Nieuwe Volvo V40 wordt volledig elektrisch
Volvo’s gloednieuwe compacte hatchback krijgt elektrische aandrijving in de optielijst.
Volvo laat momenteel een frisse wind waaien door z’n designafdeling. De aftrap daarvoor werd gegeven in 2014 met de XC90 SUV. Die ziet er dankzij z’n strakke lijnen en kwalitatieve interieurmaterialen een stuk meer premium uit dan z’n voorvanger. De nieuwe V90, XC60 en XC40 gaan verder op hetzelfde elan.
De hybride voorbij
Ook wat aandrijflijnen betreft beloven de Zweden innovatie. Dat begon al in 2013 met de plug-in hybride V60, maar ook de XC90, V90 en XC60 zijn verkrijgbaar als stekker-hybride.
Anno 2018 vallen hybrides echter niet meer erg in de smaak bij de overheid, waardoor het voor Volvo hoog tijd wordt om te evolueren richting volledig elektrische aandrijflijnen. De nieuwe V40, die in 2019 op de markt komt, krijgt dan ook een elektrische aandrijving, naast een heleboel conventionele krachtbronnen. We wisten dit eigenlijk al, maar het wordt nu bevestigd door het Britse magazine carbuyer.
Eerst Polestar
Ook de XC40 zal in de toekomst trouwens volledig elektrisch worden. Zowel de elektrische XC40 als V40 zullen wel nog even op zich laten wachten. Volvo wil namelijk eerst – ergens in 2019 – een elektrische Polestar op de markt brengen. Die laatste zal echter niet weggelegd zijn voor de gemiddelde portefeuille.
Foto: Volvo 40.2 – de concept waarop de nieuwe V40 gebaseerd zal zijn.
Specs beschikbaar ?? Alvast interesse !
Lap, de zoveelste constructeur met ideeën, maar voor de rest : nog altijd gebakken lucht ! En natuurlijk, het duurste model eerst… Laat mij raden : de eerste elektrische V40/XC40, zeker niet voor 2020 ? Hoe zou dat komen ? (Lees: afspraken om geen premies meer hoeven uit te betalen of onderlinge overeenkomsten tussen constructeurs ?) Ondertussen moet Jan met de pet het doen met de 40kW-Leaf en de Ampera-e staat weg te rotten… Ere wie ere toekomt : voorlopig enig ECHT alternatief op de markt ter vervanging van voertuig op brandstof is de Tesla X… Zéér spijtig…maar vooral onbetaalbaar voor Jan met…
“Ook wat aandrijflijnen betreft beloven de Zweden innovatie.” Volvo (personenwagens) is toch een Chinees bedrijf?
@Johan: is dat niet het lot van elke belangrijke technologische innovatie: eerst voor de happy few met nogal wat kinderziekten, later voor iedereen? De eerste auto’s waren destijds ook niet betaalbaar voor jan met de pet.
@johan : inderdaad goed uitgedrukt. Ik heb een Tesla S (op het bedrijf uiteraard, wegens inderdaad anders onbetaalbaar moet ik toegeven …) en na 20.000 wil ik nooit meer terug naar “fossiel” (ongeveer letterlijk te nemen). Maar nu komt het : ik zou voor mijn vrouw volgend jaar ook een elektrisch alternatief willen kopen, dus iets goedkopers dan Tesla … en dan wordt het echt behelpen ! Mijn 20.000 km Tesla heeft me geleerd dat je toch echt wel een range op papier nodig hebt van ongeveer 450 km (in de winter schiet daar nog in het echt 300 van over). Dus een Leaf 60kw … welke nog niet bestaat !
en voor de rest is het ook armoe troef : Zoe op papier 400km, maar bij autostrade stuikt de range ineen, BMW i3 : vind ik toch iets te duur voor wat je krijgt, Ampera-E : waar is die ?? Ioniq : ook wachten op grotere batterij. Smart : veel te kleine batterij ! Voor mijn vrouw is een Tesla S veel te groot, anders was hier het aanbod op de tweedehands markt ook een optie geweest. En Model 3 zie ik hier ook nog niet onmiddellijk verschijnen … inderdaad veel bla bla en weinig boem boem bij Europese constructeurs.
deze Volvo v40 lijkt me een heel mooie optie , doch vrees dat als hij een 60kw batterij heeft , hij boven de 50k gaat kosten , wat toch wat te veel is