Peugeot e-208: prijs & info (2024)

elektrische Peugeot e 208 opladen aan laadpaal

De Peugeot e-208 (2024) is een elektrische auto met een realistische actieradius van 280 km. De auto is momenteel te koop en leverbaar in België.

Peugeot e-208 prijs

VersiePrijsEG1
Peugeot e-20832.183€

EG1 Prijs in België, inclusief BTW.

Productie & Levering

Peugeot e-208
Leverbaar sinds
(in België)
Januari 2022
Levertermijn
[maanden]
9

Specs & Prestaties

SpecificatiePeugeot e-208
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruto
50
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
45
AandrijvingVoorwiel
Rijbereik [km]
WLTP
340
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
280
Acceleratie 0-100 km/u [s]8,1
Topsnelheid [km/u]150
Vermogen [kW/pk]100 / 136
Koppel [Nm]260
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
16,1
CO2-uitstoot [g/km]0
Luchtweerstand [Cd]NA

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Peugeot e-208 opladen

Peugeot e 208 laadplug

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de Peugeot e-208, aan verschillende laadpunten.

LaadpuntLaadtijd
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
21u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
12u30EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
6u15EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
4u30EG3
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
4u30EG3
Beperkt tot 11kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
45 minEG3
 
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
30 minEG3
Beperkt tot 100kW

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Laadkosten

In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de Peugeot e-208, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.

LaadpuntPrijs
per
kWh
Prijs
per
100km
ThuisEG40,23€4,1€
Publiek middelsnelEG50,45€8,0€
Publiek snelEG60,75€13,3€

EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenPeugeot e-208
Lengte [mm]4055
Breedte [mm]1745
Breedte met spiegels [mm]NA
Hoogte [mm]1430
Wielbasis [mm]2540
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]265
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
1106
Leeggewicht [kg]1530
Dakbelasting [kg]0
Trekhaak mogelijkNee
Zitplaatsen5
Deuren5
Isofix plaatsen2
Draaicirkel [m]NA

Belastingen

BelastingEG7Peugeot e-208
Belasting op inverkeerstelling
Vlaanderen
0,00€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Vlaanderen
0,00€
Belasting op inverkeerstelling
Wallonië
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Belasting op inverkeerstelling
Brussel
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Aftrekbaarheid voor
Belgische bedrijven
100%
VAA per jaar
Voordeel alle aard
1.400,00€
CO2-bijdrage per maand
Solidariteitsbijdrage
28,17€

EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.

Foto’s

Peugeot e 208 achterkant

Bekijk hier alle foto’s van de Peugeot e-208.

Beschrijving

Op het autosalon van Genève, in maart 2019, onthulde Peugeot een gloednieuwe 208. De 208 is een compacte hatchback en één van de belangrijkste auto’s in Peugeot’s gamma. Naast met benzinemotoren, werd de nieuwe 208 ook meteen voorgesteld met een elektrische aandrijving, de e-208.

Deze elektrische auto beschikt over een 50 kWh batterijpakket en elektromotor met 136 pk en 260 Nm koppel. Hiermee sprint hij in 8,1 seconden naar 100 km/u, terwijl z’n top begrensd is op 150 km/u.

Begin 2020 startte Peugeot de productie van deze elektrische 208, en de eerste leveringen in België volgden midden 2020. Modeljaar 2022 kreeg een efficiëntere warmtepomp waardoor het realistische rijbereik een beetje toenam (+- 10 km).

13 reacties

  1. Jan Vandenberge / 22-5-2019 / ·

    O gr/Co 2 / km is toch wel heel roze gekleurd !
    Volgens het Zweedse IVL onderzoeksbureau komt er voor de productie van batterijen gemiddeld 175 KG Co2 per Kwh batterij capaciteit vrij.
    Dit betekend dus dat indien zo een batterij 10 jaar meegaat ( zonder dat de wagen bij een zwaar ongeval is betrokken) en met het Belgische gemiddelde gebruik van 15000 Km dat er voor de batterij een goede 58 Gr Co2/km is vervuild.
    Reken daarbij de vervuiling voor Elektriciteit welke in Europa op gemiddeld 486 Gr Co2 per Kw ligt , en dat deze wagen volgens jullie eigen inschatting 280 Km ver komt met 50 Kw dan moeten we nog goede 27 Gr Co2 per Km bijrekenen voor de stroomproductie.
    In Belgie ligt de Co2 per KW vandaag nog iets hoger dan het Europees gemiddelde, wat de toekomst brengt is een groot vraagteken.
    Dit brengt ons bij de slotsom dat deze 208 E een gemiddelde Co2 vervuiling van afgerond 86 Gr Co2/ Km produceert.
    Niet slecht maar wel ver verwijderd van jullie NUL

    1. egear / 22-5-2019 / ·

      Het gaat uiteraard om de lokale uitstoot. Bij een diesel zet men ook niet the well-to-wheel uitstoot op de technische fiche hoor.

  2. Tom / 22-5-2019 / ·

    Rondjes rond het dorp: het zullen er al veel moeten zijn. Voor een verkoper is dit ws te weinig. Om naar BXL en terug te rijden heb ik ruimschoots over, zodat ‘ s’avonds naar de club nog kan.
    Handig maar ook duur is dat je best over een eigen oplaadpunt beschikt …

  3. Jørgen Draelants / 22-5-2019 / ·

    Benieuwd of de prijzen van de nieuwe Opel Corsa dezelfde gaan zijn. Een prijs rond 32.000 zonder aftrek van premie zou mooi zijn.

  4. pekkie / 22-5-2019 / ·

    dan beloofd vw toch beter te doen , 30k voor 300km of 40k voor 420km . is ook nog wat groter . niro ook een betere aanbieding

  5. andre / 20-6-2019 / ·

    @ JAN VAN DEN BERGE
    jullie kunnen het echt niet laten he,bij ev de produktie van de batterijen bijtellen,maar over produktie transport, en vervuiling door verschillende milieurampen met olieprodukten wordt niet gerept.
    er zijn nu al wel genoeg studie’s die elkaar tegenspreken.
    wie het niet te groot wil zien en zijn investering verdeelt over aankoop wagen,en zelf produceren van stroom heeft geen vervuilende industrie nodig.
    ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet afhankelijk is van de vervuilende olieindustrie om zijn wagen draaiende te houden.
    dit liedje begint echt afgezaagd te worden.

  6. Renaat Moerman / 22-2-2020 / ·

    Ik begin ook dat gezaagsel beu te worden over die CO2 bij productie van batterijen … alsof het bouwen van een ICE helemaal geen CO2 vergt en diesel “vanzelf” in de tank komt. Bovendien zijn de batterijen recycleerbaar, terwijl ik mij afvraag hoe ze later al die CO2 en andere vuilnis van die mazoutbranders op wielen terug uit de lucht zullen halen. Wij zijn aan het verbouwen en er komen flink wat zonnepanelen om (ja, ook in de winter …) warmtepomp en Tesla aan te drijven. Bij mijn weten bestaan er geen dieselpanelen … Graag even het totale plaatje bekijken aub.

  7. Stefan / 23-2-2020 / ·

    Ze zijn toch al bezig met plannen om CO2 te capteren. Om wat daarmee te doen, weet ik niet meer. Mijn pv brengt dezer dagen toch veel te weinig op om mijn en aan te drijven jammer genoeg

  8. IvoB / 23-2-2020 / ·

    “Mijn pv brengt dezer dagen toch veel te weinig op om mijn en aan te drijven jammer genoeg”
    @Stefan: zo lang de saldering voor PV nog van toepassing is moet je de PV-productie toch niet op dagbasis bekijken om je EV van eigen energie te voorzien (mits een 100% groen leverancierscontract zoals bv. dit van Ecopower) maar op voldoende productie in verhouding tot de afname tussen twee meteropnames (10-14 maanden)?

  9. Stefan / 24-2-2020 / ·

    @IVO : ja dat klopt maar ‘ecologisch gezien’ gebruik je je eigen stroom niet dan…

  10. IvoB / 24-2-2020 / ·

    Niet onmiddellijk maar in het totaalplaatje maakt dat – buiten de omzettingsverliezen – weinig uit. Alles wat jezelf opwekt en niet zelf onmiddellijk verbruikt wordt wel door iemand anders in de omgeving verbruikt (elektronen volgen steeds de kortste weg en lossen ook niet op in het niets) en moet op dat ogenblik niet op een andere manier opgewekt worden.

    Op individueel vlak bekeken is er dus economisch (nog) geen probleem. En uitsluitend ecologisch bekeken kan je beter helemaal geen individueel vervoer gebruiken. En zolang dat niet praktisch mogelijk is is je eigen energie aanmaken (en eventueel later terug opnemen) the next best thing.

    Wij zijn nu aan onze tweede EV toe en de derde wordt waarschijnlijk ook de laatste. Stap voor stap naar het einddoel dus.

  11. Maarten / 28-2-2020 / ·

    En laten we eerlijk zijn, buiten het ecologische voordeel van een EV, rijden deze machines veel beter dan fossiele brandstof autos. Het is echt rijden 2.0.
    Daarnaast raken fossiele brandstoffen echt een keer op, dus op tijd beginnen aan de transitie is gezond vooruitkijken. Iedere verandering kost (inzet/geld/weerstand) in het begin meer dan het oude systeem, maar zal op de lange duur veel meer opleveren.

  12. IvoB / 29-2-2020 / ·

    Nou ja, dat beter rijden kan je alleen beamen als je het zelf ervaren hebt. De grootste tegenstand tegen EV komt meestal van diegenen die er nog nooit mee gereden hebben. Als EV rijder heb je wel het voordeel dat je normaal gezien wel al met een verbrandingsmotor gereden hebt en de twee met elkaar kan vergelijken. 🙂
    Echt negatieve commentaren van EV gebruikers hoor en lees je zelden.

    Ik deel je mening en het heeft nog meer voordelen dan het rijden alleen. Vroeger kon ik niet vlug genoeg uit een warenhuis weg zijn en stond ik in de wachtrij voor de kassa al te loeren tegen dat er een bijkomende kassa openging om dan sprint erheen te kunnen inzetten. Nu flaneer ik éénmaal per week ontspannen door de Lidl en kies er na het winkelen de langste wachtrij voor de kassa uit. Als EV-rijder loont wachten in de Lidl nl. letterlijk. Vandaag nog 41 kWh meegesnoept tijdens het winkelen. 🙂

Laat een reactie achter