Hyundai Kona EV: prijs & specs

Elektrische Hyundai Kona Electric EV

De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto komt in het najaar van 2018 op de markt en is leverbaar met een 39,2 kWh of een grotere 64 kWh batterij. 

Hyundai Kona Electric prijs

Een Hyundai Kona Electric kopen met 39,2 kWh batterij kan vanaf 37.999€. De 64 kWh uitvoering heeft een prijs van minstens 44.999€.

Specs & prestaties

Hyundai Kona Electric39 kWh64 kWh
Batterijcapaciteit [kWh]39,264
AandrijvingVoorwielIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
289449
SnellaadtechnologieCCSIdem
Max. laadvermogen [kW]100Idem
0-100 km/u [s]9,37,6
Topsnelheid [km/u]167Idem
Vermogen [pk]135204
Koppel [Nm]395Idem
CO2-uitstoot [g/km]0Idem
Luchtweerstand [Cd]NANA

Afmetingen

AfmetingenKona EV
Lengte [mm]4180
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1570
Hoogte met dakrails [mm]NA
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]373
Gewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie kreeg z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een 39,2 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP rijbereik van 289 km, de tweede doet het met 449 km. In de praktijk zal de range eerder tussen de 200 en de 350 km liggen.

De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39,2 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.

Net als de Hyundai IONIQ Electric, krijgt ook de Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.

Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.

Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.

De eerste leveringen zullen van start gaan in het najaar van 2018, maar de auto zal nog niet in grote volumes kunnen geleverd worden. Het is ook nog niet duidelijk of de wagen de optie voor een dakkoffer of trekhaak krijgt, aangezien het homologatieproces nog niet afgerond is.

22 reacties

  1. De Foer Christophe
    De Foer Christophe / 7-25-2018 / ·

    vanaf wanneer kan men bestellen?
    levering 2018?

  2. Van Laethem Rudy
    Van Laethem Rudy / 7-31-2018 / ·

    Vanaf wanneer kan ik een testrit maken met deze elektrische wagen? Kunnen jullie nu al een offerte maken?Geeft de Vlaamse regering nog subsidies op elektrische wagens?

  3. Walter Waes
    Walter Waes / 8-1-2018 / ·

    In Noorwegen heeft iemand een test gedaan en 515 km ver gereden met nog 10% reserve, aan een gemiddelde snelheid van 90 km. Dit is momenteel de efficiëntste elektrische wagen.

  4. Marc
    Marc / 8-3-2018 / ·

    Noorwegen inderdaad zie op youtube Bjorn Nylandt +500km.
    Tesla en ook de hybrides gaan zich zorgen moeten maken.
    Alleen ik maak mij nog zorgen om de aanschafprijs vanaf 35000 tot 46000
    Een flink pak duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor.
    En dat toch nog altijd met een ‘mechanisch’ eenvouderige constructie.
    Volgens mij zijn elektrische wagens BIG MONEY.
    Niettemin moet ik 1 van de jaren een nieuwe wagen kopen … huidige wordt volgende maand 12 jaar … en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km ga ik toch waarschijnlijk voor een volledig elektrische gaan.
    Amai mijne portefeuille … zelfs met alle financiële voordelen gaat dat voor mij een dure wagen per gereden km worden …

  5. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    “en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km”
    Dat vind ik momenteel nogal contradictorisch aan de huidige ev’s. Vooral geschikt voor diegenen die geen lange afstanden rijden, dus relatief weinig km/jaar wat zou moeten inhouden dat de auto een lange levensduur heeft. Wat met de huidige batterijtechnologie helaas niet het geval is. Vandaag nog in een interview in de Tijd met de ceo van Umicore. De batterij van een ev heeft een levensduur van max 10-12 jaar.
    En wie zal er van een auto van 10-12 jaar oud nog het batterijpakket vervangen ? Het batterijpakket zal duurder zijn dan de waarde van de auto. En zo wordt een auto nog meer een wegwerpproduct dan nu al het geval is. Mijn huidige wagen is bvb 20 jaar oud en nog geen grote kosten aan gehad. Ecologisch betekent ook een product zo lang mogelijk gebruiken vooraleer het te vervangen. Met de huidige ev’s is dat totaal niet haalbaar.

  6. Marieke
    Marieke / 8-4-2018 / ·

    Er zijn al lang andere mogelijkheden bedacht voor batterijen die onvoldoende capaciteit hebben voor auto’s. Ze kunnen een tweede leven beginnen als back-upstroomvoorziening voor ziekenhuisapparatuur, of voor de opslag van duurzaam opgewekte stroom uit zonnepanelen of windmolens.

  7. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    Dat de batterijen later voor iets anders kunnen gebruikt worden veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.

  8. Kevin
    Kevin / 8-6-2018 / ·

    Wij zijn er nu van overtuigd dat een auto maar 10-12 jaar of 200 000 km meegaat, maar dat kan wel eens veranderen met een elektrische wagen aangezien de motor waarschijnlijk een veelvoud daarvan meekan.
    Ook de prijs van een nieuwe batterij zal dan veel minder kosten.

    Concreet: Stel je voor dat je over 12 jaar en 200 000km de keuze hebt om enkele 2000 (?) euro te investeren voor een nieuwe batterij waarmee je weer 12 jaar en 200 000 km mee verderkan. Ik denk dat velen het zouden doen.

    En bovenstaande is pessimistisch ingeschat. Wetenschappers hebben op basis van ge-extrapoleerde data vastgesteld dat een gemiddelde Tesla batterij na 800 000 km nog steeds 80% gaat hebben.

    Ik voorspel dat mensen in de toekomst niet veranderen omdat hun motor of batterij einde levensduur is, maar omdat het infotainmentsysteem verouderd is of er andere features de norm zijn geworden (zelfrijdend bvb,…). Blijven doorgaan met een oude EV zal budgetgewijs de beste keuze zijn.

  9. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ Bart “veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.”
    Kom kom … eerlijk wezen … kortere levensduur … op wat? koetswerk = idem;
    MOTOR elektrische motor gaat een veelvoud mee dan een verbrandingsmotor (doe zelf al 30 jaar service van elektrische heftrucks)
    MOTOR eventueel reviseren = MAX 2 lagers??
    ECHTER de batterij blijft nog een “beetje” een vraagteken … maar gewone “lood-zuur” batterijen welke momenteel gebruikt worden in vele toepassingen gaan al 10 jaar en langer mee (bij gewoon gebruik, niet bij MISbruik !!!! heb 30j ervaring in zulke toestanden)
    Hoe komt het dat de laatste 15-20j de levensduur van een gewone “lood-zuur” batterij zo sterk gestegen is !!! LAADTECHNIEK !!!
    De laadtechniek is sterk geëvolueerd waardoor de levensduur van een gewone batterij al meer dan verdubbelt is …
    DUS als een constructeur zoals HYUNDAI de mogelijk geeft zoals bij de KONA om bv bij 80% lading te stoppen met laden moet je zoiets met beide handen grijpen … HELAAS DRIEWERF HELAAS … ik kom net terug van de dealer … AAN PARTICULIEREN WORDT DE ELEKTRISCHE KONA NIET VERKOCHT !!!!

    NEI GIJ ……………

    IK had ‘bij wijze van spreken uiteraard’ €46000 op zak … ik denk dat mijne volgende een E-klasse Mercedes coupé 2017 diesel zal worden … voor dezelfde prijs al occasie te verkrijgen …

    TESLA = hetzelfde verhaal

    EN DAN MAAR KLAGEN DAT DE ELEKTRISCHE VOERTUIGEN NIET VERKOCHT WORDEN AAN DE PARTICULIERE MARKT … GE KRIJGT ER GODVERDOMME GENNE …

  10. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ KEVIN gij zou wel eens groot gelijk kunnen krijgen … alhoewel er al zeer veel software matig kan aangepast/verandert worden.
    Maar als ge er gene kunt kopen als particulier dan … ja wat dan … ?

    Ik ben technieker van elektrische heftrucks. Deze zijn NU vooral uitgerust met ‘lood-zuur’ batterijen, waarvan afgelopen 15-20j de levensduur verdubbelt is naar 10j en langer door een sterk geëvolueerde laadtechniek.
    We zijn NU volop de Li-On Polymeer batterijen aan het promoten … levensduur … 2 machines … dus als uwen heftruck versleten is koopt ge gewoon ne nieuwe en zetten wij de batterij over.
    KOSTPRIJS batterij: x 2 à 2.5
    VOORDELEN :
    1)GEEN GASVORMING = dus ook GEEN APARTE !! VERPLICHTE !! LAADRUIMTE voorzien.
    2)Als de batterij na enkele uren half-leeg is gedurende een kwartiertje opladen en men kan weeral enkele uren verder … en aan dit schema … de klok rond = GEEN BATTERIJWISSEL meer = ook geen aanschaf van een 2de wisselbatterij = is ook GEEN ONGEVALLEN en TIJDSVERLIES hierdoor meer.

    1 HEEL GROOT NADEEL = stroom voorziening voor het laden !!!!!!!!

    (ik heb trouwens 25-30j geleden meegewerkt aan een project met NiCad batterijen welke ongeveer eenzelfde laad en ontlaadschema hebben en dat was toen enorm meegevallen. Alleen was er toen HETZELFDE probleem HOGE LAADSTROOM … t’is toch godgeklaagd dat er op 25-30j NIKS maar dan ook NIKS verandert is in ons O ZO DIERBAAR BELGIË)

  11. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    EERLIJK blijven: er is nog een NADEEL aan Li-On batterijen: bv bij een ongeval en de batterij schiet in brand … ECHT NIET TE BLUSSEN … mag je zelfs je wagen in het zwembad van de buren rijden, omdat door een of andere chemische reactie er zuurstof wordt aangemaakt waardoor dat onder water het vuur blijft branden.
    (hebben ze mij toch wijsgemaakt dus maak ik jullie dit dan ook maar wijs :-)want ik heb het nog niet in het echt meegemaakt)

  12. Phil
    Phil / 9-13-2018 / ·

    Net prijs gevraagd voor een Kona electric in lease. Niet te betalen. Als ik rekening hou met de winst aan energiekost, dan blijft dit in leasing nog steeds 20% duurder dan een niet electrische wagen van een hogere klasse.
    Hyundai geeft 0% (nul %) fleet korting op deze wagen.

  13. Peter
    Peter / 9-14-2018 / ·

    De mijne is net geleverd. Enkel vier geleverd voor Westvlaanderen. Volgende week na opendeur weekend rij ik er mee. Verslag volgt.

  14. Bart
    Bart / 10-7-2018 / ·

    Navraag bij de dealers in Antwerpen voor offerte gaf als resultaat dat ze dit niet kunnen want de wagen zit nog niet in het offerte systeem…

    Lijkt me wat voorbarig om deze wagen al reeds in de lijst van te koop in Belgie op deze site te zetten.

  15. gino
    gino / 11-9-2018 / ·

    net vernomen van dealer dat de prijs met 3500 euro is gestegen dan de prijslijst die we in augustus gekregen hebben.
    Zou in december besteld kunnen worden.

  16. andre
    andre / 11-10-2018 / ·

    wat de levensduur van batterijen betreft:
    simpel,HUREN
    voor de prijs van een batterij kan ik 8 jaar huren,
    defect is vervangen,en de wagen heeft,bij een eventuele verkoop, geen waardeverlies door een afgeleefde batterij.
    het bedrag van de batterij(of de prijs van een dacia bv)hoef je ook niet te investeren.

  17. Mattheu schroen
    Mattheu schroen / 12-3-2018 / ·

    Wat mag die trekken. als het rond de 1400 kg is wil ik met 2 wagens aanschaffen.

  18. Rhino
    Rhino / 12-11-2018 / ·

    Hallo jullie specialisten ondertussen :-), heb jullie communicatie van het afgelopen jaar vanop afstand wat mee gevolgd.Ik sta op het punt om over te gaan tot kopen. Kunnen jullie zeggen welke EV’s nu betaalbaar beschikbaar zijn voor een gewone werkende mens in België (met een doorsnee inkomen), en voor welke daarvan ook de zero-emissie-premie van de Vlaamse overheid wordt toegekend?
    Voor zover ik er zicht op heb welke met elkaar kunnen vergeleken worden is dat dan enkel de Nissan Leaf Tekna en de Hyundai (?). Is er al een betaalbare Tesla ondertussen ook? Grtz Rhino

  19. andre
    andre / 12-12-2018 / ·

    gewone werkende mens met een tesla?
    ik vrees dat je je plannen wat gaat moeten bijstellen

  20. Peter
    Peter / 12-12-2018 / ·

    Ondertussen al 4.500 met mijn KONA EV gereden.
    Was eerste die garage Moyaert uit Kuurne geleverd heeft eind september. Wagen kan makkelijk 450 km rijden zonder opladen bij normaal gebruik. Om te racen best wat anders kopen.
    Gemiddeld verbruik 14 KWh voor 100 km, dus ongeveer 3 Euro.
    Laadpalen op het werk zijn gratis voor personeel. Dus nul euro voor 100km.
    Mocht ik foto kunnen opladen, dan bezorg ik foto’s van boordcomputer over gemiddeld verbruik.
    Al meerdere keren ritten gedaan van Kortrijk naar Charleroi en van Kortrijk naar Venlo. Wagen rijdt fantastisch, maar het is geen stoefbak zoals Jaguar, Audi E-tron en Tesla. Puur economisch gezien, beste en meest economische wagen voor 25.000 Km/jaar.

Laat een reactie achter

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!