CNG-wagens (2023)

Tankklep cng wagens

Overzicht van alle CNG-wagens die je momenteel (2023) kan kopen in België.

Tot voor kort waren er een 15-tal CNG-auto’s beschikbaar op de Belgische markt, o.a. van de merken van Skoda, VW, Audi, Seat, Opel en Ssangyong. In de loop van 2022 werden deze, als gevolg van de hoge gasprijzen en de oorlog in Oekraïne, uit de catalogi geschrapt.

CNG-wagens

FotoAutoPrijskg /
100km
BAIC X55 CNG24.990€NA
DFSK Fengon 5 CNG33.190€NA




✪ Prijs: catalogusprijs van het basismodel inclusief BTW, in België.
✪ kg/100km: verbruik zoals opgegeven door de fabrikant.

Wat is een wagen op CNG?

CNG staat voor compressed natural gas. Het is aardgas dat op een druk van 200 à 300 bar gebracht wordt.

CNG-wagens zijn benzinewagens die aangepast zijn om op aardgas te kunnen rijden. Het CNG wordt in de auto opgeslagen in één of meerdere kunststof-tanks die een hoge druk aankunnen. Een gemiddelde CNG-wagen kost 1.000€ à 3.000€ meer in aankoop dan z’n zuiver benzine-aangedreven equivalent.

De meeste wagens op CNG zijn zogenaamde bi-fuel voertuigen. Dit wil zeggen dat ze zowel op aardgas als op benzine kunnen rijden. De meeste aardgaswagens kunnen slechts 15 à 20 kg CNG opslaan, wat overeenstemt met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De bijkomende benzinetank is dus nodig voor extra actieradius, of om eventueel trajecten te overbruggen waarin je geen CNG-tankstations tegenkomt.

Verschil tussen CNG- en LPG-auto

LPG staat voor liquified petroleum gas, en bestaat vooral uit propaan en butaan. Het is een bijproduct van olieraffinage.

Er zijn twee grote problemen met de LPG-auto. Ten eerste is LPG-gas zwaarder dan lucht, waardoor het bijvoorbeeld in ondergrondse parkeergarages een explosiegevaar vormt bij lekken. Ten tweede worden LPG-wagens quasi niet als dusdanig aangeboden door de auto-fabrikanten. Men moet meestal een aftermarket LPG-installatie installeren in z’n benzinewagen. Bij garantiedossiers trekt de autofabrikant meestal z’n staart in omdat het voertuig “niet-voorgeschreven” wijzigingen heeft ondergaan.



CNG of aardgas bestaat hoofdzakelijk uit methaan en het wordt gewonnen uit ondergrondse gasvelden. CNG is lichter dan lucht, waardoor het gas bij lekken gemakkelijker z’n weg naar buiten vindt.

Verder bieden heel wat merken CNG-wagens aan, waardoor die logischerwijs onder garantie blijven. Hierdoor zijn wagens op aardgas een evidentere keuze dan LPG-wagens.

Waar kan je CNG tanken?

België telt iets meer dan 100 CNG-stations, waarvan het grootste deel onder de DATS 24-vlag. DATS 24, onderdeel van de Colruyt groep, heeft de intentie om de komende jaren nog meer aardgasstations te voorzien.

Aardgas CNG tanken

Aardgas tanken (CNG) gebeurt op hoge druk en vereist dus een speciaal pistool.

Dergelijke stations nemen het aardgas gewoonlijk af van het publieke netwerk, waarna men het op druk brengt. Gezien de hoge druk moet men wel een speciaal tankpistool gebruiken.

CNG-prijs: goedkoper dan benzine, diesel of elektriciteit?

Een kilogram CNG kostte tot voor 2022 ongeveer 1€ à 2€. Een gemiddelde aardgaswagen verbruikt in realistische omstandigheden 5 kg per 100 km, dus dit kostte je 5€ à 10€ per 100 km. Als je enkel de brandstofkost in rekening neemt, was aardgas-rijden vaak iets goedkoper dan diesel- of benzine-rijden.



Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne in 2022 zijn de aardgasprijzen geëxplodeerd. Daardoor is rijden op CNG nu onbetaalbaar.

Is een CNG-wagen milieuvriendelijk?

Over het algemeen kunnen we stellen dat een aardgas-wagen minder schadelijke uitstoot heeft dan een diesel- of benzinewagen. Lees meer details over de milieu-aspecten hier.

Subsidies en bijkomende kosten

Naast de verplichte autokeuring, moet je elke CNG-tank (de meeste aardgas-wagens hebben er twee of meer) om de vier jaar laten keuren. De keuring kost ongeveer 100€ incl. BTW per tank.

CNG tank aardgas-wagen

In het blauw: de CNG-tanks in een Volkswagen Polo.

In Vlaanderen waren CNG-wagens tot en met 2020 vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV, o.a. op voorwaarde dat het fiscaal vermogen niet hoger was dan 11 fpk. Momenteel (2024) zijn er geen fiscale voordelen voor CNG-rijders.


30 reacties

  1. casier erwin / 10-1-2020 / ·

    waar is fiat wagens
    waarom zo weinig ophef voor cng tijdens beurs
    denk dat elec de wereld zal veroveren dan moeten ze nog 10 kerncentrales bouwen

    een verslagen cng gebruiker

    1. Didier De Kerpel / 10-1-2020 / ·

      Uit contact met Fiat weten we dat Qubo en Doblo CNG personenwagens uit het Belgische gamma gehaald zijn. Ook Panda CNG verdwijnt in 2020 en wordt vervangen door mild hybrid.

  2. David Sommen / 10-1-2020 / ·

    Erwin,

    CNG heeft helaas, net zoals alle andere fossiele brandstoffen, geen toekomst in de automobiliteit. De beweerde milieuvoordelen zijn eerder beperkt. Emissies zijn er nog steeds, en vooral CO2. CNG is tenslotte een fossiele brandstof. Ik heb alle respect voor mensen die een bewuste keuze maken, maar de feiten zijn wat ze zijn.

    De aanname die je maakt over ’10 kerncentrales’ is absoluut niet gebaseerd op real-world data. Ten eerste is de hernieuwbare energiesector nog steeds in een stabiele opmars. Ten tweede is het aandeel van het opladen van elektrische voertuigen niet zo hoog in het totale elektriciteitsverbruik in ons land als je intuïtie zou doen vermoeden. Ons net is er echt wel tegen bestand, zeker als de meeste mensen ’s nachts opladen wanneer er sowieso weinig elektriciteit wordt verbruikt. De elektrische transitie is sowieso gradueel, en de netbeheerders zijn hier echt wel tegen bestand. Elektriciteit als energiebron is de toekomt.

  3. kris VDM / 10-1-2020 / ·

    Een voordeel van cng is dat de meerprijs voor de installatie in de wagen nog redelijk beperkt is. Het aantal tankstations van cng is nog flink minder dan zou moeten maar je kan kan toch een vulstation (of hoe noem je zo’n ding) in je haagscharen laten installeren?
    Ik meen me een reclame van Opel te herinneren hierover.
    Dus investerings gewijs is cng goedkoper dan electrisch rijden… maar het blijft een fossiele brandstof. En wat je opgebruikt is weg want er is weinig hernieuwbaar aan CNG.

  4. kris VDM / 10-1-2020 / ·

    Haagscharen moet zijn garage

  5. P. Van Akelyen / 21-1-2020 / ·

    inderdaad cng is de oplossing voor nu. Waarom promoten ze deze niet. Als iedereen electrisch gaat rijden zullen we een heleboel taksen op elektriek moeten betalen. Waar gaan ze die € 9.5 miljard accijnsen anders gaan halen ? Ook de mensen die geen auto hebben zullen die accijnsen moeten mee betalen. Waarom eerst geen alternatief vooralleer de elektrische auto te promoten ?

  6. van gorp / 21-1-2020 / ·

    geloof jij nu echt dat wanneer cng algemeen gebruikt wordt daar geen taksen op geheven geen worden?
    er zijn nog altijd een heleboel mensen die ook verwarmen met aardgas……
    waar gaan ze anders die 9.5 miljard halen?

  7. Hauben / 23-12-2020 / ·

    In de commentaren wordt er totaal geen rekening gehouden met BIO-CNG. Volgens verschillende studies blijkt dat deze brandstof de minst geringe weerslag heeft op het milieu. WTW zelfs beter dan elektrisch. Bovendien is BIO-CNG een onuitputtelijke bron en wel degelijk hernieuwbaar.
    Spijtig dat het artikel zo eenzijdig opgesteld werd door de auteur. Er kan mits een juiste merchandising wel degelijk een toekomst zijn voor wagens op CNG. By the way de meeste huidige CNG modellen zijn zonder aanpassing BIO-CNG compatibel.
    Blijkbaar is de lobby achter elektrische wagen enorm sterk. Voor mij niet gelaten, ik ben een gelukkige CNG rijder en hoe minder mensen voor deze brandstof kiezen hoe voordeliger het voor mij blijft, kwestie van vraag en aanbod.

  8. David Sommen / 23-12-2020 / ·

    Bio-CNG kan nooit in die mate geproduceerd worden dat het een mainstream bron van energie wordt, helaas.

    Net als andere fossiele brandstoffen en energiedragers (zoals H2) is het energierendement eerder gering – Het vraagt heel wat energie om ze te produceren. Veel meer dan bij elektriciteit het geval is.

  9. Geert Tamsyn / 23-12-2020 / ·

    Een groot deel van ons gas, dus ook CNG, wordt van de andere kant van de wereld aangevoerd met reuzentankers die elk meer vervuilen dan 1 miljoen auto’s. Zo milieuvriendelijk is dat dus ook niet.

  10. Van de Putte Kris / 7-1-2021 / ·

    CNG wordt niet aangevoerd met reuzentankers, LPG wel ….

  11. Danny Vanhees / 2-2-2021 / ·

    Back to basics….electriciteit wordt opgewekt…waar ? Transport van electriciteit is het meest inefficiënte wat je met energie kan doen ! Tenzij locaal geproduceerd en gebruikt. Misschien kan een expert hier eens uitleggen wat het verlies per lopende meter is ! Van verkwisting gesproken. Verder moet energie opgeslagen worden in batterijen….zijn die qua porductie, recyclage etc)zo milieuvriendelijk…? Of vallen die uit de lucht…? Verder is er al lang het bestaan van ENG, dit is zelf geproduceerde CNG, audi zet 1 kilo ENG op het europese net per getankte kilo door audi-gebruikers….En wie weet zijn er nog andere én betere alternatieven ….

  12. René / 2-2-2021 / ·

    @Danny Transport van elektriciteit het meest inefficiënt? Heb jij wel goed opgelet in de middelbare school?

  13. David Sommen / 3-2-2021 / ·

    Danny, als je het hebt over verliezen op het elektriciteitsnet, uiteraard vinden die plaats. Dat is echter géén probleem, in tegenstelling tot de even reële verliezen op het gasnet, olielekken, etc. die een desastreuze invloed hebben op het milieu.

    Verder is het gebruik van fossiele brandstoffen onnoemelijk minder efficiënt dan elektriciteit voor zowat alle toepassingen.
    CNG is hier geen uitzondering op, en is geen oplossing voor het energievraagstuk.

    Elektriciteit komt van… een hele mix van bronnen, in elk land is dat anders. In België vooral nucleaire energie. Hernieuwbare bronnen zitten enorm in de lift, en dat gaat slechts één richting uit.

    Gaat de energietransitie van een leien dakje gaan? Gaat ze gratis (of zelfs goedkoop) zijn? Absoluut niet. Maar ze zal gebeuren, en maar goed ook.

  14. Bart Maenhoudt / 9-2-2021 / ·

    men zou moeten beginnen met het openbaar vervoer ‘japans’ te maken, de pendelaars in Brussel zullen geen 300km heen en terug rijden in een koude winter (batterij efficiëntie) , en op reis gaan zal ook niet evident zijn, snelladers zijn catastrofaal voor de levensuur van de batterij hoor ik,
    nog niet gesproken over de prijzen van elektrische auto’s
    zou een oplossing niet liggen in een verstandige mix van CNG, elektrische (verder geëvolueerd dan) en openbaar (zwaar geoptimaliseerd) vervoer

  15. David Sommen / 10-2-2021 / ·

    Bart, CNG is een fossiele brandstof en heeft daardoor simpelweg geen toekomstige plaats in de energietransitie.
    De voordelen ervan zijn beperkt EN lokaal (luchtkwaliteit) maar in de praktijk worden ze teniet gedaan door de nadelen zoals de inefficiëntie en vervuiling door extractie en transport, net zoals bij benzine en diesel het geval is.

    Snelladers zijn helemaal geen probleem bij moderne EVs die allemaal thermisch gemanaged worden (koeling bij snelladen)… De eerste volwaardige EVs zoals de Nissan Leaf hadden hier inderdaad problemen mee, maar dat is technisch oplosbaar.

    De evolutie van de prijs van EVs trekt een lijn naar beneden, en die van fossiele branders naar boven. Het feit dat ‘Big Auto’ allemaal inzetten op EVs zegt genoeg, en deze evolutie gaat zich niet meer omdraaien. Er worden 100 miljarden geïnvesteerd, denk maar niet dat dit slechts een ‘fase’ is.

    De toekomstige mix van energiebronnen is een vraagstuk; het zal alleszins koolstofneutraal zijn. Fossiele brandstoffen hebben m.a.w. geen plaats. Gaan we allemaal met een BEV rijden of heeft waterstof toch een toekomst, ondanks alle duidelijke nadelen? Ik weet het niet, maar één ding is zeker. De toekomst is elektrisch. Alt-fuels zijn mooie stepping-stones, en ik heb veel respect voor iedereen die er gebruikt van maakt. Maar ook zij zullen voor de bijl gaan in de big picture.

  16. Ann Kellens / 27-2-2021 / ·

    Nu vandaag nog een VW Caddy kopen op CNG en een sterke korting op de prijs: durf ik die stap zetten?
    De echtgenoot zweert bij elektrisch, maar een elektrische met trekhaak geschikt voor 500 kg last kost dubbel zo duur als de VW die ik op het oog heb!
    Met onze huidige auto, een Citroen Berlingo van 2008 op diesel met roetfilter, kunnen we geen LEZ-zone meer in, maar we gebruiken zo vaak mogelijk de fiets en openbaar vervoer;

  17. David Sommen / 28-2-2021 / ·

    Ann, jouw afweging heeft heel veel verschillende aspecten.

    De aankoopprijs van elektrische auto’s is zeker en vast (nog te) duur. Maar de totaalkost KAN laag uitdraaien, afhankelijk van je situatie. Kun je thuis laden en wek je misschien zelf stroom op (zonnepanelen)? Dat scheelt enorm t.o.v. publiek laden en is zelfs tot op bepaalde hoogte ‘gratis’.

    Zijn er CNG tankstations op aanvaardbare afstand van je huis of op je regelmatige routes?
    Hou er ook rekening mee dat als er eentje sluit het wellicht niet vervangen wordt. Zoveel CNG klanten zijn er namelijk niet.

    In Frankrijk, Spanje en Portugal is het aantal CNG tankstations erg beperkt. Als je daar graag op reis gaat toch iets om rekening mee te houden. De meeste CNG auto’s hebben een erg kleine benzinetank waardoor je zonder CNG ca. om de 100 km benzine zult moeten tanken.

    Niemand kan echt voorspellen wat de toekomst van CNG op vlak van toegankelijkheid en prijs op middelkorte termijn zal zijn, hier in België. Ik neem aan dat het nog wel een tiental jaren mee zal gaan zonder grote veranderingen. Verwacht anderzijds niet dat het fel gaat groeien. De meeste autofabrikanten stoppen namelijk met de verdere ontwikkeling van CNG auto’s.

    Wat het milieuvraagstuk betreft is het een feit dat als je met groene stroom rijdt een EV de overduidelijke winnaar is.
    Het CNG verhaal is wat betreft, naar mijn mening, overroepen. Ten slotte is het een fossiele brandstof mét bijbehorende CO2 uitstoot én schadelijke partikels. Gewoon een beetje minder dan benzine en diesel misschien, maar het verschil is niet zo groot.

    Dan is er ook nog het aspect van rijcomfort en -gemak. Op dat vlak wint een EV ook met de vingers in de neus. De range kan dan anderzijds voor sommigen ook een obstakel zijn. Hoewel dat met de nieuwe EVs die minstens 100kW DC snelladen en een grote batterijcapaciteit hebben naar mijn mening nauwelijks een probleem vormt.

  18. Geert Tamsyn / 2-3-2021 / ·

    Op milieuvlak zijn er bij de methaanwinning ook de enorme methaanlekken, en methaan is 28 keer schadelijker voor de klimaatopwarming dan CO2. Bovendien wordt CNG aangevoerd met tankschepen die elk meer vervuilen dan 1 miljoen auto’s. ‘t Is niet voor niets dat aardgasleidingen in nieuwe verkavelingen nu verboden zijn.

  19. Ann Kellens / 3-3-2021 / ·

    Aan David en Geert, allebei veel dank voor deze verduidelijkingen!
    Ik zal hiermee heel zeker rekening houden bij mijn beslissing.
    De redenen van mijn twijfels waren: de campagne van DATS om CNG aan te bevelen enerzijds en anderzijds ergens gelezen te hebben dat er ook een sterke lobby zou zitten achter de sterke promotie voor elektrische auto’s en eveneens de schadelijkheid bij het ontginnen van lithium, nodig voor de batterijen in EVoertuigen.

  20. Geert Tamsyn / 3-3-2021 / ·

    Er is inderdaad een beperkt probleem bij de lithiumwinning in Zuid-Amerika, maar dat verzinkt in het niets in vgl. met de milieuproblemen veroorzaakt door fossiele brandstoffen, CNG inbegrepen. Lithium is een van de meest voorkomende mineralen op aarde, en Tesla haalt het nu naast de deur in de Nevada woestijn: zand opgraven, lithium eruit, zand er weer in, en daar heeft niemand last van.

  21. David Sommen / 3-3-2021 / ·

    Er zijn ook nieuwe technologieën in ontwikkeling die de extractie van Lithium efficiënter en sneller zullen maken, en dus minder energie zullen doen gebruiken.
    Kobalt wordt minder en minder in batterijen gebruikt en wordt ook gebruikt in fossiele brandstoffen.

    Elk consumptieproduct heeft een bepaalde ecologische voetafdruk, en een auto dus ook.
    Het is nog steeds het ‘groenst’ om met de fiets te gaan, uiteraard.

    Maar een fossiele brander is onnoemelijk veel slechter voor het milieu. het verschil met een EV is enorm en wordt steeds groter
    .
    Elektriciteit wordt namelijk ook gradueel groener en groener.
    Dat komt onder meer doordat hernieuwbare energie zonder twijfel de goedkoopste manier is op lange termijn om elektriciteit te (blijven) produceren.

  22. Herman / 3-3-2021 / ·

    Nou hier wil toch effe op inpikken, op de website electricitymap dot org kan je in realtime bekijken hoe groen (of hoe bruin) onze stroom is. Vandaag bvb is onze stroom die we consumeren vrij bruin (266g CO2 per kwh). En dat het niet helemaal zwart kleurt is omdat 45% van onze electriciteit uit kernenergie komt. Als we dat allemaal gaan vervangen door gas zal het 0.0 groen zijn

  23. David Sommen / 4-3-2021 / ·

    Klopt Herman, er is nog veel werk aan de winkel, en België loopt ver achter.

    Maar het IS mogelijk om meer hernieuwbare energie in combinatie met opslagmogelijkheden te integreren in onze economie.
    EVs rijden op eender welke elektriciteit, en de elektriciteit ZAL groener worden de komende decennia.

    In tegenstelling tot de onmogelijke opdracht om fossiele brandstoffen emissievrij maken.

  24. Geert Tamsyn / 4-3-2021 / ·

    Herman, volgens Elia is al 38% van de elektriciteit die wij verbruiken groene stroom, eigen productie en import, en dat neemt toe met de dag. De toekomst is voor de hernieuwbare elektriciteit, waarbij de voorlopig onvermijdelijke lacunes worden aangevuld met gascentrales, de enige productiemiddelen die daarvoor soepel genoeg zijn (kerncentrales zijn niet moduleerbaar). Maar België is natuurlijk het land waar het gemiddeld 8 jaar duurt voor een windmolen kan geplaatst worden (als ie er al komt, elke molen heeft hier zijn actiecomité), en waar de installatie van zonnepanelen bestraft wordt. Eigenlijk is het een klein mirakel dat we al zoveel groen stroom hebben.

  25. Herman / 4-3-2021 / ·

    @geert elia mag zeggen wat ze willen, wellicht dienen die toch een politieke agenda. Vandaag op dit momen (11:52) ibestaat onze geconsumeerde stroom voor 10% uit hernieuwbaar. Vandaag (4 maart) produceren we quasi niks groene stroom uit zonnepanelen (zwaar bewolkt) of wind op land (weinig wind <15km/u). En dat is nu net de achilleshiel van groene stroom, op sommige momenten veel te veel op andere momenten veel te weinig. Ofwel gaan we nog heel lang op fossiele grondstoffen blijven hangen ofwel gaan we , zoals in Californie, regelmatig blackouts krijgen

  26. Geert Tamsyn / 5-3-2021 / ·

    Herman, dat is nu de fout die zo dikwijls gemaakt wordt: groene stroom is zoveel meer dan enkel wind en zon: biogas, biomassa, waterkracht, geothermie, … eigen productie en import. Maar er is inderdaad werk aan de winkel, ook wat opslag van overschotten betreft. Maar je moet er eens aan beginnen, anders komt er nooit wat van en blijven wij Europese boetes betalen.

  27. Jan Paesen / 11-3-2022 / ·

    Vqndqqg is het 11/03/2022

    Ik heb CNG getankt aan 4,6 Euro per kg. Mijn auto heeft een gemiddeld verbruik van 2,9 kg/100km (en minder). Dus een kleine, zuinige en milieuvriendelijke rijder.
    Met de hogere brandstofprijs zijn alle voordelen teniet gedaan. Weg met het voordeel van minder CO2 en goedkoop rijden.
    Waar slaat dit op?. Al de inspanningen die we geleverd hebben om bij te dragen aan milieuverbeteringen worden van tafel geveegd door ondoorzichtige prijsverhogingen zonder dat dit overeenkomt met milieutechnische aspecten (vervuilender zijn dan andere energiebronnen.) We kunnen toch moeilijk kiezen voor een met kernenergie geproduceerde elektriciteit om hiermee een EV-bezitter te zijn. Bij elke marktverandering moet je klaar staan om in te grijpen? Het geld moet gewoon uit je zakken rollen alsof het niets is Het heeft niks met de oorlog van Rusland te maken, het zijn economische schokmomenten die zorgen dat handelaren in brandstoffen die prijzen manipuleren. Het is hierom dat het nog lang kan duren tot het een normaal niveau heeft.
    Je kan dan nog met benzine rijden, zegt men dan. Maar die levert fors meer CO2 en verbruikt meer per km?
    Ik heb de indruk dat alles wat nodig is voor een omslag in onze energieafhankelijkheid wordt dood genepen door domme ideeën dat we met kernenergie in een handomdraai deze wereld gaan redden.
    De weg is nog lang.

  28. KB / 14-3-2022 / ·

    De enige energiebron die we lokaal (eventueel zelf) kunnen opwekken is zon en wind. Als je kiest voor een brandstof ben je altijd afhankelijk van geopolitieke schommelingen. Dat is in feite een risico-inschatting die je maakt bij de aanschaf van een wagen, je kan er nooit vanuit gaan dat de kost van een brandstof over de hele levensduur gelijk blijft.
    Dat geldt natuurlijk ook voor elektriciteit, maar daar heb je meer mitigatie-mogelijkheden… Namelijk (meer) zonnepanelen leggen, thuisbatterij,…)

  29. johan / 25-9-2023 / ·

    heb even al de commentaren gelezen en heb daar mijn bedenkingen bij.zonnepanelen,thuisbatterij, goed en wel,maar er worden steeds meer appartementsblokken gebouwd en daar krijg je geen laadpalen vast.heb zelf bij mijn electriciteitsverdeler een prijsofferte aangevraagd in april 2022 en heb tot op de dag van vandaag zelfs nog geen bezoek of mail gekregen!!!
    ik zit zelf in één ervan,en alles omschakelen naar electriciteit zal vast en zeker blackouts teweeg brengen als iedereen op electriciteit rondrijdt.
    anderzijds kunnen de prijzen nog een flink stuk omlaag voor cng,want ik was verleden week in duitsland,waar cng enorm gepusht wordt en daar betaalde ik exact 92.9 cent per kg ipv de 1.83 hier.dat is de helft!!de meeste autobouwers die cng aanbieden hebben ondertussen geleerd dat ze de benzinetank groter moeten maken bij cng-wagens zodanig dat je steeds de goedkoopste kunt kiezenik heb gelukkig ongeveer 40 l benzineinhoud en had dus geen last van de hoge prijzen,omdat ik tijdelijk op benzine kon overschakelen.
    ik heb een duidelijk vergelijk gemaakt tussen mijn verbruik op benzine en op cng,en dit komt zelden in het voordeel van benzine te staan.als de benzine 2 euro kost is de cng nog goedkoper met een prijs van 3 euro per kg!
    en op dit ogenblik is er geen enkele betaalbare electrische wagen,want je kan enkel aankoopprijzen vergelijken en niemand kan vertellen hoeveel jaren je ermee rond kan rijden.iedere autofabrikant zal u zijn verhaal vertellen,maar niemand weet het zeker.
    ik zie maar 1 oplossing en dat is minder met de auto rijden en uw verbruik in de gaten houden en dus niet roekeloos rijden,of hard optrekken bvb,want dit kost verbruik en dus ook geld.ik rijd regelmatig op de autosnelweg tegen mijn normale 105 a 110 km/h en dan vliegen ze u voorbij en 50 meter verder staan ze weer op hun rem,terwijl een auto ook afremt als je uw gas loslaat,maar ja:voor hen kunnen ze beter de prijzen nog wat opdrijven,die hebben precies geen last van dure benzine.
    dus iedereen kan zelf zijn verbruik monitoren en dromen van een electrische wagen,maar het zal nog niet voor morgen zijn.

Laat een reactie achter