Tesla wil “duur” referral programma afbouwen

Tesla Roadster voor moderne villa

Mond-tot-mondreclame via referral links begint te duur te worden voor Tesla.

Tesla geeft geen geld uit aan reclame of professionele public relations. Het vertrouwt volledig op mond-tot-mondreclame voor de verkoop van z’n elektrische auto’s.

Om dat concept kracht bij te zetten werkt het met referral links. Wanneer een Tesla-rijder die link doorgeeft aan een nieuwe Tesla klant kunnen beide partijen prijzen winnen.

Welke prijzen dat zijn verandert regelmatig. Op het hoogtepunt van het programma werden aan de “top-referrers” heel wat gratis Tesla’s uitgedeeld terwijl de nieuwe klant soms levenslang gratis laden kreeg. Momenteel gaat het om 1.500 km gratis Superchargen en de (kleine) kans om een Model Y of Roadster te winnen.

Maar zelfs die 1.500 km gratis Superchargen begint nu te duur te worden. Tesla zou in het afgelopen kwartaal ongeveer $25 miljoen uitgegeven hebben aan gratis Superchargen, terwijl het in datzelfde kwartaal (Q1 2021) ongeveer $400 miljoen winst maakte ($100 daarvan kwam uit de verkoop van bitcoins).

Om op de referral-kostenpost van $25 miljoen te besparen wil Tesla de referral links begraven. Volgens sommige bronnen zou er in de plaats een nieuwe referral programma komen dat enkel kan doorgegeven worden binnen de Tesla smartphone applicatie, en niet meer via links. De plannen zijn nog niet officieel, maar het zal vermoedelijk één van de komende maanden duidelijk worden welke veranderingen effectief doorgevoerd worden.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.