Tesla Model 3: prijs & specs

Tesla Model 3 prijs en specs

De Model 3 (gestyled als “☰”) zal Tesla’s eerste “betaalbare” elektrische auto zijn met een verwacht praktisch rijbereik van 300 km. Tesla Motors verwacht dat de auto eind 2017 in productie zal gaan. In België zal hij allicht pas arriveren in 2019.

Tesla Model 3 prijs




Tesla CEO Elon Musk heeft al meermaals gezegd dat de Tesla Model 3 in de VS 35.000$ zal kosten zonder subsidies. In Europa zal dat allicht meer zijn omwille van logistiek en importkosten.

Uit een enquête blijkt dat onze lezers een vanafprijs tussen de 35.000€ en 45.000€ verwachten.

Specs & prestaties

Spec / Model 3 versiebasis uitvoeringhogere uitvoeringen
Batterijcapaciteit [kWh]50 (schatting)NA
AandrijvingRWD/AWDRWD/AWD
Rijbereik, realistisch [km]300NA
0-100 km/u [s]<6<4
Topsnelheid [km/u]NA250 (schatting)
Vermogen [pk]NANA
Koppel [Nm]NANA
Gewicht [kg]NANA

Rijtesten

Op 31 maart 2016, tijdens de voorstelling van de Tesla Model 3 concept, gaf Tesla de kans aan de gasten om mee te rijden met de 3. Bekijk HIER zo een testrit.

Foto’s

Bekijk hier Tesla Model 3 foto’s.

Nieuws

Detailbeschrijving

Intro

Het is altijd Elon Musk’s (CEO Tesla) bedoeling geweest om een betaalbare middenklasse elektrische wagen te bouwen. Om dat doel te verwezenlijken heeft Tesla de strategie om eerst een aantal duurdere modellen te ontwikkelen die het uiteindelijke doel, de Model 3 en andere kleinere EV’s, moeten financieren. De duurdere modellen, met name de Roadster, de Model S en de Model X, zorgen er ook voor dat het pad geëffend wordt wat betreft de perceptie rond EV’s en ze laten Tesla toe nieuwe technologie te ontwikkelen die zal gebruikt worden in de Model 3.

Het eerste concept model werd voorgesteld op 31 maart 2016 in Los Angeles. Er zal een tweede voorstelling volgen, allicht in 2017, waarbij een meer productierijp exemplaar zal getoond worden.

Tesla had lange tijd de bedoeling om voor deze auto de naam Model E (in plaats van Model 3) te gebruiken maar dat plan werd uiteindelijk afgevoerd na een claim van Ford. Het logo zal wel gestyled wordt als “☰”, wat zowel een E als een 3 kan voorstellen. In het initiële Tesla business plan had de wagen de codenaam Tesla Bluestar.

Volgens Tesla’s designbaas Franz Von Holzhausen zal de Tesla 3 directe competitie zijn voor de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse.

Rijbereik en prestaties

Elon Musk zei tijdens het introductie-event dat de basisuitvoering van de Model 3 minstens 345 km rijbereik zal hebben volgens de Amerikaanse EPA-norm. De EPA-test is realistischer dan de Europese NEDC-test, dus de 345 km zal dicht bij de realistische range liggen. Ik zou rekenen op 250 km à 300 km in de praktijk.

Het basismodel krijgt allicht een 50 kWh batterij. Er komen ook duurdere modellen met grotere accu’s, en dus meer rijbereik.

Volgens Tesla zal de basisuitvoering in minder dan 6 seconden naar 100 km/u accelereren. Hogere uitvoeringen zullen in minder dan 4 seconden naar 100 zoeven en allicht een topsnelheid van 250 km/u hebben.

Tesla Model 3 interieur

Er is veel te doen geweest om het het interieur van de Tesla Model 3, en dan meer bepaald over het dashboard. Bij de conceptversie zag dat er redelijk kaal uit, met enkel een stuur en een grote touchscreen in het midden.

Tesla Model 3 interieur

De afwezigheid van bedieningsknopjes en een instrumentenbord doet vermoeden dat de 3 ontworpen is als volledig zelfrijdende auto en dat manueel rijden een beetje naar de achtergrond geschoven wordt.

Musk heeft al laten weten dat het dashboard nog flinke wijzigingen kan ondergaan. De auto krijgt allicht ook een HUD (head-up display) display om het gebrek van het instrumentenbord op te vangen.

Andere specs

Standaard krijgt de Model 3 achterwielaandrijving. Optioneel zal vierwielaandrijving, de zogenaamde “Dual Drive” beschikbaar zijn, voor minder dan 5.000$.

Standaard zal de Model 3 uitgerust worden met Autopilot hardware. Autopilot is Tesla’s systeem om hun auto’s (deels) zelfrijdend te maken. Om Autopilot te activeren zal je allicht extra moeten betalen.

Elon Musk heeft al gezegd dat de 3 een optionele trekhaak krijgt en dat de achterbank volledig plat gaat.

Tesla hoopt dat de 3 een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) zal hebben van 0,21. Dat is minder dan bijvoorbeeld de Model S (0,24) en de Toyota Prius (0,24).

De Tesla Model 3 krijgt later ook een crossover/SUV uitvoering, de Model Y.

Laden

De Tesla Model 3 zal “Supercharger capable” zijn. Wereldwijd bouwt Tesla een netwerk uit van supersnelle laadpalen, de zogenaamde Superchargers. Met een Supercharger krijg je de Tesla quasi-vol in een halfuurtje.

De Model 3 zal van deze Superchargers gebruik kunnen maken, al is het nog niet duidelijk of en hoeveel Tesla daarvoor zal aanrekenen. Als je vandaag een Model S of X koopt is Supercharging “gratis” inbegrepen maar het zal allicht financieel onhaalbaar zijn om dezelfde formule toe te passen op de Model 3.

Introductie in 2017

Volgens de laatste officiële berichten zal de productie starten eind 2017. Of de productie effectief zal starten eind 2017 valt te betwijfelen aangezien Tesla geen al te goede reputatie heeft in het halen van deadlines. Als de productie toch zou starten eind 2017, dan zullen de eerste Model 3’s ten vroegste aankomen in Europa in de loop van 2018, allicht in 2019.

Hoe kopen?

Sinds 31 maart 2016 kan je de Model 3 zowel online (via Tesla.com) als in Tesla shops reserveren. Een reservatie kost 1.000€ en is refundable als je later beslist om de auto niet te kopen.

Een reservatie geeft je een plaatsje in de wachtlijst, dus hoe vroeger je reserveert, hoe vroeger je auto geleverd zal worden.

Vind je eGear.be interessant? Een like helpt ons enorm!
Je hebt eGear.be al geliked? Klik hier.