De Peugeot e-Rifter Standard (2024) is een volledig elektrisch gezinsbusje met een realistisch rijbereik van 200 km. De auto is momenteel te bestellen en leverbaar in België.
Peugeot e-Rifter prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Peugeot e-Rifter Standard | 34.666€ |
Andere beschikbare versies: | |
Peugeot e-Rifter Long (meer info) | 39.536€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Peugeot e-Rifter Standard |
|
---|---|
Leverbaar sinds (in België) | Sep 2021 |
Levertermijn [maanden] | 4 |
Specs & Prestaties
Specificatie | Peugeot e-Rifter Standard |
---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] Bruto | 50 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 45 |
Aandrijving | Voorwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 280 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 200 |
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 11,2 |
Topsnelheid [km/u] | 135 |
Vermogen [kW/pk] | 100 / 136 |
Koppel [Nm] | 260 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 22,5 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA |
EG2 Actieradius en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de Peugeot e-Rifter, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Peugeot e-Rifter Standard |
|
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 21u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 12u30EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 6u15EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 4u30EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 4u30EG3 Beperkt tot 11kW |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 45 minEG3 |
| CCS DC 350kW (10%-80%) | 30 minEG3 Beperkt tot 100kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de Peugeot e-Rifter, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
ThuisEG4 | 0,23€ | 5,7€ | |
Publiek (AC) middelsnelEG5 | 0,45€ | 11,1€ | |
Publiek (DC) snelEG6 | 0,75€ | 18,6€ |
EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Peugeot e-Rifter Standard |
---|---|
Lengte [mm] | 4403 |
Breedte [mm] | 1848 |
Breedte met spiegels [cm] | 2107 |
Hoogte [mm] | 1874 |
Spoorbreedte voor [mm] | NA |
Spoorbreedte achter [mm] | NA |
Wielbasis [mm] | NA |
Bodemvrijheid [mm] | NA |
Draaicirkel [mm] | 10800 |
Koffer [liter] | 775 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | NA |
Massa Rijklaar [kg] | NA |
Massa Max. Toegestaan [kg] | NA |
Laadvermogen [kg] | NA |
Dakbelasting [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Max. gewicht aanhangwagen [kg] | 750 |
Zitplaatsen | 5 |
Deuren | 5 |
Isofix plaatsen | NA |
Segment | N |
Belastingen
BelastingEG7 | Peugeot e-Rifter Standard |
---|---|
Belasting op inverkeerstelling Vlaanderen | 0,00€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Vlaanderen | 0,00€ |
Belasting op inverkeerstelling Wallonië | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Belasting op inverkeerstelling Brussel | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Aftrekbaarheid voor Belgische bedrijven | 100% |
VAA per jaar Voordeel alle aard | NA |
CO2-bijdrage per maand Solidariteitsbijdrage | 28,17€ |
EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.
Peugeot e-Rifter Standard leasen
LeaseprijsEG8 | |
---|---|
Peugeot e-Rifter Standard | NA |
EG8 Indicatief bedrag per maand voor een operationele lease in België, exclusief BTW, op basis van 5 jaar en 10.000 km. Zonder elektriciteit.
Peugeot e-Rifter Standard verzekering
PremieEG9 | |
---|---|
Peugeot e-Rifter Standard | NA |
EG9 Indicatief bedrag per jaar voor een BA-polis in België, inclusief BTW. Op basis van 15.000 km, bonus-malus 0 en een bestuurder van 40 jaar.
Jammer dat deze auto net als de vele varianten ervan een range heeft die net te beperkt is om hem even veelzijdig te maken als zijn ICE tegenhangers. Kun je met je familie de trip maken naar Zuid-Frankrijk met een realistische range van 200km? Het is voor mij (te) nipt.
Steek hier een batterij van 80 kWh in, maak de prijs redelijk, en het pleit is beslecht.
Maar het lijkt erop dat deze legacy automakers die stap niet willen zetten. Is het een kwestie van willen? of durven? De technologie is alleszins zeker mogelijk. Beetje jammer.
Van een batterij van 50 Kw is in de praktijk 70% praktisch bruikbaar.Met een verbuik van 22 Kw/ 100km.Maak zelf de berekening.
Fred Finstone.