VW ID.3 (58kWh-150kW): prijs & info (2024)

Volkswagen ID 3 aan Ionity laadpaal Mons

De Volkswagen ID.3 met 58 kWh batterij (150kW) (2024) is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 340 km. De auto is momenteel te koop en leverbaar in België.

Volkswagen ID.3 (58 kWh) prijs

VersiePrijsEG1
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD)39.685€

EG1 Prijs in België, inclusief BTW.

Productie & Levering

Volkswagen ID.3
(58kWh-150kW-RWD)
Leverbaar sinds
(in België)
Okt 2020
Levertermijn
[maanden]
4

Specs & Prestaties

SpecificatieVolkswagen ID.3
(58kWh-150kW-RWD)
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruto
62
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
58
AandrijvingAchterwiel
Rijbereik [km]
WLTP
427
Rijbereik [km]
EGEAR- rangeEG2
340
Acceleratie 0-100 km/u [s]7,3
Topsnelheid [km/u]160
Vermogen [kW/pk]150 / 204
Koppel [Nm]310
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
17
CO2-uitstoot [g/km]0
Luchtweerstand [Cd]0,267

EG2 Actieradius en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Opladen

VW ID.3 opladen

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de VW ID.3 (58kWh-150kW), aan verschillende laadpunten.

LaadpuntVolkswagen ID.3
(58kWh-150kW-RWD)
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
26u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
16u30EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
9u00EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
6u00EG3
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
6u00EG3
Beperkt tot 11kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
60 minEG3
 
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
35 minEG3
Beperkt tot 100kW

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Laadkosten

In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de VW ID.3 (58kWh-150kW), aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.

LaadpuntPrijs
per
kWh
Prijs
per
100km
ThuisEG40,23€4,3€
Publiek (AC) middelsnelEG50,45€8,4€
Publiek (DC) snelEG60,75€14,0€

EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenVolkswagen ID.3
(58kWh-150kW-RWD)
Lengte [mm]4261
Breedte [mm]1809
Breedte met spiegels [mm]2070
Hoogte [mm]1552
Wielbasis [mm]2764
Bodemvrijheid [mm]150
Draaicirkel [mm]10200
Koffer [liter]385
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
1267
Massa Rijklaar [kg]1805
Massa Max. Toegestaan [kg]2270
Laadvermogen [kg]565
Dakbelasting [kg]0
Trekhaak mogelijkNee
Zitplaatsen5
Deuren5
Isofix plaatsen3
SegmentC

Belastingen

BelastingEG7Volkswagen ID.3
(58kWh-150kW-RWD)
Belasting op inverkeerstelling
Vlaanderen
0,00€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Vlaanderen
0,00€
Belasting op inverkeerstelling
Wallonië
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Belasting op inverkeerstelling
Brussel
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Aftrekbaarheid voor
Belgische bedrijven
100%
VAA per jaar
Voordeel alle aard
1.400,00€
CO2-bijdrage per maand
Solidariteitsbijdrage
28,17€

EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.

Volkswagen ID.3 leasen

LeaseprijsEG8
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD)450€

EG8 Indicatief bedrag per maand voor een operationele lease in België, exclusief BTW, op basis van 5 jaar en 10.000 km. Zonder elektriciteit.

Volkswagen ID.3 verzekering

PremieEG9
Volkswagen ID.3 (58kWh-150kW-RWD)450€

EG9 Indicatief bedrag per jaar voor een BA-polis in België, inclusief BTW. Op basis van 15.000 km, bonus-malus 0 en een bestuurder van 40 jaar.

Foto’s

VW ID.3 elektrisch

Bekijk hier alle foto’s van de Volkswagen ID.3.



19 reacties

  1. Stefan / 13-9-2019 / ·

    Productie start toch in november? Waarom moet het dan nog duren tot midden 2020 om te leveren?

  2. Jo / 4-11-2019 / ·

    ACC zijn ze vergeten alhoewel nu overal gebruikt?

  3. René / 19-11-2019 / ·

    3,7 KW laden bij een 11KW /3 fase laadpunt ???
    Das wel achteruitgang. Vooral omdat de meeste mensen
    thuis gaan laden.
    Een Renault Zoe (vorige model) kan aan zo een punt aan
    11 KW laden…
    Dat is de doodsteek voor het model van 30 000 Euro.
    13 uur thuisladen. Daar zijn de meeste nachten te kort voor.

  4. Stefan / 21-11-2019 / ·

    @René : moet je dan elke dag 260-300 km rijden? zodat je elke nacht 13u zou moeten laden?

  5. van gorp / 21-11-2019 / ·

    inderdaad,slechts een klein percentage(uitzonderingen heb je altijd) heeft dagelijks de volledige capaciteit van de batterij nodig zodat zelfs dagelijks nacht laden ruimschoots volstaan.
    ik rij zelf bijna 3 jaar electrisch en het gebeurd zelden dat ik met nachturen niet rondkom.

  6. Jimmy / 23-11-2019 / ·

    De tabel klopt niet voor type 2 drie fase,
    bij 45kWh moet de oplaadtijd altijd lager zijn als 6h30 (van de 58kWh),
    ik schat rond de 5h30, dus perfect oplaadbaar ’s nacht thuis of overdag op het werk.
    Maar de auto is onbruikbaar wegens de beperkte trekhaak!

  7. Jimmy / 23-11-2019 / ·

    En de 3.7kW zal per fase zijn en niet in totaal,
    anders kan er nooit een laadtijdverschil zijn tussen enkel fasig en drie-fasig

  8. JEAN-PIERRE GIACOMELLI / 19-1-2020 / ·

    Bonjour , si le prix de la 77 est au prix de la 45 kw alors la je suis d’accord et peut être preneur .

  9. Patrick de Moffarts / 26-1-2020 / ·

    10 000.00€ meer voor 13 kWh batterij lijkt zeer veel. Sommige publicatie spreken van 100.00€ per kWh (dus maar ongeveer 1 300.00€) Verschil tussen kostprijs en verkoopprijs? 🙂

  10. Peter / 26-1-2020 / ·

    Batterij kost gemiddeld 200 Euro per kWh.

  11. Kris VDM / 27-1-2020 / ·

    het prijsverschil in de batterij capaciteiten zal vermoedelijk niet enkel meer batterij zijn maar ook het uitrustingsniveau.

    Net zoals dat je bv. bij de Peugeot 208 een ‘echte’ basis benzine hebt is het uitrustingsniveau bij de EV variant een niveau hoger.
    enfin, vroeger deden ze dat ook bij de fossiele branders, een 1.4 had een lager basisuitrusting dan een 2.0 versie.

  12. David Sommen / 27-1-2020 / ·

    Klopt Kris. Naar wat ik eerder had gelezen is er niet alleen een verschil is batterijcapaciteit maar ook in motorvermogen en DC laadsnelheid (in tegenstelling tot wat de tabel in dit artikel vermeldt). De standard range zou ‘maar’ 100kW (136 pk) hebben en 50kW laadsnelheid.

    Ik vind dit op zich geen goede zaak. Ik heb geen 200pk nodig, maar heb wel graag een groot rijbereik. Voor anderen is het misschien net andersom. Maar goed.

  13. Kris VDM / 28-1-2020 / ·

    er is meesteal wel een samenhang tussen de capaciteit van de batterij en de sterkte van de motor.
    des te meer capaciteit, des te meer de motor kan ’trekken’ uit de batterij en dan is een krachtiger motor mogelijk. Daar zullen ongetwijfeld optimalisaties regels voor bestaand …

  14. Paul / 20-6-2020 / ·

    Het is zover, gisteren de definitieve bestelbon getekend. Levering voorzien voor begin september.

  15. David Sommen / 22-6-2020 / ·

    @Paul,

    welk model heb je juist besteld?
    Heb je dan ook al een definitieve prijs?

  16. Paul / 24-6-2020 / ·

    ID.3 1ste Mangan grey metallic.
    Prijs incl. BTW 38.889EUR
    Momenteel krijg je een gratis laadstation t.w.v. 688EUR

  17. Eddy / 24-6-2020 / ·

    “Gratis” ? We hebben het meegemaakt bij Seat. Je krijgt hem pas als je hem laat installeren door EDI van VW group en dat is niet zo gratis… Lees de vervelende kleine lettertjes maar of pas op als er een sterretje bij gratis staat !

  18. walter / 11-8-2020 / ·

    Aan Eddy,
    is EDI een dure instalateur?

  19. abel de smet / 12-3-2021 / ·

    De prijs van de 45 kWh versie is bekend: €31885.

Laat een reactie achter