De Volkswagen ID.3 met 58 kWh batterij is een elektrische hatchback met een praktische range van 340 km. De auto is momenteel te koop en leverbaar in België.
VW ID.3 prijs (58 kWh)
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
VW ID.3 (58 kWh) | 37.990€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
VW ID.3 58 kWh |
|
---|---|
Leverbaar in België sinds | Okt 2020 |
Levertermijn [maanden] | 6 |
Specs & Prestaties
Spec | VW ID.3 58 kWh |
---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] Bruto | 62 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 58 |
Aandrijving | Achterwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 420 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 340 |
0-100 km/u [s] | 7,3 |
Topsnelheid [km/u] | 160 |
Vermogen [kW/pk] | 150 / 204 |
Koppel [Nm] | 310 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 17 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,267 |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
VW ID.3 opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de VW ID.3 met 58 kWh batterij, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | ID.3 58 kWh |
|
---|---|---|
![]() | Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 26u00EG3 |
![]() | Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 16u30EG3 |
![]() | Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 9u00EG3 |
![]() | Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 6u00EG3 |
![]() | Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 6u00EG3 Beperkt tot 11kW |
![]() | CCS DC 50kW (10%-80%) | 60 minEG3 |
![]() | CCS DC 350kW (10%-80%) | 35 minEG3 Beperkt tot 100kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de VW ID.3 met 58 kWh batterij, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Type Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
![]() | ThuisEG4 | 0,19€ | 3,6€ |
![]() | Publiek middelsnelEG5 | 0,32€ | 6,0€ |
![]() | Publiek snelEG6 | 0,75€ | 14,0€ |
EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | VW ID.3 58 kWh |
---|---|
Lengte [mm] | 4261 |
Breedte [mm] | 1809 |
Breedte met spiegels [mm] | 2070 |
Hoogte [mm] | 1552 |
Wielbasis [mm] | 2764 |
Bodemvrijheid [mm] | 150 |
Koffer [liter] | 385 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 1267 |
Leeggewicht [kg] | 1730 |
Dakbelasting [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 5 |
Deuren | 5 |
Isofix | Ja, 3 plaatsen |
Draaicirkel [m] | 10,2 |
Belastingen
Belasting | VW ID.3 58 kWh |
---|---|
Belasting op inverkeerstelling VlaanderenEG7 | 0€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting VlaanderenEG7 | 0€ |
Aftrekbaarheid voor Belgische bedrijven | 100% |
EG7 In Wallonië en Brussel worden andere verkeersbelastingen toegepast dan in Vlaanderen. Bekijk de verschillen en alle andere subsidies en belastingen voor geëlektrificeerde voertuigen op deze pagina.
Foto’s

Bekijk hier alle foto’s van de Volkswagen ID.3.
Beschrijving
De ID 3 is Volkswagen’s eerste auto die van het begin af aan ontwikkeld werd als elektrische wagen. Hij werd ontwikkeld op Volkswagen’s extreem flexibel en schaalbaar MEB-platform. Op het autosalon van Parijs werd het eerste prototype, de “I.D. Concept”, voorgesteld in oktober 2016. De productierijpe ID3 werd onthuld op het 2019 autosalon van Frankfurt (IAA).
De Volkswagen ID.3 wordt leverbaar met drie verschillende batterijpakketten: 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh. De specificaties op deze pagina gaan over de 58 kWh versie.
De ID.3 beschikt over een reeks rijhulpsystemen, die tezamen een equivalent zouden kunnen vormen voor Tesla’s Autopilot systeem. Het gaat concreet om Front Assist (noodrem-systeem), Lane Assist (rijstrookassistent), Side Assist (automatisch van rijstrook wisselen) en Park Assist (automatisch parkeren).
Productie start toch in november? Waarom moet het dan nog duren tot midden 2020 om te leveren?
ACC zijn ze vergeten alhoewel nu overal gebruikt?
3,7 KW laden bij een 11KW /3 fase laadpunt ???
Das wel achteruitgang. Vooral omdat de meeste mensen
thuis gaan laden.
Een Renault Zoe (vorige model) kan aan zo een punt aan
11 KW laden…
Dat is de doodsteek voor het model van 30 000 Euro.
13 uur thuisladen. Daar zijn de meeste nachten te kort voor.
@René : moet je dan elke dag 260-300 km rijden? zodat je elke nacht 13u zou moeten laden?
inderdaad,slechts een klein percentage(uitzonderingen heb je altijd) heeft dagelijks de volledige capaciteit van de batterij nodig zodat zelfs dagelijks nacht laden ruimschoots volstaan.
ik rij zelf bijna 3 jaar electrisch en het gebeurd zelden dat ik met nachturen niet rondkom.
De tabel klopt niet voor type 2 drie fase,
bij 45kWh moet de oplaadtijd altijd lager zijn als 6h30 (van de 58kWh),
ik schat rond de 5h30, dus perfect oplaadbaar ’s nacht thuis of overdag op het werk.
Maar de auto is onbruikbaar wegens de beperkte trekhaak!
En de 3.7kW zal per fase zijn en niet in totaal,
anders kan er nooit een laadtijdverschil zijn tussen enkel fasig en drie-fasig
Bonjour , si le prix de la 77 est au prix de la 45 kw alors la je suis d’accord et peut être preneur .
10 000.00€ meer voor 13 kWh batterij lijkt zeer veel. Sommige publicatie spreken van 100.00€ per kWh (dus maar ongeveer 1 300.00€) Verschil tussen kostprijs en verkoopprijs? 🙂
Batterij kost gemiddeld 200 Euro per kWh.
het prijsverschil in de batterij capaciteiten zal vermoedelijk niet enkel meer batterij zijn maar ook het uitrustingsniveau.
Net zoals dat je bv. bij de Peugeot 208 een ‘echte’ basis benzine hebt is het uitrustingsniveau bij de EV variant een niveau hoger.
enfin, vroeger deden ze dat ook bij de fossiele branders, een 1.4 had een lager basisuitrusting dan een 2.0 versie.
Klopt Kris. Naar wat ik eerder had gelezen is er niet alleen een verschil is batterijcapaciteit maar ook in motorvermogen en DC laadsnelheid (in tegenstelling tot wat de tabel in dit artikel vermeldt). De standard range zou ‘maar’ 100kW (136 pk) hebben en 50kW laadsnelheid.
Ik vind dit op zich geen goede zaak. Ik heb geen 200pk nodig, maar heb wel graag een groot rijbereik. Voor anderen is het misschien net andersom. Maar goed.
er is meesteal wel een samenhang tussen de capaciteit van de batterij en de sterkte van de motor.
des te meer capaciteit, des te meer de motor kan ‘trekken’ uit de batterij en dan is een krachtiger motor mogelijk. Daar zullen ongetwijfeld optimalisaties regels voor bestaand …
Het is zover, gisteren de definitieve bestelbon getekend. Levering voorzien voor begin september.
@Paul,
welk model heb je juist besteld?
Heb je dan ook al een definitieve prijs?
ID.3 1ste Mangan grey metallic.
Prijs incl. BTW 38.889EUR
Momenteel krijg je een gratis laadstation t.w.v. 688EUR
“Gratis” ? We hebben het meegemaakt bij Seat. Je krijgt hem pas als je hem laat installeren door EDI van VW group en dat is niet zo gratis… Lees de vervelende kleine lettertjes maar of pas op als er een sterretje bij gratis staat !
Aan Eddy,
is EDI een dure instalateur?