattro), en de Sportback 55 quattro klokt af op 448 km (tegenover 417 voor de gewone e-tron). In de praktijk schatten wij de actieradius op 260 en 340 km, al zullen we dat exacter kunnen bepalen na een rijtest.
Prestaties blijven ongeveer gelijk. De Sportback 50 en 55 accelereren respectievelijk in 6,8 en 5,7 seconden naar 100 en de topsnelheid tikt af op 190 en 200 km/u.
Ook snel laden is identiek gebleven. De 50 doet het met 120 kW laadvermogen, terwijl de 55 tot 150 kW aankan. Daarmee laad je beide modellen in ongeveer een halfuur tot 80%. Aan de juiste laadpaal uiteraard.
De Sportback, die overigens net als de gewone e-tron bij ons in Vorst geproduceerd wordt, is leverbaar vanaf maart 2020. De instapprijs van de Sportback 50 quattro bedraagt 72.000€. De Sportback 55 quattro kost minstens 85.350€.
verdienen de werknemers van audi zulk gigantisch loon dat ze met zulke prijzen moeten afkomen?
het lijkt eerder op een spelleke tesla kloppen.
ik denk ook dat de meeste mensen op een ev van behoorlijke kwaliteit wachten van onder de 30000 ipv de zoveelste van boven de 50000
Zeker onder de 30000 want als je elektrisch rijden wil promoten zorg dan dat er zoveel mogelijk mensen er mee kunnen rijden
inderdaad,dit is waar ik al enkele jaren op hamer,dat dure speelgoed daar hebben we ondertussen wel meer dan genoeg van gezien,(waarmee ik niet wil zeggen dat het er niet mag zijn)maar hierin draagt ook de overheid een verpletterende verantwoordelijkheid.
premie’s afschaffen die net voor deze groep zo belangrijk zijn is nooit een goed signaal,elke gelegenheid te baat nemen om de mensen een schuldgevoel aan te praten over hun vervuiling om dan,wanneer de industrie eindelijk begint aan een reeks min of meer betaalbare versie’s(peugeot opel citroen vw enz) deze voertuigen ineens 4000e duurder maken……
het begint er meer en meer op te lijken dat die politieke bedriegers hun ‘lagere klasse’kiezers het liefst alles willen ontzeggen.
een premie betalen op een instapprijs van boven de 70000 is inderdaad niet nodig,die gaan hun beslissing niet beinvloeden door een premiebedrag dat ze meerdere malen uitgeven aan optie’s.
voor de klasse tot 30000 euro bv maakt 4000 euro wel een wereld van verschil.
neem de premie’s van alle tesla audi jaguar en alle ander duur speelgoed af en verdeel het onder de kleintjes,zo kunnen de aantallen mss eindelijk eens omhoog,en ontsnappen we uiteindelijk mss wel aan een europese boete,
want wie gaat hiervan weer het grootste slachtoffer zijn????????
niet die met hun audi van 750000 euro denk ik…..
en betreffende de constructeurs,steek nu eindelijk jullie energie eens in iets wat voor de grote massa aanvaardbaar is,dat jullie duur speelgoed kunnen ontwerpen weten we ondertussen wel.
en kom niet af met die zever van vraag en aanbod,zolang er geen aanbod is zal de vraag in verhouding zijn.
Tesla is zelfs een pak goedkoper en die geven levenslang gratis opladen en meer dan voldoende eigen snelladers in Europa.
de groep tot 30000e heeft heus geen behoefte aan die dure snelladers,die uiteindelijk ook betaald moeten worden.
het ‘gratis’ laden is ook alleen van toepassing bij tesla supercharger,de dichtsbijzijde is 55 km van hier.
waardeloos dus.
conclussie blijft,hoog tijd dat ze zich bezig houden met betaalbaar voor iedereen
Ivm aerodynamica: de luchtweerstandcoefficient (Cd) van twee voertuien is enkel te vergelijken als ze een identiek frontaal oppervlak hebben. De Cd geeft immers weer hoe gestroomlijnd een auto is in vergelijking met een recht vlak van dezelfde afmetingen als het voorprofiel. Met eenzelfde Cd heeft een kleinere auto dus ook een kleinere luchtweerstand (als je over SUVs praat ipv bijvoorbeeld platte berlines of kleine stadswagens, wordt dit verschil al snel hoog).
Het is waar dat we dringend nood hebben aan betaalbare e-volksautos. Het is ook waar de het hier getoonde speelgoed door sommige happy rich few gekocht wordt om de afstand te benadrukken met het klootjesvolk. En toch lijkt het mij nuttig en nodig. De technische vindingen waarmee de dure concurrenten elkaar proberen overtroeven, druppelen via massaproductie langzaam en gestaag door naar de populaire klassen, de eerste TV, rekenmachine, draagbare telefoon, computer… was ook telkens eerst te duur speelgoed voor enkelingen. Ik ben hoopvol;).
ik heb dan ook nergens beweerd dat iets niet mag he,tuurlijk heeft duur een bestaansreden,alleen sommige beweringen als dure nieuwe technologie is je reintste onzin.
electrische aandrijving is helemaal geen nieuwe technologie,alleen maken ze ons dat graag wijs om hun belachelijk hoge prijzen te rechtvaardigen,en hun elkaar overtroeven mentaliteit te bekostigen.
de eerste clio bv jaren 90 bestond in electrische aandrijving,en was toen inderdaad veel te duur,we zijn ondertussen 30 j verder……
electrische aandrijving wordt massaal gebruikt voor intern transport al meer dan 50 jaar……
zorg voor een basisvoertuig zonder al die dure
hoogtechnologische prullen waar de meeste mensen in de categorie’volksauto’ totaal geen boodschap aan hebben en je hebt een betaalbaar voertuig.
die xxxl ,inderdaad dure batterijen van meer dan 100kwh,hebben de meeste mensen nergens voor nodig.. enz enz.
zolang de mensen niet kunnen kiezen voor een betaalbaar alternatief zal de ev het imago van belachelijk duur blijven meedragen,
gedaan met uitvluchten,actie!
waar een WIL is,is een weg.