CNG-wagens

tankklep CNG-wagens

We geven een overzicht van alle CNG-wagens die je in 2019 kan kopen in België.

CNG-wagens

FotoAutoPrijs1kg / 100km2
Fiat Doblo
NP
20.290€5,2
Fiat Panda
NP
13.490€4,0
Fiat Qubo
NP
15.240€4,2
Opel Astra CNG23.500€4,1
Seat Arona TGiVolgt in 2019NA
Seat Ibiza TGi16.450€3,3
Seat Leon TGi24.090€4,2
Seat Mii TGi13.360€2,9
Skoda Citigo G-Tec13.845€2,9
Skoda Octavia G-Tec27.674€3,5
VW Caddy TGi20.520€6,6
VW Golf TGi24.100€3,4
VW Polo TGi17.130€3,1
VW Up TGi12.950€2,9
Ssangyong Tivoli CNG17.980€NA
Ssangyong XLV CNG19.490€7,1
Toyota Auris CNG331.250€NA
Toyota C-HR CNG332.980€NA
Toyota RAV4 CNG342.170€NA

1 Prijs van het basismodel, inclusief BTW.
2 Theoretisch verbruik, zoals opgegeven door de fabrikant.
3 Het gaat om hybride modellen waarbij de CNG-installatie achteraf geplaatst wordt (retrofit) door een door Toyota goedgekeurde installateur. De normale Toyota-garantie blijft geldig op deze wagens.

Wat is een wagen op CNG?

CNG staat voor compressed natural gas. Het is aardgas dat op een druk van 200 à 300 bar gebracht wordt.

CNG-wagens zijn benzinewagens die aangepast zijn om op aardgas te kunnen rijden. Het CNG wordt in de auto opgeslagen in één of meerdere kunststof-tanks die een hoge druk aankunnen. Een gemiddelde CNG-wagen kost 1.000€ à 3.000€ meer in aankoop dan z’n zuiver benzine-aangedreven equivalent.

De meeste wagens op CNG zijn zogenaamde bi-fuel voertuigen. Dit wil zeggen dat ze zowel op aardgas als op benzine kunnen rijden. De meeste aardgaswagens kunnen slechts 15 à 20 kg CNG opslaan, wat overeenstemt met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De bijkomende benzinetank is dus nodig voor extra actieradius, of om eventueel trajecten te overbruggen waarin je geen CNG-tankstations tegenkomt.

Verschil tussen CNG- en LPG-auto

LPG staat voor liquified petroleum gas, en bestaat vooral uit propaan en butaan. Het is een bijproduct van olieraffinage.

Er zijn twee grote problemen met de LPG-auto. Ten eerste is LPG-gas zwaarder dan lucht, waardoor het bijvoorbeeld in ondergrondse parkeergarages een explosiegevaar vormt bij lekken. Ten tweede worden LPG-wagens quasi niet als dusdanig aangeboden door de auto-fabrikanten. Men moet meestal een aftermarket LPG-installatie installeren in z’n benzinewagen. Bij garantiedossiers trekt de autofabrikant meestal z’n staart in omdat het voertuig “niet-voorgeschreven” wijzigingen heeft ondergaan.

CNG of aardgas bestaat hoofdzakelijk uit methaan en het wordt gewonnen uit ondergrondse gasvelden. CNG is lichter dan lucht, waardoor het gas bij lekken gemakkelijker z’n weg naar buiten vindt.

Verder bieden heel wat merken CNG-wagens aan, waardoor die logischerwijs onder garantie blijven. Hierdoor zijn wagens op aardgas een evidentere keuze dan LPG-wagens.

Waar kan je CNG tanken?

België telt iets meer dan 100 CNG-stations, waarvan het grootste deel onder de DATS 24-vlag. DATS 24, onderdeel van de Colruyt groep, heeft de intentie om de komende jaren nog meer aardgasstations te voorzien.

Aardgas CNG tanken

Aardgas tanken (CNG) gebeurt op hoge druk en vereist dus een speciaal pistool.

Dergelijke stations nemen het aardgas gewoonlijk af van het publieke netwerk, waarna men het op druk brengt. Gezien de hoge druk moet men wel een speciaal tankpistool gebruiken.

CNG-prijs: goedkoper dan benzine, diesel of elektriciteit?

Een kilogram CNG kost momenteel ongeveer 1€. Een gemiddelde aardgaswagen verbruikt in realistische omstandigheden 5 kg per 100 km, dus dit kost je 5€ per 100 km.

Als je enkel de brandstof in rekening neemt, is aardgas-rijden momenteel 25% à 40% goedkoper dan diesel- of benzine-rijden.

Elektrisch rijden kost momenteel ongeveer 4€ per 100 km aan elektriciteit, voor wie thuis oplaadt. Goedkoper dus dan met aardgas rijden, maar de aanschafprijs van een elektrische auto ligt wel een pak hoger.

Het is onduidelijk wat de CNG-prijs zal doen de komende jaren, en wat de invloed van de overheid hierop zal zijn. Die onduidelijkheid is er natuurlijk evenzeer voor elektriciteit, diesel en benzine.

Is een CNG-wagen milieuvriendelijk?

Over het algemeen kunnen we stellen dat een aardgas-wagen minder schadelijke uitstoot heeft dan een diesel- of benzinewagen. Lees meer details over de milieu-aspecten hier.

Subsidies en bijkomende kosten

Naast de verplichte autokeuring, moet je elke CNG-tank (de meeste aardgas-wagens hebben er twee of meer) om de vier jaar laten keuren. De keuring kost ongeveer 75€ incl. BTW per tank.

CNG tank aardgas-wagen

In het blauw: de CNG-tanks in een Volkswagen Polo.

In Vlaanderen zijn CNG-wagens tot en met 2020 vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV, o.a. op voorwaarde dat het fiscaal vermogen niet hoger is dan 11 fpk.

21 reacties

  1. Markske
    Markske / 12-3-2018 / ·

    Als je de dats24 website erop naslaat dan zal je merken dat hoogcalorisch gas, waar de fabrikant zijn verbruik cijfers heeft op afgestemd, al geruime tijd 1,13€ kost.

    Een ander punt is dat de overheid weer warm en koud blaast terzelfder tijd én nu terzelfder tijd, in tegenstelling tot de dieselwagens subsidies een paar jaar terug.
    Nu CNG wagens promoten mét subsidies en terzelfder tijd voor nieuwe verkavelingen aardgas niet meer voorzien omdat aardgas verbannen moet worden als verwarming.

  2. Robbie
    Robbie / 12-3-2018 / ·

    Laat het duidelijk zijn dat CNG technologie een overgangstechnologie is die vermoedelijk geen lang leven beschoren is. Nederland wil zo snel mogelijk van aardgas af, en zal binnen relatief korte termijn (korter dan de gemiddelde leeftijd van een wagen) stoppen met exporteren naar Belgie. Ook in Belgie wordt het momenteel afgeraden om in nieuwe woningen een aardgasaansluiting aan te leggen. Deze evoluties kunnen de restwaarde van een wagen op CNG beinvloeden.

  3. Sander
    Sander / 12-3-2018 / ·

    Robbie, vergeet niet dat Nederland overstapt op lokaal geproduceerd groengas/biomethaan, waardoor je quasi CO2-neutraal gaat rijden.

    CNG blijft een transitiebrandstof, maar de komende jaren blijft het zeker nog de betere keuze.

  4. Jorgen
    Jorgen / 12-3-2018 / ·

    Waarom lees ik nooit eens hoeveel kilometers je in totaal met een wagen kan? Met mijn diesel doe ik 50.000km per jaar. Goed voor 5 jaar rijden, 250.000 tot 300.000km in totaal. Maar hoe zit dit met elektrische wagens? CNG?

  5. Peter
    Peter / 12-3-2018 / ·

    Correctie het is 60 cent per 100 km volledig electrisch rijden
    Als je duitste stroom laad op de lokale laadpaal. Dat kan dus met einfach strom laden van maingau. Dus je kiest waar je Je stroom vandaan haalt. Dat kan je niet met benzine diesel of met cng lpg.Ook vergat je erbij te zeggen dat via zonnepanelen thuis het gratis is of gratis laadpunten die er ook zijn. Dus veel keren goedkoper dan Cng en lpg.Thuis laden is als je geen zonnepanelen hebt aan 25 cent per kw/u alles dus heffingen enz.

  6. Dirk de sutter
    Dirk de sutter / 12-4-2018 / ·

    Men is de Audi A3 A4 en A5 g-tron vergeten

  7. BePa
    BePa / 12-4-2018 / ·

    De combinatie van 2 gezinswagens lijkt me wel wat: klein, betaalbaar elektrisch model voor de dagelijkse, korte en veelvuldige verplaatsingen; grote gezinswagen op CNG vóór de verre verplaatsingen en gezinsvakanties.
    Grote elektrische gezinsauto’s blijven nog te duur, CNG biedt hierin een antwoord. Met volle CNG- én benzinetank kom je bovendien erg ver en je kan op benzine blijven rijden bij gebrek aan CNG-pomp (of elektrisch laadpunt).
    Maar ik ben het er wel mee eens dat het even overgangs-oplossing is: nu of nooit meer een CNG-auto kopen…

  8. Muscles
    Muscles / 12-4-2018 / ·

    Jorgen, ik doe meer dan 50.000 km per jaar want na drie jaar en drie maanden zit ik nu al aan 208.000 km op CNG en mijn Octavia Combi rijdt nogal even goed. Ik ben er nog altijd tevreden van. Op Spritmonitor kan je zien dat er CNG-auto’s zijn die 600.000 km gereden hebben.

  9. Sander
    Sander / 12-4-2018 / ·

    De levensduur van een wagen op CNG is zeker niet korter dan die van een gelijkwaardig model op benzine.

    Re: aanbod hierboven: er ontbreken een aantal modellen, maar in het midden van de WLTP-storm is het nog niet helemaal duidelijk wat fabrikanten gaan doen.

    Laten we hopen dat er rond het Salon in januari meer duidelijkheid komt.

  10. Wannes
    Wannes / 12-4-2018 / ·

    1000 a 3000 euro duurder, is enkel voor een nieuwe wagen uiteraard. Er is net als voor elektrische voertuigen nog maar een beperkte tweedehands markt.

    Maar als je een nieuwe wagen wil, lijkt CNG me wel interessanter dan benzine.

    Ruwe berekening, corrigeer me gerust.
    1000-3000 euro duurder, 1000 hiervan heb je terug via BIV en verkeersbelasting. Voor de eenvoud neem ik 12.000 netto tegenover 10.000. 5.50 euro per kilometer terwijl benzine 6 liter en 9.5 euro per kilometer is. 4 euro per 100 kilometer verschil voor 2000 euro, dan heb je het prijsverschil na 50.000 kilometer terugverdiend.

    Elektrisch in combinatie met PV thuis lijkt me het goedkoopste te blijven, al verdien je het pas terug na iets meer kilometers. Als je er voor de eenvoud van berekening vanuit gaat dat elektrische wagen 25.000 kost, min 4000 euro premie en BIV en verkeersbelasting voordeel afgerond 20.000 euro.
    10.000 euro duurder dan benzine.
    0 euro per kilometer bij zonnepanelen en gelijktijdig opladen. 4 euro voor niet-gelijktijdig, 5 euro voor snelladers misschien. Neem gemiddeld 2 euro per 100 kilometer.
    Bij voldoende PV spaar je afgerond naar boven 10 euro per 100 kilometer uit. Na 100.000 kilometer verdien je de meerprijs terug. Anders is dit 150.000 kilometer.

    Tegenover een goedkope tweedehandse golf benzine van 6.000 euro, 14000 totaal verschil heb je 140.000 kilometer nodig voor elektrisch 100 procent, pakweg 175.000 kilometer.

    Voor CNG, 7000 euro verschil, 4 euro per 100 kilometers besparen geeft 175.000 kilometer opeens, meer dan of gelijk aan een elektrische wagen.

    Ik ben benieuwd wanneer er een hybride CNG elektrische wagen op de markt komt en voor welke prijs. Maar met een range van waarschijnlijk meer dan 500 kilometer en geen wachttijden voor opladen lijkt er me echt wel een markt voor te zijn als die max. 5000 euro duurder is dan puur elektrisch…

  11. wim3600
    wim3600 / 12-4-2018 / ·

    Ik heb ze alletwee in huis: een Elektrische auto als gezinswagen (5zitplaatsen) en een cng (VW ecoup!, 4 zitplaatsen).
    Het goedkoopste rijden puur sang is natuurlijk de up op cng. Volle tank cng voor 12 euro goed voor een 300 a 350km rijden, gaat dan over op de 10l benzinetank. op een 90 seconden is deze volgetankt (1.04 euro per kilo cng) dus 3.4 euro voor 100km.
    Elektrisch: dit is wel en forsere wagen (Mercedes B Electric Drive); gemiddeld 16kw/100km; 0.25euro x 16 (zuinige rijstijl in de zomer) is 4euro voor 100km
    In Duitsland is een groot tweedehands cng aanbod, heb deze wagen dan ook tweedehands gekocht voor 5600 euro, 4.5 jaar oud en 100000km.
    In het rijden merk je geen verschil met een benzine wagen.
    Je kan een benzine wagen ook laten ombouwen naar een cng-wagen; zie de vroegere supersportwagens, bentley’s,… (nu enkel nog voordeel en taxvrij tot 11pk)dus waarom ook geen hybride wagen (dacht al eens een Prius op cng gezien te hebben).

  12. andre
    andre / 12-5-2018 / ·

    staat daar nu toch geen enkel model tussen wat me intreseert zeker.
    om maar te zeggen dat de keuze net als bij electrisch nog veel te beperkt is,en tanken voorlopig nog moeilijker dan electrisch.
    ik moet al minstens 10 km doen om een station te vinden,binnen 10 km kom ik 4 laadpalen tegen.
    wie zei daar ook alweer dat er palen tekort zijn?

  13. Koen C
    Koen C / 12-5-2018 / ·

    “””dus waarom ook geen hybride wagen (dacht al eens een Prius op cng gezien te hebben).”””

    Die hybride + CNG zijn er al van Toyota. Wel plaatsing installatie nadien (retrofit)

  14. Koen C
    Koen C / 12-5-2018 / ·

    “””ik moet al minstens 10 km doen om een station te vinden,”””
    Met een CNG tank je als je onderweg / op je route een tankstation ligt. Dat is een gewoonte die je je eigen zal moeten maken.
    Je zal merken dat er echt wel al veel CNG stations zijn in Vlaanderen, zodat je bijna nooit enkel op benzine rijdt.

  15. Koen C
    Koen C / 12-5-2018 / ·

    “””0.25euro x 16 (zuinige rijstijl in de zomer) is 4euro voor 100km”””

    Binnenkort betaal ik 0,2825 € per kWh.
    Dan zou dit al 4,5 € geven.
    Akkoord : de gasprijs heeft ook zijn schommelingen.

  16. Sander
    Sander / 12-10-2018 / ·

    Re: Wannes: Toyota heeft 4 hybride CNG wagens, die dus tri-fuel (benzine, CNG, elektrisch) zijn: de Auris, Auris Sports Tourer, RAV4 en C-HR.

  17. Walter
    Walter / 12-31-2018 / ·

    Opel zafira cng bestaat ook ondertussen al 80000 km op teller zonder problemen op 2 jaar tijd

  18. Thierry
    Thierry / 1-2-2019 / ·

    Beschikt iemand over een foto van een Toyota C-HR waar de CNG tank zichtbaar is zodat ik een idee heb over het verlies aan kofferruimte.
    Graag de link.

Laat een reactie achter

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!