CNG-wagens

Tankklep cng wagens

Overzicht van alle CNG-wagens die je momenteel (2020) kan kopen in België.

CNG-wagens

FotoAutoPrijskg /
100km
Audi A3 Sportback
30 g-tron
30.600€3,5
Audi A4 Avant g-tron45.240€3,9
Audi A5 g-tron48.650€3,8
Opel Astra CNG23.500€4,1
Seat Arona TGi17.990€3,7
Seat Ibiza TGi16.450€3,3
Seat Leon TGi24.090€4,2
Skoda Kamiq G-Tec23.830€NA
Skoda Octavia
G-Tec
NA3,4
Skoda Octavia
Combi G-Tec
NA3,6
Skoda Scala G-Tec23.535€3,6
VW Polo TGi20.200€3,1
VW Eco Up16.300€2,9
Ssangyong Korando CNG22.990€NA
Ssangyong Tivoli CNG17.990€NA

✪ Prijs: catalogusprijs van het basismodel inclusief BTW, in België.
✪ kg/100km: verbruik zoals opgegeven door de fabrikant.

Wat is een wagen op CNG?

CNG staat voor compressed natural gas. Het is aardgas dat op een druk van 200 à 300 bar gebracht wordt.

 

CNG-wagens zijn benzinewagens die aangepast zijn om op aardgas te kunnen rijden. Het CNG wordt in de auto opgeslagen in één of meerdere kunststof-tanks die een hoge druk aankunnen. Een gemiddelde CNG-wagen kost 1.000€ à 3.000€ meer in aankoop dan z’n zuiver benzine-aangedreven equivalent.

De meeste wagens op CNG zijn zogenaamde bi-fuel voertuigen. Dit wil zeggen dat ze zowel op aardgas als op benzine kunnen rijden. De meeste aardgaswagens kunnen slechts 15 à 20 kg CNG opslaan, wat overeenstemt met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De bijkomende benzinetank is dus nodig voor extra actieradius, of om eventueel trajecten te overbruggen waarin je geen CNG-tankstations tegenkomt.

Verschil tussen CNG- en LPG-auto

LPG staat voor liquified petroleum gas, en bestaat vooral uit propaan en butaan. Het is een bijproduct van olieraffinage.

Er zijn twee grote problemen met de LPG-auto. Ten eerste is LPG-gas zwaarder dan lucht, waardoor het bijvoorbeeld in ondergrondse parkeergarages een explosiegevaar vormt bij lekken. Ten tweede worden LPG-wagens quasi niet als dusdanig aangeboden door de auto-fabrikanten. Men moet meestal een aftermarket LPG-installatie installeren in z’n benzinewagen. Bij garantiedossiers trekt de autofabrikant meestal z’n staart in omdat het voertuig “niet-voorgeschreven” wijzigingen heeft ondergaan.

CNG of aardgas bestaat hoofdzakelijk uit methaan en het wordt gewonnen uit ondergrondse gasvelden. CNG is lichter dan lucht, waardoor het gas bij lekken gemakkelijker z’n weg naar buiten vindt.

Verder bieden heel wat merken CNG-wagens aan, waardoor die logischerwijs onder garantie blijven. Hierdoor zijn wagens op aardgas een evidentere keuze dan LPG-wagens.

Waar kan je CNG tanken?

België telt iets meer dan 100 CNG-stations, waarvan het grootste deel onder de DATS 24-vlag. DATS 24, onderdeel van de Colruyt groep, heeft de intentie om de komende jaren nog meer aardgasstations te voorzien.

Aardgas CNG tanken

Aardgas tanken (CNG) gebeurt op hoge druk en vereist dus een speciaal pistool.

Dergelijke stations nemen het aardgas gewoonlijk af van het publieke netwerk, waarna men het op druk brengt. Gezien de hoge druk moet men wel een speciaal tankpistool gebruiken.

CNG-prijs: goedkoper dan benzine, diesel of elektriciteit?

Een kilogram CNG kost momenteel ongeveer 1€. Een gemiddelde aardgaswagen verbruikt in realistische omstandigheden 5 kg per 100 km, dus dit kost je 5€ per 100 km.

Als je enkel de brandstof in rekening neemt, is aardgas-rijden momenteel 25% à 40% goedkoper dan diesel- of benzine-rijden.

Elektrisch rijden kost momenteel ongeveer 4€ per 100 km aan elektriciteit, voor wie thuis oplaadt. Goedkoper dus dan met aardgas rijden, maar de aanschafprijs van een elektrische auto ligt wel een pak hoger.

Het is onduidelijk wat de CNG-prijs zal doen de komende jaren, en wat de invloed van de overheid hierop zal zijn. Die onduidelijkheid is er natuurlijk evenzeer voor elektriciteit, diesel en benzine.

Is een CNG-wagen milieuvriendelijk?

Over het algemeen kunnen we stellen dat een aardgas-wagen minder schadelijke uitstoot heeft dan een diesel- of benzinewagen. Lees meer details over de milieu-aspecten hier.

Subsidies en bijkomende kosten

Naast de verplichte autokeuring, moet je elke CNG-tank (de meeste aardgas-wagens hebben er twee of meer) om de vier jaar laten keuren. De keuring kost ongeveer 75€ incl. BTW per tank.

CNG tank aardgas-wagen

In het blauw: de CNG-tanks in een Volkswagen Polo.

In Vlaanderen zijn CNG-wagens tot en met 2020 vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV, o.a. op voorwaarde dat het fiscaal vermogen niet hoger is dan 11 fpk.

 

7 reacties

  1. casier erwin
    casier erwin / 1-10-2020 / ·

    waar is fiat wagens
    waarom zo weinig ophef voor cng tijdens beurs
    denk dat elec de wereld zal veroveren dan moeten ze nog 10 kerncentrales bouwen

    een verslagen cng gebruiker

  2. David Sommen
    David Sommen / 1-10-2020 / ·

    Erwin,

    CNG heeft helaas, net zoals alle andere fossiele brandstoffen, geen toekomst in de automobiliteit. De beweerde milieuvoordelen zijn eerder beperkt. Emissies zijn er nog steeds, en vooral CO2. CNG is tenslotte een fossiele brandstof. Ik heb alle respect voor mensen die een bewuste keuze maken, maar de feiten zijn wat ze zijn.

    De aanname die je maakt over ’10 kerncentrales’ is absoluut niet gebaseerd op real-world data. Ten eerste is de hernieuwbare energiesector nog steeds in een stabiele opmars. Ten tweede is het aandeel van het opladen van elektrische voertuigen niet zo hoog in het totale elektriciteitsverbruik in ons land als je intuïtie zou doen vermoeden. Ons net is er echt wel tegen bestand, zeker als de meeste mensen ’s nachts opladen wanneer er sowieso weinig elektriciteit wordt verbruikt. De elektrische transitie is sowieso gradueel, en de netbeheerders zijn hier echt wel tegen bestand. Elektriciteit als energiebron is de toekomt.

  3. kris VDM
    kris VDM / 1-10-2020 / ·

    Een voordeel van cng is dat de meerprijs voor de installatie in de wagen nog redelijk beperkt is. Het aantal tankstations van cng is nog flink minder dan zou moeten maar je kan kan toch een vulstation (of hoe noem je zo’n ding) in je haagscharen laten installeren?
    Ik meen me een reclame van Opel te herinneren hierover.
    Dus investerings gewijs is cng goedkoper dan electrisch rijden… maar het blijft een fossiele brandstof. En wat je opgebruikt is weg want er is weinig hernieuwbaar aan CNG.

  4. kris VDM
    kris VDM / 1-10-2020 / ·

    Haagscharen moet zijn garage

  5. P. Van Akelyen
    P. Van Akelyen / 1-21-2020 / ·

    inderdaad cng is de oplossing voor nu. Waarom promoten ze deze niet. Als iedereen electrisch gaat rijden zullen we een heleboel taksen op elektriek moeten betalen. Waar gaan ze die € 9.5 miljard accijnsen anders gaan halen ? Ook de mensen die geen auto hebben zullen die accijnsen moeten mee betalen. Waarom eerst geen alternatief vooralleer de elektrische auto te promoten ?

  6. van gorp
    van gorp / 1-21-2020 / ·

    geloof jij nu echt dat wanneer cng algemeen gebruikt wordt daar geen taksen op geheven geen worden?
    er zijn nog altijd een heleboel mensen die ook verwarmen met aardgas……
    waar gaan ze anders die 9.5 miljard halen?

Laat een reactie achter