Hyundai IONIQ: prijs & specs

Hyundai IONIQ modellen

De Hyundai IONIQ is de eerste auto waarbij je de keuze hebt uit drie verschillende aandrijflijnen: elektrisch, hybride of plug-in hybride. De IONIQ kwam eind 2016 in België op de markt. 

Hyundai IONIQ prijs

Je kan een Hyundai IONIQ kopen vanaf 24.999€. De prijzen voor de verschillende aandrijflijnen vind je hieronder.

Hyundai IONIQPrijs
Electric35.999€
Plug-in (Hybrid)33.999€
Hybrid24.999€

Specs & prestaties

Hyundai IONIQElectricHybridPlug-in
(Hybrid)
Batterijcapaciteit [kWh]281,568,9
Elektrisch rijbereik [km]
(NEDC)
280NA63
0-100 km/h [s]9,910,89
Topsnelheid [km/u]165185185
Topsnelheid, elektrisch [km]165120120
Vermogen [pk]
benzinemotor
NA105105
Koppel [Nm]
benzinemotor
NA147147
Vermogen [pk]
elektromotor
1204360
Koppel [Nm]
elektromotor
295170NA
Systeemvermogen [pk]120141167
Systeemkoppel [Nm]295265350
Verbruik [l/100km]NA1,1
CO2 uitstoot [g/km]07926
Gewicht [kg]14201445NA

Afmetingen

Hyundai IONIQElectricHybridPlug-in
(hybrid)
Lengte [mm]4470IdemIdem
Breedte [mm]1820IdemIdem
Breedte met spiegels [cm]NANANA
Hoogte [mm]1450IdemIdem
Wielbasis [mm]2700IdemIdem
Bodemvrijheid [cm]135IdemIdem
Koffer [liter]350443NA
Koffer achterbank
neergeklapt [liter]
14101505NA
Luchtweerstand [Cd]0,24IdemIdem

Foto’s

Bekijk hier Hyundai IONIQ foto’s.

Laatste nieuws

Beschrijving

De Hyundai IONIQ is een wagen die verkrijgbaar is met een elektrische, hybride of plug-in hybride aandrijflijn. De auto werd aangekondigd in december 2015 en kreeg z’n internationale première in maart 2016 op het autosalon van Genève.

Electric

De elektrische versie heet “IONIQ Electric”. Deze wordt voorwielaangedreven door een 120 pk sterke elektromotor die 295 Nm koppel levert. Z’n topsnelheid bedraagt 165 km/u.

Met z’n 28 kWh batterij tekent hij een officieel (NEDC) rijbereik op van 280 km. Dankzij z’n 100 kW CCS-lader kan je hem in 25 minuten vol laden. Met een 7 kW Wallbox duurt het 4u tot 5u en via een gewoon Schuko-stopcontact duurt het ongeveer 10 uur.

De Electric kwam in België op de markt in november 2016.

Hybrid

De IONIQ Hybrid wordt voorwielaangedreven door een 1.6 4-cilinder GDI benzinemotor met 105 pk en 147 Nm koppel. De elektrokracht komt van een elektrische motor met 32 kW vermogen. Beide motoren samen zorgen voor een systeemvermogen en -koppel van respectievelijk 141 pk en 265 Nm. De wagen beschikt over een 6-traps DCT automatische versnellingsbak.

De Hybrid heeft een 1,56 kWh accu aan boord en bereikt in puur elektrische modus z’n topsnelheid bij 120 km/u. Z’n CO2-uitstoot bedraagt 79 g/km.

De Hybrid kwam in oktober 2016 in België op de markt.

Plug-in hybrid

De Plug-in hybride IONIQ beschikt over dezelfde benzinemotor als de hybrid maar de elektromotor is met 45 kW iets krachtiger. Net als de hybrid beschikt hij over de 6-traps DCT automatische versnellingsbak.

De 8,9 kWh batterij bezorgt de auto een officiële elektrische range (NEDC) van 50 km. Nadien neemt de benzinemotor over. De CO2-uitstoot bedraagt 32 g/km.

De Plug-in kwam in augustus 2017 op de markt in België.

Algemeen

Met een Cw-waarde van 0,24 is de Hyundai IONIQ opvallend aerodynamisch. Ter vergelijking, de Toyota Prius en de Tesla Model S leggen eveneens een Cw-waarde van 0,24 voor.

Een IONIQ komt standaard quasi full-option. Dit omvat ondermeer Apple Carplay, Android Auto, TomTom Live, een draadloze smartphone lader, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en een adaptieve cruise control.

5 reacties

  1. Ana Lucía Jiménez Puerto
    Ana Lucía Jiménez Puerto / 6-5-2018 / ·

    Hallo,
    Is it possible to buy an electric one in Belgium already?
    Does it has the promotion of -10.000€ when we buy a new one?
    I saw that instead of 35.000€,in the end its only 25.000€ because they do a sale of 10.000€ on it.

    If I buy it, do I have 4000€ from the government for going to electric?

    How much does it cost to chargue it? And how long does it take?
    Do I have to pay a rental for a charging point or something?

    Thanks,
    Ana

  2. Van Malderen Rene
    Van Malderen Rene / 8-31-2018 / ·

    Kan een Hyundai IONIQ plug-in uitgerust worden met een trekhaak voor een aanhangwagen van 500 kg

  3. Rik Pillen
    Rik Pillen / 9-12-2018 / ·

    Met deze wagen halen wij in de praktijk 210 à 220 km rijbereik per laadbeurt (wat dus wel een stuk meer is dan de 180 km die hierboven is vermeld), en daarbij hoef je je niet in te houden, en ook niet minder dan 120km /u op de snelweg te rijden.
    Wij hebben een gemiddeld verbruik van 13 à 13,5 kW/100 km, wat zeer zuinig is. Dit heeft vermoedelijk te maken met de zeer goede stroomlijn van deze wagen, en het regeneratief remmen.
    De laadbeurt thuis kost zo’n 8 € om de 29 kW-batterij vol te krijgen, dus 4 €/100km.
    Best tevreden over deze zeer zuinige wagen.

  4. Stefan
    Stefan / 9-14-2018 / ·

    @Rik,
    Dat verbruik is in welke periode? In de winter zal dat gerust wat hoger zijn denk ik?

  5. Fons Peeters
    Fons Peeters / 10-22-2018 / ·

    Heb pas een Ioniq electric gekocht, maar moet 6 maanden wachte vooraleer hij geleverd wordt.
    Heb al veel filmpjes bekeken van autohandel Sangle in Duitsland.
    Ben in nieuwsgierige verwachting!!

Laat een reactie achter

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!