BMW i3: prijs & specs

BMW i3 prijs

De BMW i3 is een 100% elektrische auto met een praktisch rijbereik van 240 km. 

BMW i3 prijs

Je kan een BMW i3 kopen vanaf 40.650€. De sportieve i3s uitvoering kost 44.300€.

ModelPrijs
i340.650€
i3s44.300€

Specs & prestaties

Speci3i3s
Batterijcapaciteit [kWh]42,242,2
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
37,937,9
AandrijvingAchterwielAchterwiel
Rijbereik [km]
WLTP
285270
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG1
240240
0-100 km/u [s]7,36,9
Topsnelheid [km/u]150160
Vermogen [pk]170184
Koppel [Nm]250270
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG1
1616
CO2-uitstoot [g/km]00
Luchtweerstand [Cd]NANA

EG1 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Opladen

LaadpuntLaadtijd
Stopcontact
(10A / 2,3kW)
(10%-100%)
16u00EG2
Wallbox
(16A / 3,7kW)
(10%-100%)
11u00EG2
Type 2 AC 11 kW
(10%-100%)
4u00EG2
CCS 50kW
(10%-80%)
45 minEG2

EG2 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen

Afmetingeni3i3s
Lengte [mm]40114006
Breedte [mm]17751791
Breedte met spiegels [cm]NANA
Hoogte [mm]15981590
Wielbasis [mm]2570Idem
Bodemvrijheid [mm]139131
Koffer [liter]260Idem
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
1100Idem
Leeggewicht [kg]13451376

Rijtesten

BMW i3 modelRijtest doorDatum
60 Ah REx AdvancedeGear.be01/2014
60 Ah REx AdvancedeGear.be12/2015
94 AheGear.be05/2017
i3s 94AhLezerstest08/2018

Foto’s

Bekijk hier BMW i3 foto’s.

Nieuws

Beschrijving

De BMW i3 is de eerste elektrische auto van het BMWi submerk. De auto kwam eind 2013 in België op de markt. De i3’s die in België geleverd werden tussen 2013 en juni 2016 beschikken over een 22 kWh batterij (60Ah). In juli 2016 kreeg de i3 meer batterijcapaciteit (33 kWh, 94Ah). Eind 2017 kreeg de i3 een cosmetische facelift en werd een sportievere i3s versie geïntroduceerd. In september 2018 introduceerde BMW opnieuw een grotere accu: 42 kWh (120Ah), goed voor praktische range van 240 km.

Prestaties en actieradius

De standaard i3 beschikt over één elektromotor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. De 120Ah versie sprint daarmee in 7,3 seconden naar 100 km/u en heeft een top van 150 km/u.

De i3s beschikt over 184 pk en 270 Nm. De 0 tot 100 doet de auto in 6,9 seconden en hij heeft een maximumsnelheid van 160 km/u.

De 60Ah had een praktisch haalbaar rijbereik van 130 km. De 94Ah had een praktische range van 200 km en de huidige 120Ah geraakt in realiteit 240 km ver op een volle accu.

In 16 uur kan je de 120Ah i3 van 10% tot 100% laden aan een huishoudelijk stopcontact. Met publieke 50 kW CCS-lader duurt laden van 10% tot 80% ongeveer 45 minuten.

Range Extender

Optioneel kon je de BMW i3 60Ah en 94Ah uitrusten met een range extender. De range extender is een 647cc 2-cilinder benzinemotor met 34 pk van de BMW motorfietsafdeling. De i3 REx (zoals de Range Extended i3 heet) heeft een tankje van 9 liter waarmee de i3 100 à 150 km verder geraakt dan de puur elektrische range.

Aangezien de range extender de auto 120 kg zwaarder maakt verzwakken de prestaties lichtjes en wordt de elektrische actieradius iets minder.

De meeste recente 120Ah versie is niet meer leverbaar met range extender.

Historie achter de i3

In 2011 stelde BMW een nieuw submerk voor, BMW i, dat zich uitsluitend zou toeleggen op de productie van elektrische en plug-in hybride auto’s. Het eerste product van het submerk was de i3 die in 2013 werd geïntroduceerd.

In de loop van 2012 heeft BMW de technologie voor de i3 uitvoerig getest in de ActiveE. De ActiveE was een elektrische auto gebaseerd op de 1-serie coupé. De auto was nooit te koop maar draaide mee in testprojecten.

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!