De Hyundai IONIQ is de eerste auto waarbij je de keuze hebt uit drie verschillende aandrijflijnen: elektrisch, hybride of plug-in hybride. De IONIQ kwam eind 2016 in België op de markt.
Hyundai IONIQ prijs
Je kan een Hyundai IONIQ kopen vanaf 24.999€. De prijzen voor de verschillende aandrijflijnen vind je hieronder.
Hyundai IONIQ | Prijs |
---|---|
Electric | 35.699€ |
Plug-in (Hybrid) | 33.999€ |
Hybrid | 24.999€ |
Specs & prestaties
Hyundai IONIQ | Electric | Hybrid | Plug-in (Hybrid) |
---|---|---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] | 28 | 1,56 | 8,9 |
Elektrisch rijbereik [km] (NEDC) | 280 | NA | 63 |
0-100 km/h [s] | 9,9 | 10,8 | 9 |
Topsnelheid [km/u] | 165 | 185 | 185 |
Topsnelheid, elektrisch [km] | 165 | 120 | 120 |
Vermogen [pk] benzinemotor | NA | 105 | 105 |
Koppel [Nm] benzinemotor | NA | 147 | 147 |
Vermogen [pk] elektromotor | 120 | 43 | 60 |
Koppel [Nm] elektromotor | 295 | 170 | NA |
Systeemvermogen [pk] | 120 | 141 | 167 |
Systeemkoppel [Nm] | 295 | 265 | 350 |
Verbruik [l/100km] | NA | 1,1 | |
CO2 uitstoot [g/km] | 0 | 79 | 26 |
Gewicht [kg] | 1420 | 1445 | NA |
Afmetingen
Hyundai IONIQ | Electric | Hybrid | Plug-in (hybrid) |
---|---|---|---|
Lengte [mm] | 4470 | Idem | Idem |
Breedte [mm] | 1820 | Idem | Idem |
Breedte met spiegels [cm] | NA | NA | NA |
Hoogte [mm] | 1450 | Idem | Idem |
Wielbasis [mm] | 2700 | Idem | Idem |
Bodemvrijheid [cm] | 135 | Idem | Idem |
Koffer [liter] | 350 | 443 | NA |
Koffer achterbank neergeklapt [liter] | 1410 | 1505 | NA |
Luchtweerstand [Cd] | 0,24 | Idem | Idem |
Foto’s
Bekijk hier Hyundai IONIQ foto’s.
Laatste nieuws
- Hyundai zet IONIQ in als deelauto 12 september 2017
- Rijtest: Hyundai IONIQ Electric 17 februari 2017
- Hyundai IONIQ Electric is best verkochte stekkerauto in Nederland 15 februari 2017
- Zoveel kost de elektrische Hyundai IONIQ 14 oktober 2016
Beschrijving
De Hyundai IONIQ is een wagen die verkrijgbaar is met een elektrische, hybride of plug-in hybride aandrijflijn. De auto werd aangekondigd in december 2015 en kreeg z’n internationale première in maart 2016 op het autosalon van Genève.
Electric
De elektrische versie heet “IONIQ Electric”. Deze wordt voorwielaangedreven door een 120 pk sterke elektromotor die 295 Nm koppel levert. Z’n topsnelheid bedraagt 165 km/u.
Met z’n 28 kWh batterij tekent hij een officieel (NEDC) rijbereik op van 280 km. Dankzij z’n 100 kW CCS-lader kan je hem in 25 minuten vol laden. Met een 7 kW Wallbox duurt het 4u tot 5u en via een gewoon Schuko-stopcontact duurt het ongeveer 10 uur.
De Electric kwam in België op de markt in november 2016.
Hybrid
De IONIQ Hybrid wordt voorwielaangedreven door een 1.6 4-cilinder GDI benzinemotor met 105 pk en 147 Nm koppel. De elektrokracht komt van een elektrische motor met 32 kW vermogen. Beide motoren samen zorgen voor een systeemvermogen en -koppel van respectievelijk 141 pk en 265 Nm. De wagen beschikt over een 6-traps DCT automatische versnellingsbak.
De Hybrid heeft een 1,56 kWh accu aan boord en bereikt in puur elektrische modus z’n topsnelheid bij 120 km/u. Z’n CO2-uitstoot bedraagt 79 g/km.
De Hybrid kwam in oktober 2016 in België op de markt.
Plug-in hybrid
De Plug-in hybride IONIQ beschikt over dezelfde benzinemotor als de hybrid maar de elektromotor is met 45 kW iets krachtiger. Net als de hybrid beschikt hij over de 6-traps DCT automatische versnellingsbak.
De 8,9 kWh batterij bezorgt de auto een officiële elektrische range (NEDC) van 50 km. Nadien neemt de benzinemotor over. De CO2-uitstoot bedraagt 32 g/km.
De Plug-in kwam in augustus 2017 op de markt in België.
Algemeen
Met een Cw-waarde van 0,24 is de Hyundai IONIQ opvallend aerodynamisch. Ter vergelijking, de Toyota Prius en de Tesla Model S leggen eveneens een Cw-waarde van 0,24 voor.
Een IONIQ komt standaard quasi full-option. Dit omvat ondermeer Apple Carplay, Android Auto, TomTom Live, een draadloze smartphone lader, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en een adaptieve cruise control.