VW ID.3: prijs & specs

elektrische Volkswagen ID 3

De Volkswagen ID.3 is een compacte elektrische auto met een praktische range van 260 tot 430 km. De eerste leveringen in België volgen midden 2020.

Volkswagen ID.3 prijs

VersiePrijsEG1
Standard Range (45 kWh)minder dan 30.000€
Mid Range (58 kWh)minder dan 40.000€
Long Range (77 kWh)minder dan 50.000€

EG1 Een indicatie van de prijs in Duitsland, inclusief BTW, die opgegeven werd door Volkswagen bij de ID.3 lancering op het autosalon van Frankfurt (IAA 2019).

Specs & Prestaties

SpecStandard
Range
Mid
Range
Long
Range
Batterij [kWh]
Bruikbaar
455877
AandrijvingRWDIdemIdem
Rijbereik [km]
WLTP
330420550
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
260330430
0-100 km/u [s]NANANA
Topsnelheid [km/u]160IdemNA
Vermogen [kW]150IdemNA
Koppel [Nm]NANANA
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
1717,518
CO2-uitstoot [g/km]000
Luchtweerstand [Cd]0,267IdemIdem

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Opladen

LaadpuntID.3
45 kWh
ID.3
58 kWh
ID.3
77 kWh
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
21u00EG326u00EG333u00EG3
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
13u00EG316u00EG321u00EG3
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
13u00EG3
Beperkt tot 3,7 kW
6u30EG38u30EG3
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
50 minEG365 minEG390 minEG3
CCS
DC
350kW
(10%-80%)
30 minEG3
Beperkt tot 100 kW
35 minEG3
Beperkt tot 100 kW
35 minEG3
Beperkt tot 125 kW

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenVW ID.3
Lengte [mm]4261
Breedte [mm]1809
Hoogte [mm]1552
Wielbasis [mm]2765
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]385
Leeggewicht [kg]1719 (Standard Range)
Trekhaak mogelijkEnkel voor fietsendragers
Max. verticaal
gewicht trekhaak [kg]
75
Zitplaatsen5
Draaicirkel [m]10,2

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De ID 3 is Volkswagen’s eerste auto die van het begin af aan ontwikkeld werd als elektrische wagen. Hij werd ontwikkeld op Volkswagen’s extreem flexibel en schaalbaar MEB-platform. Op het autosalon van Parijs werd het eerste prototype, de “I.D. Concept”, voorgesteld in oktober 2016. De productierijpe ID3 werd onthuld op het 2019 autosalon van Frankfurt (IAA).

De Volkswagen ID.3, is leverbaar met drie verschillende batterijpakketten: 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh, goed voor een praktische actieradius van respectievelijk 260, 330 en 430 km (schatting eGear.be redactie).

Midden 2020 zal Volkswagen België eerst de zogenaamde 1st-editie lanceren. Het gaat om de 58 kWh uitvoering die leverbaar wordt met drie verschillende uitrustingsniveau’s. Deze versie beschikt over een 11 kW wisselstroomlader voor middelsnel laden en kan via een snellaadpaal (gelijkstroom) maximaal aan 100 kW laden. De laadtijden die hiermee overeenstemmen vind je in bovenstaande tabel onder “Opladen”. De auto wordt achterwielaangedreven door een 150 kW elektromotor en hij heeft een topsnelheid van 160 km/u.

Volkswagen voorziet 8 jaar of 160.000 km garantie op het batterijpakket.

Pas na de lancering van de 1st-versie, vermoedelijk begin 2021, volgen de goedkopere 45 kWh en de duurdere 77 kWh uitvoeringen. Deze wagens krijgen een aantal andere specificaties. Zo krijgt de 77 kWh een hoger laadvermogen (125 kW), en wordt de 45 kWh standaard geleverd met 50 kW laadvermogen (en optioneel met 100 kW).

De ID.3 beschikt over een reeks rijhulpsystemen, die tezamen een equivalent zouden kunnen vormen voor Tesla’s Autopilot systeem. Het gaat concreet om Front Assist (noodrem-systeem), Lane Assist (rijstrookassistent), Side Assist (automatisch van rijstrook wisselen) en Park Assist (automatisch parkeren).

 

13 reacties

  1. Stefan
    Stefan / 9-13-2019 / ·

    Productie start toch in november? Waarom moet het dan nog duren tot midden 2020 om te leveren?

  2. Jo
    Jo / 11-4-2019 / ·

    ACC zijn ze vergeten alhoewel nu overal gebruikt?

  3. René
    René / 11-19-2019 / ·

    3,7 KW laden bij een 11KW /3 fase laadpunt ???
    Das wel achteruitgang. Vooral omdat de meeste mensen
    thuis gaan laden.
    Een Renault Zoe (vorige model) kan aan zo een punt aan
    11 KW laden…
    Dat is de doodsteek voor het model van 30 000 Euro.
    13 uur thuisladen. Daar zijn de meeste nachten te kort voor.

  4. Stefan
    Stefan / 11-21-2019 / ·

    @René : moet je dan elke dag 260-300 km rijden? zodat je elke nacht 13u zou moeten laden?

  5. van gorp
    van gorp / 11-21-2019 / ·

    inderdaad,slechts een klein percentage(uitzonderingen heb je altijd) heeft dagelijks de volledige capaciteit van de batterij nodig zodat zelfs dagelijks nacht laden ruimschoots volstaan.
    ik rij zelf bijna 3 jaar electrisch en het gebeurd zelden dat ik met nachturen niet rondkom.

  6. Jimmy
    Jimmy / 11-23-2019 / ·

    De tabel klopt niet voor type 2 drie fase,
    bij 45kWh moet de oplaadtijd altijd lager zijn als 6h30 (van de 58kWh),
    ik schat rond de 5h30, dus perfect oplaadbaar ’s nacht thuis of overdag op het werk.
    Maar de auto is onbruikbaar wegens de beperkte trekhaak!

  7. Jimmy
    Jimmy / 11-23-2019 / ·

    En de 3.7kW zal per fase zijn en niet in totaal,
    anders kan er nooit een laadtijdverschil zijn tussen enkel fasig en drie-fasig

  8. JEAN-PIERRE GIACOMELLI
    JEAN-PIERRE GIACOMELLI / 1-19-2020 / ·

    Bonjour , si le prix de la 77 est au prix de la 45 kw alors la je suis d’accord et peut être preneur .

  9. Patrick de Moffarts
    Patrick de Moffarts / 1-26-2020 / ·

    10 000.00€ meer voor 13 kWh batterij lijkt zeer veel. Sommige publicatie spreken van 100.00€ per kWh (dus maar ongeveer 1 300.00€) Verschil tussen kostprijs en verkoopprijs? 🙂

  10. Peter
    Peter / 1-26-2020 / ·

    Batterij kost gemiddeld 200 Euro per kWh.

  11. Kris VDM
    Kris VDM / 1-27-2020 / ·

    het prijsverschil in de batterij capaciteiten zal vermoedelijk niet enkel meer batterij zijn maar ook het uitrustingsniveau.

    Net zoals dat je bv. bij de Peugeot 208 een ‘echte’ basis benzine hebt is het uitrustingsniveau bij de EV variant een niveau hoger.
    enfin, vroeger deden ze dat ook bij de fossiele branders, een 1.4 had een lager basisuitrusting dan een 2.0 versie.

  12. David Sommen
    David Sommen / 1-27-2020 / ·

    Klopt Kris. Naar wat ik eerder had gelezen is er niet alleen een verschil is batterijcapaciteit maar ook in motorvermogen en DC laadsnelheid (in tegenstelling tot wat de tabel in dit artikel vermeldt). De standard range zou ‘maar’ 100kW (136 pk) hebben en 50kW laadsnelheid.

    Ik vind dit op zich geen goede zaak. Ik heb geen 200pk nodig, maar heb wel graag een groot rijbereik. Voor anderen is het misschien net andersom. Maar goed.

  13. Kris VDM
    Kris VDM / 1-28-2020 / ·

    er is meesteal wel een samenhang tussen de capaciteit van de batterij en de sterkte van de motor.
    des te meer capaciteit, des te meer de motor kan ‘trekken’ uit de batterij en dan is een krachtiger motor mogelijk. Daar zullen ongetwijfeld optimalisaties regels voor bestaand …

Laat een reactie achter