Semi-zelfrijdende auto’s die je kan kopen in België

Adaptieve cruise control

Overzicht van semi-zelfrijdende auto’s die gedeeltelijk handenvrij rijden toelaten, en die je momenteel kan kopen in Belgie (2019).

FotoMerkModelHandenvrij
Interval
BMW3, 5, 6 GT, 7, 8, X3, X4, X5, X7, Z44 sec
MercedesA, B, CLA, C, E, CLS, GLE, S45 sec
NissanQashqai
Leaf
8 sec
VolvoS60, S90, V60, V90, XC40, XC60, XC9015 sec
TeslaModel 3
Model S
Model X
120 sec

BMW | Bij BMW heet het meest geavanceerde rijhulpsysteem “Driving Assistant Plus”. Het bevat adaptieve cruise control, handenvrij sturen (vrij kort interval) en automatisch parkeren. Op de 5-reeks, 6 GT, X3 en X4 zorgt Driving Assistant Plus ook voor het automatisch van rijvak wisselen op de autosnelweg.

Mercedes | Bij Mercedes staat het meest geavanceerde rijhulpsysteem in de optielijst als Drive Pilot, als Rijassistentiepakket Plus of als Distronic Plus. Het bevat adaptieve cruise control, handenvrij sturen en automatisch parkeren. Het interval voor handenvrij rijden op de autosnelweg is vrij lang (+-45 seconden), waardoor dit systeem gevoelsmatig het dichtste aanleunt bij het meest progressieve semi-zelfrijdende systeem, namelijk Tesla Autopilot.

Nissan | Bij Nissan heet het semi-zelfrijdende systeem ProPilot. Het werd geïntroduceerd op de 2018 Leaf, en zit ondertussen ook op andere Nissan modellen. ProPilot bevat adaptieve cruise control, handenvrij sturen (vrij kort interval) en automatisch parkeren.

Volvo | Pilot Assist is de naam van Volvo’s top-of-the-line rijhulpsysteem. Het biedt adaptieve cruise control, handenvrij sturen en automatisch parkeren. Dit systeem staat, gevoelsmatig, volgens ons op de derde plaats qua meest geavanceerde semi-autonome piloot.

Tesla | Tesla Autopilot is een begrip in de autowereld. Het pakket biedt adaptieve cruise control, handenvrij sturen, automatisch parkeren en automatisch van rijstrook veranderen op de snelweg. Het onderscheidt zich o.a. van andere rijhulpsystemen door een zeer lang handenvrij interval. Verder is de user interface het best uitgewerkt. Dit systeem wordt regelmatig verbeterd op bestaande wagens door software-updates via internet. Volgens Tesla zal dit systeem in de nabije toekomst 100% zelfrijdend gemaakt kunnen worden via een software-update, al raden we aan om deze belofte met een korreltje zout te nemen.

Wat is een zelfrijdende auto?

Een zelfrijdende auto, ook wel autonome of zelfsturende auto genoemd, is een wagen die volledig bestuurd wordt door een computersysteem, en dus geen chauffeur nodig heeft.

Zelfrijdende voertuigen beschikken over een combinatie van slimme sensoren (radar, lidar, sonar, computer vision, …) om de omgeving waar te nemen. Ze doen meestal ook beroep op big data, een massa aan gegevens die ze vergaren bij een vloot van autonome voertuigen. Voor belangrijke beslissingen doet de autonome auto beroep op software die ofwel vooraf geprogrammeerd is, ofwel gedeeltelijk organisch tot stand komt door machine learning.

Semi-autonome wagens

Er gebeurt al een halve eeuw onderzoek naar zelfrijdende wagens, maar ze zijn nog altijd niet op de markt.

Wat je wel al kan kopen zijn semi-zelfrijdende voertuigen. Wagens met rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, object-ontwijking, autonoom parkeren en (deels) automatisch sturen zijn hier voorbeelden van.

Sensoren op zelfrijdende auto

Camera’s en sensoren in de voorruit van een semi-zelfrijdende auto.

Door de overvloed aan media-aandacht voor Tesla’s Autopilot zou je bijna denken dat Tesla het enige bedrijf is dat dergelijke semi-zelfrijdende wagens aanbiedt. Zoals je kan zien in bovenstaande lijst zijn er veel andere automerken met dergelijke systemen.

We durven wel stellen dat Tesla qua “self-driving” technologie het verst gevorderd is. Zij durven ook de grootste risico’s nemen. Gevestigde autobedrijven denken twee keer na voor ze nieuwe technologie of software op hun massaproducten integreren. Bij Tesla daarentegen, worden verbeteringen en software-aanpassingen regelmatig geïnstalleerd wanneer de wagen met het internet geconnecteerd wordt. Zo fungeren Tesla rijders voor een deeltje als proefkonijn, want op de big data die Tesla verzamelt doordat hun klanten met de nieuwe softwareversie rondrijden, kan Tesla dan weer analyses uitvoeren en met de hulp daarvan verbeteringen ontwikkelen.

Aangezien elektrische wagens uitermate geschikt zijn om digitaal aan te sturen, wordt nieuwe technologie voor autonoom rijden vaak eerst geïntroduceerd op elektro-auto’s.

Niveaus van autonoom rijden

De overgang van absoluut geen rij-ondersteuning tot een volledig zelfrijdende auto gebeurt duidelijk in verschillende stappen.

levels zelfrijdende wagens

De verschillende niveaus van autonoom rijden, volgens de internationale organisatie SAE.

SAE, een Amerikaanse vakorganisatie voor ingenieurs in de automobielsector, deelt de mate van autonoom rijden op in 5 niveaus. Level 0 staat voor absoluut geen rij-assistentie. Level 5 betekent een volledig zelfrijdende wagen. De meeste semi-zelfrijdende wagens uit het overzicht in dit artikel, beschikken over level 1 of 2 autonomie.

Platooning

Naast zelfrijdende voertuigen op zich, gebeurt er ook onderzoek naar andere technieken om delen van een vloot te robotiseren. Een voorbeeld is platooning.

In essentie komt het er op neer dat een aantal voertuigen achter elkaar rijden. Het eerste voertuig heeft een gewone chauffeur, en de voertuigen er achter volgen compleet op automatische piloot. Uiteraard is de kans bestaande dat ook de chauffeur in het eerste voertuig op termijn overbodig wordt.

Platooning vrachtwagens

Test-project voor platooning met vrachtwagens.

Platooning is een techniek die op veel interesse kan rekenen in de transportsector. Doordat de vrachtwagens zo dicht op elkaar kunnen rijden, besparen ze brandstof. Uiteraard bespaart de transportfirma ook op personeelskosten, en tenslotte maakt platooning meer plaats vrij op de openbare weg.

Vandaag wordt deze techniek op de openbare weg nog niet op commerciële schaal toegepast.