BMW i3: prijs & specs

BMW i3 prijs

De BMW i3 is een 100% elektrische auto met een rijbereik van 300 km (NEDC). Optioneel is de auto met een range extender verkrijgbaar.

BMW i3 prijs

Je kan een BMW i3 kopen vanaf 38.800€. Voor de uitvoering met range extender betaal je minstens 43.350€.

ModelPrijs
i338.800€
i3 met range extender43.350€
i3s42.450€
i3s met range extender47.000€

Specs & prestaties

SPECi3i3 RExi3si3s REx
Batterijcapaciteit [kWh]33333333
Rijbereik WLTP [km]235190
+ REx
235185
+ REx
0-100 km/u [s]7,38,16,97,7
Topsnelheid [km/u]150150160160
Vermogen [pk]170170184184
Koppel [Nm]250250270270
CO2-uitstoot [g/km]014014

Afmetingen

Afmetingeni3i3 RExi3si3s REx
Lengte [mm]4011Idem4006Idem
Breedte [mm]1775Idem1791Idem
Breedte met spiegels [cm]NANANANA
Hoogte [mm]1598Idem1590Idem
Wielbasis [mm]2570IdemIdemIdem
Bodemvrijheid [mm]139Idem131Idem
Koffer [liter]260IdemIdemIdem
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
1100IdemIdemIdem
Gewicht [kg]1245136512651385

Rijtesten

BMW i3 modelRijtest doorDatum
60 Ah REx AdvancedeGear.be12/2015
60 Ah REx AdvancedeGear.be01/2014
94 AheGear.be05/2017

Foto’s

Bekijk hier BMW i3 foto’s.

Nieuws

Beschrijving

De BMW i3 is de eerste elektrische auto van het BMWi submerk. De auto werd eind 2013 in België op de markt gebracht. De i3’s die in België geleverd werden tussen 2013 en juni 2016 beschikken over een 22 kWh batterij (“60 Ah”). Sinds juli 2016 levert BMW België enkel nog 33 kWh i3’s (“94 Ah”), met een groter rijbereik dus. Eind 2017 kreeg de i3 een cosmetische facelift en werd een sportievere i3s versie geïntroduceerd.

Prestaties en actieradius

De standaard i3 beschikt over één elektromotor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. De 60 Ah versie sprint daarmee in 7,2 seconden naar 100 km/u en heeft een top van 150 km/u. De 94 Ah doet er 7,3 seconden over en topt eveneens op 150 km/u.

De i3s beschikt over 184 pk en 270 Nm. De 0 tot 100 doet de auto in 6,9 seconden en hij heeft een maximumsnelheid van 160 km/u.

De 60 Ah had een rijbereik van 190 km volgens de NEDC norm. Het realistische rijbereik ligt eerder rond de 130 km. De 94 Ah (33 kWh batterij) heeft een officiële actieradius van 300 km, wat in de praktijk rond de 200 km ligt.

In 12 uur kan je de 94 Ah i3 vol laden aan een huishoudelijk stopcontact. Met een snellader duurt het slechts 30 tot 60 minuten.

Range Extender

Optioneel kan de BMW i3 uitgerust worden met een range extender. De range extender is een 647cc 2-cilinder benzinemotor met 34 pk van de BMW motorfietsafdeling. De i3 REx (zoals de Range Extended i3 heet) heeft een tankje van 9 liter waarmee de i3 100 à 150 km verder geraakt dan de puur elektrische range.

Aangezien de range extender de auto 120 kg zwaarder maakt verzwakken de prestaties lichtjes en wordt de elektrische actieradius iets minder.

Historie achter de i3

In 2011 stelde BMW een nieuw submerk voor, BMW i, dat zich uitsluitend zou toeleggen op de productie van elektrische en plug-in hybride auto’s. Het eerste product van het submerk was de i3 die in 2013 werd geïntroduceerd.

In de loop van 2012 heeft BMW de technologie voor de i3 uitvoerig getest in de ActiveE. De ActiveE was een elektrische auto gebaseerd op de 1-serie coupé. De auto werd nooit te koop aangeboden maar werd ingezet in testprojecten.