Rijden oldtimers binnenkort gratis lage-emissiezones binnen?
De Vlaamse regering werkt aan een regeling waarbij oldtimers gratis de lage-emissiezones (LEZ) van Gent en Antwerpen zullen mogen binnenrijden. In Brussel is dat overigens nu al het geval.
Wie met een oldtimer rijdt, het gaat hierbij om een voertuig dat ouder is dan 30 jaar en ingeschreven is als oldtimer, moet momenteel een dagpas kopen om de lage-emissiezones van Gent of Antwerpen binnen te rijden. Ook wie binnen de lage-emissiezone woont, moet een dagpas kopen om z’n oldtimer uit de garage te rijden.
In Brussel bestaat er reeds een uitzondering voor oldtimers, en na stevig lobbywerk van de oldtimervereniging BEHVA vzw, werken nu ook Antwerpen en Gent aan een uitzondering.
De Vlaamse regering heeft daartoe het besluit over de lage-emissiezones gewijzigd. Dit moet nog goedgekeurd worden door de Raad van State, en daarna zullen ook de besturen van Gent en Antwerpen hun reglementen nog moeten aanpassen. Je zal dus nog even geduld moeten uitoefenen, vooraleer je met je oldtimer zonder dagpas richting Gent of Antwerpen tuft.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Allez vooruit de grootste vervuilers mogen gratis binnen. Wie zal er zoal rijden met een oldtimer? BEHVA een clubke van rijken die een probleem zien in een beetje betalen voor hun vervuilende auto. Man man in wat voor een onderontwikkeld land wonen wij eigenlijk. Achterlijke politiekers. Hypocrieten.
Kiek = een lomp
kieken. Ik rijd 2000km per jaar en kan nog niet eens gratis uit mijn garage rijden om een toer te maken buiten de stad. Hopelijk snel aanpassing. Is overal zo ook in Duitsland
Dit is inderdaad een geniale loophole.
Mensen zoals ik die dicht bij hun werk wonen gebruiken een auto vooral voor vrijetijdsverkeer. Dat mag dus blijkbaar ook in een oldtimer en dan mag ik overal binnen en is de keuring en belastingen beperkt. Hilarisch. Nu weet ik niet hoeveel een oldtimer kost in aankoop en onderhoud want dat zou wel eens kunnen tegenvallen.
Eigenlijk mag men heel die lage emissiezones afschaffen, ze slaan op steden die net naast havens liggen, hoe gek kan je het bedenken. Nuja alles om de staatskas te spijzen.
Maar dit zou wel een stap in de goede richting zijn. De meeste old- en youngtimers rijden vaak nog geen 5000km/jaar en zoals het nu is, is vooral de persoon die in de stad woont en een oldtimer bezig heel hard geambeteerd.
@Hierboven, als je niks zelf kan doen aan je wagen moet je eigenlijk al niet beginnen aan een oldtimer.
Heel wat echte oldtimers zijn ook niet geschikt om dagdagelijks te gebruiken Nills en zeker niet in steden wegens te groot en te lomp, sommige youngtimers daarentegen wel, maar een oldtimer mag eigenlijk ook niet gebruikt worden voor woon werk verkeer en ook niet om boodschappen of zaken mee te doen, maar er wordt daartegen uiteraard veel gezondigd… Maar daarom moet men de mensen in steden met een oldtimer niet discrimineren uiteraard als de rest op het platteland er wel mag mee rondrijden zonder extra te moeten betalen.
Een mogelijke oplossing om misbruik van oldtimers deels tegen te gaan zou kunnen zijn dat men enkel de voordelen van een oldtimer krijgt (minder strenge keuring, goedkopere verzekering en wegentaks) indien er op zelfde naam nog een gewone wagen staat ingeschreven.
Allemaal goed en wel maar de zwakkere in deze maatschappij,zoals een persoon met een handicap mag niet in de lage emisiezones met zijn ouder voertuig waarmee hij vertrouwd is. Voor die mensen die hun voertuig niet kunnen missen moeten wel een dagpas kopen of een boete krijgen. Ik heb niets tegen die oldtimers maar dat zijn absoluut geen sociale gevallen.Deze regeringen en stadsbesturen faciliteren kapitaalkrachtigen op de kap van mensen met een beperking e.a. Foei ze moesten zich schamen
Ja die ministers met hun zwaar mercedes diesels 300 hoe veel betalen die?
Ik bezit een oldtimer en ben nochtans niet superrijk. Maar omdat ik in Gent binnen de LEZ woon mag ik niet met dat wagentje tot aan mijn garage rijden. Als ik per jaar 1 000 km met mijn oldtimer rijd zal dit al extreem veel zijn. Toch egoïstisch om iemand zijn hobby niet te gunnen maar zelf wel dagelijks met zijn (niet vervuilende????) wagen door/in onze stad te rijden. Droevige maatschappij waarin we leven!
Hoeveel fijn stof en CO2 blaast een containerschip de stad Antwerpen binnen ?
Ik bezit een oldtimer en ben nochtans niet superrijk. Omdat ik in Gent binnen de LEZ zone woon kan ik niet met dat wagentje tot aan mijn garage rijden. Als ik per jaar 1 000 Km daarmee rijd dan zal het veel zijn. Hoe egoïstisch is het om iemand zijn hobby niet te gunnen maar zelf wel dagelijks met zijn (niet vervuilende wagen???) door/in de stad te rijden. Nijd,jaloezie,afgunst,…de maatschappij van tegenwoordig.
Verstand komt met de jaren. Die regeling was pure pesterij van onwetende cruiseschip knuffelaars.
Inderdaad de meeste oldtimerbezitters koestreren hun voertuig en onderhouden het zelf en ze rijden er zeldzaam mee..als je er zelf niets aan kan doen is het een toch dure hobby.De aankoop valt dikwijls wel mee. Men koopt dergelijk voertuig uit nostalgie aan zijn jeugd of door speciale herinneringen. De vervuiling erdoor veroorzaakt is zéér gering en te verwaarlozen in het algemene plaatje. Het gebruik is gelimmiteetd…maar overtreders dienen zeker te worden gestraft. De burgemeesters van Antwerpen en
Gent beschouwen zich boven alle algemeen aanvaarde normen, een schande…de verkiezingen komen er aan …denk er aan!
Het is zeer spijtig dat organisaties zoals het BEHVA niet meewerken en/of voorstellen doen om het misbruik van O platen te voorkomen. Een bestuurder met een (vuile) oude MB 300d met aanhangwagen aan het containerpark is niet bepaald een classiccar en/of een oldtimerfanaat. Om te beginnen verander de O plaat in een nummerplaat met andere achtergrondkleur, dan valt het misbruik onmiďdelijk op. Door het misbruik van O platen stelt men alleen maar de oldtimerfanaten in een slecht daglicht.
Tijdje geleden met mijn oldtimer 29 jaar oud zonder weten in de Lez zone van Brussel terechtgekomen,daardoor heb ik en boete van 350 euro gekregen ..moest hij één jaar ouder geweest zijn was het 0..kan mij iemand uitleggen waarom die boete zo hoog moet zijn,zelfs door rood of te snel rijden kost je minder ..Dit is pure diefstal…
Wij hebben ook een oldtimer en wonen juist in de lez zone in Antwerpen vlak aan de autobaan en rijden een 2000 km per jaar en daar komen de zure opmerkingen weer aan. In wat voor een verzuurde maatschappij leven we toch.
Dan zal de trend die zich nu al voordoet zich nog verder manifesteren, mensen kopen een oude auto zonder veel historische waarde en schrijven deze in als oldtimer om dan als daily te gebruiken. Zeker als het oude diesels zijn dan is het misdadig dat die zomaar gratis de stad binnen mogen. Dus een dieselverbod en een maximaal aantal passages per jaar zou dit wel kunnen temperen.
Ik heb al jaren een oldtimer aan schappelijke prijs en rij maximaal 5oo km per jaar niks te maken met rijke mensen racefietsen zijn veel duurder
Ik lees dit met grote interesse. Ik woon in Nederland en ik toer graag een paar keer per jaar met mijn oude (1956 & 1964) Citroën wagentjes. Lang weekend, city trip, etc. Ik begrijp in Frankrijk dat ik er met mijn buitenlandse kenteken evengoed niet in mag. Volgens mij was dat ook in Brussel zo.
Zullen dat Europa gedoe niet eens echt gaan hanteren en uniforme regels hanteren?
Overigens heb ik ook familie in Vlaanderen, Frankrijk en Spanje en combineer ik graag bezoek aan mijn naasten met een relaxte dit door de ‘campagne’.
@Pablo, in Vlaanderen bevinden de LEZ zones zich in het centrum van (een beperkt aantal) steden. Niet op de buiten.
Voor Frankrijk kan je eenmalig een vignet kopen (soort vignet afhankelijk van de veruilingsklasse van het voertuig).
Of je met een kenteken voor auto’s de grens over mag hangt af van hoe het voertuig werd ingeschreven en is doorgaans afhankelijk van de regels van het land van inschrijving en niet van het land van doortocht.
Een auto van 30 jaar is natuurlijk geen oldtimer. Dat is een youngtimer. Veel oude mercedessen diesel uit de jaren 90 kunnen nu dus graat de lez zone in. Maak van een oldtimer dan ook echt een oldtimer: voor 1970 bijvoorbeeld. Da’s pas old.
waarom ook niet dezelde toelating voor oldtimer met normale plaat met jaarlijkse keuring? waarom moet het o plaat zijn?