Skoda Enyaq is prijs-kwaliteit één van de beste elektrische SUV’s op de markt

elektrische Skoda Enyaq rood

Afgelopen week ging ik een namiddag op pad met de volledig nieuwe Skoda Enyaq iV. Lees hier waarom dit prijs-kwaliteit één van de beste elektrische SUV’s van het moment is.

Volkswagen heeft de ID.4, Audi heeft de Q4 e-tron en Skoda heeft nu de Enyaq iV. Alledrie zijn dit elektrische SUV’s in het C-segment, die gebouwd zijn door hetzelfde autoconcern (VW Groep) op hetzelfde platform (MEB). Je zou dus denken dat het “één pot nat” is, en toch onderscheidt de Enyaq zich weldegelijk van z’n groepsgenoten.

Instapmerk, premium gadgets

Laten we beginnen met waar de gelijkenissen zitten. De drie auto’s zijn gebouwd op het MEB-platform met identieke elektromotoren en gedeelde technologie. Dat resulteert in een rij-ervaring die zeer gelijkaardig aanvoelt; comfortabel, eenvoudig en vlot.

De Enyaq beschikt (optioneel) over alle snufjes die z’n premiumbroeders ook hebben; head-up display (met augmented reality), een degelijk functionerend systeem dat semi-autonoom rijden toelaat (Lane Assist + adaptieve cruise control), adaptieve regeling van de remenergie met peddels aan het stuur, snelladen, een trekhaak (tot 1.000 kg) en de mogelijkheid om later beschikbare software-updates bij te kopen. Om maar enkele van de belangrijkste zaken te noemen.

De Skoda Enyaq iV wordt leverbaar met 77 kWh bruikbare batterijcapaciteit (“80”), net zoals de VW ID.4 en Audi Q4 e-tron. Verder is er ook een 58 kWh (“60”, niet beschikbaar bij VW en Audi), maar de goedkoopste 52 kWh (“50”), die je wel op de Q4 e-tron en VW ID.4 kan krijgen, wordt op de Enyaq niet geïmporteerd naar België. Later komt er wel nog een 80x (vierwielaandrijving), een RS (sportiever) en een SUV-coupé-versie.

De Enyaq iV 77 kWh doet volgens onze inschatting 360 km op een volle batterij (375 km voor de ID.4 77 kWh/Audi Q4 e-tron), terwijl de Enyaq 58 kWh in de praktijk ongeveer 280 km doet (tegenover 250 km voor de ID.5 52 kWh/Audi Q4 e-tron 52 kWh).

Grootste koffer in z’n klasse

Waar zitten de andere grote verschillen?

Om te beginnen is de Enyaq groter dan de Q4 e-tron en de ID.4. Hij is langer, breder (maar ook iets lager) en biedt meer binnenruimte. De koffer biedt verder tot 1.710 liter laadruimte met de achterbank neergeklapt. Dat is meer dan de Q4 e-tron (+220 liter) en de ID.4 (+135 liter). Het is ook meer dan rivalen in dezelfde prijsklasse bij andere autoconcerns; de Kia e-Niro doet het met 1.405 liter en de Ford Mustang Mach-E met 1.420 liter.

Skoda Enyaq rood achterkant

Bekijk hier alle foto’s van de Skoda Enyaq iV.

Een ruimtewonder binnen z’n klasse dus, deze Enyaq. Een minpunt is wel dat hij, in tegenstelling tot de Mustang, geen frunk heeft (een koffer vooraan). Ook de ID.4 en Q4 e-tron hebben die niet. Daar laat de VW-groep punten liggen.

Klassiek en stijvol

De Enyaq is verder klassieker vormgegeven dan de ID.4.

De Volkswagen moet met z’n conceptachtig uiterlijk en minimalistisch interieur duidelijk “early-adopters” aanspreken die aan heel de wereld willen tonen dat ze met beide benen in de toekomst staan.

Skoda Enyaq interieur dashboard

Bekijk hier alle foto’s van de Skoda Enyaq iV.

De Audi Q4 e-tron is dan weer gericht op de premium-rijder die met de 4 ringen aan de buurman wil tonen dat z’n carrière in stijgende lijn zit.

De Enyaq op zijn beurt valt nauwelijks te onderscheiden van andere Skoda’s, niet aan de buitenkant en niet aan de binnenkant. Alles oogt en voelt zeer degelijk, klassiek, stijlvol en functioneel. De Skoda zal dus in de smaak vallen bij een publiek dat elektrisch wil rijden, maar er geen behoefte aan heeft om het aan de grote klok te hangen.

Meer auto voor hetzelfde budget

En dan is er natuurlijk nog de prijs als differentiator.

De goedkoopste Enyaq iV, de “60”, beschikt over 58 kWh bruikbare accucapaciteit en kost in België 39.775€. De goedkoopste ID.4 en Q4 e-tron beschikken over 52 kWh bruikbare batterijcapaciteit en kosten respectievelijk 39.485€ en 41.990€.

De Enyaq iV 60 biedt dus voor ongeveer hetzelfde geld meer batterij, iets meer rijbereik en meer ruimte dan de ID.4 en Q4 e-tron. En dan heeft de Belgische importeur er nog voor gekozen om de goedkoopste Enyaq, de “50”, niet te importeren. Vermoedelijk omdat die met een geschatte vanafprijs van 35.000€ te veel interne competitie zou vormen voor de ID.4 52 kWh.

OOK INTERESSANT: Prijzen van alle Skoda Enyaq versies

Ondanks de afwezigheid van de 50-versie in het gamma, is de Enyaq 60 volgens mij nog altijd de meest verstandige keuze omwille van z’n prijs-kwaliteit verhouding.

Ook als je gaat vergelijken met merken buiten de VW-groep staat de Enyaq iV 60 sterk in z’n schoenen. De Kia e-Niro kost ongeveer evenveel (39.040€ voor de 39 kWh / 42.940€ voor de 64 kWh), maar biedt minder binnenruimte en een iets minder aantrekkelijk interieur en design. De vanafprijs van Mustang Mach-E ligt dan weer een pak hoger (48.000€).

Wil je rijtesten zoals deze onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.