58 elektrische auto’s die 5000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
Overzicht van alle elektrische auto’s en zware microcars die in aanmerking komen voor de EV-premie van de Vlaamse overheid.
In 2024 hebben particulieren, zelfstandige eenmanszaken, vzw’s en deelautobedrijven in Vlaanderen recht op een premie van maximaal 5.000€ bij de aankoop van een nieuwe 100% elektrische auto of zware microcar (homologatiecategorie L7e-C). De maximumprijs van het voertuig mag maximaal 40.000€ zijn (aankoopprijs op factuur, inclusief BTW, opties en kortingen maar exclusief een eventuele overnamekorting) en de premie kan nooit meer bedragen dan 25% van de aankoopprijs. Hier vind je een overzicht van alle auto’s die in aanmerking komen voor de premie.
Laatste update: 22 april 2024
Heel wat automerken die modellen hebben die juist boven de 40.000€ uitkomen, verlagen hun prijzen om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie.
Bovendien komen er regelmatig nieuwe elektrische auto’s op de markt die mogelijk in aanmerking komen voor de EV-premie. Dit overzicht wordt dan ook continu bijgewerkt in functie van nieuwe data.
De prijzen in dit overzicht zijn catalogusprijzen tenzij ze onderlijnd zijn. Onderlijnde prijzen zijn catalogusprijzen met momenteel geldende kortingen er reeds vanaf getrokken.
Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.
Foto | Auto | Prijs | KM |
---|---|---|---|
CUPRA Born 🇩🇪 58kWh | 204pk | RWD | 285 | ||
CUPRA Born 🇩🇪 58kWh | 231pk | RWD | 36.550€ | 290 | |
Kom je als vennootschap niet in aanmerking voor de premie? Overweeg een CUPRA Born Business+ vanaf 299€ p/m | |||
VW ID.3 Pro Performance 🇩🇪 58kWh | 204pk | RWD | 39.990€ | 345 | |
Opel Astra Electric 🇩🇪 50kWh | 156pk | FWD | 39.990€ | 330 | |
DS 3 E-Tense 🇫🇷 50kWh | 156pk | FWD | 39.990€ | 315 | |
Maxus Euniq6 🇨🇳 66kWh* | 177pk | FWD | 39.990€ | 285 | |
Seres 3 🇨🇳 49kWh* | 163pk | FWD | 39.990€ | 265 | |
Tesla Model 3 🇨🇳 beperkte oplage (zwart/wit) 56kWh* | RWD | 39.990€ | 410 | |
Renault Scenic EV 🇫🇷 60kWh | 170pk | FWD | 39.950€ | 345 | |
Nissan Ariya 63 🇯🇵 63kWh | 218pk | FWD | 39.950€ | 285 | |
MG ZS EV LR 🇨🇳 68kWh | 156pk | FWD | 39.885€ | 350 | |
Kia Niro EV 🇰🇷 64kWh | 204pk | FWD | 39.650€ | 370 | |
Aiways U5 🇨🇳 60kWh* | 204pk | FWD | 39.628€ | 310 | |
Toyota bZ4X 🇯🇵 64kWh | 204pk | FWD | 39.590€ | 355 | |
KGM Torres EVX 🇰🇷 73kWh | 206pk | FWD | 39.290€ | 370 | |
Hyundai Kona EV48 🇰🇷 48kWh | 156pk | FWD | 39.224€ | 300 | |
Peugeot e-2008 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 39.165€ | 265 | |
Renault Kangoo E-Tech 🇫🇷 45kWh | 120pk | FWD | 38.990€ | 230 | |
Volvo EX30 Single Motor 🇨🇳 49kWh | 272pk | RWD | 38.990€ | 275 | |
Nissan Townstar Combi EV 🇫🇷 45kWh | 122pk | FWD | 38.925€ | 230 | |
Opel Mokka-e 🇫🇷 46kWh | 136pk | FWD | 38.900€ | 260 | |
MG 5 Electric LR 🇨🇳 57kWh | 156pk | FWD | 38.885€ | 305 | |
BYD Atto 3 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 38.740€ | 335 | |
Mini Cooper SE 🇨🇳 49kWh | 218pk | FWD | 38.500€ | 300 | |
Renault Mégane 130 🇫🇷 60kWh | 131pk | FWD | 38.140€ | 360 | |
Renault ZOE EV50 🇫🇷 52kWh | 136pk | FWD | 38.125€ | 310 | |
Abarth 500e 🇮🇹 37kWh | 154pk | FWD | 37.790€ | 200 | |
Opel Corsa GS Electric 🇪🇸 48kWh | 156pk | FWD | 37.550€ | 320 | |
Jeep Avenger 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD | 37.500€ | ||
Smart #3 🇨🇳 47kWh | 272pk | RWD | 37.495€ | 250 | |
Mazda MX-30 🇯🇵 31kWh* | 145pk | FWD | 37.070€ | 160✓ | |
Fiat 500e Cabrio 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 36.790€ | 240✓ |
| |
Opel Corsa Electric 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 36.700€ | 285 | |
Smart #1 Pro 🇨🇳 47kWh | 272pk | RWD | 36.495€ | 250 | |
Peugeot e-208 🇸🇰 46kWh | 136pk | FWD | 36.065€ | 280✓ | |
MG ZS EV SR 🇨🇳 49kWh | 177pk | FWD | 35.885€ | 255 | |
MG 5 Electric SR 🇨🇳 46kWh* | 177pk | FWD | 35.885€ | 250 | |
Fiat 500e 3+1 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 35.790€ | 245 |
| |
MG 4 Electric 64 🇨🇳 61kWh | 204pk | RWD | 35.285€ | 350 | |
BYD Dolphin 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 35.240€ | 340 | |
Fiat 600e 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD 35.160€ | 325 |
| |
Mini Cooper E 🇨🇳 37kWh | 184pk | FWD | 34.500€ | 245 | |
Fiat 500e Berline 87kW 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 33.790€ | 250 |
| |
MG 4 Electric 51 🇨🇳 50kWh | 170pk | RWD | 32.785€ | 280 | |
KGM Korando EV 🇰🇷 56kWh* | 190pk | FWD | 32.490€ | 270 | |
Nissan Leaf 🇬🇧 39kWh | 150pk | FWD | 30.300€ | 240+ | |
Opel Corsa Electric "Yes" 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | <30.000€ | 285 | |
BYD Dolphin 🇨🇳 44kWh | 95pk | FWD | 29.990€ | 270 | |
Fiat 500e Berline 70kW 🇮🇹 21kWh | 95pk | FWD | 29.790€ | 150 | |
Citroën ë-C3 🇸🇰 41kWh* | 113pk | FWD | 23.300€ | 255 | |
Renault Twingo ZE 🇸🇮 21kWh | 82pk | RWD | 23.250€ | 150 | |
Microlino 🇮🇹 14kWh* | 17pk | RWD | microcar | 22.990€ | 185 | |
Microlino 🇮🇹 10kWh* | 17pk | RWD | microcar | 21.490€ | 140 | |
Dacia Spring 65 🇨🇳 24kWh* | 65pk | FWD | 18.990€ | 175 | |
Microlino 🇮🇹 6kWh* | 17pk | RWD | microcar | 17.990€ | 75 | |
Xev Yoyo 🇨🇳 10kWh | 20pk | RWD | microcar | 16.990€ | 120 | |
Dacia Spring 45 🇨🇳 24kWh* | 45pk | FWD | 16.990€ | 185 | |
Silence S04 🇪🇸 10kWh* | 18pk | RWD | microcar | 16.285€ | 120 |
✪ KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de WLTP-actieradius (TEH). De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 80% WLTP-actieradius overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 80% WLTP-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt dan 80% WLTP, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt dan 80% WLTP. Wanneer het rijbereik geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Wat zou er voorzien worden als premie voor de EV scooters, moto’s en L7e’s ?
En waar blijft de lijst met okkaziewagens metof krijg je ook een premie van 3000 euro als je een tweedehands Tesla koop vna 39999 euro ??? of is deze wagen een klasse te hoog ???
Hoe gaat de premie in elkaar zitten. Mag je voertuig inclusief jouw opties catalogus max 40000 incl BTW zijn ? Of tellen de opties niet mee ? Wat met de korting op de officiele prijs ? of mag je factuur niet bover de 40000 euro uitkomen ?
@Anoniem,
Geen volwaardige gezinsauto voor die prijs?
Wat zijn jou vereisten dan voor een gezinsauto?
Ik vind een auto zoals: MG ZS EV, MG 5, BYD Atto 3, Peugeot E-2008, Nissan Leaf, Renault Kangoo, toch wel al redelijke gezinswagens.
Ik kan niet zeggen dat ik de Nissan Leaf nog zou aanraden omwille van ChaDeMo ipv. CCS, wat een technologie is die eruit gaat en enkel trage laadsnelheden heeft..
Maar idd, in deze prijscategorie momenteel vrijwel enkel wagens van Chinese merken, OF geproduceerd in China.
Let op, het zou me niet verwonderen dat verschillende merken hun prijzen enkele duizenden euro’s zullen laten dalen om toch te voldoen aan de eisen voor de premie.
Ik denk dan aan de Break/Tourer versie van de Opel Astra en Peugeot 308, de Hyundai Kona (de nieuwe is een stuk groter!), Misschien een versie van de Kia Niro EV?, SsangYong Korando e-Motion, misschien een goedkopere versie van de ID4 (Pure) en Skoda Enyaq (50).
Alllemaal prijzen vanaf,ga met deze wagens maar eens op vakantie ..gezin van 4 personen vergeet het maar..
De keuze is al mooi en in verwacht inderdaad dat enkele fabrikanten slim genoeg zullen zijn om de kaas niet van hun boterham te laten eten door hun “te hoge prijzen ” nu definitief te laten zakken. En polestar en Tesla 3 en Y mogen gerust mee onder de 40K aanschuiven. Ik wacht rustig af maar sla wel tijdig toe zodat de 5K premie hier binnen zal vallen in 2024. Zeker weten
Aangezien de facelift voor Tesla model y voor begin volgend jaar voorzien is, zou het wel eens kunnen dat ze het ’oude’ model y SR onder de 40000 verkopen.
Citroen eBerlingo ontbreekt in de lijst.
als de beloofde renault en vw van 25000 er komen dan heb je die dus rond de 20000 . dat moet voor velen haalbaar zijn . ben benieuwd
Tenzij jullie weet hebben van het “afvoeren” van de “Smart for 2″… lijkt mij ook die toch wel te ontbreken op jullie lijst !???
@Matias
Een gezinsauto die 500L kan meesleuren op autovakantie en niet iedere 140km moet gaan laden.
En laden voor ong 45min is ook niet doenbaar.
MG ZS EV passe en slechte infotainment, MG 5 veel te kleine range software slecht, BYD Atto 3 op zich leuke auto zeker met de lfp 29min laden 30-80% in werkelijkheid vaak net geen 45min, Peugeot E-2008 te kleine range en koffer, Nissan Leaf bestaat die dino nog, Renault Kangoo geen ludospace dat is pas een stroom slurper.
Opel Astra en Peugeot 308 die ombouwdozen met flutaccus voor absurde prijs komen al zeker niet in aanmerking, de Hyundai Kona (de nieuwe is een stuk groter! en een heel stuk lelijker ook hier extreem traag laden. Naakte versies van de Id4 met slechte software en aanraaktoetsen op het stuurwiel… of de Enyaq tje 50kWh in deze daar ga je ver mee komen
Heel simpel wat wij als gezin nodig hebben is 500l bagage, laden in ong 20 tot 25min om de 1409km netjes te laten verlopen op reis.
De ID4 en Enyaq zijn geschikt tot je de flinstone versie upgrade en de 77kWh batterij selecteert 60k en erboven…..
Daar zijn we vet mee als de premie stopt bij 40k
Wie bij deze premie baat heeft zijn die die al een Grote EV op de oprit hebben en er nog 1 bijkopen voor de vrouw voor haar boodschappen!
@Anoniem,
Oef, vooral die laadsnelheid is wel een serieus hoge vereiste..
(Persoonlijk vind ik 30 min eerder de maatstaf, zeker geen 45 minuten met huidige technologieën).
Dat beperkt de keuze tot slechts een 4-tal auto’s onder de 60k..
De Tesla Model 3, Tesla Model Y, Hyundai IONIQ 5 2WD en de Kia EV6 2WD.
Alle andere laden langer dan 25 minuten als je van 10-80% laad..
Voeg daaraan je afkeer van touch toe, en je mag de Tesla’s ook schrappen.
Dan vrees ik inderdaad dat er voor vereisten van een “gezinswagen” geen optie zal zijn in het komende jaar.
Het enige merk die ik namelijk van deze 3 nog wel eens hun prijzen zie naar beneden trekken om te voldoen aan de premie is Tesla.
Ze hebben toch marge genoeg en gaan vol voor marktaandeel.
Wat de MG ZS EV betreft, het gaat hier om de nieuwe versie, en voor zover ik al gezien heb is de software toch een stuk beter op de nieuwe versie.
Is de software top, nee zeker niet.
Laad hij super snel op? Nee, maar niet heel traag.
En grote batterij waardoor de range wel goed zit.
Dus voor die paar keer per jaar waar ik meer dan 200km ver moet (één richting), en dus mogelijk zou moeten bijladen in de ZS EV LR, zou ik het geen dealbreker vinden om 37 minuten te moeten wachten als dat me 10k in aankoopprijs kan besparen!
@Matias
Met 30min kan ik ook nog leven erboven word veel te lang wachten op grote ritten.
Wij rijden tijdens het jaar ong 20 keer op en af naar de ardennen (chalet)
Dan grote vakantie veel verder de zon opzoeken.
Zou me verbazen als De Y zo drastisch zou
zakken. In Nederland Kost hij net geen 47k maar de stockwagen in het wit komt vaak onder hun 45k voor de 3k subsidie.
Een 2dehands y word moeilijk Stockprijs België 45k maar de meeste verkopers willen hem duurder uit de hand verkopen…
Hopen dat de 2dehands markt veranderd. Maar waarschijnlijk zullen er velen op deze van net geen 40k springen
Wat grappig gaat worden is als ze de Chinese auto’s gaan extra belasten.
Dan kunnen we er nog enkele schrappen.
Dat zullen de grootste van de lijst zijn die meest waarde voor je Euro geven…
En wie gaat er meebetalen om de premie’s terug te betalen. Juist iedereen, ook degenen die geen ev kunnen kopen. Of tenzij onze regeringsleiders toch ergens een boom hebben staan waar er briefjes van €500 af vallen.
Slimme mensen onze leiders, zelfs een wc-dame (waar ik notabene respect voor heb) weet dat ze niet meer moet uitgeven dan er binnenkomt.
ps, we rijden zelf ook met een ev en hebben dus niks tegen ev rijden. We laden hem trouwens uit schrik voor brand buiten op in plaats van in de garage onder ons huis.
@Anoniem,
Puur uit interesse en om mijn eigen idee erover te verifiëren eens even via A Better Routeplanner gekeken hoe lang je zou moeten laden als je van Veurne naar Aarlen zou willen rijden (Start met 100% batterij, aankomen met minstens 20%).
Volgende zijn de resultaten van enkele wagens:
– Hyundai IONIQ 5 = 22min
– MG5 LR = 44min
– MG ZS EV LR = 20min
– Leaf 40kWh = 9min + 54min + 18min
– Peugeot E-308 = 8min + 17min
– Renault Megane ETech EV60 = 16min
– Skoda Enyaq 60 = 31min
– Ssanyong Korando = 16min + 25min
– Volkswagen ID4 Pure = 22min + 29min
– Volvo XC40 = 14min
– Tesla Model 3 = 16min
– Tesla Model Y = 23min
Dit om maar even duidelijk te maken dat je je ook niet blind mag staren op de laadtijden.
Ik neem aan dat je weet hoe de laadcurves er vaak uitzien bij EV’s en dat de eerste paar procenten dus vaak een stuk sneller gaan.
Dus als je onderweg maar een beetje moet bijladen..
@annick. Wat zeg je dan op het voor deel van jouw ev betaald door de werkgever. Btw 50%+20% belasting is op een ev van 40000 is een voordeel van meer dan 10000. Tov 5000 voor de particulier
Om in aanmerking te komen voor de subsisie telt de datum van de bestelbon of van de factuur?
Is de datum van de bestelbon of van de factuur belangrijk om in aanmerking te komen voor de subsidie?
Nog effe wachten en de Tesla 3 (misschien model y)komt er ook bij, gezien zijn prijs in andere Europese landen ook onder de 40.000€ is
Mensen praten alsmaar over range terwijl je als ervaren EV rijder weet dat dit maar bijzaak is. (denk maar eens hoeveel km je per dag doet. Je gaat niet iedere dag op reis met de wagen. Het belangrijkste is de laadsnelheid. Voor verre reizen raad men aan om de 2 uur 15 minuten te stoppen. Als je dan bijvult en weer 2 uur kan rijden is je rijbereik oneindig. Voor die ene(enkele) keren dat je meer rijd dan je rijbereik geef je niet zoveel geld uit. 95% van mijn laadbeurten zijn thuis en dan speelt tijd ook geen rol.
Anoniem heeft een goed punt, maar onvolledig. Je hebt niet een oneindig grote batterij nodig maar wel groot genoeg.
Wij doen veel privékilometers in het weekend naar vrienden en familieleden die vaak een honderdtal kilometer ver wonen. Het zou mooi zijn mochten we bij die mensen kunnen laden, of in de buurt. Dat kan zo goed als altijd niet, nooit een laadpunt in de buurt of beschikbaar. Dus dan maar gewoon parkeren en op de rest van de batterij terug naar huis. Dan nog eens onderweg stoppen zou wel onnozel zijn. Als we zoiets ook in de winter willen kunnen, dan moeten we zeker al 300km bereik hebben (of meer, want veel autosnelweg).
Als je op vakantie twee uur wilt doorrijden op de autosnelweg, dan moet je al zeker 260km kunnen aan 130km/h met ook een hogere consumptie tot gevolg en met airco of verwarming aan en misschien ook in de winter. Dan lijkt me een 400km bereik niet overdreven?
Anoniem, je hebt natuurlijk makkelijk praten als je steeds thuis kan laden, dan speelt range zo geen rol, maar er zijn nog steeds heel veel mensen, misschien wel een meerderheid, die niet thuis kunnen laden, voor hen speelt range wel degelijk een belangrijke rol, want het is deze die bepaalt hoe vaak ze per week op zoek moeten naar een parkeerplaats met laadpaal die vrij is, hoe vaak per week ze hun wagen, als die vol geladen is, moeten gaan verplaatsen… dus range heeft bijna niks te maken met het aantal km per dag, want dat is wel logisch dat bijna niemand 300km per dag aflegt, hoewel ik hier in de buurt toch dagelijks EV’s zie staan aan een openbare laadpaal voor 20 minuten met de mensen erin, dus er zijn er dan toch die niet toekomen met hun range blijkbaar, anders zouden ze er niet staan.
Range, laadsnelheid en prijs blijven de grootste struikelblokken van EV’s en daarom worden ze nog steeds amper gekocht door particulieren.
Range is met snelladen geen enkel probleem meer, laadtijd dus ook niet. Wie kiest voor een woning zonder autostaanplaats moet de gevolgen van die keuze dragen, en vindt in de toekomst altijd wel een oplossing aan een van de tienduizenden (semi) publieke laadpalen. De uitzonderingen bevestigen zoals altijd de regel. Qua prijs is een EV op termijn altijd goedkoper dan een vergelijkbare ICE, zeker met premies. Dat besef begint door te dringen, waardoor de verkoop aan particulieren in stijgende lijn gaat. Maar wie zelf geen EV heeft, weet het natuurlijk altijd beter.
citroen komt 17/10/23 met een ec3 , deze zou minder dan 25000 kosten , dus met de premie eraf word dat minder dan 20000 . nu maar hopen dat er een degelijke accu inzit
Wil je een EV met een trekhaak, dan moet je momenteel boven de 40k gaan.
Zijn er perspectieven?
@Dominiek,
Ja de auto’s van MG kunnen allemaal een trekhaak hebben (tot 500 kg trekken).
Daarnaast de Citroën e-Berlingo 750kg.
De Volvo EX30 kan 1000kg trekken.
En de Smart #1 kan tot 1600kg trekken.
Hoppaaa daar is Smart met hun sub 40k
Maar vergeet alle opties en range maar.
Ze vervangen de accu zodat j range (80-10%) 180km in de zomer is en 150 in de winter, op autostade mss 120km…
Hoeveel mensen gaan zich laten vangen en achteraf het zich rot beklagen dat evs geen range hebben en super duur zijn in het laden onderweg
@Pekkie die ë-C3 ziet er veelbelovend uit. 29.2kWh LFP accu met een 57pk.Topsnelheid van 107.
30KW FASTCARGING 10-80% in 57min
waar kunnen reserveren
@Henry Bolle: je bent wel heel slecht geïnformeerd. Beetje specs googelen en dan bij de Indishe versie uitkomen getuigt van weinig inspiratie. Europese versie zal zich eerder spiegelen aan de e-208 en Co.
Hoeveel snuifdozen met belachelijke range onder de 40kWh komen er nog??????
.
Te klein voor een gezin.
Onvoldoende rijbereik (publieke laadplekken zijn peperduur) en zeker in de winter want die opsieloze luciferdozen zullen heel zeker geen warmtepomp hebben.
Al die nieuwe ev’s zijn perfect voor de toekomstige 15minuten steden.
ev’s onder de wltp van 400km of 300km echte range zijn voor een gezin niet bruikbaar.
tripafstand = 300km×0.7(80%-10%)= 210km
als de trip je op de autostrade laat reizen 160km max = 80km heen en terug.
Laden aan Huidige prijs van 0.85€/kWh
Gemiddelde verbruik van 18 tot 20 per 100km
doe daar voor een Chinees als de mg4 nog 3a4 kWh bij 21 tot 22 kWh/100km
100km rijden kost je dan 17€
mijn 13j oude diesel Megane 1.5dci 4.6L/100km = 8.79€
Die nieuwe premie is een vloek!
@Zwarte brompot: in welke EV rij jij dan dat die gemeten over een langere periode zulke slechte specs heeft? Of ben jij de zoveelste zonder praktische ervaring die vrijblijvend maar wat bijeengesprokkelde informatie uit de derde of vierde hand op een hoopje gooit omdat hij zelf iets niet zit zitten?
Wat is trouwens een range van “40 kWh”?
Als jarenlange gebruiker van meerdere BEV’s kan ik je vertellen dat de gemiddelde range van een middenklasse BEV rond de 400 km draait. Met een laagste – onder minst gunstige omstandigheden – van 350 km tot een hoogste – onder de meest gunstige omstandigheden – van een 500 km.
Ruim voldoende voor dagdagelijks autogebruik.
Ik zou ook niet weten waarom ik, indien de reis dit vereist, de accu niet tot 100% zou opladen ipv zelf steeds te beperken tot 80%?
Wie thuis niet kan laden (afhankelijk van de situatie kost dat je dan enkele centen tot een 30 cent/kwh) is ook niet verplicht om dagelijks aan een dure DC snellaadpaal langs een autosnelweg te gaan laden. Dat kan evengoed aan een goedkopere AC openbare laadpaal buiten de autosnelweg.
Laden aan dure DC laadpalen langsheen een autosterade is goed voor die paar lange doorgaande reizen die een doorsnee autobezitter per jaar maakt. Maar tanken aan een fossiel station langsheen een autosnelweg is ook veel duurder dan bij het pompstation om de hoek.
Dat is dus doorgaans de uitzondering op de regel en niet de regel en maakt weinig uit voor de totale gebruiksrekening.
De premie is geen verplichting. Wie dat een “vloek” vindt laat die toch gewoon voor wat het is en maakt er geen gebruik van.
Je kan nog jaren met je oude diesel rijden. Niemand die je verplicht elektrisch te gaan rijden. Doe dus maar gewoon wat je zelf het beste vindt.
Maar door van elektrisch rijden een karikatuur te maken en wat non argumenten door elkaar te klutsen maak je jezelf niet geloofwaardiger en gaat je “boodschap” verloren voor de wel goed geïnformeerde autogebruiker.
Vergeefse moeite dus om je persoonlijke afkeer van elektrisch rijden op zulke wijze ten toon te spreiden want het slaat echt nergens op.
Grappig, iedereen kan hier uren leuteren over één uur oplaadtijd 🙂 Oplossing: leuter hier terwijl je oplaadt 😉
zie net op de site van mg dat ze nu 5500 euro korting geven . spijtig doen ze dat maar tot 15/13/23 . Anders werd deze wel heel goedkoop in 2024 . Maar je ziet er kan dus nog een pak vanaf
Een EV is inderdaad nog niet voor iedereen weg gelegd, zeker als je niet aan je oprit kunt laden. Maar dat is nog geen reden om ze zo af te kraken. Niemand is (nog niet) verplicht om electrisch te rijden. Ik rij al jaren met een EV en ga nooit niet meer terug. Het rijcomfort met een EV is zoveel malen hoger dan een gewone auto. En ja als je met een EV rijd moet je je reis wat beter plannen.
Door de premie is het terug interresant om een EV te kopen, ook 2e hands. Ik ga de mijne binnenkort op de 2e hands markt gooien. Een ZOE, binnendoor zonder snelweg rijd je er 300km mee, op de snelweg is dat bereik 200km. Opladen aan een 22kw lader is 2u. Voor 98% van de tijd is dat meer dan voldoende.
Er is inderdaad nog niemand verplicht Wim om elektrisch te rijden, maar het wordt ons wel langs alle kanten opgedrongen. Mensen met leasing hebben al geen keuze meer, er zitten geen brandstofmotoren meer in het pakket en een laadpaal moet men er zelf bijkopen, kost in ons geval 1900euro extra. Mensen die in steden wonen en een andere wagen willen hebben ook niet veel keuze meer door de LEZ zones, okkazie gaat in veel gevallen al niet meer, dus ook die worden gedwongen om naar EV te kijken en juist voor die mensen is een EV meest nadelig omdat ze niet thuis kunnen laden en vaak het aankoopbudget niet hebben.
De mensen kraken EV’s net om die redenen af, omdat het iets is dat overdreven wordt aangeprezen, opgedrongen en waar er nog steeds teveel nadelen aan zijn tegenover brandstofwagens, want alles wat die EV kan en doet, doet mijn brandstofwagen ook, alleen zonder nadelen wat betreft range, trekvermogen, laadtijd, laadplaats en kostprijs.
Men probeert ons gewoon te snel iets op te dringen wat nog bijlange niet op punt staat, als een EV meer voordelen heeft dan een brandstofwagen, dan zullen die zonder subsidies en aandringen gekocht worden, dat is met alles zo, mensen willen iets kopen als het beter is dan het vorige, alleen is de evolutie van EV nog niet zo ver.
Zijn de voorwaarden voor de premie reeds bekend ? Waar kunnen we deze nalezen ? 40000 max per factuur of enkel catalogus zonder opties ? Of ….
@Reneé dat er geen brandstofmotoren meer in een leasingpakket zitten heeft niets met de EV te maken maar alles met de carpolicy van jouw werkgever.
Hier zitten bv. nog verschillende auto’s met verbrandingsmotoren in het aanbod.
Ook is het niet zo dat een salarisauto een verplichting is. Wil je geen salarisauto zal geen enkel normaal functionerend bedrijf je daartoe verplichten.
Ook de laadpaal,de laad- en de tankkaart maken deel uit van de carpolicy van ieder bedrijf en wordt niet door wie dan ook opgelegd.
Hier krijg je een laadpaal, waar dat fysiek mogelijk is, geïnstalleerd op kosten van de werkgever, zijn de laadvergoedingen voor thuisladen doorgaans nog altijd hoger dan de effectieve laadkosten aangerekend door de energieleverancier, krijg je een laadkaart waarmee je in de ganse EU gratis openbaar kan laden en krijgen werknemers die kiezen voor een brandstofmotor nog altijd een tankkaart.
Wanneer jouw bedrijf zijn werknemers er toe verplicht om met een salarisauto te rijden noch auto’s met een verbrandingsmotor meer aanbiedt, noch laadkaarten, -tankkaarten noch vergoeding voor thuisladen via de carpolicy is het hoog tijd om van werkgever te veranderen want dat is een beslissing van jouw bedrijf en niet door iemand anders zo opgelegd.
En zoals je ook meermaals in deze blog kan lezen kraken sommige mensen, heus niet iedereen, EV’s af en dat dan nog op basis van “horen zeggen” en niet op basis van valabele argumenten, laat staan eigen ervaringen.
Die contra argumenten zijn er wel – net zoals die er ook pro en contra ICE zijn – maar wat je doorgaans on line leest, en ook in deze blog, raakt meestal kant noch wal en is klagen en jammeren om te kunnen klagen en duidelijk niet op basis van de eigen ervaringen.
Dat het anders kan is ook al meermaals aangetoond. De mensen die, soms al jaren, met een BEV rijden willen meestal niet meer terug naar een verouderde wagen op fossiele brandstof.
Het zijn meestal mensen die, ook op andere vlakken, een probleem hebben met veranderingen die van alles erbij sleuren om toch maar niet te moeten veranderen. En dat moeten ze ook niet. Ze kunnen nog jaren met hun auto met verbrandingsmotor blijven doorrijden, zelfs in LEZ. Dat dit goedkoper is dat is iets anders. 🙂
@Renee: uw brandstofauto stinkt, maar vaak overdreven geluid en zorgt, wetenschappelijk aangetoond, voor oa. kanker, longaandoeningen en astma bij kinderen. Qua nadelen kan dat al tellen. Tot zover de « vrije keuze » van de mensen die naast een verkeerslicht wonen en die rotzooi dagelijks binnen krijgen van stationair draaiende en/of optrekkende auto’s.
Enkel zij die zelf geen EV hebben, zullen beweren dat EV minder voordelen hebben. Wie zelf elektrisch rijdt, weet wel beter. En dan gaat het nog maar over de voordelen voor het individu, de maatschappelijke voordelen van EV zijn nog veel belangrijker. Maar voor veel egoïsten blijkbaar niet belangrijk genoeg …
Maar 125 jaar vastgeroeste slechte gewoontes zijn moeilijk om te buigen. En dan moet de overheid inderdaad haar verantwoordelijkheid nemen als het individu het niet wil doen. Het zou goed zijn mocht de overheid ook eens met een informatiecampagne starten die de correcte feiten en cijfers geeft, want er is niets waar zoveel toogpraat en andere onzin over circuleert als over EV.
Ikzelf heb een phev met een bereik van zogezegd 63km maar dit is eerder 39km.
Voor ons is dit reeds voldoende om ons 95% van de tijd in ev modus te verplaatsen.
Waar ik op wil wijzen is dat ieders situatie anders is en dat het heel moeilijk is om een oplossing te vinden die op iedereen van toepassing is.
Als er een ev op de markt komt die 400km haalt en minder dan 40k kost, gaat er gegarandeerd iemand zijn die zegt “maar ik maak 500km per dag!?).
@Benny je moet dan wel eens kijken naar het elektrisch verbruik van uw PHEV, als je maar 39 km haalt op een batterij van pakweg 10 kWh, dan heb je bijna het dubbele van het elektrisch verbruik van een gewone EV. Dus hét grote voordeel van elektrisch rijden doe je teniet, terwijl je wel blijft zitten met hét grote nadeel van een verbrandingsmotor, afhankelijkheid van olieboeren, onderhoud, beperkte levensduur,…
Anoniem, wat bedoel je met grote nadeel verbrandingsmotor? Onderhoud 1 keer per jaar of 30000km, dat heeft EV ook nodig om airco te onderhouden, interieurfilter, ophanging, remmen, banden, scharnieren smeren, rubbers insmeren,… verbrandingsmotor heeft enkel paar liter olie nodig en enkele filters extra, dus zo groot is dat verschil ook niet. Wat betreft levensduur zullen we nog moeten afwachten, er zijn weinig auto’s met verbrandingsmotor die uit het verkeer gehaald worden omdat de motor versleten is, veeleer de ophanging, silent blocks, scharnieren en lagers en dat bezit EV ook allemaal, dus nog af te wachten als de gemiddelde EV ook 250000km haalt en 15 a 20 jaar.
Is het niet afhankelijk van olieboeren, dan wel van gasboeren, uraniumboeren of grondstofboeren, aangezien we hier zelf niks hebben zullen we altijd afhankelijk blijven van buitenland, daar zal EV niks aan veranderen.
Trouwens Benny rijdt dan toch bijna altijd uitstootloos rond volgens jullie? Is dat nu ook alweer niet meer goed of is de uitstoot veroorzaakt door productie van elektriciteit nu plots wel van belang?
Dat klopt Benny, elk zijn situatie is anders en elk heeft wel een reden om wel of niet voor een EV te kiezen en daar kan een ander niet over oordelen, hoe ideaal hun eigen EV situatie ook wel is, voor een ander is dat heel vaak niet het geval.
Wie met een EV rijdt, weet dat de onderhoudskosten minimaal zijn in vgl. met die van een ICE. Lithium is in Europa in voldoende mate aanwezig, maar we moeten het willen opdelven natuurlijk. Andere grondstoffen kunnen, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, gerecycleerd worden en zo voor 35 tot 40% in de behoefte voldoen. Een batterij van een EV gaat 530.000 km. mee, ik ken niet veel ICE die het zo lang uithouden. In Vlaanderen was in 2022 meer dan 40% van de verbruikte elektriciteit hernieuwbaar (bron: VREG), en dat maakt ons toch al 40% minder afhankelijk van de olieboeren.
Velen denken dat een EV voor hen niet geschikt is, omdat ze slecht geïnformeerd zijn.
Een paar cijfers voor zij die ervan houden omtrent een recente trip die ik gemaakt heb.
totale afstand: 1700 Km
snelheid: 120/130 km/h
reistijd/laadtijd: ongeveer elke 200Km rijden en 15 min laden
totale laadtijd (snel laden, geschat): 2.30 u
totaal verbruik: 327 Kwh
gemiddeld verbruik: 19.2 Kwh / 100Km
prijs laden (snel laden): €280
prijs verbruik: 16.5 €/ 100 Km
vergelijking:
benzine: 9,2 L/100 Km aan 1,8 €/L
diesel: 8,2 L/100 Km aan 2 €/L
Conclusie:
afstand: geen probleem
laadtijd: geen probleem
beschikbaarheid laders: geen probleem (mits degelijke laadpas & degelijke GPS/navigatie app)
prijs: vrij duur als je moet laden aan snelladers.
De gemiddelde prijs per km kan een stuk goedkoper, op voorwaarde dat een persoonlijk laadpunt kan worden geplaatst. Een lange rit van 2000Km (snel laden) of 100 dagen van 20Km (traag laden) is een groot verschil.
Voor zij die zich blind staren op de premie van €5000, de Vlaamse overheid heeft een mooie site waar je een persoonlijk simulatie kan maken. Goed en correct rekenen is de boodschap, want het ene profiel is het andere niet.
Tja Pascal, vooruitgang kan je dat toch moeilijk noemen als je op rit van 1700km 8 keer hebt moeten stoppen om te laden? Met brandstofwagen en twee chauffeurs stop je wanneer je wil, waar je wil en hoelang je wil en doe je er makkelijk een 1.5u minder lang over. Nuja dat beetje tijd speelt natuurlijk niet veel rol, maar in vergelijking is het toch achteruitgaan in comfort en gebruiksgemak.
Hang er eens een caravan of aanhangwagen met motor aan zoals veel mensen mee op reis gaan en je zal heel andere cijfers zien en veel meer tijdsverlies omdat je vaak aanhanger moet loskoppelen telkens je wil laden, nog een grote tekortkoming aan laadstations dat je nergens kan doorrijden om te laden. De kostprijs en tijdsverlies zullen heel anders liggen.
Trouwens de verbruikscijfers van brandstofwagens liggen toch wel heel hoog om het vergelijk te doen kloppen? Een diesel aan 130 komt makkelijk toe moet 6l/100km.
Het gaat er hem niet over dat het niet zou lukken, uiteraard lukt het allemaal ook met EV, zou anders erg jammer zijn, alleen is er meer inspanning voor nodig en dat zien veel mensen niet zitten omdat ze beter gewoon zijn zoals tot nu en zeker omdat het voordeel dat je haalt met EV op vlak van uitstoot vaak miniem is, onmeetbaar en afhankelijk van welke stroom de wagen mee geladen wordt en dat eventueel kleine voordeel weegt niet op tegenover de genoemde nadelen. Dus eenvoudig waarom mensen nog steeds niet tuk zijn om voor een EV te kiezen.
Hoe zit het mee Zhidou d2s?
Dat het voordeel van EV op het vlak van uitstoot miniem zou zijn, klopt niet. In Vlaanderen werd in 2022 bijna 80% van de verbruikte elektriciteit uitstootloos geproduceerd (een goede 40% volledig hernieuwbaar, 38% kernenergie, bron: VREG), en dat neemt toe met de dag. Van de fossiele brandstoffen waarmee elektriciteit geproduceerd wordt, maakt een EV ook nog eens efficiënter gebruik, wat in vgl. met een ICE, ook nog eens voor minder uitstoot zorgt.
Een lange trip van 1700 km. kan uiteraard niet als referentie dienen, want die maakt hooguit 10% uit van de jaarlijkse verplaatsingen. 90% gebeurt voor veel kortere afstanden, waarbij laden 60 tot 95% goedkoper is. Snelladen om de 300 km. komt perfect overeen met de aangeraden rusttijden en draagt zo bij tot de verkeersveiligheid, nog een voordeel van EV.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat mensen de keuze van een auto laten bepalen door nog geen 10% van hun verplaatsingen, en dan voor 90% rondrijden met een minder aangepast model.
“voordeel dat je haalt met EV op vlak van uitstoot vaak miniem is, onmeetbaar en afhankelijk van welke stroom de wagen mee geladen wordt”
Dit is terug een van die myths die o zo vaak terug keren..
Volvo heeft hier een studie over gepubliseerd in 2021 die waarbij ze uitkwamen op tussen de 50 000 en de 110 000 km dat er met een Volvo C40 moet gereden worden om de volledige CO2 uitstoot (productie, verbruik en recyclage) te compenseren t.o.v. een Volvo XC40. Dit is met de Global energy mix op dat moment (dus zo’n 60% fossil fuels).
Het elektriciteitsnet wordt echter ieder jaar groener (minder CO2 per kWh), waardoor deze tijd constant lager wordt.
En om je een idee te geven van wat ze voor the “Global Energy Mix” gebruikten: 630 gCO2eq/kWh.
Volgens ElektricityMap is dit voor België eerder 143 gCO2eq/kWh.
Ik neem aan dat voor iedereen duidelijk is dat die terugwintijd dan een stuk korter zal zijn!
Verder rekende men met het WLTP benzine verbruik van de XC40, en ik denk dat iedereen ook weet dat deze helemaal niet realistisch zijn?
Maar goed, deze info heeft Renée al veel gekregen denk ik, maar wil het niet geloven, of zijn eigen overtuigingen in vraag stellen.
Ik reageer voornamelijk om hopelijk te voorkomen dat anderen, die misschien minder goed geïnformeerd zijn, worden misleidt door dit soort zever..
Het genoemde voordeel van minder uitstoot door EV’s blijft miniem op de totale uitstoot van broeikasgassen en is eveneens onvoelbaar voor de kopers, dat in tegenstelling tot de genoemde nadelen, dat zijn er nog teveel en die zijn rechtstreeks merkbaar voor de gebruiker en dat is wat doorslaggevend is voor de verkoop, met uitstootpraatjes verkoop je echt geen wagens! Zonder subsidies, premies en aftrekmogelijkheid reed er nog geen enkele EV rond, zo belangrijk is die uitstoot voor de mensen, op enkele fanatiekelingen na.
De uitstoot van de transportsector is goed voor 20% van de broeikasgassen. De totale uitstoot van broeikasgassen is de afgelopen 20 jaar met 20% gedaald, maar de uitstoot door de transportsector is gelijk gebleven, wat het relatief aandeel dus doet toenemen. Bovendien is die uitstoot zeer lokaal geconcentreerd, wat de nadelige gezondheidseffecten sterk verhoogt. Ouders die ‘s nachts naast het bed van hun kinderen met een astma-aanval moeten doorbrengen, zijn er steeds meer, en die zou ik toch geen fanatiekelingen noemen…
Maar we leven inderdaad in een egocentrische maatschappij, waar het algemeen belang dikwijls moet wijken voor individuele grillen. En dan moet de overheid haar verantwoordelijkheid nemen, met maatregelen die de volksgezondheid en onze economie ten goede komen.
Tja we weten het inmiddels wel:
Geert is al 100% voor en Renée is nog 100% tegen.
Moet dat dan echt bijna dagelijks en bijna in ieder onderwerp terug bovengehaald worden met telkens bijna dezelfde argumenten? Argumenten die dan ook nog eens deels persoonsgebonden zijn.
Blijf het toch eigenaardig vinden dat mensen die persoonlijk tegen iets zijn het niet kunnen laten om opnieuw en opnieuw en telkens opnieuw hun persoonlijke afkeer te komen ventileren in een blog die dat in eerste instantie wenst te promoten.
Een kritische noot kan altijd. Maar als je dat bijna dagelijks moet herhalen op basis van steeds dezelfde terugkerende argumentatie wordt dat op den duur eerder belachelijk dan informatief en stoot dat mensen af die op zoek zijn naar echte gebruikerservaringen.
Zoals reeds meermaals is aangehaald vind je de tegenstanders van elektrisch rijden voornamelijk bij diegenen die er geen ervaring mee hebben of bij mensen welke meer dan doorsnee eisen stellen aan een auto.
Mensen met een normaal autogebruik en al langere tijd elektrisch rijden hebben nauwelijks negatieve ervaringen met elektrisch rijden. Die ervaren overwegend de voordelen.
Dat de aankoopprijs nog een struikelblok is voor velen dat is een feit. Maar ook dat verbetert jaar na jaar. Auto’s met een verbrandingsmotor hebben er veel langer over gedaan voor ze voor bijna iedereen betaalbaar en haalbaar waren en zijn nooit afgeraakt van hun nadelen (lokale uitstoot, inefficiënt verbrandingsproces, altijd afhankelijk van energie geleverd door derden,….). Elektrische auto’s hebben ook nog hun nadelen maar in tegenstelling tot de verbrandingsmotor worden die nadelen wel jaar na jaar kleiner ipv hetzelfde te blijven.
En wie ondanks dat alles een auto met een verbrandingsmotor voordeliger blijft vinden moet daar gewoon mee blijven rijden.
Men is tenslotte niet verplicht om al over te schakelen op elektrisch rijden.
Aan allen, in het leven hebben we maar 1 afspraak… en we zullen op tijd zijn. De zon is van iedereen. Heb het al één keer gezegd, een tweede keer mag: het gaat hier telkens over problemen, welke problemen? Als die er dan al zijn, zoek oplossingen! Ondertussen hebben mijn vrouw en ik al bijna 166000 km elektrisch afgelegd:
123500 km met onze Zoé (bijna 7 jaar oud) en zo’n 42500 km met onze Zero Motorcycles DS (bijna 8 jaar oud, de foto van een oranje als de onze kan je op deze site bewonderen). PROBLEEMLOOS! Niet te evenaren TCO (mits je voldoende lang blijft rijden, wij hebben het “tipping point” al een tijdje bereikt. Begin al maar te “ja-maren”. 🙂
Dus als Daniël geen problemen ondervindt, dan heeft niemand problemen toch? Waarom raken ze dan zo moeilijk verkocht? Stop gewoon met jullie eigen ervaringen steeds te veralgemenen en aan te raden aan iedereen als het perfecte plaatje, dan zullen de mensen al veel milder staan tegenover al het elektrische.
Het kan best zijn dat dit voor u perfect is en zoveel te beter voor u, maar is dat nu zo moeilijk te begrijpen dat een ander zijn situatie niet identiek is? Blijkbaar wel.
De problemen die er zijn, kunnen niet door de mensen zelf worden ogelost, dat is aan de constructeurs en overheden en daar moeten ze eerst voor zorgen en dan pas kunnen jullie promoten, opdringen, aanbevelen en uiteindelijk verplichten, maar niet eerder.
En terug elk zijn meug hé Daniël ivm motoren, dat is toch niet zo moeilijk te verdragen dat dit niet voor iedereen gelijk is? Ik rijd met de motor om de ervaring, dus motorgeluid, trillingen, in toeren jagen, schakelen, remmen op motor en alle nostalgie van verbrandingsmotor die erbij hoort, zijn voor mij net de reden om met de motor te rijden, dus dat wordt hier zeker nooit elektrisch. Past een elektrische motor wel voor u, dan ben ik blij voor u, ik zal u dan ook nooit proberen overtuigen dat u beter kiest voor een brandstof motor, elk zijn ding.
Dag Renée, Daniël heeft zelf gezocht naar oplossingen voor de hindernissen die hij tegen kwam bij zijn oefening om elektrisch te rijden. Uiteraard is deze oefening voor iedereen verschillend en zeker niet voor iedereen even gemakkelijk, maar probeer ten minste… En de overheid, de overheid moet niets zei Mark Eyskens in onze cursus algemene economie. We zijn er nu: jij wil gewoon niet elektrisch en alle argumenten zijn hiervoor goed. Het zij zo. A propos, heb ook nog een thermische motor en die heeft nog één missie, iets wat de Zero niet kan… en dan mag hij rusten 🙂
Elk zijn meug, maar om de eigen meug te verdedigen hoeven geen flagrante leugens, zoals beweren dat EV maar een minieme winst op vlak van uitstoot realiseren, of dat EV enkel voor fanatiekelingen van belang zijn, verteld te worden.
Tja Daniël, zoals je zegt, de oefening is inderdaad voor iedereen verschillend en ik heb geprobeerd om van een SUV een break te maken en om zijn accu te vergroten zodat hij 2.5ton kan en mag trekken met nog een redelijk actieradius van een 300km tenminste, helaas het is mij niet gelukt, dus moet ik gewoon op de constructeurs wachten tot die met een oplossing komen… dit heeft niks met willen te maken, enkel met praktische hindernissen.
En netwerken verzwaren, 3×380 in straat aanleggen opdat ik een lader zou kunnen installeren met deftig laadvermogen om een grote accu op een nacht op te laden, dat lukt mij ook niet zelf, dat zal van de openbare diensten moeten komen om dat te beslissen, netwerkbeheerder om uit te voeren, maar dat zie ik in onze gemeente ook nog niet direct gebeuren, doen ze het wel, dan moet ik zelf ook kijken voor een bijkomende oplossing en mijn huisinstallatie aanpassen naar 400V ipv 3*230, met nieuwe keuring en extra kabels bijtrekken als gevolg, dus terras en oprit even openbreken om een N geleider bij te trekken naar straat en bijkomende kosten erbovenop voor laadpaal en werken.
En dat zijn dan weer enkel mijn problemen waarom elektrisch rijden voor mezelf een probleem is en voorlopig blijft, andere mensen hebben andere problemen en voor nog andere mensen past het perfect, helemaal geen probleem voor mij zolang die mensen maar niet blijven doen alsof het voor iedereen “de oplossing” is om een brandstofwagen te vervangen.
Om hier even wat nuance te brengen in dit topic.
Zelf ben ik reeds een EV gebruiker sinds 6 jaar. Het bereik toen was nog niet zo denderend. Dit jaar moet ik opnieuw een auto kopen maar twijfel ik wel sterk om wat ik zou kopen.
Als ik zeer veel km’s zou rijden dan is mijn optie duidelijk. Tweedehands diesels kosten op dit moment bijna niets en verbruiken in tegenstelling tot wat velen beweren een pak minder dan een EV. Ook gaan diesels veel langer mee dan de andere versies. Diesels voor korte afstanden brengen ivm het gebruik van roetfilters problemen met zich mee dus dit is zeker geen optie voor mij. Bij lange afstanden heb je dan ook nog eens de tijdswinst doordat je niet om de 100 tot 500 km aan een laadpaal moet gaan staan.
Prijzen voor laadpalen zijn totaal niet transparant en als je niet oplet ben je een fortuin kwijt. Zeker in steden worden er in het buitenland soms extreme prijzen aangerekend. In Duitsland kan je bijvoorbeeld tegenkomen dat ze je een prijs per minuut aanrekenen om te laden. Gelukkig had ik tot nu toe een bedrijfswagen. Verre reizen maken zit er met een EV ook nog niet in tenzij je een fortuin kan uitgeven.
Op dit moment spelen er voor mij echter een aantal andere zaken mee. Men zegt steeds dat men moet kijken naar Nederland voor wetgeving dat gaat volgen in België. In dat geval denk ik dat men eigenaren van zonnepanelen binnenkort geld gaat aanrekenen om zijn stroom kwijt te raken op het net. In dat geval is een EV een gelijkwaardige keuze met een benzineauto indien je weet hoe je optimaal je zelfverbruik kan sturen. Zeker met de subsidie is voor mij een EV een optie het probleem is echter dat ik nu aan een auto toe ben dus een benzinewagen is nog steeds voordeliger. Voor mensen die echter vanaf januari moeten kopen en geen grote afstanden afleggen zou ik echter een EV aanraden. Zeker als je zonnepanelen hebt. In dat geval kan je meer dan de helft van het jaar rondrijden met je overschotten. Met een dynamisch tarief kan je bovendien goedkoop laden op bepaalde uren van de dag. Vanaf je echter een snellader nodig hebt om op je bestemming te komen blijf je beter weg van EV’s.
Wat een slecht advies van een zogenaamde ervaringsdeskundige. Ik rij particulier 35000 km per jaar, en sinds 2020 in een EV. Betaal dus alles zelf. Onze auto vakanties zijn nog nooit zo goedkoop geweest. Je moet natuurlijk een
Beetje moeite doen en kijken waar en hoe je het meest voordelig kan laden. Laden per minuut zoals in Frankrijk de norm was tot ergens vorig jaar, dat was bijna gratis laden. En komende uit een EV en dan een diesel promoten, dat snap ik al helemaal niet 🤮.
Beste anoniem,
Studies wijzen uit dat als de fiscale voordelen voor de EV wegvalt meer dan de helft van de huidige EV rijder afhaakt. Uiteraard heeft alles te maken met het profiel van de rijder. De kabel inpluggen in je warme garage, of een laadplaats zoeken en de kabel inpluggen in de regen langs de openbare weg is natuurlijk een heel ander verhaal. Wat mij vooral stoort is de dat EV rijden goedkoper zou zijn. Uiteraard gaat deze vergelijking op voor sommigen, maar voor velen is dit gewoon een (te) dure aangelegenheid.
Na een dure investering in zonnepanelen, batterijsysteem, loadbalancer, digitale teller en EV slaag ik er in een max Piekbelasting van 3Kw te halen, zelfvoorziend voor +65% en nog een injectie van 2.5Mw.
Het resultaat is een jaarlijks verbruik van €300 en €900 aan kosten, vergoedingen, heffingen en taksen. Tot zover het gratis verhaal en de terugverdientijd en andere marketing verhaaltjes.
Niettemin, succes met de zoektocht naar de volgende wagen.
Wat met de Forthing EVO Electric?
Staat ook niet in de lijst of de lijst in toekomstige EV (2024).
@pascal. Hoeveel kWh / nacht heb je nodig voor je Ev te laden ? Hoeveel km rijd je per jaar met je Ev en hoeveel daarvan wordt thuis geladen ?
Beste Stephan,
Mijn verbruik voor ev is niet representatief, aangezien niet alle KW thuis geladen worden.(werk / publiek)
Maar volgens fluvius 1.5 mw afgenomen en 2.7 mw op het net
Volgens laadpaal 1.2 mw geladen.
Volgens pv 0.5 mw gekocht. (Meting voor ev)
We kunnen dus veronderstellen dat ik slechts 0.2mw via zonnepanelen heb geladen.
Digitale teller, en gedurende het ganse jaar een max piekbelasting van 3kw.
Ik snap nog altijd niet waarom men subsidies moet geven voor aankoop van een wagen. Dat geld kan toch veel beter besteed worden, afbouwen van staatsschuld, sociale woningen, ….. Verkiezingen zeker binnekort. Ik rij met mijn vierde EV (alle twee jaar veranderen, behalve de laatste na 7 maand ingeruild) en nog geen Euro subsidies gekregen of gevraagd. Ik betall hem zelf, en als ik hem niet kan betalen dan koop ik er geen.
@peter, waarschijnlijk omdat die EV subsidies grotendeels afkomstig zijn van Europese fondsen die aan specifieke doeleinden moeten besteed worden (en dus niet zomaar mogen gebruikt worden om de staatsschuld af te bouwen, of om sociale woningen te bouwen)
de citroën E-C4 en E-C4X staan in deze lijst. Op de site van Citroën vind ik bij de configurator voor het 136pk model een vanaf prijs van 41.650€.
Heeft Egear de juiste prijzen en zoja waar vind ik de juiste catalogusprijs bij Citroën?
Er is nu ook een Renault Megane beschikbaar voor €39.350.
Voor de Renault megane is er een seizoenspremie van €3.000
Sangyong e-korando staat niet in de lijst
winkelkarretjewagen,supersnel laden xxxl batterij enz man man man man……
wat een bende rijkelius yuppie’s
alsof iedereen met een auto 30000km/jaar aflegt.
en voor die ene keer dat de range en laadmogelijkheden ECHT een probleem zijn….
de meeste merken zorgen ondertussen voor tijdelijke vervangmogelijkheden…..
koop wat je kan betalen ipv u in de schuld te steken om uit te pakken tov de buren!
Forthing Evo Electric: 39.995 euro
SSangyoung E Korando … Black friday tot en met vandaag (30/11/23) met erg hoge eigen korting. Kan wellicht nog niet aan de lijst toegevoegd worden omdat het om een tijdelijke promotie gaat en de officiele prijs nog steeds boven de 40 K blijft. Lijjkt me een kwestie van tijd. Doorgerekend kan je hem vandaag aanschaffen (basisversie ) aan 27 K !! Enig stevig minpunt is het verbruik en de +/- 195 km die je er echt mee kan rijden.
Ik kocht vandaag 1 Ssangyong Koronda E-Motion met 15K directe stock-korting. De stock slinkt maar tot eind dit jaar verkoopt SS hun EV-wagens om een Europese CO2 boete deels te ontlopen. Wagen van 45,8K gekocht voor netto 30,34K. Het drastische is dat de actie van hen loopt tot inschrijving 31/12/23 en de premie van 5K pas begint met inschrijving wagen op 01/01/24 . Zelf had ik enige moeite om dit zoeken naar ideale deal met premie los te koppelen. Veel succes aan elke nieuwe EV eigenaar in de toekomst en succes aan dit geweldige initiatief met vermelding van de deelnemende EV wagens. MVG,J
Dag Didier,
Ik slaag er op de site van citroen.be nergens in om een Ë-C4x onder de 42000 te configureren.
Kunt u eens de link naar de site geven die u gebruikt?
Ik vind het leuk, de reacties. Plots worden EVs veel goedkoper.Wat opvalt is dat het behalve voor een paar Chinezen allemaal basismodellen betreft met een beperkte uitrusting en een beperkt rijbereik. Alleen de Chinezen bieden een EV met voldoende range en zijn volledig uitgerust,met warmtepomp, zetelverwarming en V2L. Je kan ook kiezen voor modellen met 25KWh, om je fiets te vervangen. Ook daar krijg je evenveel subsidies voor.
Bij SsangYoung krijg je nu een premie van 15000€ en dat is niet een nul te veel.Voorwaarden zijn geen recht hebben op de premie.
Dag Didier,
Bedankt voor de link. Aan de website van citroen.be is nog heel wat werk.
Eindejaarsquota CO2 en premie 5K zal NOOIT cumuleerbaar zijn !! Tot 31/12/23 kan wagen ingeschreven worden voor de CO2 boete voor constructeurs te verminderen. De vlaamse premie geldt pas vanaf inschrijving 01/01/2024 . Gelieve geen foute informatie te posten . Het is al moeilijk genoeg om “juiste ” keuzes te maken.
bedankt
Zojuist op site van Hyundai: All New KONA Electric Feel (48 kWh)
Vanaf € 39.224 incl. BTW
Jouw voordeel € 4.525
Voor de SSangyoung Korando e-motion zal deze actie idd gelinkt zijn aan hun doelstelling om binnen de CO2 limieten te blijven. Hiervoor telt enkel het *ingeschreven* aantal wagens en hun bijhorende CO2 in 2023.
Dus hoe meer Korando e-Motion ze nog voor 31/12 ingeschreven krijgen, hoe minder CO2 kredieten ze bij een andere fabrikant moeten halen ofwel gewoon boete betalen.
Ze kunnen blijkbaar een kleine 14.000 euro voor een klein aantal wagens (enkel de stockwagens want ze moeten snel beschikbaar zijn voor de inschrijving) om die boetes te verminderen of voorkomen.
Als koper ben je eigenlijk wel beter af met die hoge korting want met de 5000 euro subsidie moet je de wagen ook 3 jaar ingeschreven houden.
Opgelet: als je klikt op het ronde (i)nformatie op de modellenlijst voor de Korando E-Motion dan staat er letterlijk dat de wagen moet ingeschreven zijn voor 31/12. Je kan dus echt niet nu kopen en foefelen om nog een 5000euro extra te krijgen. Dus ofwel 14K korting of 5K subsidie …
Ook opgelet: na 31/12 is de CO2-druk op verkoop van die Korando eraf (letterlijk om zo te zeggen) en zal deze EV terug zijn gewone prijs krijgen. Waarschijnlijk met geen of heel weinig korting …
Is die Korando dan toch een leuke aanbieding ??
Dan zou ik voor de Cupra gaan, dikke korting én wel cumuleerbaar met de subsidie. Dan rij je dus voor 34.000 euro een leuke hatchback met achterwielaandrijving. Alleen jammer dat je dan geen stoelverwarming kan kiezen, want dan zit je boven de 40k. Zal je iets aftermarket moeten zoeken.
De Cupra ziet er nu wel interessant uit. Moet echter wel nog een warmtepomp bij van +1.000€, komt dan jammer genoeg net boven de 40.000
Die Scenic is een mooie toevoeging.
Beetje jammer dat het tuurlijk om een zeer kale versie gaat.
1 fasig laden, kleine accu, geen navigatie enz.
Voor een 5000 extra heb je wat beters en voor de vette 10k loop je met een zeer goed exemplaar buiten.
Wat mij wel opvalt is zijn range. 625km…
Lijkt zeer onwaarschijnlijk als zijn broer Ariya maar 539km heeft op dezelfde accu.
Ook het het gemiddelde verbruik van 16.8/100km geeft al weg dat die 625km vette onzin is.
Eens op de website zitten neuzen en daar kan je simuleren voor de range.
De beloofde 625km is haalbaar aan 50km/u en zonder airco/verwarming in echo.
Als deze wagen snel kan laden onder de 30min niet als zijn zus Megane 38min. Zou dit zeer fijn zijn.
Dikte versies Full option blijven onder de prijs van de Tesla Model Y.
Wel blijft Tesla zijn huisnetwerk voorlopig als grootste voordeel te hebben. En zal het verbruik van de grotere Model Y waarschijnlijk nog altijd beter zijn.
Is de wettekst reeds beschikbaar ? Indien wel , waar kan men de juiste gegevens voor de bonus vinden ? Catalagusprijs <40000 met of zonder opties , met of zonder korting
De Renault Mégane e-tech is ondertussen ook al onder 40.000 gedaald. Mag toegevoegd worden.
Bedankt voor de tip!
@Stephan Depauw: het is het factuurbedrag. Een verkoper van Chinese wagens vertelde dat ze bereid zijn bepaalde opties apart te factureren.
Dan is de oplossing toch eenvoudig: voor Vlaanderen per merk een basic model op de markt brengen gestript van alle features en onder de 40K. En vervolgens alle noodzakelijke “opties” afzonderlijk gaan factureren. Arm Vlaanderen.
Volkswagen ID3 mag ook aan de lijst worden toegevoegd
Bedankt voor de tip!
Alles met een Chinese Vlag zou in wezen geen aanspraak mogen hebben op 5000€ subsidie van een EU land. Frankrijk past deze regel terecht toe.
China EV’s zijn al zwaar gesubsidieerde door de Chinese overheid.
Wanneer je alles wil bannen dat uit China komt kan je beter te voet gaan (en dan eerst toch nakijken waar je schoenen en kledij geproduceerd werden want de kans is groot dat die ook deels uit China kwamen. 🙂
Het is niet omdat een auto een EU vlag heeft dat hij niet deels/grotendeels in China werd geproduceerd of daar werd beheerd. Volvo is bv. gewoon een onderdeel van het Chinese Geely. Ze maken er ook onderdelen/auto’s voor Renault. Zelfs Tesla heeft productielijnen in China.
En het is me een raadsel hoe je genoeg EV’s gaat laten rijden zonder in China geproduceerde accucellen. En dit voor bijna alle autoproducenten.
Via het systeem van de salarisauto subsidieert de Belgische overheid overigens al jaar en dag de autoindustrie van uiteenlopende landen.
Wanneer je alleen een premie gaat geven voor EV’s die volledig beheerd en geproduceerd worden binnen de EU ga je niet ver komen met de grens van 40.000 €. Dat wordt dan een virtuele premie waarvoor geen EV met een bruikbare range in aanmerking komt.
Hyundai Kona 48kWh met korting staat nog steeds niet in de lijst.
Kan er ergens op dit forum genoteerd worden welke rentevoeten er gehanteerd worden voor EV wagens nieuw met korting voor komende autosalonvoorwaarden ? het maakt onderdeel van de aankoopstrategie en nergens kan ik betrouwbare info vinden.
Cupra Born staat met range 285 km. TerwijlVW ID.3 met 345 staat. Moeten beide Cupra’s niet wat meer range dichter bij ID.3?
Ik denk ook dat ze in de praktijk dichter bij elkaar zitten. Maar wanneer we de auto’s nog niet getest hebben (wat voor beide modellen het geval is), nemen we voor de realistische range 80% van het WLTP (TEH) rijbereik (om een uniforme vergelijking te kunnen maken). Bij de Born (58kWh) ligt dat lager dan bij de ID.3 (2023 facelift).
Ook de Smart #3 is verkrijgbaar vanaf 37977 euro.
China zou de Europese markt overspoelen met goedkope ev. Ik heb er toch nog niet veel van gemerkt. Gelukkig hebben BYD en mg. Redelijk betaalbare ev. Van mij had de premie zelfs mogen vallen voor ev van maximaal 35000. Dan waren de prijzen nog gezakt
De Kia Niro EV Business Edition met een 64,8 kWh batterij wordt aangeboden voor 39.990 euro BTWi. De range bedraagt 460km (WLTP).
Van waar heb je die info juist? In de Belgische configurator zie ik die nog altijd aan 44.690€
@Ron Dan is die Niro voor net geen 40KEUR wel een betere deal dan die Kona. Met 64 kWh batterij kan je in het dagelijkse leven echt wel overal geraken. En de auto is ruim genoeg om als gezinsauto te dienen. Wel jammer dat ze met al die <40k modellen besparen op EV essentials zoals stoelverwarming. Dat moet er voor mij altijd op zitten.
@didier.dk je moet eerst op saloncondities selecteren, kies dan foto van kia. Dan zie je de Kia Business edition.
@Anoniem De Kia heeft zelfs geen regensensor, geen getinte ruiten achter, geen LED koplampen of mistlampen, geen electrisch inklapbare buitenspiegel, voorzetels enkel manueel verstelbaar, bij passagier niet in hoogte. Je vraagt je af hoeveel kosten ze maken om uitrusting eruit te nemen ipv standaard op de productielijn te zetten.
Bedankt!
Vw ID.4 is nu ook onder de 40.000€
Inderdaad, die staat al in het overzicht hoor.
Cupra
Beetje minder goed nieuws in De Tijd . Blijkbaar zal de premie zeer snel uitverkocht zijn.Lydia Peeters wijst erop dat je eerst via een loket goedkeuring moet krijgen ,ten vroegste vanaf 8 januari…
Let allemaal op met al getekende bonnen bij de concessie houders…
De aankoop die ik nu al in bezit heb Korando Ssangyong gaf me deze stress niet. Succes allen !
Ja. Heb dat ook al gelezen. Tja 4000 ev dat is eigenlijk niet veel he. Dacht nog te wachten op de Renault 5 . Maar zal waarschijnlijk tot 2025 moeten wachten dan zijn er nieuwe premies. Ik hoop wel dat het weer niet zo weinig is. Anders is de prijzenpot telkens in januari leeg. Moet je er vlug bijzijn en nog geluk hebben. Bijna een loterij
Pittige details ( De standaard )Het kabinet spreekt tegen dat de premie maar voor vierduizend auto’s zal gelden. “Dan ga je uit van de 5.000 euro voor nieuwe wagens, maar de vraag is ook hoeveel tweedehandswagens (premie van 3.000 euro, red.) en microwagens (25 procent van de aankoopprijs, red.) er ingeschreven worden. Je bent ook niet verplicht om de premie aan te vragen.”
Lager tijdens het jaar
In de regeringsbeslissing staat dat de minister zelfs tijdens het lopende jaar al de premie kan verlagen als het budget ontoereikend blijkt te worden. Die evaluatie komt er zodra de eerste 5 miljoen euro op is, en opnieuw na 10 en 15 miljoen euro. Wie te laat is, dreigt dus een lager bedrag te krijgen.
“We gaan het principe monitoren en er kan bijgesteld worden, maar we hebben niet zomaar potten met geld klaarstaan”, zegt de woordvoerder van Peeters. “We zullen communiceren zodra alles rond is en het loket opengaat. Maar ook voor de jaren erna is al geld opzij gezet: je kan dan nog voor die premies in aanmerking komen. Die zijn wel iets lager.”
Hoe zit het met de Microlino en de Silence?
Ssangyong mag nu ook definitief op de lijst . Tussen 30 en 35 voor alle korando’s !!
nu heb je een korando voor 26k als je die 5k premie krijgt . dat lijkt me toch wel een koopje . ik zou voor de titanium gaan , heb je bijna alle luxe voor 30k . maar wil eerst zekerheid over die premie
bizar , als je op de site van ssangyong op de kleine i drukt , dus voor info bij de prijzen , komt erop geldig tot 31/12/23 . dus hun actie is eigenlijk vervallen
Ssangyong heeft ons rechtstreeks gecontacteerd met info omtrent de momenteel geldende kortingen.
Didier , Beide foto’s van de Ssangyong zijn wel niet actueel meer. 1ste is van de gewone benzine versie met open front vooraan en tweede foto is achterhaald als EV. Vandaag geen blauw meer op zijspiegels en achteraan balk onder. Gelukkig maar 😉
De Smart #3 staat er nog steeds niet op??
Aanvraag voor Vlaamse premie voor elektrische wagen pas vanaf februari
Vandaag om 13:47
Het loket waar de Vlaamse premie voor elektrische wagens kan worden aangevraagd, opent pas in februari. Dat meldt het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het loket waar de Vlaamse premie voor de aankoop van zero-emissie wagens kan worden aangevraagd, zal pas in de loop van februari openen. Het advies van de Raad van State wordt pas begin februari verwacht.
De premie kan momenteel dus nog niet aangevraagd worden. De Vlaamse regering had in december een spoedadvies gevraagd bij de Raad van State, maar dat komt er dus niet.
Voor particulieren bedraagt de premie 5.000 euro voor een nieuwe auto en 3.000 euro voor een tweedehands. De premie daalt elk jaar met 1.000 euro voor nieuwe wagens en 500 euro voor tweedehandswagens.
De aankoopprijs van de wagen mag maximaal 40.000 euro (inclusief btw) bedragen. De oorspronkelijke catalogusprijs van een tweedehandsvoertuig mag niet hoger zijn dan 60.000 euro.
Bron De Tijd
Model Y sinds gisteren aan 39.990. Voor mij fantastisch nieuws want ik heb me een model y aangeschaft aan 43.270 op 1 januari, nu gaat exact dit model onder de 40.000
Mijn auto is nog niet geleverd. Zou ik kunnen proberen onderhandelen met Tesla of is dit een verloren zaak?
@Anoniem. Zeg je bestelling af en bestel de nieuwe. Moet je wel je voorschot laten vallen waarschijnlijk.
bedankt Redonebe ik ga het zo doen indien tesla geen andere oplossing biedt
@Anoniem. Ik ben er in geslaagd na veel moeite om mijn bestelling te laten overzetten met behoud van prijs en referral. Maar dat was voor een upgrade en niet om de lagere prijs te krijgen. Je kan steeds proberen. Als je nog geen referaat moest hebben laat je het maar weten dan mag je die van mij hebben. Hebben we beide nog wat aan.
We hebben al 4 jaar een i3 (directie wagen met 3000km en 4 j garantie) als 2de wagen waar we 80% van onze verplaatsingen mee afleggen (tot nu toe 100.000km) met een rijbereik van +_ 200km. Met onze zonnepanelen en terugdraaiende teller hebben we nog nooit een cent energie moeten betalen voor die 100.000 km en officiele BMW onderhoud bedroeg ik de voorbije 4 jaar 2 X 375EUR. Geen BIV, geen wegentaks. Daarnaast hebben we een goedkope ruime reiswagen die sporadisch debruikt w voor lange afstanden of als we 2 auto’s nodig hebben. Ik heb nog nooit zo goedkoop gereden.
Cupra Born rijbereik 285 of 290?
WLTP van de eboost 58kW is 420 * 80% = 336
WLTP van de klassieke 58kW is 424 * 80% = 340
Momenteel nemen we voor het realistische rijbereik in mid season (als we de auto nog niet getest hebben op de redactie) 80% van het TEH (de minst energiezuinige versie dus, dit kan aan velgen, banden, extra uitrusting etc. liggen) WLTP-rijbereik. Voor de klassieke 58 kWh is dit WLTP-rijbereik 358 km (TEH) tot 427 km (TEL). Voor de 58kW eboost 361 km (TEH) tot 420 km (TEL). 80% van het voorgaande TEH WLTP-rijbereik komt voor de klassieke 58kWh en 58 kWh eboost uit op respectievelijk 285 km en 290 km (afgerond naar het dichtste veelvoud van 5).
Premie maar 1 jaar geldig. Op zijn Belgisch. Ondoordacht en vol compromissen om te voldoen aan hun budget en niet aan ons budget. Het gaat nog stormen op de markten. Geloof me hier gaan drama’s gebeuren met bepaalde Europese merken.
Dit is helemaal geen Belgische premie maar een beslissing van de Vlaamse overheid.
De premie wordt dan ook alleen maar toegekend, naast de andere gekende voorwaarden, aan een voertuig dat is ingeschreven op een adres gelegen in het VLAAMSE Gewest.
Het premiebedrag is overigens zo laag en de appetijt in Vlaanderen om een elektrische auto aan te kopen in Vlaanderen zo laag dat tot op heden de Vlaamse automarkt voor constructeurs van elektrische voertuigen maar een te verwaarlozen detail is.
Het overgrote deel van de nieuw ingeschreven auto’s in België zijn dan ook nog eens salarisauto’s en die zijn de facto, vooruitlopend op de maatregel tegen 2026, al elektrisch. De particuliere markt in Vlaanderen, waar deze premie uitsluitend over gaat, is daarbij vergeleken peanuts.
Hier met het geld van de burgers premies uitdelen en met de oude diesel of benzine wagen die ze inleveren wordt er in Afrika of Oostbloklanden nog jaren met rondgereden. Wat een klucht.
Vlaanderen en Wallonie zijn naar mijn mening nog STEEDS 1 land namelijk Belgie. Dus een land van compromissen en dat is zo altijd met alle beslissingen in dit land. Zowel in Vlaanderen als in Wallonie. Daarom op een Belgische manier.
Mijn Smart #3 Pro is besteld. Wat ik nergens lees is het type batterij dat in een auto zit. Een LFP batterij zoals in de #3 pro mag je ALTIJD tot 100% opladen. Dat betekent altijd 100% van de mogelijke range beschikbaar. In de PRO+ zit dan weer een NCM batterij die je best maximaal 80% oplaadt.
Bij een Tesla Model Y zit in de goedkoopste ook een LFP batterij. De longrange heeft een NCM batterij, maar aan 80% komt die eigenlijk minder ver dan de standaard range. (Tenzij je je trip op voorhand had gepland en 100% opgeladen hebt)
Danny, als ze in Afrika of de Oostbloklanden rondrijden, vervuilen ze de lucht die wij inademen toch al niet meer, en dat is al een mooie vooruitgang.
@Paternostertje: een EV accu opladen tot 100% opladen kan niet echt kwaad. De meeste EV’s hebben meer bruto capaciteit in de accu dan de gebruiker netto kan aanspreken. Dat is één punt.
Wat je beter niet doet is de accu 100% opladen en de BEV dan lang stil laten staan. Tot 100% laden en er enkele uren later mee verder rijden kan echt geen kwaad. Onze huidig EV is al ruim vier jaar oud en de accu heeft nog steeds een SoH van 95% en wordt waar mogelijk opgeladen tot 100%.
@Victor
Spreek je dan over snel laden en of traag laden. Deze reply is wel tegenstrijdig met de meeste aanbevelingen die je leest…
Welk type wagen heb je dan. Onze Leaf is 5 jaar oud maar heeft zeker geen 95% en heeft weinig DC geladen. In een andere topic las ik dat je ei zo na off-grid werkt of heb ik dat verkeerd begrepen? (Geen verplichting tot digitale of analoge meter)
AC laden (wat nooit snel is) tot 7 kW en DC laden tot 50 kW.
In de praktijk dus nooit snel laden want dat is meer dan DC50.
Een EV regelt zijn laadsnelheid via het BMS overigens zelf en dit afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur van de accu en de SoC van de batterij.
Uiteraard nooit sneller dan de laadpaal zelf aankan.
De Leafs, zeker de oudere generaties, zijn gekend voor hun accudegradatie omdat ze geen actieve koeling nog (voor)verwarming van de batterij hebben.
@EddyB. Om Victor bij te treden. Met alle respect voor één van de pioniers van de EV’s, maar een Leaf is echt nog prehistorie als het gaat om Batterij Management Systeem (BMS). Tegenwoordig zijn die allemaal actief gekoeld en verwamd, met vaak liquid to liquid systemen. Bij de leaf was/is er echter koeling zoals bij een conventionele auto, door de rijwind. Er zijn legendarische verhalen van mensen die met een 1ste generatie Leaf de Alpen over gingen en eindigde met een gesmolten dashboard. Veel van de Leafs werden door de beperkte batterij ook vaak afgebeuld, veelvuldig van 0% naar 100% en vice versa.
Als ik kijk naar onze EV, met gangbare “nikkel magnesium kobalt” (NMC) batterij 77 kWh , 2 jaar oud. Met uitzondering van onze lange trips, blijft AC thuisladen beperkt tot 80%. Eerder uit voorzorg. Na dik 60k km zie ik geen enkel verschil in range. Als w 100k bereiken ga ik eens een deftige accu degradatie test laten uitvoeren.
Ik ben beschaamd Europeaan te zijn.
We laten ons gewoon volledig uit de markt concurreren door de Aziaten.
Bye bye welvaart!
@Paternostertje met je eens de lfp accu’s zijn zeer leuk om te hebben als ze tenminste een deftige grote hebben.
In het geval van de #3 zijn die te klein voor de meeste mensen.
47kWh 325km wltp. in het echt een kleine 250km 100 tot 0% nu mag je hem wel 100% laden neemt niet weg als je grote trips maakt je dan wel beperkt word tot 70% en als je niet zonder stroom wilt vallen eerder gaat stoppen.
70% van 250km is 175km en om altijd te kunnen laden is de intensie om de 60km snellader te hebben maar zover zijn we echt nog niet dus reëel range bij grote trip na de thuishaven eraf is en rekening houdende met de afwezigheid van laadinfrastuctuur 120 tot 150km.
Bitter weinig. wat dit type wagen onmiddellijk degradeerde tot winkelwagentje naar de Aldi en terug. op de snelweg heeft de #3 niets te zoeken
We worden als Europeaan weggespoeld door veel betere/goedkopere aanbiedingen vanuit Amerika en China.
Merken als skoda die de bouw van hun Enyaq niet konden bijbenen hebben hun prijzen zo hoog gezet dat ze boven hoger geplaatste merken komen.
Anderen moeten al de productie stoppen omdat ze er geen meer verkopen.
De oplossing wat ze nu brengen met versies onder premie drempel is total los.
Alle opties van de wagen halen, veel te kleine accu’s monteren voor de grote van de wagen enz.
Het graf is gegraven ze zitten al neer ze moeten enkel nog gaan liggen.
Model Y < 40.000 eur is niet meer te verkrijgen (uitverkocht)
Model Y Nee, ik heb van de verkoper de feedback gekregen dat de uiterste besteldatum 20/02/2024 was.
Waar is de Ariya verkrijgbaar voor onder de 40.000 euro? Op de website van Nissan vind ik dit nergens terug.
Model 3 staat nu aan 39.990 ipv Model Y.
Citroen e Berlingo e.d. ontbreekt??
Het zou wel handig zijn om te zien welke auto’s er zijn bijgekomen. Ik kom hier regelmatig langs en zie dan het geval verspringen naar nu 64, laatste keer waren het er maar 61. Maar geen enkel idee 🤷🏻 welke drie auto’s er zijn bijgekomen?
Dag anoniem, in onze whatsapp-groep posten we elk model dat er bij komt of verdwijnt
Moest er op de Tesla Y een nieuwe actie komen, wil ik snel beslissen. Maar de regels omtrent de 5.000€ subsidie zijn me niet volledig duidelijk. Het budget van 20M dat de overheid had vastgelegd, geldt dat nog? Of is het zo dat je in heel 2024 zeker bent van de premie? Ik hoop en denk het 2de, maar wil het wel zeker weten natuurlijk. Op de VRT vind ik een artikel van 09/02/2024, ik citeer Lydia Peeters:
“Of die 20 miljoen euro genoeg zal zijn, moet nog blijken. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD): “We hebben nu beslist dat als er te weinig geld zou zijn, we het bedrag van de premie zeker niet zullen aanpassen. We zullen naar oplossingen zoeken bij de begrotingscontrole als blijkt dat 20 miljoen niet voldoende is.”
Ik ging informeren: smart for2 en for4 worden niet meer gemaakt. Ook huidige versie van Dacia spring niet meer te krijgen, in September komt de Dacia new spring er aan met als belangrijkste verschil nieuwe onderstel als van Twingo, krijgt 5 sterren voor veiligheid. Priis instap 18990,-