Elektrische SUV’s

Skoda elektrische SUV

Overzicht van alle elektrische SUV’s die momenteel (2022) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België.

Elk model beschikt meestal over meerdere batterijgroottes en verschillende motorversies met corresponderende actieradius. Bekijk alle details per model in ons e-auto overzicht.

FotoAutoPrijs
Aiways U544.812€
Audi Q4
e-tron
47.950€
Audi Q4
Sportback e-tron
49.950€
Audi Q8
e-tron
76.500€
Audi Q8
Sportback e-tron
88.300€
BMW iX81.200€
BMW iX157.950€
BMW iX371.000€
Ford Mustang
Mach-E
61.700€
Hyundai Kona
EV
35.299€
Jaguar I-Pace
82.075€
Kia Niro EV43.990€
Mercedes EQB58.443€
Mercedes EQC76.230€
Mercedes EQS
SUV
119.427€
MG Marvel R46.985€
MG ZS EV32.985€
Nissan Ariya48.900€
Opel Mokka-e35.649€
Peugeot e-200835.436€
Polestar 389.900€
Renault Mégane
E-Tech
37.350€
Ssangyong Korando
E-Motion
38.990€
Seres 332.990€
Skoda Enyaq iV45.690€
Skoda Enyaq iV
Coupé
49.290€
Subaru Solterra55.745€
Tesla Model Y65.990€
Tesla Model X119.990€
Toyota bZ4X49.920€
Volvo C40
EV
47.800€
Volvo XC40
EV
48.900€
Volvo EX90106.300€
VW ID.447.845€
VW ID.549.430€

Wat is een SUV

De SUV is een carrosserievorm die begin de jaren 2000 populair werd in de Verenigde Staten. Het is een auto met een hogere bodemvrijheid dan een klassieke sedan of break. De SUV werd in de markt gezet als een meer comfortabele versie van de “4×4” terreinwagen. Meestal heeft de SUV minder offroad-capaciteiten dan de klassieke terreinwagen.

Audi elektrische SUV

De Q4 e-tron, een elektrische midsize SUV van Audi.

De meeste kopers appreciëren vooral de hogere instap, het hogere zicht over het verkeer, het imposante imago, het grotere gemak om je baby of peuter in z’n reiswieg of kinderstoeltje te liften en de hogere koffer.

Omstreeks 2005 won de SUV ook in Europa aan populariteit, en werden er steeds meer modellen gelanceerd.



De SUV-vorm op zich is ook aan evolutie onderhevig. Zo worden SUV’s steeds meer gelanceerd met een aflopende daklijn, wat dan een “SUV-coupé” genoemd wordt (bijvoorbeekd de Skoda Enyaq Coupé). Auto’s die ietsje lager zijn dan een SUV, en een soort mix zijn van een klassieke sedan en een SUV, worden soms “crossovers” genoemd (bijvoorbeeld de Polestar 2).

Opkomst van de elektrische SUV

Hoewel SUV’s door hun hogere bouw vaak iets minder efficiënt zijn dan sedans, prefereren de meeste fabrikanten om hun elektrische aandrijflijnen te lanceren in een SUV.

Dit komt omdat SUV’s duurder zijn, en de fabrikanten op die manier de vaak duurdere elektrische aandrijflijn met iets meer marge kunnen commercialiseren.

Skoda Enyaq Coupe iV RS

De Enyaq Coupé, een SUV-coupé van Skoda.

Verder is het gemakkelijker om een groot batterijpakket te verbergen in de bodem van een SUV, dan in de bodem van een sedan of break. Je ziet bij de meeste elektrische sedans en breaks dan ook, dat de deuren iets hoger ontworpen zijn om op die manier toch het batterijpakket geïntegreerd te krijgen. Daardoor gaat ook de klassieke (elektrische) sedan steeds meer op een SUV gelijken, waardoor het vaak eerder crossovers zijn. Je zou dus kunnen stellen dat de elektrificatiegolf de populariteit van de SUV nog vergroot.

Omstreeks 2016 kwamen de eerste elektrische SUV’s in Europa op de markt, en momenteel (2022) heb je de keuze uit meer dan 30 modellen.

3 reacties

  1. Frederik
    Frederik / 10-11-2022 / ·

    Ik stel vast dat BYD ontbreekt in deze lijst?

  2. Jan
    Jan / 15-11-2022 / ·

    “Verder is het gemakkelijker om een groot batterijpakket te verbergen in de bodem van een SUV, dan in de bodem van een sedan of break”.

    Ik hoop zo hard op een ruim aanbod aan MPVs, monovolumes of een echt revolutionair ontwerp zoals een ruime bubble op wielen vlakbij de hoeken. SUVs zijn zo klein vanbinnen in verhouding tot de buitenafmetingen. Ik vind ze echt wat ouderwets geworden.

Laat een reactie achter