Deze 5 nieuwe elektrische wagens komen naar Genève autosalon

Aiways U5 elektrische SUV aan laadpaal

Van 5 tot 15 maart 2020 opent het Zwitserse autosalon van Genève (GIMS) opnieuw z’n deuren. We geven een overzicht van alle nieuwe productieklare elektrische wagens die er hun Europese of wereldwijde première maken.

UPDATE 28 februari 2020: het autosalon
van Genève is geannuleerd door Corona

1. Aiways U5

Genève is dit jaar een mager feestje. Waar de 2019-editie nog met 16 nieuwe elektrische wagens kon uitpakken, zijn dat er dit jaar slechts 5. Dit valt grotendeels te verklaren doordat autosalons op hun retour zijn. Europese en Amerikaanse automerken pakken met belangrijke nieuwigheden liever uit op private gelegenheden, waar ze alle aandacht van de journalisten naar zich toe kunnen trekken.

Wie profiteert van de Europese afwezigheid zijn de Chinezen. Uit het oosten krijgen we namelijk een inzending van Aiways. Dit Chinese automerk brengt een productieversie van de U5 (foto boven dit artikel) mee, een elektrische SUV met voorwielaandrijving. De Aiways U5 heeft een 65 kWh batterij die naar onze inschatting goed is voor een rijbereik van 250 km. De U5 moet in de lente van 2020 op de markt komen in Europa.

2. Fiat 500e

Fiat 500

Onder druk van de Europese uitstootnormen begint Fiat het EV-verhaal stilletjesaan serieus te nemen. De Italianen brengen de productieversie van de nieuwe 500e naar Genève, een elektrische stadsauto die nog in 2020 gelanceerd wordt. Fiat had al eens een 500e in de VS, maar het ging eerder om een halfslachtige poging om aan de Californische uitstootrechten te voldoen. Nu lijkt Fiat meer energie in z’n elektrische 500 gestoken te hebben, want de auto staat op een volledig nieuw platform.

3. Skoda Enyaq

elektrische Skoda Vision iV

De elektrische afdeling van Skoda is in 2020 reeds goed gelanceerd met de introductie van de Citigo iV, het drielingsbroertje van de VW e-Up en de Seat Mii Electric. Nu komt er een tweede EV in het Skoda gamma. De Tsjechen tonen in Genève namelijk de productieversie van de Enyaq, een volledig elektrische SUV. Lees er meer over hier.

4. Renault Twingo ZE

Oranje Renault Twingo naast container

Renault brengt de Twingo ZE mee, een elektrische auto die z’n genen deelt met de Smart EQ forfour.

5. Lexus UX 300e

elektrische Lexus UX 300e aan laadpaal

Lexus tenslotte, brengt z’n allereerste elektrische auto in Europese première naar Genève. Het gaat om de UX 300e, een elektrische SUV met een realistische range van ongeveer 250 km.



7 reacties

  1. Stefan / 28-2-2020 / ·

    Er zou een jaar vertraging op de levering van de ID3 zitten door softwareproblemen?

  2. pekkie / 29-2-2020 / ·

    de aiwaysu5 zal wel meer radius hebben dan jullie beweren , rond de 400km , kijk ook Hyundai/kia met 64 kwh . de duitse prijs komt rond 35000. gaat een topper worden , europese en Japanse automakers zullen uit hun pijp mogen komen

  3. IvoB / 29-2-2020 / ·

    Het autosalon van Geneve is afgelast. Daar zal dus weinig te zien zijn.

  4. jofosseprez / 1-3-2020 / ·

    Er is geen autosalon in Zwitserland vanwege de Corona. En allemaal goeden wel men is hier weer alles ah forceren ivm elektrische wagens. Dit is de toekomst niet wel mild hybride maar elektrisch rijden veel te veer l te duur. Ik ga komende week een veel betaalbare wagen testen voor mij en mijn echtgenote een Ford Puma mild hybride. Knap model.

  5. avg / 1-3-2020 / ·

    tenzij je om de paar jaar van auto wisselt,zou ik toch maar opletten dat je mild hybride puma nog wel overal mag komen over enkele jaren, zonder extra kosten.
    dat is de toekomst,of je dat nu wil of niet.

  6. Herman / 1-3-2020 / ·

    @avg, ach ja een juiste keuze van mild hybrid en je kan toch wel 10 jaar mee. Moest wel lachen vandaag op de e40, een aantal tesla en nissan leaf voorbij gestoken die op het eerste rijvak aan 100 km/u rijden om toch maar niet in panne te vallen. EV is mss de toekomst maar het zal nog een paar jaar duren

  7. avg / 2-3-2020 / ·

    juiste keuze inderdaad,maar heel moeilijk. 10 j ok,en wat is u mild hybride dan nog waard als hij nergens meer binnen mag?schroot?
    ik bezie die techniek eerder als een overgangtechniek,maar voor hoelang?
    dan zou ik eerder opteren voor een (helaas veel duurdere)oplaadbare versie,maar ja dan is het prijsverschil met een echte ev ineens weer klein………..
    het wordt er niet simpeler op..
    wat die 100 km/u betreft,mss zijn het ev rijders die gewoon genieten van het rustgevend gevoel en heeft het niets met range te maken?
    de meeste ev toeren lustig heel be door tegen 120 hoor.
    ik rij al enkele jaren ev en betrap er mezelf vaak op dat ik veel rustiger rij dan vroeger,
    en range?nooit probleem mee gehad,ook niet met een niet tesla.(vermits de meeste alleen maar tesla kennen)

Laat een reactie achter