Porsche Taycan: prijs & specs

Porsche Taycan Turbo S opladen

De Porsche Taycan is een elektrische sportsedan met een realistische actieradius tot 340 km. De eerste Belgische leveringen volgen in januari 2020.

Porsche Taycan prijs

VersiePrijsEG1
Porsche Taycan 4S110.533€
Porsche Taycan 4S
Performance Plus
117.648€
Porsche Taycan Turbo157.844€
Porsche Taycan Turbo S191.724€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

Alle specificaties van de verschillende Porsche Taycan uitvoeringen (4S, 4S Performance Plus, Turbo, Turbo S).

Spec4S4S P+TurboTurbo S
Batterij [kWh]79,293,493,493,4
Batterij [kWh]
BruikbaarEG2
73878787
AandrijvingAWDAWDAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
407463381
-450
388
-412
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG3
290340330320
0-100 km/h [s]4,04,03,22,8
0-200 km/h [s]NANA10,69,8
Topsnelheid [km/u]250250260260
Vermogen [kW/pk]
Continu
NANA460
/625
460
/625
Vermogen [kW/pk]
Piek
390
/530
420
/571
500
/680
560
/761
Koppel [Nm]NANA8501050
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG3
25262627
CO2-uitstoot [g/km]0000
Luchtweerstand [Cd]0,220,220,220,25

EG2 Bruikbare batterijcapaciteit. Voorlopige schatting door de eGear.be redactie, tot we het officiële cijfer ontvangen van Porsche.
EG3 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Opladen

De Porsche Taycan is leverbaar met twee verschillende batterijcapaciteiten, 79,2 kWh voor de 4S, en 93,4 kWh voor de 4S Performance Plus, Turbo en Turbo S. Hieronder vind je de laadtijden voor deze twee batterijpakketten.

 LaadpuntTaycan
79,2 kWh
Taycan
93,4 kWh
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
32u00EG438u00EG4
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
21u00EG425u00EG4
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
NA9u00EG4
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
80 minEG495 minEG4
 
CCS
DC
150kW
(10%-80%)
30 minEG440 minEG4
 
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
20 minEG4
Beperkt tot 225 kW
20 minEG4
Beperkt tot 270 kW

EG4 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenPorsche Taycan
Lengte [mm]4963
Breedte [mm]1966
Breedte met spiegels [mm]2144
Hoogte [mm]1381 (Turbo)
1378 (Turbo S)
Wielbasis [mm]2900
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer vooraan [liter]81
Koffer achteraan [liter]366
Rijklaar gewicht [kg]2305 (Turbo)
2295 (Turbo S)
Trekhaak mogelijkNee
Zitplaatsen4+1

Foto’s

Bekijk hier alle Porsche Taycan foto’s.

Beschrijving

De Taycan is de eerste volledig elektrische auto van Porsche. De naam “Taycan” wil zoveel zeggen als “levendig jong paar”, een verwijzing naar het Porsche-logo.

De conceptversie, die Mission E heette, werd voorgesteld in 2015 op het autosalon van Frankfurt. De wereldpremière van de productierijpe Taycan had plaats op 4 september 2019 tijdens drie simultane events in China, Noord-Amerika en Europa. De onthulling aan het grote publiek volgt deze maand op het autosalon van Frankfurt (IAA). De productie van de Taycan gebeurt in Zuffenhausen (Duitsland), waar Porsche z’n hoofdzetel heeft.

De Porsche Taycan is een vierdeurs-sedan met vier zitplaatsen. Optioneel kan de auto uitgerust worden met een extra zeteltje (eerder voor kinderen) op de achterbank, waardoor het een “4+1” is.

In België is deze elektrische auto te bestellen sinds de zomer van 2019, en de eerste leveringen van de 4S en 4S Performance Plus volgen in januari 2020. De eerste leveringen van de duurdere Turbo en Turbo S volgen in de lente van 2020.

Rimac technologie

Deze sportwagen is vierwielaangedreven en beschikt over één elektromotor vooraan en één achteraan. In tegenstelling tot quasi alle andere elektrische auto’s, beschikt de achterste elektromotor van de Taycan over twee versnellingen. Deze technologie is afkomstig van het Kroatische bedrijf Rimac, en zorgt voor de ideale balans tussen acceleratie en efficiëntie bij hoge snelheden.

Tezamen leveren de elektromotoren in de Turbo S tot 625 pk vermogen, met een piekvermogen (“overboost” voor launch control) van 761 pk (Turbo S). Het systeemkoppel van de Turbo S komt uit op een fenomenale 1.050 Nm.

De acceleratie van 0 tot 100 km/u bedraagt 2,8 seconden (Turbo S), en de topsnelheid komt uit op 260 km/u.

De goedkopere versies hebben lagere prestatiecijfers.

Volgens Porsche werd de Taycan, in tegenstelling tot andere e-auto’s, ontwikkeld om goed te presteren op circuit. De meeste elektrische wagens oververhitten bij langdurige intensieve prestaties. Porsche probeert dit te voorkomen, onder andere door te werken met een 800 Volt systeem, terwijl andere EV’s veelal rond de 400 Volt opereren. Door de hogere voltages, kan de stroomsterkte lager zijn bij dezelfde vermogens (want wie herinnert zich niet de formule Vermogen = Voltage x Stroomsterkte). En minder stroomsterkte betekent minder warmte-ontwikkeling.