43 elektrische auto’s die 5000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
In 2024 hebben particulieren, vzw’s en deelautobedrijven in Vlaanderen recht op een premie van 5.000€ bij de aankoop van een nieuwe 100% elektrische auto met een maximumprijs van 40.000€. Hier vind je een overzicht van alle elektrische auto’s die in aanmerking komen voor de premie.
Laatste update: 29 november 2023
Naar verwachting zullen heel wat automerken die modellen hebben die juist boven de 40.000€ uitkomen, hun prijzen aanpassen om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie.
Bovendien komen er de komende maanden nog enkele nieuwe elektrische auto’s op de markt die mogelijks in aanmerking komen voor de EV-premie.
Dit overzicht wordt dan ook continu bijgewerkt in functie van nieuwe data. Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.
Foto | Auto | Prijs | KM |
---|---|---|---|
![]() | Forthing Evo Electric 🇨🇳 83kWh* | 204pk | FWD | 39.995€ | 400 |
![]() | Opel Astra Electric 🇩🇪 50kWh | 156pk | FWD | 39.990€ | 330 |
![]() | Seres 3 🇨🇳 49kWh* | 163pk | FWD | 39.990€ | 265 |
![]() | MG ZS EV LR 🇨🇳 68kWh | 156pk | FWD | 39.885€ | 350 |
![]() | Aiways U5 🇨🇳 60kWh* | 204pk | FWD | 39.628€ | 310 |
![]() | Citroën ë-C4 X ER 🇪🇸 50kWh | 156pk | FWD | 39.300€ | 335 |
![]() | Peugeot e-2008 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 39.165€ | 265 |
![]() | Opel Mokka-e 🇫🇷 46kWh | 136pk | FWD | 39.000€ | 260 |
![]() | Renault Kangoo E-Tech 🇫🇷 45kWh | 120pk | FWD | 38.990€ | 230 |
![]() | Volvo EX30 Single Motor 🇨🇳 49kWh | 272pk | RWD | 38.990€ | 275 |
![]() | MG 5 Electric LR 🇨🇳 57kWh | 156pk | FWD | 305 | |
![]() | Citroën ë-C4 ER 🇪🇸 50kWh | 156pk | FWD | 38.800€ | 330 |
![]() | BYD Atto 3 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 335 | |
![]() | Jeep Avenger 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD | 38.500€ | 310✓ |
![]() | Mini Cooper SE 🇨🇳 49kWh | 218pk | FWD | 38.500€ | 300 |
![]() | Opel Corsa GS Electric 🇪🇸 48kWh | 156pk | FWD | 38.450€ | 320 |
![]() | Renault ZOE EV50 🇫🇷 52kWh | 136pk | FWD | 38.125€ | 310 |
![]() | Citroën ë-C4 X 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 37.900€ | 290 |
![]() | Abarth 500e 🇮🇹 37kWh | 154pk | FWD | 37.790€ | 200 |
![]() | Citroën ë-C4 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 37.400€ | 265 |
![]() | Mazda MX-30 🇯🇵 31kWh* | 145pk | FWD | 37.070€ | 160✓ |
![]() | Fiat 500e Cabrio 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 36.790€ | 240✓ |
|
![]() | Citroën ë-Berlingo 🇵🇹 46kWh | 136pk | FWD | 36.550€ | 215 |
![]() | Nissan Leaf 🇬🇧 39kWh | 150pk | FWD | 36.550€ | 240+ |
![]() | Smart #1 Pro 🇨🇳 46kWh* | 272pk | RWD | 36.495€ | 250 |
![]() | Peugeot e-208 🇸🇰 48kWh | 156pk | FWD | 36.480€ | 320 |
![]() | Opel Corsa Electric 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 36.350€ | 285 |
![]() | MG ZS EV SR 🇨🇳 49kWh | 177pk | FWD | 35.885€ | 255 |
![]() | MG 5 Electric SR 🇨🇳 46kWh* | 177pk | FWD | 35.885€ | 250 |
![]() | Fiat 500e 3+1 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 35.790€ | 245 |
|
![]() | MG 4 Electric 64 🇨🇳 61kWh | 204pk | RWD | 35.285€ | 350 |
![]() | BYD Dolphin 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 35.240€ | 340 |
![]() | Peugeot e-208 🇸🇰 46kWh | 136pk | FWD | 35.030€ | 280✓ |
![]() | Mini Cooper E 🇨🇳 37kWh | 184pk | FWD | 34.500€ | 245 |
![]() | Fiat 600e 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD 34.290€ | 325 |
|
![]() | Fiat 500e Berline 87kW 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 33.790€ | 250 |
|
![]() | MG 4 Electric 51 🇨🇳 50kWh | 170pk | RWD | 32.785€ | 280 |
![]() | BYD Dolphin 🇨🇳 44kWh | 95pk | FWD | 29.990€ | 270 |
![]() | Fiat 500e Berline 70kW 🇮🇹 21kWh | 95pk | FWD | 29.790€ | 150 |
![]() | Citroën ë-C3 🇸🇰 41kWh* | 113pk | FWD | 23.300€ | 255 |
![]() | Renault Twingo ZE 🇸🇮 21kWh | 82pk | RWD | 23.250€ | 150 |
![]() | Dacia Spring 65 🇨🇳 24kWh* | 65pk | FWD | 22.690€ | 175 |
![]() | Dacia Spring 45 🇨🇳 24kWh* | 45pk | FWD | 20.990€ | 185 |
✪ KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de WLTP-actieradius (TEH). De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 80% WLTP-actieradius overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 80% WLTP-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt dan 80% WLTP, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt dan 80% WLTP. Wanneer het rijbereik geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Dat ziet er uit als een winkelkarretje premie.
een volwaardige gezinsauto is er niet voor die prijs.
In Nederland is het 45k daar hun je wat mee.
gedwongen worden tot het kopen van een chinës
Wat zou er voorzien worden als premie voor de EV scooters, moto’s en L7e’s ?
En waar blijft de lijst met okkaziewagens metof krijg je ook een premie van 3000 euro als je een tweedehands Tesla koop vna 39999 euro ??? of is deze wagen een klasse te hoog ???
Hoe gaat de premie in elkaar zitten. Mag je voertuig inclusief jouw opties catalogus max 40000 incl BTW zijn ? Of tellen de opties niet mee ? Wat met de korting op de officiele prijs ? of mag je factuur niet bover de 40000 euro uitkomen ?
@Anoniem,
Geen volwaardige gezinsauto voor die prijs?
Wat zijn jou vereisten dan voor een gezinsauto?
Ik vind een auto zoals: MG ZS EV, MG 5, BYD Atto 3, Peugeot E-2008, Nissan Leaf, Renault Kangoo, toch wel al redelijke gezinswagens.
Ik kan niet zeggen dat ik de Nissan Leaf nog zou aanraden omwille van ChaDeMo ipv. CCS, wat een technologie is die eruit gaat en enkel trage laadsnelheden heeft..
Maar idd, in deze prijscategorie momenteel vrijwel enkel wagens van Chinese merken, OF geproduceerd in China.
Let op, het zou me niet verwonderen dat verschillende merken hun prijzen enkele duizenden euro’s zullen laten dalen om toch te voldoen aan de eisen voor de premie.
Ik denk dan aan de Break/Tourer versie van de Opel Astra en Peugeot 308, de Hyundai Kona (de nieuwe is een stuk groter!), Misschien een versie van de Kia Niro EV?, SsangYong Korando e-Motion, misschien een goedkopere versie van de ID4 (Pure) en Skoda Enyaq (50).
Alllemaal prijzen vanaf,ga met deze wagens maar eens op vakantie ..gezin van 4 personen vergeet het maar..
De keuze is al mooi en in verwacht inderdaad dat enkele fabrikanten slim genoeg zullen zijn om de kaas niet van hun boterham te laten eten door hun “te hoge prijzen ” nu definitief te laten zakken. En polestar en Tesla 3 en Y mogen gerust mee onder de 40K aanschuiven. Ik wacht rustig af maar sla wel tijdig toe zodat de 5K premie hier binnen zal vallen in 2024. Zeker weten
Aangezien de facelift voor Tesla model y voor begin volgend jaar voorzien is, zou het wel eens kunnen dat ze het ’oude’ model y SR onder de 40000 verkopen.
Citroen eBerlingo ontbreekt in de lijst.
Bedankt voor de tip. Toegevoegd.
als de beloofde renault en vw van 25000 er komen dan heb je die dus rond de 20000 . dat moet voor velen haalbaar zijn . ben benieuwd
Tenzij jullie weet hebben van het “afvoeren” van de “Smart for 2″… lijkt mij ook die toch wel te ontbreken op jullie lijst !???
We denken inderdaad dat die “afgevoerd” is. We wachten nog op confirmatie van Smart.
@Matias
Een gezinsauto die 500L kan meesleuren op autovakantie en niet iedere 140km moet gaan laden.
En laden voor ong 45min is ook niet doenbaar.
MG ZS EV passe en slechte infotainment, MG 5 veel te kleine range software slecht, BYD Atto 3 op zich leuke auto zeker met de lfp 29min laden 30-80% in werkelijkheid vaak net geen 45min, Peugeot E-2008 te kleine range en koffer, Nissan Leaf bestaat die dino nog, Renault Kangoo geen ludospace dat is pas een stroom slurper.
Opel Astra en Peugeot 308 die ombouwdozen met flutaccus voor absurde prijs komen al zeker niet in aanmerking, de Hyundai Kona (de nieuwe is een stuk groter! en een heel stuk lelijker ook hier extreem traag laden. Naakte versies van de Id4 met slechte software en aanraaktoetsen op het stuurwiel… of de Enyaq tje 50kWh in deze daar ga je ver mee komen
Heel simpel wat wij als gezin nodig hebben is 500l bagage, laden in ong 20 tot 25min om de 1409km netjes te laten verlopen op reis.
De ID4 en Enyaq zijn geschikt tot je de flinstone versie upgrade en de 77kWh batterij selecteert 60k en erboven…..
Daar zijn we vet mee als de premie stopt bij 40k
Wie bij deze premie baat heeft zijn die die al een Grote EV op de oprit hebben en er nog 1 bijkopen voor de vrouw voor haar boodschappen!
@Anoniem,
Oef, vooral die laadsnelheid is wel een serieus hoge vereiste..
(Persoonlijk vind ik 30 min eerder de maatstaf, zeker geen 45 minuten met huidige technologieën).
Dat beperkt de keuze tot slechts een 4-tal auto’s onder de 60k..
De Tesla Model 3, Tesla Model Y, Hyundai IONIQ 5 2WD en de Kia EV6 2WD.
Alle andere laden langer dan 25 minuten als je van 10-80% laad..
Voeg daaraan je afkeer van touch toe, en je mag de Tesla’s ook schrappen.
Dan vrees ik inderdaad dat er voor vereisten van een “gezinswagen” geen optie zal zijn in het komende jaar.
Het enige merk die ik namelijk van deze 3 nog wel eens hun prijzen zie naar beneden trekken om te voldoen aan de premie is Tesla.
Ze hebben toch marge genoeg en gaan vol voor marktaandeel.
Wat de MG ZS EV betreft, het gaat hier om de nieuwe versie, en voor zover ik al gezien heb is de software toch een stuk beter op de nieuwe versie.
Is de software top, nee zeker niet.
Laad hij super snel op? Nee, maar niet heel traag.
En grote batterij waardoor de range wel goed zit.
Dus voor die paar keer per jaar waar ik meer dan 200km ver moet (één richting), en dus mogelijk zou moeten bijladen in de ZS EV LR, zou ik het geen dealbreker vinden om 37 minuten te moeten wachten als dat me 10k in aankoopprijs kan besparen!
@Matias
Met 30min kan ik ook nog leven erboven word veel te lang wachten op grote ritten.
Wij rijden tijdens het jaar ong 20 keer op en af naar de ardennen (chalet)
Dan grote vakantie veel verder de zon opzoeken.
Zou me verbazen als De Y zo drastisch zou
zakken. In Nederland Kost hij net geen 47k maar de stockwagen in het wit komt vaak onder hun 45k voor de 3k subsidie.
Een 2dehands y word moeilijk Stockprijs België 45k maar de meeste verkopers willen hem duurder uit de hand verkopen…
Hopen dat de 2dehands markt veranderd. Maar waarschijnlijk zullen er velen op deze van net geen 40k springen
Wat grappig gaat worden is als ze de Chinese auto’s gaan extra belasten.
Dan kunnen we er nog enkele schrappen.
Dat zullen de grootste van de lijst zijn die meest waarde voor je Euro geven…
En wie gaat er meebetalen om de premie’s terug te betalen. Juist iedereen, ook degenen die geen ev kunnen kopen. Of tenzij onze regeringsleiders toch ergens een boom hebben staan waar er briefjes van €500 af vallen.
Slimme mensen onze leiders, zelfs een wc-dame (waar ik notabene respect voor heb) weet dat ze niet meer moet uitgeven dan er binnenkomt.
ps, we rijden zelf ook met een ev en hebben dus niks tegen ev rijden. We laden hem trouwens uit schrik voor brand buiten op in plaats van in de garage onder ons huis.
@Anoniem,
Puur uit interesse en om mijn eigen idee erover te verifiëren eens even via A Better Routeplanner gekeken hoe lang je zou moeten laden als je van Veurne naar Aarlen zou willen rijden (Start met 100% batterij, aankomen met minstens 20%).
Volgende zijn de resultaten van enkele wagens:
– Hyundai IONIQ 5 = 22min
– MG5 LR = 44min
– MG ZS EV LR = 20min
– Leaf 40kWh = 9min + 54min + 18min
– Peugeot E-308 = 8min + 17min
– Renault Megane ETech EV60 = 16min
– Skoda Enyaq 60 = 31min
– Ssanyong Korando = 16min + 25min
– Volkswagen ID4 Pure = 22min + 29min
– Volvo XC40 = 14min
– Tesla Model 3 = 16min
– Tesla Model Y = 23min
Dit om maar even duidelijk te maken dat je je ook niet blind mag staren op de laadtijden.
Ik neem aan dat je weet hoe de laadcurves er vaak uitzien bij EV’s en dat de eerste paar procenten dus vaak een stuk sneller gaan.
Dus als je onderweg maar een beetje moet bijladen..
@annick. Wat zeg je dan op het voor deel van jouw ev betaald door de werkgever. Btw 50%+20% belasting is op een ev van 40000 is een voordeel van meer dan 10000. Tov 5000 voor de particulier
Om in aanmerking te komen voor de subsisie telt de datum van de bestelbon of van de factuur?
Is de datum van de bestelbon of van de factuur belangrijk om in aanmerking te komen voor de subsidie?
Nog effe wachten en de Tesla 3 (misschien model y)komt er ook bij, gezien zijn prijs in andere Europese landen ook onder de 40.000€ is
Mensen praten alsmaar over range terwijl je als ervaren EV rijder weet dat dit maar bijzaak is. (denk maar eens hoeveel km je per dag doet. Je gaat niet iedere dag op reis met de wagen. Het belangrijkste is de laadsnelheid. Voor verre reizen raad men aan om de 2 uur 15 minuten te stoppen. Als je dan bijvult en weer 2 uur kan rijden is je rijbereik oneindig. Voor die ene(enkele) keren dat je meer rijd dan je rijbereik geef je niet zoveel geld uit. 95% van mijn laadbeurten zijn thuis en dan speelt tijd ook geen rol.
Anoniem heeft een goed punt, maar onvolledig. Je hebt niet een oneindig grote batterij nodig maar wel groot genoeg.
Wij doen veel privékilometers in het weekend naar vrienden en familieleden die vaak een honderdtal kilometer ver wonen. Het zou mooi zijn mochten we bij die mensen kunnen laden, of in de buurt. Dat kan zo goed als altijd niet, nooit een laadpunt in de buurt of beschikbaar. Dus dan maar gewoon parkeren en op de rest van de batterij terug naar huis. Dan nog eens onderweg stoppen zou wel onnozel zijn. Als we zoiets ook in de winter willen kunnen, dan moeten we zeker al 300km bereik hebben (of meer, want veel autosnelweg).
Als je op vakantie twee uur wilt doorrijden op de autosnelweg, dan moet je al zeker 260km kunnen aan 130km/h met ook een hogere consumptie tot gevolg en met airco of verwarming aan en misschien ook in de winter. Dan lijkt me een 400km bereik niet overdreven?
Anoniem, je hebt natuurlijk makkelijk praten als je steeds thuis kan laden, dan speelt range zo geen rol, maar er zijn nog steeds heel veel mensen, misschien wel een meerderheid, die niet thuis kunnen laden, voor hen speelt range wel degelijk een belangrijke rol, want het is deze die bepaalt hoe vaak ze per week op zoek moeten naar een parkeerplaats met laadpaal die vrij is, hoe vaak per week ze hun wagen, als die vol geladen is, moeten gaan verplaatsen… dus range heeft bijna niks te maken met het aantal km per dag, want dat is wel logisch dat bijna niemand 300km per dag aflegt, hoewel ik hier in de buurt toch dagelijks EV’s zie staan aan een openbare laadpaal voor 20 minuten met de mensen erin, dus er zijn er dan toch die niet toekomen met hun range blijkbaar, anders zouden ze er niet staan.
Range, laadsnelheid en prijs blijven de grootste struikelblokken van EV’s en daarom worden ze nog steeds amper gekocht door particulieren.
Range is met snelladen geen enkel probleem meer, laadtijd dus ook niet. Wie kiest voor een woning zonder autostaanplaats moet de gevolgen van die keuze dragen, en vindt in de toekomst altijd wel een oplossing aan een van de tienduizenden (semi) publieke laadpalen. De uitzonderingen bevestigen zoals altijd de regel. Qua prijs is een EV op termijn altijd goedkoper dan een vergelijkbare ICE, zeker met premies. Dat besef begint door te dringen, waardoor de verkoop aan particulieren in stijgende lijn gaat. Maar wie zelf geen EV heeft, weet het natuurlijk altijd beter.
citroen komt 17/10/23 met een ec3 , deze zou minder dan 25000 kosten , dus met de premie eraf word dat minder dan 20000 . nu maar hopen dat er een degelijke accu inzit
Wil je een EV met een trekhaak, dan moet je momenteel boven de 40k gaan.
Zijn er perspectieven?
@Dominiek,
Ja de auto’s van MG kunnen allemaal een trekhaak hebben (tot 500 kg trekken).
Daarnaast de Citroën e-Berlingo 750kg.
De Volvo EX30 kan 1000kg trekken.
En de Smart #1 kan tot 1600kg trekken.
Hoppaaa daar is Smart met hun sub 40k
Maar vergeet alle opties en range maar.
Ze vervangen de accu zodat j range (80-10%) 180km in de zomer is en 150 in de winter, op autostade mss 120km…
Hoeveel mensen gaan zich laten vangen en achteraf het zich rot beklagen dat evs geen range hebben en super duur zijn in het laden onderweg
@Pekkie die ë-C3 ziet er veelbelovend uit. 29.2kWh LFP accu met een 57pk.Topsnelheid van 107.
30KW FASTCARGING 10-80% in 57min
waar kunnen reserveren
@Henry Bolle: je bent wel heel slecht geïnformeerd. Beetje specs googelen en dan bij de Indishe versie uitkomen getuigt van weinig inspiratie. Europese versie zal zich eerder spiegelen aan de e-208 en Co.
Hoeveel snuifdozen met belachelijke range onder de 40kWh komen er nog??????
.
Te klein voor een gezin.
Onvoldoende rijbereik (publieke laadplekken zijn peperduur) en zeker in de winter want die opsieloze luciferdozen zullen heel zeker geen warmtepomp hebben.
Al die nieuwe ev’s zijn perfect voor de toekomstige 15minuten steden.
ev’s onder de wltp van 400km of 300km echte range zijn voor een gezin niet bruikbaar.
tripafstand = 300km×0.7(80%-10%)= 210km
als de trip je op de autostrade laat reizen 160km max = 80km heen en terug.
Laden aan Huidige prijs van 0.85€/kWh
Gemiddelde verbruik van 18 tot 20 per 100km
doe daar voor een Chinees als de mg4 nog 3a4 kWh bij 21 tot 22 kWh/100km
100km rijden kost je dan 17€
mijn 13j oude diesel Megane 1.5dci 4.6L/100km = 8.79€
Die nieuwe premie is een vloek!
@Zwarte brompot: in welke EV rij jij dan dat die gemeten over een langere periode zulke slechte specs heeft? Of ben jij de zoveelste zonder praktische ervaring die vrijblijvend maar wat bijeengesprokkelde informatie uit de derde of vierde hand op een hoopje gooit omdat hij zelf iets niet zit zitten?
Wat is trouwens een range van “40 kWh”?
Als jarenlange gebruiker van meerdere BEV’s kan ik je vertellen dat de gemiddelde range van een middenklasse BEV rond de 400 km draait. Met een laagste – onder minst gunstige omstandigheden – van 350 km tot een hoogste – onder de meest gunstige omstandigheden – van een 500 km.
Ruim voldoende voor dagdagelijks autogebruik.
Ik zou ook niet weten waarom ik, indien de reis dit vereist, de accu niet tot 100% zou opladen ipv zelf steeds te beperken tot 80%?
Wie thuis niet kan laden (afhankelijk van de situatie kost dat je dan enkele centen tot een 30 cent/kwh) is ook niet verplicht om dagelijks aan een dure DC snellaadpaal langs een autosnelweg te gaan laden. Dat kan evengoed aan een goedkopere AC openbare laadpaal buiten de autosnelweg.
Laden aan dure DC laadpalen langsheen een autosterade is goed voor die paar lange doorgaande reizen die een doorsnee autobezitter per jaar maakt. Maar tanken aan een fossiel station langsheen een autosnelweg is ook veel duurder dan bij het pompstation om de hoek.
Dat is dus doorgaans de uitzondering op de regel en niet de regel en maakt weinig uit voor de totale gebruiksrekening.
De premie is geen verplichting. Wie dat een “vloek” vindt laat die toch gewoon voor wat het is en maakt er geen gebruik van.
Je kan nog jaren met je oude diesel rijden. Niemand die je verplicht elektrisch te gaan rijden. Doe dus maar gewoon wat je zelf het beste vindt.
Maar door van elektrisch rijden een karikatuur te maken en wat non argumenten door elkaar te klutsen maak je jezelf niet geloofwaardiger en gaat je “boodschap” verloren voor de wel goed geïnformeerde autogebruiker.
Vergeefse moeite dus om je persoonlijke afkeer van elektrisch rijden op zulke wijze ten toon te spreiden want het slaat echt nergens op.
Grappig, iedereen kan hier uren leuteren over één uur oplaadtijd 🙂 Oplossing: leuter hier terwijl je oplaadt 😉
zie net op de site van mg dat ze nu 5500 euro korting geven . spijtig doen ze dat maar tot 15/13/23 . Anders werd deze wel heel goedkoop in 2024 . Maar je ziet er kan dus nog een pak vanaf
Een EV is inderdaad nog niet voor iedereen weg gelegd, zeker als je niet aan je oprit kunt laden. Maar dat is nog geen reden om ze zo af te kraken. Niemand is (nog niet) verplicht om electrisch te rijden. Ik rij al jaren met een EV en ga nooit niet meer terug. Het rijcomfort met een EV is zoveel malen hoger dan een gewone auto. En ja als je met een EV rijd moet je je reis wat beter plannen.
Door de premie is het terug interresant om een EV te kopen, ook 2e hands. Ik ga de mijne binnenkort op de 2e hands markt gooien. Een ZOE, binnendoor zonder snelweg rijd je er 300km mee, op de snelweg is dat bereik 200km. Opladen aan een 22kw lader is 2u. Voor 98% van de tijd is dat meer dan voldoende.
Er is inderdaad nog niemand verplicht Wim om elektrisch te rijden, maar het wordt ons wel langs alle kanten opgedrongen. Mensen met leasing hebben al geen keuze meer, er zitten geen brandstofmotoren meer in het pakket en een laadpaal moet men er zelf bijkopen, kost in ons geval 1900euro extra. Mensen die in steden wonen en een andere wagen willen hebben ook niet veel keuze meer door de LEZ zones, okkazie gaat in veel gevallen al niet meer, dus ook die worden gedwongen om naar EV te kijken en juist voor die mensen is een EV meest nadelig omdat ze niet thuis kunnen laden en vaak het aankoopbudget niet hebben.
De mensen kraken EV’s net om die redenen af, omdat het iets is dat overdreven wordt aangeprezen, opgedrongen en waar er nog steeds teveel nadelen aan zijn tegenover brandstofwagens, want alles wat die EV kan en doet, doet mijn brandstofwagen ook, alleen zonder nadelen wat betreft range, trekvermogen, laadtijd, laadplaats en kostprijs.
Men probeert ons gewoon te snel iets op te dringen wat nog bijlange niet op punt staat, als een EV meer voordelen heeft dan een brandstofwagen, dan zullen die zonder subsidies en aandringen gekocht worden, dat is met alles zo, mensen willen iets kopen als het beter is dan het vorige, alleen is de evolutie van EV nog niet zo ver.
Zijn de voorwaarden voor de premie reeds bekend ? Waar kunnen we deze nalezen ? 40000 max per factuur of enkel catalogus zonder opties ? Of ….
@Reneé dat er geen brandstofmotoren meer in een leasingpakket zitten heeft niets met de EV te maken maar alles met de carpolicy van jouw werkgever.
Hier zitten bv. nog verschillende auto’s met verbrandingsmotoren in het aanbod.
Ook is het niet zo dat een salarisauto een verplichting is. Wil je geen salarisauto zal geen enkel normaal functionerend bedrijf je daartoe verplichten.
Ook de laadpaal,de laad- en de tankkaart maken deel uit van de carpolicy van ieder bedrijf en wordt niet door wie dan ook opgelegd.
Hier krijg je een laadpaal, waar dat fysiek mogelijk is, geïnstalleerd op kosten van de werkgever, zijn de laadvergoedingen voor thuisladen doorgaans nog altijd hoger dan de effectieve laadkosten aangerekend door de energieleverancier, krijg je een laadkaart waarmee je in de ganse EU gratis openbaar kan laden en krijgen werknemers die kiezen voor een brandstofmotor nog altijd een tankkaart.
Wanneer jouw bedrijf zijn werknemers er toe verplicht om met een salarisauto te rijden noch auto’s met een verbrandingsmotor meer aanbiedt, noch laadkaarten, -tankkaarten noch vergoeding voor thuisladen via de carpolicy is het hoog tijd om van werkgever te veranderen want dat is een beslissing van jouw bedrijf en niet door iemand anders zo opgelegd.
En zoals je ook meermaals in deze blog kan lezen kraken sommige mensen, heus niet iedereen, EV’s af en dat dan nog op basis van “horen zeggen” en niet op basis van valabele argumenten, laat staan eigen ervaringen.
Die contra argumenten zijn er wel – net zoals die er ook pro en contra ICE zijn – maar wat je doorgaans on line leest, en ook in deze blog, raakt meestal kant noch wal en is klagen en jammeren om te kunnen klagen en duidelijk niet op basis van de eigen ervaringen.
Dat het anders kan is ook al meermaals aangetoond. De mensen die, soms al jaren, met een BEV rijden willen meestal niet meer terug naar een verouderde wagen op fossiele brandstof.
Het zijn meestal mensen die, ook op andere vlakken, een probleem hebben met veranderingen die van alles erbij sleuren om toch maar niet te moeten veranderen. En dat moeten ze ook niet. Ze kunnen nog jaren met hun auto met verbrandingsmotor blijven doorrijden, zelfs in LEZ. Dat dit goedkoper is dat is iets anders. 🙂
@Renee: uw brandstofauto stinkt, maar vaak overdreven geluid en zorgt, wetenschappelijk aangetoond, voor oa. kanker, longaandoeningen en astma bij kinderen. Qua nadelen kan dat al tellen. Tot zover de « vrije keuze » van de mensen die naast een verkeerslicht wonen en die rotzooi dagelijks binnen krijgen van stationair draaiende en/of optrekkende auto’s.
Enkel zij die zelf geen EV hebben, zullen beweren dat EV minder voordelen hebben. Wie zelf elektrisch rijdt, weet wel beter. En dan gaat het nog maar over de voordelen voor het individu, de maatschappelijke voordelen van EV zijn nog veel belangrijker. Maar voor veel egoïsten blijkbaar niet belangrijk genoeg …
Maar 125 jaar vastgeroeste slechte gewoontes zijn moeilijk om te buigen. En dan moet de overheid inderdaad haar verantwoordelijkheid nemen als het individu het niet wil doen. Het zou goed zijn mocht de overheid ook eens met een informatiecampagne starten die de correcte feiten en cijfers geeft, want er is niets waar zoveel toogpraat en andere onzin over circuleert als over EV.
Ikzelf heb een phev met een bereik van zogezegd 63km maar dit is eerder 39km.
Voor ons is dit reeds voldoende om ons 95% van de tijd in ev modus te verplaatsen.
Waar ik op wil wijzen is dat ieders situatie anders is en dat het heel moeilijk is om een oplossing te vinden die op iedereen van toepassing is.
Als er een ev op de markt komt die 400km haalt en minder dan 40k kost, gaat er gegarandeerd iemand zijn die zegt “maar ik maak 500km per dag!?).
@Benny je moet dan wel eens kijken naar het elektrisch verbruik van uw PHEV, als je maar 39 km haalt op een batterij van pakweg 10 kWh, dan heb je bijna het dubbele van het elektrisch verbruik van een gewone EV. Dus hét grote voordeel van elektrisch rijden doe je teniet, terwijl je wel blijft zitten met hét grote nadeel van een verbrandingsmotor, afhankelijkheid van olieboeren, onderhoud, beperkte levensduur,…
Anoniem, wat bedoel je met grote nadeel verbrandingsmotor? Onderhoud 1 keer per jaar of 30000km, dat heeft EV ook nodig om airco te onderhouden, interieurfilter, ophanging, remmen, banden, scharnieren smeren, rubbers insmeren,… verbrandingsmotor heeft enkel paar liter olie nodig en enkele filters extra, dus zo groot is dat verschil ook niet. Wat betreft levensduur zullen we nog moeten afwachten, er zijn weinig auto’s met verbrandingsmotor die uit het verkeer gehaald worden omdat de motor versleten is, veeleer de ophanging, silent blocks, scharnieren en lagers en dat bezit EV ook allemaal, dus nog af te wachten als de gemiddelde EV ook 250000km haalt en 15 a 20 jaar.
Is het niet afhankelijk van olieboeren, dan wel van gasboeren, uraniumboeren of grondstofboeren, aangezien we hier zelf niks hebben zullen we altijd afhankelijk blijven van buitenland, daar zal EV niks aan veranderen.
Trouwens Benny rijdt dan toch bijna altijd uitstootloos rond volgens jullie? Is dat nu ook alweer niet meer goed of is de uitstoot veroorzaakt door productie van elektriciteit nu plots wel van belang?
Dat klopt Benny, elk zijn situatie is anders en elk heeft wel een reden om wel of niet voor een EV te kiezen en daar kan een ander niet over oordelen, hoe ideaal hun eigen EV situatie ook wel is, voor een ander is dat heel vaak niet het geval.
Wie met een EV rijdt, weet dat de onderhoudskosten minimaal zijn in vgl. met die van een ICE. Lithium is in Europa in voldoende mate aanwezig, maar we moeten het willen opdelven natuurlijk. Andere grondstoffen kunnen, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, gerecycleerd worden en zo voor 35 tot 40% in de behoefte voldoen. Een batterij van een EV gaat 530.000 km. mee, ik ken niet veel ICE die het zo lang uithouden. In Vlaanderen was in 2022 meer dan 40% van de verbruikte elektriciteit hernieuwbaar (bron: VREG), en dat maakt ons toch al 40% minder afhankelijk van de olieboeren.
Velen denken dat een EV voor hen niet geschikt is, omdat ze slecht geïnformeerd zijn.
Een paar cijfers voor zij die ervan houden omtrent een recente trip die ik gemaakt heb.
totale afstand: 1700 Km
snelheid: 120/130 km/h
reistijd/laadtijd: ongeveer elke 200Km rijden en 15 min laden
totale laadtijd (snel laden, geschat): 2.30 u
totaal verbruik: 327 Kwh
gemiddeld verbruik: 19.2 Kwh / 100Km
prijs laden (snel laden): €280
prijs verbruik: 16.5 €/ 100 Km
vergelijking:
benzine: 9,2 L/100 Km aan 1,8 €/L
diesel: 8,2 L/100 Km aan 2 €/L
Conclusie:
afstand: geen probleem
laadtijd: geen probleem
beschikbaarheid laders: geen probleem (mits degelijke laadpas & degelijke GPS/navigatie app)
prijs: vrij duur als je moet laden aan snelladers.
De gemiddelde prijs per km kan een stuk goedkoper, op voorwaarde dat een persoonlijk laadpunt kan worden geplaatst. Een lange rit van 2000Km (snel laden) of 100 dagen van 20Km (traag laden) is een groot verschil.
Voor zij die zich blind staren op de premie van €5000, de Vlaamse overheid heeft een mooie site waar je een persoonlijk simulatie kan maken. Goed en correct rekenen is de boodschap, want het ene profiel is het andere niet.
Tja Pascal, vooruitgang kan je dat toch moeilijk noemen als je op rit van 1700km 8 keer hebt moeten stoppen om te laden? Met brandstofwagen en twee chauffeurs stop je wanneer je wil, waar je wil en hoelang je wil en doe je er makkelijk een 1.5u minder lang over. Nuja dat beetje tijd speelt natuurlijk niet veel rol, maar in vergelijking is het toch achteruitgaan in comfort en gebruiksgemak.
Hang er eens een caravan of aanhangwagen met motor aan zoals veel mensen mee op reis gaan en je zal heel andere cijfers zien en veel meer tijdsverlies omdat je vaak aanhanger moet loskoppelen telkens je wil laden, nog een grote tekortkoming aan laadstations dat je nergens kan doorrijden om te laden. De kostprijs en tijdsverlies zullen heel anders liggen.
Trouwens de verbruikscijfers van brandstofwagens liggen toch wel heel hoog om het vergelijk te doen kloppen? Een diesel aan 130 komt makkelijk toe moet 6l/100km.
Het gaat er hem niet over dat het niet zou lukken, uiteraard lukt het allemaal ook met EV, zou anders erg jammer zijn, alleen is er meer inspanning voor nodig en dat zien veel mensen niet zitten omdat ze beter gewoon zijn zoals tot nu en zeker omdat het voordeel dat je haalt met EV op vlak van uitstoot vaak miniem is, onmeetbaar en afhankelijk van welke stroom de wagen mee geladen wordt en dat eventueel kleine voordeel weegt niet op tegenover de genoemde nadelen. Dus eenvoudig waarom mensen nog steeds niet tuk zijn om voor een EV te kiezen.
Hoe zit het mee Zhidou d2s?
Dat het voordeel van EV op het vlak van uitstoot miniem zou zijn, klopt niet. In Vlaanderen werd in 2022 bijna 80% van de verbruikte elektriciteit uitstootloos geproduceerd (een goede 40% volledig hernieuwbaar, 38% kernenergie, bron: VREG), en dat neemt toe met de dag. Van de fossiele brandstoffen waarmee elektriciteit geproduceerd wordt, maakt een EV ook nog eens efficiënter gebruik, wat in vgl. met een ICE, ook nog eens voor minder uitstoot zorgt.
Een lange trip van 1700 km. kan uiteraard niet als referentie dienen, want die maakt hooguit 10% uit van de jaarlijkse verplaatsingen. 90% gebeurt voor veel kortere afstanden, waarbij laden 60 tot 95% goedkoper is. Snelladen om de 300 km. komt perfect overeen met de aangeraden rusttijden en draagt zo bij tot de verkeersveiligheid, nog een voordeel van EV.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat mensen de keuze van een auto laten bepalen door nog geen 10% van hun verplaatsingen, en dan voor 90% rondrijden met een minder aangepast model.
“voordeel dat je haalt met EV op vlak van uitstoot vaak miniem is, onmeetbaar en afhankelijk van welke stroom de wagen mee geladen wordt”
Dit is terug een van die myths die o zo vaak terug keren..
Volvo heeft hier een studie over gepubliseerd in 2021 die waarbij ze uitkwamen op tussen de 50 000 en de 110 000 km dat er met een Volvo C40 moet gereden worden om de volledige CO2 uitstoot (productie, verbruik en recyclage) te compenseren t.o.v. een Volvo XC40. Dit is met de Global energy mix op dat moment (dus zo’n 60% fossil fuels).
Het elektriciteitsnet wordt echter ieder jaar groener (minder CO2 per kWh), waardoor deze tijd constant lager wordt.
En om je een idee te geven van wat ze voor the “Global Energy Mix” gebruikten: 630 gCO2eq/kWh.
Volgens ElektricityMap is dit voor België eerder 143 gCO2eq/kWh.
Ik neem aan dat voor iedereen duidelijk is dat die terugwintijd dan een stuk korter zal zijn!
Verder rekende men met het WLTP benzine verbruik van de XC40, en ik denk dat iedereen ook weet dat deze helemaal niet realistisch zijn?
Maar goed, deze info heeft Renée al veel gekregen denk ik, maar wil het niet geloven, of zijn eigen overtuigingen in vraag stellen.
Ik reageer voornamelijk om hopelijk te voorkomen dat anderen, die misschien minder goed geïnformeerd zijn, worden misleidt door dit soort zever..
Het genoemde voordeel van minder uitstoot door EV’s blijft miniem op de totale uitstoot van broeikasgassen en is eveneens onvoelbaar voor de kopers, dat in tegenstelling tot de genoemde nadelen, dat zijn er nog teveel en die zijn rechtstreeks merkbaar voor de gebruiker en dat is wat doorslaggevend is voor de verkoop, met uitstootpraatjes verkoop je echt geen wagens! Zonder subsidies, premies en aftrekmogelijkheid reed er nog geen enkele EV rond, zo belangrijk is die uitstoot voor de mensen, op enkele fanatiekelingen na.
De uitstoot van de transportsector is goed voor 20% van de broeikasgassen. De totale uitstoot van broeikasgassen is de afgelopen 20 jaar met 20% gedaald, maar de uitstoot door de transportsector is gelijk gebleven, wat het relatief aandeel dus doet toenemen. Bovendien is die uitstoot zeer lokaal geconcentreerd, wat de nadelige gezondheidseffecten sterk verhoogt. Ouders die ‘s nachts naast het bed van hun kinderen met een astma-aanval moeten doorbrengen, zijn er steeds meer, en die zou ik toch geen fanatiekelingen noemen…
Maar we leven inderdaad in een egocentrische maatschappij, waar het algemeen belang dikwijls moet wijken voor individuele grillen. En dan moet de overheid haar verantwoordelijkheid nemen, met maatregelen die de volksgezondheid en onze economie ten goede komen.
Tja we weten het inmiddels wel:
Geert is al 100% voor en Renée is nog 100% tegen.
Moet dat dan echt bijna dagelijks en bijna in ieder onderwerp terug bovengehaald worden met telkens bijna dezelfde argumenten? Argumenten die dan ook nog eens deels persoonsgebonden zijn.
Blijf het toch eigenaardig vinden dat mensen die persoonlijk tegen iets zijn het niet kunnen laten om opnieuw en opnieuw en telkens opnieuw hun persoonlijke afkeer te komen ventileren in een blog die dat in eerste instantie wenst te promoten.
Een kritische noot kan altijd. Maar als je dat bijna dagelijks moet herhalen op basis van steeds dezelfde terugkerende argumentatie wordt dat op den duur eerder belachelijk dan informatief en stoot dat mensen af die op zoek zijn naar echte gebruikerservaringen.
Zoals reeds meermaals is aangehaald vind je de tegenstanders van elektrisch rijden voornamelijk bij diegenen die er geen ervaring mee hebben of bij mensen welke meer dan doorsnee eisen stellen aan een auto.
Mensen met een normaal autogebruik en al langere tijd elektrisch rijden hebben nauwelijks negatieve ervaringen met elektrisch rijden. Die ervaren overwegend de voordelen.
Dat de aankoopprijs nog een struikelblok is voor velen dat is een feit. Maar ook dat verbetert jaar na jaar. Auto’s met een verbrandingsmotor hebben er veel langer over gedaan voor ze voor bijna iedereen betaalbaar en haalbaar waren en zijn nooit afgeraakt van hun nadelen (lokale uitstoot, inefficiënt verbrandingsproces, altijd afhankelijk van energie geleverd door derden,….). Elektrische auto’s hebben ook nog hun nadelen maar in tegenstelling tot de verbrandingsmotor worden die nadelen wel jaar na jaar kleiner ipv hetzelfde te blijven.
En wie ondanks dat alles een auto met een verbrandingsmotor voordeliger blijft vinden moet daar gewoon mee blijven rijden.
Men is tenslotte niet verplicht om al over te schakelen op elektrisch rijden.
Aan allen, in het leven hebben we maar 1 afspraak… en we zullen op tijd zijn. De zon is van iedereen. Heb het al één keer gezegd, een tweede keer mag: het gaat hier telkens over problemen, welke problemen? Als die er dan al zijn, zoek oplossingen! Ondertussen hebben mijn vrouw en ik al bijna 166000 km elektrisch afgelegd:
123500 km met onze Zoé (bijna 7 jaar oud) en zo’n 42500 km met onze Zero Motorcycles DS (bijna 8 jaar oud, de foto van een oranje als de onze kan je op deze site bewonderen). PROBLEEMLOOS! Niet te evenaren TCO (mits je voldoende lang blijft rijden, wij hebben het “tipping point” al een tijdje bereikt. Begin al maar te “ja-maren”. 🙂
Dus als Daniël geen problemen ondervindt, dan heeft niemand problemen toch? Waarom raken ze dan zo moeilijk verkocht? Stop gewoon met jullie eigen ervaringen steeds te veralgemenen en aan te raden aan iedereen als het perfecte plaatje, dan zullen de mensen al veel milder staan tegenover al het elektrische.
Het kan best zijn dat dit voor u perfect is en zoveel te beter voor u, maar is dat nu zo moeilijk te begrijpen dat een ander zijn situatie niet identiek is? Blijkbaar wel.
De problemen die er zijn, kunnen niet door de mensen zelf worden ogelost, dat is aan de constructeurs en overheden en daar moeten ze eerst voor zorgen en dan pas kunnen jullie promoten, opdringen, aanbevelen en uiteindelijk verplichten, maar niet eerder.
En terug elk zijn meug hé Daniël ivm motoren, dat is toch niet zo moeilijk te verdragen dat dit niet voor iedereen gelijk is? Ik rijd met de motor om de ervaring, dus motorgeluid, trillingen, in toeren jagen, schakelen, remmen op motor en alle nostalgie van verbrandingsmotor die erbij hoort, zijn voor mij net de reden om met de motor te rijden, dus dat wordt hier zeker nooit elektrisch. Past een elektrische motor wel voor u, dan ben ik blij voor u, ik zal u dan ook nooit proberen overtuigen dat u beter kiest voor een brandstof motor, elk zijn ding.
Dag Renée, Daniël heeft zelf gezocht naar oplossingen voor de hindernissen die hij tegen kwam bij zijn oefening om elektrisch te rijden. Uiteraard is deze oefening voor iedereen verschillend en zeker niet voor iedereen even gemakkelijk, maar probeer ten minste… En de overheid, de overheid moet niets zei Mark Eyskens in onze cursus algemene economie. We zijn er nu: jij wil gewoon niet elektrisch en alle argumenten zijn hiervoor goed. Het zij zo. A propos, heb ook nog een thermische motor en die heeft nog één missie, iets wat de Zero niet kan… en dan mag hij rusten 🙂
Elk zijn meug, maar om de eigen meug te verdedigen hoeven geen flagrante leugens, zoals beweren dat EV maar een minieme winst op vlak van uitstoot realiseren, of dat EV enkel voor fanatiekelingen van belang zijn, verteld te worden.
Tja Daniël, zoals je zegt, de oefening is inderdaad voor iedereen verschillend en ik heb geprobeerd om van een SUV een break te maken en om zijn accu te vergroten zodat hij 2.5ton kan en mag trekken met nog een redelijk actieradius van een 300km tenminste, helaas het is mij niet gelukt, dus moet ik gewoon op de constructeurs wachten tot die met een oplossing komen… dit heeft niks met willen te maken, enkel met praktische hindernissen.
En netwerken verzwaren, 3×380 in straat aanleggen opdat ik een lader zou kunnen installeren met deftig laadvermogen om een grote accu op een nacht op te laden, dat lukt mij ook niet zelf, dat zal van de openbare diensten moeten komen om dat te beslissen, netwerkbeheerder om uit te voeren, maar dat zie ik in onze gemeente ook nog niet direct gebeuren, doen ze het wel, dan moet ik zelf ook kijken voor een bijkomende oplossing en mijn huisinstallatie aanpassen naar 400V ipv 3*230, met nieuwe keuring en extra kabels bijtrekken als gevolg, dus terras en oprit even openbreken om een N geleider bij te trekken naar straat en bijkomende kosten erbovenop voor laadpaal en werken.
En dat zijn dan weer enkel mijn problemen waarom elektrisch rijden voor mezelf een probleem is en voorlopig blijft, andere mensen hebben andere problemen en voor nog andere mensen past het perfect, helemaal geen probleem voor mij zolang die mensen maar niet blijven doen alsof het voor iedereen “de oplossing” is om een brandstofwagen te vervangen.
Om hier even wat nuance te brengen in dit topic.
Zelf ben ik reeds een EV gebruiker sinds 6 jaar. Het bereik toen was nog niet zo denderend. Dit jaar moet ik opnieuw een auto kopen maar twijfel ik wel sterk om wat ik zou kopen.
Als ik zeer veel km’s zou rijden dan is mijn optie duidelijk. Tweedehands diesels kosten op dit moment bijna niets en verbruiken in tegenstelling tot wat velen beweren een pak minder dan een EV. Ook gaan diesels veel langer mee dan de andere versies. Diesels voor korte afstanden brengen ivm het gebruik van roetfilters problemen met zich mee dus dit is zeker geen optie voor mij. Bij lange afstanden heb je dan ook nog eens de tijdswinst doordat je niet om de 100 tot 500 km aan een laadpaal moet gaan staan.
Prijzen voor laadpalen zijn totaal niet transparant en als je niet oplet ben je een fortuin kwijt. Zeker in steden worden er in het buitenland soms extreme prijzen aangerekend. In Duitsland kan je bijvoorbeeld tegenkomen dat ze je een prijs per minuut aanrekenen om te laden. Gelukkig had ik tot nu toe een bedrijfswagen. Verre reizen maken zit er met een EV ook nog niet in tenzij je een fortuin kan uitgeven.
Op dit moment spelen er voor mij echter een aantal andere zaken mee. Men zegt steeds dat men moet kijken naar Nederland voor wetgeving dat gaat volgen in België. In dat geval denk ik dat men eigenaren van zonnepanelen binnenkort geld gaat aanrekenen om zijn stroom kwijt te raken op het net. In dat geval is een EV een gelijkwaardige keuze met een benzineauto indien je weet hoe je optimaal je zelfverbruik kan sturen. Zeker met de subsidie is voor mij een EV een optie het probleem is echter dat ik nu aan een auto toe ben dus een benzinewagen is nog steeds voordeliger. Voor mensen die echter vanaf januari moeten kopen en geen grote afstanden afleggen zou ik echter een EV aanraden. Zeker als je zonnepanelen hebt. In dat geval kan je meer dan de helft van het jaar rondrijden met je overschotten. Met een dynamisch tarief kan je bovendien goedkoop laden op bepaalde uren van de dag. Vanaf je echter een snellader nodig hebt om op je bestemming te komen blijf je beter weg van EV’s.
Wat een slecht advies van een zogenaamde ervaringsdeskundige. Ik rij particulier 35000 km per jaar, en sinds 2020 in een EV. Betaal dus alles zelf. Onze auto vakanties zijn nog nooit zo goedkoop geweest. Je moet natuurlijk een
Beetje moeite doen en kijken waar en hoe je het meest voordelig kan laden. Laden per minuut zoals in Frankrijk de norm was tot ergens vorig jaar, dat was bijna gratis laden. En komende uit een EV en dan een diesel promoten, dat snap ik al helemaal niet 🤮.
Beste anoniem,
Studies wijzen uit dat als de fiscale voordelen voor de EV wegvalt meer dan de helft van de huidige EV rijder afhaakt. Uiteraard heeft alles te maken met het profiel van de rijder. De kabel inpluggen in je warme garage, of een laadplaats zoeken en de kabel inpluggen in de regen langs de openbare weg is natuurlijk een heel ander verhaal. Wat mij vooral stoort is de dat EV rijden goedkoper zou zijn. Uiteraard gaat deze vergelijking op voor sommigen, maar voor velen is dit gewoon een (te) dure aangelegenheid.
Na een dure investering in zonnepanelen, batterijsysteem, loadbalancer, digitale teller en EV slaag ik er in een max Piekbelasting van 3Kw te halen, zelfvoorziend voor +65% en nog een injectie van 2.5Mw.
Het resultaat is een jaarlijks verbruik van €300 en €900 aan kosten, vergoedingen, heffingen en taksen. Tot zover het gratis verhaal en de terugverdientijd en andere marketing verhaaltjes.
Niettemin, succes met de zoektocht naar de volgende wagen.
Wat met de Forthing EVO Electric?
Staat ook niet in de lijst of de lijst in toekomstige EV (2024).
@pascal. Hoeveel kWh / nacht heb je nodig voor je Ev te laden ? Hoeveel km rijd je per jaar met je Ev en hoeveel daarvan wordt thuis geladen ?
Beste Stephan,
Mijn verbruik voor ev is niet representatief, aangezien niet alle KW thuis geladen worden.(werk / publiek)
Maar volgens fluvius 1.5 mw afgenomen en 2.7 mw op het net
Volgens laadpaal 1.2 mw geladen.
Volgens pv 0.5 mw gekocht. (Meting voor ev)
We kunnen dus veronderstellen dat ik slechts 0.2mw via zonnepanelen heb geladen.
Digitale teller, en gedurende het ganse jaar een max piekbelasting van 3kw.
Ik snap nog altijd niet waarom men subsidies moet geven voor aankoop van een wagen. Dat geld kan toch veel beter besteed worden, afbouwen van staatsschuld, sociale woningen, ….. Verkiezingen zeker binnekort. Ik rij met mijn vierde EV (alle twee jaar veranderen, behalve de laatste na 7 maand ingeruild) en nog geen Euro subsidies gekregen of gevraagd. Ik betall hem zelf, en als ik hem niet kan betalen dan koop ik er geen.
@peter, waarschijnlijk omdat die EV subsidies grotendeels afkomstig zijn van Europese fondsen die aan specifieke doeleinden moeten besteed worden (en dus niet zomaar mogen gebruikt worden om de staatsschuld af te bouwen, of om sociale woningen te bouwen)
de citroën E-C4 en E-C4X staan in deze lijst. Op de site van Citroën vind ik bij de configurator voor het 136pk model een vanaf prijs van 41.650€.
Heeft Egear de juiste prijzen en zoja waar vind ik de juiste catalogusprijs bij Citroën?
Dag Jan,
Ik heb de Belgische prijzen net nog eens nagekeken in de configurator:
e-C4 136pk: 37.400€ incl. BTW
e-C4 156pk: 38.800€ incl. BTW
e-C4 X 136pk: 37.900€ incl. BTW
e-C4 X 156pk: 39.300€ incl. BTW
Er is nu ook een Renault Megane beschikbaar voor €39.350.
Van waar heb je die info juist? De goedkoopste Belgische versie die ik vind is nog steeds 42.350€.
Voor de Renault megane is er een seizoenspremie van €3.000
Sangyong e-korando staat niet in de lijst
winkelkarretjewagen,supersnel laden xxxl batterij enz man man man man……
wat een bende rijkelius yuppie’s
alsof iedereen met een auto 30000km/jaar aflegt.
en voor die ene keer dat de range en laadmogelijkheden ECHT een probleem zijn….
de meeste merken zorgen ondertussen voor tijdelijke vervangmogelijkheden…..
koop wat je kan betalen ipv u in de schuld te steken om uit te pakken tov de buren!
Forthing Evo Electric: 39.995 euro
SSangyoung E Korando … Black friday tot en met vandaag (30/11/23) met erg hoge eigen korting. Kan wellicht nog niet aan de lijst toegevoegd worden omdat het om een tijdelijke promotie gaat en de officiele prijs nog steeds boven de 40 K blijft. Lijjkt me een kwestie van tijd. Doorgerekend kan je hem vandaag aanschaffen (basisversie ) aan 27 K !! Enig stevig minpunt is het verbruik en de +/- 195 km die je er echt mee kan rijden.