Hyundai Kona EV: prijs & specs

Elektrische Hyundai Kona Electric EV

De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto komt in het najaar van 2018 op de markt en is leverbaar met een 39,2 kWh of een grotere 64 kWh batterij. 

Hyundai Kona Electric prijs

Een Hyundai Kona Electric kopen met 39,2 kWh batterij kan vanaf 37.999€. De 64 kWh uitvoering heeft een prijs van minstens 44.999€.

Specs & prestaties

Hyundai Kona Electric39 kWh64 kWh
Batterijcapaciteit [kWh]39,264
AandrijvingVoorwielIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
289449
SnellaadtechnologieCCSIdem
Max. laadvermogen [kW]100Idem
0-100 km/u [s]9,37,6
Topsnelheid [km/u]167Idem
Vermogen [pk]135204
Koppel [Nm]395Idem
CO2-uitstoot [g/km]0Idem
Luchtweerstand [Cd]NANA

Afmetingen

AfmetingenKona EV
Lengte [mm]4180
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1570
Hoogte met dakrails [mm]NA
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]373
Gewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie kreeg z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een 39,2 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP rijbereik van 289 km, de tweede doet het met 449 km. In de praktijk zal de range eerder tussen de 200 en de 350 km liggen.

De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39,2 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.

Net als de Hyundai IONIQ Electric, krijgt ook de Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.

Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.

Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.

De eerste leveringen zullen van start gaan in het najaar van 2018, maar de auto zal nog niet in grote volumes kunnen geleverd worden. Het is ook nog niet duidelijk of de wagen de optie voor een dakkoffer of trekhaak krijgt, aangezien het homologatieproces nog niet afgerond is.

50 reacties

  1. De Foer Christophe
    De Foer Christophe / 7-25-2018 / ·

    vanaf wanneer kan men bestellen?
    levering 2018?

  2. Van Laethem Rudy
    Van Laethem Rudy / 7-31-2018 / ·

    Vanaf wanneer kan ik een testrit maken met deze elektrische wagen? Kunnen jullie nu al een offerte maken?Geeft de Vlaamse regering nog subsidies op elektrische wagens?

  3. Walter Waes
    Walter Waes / 8-1-2018 / ·

    In Noorwegen heeft iemand een test gedaan en 515 km ver gereden met nog 10% reserve, aan een gemiddelde snelheid van 90 km. Dit is momenteel de efficiëntste elektrische wagen.

  4. Marc
    Marc / 8-3-2018 / ·

    Noorwegen inderdaad zie op youtube Bjorn Nylandt +500km.
    Tesla en ook de hybrides gaan zich zorgen moeten maken.
    Alleen ik maak mij nog zorgen om de aanschafprijs vanaf 35000 tot 46000
    Een flink pak duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor.
    En dat toch nog altijd met een ‘mechanisch’ eenvouderige constructie.
    Volgens mij zijn elektrische wagens BIG MONEY.
    Niettemin moet ik 1 van de jaren een nieuwe wagen kopen … huidige wordt volgende maand 12 jaar … en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km ga ik toch waarschijnlijk voor een volledig elektrische gaan.
    Amai mijne portefeuille … zelfs met alle financiële voordelen gaat dat voor mij een dure wagen per gereden km worden …

  5. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    “en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km”
    Dat vind ik momenteel nogal contradictorisch aan de huidige ev’s. Vooral geschikt voor diegenen die geen lange afstanden rijden, dus relatief weinig km/jaar wat zou moeten inhouden dat de auto een lange levensduur heeft. Wat met de huidige batterijtechnologie helaas niet het geval is. Vandaag nog in een interview in de Tijd met de ceo van Umicore. De batterij van een ev heeft een levensduur van max 10-12 jaar.
    En wie zal er van een auto van 10-12 jaar oud nog het batterijpakket vervangen ? Het batterijpakket zal duurder zijn dan de waarde van de auto. En zo wordt een auto nog meer een wegwerpproduct dan nu al het geval is. Mijn huidige wagen is bvb 20 jaar oud en nog geen grote kosten aan gehad. Ecologisch betekent ook een product zo lang mogelijk gebruiken vooraleer het te vervangen. Met de huidige ev’s is dat totaal niet haalbaar.

  6. Marieke
    Marieke / 8-4-2018 / ·

    Er zijn al lang andere mogelijkheden bedacht voor batterijen die onvoldoende capaciteit hebben voor auto’s. Ze kunnen een tweede leven beginnen als back-upstroomvoorziening voor ziekenhuisapparatuur, of voor de opslag van duurzaam opgewekte stroom uit zonnepanelen of windmolens.

  7. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    Dat de batterijen later voor iets anders kunnen gebruikt worden veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.

  8. Kevin
    Kevin / 8-6-2018 / ·

    Wij zijn er nu van overtuigd dat een auto maar 10-12 jaar of 200 000 km meegaat, maar dat kan wel eens veranderen met een elektrische wagen aangezien de motor waarschijnlijk een veelvoud daarvan meekan.
    Ook de prijs van een nieuwe batterij zal dan veel minder kosten.

    Concreet: Stel je voor dat je over 12 jaar en 200 000km de keuze hebt om enkele 2000 (?) euro te investeren voor een nieuwe batterij waarmee je weer 12 jaar en 200 000 km mee verderkan. Ik denk dat velen het zouden doen.

    En bovenstaande is pessimistisch ingeschat. Wetenschappers hebben op basis van ge-extrapoleerde data vastgesteld dat een gemiddelde Tesla batterij na 800 000 km nog steeds 80% gaat hebben.

    Ik voorspel dat mensen in de toekomst niet veranderen omdat hun motor of batterij einde levensduur is, maar omdat het infotainmentsysteem verouderd is of er andere features de norm zijn geworden (zelfrijdend bvb,…). Blijven doorgaan met een oude EV zal budgetgewijs de beste keuze zijn.

  9. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ Bart “veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.”
    Kom kom … eerlijk wezen … kortere levensduur … op wat? koetswerk = idem;
    MOTOR elektrische motor gaat een veelvoud mee dan een verbrandingsmotor (doe zelf al 30 jaar service van elektrische heftrucks)
    MOTOR eventueel reviseren = MAX 2 lagers??
    ECHTER de batterij blijft nog een “beetje” een vraagteken … maar gewone “lood-zuur” batterijen welke momenteel gebruikt worden in vele toepassingen gaan al 10 jaar en langer mee (bij gewoon gebruik, niet bij MISbruik !!!! heb 30j ervaring in zulke toestanden)
    Hoe komt het dat de laatste 15-20j de levensduur van een gewone “lood-zuur” batterij zo sterk gestegen is !!! LAADTECHNIEK !!!
    De laadtechniek is sterk geëvolueerd waardoor de levensduur van een gewone batterij al meer dan verdubbelt is …
    DUS als een constructeur zoals HYUNDAI de mogelijk geeft zoals bij de KONA om bv bij 80% lading te stoppen met laden moet je zoiets met beide handen grijpen … HELAAS DRIEWERF HELAAS … ik kom net terug van de dealer … AAN PARTICULIEREN WORDT DE ELEKTRISCHE KONA NIET VERKOCHT !!!!

    NEI GIJ ……………

    IK had ‘bij wijze van spreken uiteraard’ €46000 op zak … ik denk dat mijne volgende een E-klasse Mercedes coupé 2017 diesel zal worden … voor dezelfde prijs al occasie te verkrijgen …

    TESLA = hetzelfde verhaal

    EN DAN MAAR KLAGEN DAT DE ELEKTRISCHE VOERTUIGEN NIET VERKOCHT WORDEN AAN DE PARTICULIERE MARKT … GE KRIJGT ER GODVERDOMME GENNE …

  10. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ KEVIN gij zou wel eens groot gelijk kunnen krijgen … alhoewel er al zeer veel software matig kan aangepast/verandert worden.
    Maar als ge er gene kunt kopen als particulier dan … ja wat dan … ?

    Ik ben technieker van elektrische heftrucks. Deze zijn NU vooral uitgerust met ‘lood-zuur’ batterijen, waarvan afgelopen 15-20j de levensduur verdubbelt is naar 10j en langer door een sterk geëvolueerde laadtechniek.
    We zijn NU volop de Li-On Polymeer batterijen aan het promoten … levensduur … 2 machines … dus als uwen heftruck versleten is koopt ge gewoon ne nieuwe en zetten wij de batterij over.
    KOSTPRIJS batterij: x 2 à 2.5
    VOORDELEN :
    1)GEEN GASVORMING = dus ook GEEN APARTE !! VERPLICHTE !! LAADRUIMTE voorzien.
    2)Als de batterij na enkele uren half-leeg is gedurende een kwartiertje opladen en men kan weeral enkele uren verder … en aan dit schema … de klok rond = GEEN BATTERIJWISSEL meer = ook geen aanschaf van een 2de wisselbatterij = is ook GEEN ONGEVALLEN en TIJDSVERLIES hierdoor meer.

    1 HEEL GROOT NADEEL = stroom voorziening voor het laden !!!!!!!!

    (ik heb trouwens 25-30j geleden meegewerkt aan een project met NiCad batterijen welke ongeveer eenzelfde laad en ontlaadschema hebben en dat was toen enorm meegevallen. Alleen was er toen HETZELFDE probleem HOGE LAADSTROOM … t’is toch godgeklaagd dat er op 25-30j NIKS maar dan ook NIKS verandert is in ons O ZO DIERBAAR BELGIË)

  11. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    EERLIJK blijven: er is nog een NADEEL aan Li-On batterijen: bv bij een ongeval en de batterij schiet in brand … ECHT NIET TE BLUSSEN … mag je zelfs je wagen in het zwembad van de buren rijden, omdat door een of andere chemische reactie er zuurstof wordt aangemaakt waardoor dat onder water het vuur blijft branden.
    (hebben ze mij toch wijsgemaakt dus maak ik jullie dit dan ook maar wijs :-)want ik heb het nog niet in het echt meegemaakt)

  12. Phil
    Phil / 9-13-2018 / ·

    Net prijs gevraagd voor een Kona electric in lease. Niet te betalen. Als ik rekening hou met de winst aan energiekost, dan blijft dit in leasing nog steeds 20% duurder dan een niet electrische wagen van een hogere klasse.
    Hyundai geeft 0% (nul %) fleet korting op deze wagen.

  13. Peter
    Peter / 9-14-2018 / ·

    De mijne is net geleverd. Enkel vier geleverd voor Westvlaanderen. Volgende week na opendeur weekend rij ik er mee. Verslag volgt.

  14. Bart
    Bart / 10-7-2018 / ·

    Navraag bij de dealers in Antwerpen voor offerte gaf als resultaat dat ze dit niet kunnen want de wagen zit nog niet in het offerte systeem…

    Lijkt me wat voorbarig om deze wagen al reeds in de lijst van te koop in Belgie op deze site te zetten.

  15. gino
    gino / 11-9-2018 / ·

    net vernomen van dealer dat de prijs met 3500 euro is gestegen dan de prijslijst die we in augustus gekregen hebben.
    Zou in december besteld kunnen worden.

  16. andre
    andre / 11-10-2018 / ·

    wat de levensduur van batterijen betreft:
    simpel,HUREN
    voor de prijs van een batterij kan ik 8 jaar huren,
    defect is vervangen,en de wagen heeft,bij een eventuele verkoop, geen waardeverlies door een afgeleefde batterij.
    het bedrag van de batterij(of de prijs van een dacia bv)hoef je ook niet te investeren.

  17. Mattheu schroen
    Mattheu schroen / 12-3-2018 / ·

    Wat mag die trekken. als het rond de 1400 kg is wil ik met 2 wagens aanschaffen.

  18. Rhino
    Rhino / 12-11-2018 / ·

    Hallo jullie specialisten ondertussen :-), heb jullie communicatie van het afgelopen jaar vanop afstand wat mee gevolgd.Ik sta op het punt om over te gaan tot kopen. Kunnen jullie zeggen welke EV’s nu betaalbaar beschikbaar zijn voor een gewone werkende mens in België (met een doorsnee inkomen), en voor welke daarvan ook de zero-emissie-premie van de Vlaamse overheid wordt toegekend?
    Voor zover ik er zicht op heb welke met elkaar kunnen vergeleken worden is dat dan enkel de Nissan Leaf Tekna en de Hyundai (?). Is er al een betaalbare Tesla ondertussen ook? Grtz Rhino

  19. andre
    andre / 12-12-2018 / ·

    gewone werkende mens met een tesla?
    ik vrees dat je je plannen wat gaat moeten bijstellen

  20. Peter
    Peter / 12-12-2018 / ·

    Ondertussen al 4.500 met mijn KONA EV gereden.
    Was eerste die garage Moyaert uit Kuurne geleverd heeft eind september. Wagen kan makkelijk 450 km rijden zonder opladen bij normaal gebruik. Om te racen best wat anders kopen.
    Gemiddeld verbruik 14 KWh voor 100 km, dus ongeveer 3 Euro.
    Laadpalen op het werk zijn gratis voor personeel. Dus nul euro voor 100km.
    Mocht ik foto kunnen opladen, dan bezorg ik foto’s van boordcomputer over gemiddeld verbruik.
    Al meerdere keren ritten gedaan van Kortrijk naar Charleroi en van Kortrijk naar Venlo. Wagen rijdt fantastisch, maar het is geen stoefbak zoals Jaguar, Audi E-tron en Tesla. Puur economisch gezien, beste en meest economische wagen voor 25.000 Km/jaar.

  21. Mario
    Mario / 12-21-2018 / ·

    Ik denk dat de hierboven vermelde opmerking dat infotainment enz systemen verouderd zullen raken idd het probleem gaat worden , behalve voor Tesla op dit moment .
    Het mag dan momenteel nog te duur zijn voor velen !Maar als je bedenkt dat de huidige kleppers als Jaguar en Audi het nalaten om hun software up te daten , dan maken ze hier volgens mij de grootste fout die je maar kan maken in onze huidige leefwereld .
    Mijn dure smart Tv van 4j oud kan al zaken en app’s ( bvb netflix ) niet meer aan aan het huidige tempo van vernieuwing . Zonde van de +80000€ dure ” Tesla killers ” ( what a joke ) die binnen 5 j hopeloos verouderd zullen zijn .
    Voor de sommigen met oogkleppen op dit forum .
    Het kan niet snel genoeg gebeuren de omschakeling naar elektrische wagens , dan kan ik s’ochtend naar de bakker wandelen zonder vergast te worden en wordt de omgeving ( woon in een dorpskern ) stiller en aangenamer . Binnen 10 jaar zijn wat wij nu nog zien als ” mogelijke problemen ” van de elektrische wagen immers opgelost !

  22. pekkie
    pekkie / 12-23-2018 / ·

    @rhino , er komt een kia niro en soul in 2019 ook de leaf met grotere batterij . psa brengt corsa en 208 in 2019 ; eind 2019 vw met de neo , moet onder de 30000 zitten beweren ze , wel basis

  23. Brecht
    Brecht / 1-28-2019 / ·

    De basisprijs is gestegen niet doordat de prijs af fabriek verhoogd is, maar omdat ze anders geen fleet korting van 7% konden geven. Het grappige is dat je deze auto in Nederland met meer opties kunt kopen en met 7 jaar garantie voor een lagere prijs dan in België. Zelf in België erna inschrijven is ook makkelijk. Maw, de Belgische invoerder neemt meer winst. 😂

  24. Eddy
    Eddy / 1-28-2019 / ·

    Al eens gekeken wat men vraagt voor het basismodel 64kw van de Kona in Amerika ( voor de premie van de overheid) ?? 10 000$ goedkoper dan hier. ( medegedeeld door Hyundai zelf). Worden wij hier opgelicht ? Inclusief premie komt die op minder dan 30 000$

  25. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    Als aanvulling op de beschrijvende tekst in bovenstaand artikel (met betrekking tot de Kona EV) kan ik meegeven dat Hyundai mij vorige week via de dealer bevestigd heeft dat de Kona EV 64 kWh geleverd kan worden met dezelfde dakrails als de gewone Kona en met een trekhaak gehomologeerd als fietsendrager.

  26. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    @André: als je ziet welke waarborgen Hyundia geeft op zijn accupack denk ik niet dat je je veel zorgen moet maken over “afgeleefd batterij-pack”. De waarborg op het voertuig zelf is trouwens ook al veel hoger dan wat gangbaar is bij Europese merken. Als je je EV wenst te verkopen met een batterij-pack in huur (waar dit al mogelijk is) moet je bij de herverkoopwaarde er ook rekening mee houden dat je een EV verkoopt ZONDER batterij.

  27. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    @Rhino: is maar wat je zelf betaalbaar vind. 58.000 € vind ik zelf niet betaalbaar voor wat een Tesla biedt aan veronderstelde meerwaarde. Tot op heden kunnen ze dus nog altijd hun belofte niet waarmaken om een “betaalbare” Tesla aan te bieden op de Belgische markt. Maar ondertussen worden ze wel vlot voorbijgestoken door valabele alternatieven.

  28. Peter
    Peter / 2-9-2019 / ·

    Ik rij sinds eind september met Kona EV.
    8 jaar waarborg op batterij met behoud van 80%.
    Mijn gemiddeld stroomverbruik na 6.500 km is 13,8 kWh per 100 km. Dit vooral op secundaire wegen en snelweg.
    Wagen rijdt fantastisch. Moet niet onderdoen voor mijn vorige wagen qua comfort en rijplezier. Vorige wagen was Range Rover Evoque met dieselmotor.

  29. IvoB
    IvoB / 2-9-2019 / ·

    Ons moet je niet overtuigen. Vandaag een hele dag mee test gereden. Zo hebben we kunnen ondervinden dat de ene EV niet de andere is. Twee weken geleden met de Renault Zoë gaan testrijden. Dat vonden we echt (persoonlijke mening) een brolwagen en zeer luidruchtig. De Kona EV was onder de 45 km/uur zo stil dat we aan de dealer moesten vragen of het verplichte voetgangersgeluid wel aanwezig was. Dat bleek zo te zijn. Maar in het interieur niets van te horen. In de Zoë was dit echt storend en hinderlijk.
    Alhoewel de Kona nog met twee pedalen is uitgerust kan hij in de praktijk in 99% van de gevallen als een “onepedal” gereden worden. Zeker met de rem regeneratie in hoogste (3) stand. De stand die we, na wat experimenteren, ook als de aangenaamste hebben ervaren in stadsverkeer en N-wegen. Enig minpuntje vonden we dat op, voor een wagen van zo’n prijsklasse, de Urban parkeersensors vooraan ontbraken en zelfs niet als gewone optie te verkrijgen waren. Ook een beetje eigenaardig was dat noch op de Urban noch Sky een elektrische kofferklep voorhanden was (niet dat we dat zullen missen of vragende partij zijn).
    Het rijden zelf was, vooral in stads- en fileverkeer, een verademing tov onze Zafira en Insignia 4×4.

  30. Rhino
    Rhino / 2-13-2019 / ·

    De kogel is voor ons door de kerk, wij rijden ± 5000km per jaar. Dus twéé maal testrit gedaan met Kona 64Kw, en ook vergeleken met een testrit met de e-Golf. Overtuigd, bestelling particuliere Kona 64Kw geplaatst tijdens salon ’19, levering half/eind juni ’19. Voor dit model Vlaamse premie van 2500€, wij rijden actueel met onze wagen ±60€/maand op aan brandstof (720€/jaar), omgerekend naar 10 jaar rijden met Kona is dat 7200€ aan brandstofkost uitsparen (opladen gaan we thuis doen, voldoende overschot van opbrengst van zonnepanelen),géén inschrijvingstaks betalen, géén wegentaks betalen (is bij huidige wagen jaarlijks 244€, levert op 10 jaar een besparing op van 2440€. Subtotaal op ‘besparing’ is dan 2500€+7200€+2440€=12140€. Laadkaart van 20000km inbegrepen als zijnde salonvoordeel, welk voor ons kan betekenen 4 jaar (5000km/jaar) gratis laden aan publieke laadpalen, in euro’s omgerekend in vergelijking met verbruik huidige wagen is 2880€ (720€/jaar x4). Dit op durven tellen met het subtotaal van 12140€ geeft nieuw subtotaal van 15020€, daar nog gratis laadkabel bij t.w.v. 250€ geeft totaal van 12390€ om af te trekken van de aankoopprijs van 45000€ = 32610€. Dit is het bedrag dat we betalen voor een sportieve SUV van 204Pk, met airco, met verwarmde/geventileerde zetels, m.i. als muziekliefhebber een vette Krell muziekinstallatie. Mijn plan is echter om er opnieuw 20 jaar mee te rijden, en ik gok erop dat dat gaat lukken zoals met mijn huidige wagen, wat betekent dat er van deze prijs nog eens voor 10 jaar brandstofkost en wegentaks mag afgetrokken worden (respectievelijk 7200€ en 2440€=9640€). Dit bedrag aftrekken van 32610€ geeft 22970€. Voor onze huidige wagen (van 20 jaar oud) krijgen we 7000€ (voorschot is reeds betaald). 22970€ – 7000€ = 15970€. Maar, we zijn niet TE naÏef :-), wellicht is het een utopie om te geloven dat er de komende 20 jaar geen wegentaks zal moeten gaan betaald worden op elektrische wagens, maar dit risico zal wellicht/hopelijk gecompenseerd kunnen worden door de steeds hoger wordende brandstofprijzen, en we dit dus verwaarlozen. Onze keuze, onze rekening die we maakten, wat de wagen nog van restwaarde heeft na 20 jaar is momenteel onmogelijk om te voorspellen (die ervaring/kennis/kwow how is er nog niet, maar we vullen ons goed met onze keuze. Wens ons veel geluk met onze keuze aub :-).

  31. Stefan
    Stefan / 2-14-2019 / ·

    @Rhino: eerlijk gezegd heb je toch geen EV nodig met 64 kw als je gemiddeld 15 km per dag doet hé? Had je niet beter een 2e hands Leaf bvb gekocht ? Voor welke auto krijg je nog 7000€ terug na 20jaar? Je berekening doortrekken naar 20jaar, zou ik toch niet direct doen aangezien de toekomst onvoorspelbaar is met onze regering qua taksen, terugdraaiende teller,….je batterij wss geen 20j zal meegaan….

  32. andre
    andre / 2-14-2019 / ·

    @ ivo b
    waarom zou je je wagen niet kunnen verkopen met een huurbatterij?het huurcontract kan ook overgenomen worden door de koper met behoud van de garantie.
    wat de brolwagen betreft,blijkbaar ben jij een heel andere klasse gewoon en ben je appelen met peren aan het vergelijken,niet iedereen heeft 10000 e extra over voor de aankoop.prijs kwaliteit is de zoe niet te kloppen.
    desalniettemin proficiat met u aankoop en veel plezier met ev rijden

  33. Eddy
    Eddy / 2-14-2019 / ·

    En uw batterijpack ? Gaat dat 20 jaar meegaan ? Zal wellicht wel te vervangen zijn aan een goedkoper pack met betere tech. Hoop ik toch…

  34. pekkie
    pekkie / 2-14-2019 / ·

    als je 5000km/jaar doet had je beter een leaf gekocht of gewacht op de kona 40kw , nu betaal je veel voor iets wat je nooit gaat gebruiken , nl 400km/dag

  35. andre
    andre / 2-14-2019 / ·

    die bedenking maakte ik me ook al pekkie.
    gemoedsrust zeker?
    als je daar het extra bedrag voor over hebt,waarom niet

  36. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Eddy: ik heb nog nooit 20 jaar met eenzelfde auto gereden. En ik denk dat de meerderheid dat ook niet doet. Laat staan met een voertuig (EV) dat nog in volle ontwikkeling is en waarvan bij ieder nieuw model de specs nog aanzienlijk verbeteren en de prijs in dalende lijn is. Batterij aankopen is ook geen punt gezien de garanties (tot 8 jaar) die gelden op een aankoopbatterij.

  37. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @André: voor ieder uitgangspunt zijn uiteraard voor- en nadelen te vinden. Als je een auto met huurbatterij verkoopt gaat een eventuele koper dat uiteraard ook bijrekenen in zijn aankoopprijs gezien hij er geen eigenaar van wordt maar gebonden is aan maandelijkse huur. Smaken verschillen inderdaad. De Zoë was ons ding niet, en al zeker niet voor zijn kostprijs. Eén van de voordelen (voor ons) van een EV zou zijn betrekkelijke geluidloosheid zijn bij lage snelheden. De Zoë 2019 maakte voor ons een hinderlijk storend geluid bij lage snelheden. Bedankt voor je gelukswensen maar deze zijn nog voorbarig. Ik spreek duidelijk over testritten en testperiodes. Niet over een aankoop.

  38. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Rhino: benieuwd hoe je een jaar rond een EV gaat geladen krijgen met een PV-installatie. En al heel zeker een 64 kWh batterijpack. Dan moet je al een enorme PV installatie hebben + door de dag thuis zijn + nog nooit gehoord hebben van de plannen met de digitale meter?

  39. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @ Rhino: je bent je blijkbaar rijk aan het rekenen. 🙂
    Maar blijkbaar ben je je daar al een beetje van bewust in het laatste deel van je betoog.
    Over enkele jaren betaalt niemand nog wegenbelasting. Dat heet dan gewoon km-heffing. En daar zal een EV dus ook niet aan ontsnappen.
    Als je de kleine lettertjes gelezen had van die “gratis” laadkaart besef je toch ook dat die “20.000 Km” een relatief (en geen vaststaand) gegeven is?
    Wat betreft je uitgespaarde brandstofkosten ga je (zie mijn vorige post) wel heel kort door de bocht.
    Dat gaat alleen op in het geval van een terugdraaiende teller. En dat zal heel zeker geen 20 jaar meer duren. Zal zelf al blij zijn als die het nog 2 jaar uithoudt. Dan is het feest over.
    Wat de restwaarde betreft van een EV van de huidige generatie over 20 jaar kan ik je bijna met zekerheid zeggen: NUL (0).

  40. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Eddy: edit => blijkbaar is Rhino de uitzondering op de regel. Iedereen zijn keuze en smaak maar moest ik in zijn geval zijn had ik eerder gekozen voor een e-cargofiets. :-). In het geval de keuze voor een EV is de achterliggende besluitvorming voor beslissing om te kiezen voor een 64 kWh batterijpack (dat nog steeds het duurste onderdeel van een EV is) in de gestelde gebruiksomstandigheden ook voor mij een volkomen raadsel. Benieuwd hoe hij daar naar toe geredeneerd heeft.
    @Rhino: veel geluk gewenst met je keuze. Gelukwensen zijn nl. het enige dat gratis is aan een EV onder de gegeven omstandigheden. Maar eigenlijk doet dat er niet toe. Als jij en je familie er tevreden mee zijn is dat het enige dat telt.

  41. andre
    andre / 2-15-2019 / ·

    wat het geluid op de zoe betreft,je kan verschillende tonen instellen,het 1 al hinderlijker dan het ander,of…..gewoon uit.
    wat de prijs betreft,heb je je niet goed geinformeerd vrees ik,als je alle voordelen meetelt komt hij op een vanaf prijs van 17000euro zonder of 24000 incl batterij,inclusief thuislaadpaal,welke ev heb je daar dan wel voor?
    de 3 ling citroen peugeot mitsubishi?
    dat het uw ding niet is kan ik begrijpen,ieder zijn meug maar prijs kwaliteit ga je nergens beter vinden.
    de zoe is het bewijs dat die degoutante prijzen van veel ev modellen heus niet hoeven,maar ze zorgen er wel voor dat de meeste mensen een ‘onbetaalbaar’ idee hebben over ev rijden.

  42. sander
    sander / 2-15-2019 / ·

    andre heeft daar zeker een punt.
    de huidige prijzen van ev wagens worden mijn inziens kunstmatig hoog gehouden om extra winsten te genereren.
    hoog tijd dat de grote europese merken met iets fatsoenlijk,betaalbaar op de markt komen,zoniet kunnen ze binnen enkele jaren weer klagen dat de chinezen met hun omzet gaan lopen.tesla jaguar audi prijzen hebben we ondertussen genoeg gezien.

  43. IvoB
    IvoB / 2-15-2019 / ·

    @André: wat betreft die tonen, daarom dat ik juist de Zoë 2019 vermeld heb. Volgens een EU-richtlijn zijn die tonen nu verplicht. En niet meer uitschakelbaar. Bij de vorige modellen was dit idd nog facultatief en uitschakelbaar.
    Dacht dat het in mijn vorige posts al duidelijk was. EV prijs is voor mij geen punt van beslissing. Ook al duidelijk gemaakt dat het voor een particuliere aankoop zeker nog een zeer moeilijke afweging is. Als een voertuig maar dient om rond de kerktoren te rijden is een Zoë (als je dan toch niet zonder een blik op vier wielen kan) gezien zijn prijs zeker het overwegen waard. Persoonlijk (met de nadruk op persoonlijk) liggen mijn prioriteiten iets anders. Als het maar om rond de kerktoren te rijden is verkies ik liever een fiets, of om zaken te vervoeren in een straal van 20 km rond mijn woning een e-cargo. Daar heb ik echt dat blik niet voor nodig. Voor jaar in/ jaar uit WW verkeer en verdere afstanden voldoet een Zoë voor ons niet. Voor dat budget heb je al een zeer comfortabele en ruime ICE.
    Als je echter het milieuaspect dan in overweging wenst te nemen, de beschikbare actieradius, het (persoonlijk) te verantwoorden budget en de capaciteit van de batterijen (ivm. V2H) blijft er voor ons, in de periode tot half 2019, maar één praktische keuze meer over: en dat is een Kona EV 64.
    Het zal dus dat worden of terug (met spijt in het hart) terug een (benzine) ICE. Diesel is sowieso een afgelopen verhaal.
    Het produceren van een EV is, mijn inziens, niet de bottleneck. Maar eerder de beschikbare levertijden van batterijpacks. Gezien de overbevraging zullen de prijzen van batterijpacks ook nog wel een tijdje aan de stevige kant blijven (economische wet van vraag en aanbod). Onrechtstreeks gevolg is dat je dan in verhouding ook meer luxe EV’s ziet dan middenklasse EV’s. Laat staan budgetklasse. De prijs van een kWh batterijen is voorlopig wat ie is. En in een luxeauto weegt dat in verhouding minder door dan in een andere klasse. Als je moet kiezen tussen een ICE van 80.000 € of een EV van 90.000 € weegt dat laatste niet zoveel door. Als je al moet kiezen tussen 20.000 (ICE) en +40.000 voor de vergelijkbare middenklasser is de keuze al niet meer zo vrijblijvend. Over de budgetklasse zullen we dan nog maar zwijgen. Je principes moeten dan al heel sterk zijn om minstens drie keer zo veel te willen uitgeven aan in se dezelfde klasse auto.

  44. andre
    andre / 2-15-2019 / ·

    de prijzen die jij aanhaald zijn voor mij not done,wat voor wagen het ook betreft.
    een gewone werknemer kan dergerlijke bedragen nooit op een normale manier overhouden.
    ik ben best tevreden met wat ik heb,en heb totaal geen behoefte om dergelijke bedragen te spenderen.financieel haalbaar of niet.
    mijn bijdrage gaat over betaalbaar,en de onwil van vele konstrukteurs om er iets aan te doen.
    en wees gerust ik heb heus niet drie keer zoveel uitgegeven aan een ev,want dan zou ik het ook niet doen.ik ben geen zelfstandige,bedrijfsleider of wat dan ook die zijn wagen niet zelf hoeft te betalen.

  45. IvoB
    IvoB / 2-15-2019 / ·

    Dan heb je waarsschijnlijk een EV met huurbatterij en vergelijk je appelen met peren? De goedkoopste Zoë met koopbatterij kost 33.450€. Wat een vergelijkbaar ICE model binnen hetzelfde merk kost, daar moet ik toch niet dieper op ingaan? Noch welke goed uitgeruste ICE je voor dat bedrag kan aanschaffen.
    Laat ons de kerk dan in het midden houden en er van uitgaan dat onderaan de markt een vergelijkbare EV al snel het dubbel kost van een ICE.
    ps. ik ben evenmin zelfstandige noch bedrijfsleider.
    Je moet je ook niet verdedigen over je aankoop. Je bent vrij je eigen geld te spenderen naar eigen wens.
    Ook ik vind de “aangehaalde” prijzen not done. Maar het zijn wel de reële prijzen in de huidige markt. Ik wou daarom alleen maar meegeven waarom dat er meer bovenklasse EV’s gte krijgen zijn dan budget EV’s. En dat dit niet altijd uitsluitend aan onwil te wijten is. Auto’s verkopen is nu eenmaal geen werk van barmartigheid maar voldoet aan een marktvraag. En die speelt nog wel eens volgens de wetten van vraag en aanbod. En momenteel is er nu eenmaal meer vraag naar batterijen dan er aanbod is.

  46. Eddy
    Eddy / 2-16-2019 / ·

    Een beetje het verhaal van zonnepanelen : in het begin ongekend en duur maar ondertussen liggen die van mij er al meer dan elf jaar, en renderen ze waarschijnlijk nog jaren. Er moet iemand mee beginnen en later volgt de rest. Het is een fabel dat de auto-industrie ons wagens gaan aanbieden waarop ze bijna of geen winst gaan maken. Er is te veel Research en developpement mee gemoeid, de grondstoffen voor batterijen zijn (nog) duur enz… Batterijen kopen of huren : de discussie blijft eindeloos en onduidelijk . Een elektromotor zou meer dan 1 miljoen km kunnen doen dus een auto 20 jaar houden zou logisch kunnen lijken. Een EV kopen is voor velen nog de ver van mijn bed show en de prijzen maken het niet makkelijker. De toekomst zal raad brengen. Aan de ‘juiste’ prijs zijn er volgens mij nu al heel wat geïnteresseerd.

  47. andre
    andre / 2-16-2019 / ·

    @ ivo b
    voor je een prijs aanhaalt checq dan eens ff wat de huidige promoprijs is,dan zou je weten dat de goedkoopste zoe 24000 euro staat met koopbatterij.
    ter info de mijne 19000 met huurbatterij is of als je perse wilt 26000 met koopbatterij.
    appelen met peren?
    mijn punt is nu net dat er wel betaalbaar is ALS DE WIL ER MAAR IS en ik zal blijven hameren op die degoutante prijzen zolang ze er niets aan WILLEN doen,want dat is wel degelijk het probleem van die multinationals,de wil om er iets aan te doen.
    nogmaals tot de chinezen er zich mee moeien,dan kunnen ze weer eens in hun slachtofferrol kruipen,als ze beseffen dat ze de marktvraag weer eens onderschat hebben.net zoals met de zonnepanelen bv

Laat een reactie achter