Mercedes EQC: prijs & specs

mercedes-eqc-prijskaartje

De Mercedes EQC is een volledig elektrische SUV die 300 km praktische range voorlegt. In België is de auto leverbaar sinds oktober 2019.

Mercedes EQC prijs

Een Mercedes EQC kopen kan in België vanaf 79.860€.

VersiePrijsEG1
Mercedes EQC
400 4Matic
79.860€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

SpecMercedes EQC
400 4Matic
Batterijcapaciteit [kWh]85
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
80
AandrijvingVierwiel
Rijbereik [km]
WLTP
417
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
300
0-100 km/u [s]5,1
Topsnelheid [km/u]180
Vermogen [kW/pk]300/408
Koppel [Nm]760
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
26
CO2 uitstoot [g/km]0
Luchtweerstand [Cd]0,28

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Mercedes EQC opladen

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een EQC, aan verschillende laadpunten.

 LaadpuntLaadtijd
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
35u00EG3
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
23u00EG3
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
11u30EG3
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
23u00EG3
Beperkt tot 3,7kW
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
11u30EG3
Beperkt tot 7,4kW
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
90 minEG3
 
CCS
DC
150kW
(10%-80%)
40 minEG3
Beperkt tot 110kW

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenMercedes EQC
Lengte [mm]4761
Breedte [mm]1884
Breedte met spiegels [cm]2096
Hoogte [mm]1623
Spoorbreedte voor [mm]1625
Spoorbreedte achter [mm]1615
Wielbasis [mm]2873
Bodemvrijheid [mm]130
Koffer [liter]500
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
NA
Rijklaar gewicht [kg]2425
Trekhaak mogelijkJa
Trekvermogen [kg]1800
Zitplaatsen5

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Mercedes EQC is een volledig elektrische SUV.

De auto wordt vierwielaangedreven door twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Beide motoren bezorgen de wagen een systeemvermogen en -koppel van 408 pk en 760 Nm. De 0 tot 100 acceleratie bedraagt 5,1 seconden.

Een 85 kWh batterij (80 kWh bruikbaar) bezorgt deze elektrische auto een officieel rijbereik (NEDC) van ongeveer 471 km. Reken in de praktijk op 300 km.

De auto heeft een CCS snellaadsysteem met een maximaal vermogen van 110 kW. Daarmee kan je de batterij van 10% tot 80% laden in ongeveer 40 minuten. Aangezien de publieke snellaadinfrastructuur nog voor 99% uit 50 kW CCS bestaat, zal het laadvermogen in de praktijk meestal beperkt zijn tot 50 kW, toch zeker de eerstkomende jaren. Aan een 50 kW laadpaal laad je tot 80% in ongeveer 80 minuten.

Thuis laden kan via een gewoon stopcontact, een 3,7 kW of 7,4 kW thuislaadpaal. Laden van 10% tot 100% duurt via deze laadpunten respectievelijk ongeveer 35u00, 23u00 en 11u30.

De EQC beschikt (voorlopig?) slechts over een 1-fase lader, waardoor laden aan een 3-fasen-laadpaal (thuis of publiek) niet veel sneller gaat dan aan een 3,7 kW of 7,4 kW thuislaadpunt. Laden van 10% tot 100% aan een 11 kW AC-laadpunt (3 fasen dus) duurt 23u00, en laden aan een 22 kW AC-laadpunt (ook 3 fasen) duurt 11u30.

Volgens Mercedes is de EQC een auto die qua afmetingen het equivalent vormt van de GLC, en qua comfort op het niveau staat van de GLE (een trapje hoger dus dan de GLC).

Het chassis van de auto is volledig opgebouwd uit staal en aluminium, en dus niet uit composietmaterialen zoals bijvoorbeeld bij de BMW i3.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een volwaardige trekhaak, waarmee je een aanhangwagen tot 1.800 kg kan slepen.

De EQC is de tweede volledig elektrische auto die Mercedes op de markt brengt. Eerder was er al de B-Klasse Electric Drive, maar deze werd nooit een succes. Van de elektrische B-Klasse werden wereldwijd amper 3.000 stuks van verkocht, en hij ging uit productie in 2017.

Het prototype van de EQC werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in oktober 2016. De productierijpe EQC kreeg z’n premiere op de vooravond van de Mercedes ME Convention in Stockholm, op 4 september 2018. In mei 2019 vond de officiële lancering plaats in Oslo. De eerste leveringen in België begonnen in oktober 2019.