CNG-wagens die je kan kopen in België

tankklep CNG-wagens

Aangezien de Belgische overheden CNG-rijden aanmoedigen, krijgen we hier de laatste maanden steeds meer lezersvragen over. Daarom zullen we er de komende weken een aantal artikels aan wijden. We beginnen met een overzicht van alle CNG-wagens die je kan kopen in België, en behandelen een aantal praktische vragen over deze brandstof.

CNG-wagens

FotoAutoPrijs1kg / 100km2
Fiat Doblo
NP
20.290€5,2
Fiat Panda
NP
13.490€4,0
Fiat Qubo
NP
15.240€4,2
Opel Astra CNG23.500€4,1
Seat Arona TGiVolgt in 2019NA
Seat Ibiza TGi16.450€3,3
Seat Leon TGi24.090€4,2
Seat Mii TGi13.360€2,9
Skoda Citigo G-Tec13.845€2,9
Skoda Octavia G-Tec27.674€3,5
VW Caddy TGi20.520€6,6
VW Golf TGi24.100€3,4
VW Polo TGi17.130€3,1
VW Up TGi12.950€2,9
Ssangyong Tivoli CNG17.980€NA
Ssangyong XLV CNG19.490€7,1
Toyota Auris CNG331.250€NA
Toyota C-HR CNG332.980€NA
Toyota RAV4 CNG342.170€NA

1 Prijs van het basismodel, inclusief BTW.
2 Theoretisch verbruik, zoals opgegeven door de fabrikant.
3 Het gaat om hybride modellen waarbij de CNG-installatie achteraf geplaatst wordt (retrofit) door een door Toyota goedgekeurde installateur. De normale Toyota-garantie blijft geldig op deze wagens.

Wat is een wagen op CNG?

CNG staat voor compressed natural gas. Het is aardgas dat op een druk van 200 à 300 bar gebracht wordt.

CNG-wagens zijn benzinewagens die aangepast zijn om op aardgas te kunnen rijden. Het CNG wordt in de auto opgeslagen in één of meerdere kunststof-tanks die een hoge druk aankunnen. Een gemiddelde CNG-wagen kost 1.000€ à 3.000€ meer in aankoop dan z’n zuiver benzine-aangedreven equivalent.

De meeste wagens op CNG zijn zogenaamde bi-fuel voertuigen. Dit wil zeggen dat ze zowel op aardgas als op benzine kunnen rijden. De meeste aardgaswagens kunnen slechts 15 à 20 kg CNG opslaan, wat overeenstemt met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De bijkomende benzinetank is dus nodig voor extra actieradius, of om eventueel trajecten te overbruggen waarin je geen CNG-tankstations tegenkomt.

Verschil tussen CNG- en LPG-auto

LPG staat voor liquified petroleum gas, en bestaat vooral uit propaan en butaan. Het is een bijproduct van olieraffinage.

Er zijn twee grote problemen met de LPG-auto. Ten eerste is LPG-gas zwaarder dan lucht, waardoor het bijvoorbeeld in ondergrondse parkeergarages een explosiegevaar vormt bij lekken. Ten tweede worden LPG-wagens quasi niet als dusdanig aangeboden door de auto-fabrikanten. Men moet meestal een aftermarket LPG-installatie installeren in z’n benzinewagen. Bij garantiedossiers trekt de autofabrikant meestal z’n staart in omdat het voertuig “niet-voorgeschreven” wijzigingen heeft ondergaan.

CNG of aardgas bestaat hoofdzakelijk uit methaan en het wordt gewonnen uit ondergrondse gasvelden. CNG is lichter dan lucht, waardoor het gas bij lekken gemakkelijker z’n weg naar buiten vindt.

Verder bieden heel wat merken CNG-wagens aan, waardoor die logischerwijs onder garantie blijven. Hierdoor zijn wagens op aardgas een evidentere keuze dan LPG-wagens.

Waar kan je CNG tanken?

België telt iets meer dan 100 CNG-stations, waarvan het grootste deel onder de DATS 24-vlag. DATS 24, onderdeel van de Colruyt groep, heeft de intentie om de komende jaren nog meer aardgasstations te voorzien.

Aardgas CNG tanken

CNG tanken gebeurt op hoge druk en vereist dus een speciaal pistool.

Dergelijke stations nemen het aardgas gewoonlijk af van het publieke netwerk, waarna men het op druk brengt. Gezien de hoge druk moet men wel een speciaal tankpistool gebruiken.

CNG-prijs: goedkoper dan benzine, diesel of elektriciteit?

Een kilogram CNG kost momenteel ongeveer 1€. Een gemiddelde aardgaswagen verbruikt in realistische omstandigheden 5 kg per 100 km, dus dit kost je 5€ per 100 km.

Als je enkel de brandstof in rekening neemt, is aardgas-rijden momenteel 25% à 40% goedkoper dan diesel- of benzine-rijden.

Elektrisch rijden kost momenteel ongeveer 4€ per 100 km aan elektriciteit, voor wie thuis oplaadt. Goedkoper dus dan met aardgas rijden, maar de aanschafprijs van een elektrische auto ligt wel een pak hoger.

Het is onduidelijk wat de CNG-prijs zal doen de komende jaren, en wat de invloed van de overheid hierop zal zijn. Die onduidelijkheid is er natuurlijk evenzeer voor elektriciteit, diesel en benzine.

Subsidies en bijkomende kosten

Naast de verplichte autokeuring, moet je elke CNG-tank (de meeste aardgas-wagens hebben er twee of meer) om de vier jaar laten keuren. De keuring kost ongeveer 75€ incl. BTW per tank.

CNG tank aardgas-wagen

In het blauw: de CNG-tanks in een Volkswagen Polo.

In Vlaanderen zijn CNG-wagens tot en met 2020 vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV, o.a. op voorwaarde dat het fiscaal vermogen niet hoger is dan 11 fpk.

Particulieren in Wallonië kunnen van de distributienetbeheerders (Ores, Resa) een premie krijgen van 500€ bij de aankoop van een CNG-wagen. Deze subsidieregeling geldt tot 31 december 2018.

Wat is LNG, en hoe verandert het de energiemarkt?

Aardgas is lange tijd een “lokaal product” geweest omdat het hoofdzakelijk getransporteerd werd via pijpleidingen. Doordat er een pijpleiding nodig was, mocht de bron niet te ver verwijderd zijn van de afnemer. Vandaar het “lokale karakter”.

Er zijn stabiele diplomatieke relaties nodig tussen de leverancier en de afnemer, en ook met de landen langs de pijplijn leef je best op goede voet. Europa betrekt een groot deel van z’n aardgas via pijpleidingen vanuit Noorwegen en Rusland (en een pijplijn vanuit Qatar staat al een tijd op de planning).

Aardgas kan ook als LNG getransporteerd worden door middel van schepen. LNG, of liquified natural gas, is aardgas dat vloeibaar gemaakt wordt door het af te koelen tot -162°C. Daardoor wordt het 600 keer kleiner in volume, en is het dus gemakkelijker te verschepen.

De opmars van LNG-transport, én de steeds grotere aardgas-winning en export door de Verenigde Staten (schaliegas via fracking) zorgen er voor dat aardgas evolueert van een lokaal product naar een internationaal verhandeld product, met een internationale prijs (los van de transportkosten) en een internationale markt.

Gezien de oorlogen en diplomatieke spanningen in het Midden-Oosten, ziet de EU (en de Verenigde Staten) aardgas-energie als een welgekomen diversificatie. Een probleem is natuurlijk dat we op gespannen voet leven met onze grootste gas-leverancier Rusland. Het idee leeft dat dankzij internationaal verhandeld aardgas, de EU minder afhankelijk kan worden van zowel Rusland-gas als olie uit het Midden-Oosten.