Nieuwe Porsche Panamera (2024) krijgt meer hybrides, geen Sport Turismo

Porsche Panamera gold

De nieuwe Porsche Panamera (2024) is officieel onthuld. Hij komt met meer plug-in hybride aandrijflijnen die ook nog eens extra batterijcapaciteit krijgen. Een Sport Turismo “shooting brake”-versie staat niet op de planning.

“If it ain’t broke, don’t fix it”, moeten ze bij Porsche gedacht hebben. De nieuwe Panamera (2024) die ze vorige week onthulden lijkt immers als twee druppels water op het uitgaande model.

De nieuwigheden vallen wat ons betreft vooral te vinden bij de aandrijflijnen. Om de auto interessant te houden voor de Europese bedrijfswagenmarkt blijft Porsche stevig inzetten op plug-in hybrides. Zo krijgt de nieuwe Panamera geen drie PHEV-versies, zoals het uitgaande model, maar wel vier.

Net zoals de Cayenne, die eerder dit jaar een facelift kreeg, krijgen alle plug-in hybride Panamera’s voortaan 25,9 kWh (bruto) batterijcapaciteit, wat 45% meer is (17,9 kWh bruto) dan het uittredende model.

Prijs

Porsche geeft voorlopig enkel de volledige specificaties vrij van één plug-in hybride, met name de Turbo E-Hybrid.  Die krijgt vierwielaandrijving, een 4.0 liter V8 benzinemotor, 680 pk systeemvermogen, 930 Nm koppel systeemkoppel, een topsnelheid van 315 km/u en hij sprint naar 100 in 3,2 seconden. Vanaf 199.620€ kan het de jouwe worden.

Porsche Panamera achterlichten

Later zullen er dus ook nog goedkopere PHEV-versies komen, en waarschijnlijk één duurdere. De Panamera is ook leverbaar als non-hybride (Panamera en Panamera 4) met een vanafprijs van 112.120€.

Een handige “Sport Turismo” shooting brake uitvoering komt er niet. Wie toch een qua vorm gelijkaardige Porsche wil kan de volledig elektrische Taycan (Sport Turismo) overwegen.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.