Hyundai Kona EV: prijs & specs

Elektrische Hyundai Kona Electric EV

De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto komt in het najaar van 2018 op de markt en is leverbaar met een 39,2 kWh of een grotere 64 kWh batterij. 

Hyundai Kona Electric prijs

Een Hyundai Kona Electric kopen met 39,2 kWh batterij kan vanaf 37.999€. De 64 kWh uitvoering heeft een prijs van minstens 44.999€.

Specs & prestaties

Hyundai Kona Electric39 kWh64 kWh
Batterijcapaciteit [kWh]39,264
AandrijvingVoorwielIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
289449
SnellaadtechnologieCCSIdem
Max. laadvermogen [kW]100Idem
0-100 km/u [s]9,37,6
Topsnelheid [km/u]167Idem
Vermogen [pk]135204
Koppel [Nm]395Idem
CO2-uitstoot [g/km]0Idem
Luchtweerstand [Cd]NANA

Afmetingen

AfmetingenKona EV
Lengte [mm]4180
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1570
Hoogte met dakrails [mm]NA
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]373
Gewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie kreeg z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een 39,2 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP rijbereik van 289 km, de tweede doet het met 449 km. In de praktijk zal de range eerder tussen de 200 en de 350 km liggen.

De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39,2 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.

Net als de Hyundai IONIQ Electric, krijgt ook de Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.

Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.

Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.

De eerste leveringen zullen van start gaan in het najaar van 2018, maar de auto zal nog niet in grote volumes kunnen geleverd worden. Het is ook nog niet duidelijk of de wagen de optie voor een dakkoffer of trekhaak krijgt, aangezien het homologatieproces nog niet afgerond is.

144 reacties

  1. De Foer Christophe
    De Foer Christophe / 7-25-2018 / ·

    vanaf wanneer kan men bestellen?
    levering 2018?

  2. Van Laethem Rudy
    Van Laethem Rudy / 7-31-2018 / ·

    Vanaf wanneer kan ik een testrit maken met deze elektrische wagen? Kunnen jullie nu al een offerte maken?Geeft de Vlaamse regering nog subsidies op elektrische wagens?

  3. Walter Waes
    Walter Waes / 8-1-2018 / ·

    In Noorwegen heeft iemand een test gedaan en 515 km ver gereden met nog 10% reserve, aan een gemiddelde snelheid van 90 km. Dit is momenteel de efficiëntste elektrische wagen.

  4. Marc
    Marc / 8-3-2018 / ·

    Noorwegen inderdaad zie op youtube Bjorn Nylandt +500km.
    Tesla en ook de hybrides gaan zich zorgen moeten maken.
    Alleen ik maak mij nog zorgen om de aanschafprijs vanaf 35000 tot 46000
    Een flink pak duurder dan hun broertjes met verbrandingsmotor.
    En dat toch nog altijd met een ‘mechanisch’ eenvouderige constructie.
    Volgens mij zijn elektrische wagens BIG MONEY.
    Niettemin moet ik 1 van de jaren een nieuwe wagen kopen … huidige wordt volgende maand 12 jaar … en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km ga ik toch waarschijnlijk voor een volledig elektrische gaan.
    Amai mijne portefeuille … zelfs met alle financiële voordelen gaat dat voor mij een dure wagen per gereden km worden …

  5. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    “en omdat ik kleine afstanden doe en totaal jaarlijks maar een 7000km”
    Dat vind ik momenteel nogal contradictorisch aan de huidige ev’s. Vooral geschikt voor diegenen die geen lange afstanden rijden, dus relatief weinig km/jaar wat zou moeten inhouden dat de auto een lange levensduur heeft. Wat met de huidige batterijtechnologie helaas niet het geval is. Vandaag nog in een interview in de Tijd met de ceo van Umicore. De batterij van een ev heeft een levensduur van max 10-12 jaar.
    En wie zal er van een auto van 10-12 jaar oud nog het batterijpakket vervangen ? Het batterijpakket zal duurder zijn dan de waarde van de auto. En zo wordt een auto nog meer een wegwerpproduct dan nu al het geval is. Mijn huidige wagen is bvb 20 jaar oud en nog geen grote kosten aan gehad. Ecologisch betekent ook een product zo lang mogelijk gebruiken vooraleer het te vervangen. Met de huidige ev’s is dat totaal niet haalbaar.

  6. Marieke
    Marieke / 8-4-2018 / ·

    Er zijn al lang andere mogelijkheden bedacht voor batterijen die onvoldoende capaciteit hebben voor auto’s. Ze kunnen een tweede leven beginnen als back-upstroomvoorziening voor ziekenhuisapparatuur, of voor de opslag van duurzaam opgewekte stroom uit zonnepanelen of windmolens.

  7. Bart
    Bart / 8-4-2018 / ·

    Dat de batterijen later voor iets anders kunnen gebruikt worden veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.

  8. Kevin
    Kevin / 8-6-2018 / ·

    Wij zijn er nu van overtuigd dat een auto maar 10-12 jaar of 200 000 km meegaat, maar dat kan wel eens veranderen met een elektrische wagen aangezien de motor waarschijnlijk een veelvoud daarvan meekan.
    Ook de prijs van een nieuwe batterij zal dan veel minder kosten.

    Concreet: Stel je voor dat je over 12 jaar en 200 000km de keuze hebt om enkele 2000 (?) euro te investeren voor een nieuwe batterij waarmee je weer 12 jaar en 200 000 km mee verderkan. Ik denk dat velen het zouden doen.

    En bovenstaande is pessimistisch ingeschat. Wetenschappers hebben op basis van ge-extrapoleerde data vastgesteld dat een gemiddelde Tesla batterij na 800 000 km nog steeds 80% gaat hebben.

    Ik voorspel dat mensen in de toekomst niet veranderen omdat hun motor of batterij einde levensduur is, maar omdat het infotainmentsysteem verouderd is of er andere features de norm zijn geworden (zelfrijdend bvb,…). Blijven doorgaan met een oude EV zal budgetgewijs de beste keuze zijn.

  9. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ Bart “veranderd niets aan het feit dat uw ev een kortere levensduur zal hebben dan een auto met verbrandingsmotor.”
    Kom kom … eerlijk wezen … kortere levensduur … op wat? koetswerk = idem;
    MOTOR elektrische motor gaat een veelvoud mee dan een verbrandingsmotor (doe zelf al 30 jaar service van elektrische heftrucks)
    MOTOR eventueel reviseren = MAX 2 lagers??
    ECHTER de batterij blijft nog een “beetje” een vraagteken … maar gewone “lood-zuur” batterijen welke momenteel gebruikt worden in vele toepassingen gaan al 10 jaar en langer mee (bij gewoon gebruik, niet bij MISbruik !!!! heb 30j ervaring in zulke toestanden)
    Hoe komt het dat de laatste 15-20j de levensduur van een gewone “lood-zuur” batterij zo sterk gestegen is !!! LAADTECHNIEK !!!
    De laadtechniek is sterk geëvolueerd waardoor de levensduur van een gewone batterij al meer dan verdubbelt is …
    DUS als een constructeur zoals HYUNDAI de mogelijk geeft zoals bij de KONA om bv bij 80% lading te stoppen met laden moet je zoiets met beide handen grijpen … HELAAS DRIEWERF HELAAS … ik kom net terug van de dealer … AAN PARTICULIEREN WORDT DE ELEKTRISCHE KONA NIET VERKOCHT !!!!

    NEI GIJ ……………

    IK had ‘bij wijze van spreken uiteraard’ €46000 op zak … ik denk dat mijne volgende een E-klasse Mercedes coupé 2017 diesel zal worden … voor dezelfde prijs al occasie te verkrijgen …

    TESLA = hetzelfde verhaal

    EN DAN MAAR KLAGEN DAT DE ELEKTRISCHE VOERTUIGEN NIET VERKOCHT WORDEN AAN DE PARTICULIERE MARKT … GE KRIJGT ER GODVERDOMME GENNE …

  10. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    @ KEVIN gij zou wel eens groot gelijk kunnen krijgen … alhoewel er al zeer veel software matig kan aangepast/verandert worden.
    Maar als ge er gene kunt kopen als particulier dan … ja wat dan … ?

    Ik ben technieker van elektrische heftrucks. Deze zijn NU vooral uitgerust met ‘lood-zuur’ batterijen, waarvan afgelopen 15-20j de levensduur verdubbelt is naar 10j en langer door een sterk geëvolueerde laadtechniek.
    We zijn NU volop de Li-On Polymeer batterijen aan het promoten … levensduur … 2 machines … dus als uwen heftruck versleten is koopt ge gewoon ne nieuwe en zetten wij de batterij over.
    KOSTPRIJS batterij: x 2 à 2.5
    VOORDELEN :
    1)GEEN GASVORMING = dus ook GEEN APARTE !! VERPLICHTE !! LAADRUIMTE voorzien.
    2)Als de batterij na enkele uren half-leeg is gedurende een kwartiertje opladen en men kan weeral enkele uren verder … en aan dit schema … de klok rond = GEEN BATTERIJWISSEL meer = ook geen aanschaf van een 2de wisselbatterij = is ook GEEN ONGEVALLEN en TIJDSVERLIES hierdoor meer.

    1 HEEL GROOT NADEEL = stroom voorziening voor het laden !!!!!!!!

    (ik heb trouwens 25-30j geleden meegewerkt aan een project met NiCad batterijen welke ongeveer eenzelfde laad en ontlaadschema hebben en dat was toen enorm meegevallen. Alleen was er toen HETZELFDE probleem HOGE LAADSTROOM … t’is toch godgeklaagd dat er op 25-30j NIKS maar dan ook NIKS verandert is in ons O ZO DIERBAAR BELGIË)

  11. Marc
    Marc / 8-6-2018 / ·

    EERLIJK blijven: er is nog een NADEEL aan Li-On batterijen: bv bij een ongeval en de batterij schiet in brand … ECHT NIET TE BLUSSEN … mag je zelfs je wagen in het zwembad van de buren rijden, omdat door een of andere chemische reactie er zuurstof wordt aangemaakt waardoor dat onder water het vuur blijft branden.
    (hebben ze mij toch wijsgemaakt dus maak ik jullie dit dan ook maar wijs :-)want ik heb het nog niet in het echt meegemaakt)

  12. Phil
    Phil / 9-13-2018 / ·

    Net prijs gevraagd voor een Kona electric in lease. Niet te betalen. Als ik rekening hou met de winst aan energiekost, dan blijft dit in leasing nog steeds 20% duurder dan een niet electrische wagen van een hogere klasse.
    Hyundai geeft 0% (nul %) fleet korting op deze wagen.

  13. Peter
    Peter / 9-14-2018 / ·

    De mijne is net geleverd. Enkel vier geleverd voor Westvlaanderen. Volgende week na opendeur weekend rij ik er mee. Verslag volgt.

  14. Bart
    Bart / 10-7-2018 / ·

    Navraag bij de dealers in Antwerpen voor offerte gaf als resultaat dat ze dit niet kunnen want de wagen zit nog niet in het offerte systeem…

    Lijkt me wat voorbarig om deze wagen al reeds in de lijst van te koop in Belgie op deze site te zetten.

    1. EGEAR
      EGEAR / 10-8-2018 / ·

      Dag Bart, ik neem het op met de invoerder en doe indien nodig aanpassingen aan het EV overzicht

  15. gino
    gino / 11-9-2018 / ·

    net vernomen van dealer dat de prijs met 3500 euro is gestegen dan de prijslijst die we in augustus gekregen hebben.
    Zou in december besteld kunnen worden.

    1. EGEAR
      EGEAR / 11-12-2018 / ·

      Dag Gino. We hebben de Belgische invoerder gecontacteerd, en de prijs is vorige week inderdaad 3.000€ gestegen, door een prijsverhoging vanuit de fabriek. De basisprijs is nu 37.999€.

  16. andre
    andre / 11-10-2018 / ·

    wat de levensduur van batterijen betreft:
    simpel,HUREN
    voor de prijs van een batterij kan ik 8 jaar huren,
    defect is vervangen,en de wagen heeft,bij een eventuele verkoop, geen waardeverlies door een afgeleefde batterij.
    het bedrag van de batterij(of de prijs van een dacia bv)hoef je ook niet te investeren.

  17. Mattheu schroen
    Mattheu schroen / 12-3-2018 / ·

    Wat mag die trekken. als het rond de 1400 kg is wil ik met 2 wagens aanschaffen.

  18. Rhino
    Rhino / 12-11-2018 / ·

    Hallo jullie specialisten ondertussen :-), heb jullie communicatie van het afgelopen jaar vanop afstand wat mee gevolgd.Ik sta op het punt om over te gaan tot kopen. Kunnen jullie zeggen welke EV’s nu betaalbaar beschikbaar zijn voor een gewone werkende mens in België (met een doorsnee inkomen), en voor welke daarvan ook de zero-emissie-premie van de Vlaamse overheid wordt toegekend?
    Voor zover ik er zicht op heb welke met elkaar kunnen vergeleken worden is dat dan enkel de Nissan Leaf Tekna en de Hyundai (?). Is er al een betaalbare Tesla ondertussen ook? Grtz Rhino

  19. andre
    andre / 12-12-2018 / ·

    gewone werkende mens met een tesla?
    ik vrees dat je je plannen wat gaat moeten bijstellen

  20. Peter
    Peter / 12-12-2018 / ·

    Ondertussen al 4.500 met mijn KONA EV gereden.
    Was eerste die garage Moyaert uit Kuurne geleverd heeft eind september. Wagen kan makkelijk 450 km rijden zonder opladen bij normaal gebruik. Om te racen best wat anders kopen.
    Gemiddeld verbruik 14 KWh voor 100 km, dus ongeveer 3 Euro.
    Laadpalen op het werk zijn gratis voor personeel. Dus nul euro voor 100km.
    Mocht ik foto kunnen opladen, dan bezorg ik foto’s van boordcomputer over gemiddeld verbruik.
    Al meerdere keren ritten gedaan van Kortrijk naar Charleroi en van Kortrijk naar Venlo. Wagen rijdt fantastisch, maar het is geen stoefbak zoals Jaguar, Audi E-tron en Tesla. Puur economisch gezien, beste en meest economische wagen voor 25.000 Km/jaar.

  21. Mario
    Mario / 12-21-2018 / ·

    Ik denk dat de hierboven vermelde opmerking dat infotainment enz systemen verouderd zullen raken idd het probleem gaat worden , behalve voor Tesla op dit moment .
    Het mag dan momenteel nog te duur zijn voor velen !Maar als je bedenkt dat de huidige kleppers als Jaguar en Audi het nalaten om hun software up te daten , dan maken ze hier volgens mij de grootste fout die je maar kan maken in onze huidige leefwereld .
    Mijn dure smart Tv van 4j oud kan al zaken en app’s ( bvb netflix ) niet meer aan aan het huidige tempo van vernieuwing . Zonde van de +80000€ dure ” Tesla killers ” ( what a joke ) die binnen 5 j hopeloos verouderd zullen zijn .
    Voor de sommigen met oogkleppen op dit forum .
    Het kan niet snel genoeg gebeuren de omschakeling naar elektrische wagens , dan kan ik s’ochtend naar de bakker wandelen zonder vergast te worden en wordt de omgeving ( woon in een dorpskern ) stiller en aangenamer . Binnen 10 jaar zijn wat wij nu nog zien als ” mogelijke problemen ” van de elektrische wagen immers opgelost !

  22. pekkie
    pekkie / 12-23-2018 / ·

    @rhino , er komt een kia niro en soul in 2019 ook de leaf met grotere batterij . psa brengt corsa en 208 in 2019 ; eind 2019 vw met de neo , moet onder de 30000 zitten beweren ze , wel basis

  23. Brecht
    Brecht / 1-28-2019 / ·

    De basisprijs is gestegen niet doordat de prijs af fabriek verhoogd is, maar omdat ze anders geen fleet korting van 7% konden geven. Het grappige is dat je deze auto in Nederland met meer opties kunt kopen en met 7 jaar garantie voor een lagere prijs dan in België. Zelf in België erna inschrijven is ook makkelijk. Maw, de Belgische invoerder neemt meer winst. 😂

  24. Eddy
    Eddy / 1-28-2019 / ·

    Al eens gekeken wat men vraagt voor het basismodel 64kw van de Kona in Amerika ( voor de premie van de overheid) ?? 10 000$ goedkoper dan hier. ( medegedeeld door Hyundai zelf). Worden wij hier opgelicht ? Inclusief premie komt die op minder dan 30 000$

    1. Didier
      Didier / 1-28-2019 / ·

      Het feit dat er in de VS geen BTW bestaat, speelt in die prijs een belangrijke rol.

  25. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    Als aanvulling op de beschrijvende tekst in bovenstaand artikel (met betrekking tot de Kona EV) kan ik meegeven dat Hyundai mij vorige week via de dealer bevestigd heeft dat de Kona EV 64 kWh geleverd kan worden met dezelfde dakrails als de gewone Kona en met een trekhaak gehomologeerd als fietsendrager.

  26. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    @André: als je ziet welke waarborgen Hyundia geeft op zijn accupack denk ik niet dat je je veel zorgen moet maken over “afgeleefd batterij-pack”. De waarborg op het voertuig zelf is trouwens ook al veel hoger dan wat gangbaar is bij Europese merken. Als je je EV wenst te verkopen met een batterij-pack in huur (waar dit al mogelijk is) moet je bij de herverkoopwaarde er ook rekening mee houden dat je een EV verkoopt ZONDER batterij.

  27. IvoB
    IvoB / 2-8-2019 / ·

    @Rhino: is maar wat je zelf betaalbaar vind. 58.000 € vind ik zelf niet betaalbaar voor wat een Tesla biedt aan veronderstelde meerwaarde. Tot op heden kunnen ze dus nog altijd hun belofte niet waarmaken om een “betaalbare” Tesla aan te bieden op de Belgische markt. Maar ondertussen worden ze wel vlot voorbijgestoken door valabele alternatieven.

  28. Peter
    Peter / 2-9-2019 / ·

    Ik rij sinds eind september met Kona EV.
    8 jaar waarborg op batterij met behoud van 80%.
    Mijn gemiddeld stroomverbruik na 6.500 km is 13,8 kWh per 100 km. Dit vooral op secundaire wegen en snelweg.
    Wagen rijdt fantastisch. Moet niet onderdoen voor mijn vorige wagen qua comfort en rijplezier. Vorige wagen was Range Rover Evoque met dieselmotor.

  29. IvoB
    IvoB / 2-9-2019 / ·

    Ons moet je niet overtuigen. Vandaag een hele dag mee test gereden. Zo hebben we kunnen ondervinden dat de ene EV niet de andere is. Twee weken geleden met de Renault Zoë gaan testrijden. Dat vonden we echt (persoonlijke mening) een brolwagen en zeer luidruchtig. De Kona EV was onder de 45 km/uur zo stil dat we aan de dealer moesten vragen of het verplichte voetgangersgeluid wel aanwezig was. Dat bleek zo te zijn. Maar in het interieur niets van te horen. In de Zoë was dit echt storend en hinderlijk.
    Alhoewel de Kona nog met twee pedalen is uitgerust kan hij in de praktijk in 99% van de gevallen als een “onepedal” gereden worden. Zeker met de rem regeneratie in hoogste (3) stand. De stand die we, na wat experimenteren, ook als de aangenaamste hebben ervaren in stadsverkeer en N-wegen. Enig minpuntje vonden we dat op, voor een wagen van zo’n prijsklasse, de Urban parkeersensors vooraan ontbraken en zelfs niet als gewone optie te verkrijgen waren. Ook een beetje eigenaardig was dat noch op de Urban noch Sky een elektrische kofferklep voorhanden was (niet dat we dat zullen missen of vragende partij zijn).
    Het rijden zelf was, vooral in stads- en fileverkeer, een verademing tov onze Zafira en Insignia 4×4.

  30. Rhino
    Rhino / 2-13-2019 / ·

    De kogel is voor ons door de kerk, wij rijden ± 5000km per jaar. Dus twéé maal testrit gedaan met Kona 64Kw, en ook vergeleken met een testrit met de e-Golf. Overtuigd, bestelling particuliere Kona 64Kw geplaatst tijdens salon ’19, levering half/eind juni ’19. Voor dit model Vlaamse premie van 2500€, wij rijden actueel met onze wagen ±60€/maand op aan brandstof (720€/jaar), omgerekend naar 10 jaar rijden met Kona is dat 7200€ aan brandstofkost uitsparen (opladen gaan we thuis doen, voldoende overschot van opbrengst van zonnepanelen),géén inschrijvingstaks betalen, géén wegentaks betalen (is bij huidige wagen jaarlijks 244€, levert op 10 jaar een besparing op van 2440€. Subtotaal op ‘besparing’ is dan 2500€+7200€+2440€=12140€. Laadkaart van 20000km inbegrepen als zijnde salonvoordeel, welk voor ons kan betekenen 4 jaar (5000km/jaar) gratis laden aan publieke laadpalen, in euro’s omgerekend in vergelijking met verbruik huidige wagen is 2880€ (720€/jaar x4). Dit op durven tellen met het subtotaal van 12140€ geeft nieuw subtotaal van 15020€, daar nog gratis laadkabel bij t.w.v. 250€ geeft totaal van 12390€ om af te trekken van de aankoopprijs van 45000€ = 32610€. Dit is het bedrag dat we betalen voor een sportieve SUV van 204Pk, met airco, met verwarmde/geventileerde zetels, m.i. als muziekliefhebber een vette Krell muziekinstallatie. Mijn plan is echter om er opnieuw 20 jaar mee te rijden, en ik gok erop dat dat gaat lukken zoals met mijn huidige wagen, wat betekent dat er van deze prijs nog eens voor 10 jaar brandstofkost en wegentaks mag afgetrokken worden (respectievelijk 7200€ en 2440€=9640€). Dit bedrag aftrekken van 32610€ geeft 22970€. Voor onze huidige wagen (van 20 jaar oud) krijgen we 7000€ (voorschot is reeds betaald). 22970€ – 7000€ = 15970€. Maar, we zijn niet TE naÏef :-), wellicht is het een utopie om te geloven dat er de komende 20 jaar geen wegentaks zal moeten gaan betaald worden op elektrische wagens, maar dit risico zal wellicht/hopelijk gecompenseerd kunnen worden door de steeds hoger wordende brandstofprijzen, en we dit dus verwaarlozen. Onze keuze, onze rekening die we maakten, wat de wagen nog van restwaarde heeft na 20 jaar is momenteel onmogelijk om te voorspellen (die ervaring/kennis/kwow how is er nog niet, maar we vullen ons goed met onze keuze. Wens ons veel geluk met onze keuze aub :-).

  31. Stefan
    Stefan / 2-14-2019 / ·

    @Rhino: eerlijk gezegd heb je toch geen EV nodig met 64 kw als je gemiddeld 15 km per dag doet hé? Had je niet beter een 2e hands Leaf bvb gekocht ? Voor welke auto krijg je nog 7000€ terug na 20jaar? Je berekening doortrekken naar 20jaar, zou ik toch niet direct doen aangezien de toekomst onvoorspelbaar is met onze regering qua taksen, terugdraaiende teller,….je batterij wss geen 20j zal meegaan….

  32. andre
    andre / 2-14-2019 / ·

    @ ivo b
    waarom zou je je wagen niet kunnen verkopen met een huurbatterij?het huurcontract kan ook overgenomen worden door de koper met behoud van de garantie.
    wat de brolwagen betreft,blijkbaar ben jij een heel andere klasse gewoon en ben je appelen met peren aan het vergelijken,niet iedereen heeft 10000 e extra over voor de aankoop.prijs kwaliteit is de zoe niet te kloppen.
    desalniettemin proficiat met u aankoop en veel plezier met ev rijden

  33. Eddy
    Eddy / 2-14-2019 / ·

    En uw batterijpack ? Gaat dat 20 jaar meegaan ? Zal wellicht wel te vervangen zijn aan een goedkoper pack met betere tech. Hoop ik toch…

  34. pekkie
    pekkie / 2-14-2019 / ·

    als je 5000km/jaar doet had je beter een leaf gekocht of gewacht op de kona 40kw , nu betaal je veel voor iets wat je nooit gaat gebruiken , nl 400km/dag

  35. andre
    andre / 2-14-2019 / ·

    die bedenking maakte ik me ook al pekkie.
    gemoedsrust zeker?
    als je daar het extra bedrag voor over hebt,waarom niet

  36. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Eddy: ik heb nog nooit 20 jaar met eenzelfde auto gereden. En ik denk dat de meerderheid dat ook niet doet. Laat staan met een voertuig (EV) dat nog in volle ontwikkeling is en waarvan bij ieder nieuw model de specs nog aanzienlijk verbeteren en de prijs in dalende lijn is. Batterij aankopen is ook geen punt gezien de garanties (tot 8 jaar) die gelden op een aankoopbatterij.

  37. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @André: voor ieder uitgangspunt zijn uiteraard voor- en nadelen te vinden. Als je een auto met huurbatterij verkoopt gaat een eventuele koper dat uiteraard ook bijrekenen in zijn aankoopprijs gezien hij er geen eigenaar van wordt maar gebonden is aan maandelijkse huur. Smaken verschillen inderdaad. De Zoë was ons ding niet, en al zeker niet voor zijn kostprijs. Eén van de voordelen (voor ons) van een EV zou zijn betrekkelijke geluidloosheid zijn bij lage snelheden. De Zoë 2019 maakte voor ons een hinderlijk storend geluid bij lage snelheden. Bedankt voor je gelukswensen maar deze zijn nog voorbarig. Ik spreek duidelijk over testritten en testperiodes. Niet over een aankoop.

  38. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Rhino: benieuwd hoe je een jaar rond een EV gaat geladen krijgen met een PV-installatie. En al heel zeker een 64 kWh batterijpack. Dan moet je al een enorme PV installatie hebben + door de dag thuis zijn + nog nooit gehoord hebben van de plannen met de digitale meter?

  39. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @ Rhino: je bent je blijkbaar rijk aan het rekenen. 🙂
    Maar blijkbaar ben je je daar al een beetje van bewust in het laatste deel van je betoog.
    Over enkele jaren betaalt niemand nog wegenbelasting. Dat heet dan gewoon km-heffing. En daar zal een EV dus ook niet aan ontsnappen.
    Als je de kleine lettertjes gelezen had van die “gratis” laadkaart besef je toch ook dat die “20.000 Km” een relatief (en geen vaststaand) gegeven is?
    Wat betreft je uitgespaarde brandstofkosten ga je (zie mijn vorige post) wel heel kort door de bocht.
    Dat gaat alleen op in het geval van een terugdraaiende teller. En dat zal heel zeker geen 20 jaar meer duren. Zal zelf al blij zijn als die het nog 2 jaar uithoudt. Dan is het feest over.
    Wat de restwaarde betreft van een EV van de huidige generatie over 20 jaar kan ik je bijna met zekerheid zeggen: NUL (0).

  40. IvoB
    IvoB / 2-14-2019 / ·

    @Eddy: edit => blijkbaar is Rhino de uitzondering op de regel. Iedereen zijn keuze en smaak maar moest ik in zijn geval zijn had ik eerder gekozen voor een e-cargofiets. :-). In het geval de keuze voor een EV is de achterliggende besluitvorming voor beslissing om te kiezen voor een 64 kWh batterijpack (dat nog steeds het duurste onderdeel van een EV is) in de gestelde gebruiksomstandigheden ook voor mij een volkomen raadsel. Benieuwd hoe hij daar naar toe geredeneerd heeft.
    @Rhino: veel geluk gewenst met je keuze. Gelukwensen zijn nl. het enige dat gratis is aan een EV onder de gegeven omstandigheden. Maar eigenlijk doet dat er niet toe. Als jij en je familie er tevreden mee zijn is dat het enige dat telt.

  41. andre
    andre / 2-15-2019 / ·

    wat het geluid op de zoe betreft,je kan verschillende tonen instellen,het 1 al hinderlijker dan het ander,of…..gewoon uit.
    wat de prijs betreft,heb je je niet goed geinformeerd vrees ik,als je alle voordelen meetelt komt hij op een vanaf prijs van 17000euro zonder of 24000 incl batterij,inclusief thuislaadpaal,welke ev heb je daar dan wel voor?
    de 3 ling citroen peugeot mitsubishi?
    dat het uw ding niet is kan ik begrijpen,ieder zijn meug maar prijs kwaliteit ga je nergens beter vinden.
    de zoe is het bewijs dat die degoutante prijzen van veel ev modellen heus niet hoeven,maar ze zorgen er wel voor dat de meeste mensen een ‘onbetaalbaar’ idee hebben over ev rijden.

  42. sander
    sander / 2-15-2019 / ·

    andre heeft daar zeker een punt.
    de huidige prijzen van ev wagens worden mijn inziens kunstmatig hoog gehouden om extra winsten te genereren.
    hoog tijd dat de grote europese merken met iets fatsoenlijk,betaalbaar op de markt komen,zoniet kunnen ze binnen enkele jaren weer klagen dat de chinezen met hun omzet gaan lopen.tesla jaguar audi prijzen hebben we ondertussen genoeg gezien.

  43. IvoB
    IvoB / 2-15-2019 / ·

    @André: wat betreft die tonen, daarom dat ik juist de Zoë 2019 vermeld heb. Volgens een EU-richtlijn zijn die tonen nu verplicht. En niet meer uitschakelbaar. Bij de vorige modellen was dit idd nog facultatief en uitschakelbaar.
    Dacht dat het in mijn vorige posts al duidelijk was. EV prijs is voor mij geen punt van beslissing. Ook al duidelijk gemaakt dat het voor een particuliere aankoop zeker nog een zeer moeilijke afweging is. Als een voertuig maar dient om rond de kerktoren te rijden is een Zoë (als je dan toch niet zonder een blik op vier wielen kan) gezien zijn prijs zeker het overwegen waard. Persoonlijk (met de nadruk op persoonlijk) liggen mijn prioriteiten iets anders. Als het maar om rond de kerktoren te rijden is verkies ik liever een fiets, of om zaken te vervoeren in een straal van 20 km rond mijn woning een e-cargo. Daar heb ik echt dat blik niet voor nodig. Voor jaar in/ jaar uit WW verkeer en verdere afstanden voldoet een Zoë voor ons niet. Voor dat budget heb je al een zeer comfortabele en ruime ICE.
    Als je echter het milieuaspect dan in overweging wenst te nemen, de beschikbare actieradius, het (persoonlijk) te verantwoorden budget en de capaciteit van de batterijen (ivm. V2H) blijft er voor ons, in de periode tot half 2019, maar één praktische keuze meer over: en dat is een Kona EV 64.
    Het zal dus dat worden of terug (met spijt in het hart) terug een (benzine) ICE. Diesel is sowieso een afgelopen verhaal.
    Het produceren van een EV is, mijn inziens, niet de bottleneck. Maar eerder de beschikbare levertijden van batterijpacks. Gezien de overbevraging zullen de prijzen van batterijpacks ook nog wel een tijdje aan de stevige kant blijven (economische wet van vraag en aanbod). Onrechtstreeks gevolg is dat je dan in verhouding ook meer luxe EV’s ziet dan middenklasse EV’s. Laat staan budgetklasse. De prijs van een kWh batterijen is voorlopig wat ie is. En in een luxeauto weegt dat in verhouding minder door dan in een andere klasse. Als je moet kiezen tussen een ICE van 80.000 € of een EV van 90.000 € weegt dat laatste niet zoveel door. Als je al moet kiezen tussen 20.000 (ICE) en +40.000 voor de vergelijkbare middenklasser is de keuze al niet meer zo vrijblijvend. Over de budgetklasse zullen we dan nog maar zwijgen. Je principes moeten dan al heel sterk zijn om minstens drie keer zo veel te willen uitgeven aan in se dezelfde klasse auto.

  44. andre
    andre / 2-15-2019 / ·

    de prijzen die jij aanhaald zijn voor mij not done,wat voor wagen het ook betreft.
    een gewone werknemer kan dergerlijke bedragen nooit op een normale manier overhouden.
    ik ben best tevreden met wat ik heb,en heb totaal geen behoefte om dergelijke bedragen te spenderen.financieel haalbaar of niet.
    mijn bijdrage gaat over betaalbaar,en de onwil van vele konstrukteurs om er iets aan te doen.
    en wees gerust ik heb heus niet drie keer zoveel uitgegeven aan een ev,want dan zou ik het ook niet doen.ik ben geen zelfstandige,bedrijfsleider of wat dan ook die zijn wagen niet zelf hoeft te betalen.

  45. IvoB
    IvoB / 2-15-2019 / ·

    Dan heb je waarsschijnlijk een EV met huurbatterij en vergelijk je appelen met peren? De goedkoopste Zoë met koopbatterij kost 33.450€. Wat een vergelijkbaar ICE model binnen hetzelfde merk kost, daar moet ik toch niet dieper op ingaan? Noch welke goed uitgeruste ICE je voor dat bedrag kan aanschaffen.
    Laat ons de kerk dan in het midden houden en er van uitgaan dat onderaan de markt een vergelijkbare EV al snel het dubbel kost van een ICE.
    ps. ik ben evenmin zelfstandige noch bedrijfsleider.
    Je moet je ook niet verdedigen over je aankoop. Je bent vrij je eigen geld te spenderen naar eigen wens.
    Ook ik vind de “aangehaalde” prijzen not done. Maar het zijn wel de reële prijzen in de huidige markt. Ik wou daarom alleen maar meegeven waarom dat er meer bovenklasse EV’s gte krijgen zijn dan budget EV’s. En dat dit niet altijd uitsluitend aan onwil te wijten is. Auto’s verkopen is nu eenmaal geen werk van barmartigheid maar voldoet aan een marktvraag. En die speelt nog wel eens volgens de wetten van vraag en aanbod. En momenteel is er nu eenmaal meer vraag naar batterijen dan er aanbod is.

  46. Eddy
    Eddy / 2-16-2019 / ·

    Een beetje het verhaal van zonnepanelen : in het begin ongekend en duur maar ondertussen liggen die van mij er al meer dan elf jaar, en renderen ze waarschijnlijk nog jaren. Er moet iemand mee beginnen en later volgt de rest. Het is een fabel dat de auto-industrie ons wagens gaan aanbieden waarop ze bijna of geen winst gaan maken. Er is te veel Research en developpement mee gemoeid, de grondstoffen voor batterijen zijn (nog) duur enz… Batterijen kopen of huren : de discussie blijft eindeloos en onduidelijk . Een elektromotor zou meer dan 1 miljoen km kunnen doen dus een auto 20 jaar houden zou logisch kunnen lijken. Een EV kopen is voor velen nog de ver van mijn bed show en de prijzen maken het niet makkelijker. De toekomst zal raad brengen. Aan de ‘juiste’ prijs zijn er volgens mij nu al heel wat geïnteresseerd.

  47. andre
    andre / 2-16-2019 / ·

    @ ivo b
    voor je een prijs aanhaalt checq dan eens ff wat de huidige promoprijs is,dan zou je weten dat de goedkoopste zoe 24000 euro staat met koopbatterij.
    ter info de mijne 19000 met huurbatterij is of als je perse wilt 26000 met koopbatterij.
    appelen met peren?
    mijn punt is nu net dat er wel betaalbaar is ALS DE WIL ER MAAR IS en ik zal blijven hameren op die degoutante prijzen zolang ze er niets aan WILLEN doen,want dat is wel degelijk het probleem van die multinationals,de wil om er iets aan te doen.
    nogmaals tot de chinezen er zich mee moeien,dan kunnen ze weer eens in hun slachtofferrol kruipen,als ze beseffen dat ze de marktvraag weer eens onderschat hebben.net zoals met de zonnepanelen bv

  48. Eddy
    Eddy / 2-17-2019 / ·

    Zoals toen met mijn zonnepanelen is er nu ook de wil om een EV te kopen. Verleden week bij een hoofddealer van Kia geweest en … de Niro was niet aanwezig (kon er geen hebben). De wachttijd is min. 9 maand. Salonkorting 0%. (Enkel voor fleet) De verkoper was de eerste die kon meepraten over EV. Bij batterijproblemen binnen de garantie wordt niet de batterij vervangen maar wel de slechte ‘componenten’ tot de batterij weer een rendement heeft van ong. 90%. En de nieuwe Nissan met +60 kw heeft toevallig dezelfde prijs als Niro en Kona… deze laatste is blijkbaar alleen beschikbaar in de duurdere middenversie. De centen en de wil zijn er maar toch nog even de kat uit de boom kijken ?

  49. Rhino
    Rhino / 2-22-2019 / ·

    @ Allen, ter info, onze keuze voor de Kona 64 kW is wel degelijk een bewuste zet hoor. Wij hebben hier zelfs rekening mee gehouden bij de plaatsing van onze zonnepanelen (ondertussen 2 jaar geleden). En zoals Eddy ook al zei (thx Eddy), een elektromotor zou inderdaad om en bij de 1 miljoen kilometer moeten kunnen doen (o.i. qua dat aspect dus 20 jaar rijplezier moet lukken :-)) . De elektromotor is natuurlijk een andere kwestie en is niet de batterij, maar als Hyundai acht jaar garantie geeft op de batterij, wil dat toch al iets zeggen. Wat betreft het laden, veel werkgevers laten hun personeel al gratis laden aan het palen op het werk. We kunnen ons dan misschien de vraag stellen hoe lang ze dat zullen blijven (kunnen) doen, maar zolang er maar enkele EV-rijders zijn, zal dit wel zo blijven. Ik ben gelukkig een werknemer van zo een werkgever. Dus ofwel gratis laden thuis met de zonnepanelen, en/of gratis verder laden op het werk. Gratis laadkaartje van 20.000 km is gewoon ‘back-up’, maar wel degelijk ook gratis laden op het moment dat we het nodig hebben. Dus voorlopig weinig zorgen maken ,in ons geval, voor als de slimme meter er gaat komen.Inzake een eventuele restwaarde als die er nog moest zijn na 10, 15 of 20 jaar, er gaat sowieso meer 2dehands vertrouwen zijn om een 64kW over te kopen dan bij de lichtere versie (vergelijkbaar met een Honda Civic 1400cc van 20 jaar oud waar je niets meer voor krijgt, terwijl een zelfde model civic van een zelfde leeftijd, maar dan met 16Vti VTEC motor, 7000€ kan opbrengen. Zoals Eddy verder ook aanhaalt, er moet iemand beginnen, en later volgt de rest. Volledig akkoord, en ondertussen zijn we een voorbeeld voor onze kinderen. Het gevoel zit goed en dat is ook belangrijk. Wij zouden ons niet goed meer voelen om nu nog een nieuwe wagen te gaan kopen met verbrandingsmotor, ons wel goed bewust zijnde van het feit dat niet iedereen die keuze heeft. Grtz

  50. IvoB
    IvoB / 2-22-2019 / ·

    @André: promoprijzen zijn mij bekend. Maar het zijn dan ook promo’s en dus een tijdelijk gegeven. Als je zo wenst te vergelijken moet je vergelijken met de promo van een ICE. En de wil alleen om een EV te kopen is niet genoeg. Je moet er eerst de nodige centen voor hebben (en dus toch een paar tientjes meer dan voor ee ICE) en, zoals hiervoor al aangehaald, er eentje kunnen vastkrijgen.

  51. IvoB
    IvoB / 2-22-2019 / ·

    @Rhino: onze werkgever is op dat vlak nogal vooruitdenkend.
    1. Het kost hem minder om zijn personeel kWh te laten tanken dan benzine of diesel.
    2. Het is goed voor het bedrijfsimago en je kan er mee “uitpakken”.
    3. Iedere werknemer die vrijwillig voor een EV kiest is verplicht thuis een wallbox te installeren.
    4. De parkeerplaatsen op het bedrijf voorzagen in 2018 nog in vier laadpalen (dus 8 laadpunten). In maart van dit jaar zijn het er dat al 20 en in september 50.
    Met een laadpunt thuis en op het werk en EV’s met een laadcapaciteit tot 64 kWh zijn er op dat vlak dus al geen praktische problemen meer.

  52. IvoB
    IvoB / 2-22-2019 / ·

    @Eddy: wat bedoel je eigenlijk met “alleen beschikbaar in de duurdere middenversie?”. Ieder batterijtype van de Kona is maar beschikbaar in twee types. Er is dus nooit een “middenmodel”. Ik neem aan dat je dan bedoelt dat momenteel alleen het goedkoopste model (Urban) van de 64 kWh versie beschikbaar is?

  53. Eddy
    Eddy / 2-23-2019 / ·

    De Kona heeft drie versies. Twist, Urban en Sky. De 39kw bestaat (voorlopig?) alleen in twist en urban. De 64kw begint bij urban en kan je upgraden naar Sky. Gisteren bij Hyundai langs geweest maar ook daar koffiedik kijken wat betreft het toekomstbeeld van de batterij die misschien na ong. 10 jaar zal moeten vervangen worden. ‘Vervangen’ kan blijkbaar niet zo simpel als het woord laat vermoeden. En wie gaat bijv. een wagen van pakweg 7 jaar overnemen in occasie, zolang er geen duidelijkheid is. Ik ben geen zelfstandige die zijn wagen 4 a 5 jaar fiscaal inbrengt en hem dan van de hand doet.

  54. andre
    andre / 2-23-2019 / ·

    @ ivo b
    promo of niet,wat ik betaal is voor mij belangrijk,en die prijzen worden wel vaker gehanteert,de eerste keer 2 jaar geleden toen ik de mijne besteld heb.
    dat is nu net mijn punt,kijk een beetje verder dan de degoutante prijzen die gevraagd worden

  55. IvoB
    IvoB / 2-23-2019 / ·

    @Eddy: ik ging er vanuit dat het hier uitsluitend over EV’s ging. De Twist is een model voorbehouden voor de Kona ICE serie. De EV 39 kWh versie is idd slechts leverbaar vanaf eind 2019. Het is de 64 kwh versie die nu gelanceerd wordt.
    Voor de rest ben ik het met je eens. Bij een particuliere aankoop, zoals ik eerder al aanhaalde, is het nog een heel andere rekening die je gepresenteerd krijgt. Zou ik ook nog (even) de kat uit de boom kijken. Gezien, in ons geval, de auto omnium verzekerd is en gedurende de gebruiksperiode (4 tot max. 5 jaar met een max. van 80.000 Km) vrij van onderhoudskosten is (met vervangwagen) is dat geen punt. Uiteraard een “luxepositie” als je moet kiezen. Het enige dat je moet “inleveren” tov een ICE is ongelimiteerde gebruiksactieradius en 50.000 Km over 4 jaar.

  56. Peter
    Peter / 2-24-2019 / ·

    Ondertussen al 8000 km met mijn Kona Sky Sensation.
    Is van eind september ( eerste levering via Garage Moyaert in Kuurne)
    Gemiddeld verbruik tijdens afgelopen wintermaanden, 14,7 kWh per 100 Km.
    Auto rijdt fantastisch. Enige jammere is dat er momenteel nog geen App is om wagen op te volgen en laden en standverwarming te programmeren.

  57. Eddy
    Eddy / 2-25-2019 / ·

    @ivob : ik wil geen welles nietes spelletje starten, maar in de folder van de Kona electric staat de 39kw met 2 versies : de twist en de urban met beide verschillende prijzen erbij. Ik kreeg ook dezelfde uitleg van de dealer …
    Aan de webmaster : is het niet mogelijk om aan de verschillende constructeurs na te vragen wat er kan of zou kunnen gebeuren met batterijen die ‘einde dienst’ zijn. En welke kostprijs dit bij benadering zou kunnen voorstellen. Ik ga er van uit dat heel wat mensen hun wagen tussen de 8 en pakweg 15 jaar willen houden. We noemen niet allemaal Rockefeller of Gates.

  58. IvoB
    IvoB / 2-25-2019 / ·

    Meet je het verbruik volgens de boordcomputer van het voertuig of effectief de afgenomen elektriciteit aan de laadpaal (dus incl. laadverliezen)?

  59. IvoB
    IvoB / 2-25-2019 / ·

    @Eddy:
    “ik wil geen welles nietes spelletje starten, maar in de folder van de Kona electric staat de 39kw met 2 versies : de twist en de urban met beide verschillende prijzen erbij. Ik kreeg ook dezelfde uitleg van de dealer …”
    Was ook niet mijn bedoeling. Was mijn fout.
    Er zijn van iedere “batterij”versie 2 uitrustingsniveau’s:
    39 kWh: Twist en Urban.
    64 kWh: Urban en Sky.
    Toevallig net bericht gekregen dat de Kona EV 64 kWh Sky in april van dit jaar geleverd zal worden. De Nissan Leaf pas eind dit jaar en Kia e-Niro januari 2020 (telkens de full option 64 kWh versie). Moesten we voor de Niro (moeten er nog test mee rijden maar in se dezelfde auto met een iets ruimer ketswerk) of de Leaf kiezen (vermoedelijk niet) mogen we vanaf april eerst met de Kona rijden tot de Leaf of Niro effectief beschikbaar zijn. Nog even het uitrustingsniveau van de drie modellen vergelijken en een testrit boeken met de Leaf en Niro om te beslissen. Maar ze zouden al zeer verrassend uit de hoek moeten komen om de Kona EV Sky te verslaan.

  60. Rhino
    Rhino / 2-26-2019 / ·

    Allen, het leuke m.i. gaat zijn als we binnen pakweg 8 à 10 jaar verder kunnen gaan met dit berichtverkeer, en op dat moment kunnen terugkijken wat we tien jaar geleden (vandaag) probeerden te weten te komen :-)…

  61. IvoB
    IvoB / 2-26-2019 / ·

    “Probleem” is dat ik wel een beslissing moet nemen binnen dit en twee maanden en weinig gebruikersinfo vind om met op te baseren. 🙂 Over 10 jaar zal dat idd geen probleem meer zijn. Maar de kans is dan heel groot dat ik eerder moet kiezen welke elektrische rolstoel het zal worden ipv een EV. 🙁

  62. Eddy
    Eddy / 2-27-2019 / ·

    Leasing of huurbatterij zouden voorlopig een oplossing kunnen bieden, maar niet alle constructeurs bieden dit aan. Ik twijfel ook over een plug-in hybride … voorlopig. Maar op mijn leeftijd zou de wagen daarna ook wel eens een rolstoel kunnen zijn :). Join the club Ivo. Feit is dat de auto-industrie ook bij EV’s niet aan liefdadigheid gaat doen en hun eerste intentie is niet het zuiveren van lucht en water, dan wel het vullen van hun portefeuille. Ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat ze stiekem meelezen …

  63. Peter
    Peter / 2-27-2019 / ·

    Ivo, waar woon je? Anders kom eens naar mijn Kona kijken. Volledige historiek staat in boordcomputer.

  64. IvoB
    IvoB / 2-27-2019 / ·

    Peter, ik geloof je, wat betreft je cijfers, op je woord hoor. De Kona heb ik al overvloedig testgereden. Dealers van KIA en Hyundai liggen op fietsafstand dus dat is geen probleem.
    Ben juist terug van een “zichtvergelijk” tussen de Kona EV Sky en de e-Niro More. Niet moeilijk want de dealers van KIA en Hyundai liggen hier maar een 100 meter van elkaar.
    Kort gezegd is de Kona “gebalder” en iets sportiever (als je daar bij een mini SUV al van kan spreken) dan de Niro. Het koetswerk van de Niro is iets kloeker en voelt meer “Duits” aan. Zeker het gewicht van de portieren. De inrichting van de Kona is iets speelser maar, naar mijn gevoel, overheerst er nogal veel plastiek (zonder echt goedkoop aan te doen). De Kona is van binnen klassieker en de materialen zien en voelen degelijker aan.
    Als je echt op details gaat letten heeft de Kona (als enige) een HUD en de Niro een bestuurderszetel met geheugenfunctie. Dan geven we aan dat laatste detail toch de voorkeur (zonder van doorslaggevend belang te zijn). De Niro gaf het “gevoel” ook veel ruimer te zitten dan de Kona (zonder dat deze iets te kort kwam). Kortom, de Niro geeft meer een SUV gevoel en bij de Niro overheerst een speelser sportiever gevoel.
    De kofferinhoud was wel ontegensprekelijk in het voordeel van de e-Niro. Beide kofferopeningen zijn 70cm hoog maar de Niro is 5 cm breder (105 tov 100 voor de Kona maar vooral veel langer (bij neergeklapte achterbank): 145 cm voor de Kona en 152/170 cm voor de e-Niro. De e-Niro heb ik zelf opgemeten en de maten van de Kona zijn genomen door de verkoper. Die 145 dus toch nog eens zelf nameten want het verschil lijkt me nogal groot.
    Volgens testverslagen is de e-Nira iets geruislozer dan de Kona. Maar volgens de Konaverkoper maakt de e-Niro een “hels” lawaai in vergelijking met de Kona. Maar ik had toch al vragen bij de Kona verkoper. De e-Niro heeft zonder enige twijfel all round LED verlichting. Bij de Kona heb ik twijfels over het frontblok. De verkoper wist het zelf niet (tja). Zagen er eerder halogeenlichten uit en de front richtingsaanwijzers waren zeker gloeilampen.
    De verkoper van de e-Niro vond ik ook meer no nonsens (gemiddelde actieradius van 380 km bij het huidige weer. De verkoper van de Kona dacht waarschijnlijk dat ik van een andere planeet kwam (minimum actieradius van 400 km in de winter en bij zuinig rijden in de zomer makkelijk 550 km. ook hield hij vol dat je een EV accu best helemaal leeg rijdt en telkens helemaal vol laadt. terwijl ik over lithium accu’s altijd het tegendeel heb horen vertellen. Bij zo’n verkoopspraatjes scoor je bij mij eerder negagtieve punten dan een voldoende. 🙂
    De testrit met de e-Niro van aanstaande zaterdag zal de doorslag geven (eigenlijk de finale stem van madam).

  65. IvoB
    IvoB / 2-27-2019 / ·

    Kleine rechtzetting:
    “De Kona is van binnen klassieker en de materialen zien en voelen degelijker aan.”
    Moet uiteraard de “e-Niro” zijn.

  66. John
    John / 3-1-2019 / ·

    Hey Ivo, welke zijn momenteel de levertijden dewelke de dealers meegeven? Hier is het na vergelijken de e-niro geworden, met 2 kinderen op de achtervank voelde de kona toch te klein aan.

  67. John
    John / 3-1-2019 / ·

    Zie net dat je ze een paar posts hoger gezet hebt, bedankt!

  68. Rhino
    Rhino / 3-1-2019 / ·

    Inzake de digitale meter welke voor de EV-bestuurder nadelig is/wordt: Minister Bart Tommelein komt op voor de eigenaars van de zonnepanelen en wil het rendement van de panelen garanderen, tenminste voor de huidige bezitters en dat voor de komende 15 jaren>>>>met z’n allen dus stemmen op Tommelein 🙂

  69. DidierF
    DidierF / 3-1-2019 / ·

    Hallo,weet iemand een manier om een Kona EV of e-Niro te testen voor bijvoorbeeld een week? Huren is ok mits niet hallucinant duur. Zou graag de vrouw overtuigen om electrisch te rijden maar met een testritje van een paar uur gaat dat niet lukken.

  70. Rhino
    Rhino / 3-2-2019 / ·

    Hallo Didier, van één testritje met de Kona zal ze wellicht niet overtuigd zijn nee, maar ze zal wel overtuigd zijn na enkele testritjes met de Kona, en vooral als je dan tussendoor ook testritjes doet met andere EV’s (E-golf, Leaf,…), een significant verschil hoor. Zo is die van ons alleszins overtuigd geraakt :-). Grtz

  71. IvoB
    IvoB / 3-2-2019 / ·

    @Rhino: ik denk dat je een beetje de realiteit van de dag uit het oog verloren bent. 🙂 De heer Tommelein is na al zijn beloftes “gevlucht” naar Oostende. Een veeg teken aan de wand wat er van die beloften in de realiteit zal uitgevoerd worden? Heeft inmiddels ook al moeten toegeven dat hij zijn belofgten nie tkan hard maken wegens “niet bevoegd”. De VREG, die wel bevoegd is houdt tot nu het been nog altijd stijf.

  72. IvoB
    IvoB / 3-2-2019 / ·

    @Didier: nou, hier was dat na een testrit van een halve dag toch vlug beklonken. Geen twijfels meer. Ook niet bij mevrouw.

  73. IvoB
    IvoB / 3-2-2019 / ·

    @Didier: heb je al (korte) testritten gedaan met een EV met je vrouw aan het stuur?
    Na vier uur met de Kona wou die van ons al geen ICE meer. Na één uur met e-Niro wou ze al niet meer terug naar Hyundai voor een vergelijking met de Kona. 🙂
    Dinsdag dient ze de offerte voor de e-Niro More+lux. pack al in. Als dat geweigerd wordt zal het sowieso de Kona Sky worden (was al toegestaan).

  74. Josk
    Josk / 3-3-2019 / ·

    Gisteren ook bij Kia geweest. 11 maanden wachten!!! Zal niet voor ons zijn,is te lang. Wie weet in deze snelle evoluerende markt hoeveel nieuwe modellen aan welke prijzen nog tevoorschijn komen.Alle merken moeten met een aantal modellen komen om aan de gemiddelde milieueisen te voldoen.

  75. Josk
    Josk / 3-3-2019 / ·

    Gisteren ook naar Kia garage geweest. 11 !! maanden wachttijd voor de Niro. In deze snel evoluerende markt is dat veel te lang voor ons, veel merken zullen met verschillende modellen komen,wie weet nu iets van de kostprijs en uitrusting(lees batterijtechnology of waterstof?) over een jaar? Intussentijd nog verkiezingen met wie weet welke maatregelen?

  76. IvoB
    IvoB / 3-3-2019 / ·

    De vraag is of die andere merken dan wel binnen elf maanden beschikbaar gaan zijn?
    Als de vraag de productiecapaciteit overstijgt zullen de prijzen niet al te snel dalen. De flessenhals betreft trouwens de productiecapaciteit van batterijen en niet de auto’s zelf. En daar hebben alle andere merken ook onder te leiden. Komt daar dan nog eens bij dat België geen preferente markt is voor EV modellen. en de particuliere markt al heel zeker niet. Eerst Noorwegen en Nederland. Dan de zakelijke en lease markt in België en dan pas de particulier. Dat zal van merk tot merk niet veel verschillen.

  77. josk
    josk / 3-4-2019 / ·

    Tesla heeft toevallig vorige week de prijzen naar beneden bijgesteld. Model 3 bijna direct leverbaar. Min 3500 €, de duurste min 50000€ !!

  78. IvoB
    IvoB / 3-5-2019 / ·

    Een nulletje te veel? 🙂
    En direct leverbaar zal ook wel met een korreltje zout genomen moeten worden. Hun “prijsbreker” is nog steeds niet leverbaar. Het gaat nog steeds over hun duurdere Performance en long mid range modellen.
    Misschien voelen ze de hete adem van de concurrentie in hun nek? Lagere prijzen en minstens vergelijkbare actieradius. Je moet, als ik goed kan volgen, bij het intekenen op de configurator ook nog steeds “voorschotten” betalen.

  79. IvoB
    IvoB / 3-5-2019 / ·

    Heb overigens de officiële site van Tesla er eens op nagekeken. Daar kan ik die info niet op terugvinden. Dat is nog altijd hetzelfde verhaal:
    Bij ons hebben ze de Tesla 3 standard (die eerst ook aangeboden werd) gewoon uit het pakket gehaald wegens geen toezeggingen over realistische leverningstijden noch bevestiging van prijzen. Verschil tussen theoerie en praktijk. e-Niro kan ook niet meer effectief in 2019 afgeleverd worden. Maar daar liggen de prijzen wel al vast (zelfs goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste Kona) en heb je een praktische tussenoplossing tot levering e-Niro.

  80. Josk
    Josk / 3-5-2019 / ·

    Niks nulletje teveel,zou over model gaan die normaal 158000 € kost , nu nog 98000.

  81. IvoB
    IvoB / 3-6-2019 / ·

    Ah op die manier. Uitgaande van je zinsconstructie dacht ik dat je bedoelde dat de duurste versie van model 3 50.000 € goedkoper geworden was. 🙂
    Maar 98.000 € blijft voor mij toch nog enkele bruggen te ver om zelfs in overweging te nemen.
    En op welke versie van model 3 slaat die 3500 € korting dan?

  82. IvoB
    IvoB / 3-6-2019 / ·

    Na wat opzoekwerk vind ik dat Tesla voor de US markt zijn prijs voor model 3 met 1100 $ verlaagd heeft maar daarbij nog steeds boven de beloofde 35.000 $ blijft (42.900 $). Omgerekend, incl. taksen zou een Tesla in de EU 30% duurder moeten zijn dan in de US.
    En “Of de prijsdaling ook snel merkbaar is in Europa, is nog niet zeker”.
    Kleine nuancering dus.

  83. IvoB
    IvoB / 3-6-2019 / ·

    Ondertussen naar de werkelijkheid (info van 5/3/19):
    – Standaard model 3 “pas binnen 6 maand leverbaar”.
    – Prijzen voor België (en EU) nog niet gekend.
    – Range (WLTP?) van “ongeveer” 355 Km.

    Vlot voorbijgestoken door de concurrentie dus.

  84. Rhino
    Rhino / 3-7-2019 / ·

    De koe met de horens vatten voor een Kona jongens, prijs/uitrusting de enige en snelste juiste keuze op dit moment

  85. IvoB
    IvoB / 3-7-2019 / ·

    Daar ben ik het toch maar gedeeltelijk mee eens.
    Over smaak kunnen we uiteraard niet in duscussie gaan, dat is te persoonlijk.
    Wat betreft prijs/uitrusting is de e-Niro More incl. luxepack toch nog goedkoper dan een Kona EV Sky. Het grootste verschil in uitrusting tussen deze twee is dat de Kona een HUD heeft (niet verkrijgbaar op de Niro) en de More een bestuurderszetel met geheugen (niet verkrijgbaar op de Kona).
    Wat betreft levertijd (op dit ogenblik) wint de Kona het wel van de Niro. Alleen afwachten hoe dat in de praktijk gaat uitdraaien. Voor ons geen punt want mooi opgelost. 🙂

  86. Rhino
    Rhino / 3-10-2019 / ·

    Dus, voor diegene die ‘dringend’ op zoek is naar een nieuwe (EV-)wagen, en waarbij er een realistische levertijd gewaarborgd is (wat zo ook daadwerkelijk is, want de mijne is besteld en is er al in juni), dan dient de koe met de horens gevat te worden… voor een Kona :-). Trouwens, als ik de Niro zou willen configureren zoals ik de Kona configureerde, dan komt deze 1000€ duurder uit, en dan heb ik nog steeds niet mijn vette audioinstallatie van Krell (t.w.v. ± 1500€).
    Dus, zoals ik m’n EV configureerde, sowieso ± 2500€ beter koop gesteld. Ik zeg ook wel, het zou best mogelijk kunnen zijn dat men wel goedkoper uitkomt met een Kia Niro, maar dan met een andere configuratie dan die van mij, voor mij is dat een (?). Grtz

  87. Rhino
    Rhino / 3-10-2019 / ·

    Bijkomend, voor de geïnteresseerden, behalve de verwarmde zetels vooraan heeft de Kona bijkomend ook ‘geventileerde’ zetels, welke de Kia Niro niet heeft.
    M.a.w., en in mijn geval, en met mijn wensen, heb ik met de Kona zonder enige twijfel meer waar voor m’n geld dan met de Niro. Bovendien acht jaar garantie bij de Kona, waar dit er ‘maar’ zeven zijn met de Niro (wat ook al prima is uiteraard). Het is maar om appelen met appelen te vergelijken he mensen 🙂

  88. IvoB
    IvoB / 3-10-2019 / ·

    Ik weet niet waar je je info haalt maar de Kia e-Niro heeft wel degelijk verwarmde en gevenitleerde zetels vooraan. Heb ze zelfs uitgetest. 🙂 En in tegenstelling tot de Kona heeft de e-Niro ook verwarmde achterzetels + koeling en verwarming + 230V stopcontact voor de achterpassagiers. Heeft de Kona gewoon niet.
    De Kona heeft inderdaad een jaar meer garantie op de batterij. Maar de Kona heeft dan weer 5 jaar op de rest en de e-Niro ook 7 jaar (al ben ik van dat laatste niet geheel zeker). Maakt voor ons trouwens niet uit want we rijden maar 4-5 jaar met een auto.

    Of Krell (Kona) van betere kwaliteit is dan JBL (e-Niro) laat ik in het midden. Smaken verschillen. In een doorsnee auto heb je toch nooit een geweldige en/of perfecte audio-ervaring.

    Ik ken uiteraard jouw configuratie niet. Maar als ik de full option van de Kona (Kona EV Sky/Sensation) plaats tegenover de full option van de e-Niro (More + Luxe pack + open dak, beiden in metaalkleur is de e-Niro goedkoper.
    De standaardprijs van de More bedraagt 44.290 € en deze van de Sky 47.999 €.
    Voor metaalkleur betaal je voor de e-Niro 600 € en voor de Kona EV 550 €.
    Voor het luxepack betaal je bij de More 1890 € extra.
    Wens je op je Kona geventileerde voorzetels moet je 999 € extra betalen (want zit alleen inhet pack met het elektrisch open dak).
    Dat geeft dan in totaal 46.780 € voor de e-Niro More en 49.548 € voor de Kona.
    Om geen appelen met peren te vergelijken wil ik er voor de e-Niro nog het open dak bijtellen (dat daar we een afzonderlijke optie is, de enige die ons niet interresseerde en we dan ook niet genomen hebben).
    Dan kom je aan 47.430 € voor de e-Niro More.
    De enige metaalkleur waar je voor de Kona niet voor moet betalen is Cermic blue. Dat wil ik er dan ook nog vanaftrekken. dan kom je nog op 48.998 €.
    Nog steeds in het nadeel van de Kona.
    Ik zie dus niet goed in hoe je bij de Kona voordeliger kan uitkomen?
    Uiteraard volgens catalogusprijs zonder rekening te houden met de kortingen. Die verschillen van Mij tot Mij of van dealer tot dealer.
    Het enige waar beiden echt in verschillen (buiten wat ik al opnoemde wat achteraan standaard vervat is in de e-Niro) is dat de Kona een HUD heeft (wat niet kan op de e-Niro) en beide zetels vooraan elektrisch verstelbaar zijn. Daar staat tegenover dat op de e-Niro de elektrisch verstelbare bestuurderszetel dan weer een geheugenfunctie heeft (wat dan weer niet beschikbaar is op de Kona). Voor ons was die geheugenfunctie (mijn vriendin en ikzelf hebben een totaal andere instelling van de bestuurderszetel) belangrijker dan een HUD (je hebt alle info sowieso digitaal beschikbaar in beide voertuigen).

  89. IvoB
    IvoB / 3-10-2019 / ·

    Heb het eens opgezocht en de Kia heeft inderdaad een volledige garantie van 7 jaar tov de Huyndai die 5 jaar heeft en 8 jaar op het batterijpack.

  90. IvoB
    IvoB / 3-10-2019 / ·

    Uiteraard is een levertijd van 11 maanden, in een segment dat zo sterk in ontwikkeling is, te gek voor woorden. Hadden we binnen de 3 maanden geen Kona ter beschikking kunnen krijgen als tijdelijke vervangwagen hadden we ook niet voor de e-Niro gekozen. Zo veel verschillen de auto’s nu ook weer niet van elkaar.
    De prijs was ook geen doorslaggevende factor (zowel de Kona EV als e-Niro moesten eigenlijk genomen worden in full option versie. Gezien mijn vriendin absoluut geen open dak wou heeft ze dat nog speciaal uit het pakket moeten laten halen).
    Eigenlijk heeft de e-Niro het voor ons, in volgorde van belangrijkheid, gehaald op volgende punten:
    1. Veel ruimere koffer
    2. Mooiere afwerkingsmaterialen in het interieur
    3. We vonden de “alles in één” draaiknop drive selector ergonomischer dan de drukknoppen van de Kona
    4. De gedeeltelijk open middenconsole in de e-Niro vonden we handiger dan de gesloten middentunnel in de Kona.
    5. Iets ruimer interieur

    De Kona had, als voordeel, een (voor ons) iets modernere en sportievere buitenlook dan de klassieke lijn van de e-Niro. Maar gezien we meestal in de auto zitten en niet van buiten er naar zitten te staren hebben we de andere punten voorrang gegeven. 🙂

  91. Rhino
    Rhino / 3-12-2019 / ·

    Bedankt voor het uitgebreide opzoekwerk, en vooral bedankt om dit met iedereen te willen delen. Deze informatie kan dan inderdaad flink verschillen van dealer tot dealer, amai. Bijkomend is dan de informatie die men te weten komt via de ‘Kia-online-chat’ ook nog eens verschillend dan zo blijkt, want via daar wist men mij tijdens onze ‘vergelijkingsfase’ te zeggen dat de Kia-zetels niet geventileerd zijn (niet dus, ze zijn dus wel geventileerd :-)). Kona was (voor ons), langs buiten gezien en volgens onze smaak, inderdaad ‘blitzer’. Grtz

  92. IvoB
    IvoB / 3-12-2019 / ·

    Was niet veel opzoekwerk aan hoor. Gewoon de brochures van de dealer er bijnemen en overschrijven. Dus ook geen echt ondeelbaar geheim :-). Zijn van beide merken de officiële Belgische verkoopsprijzen. Kan dus altijd goedkoper (afhankelijk van de dealer) maar niet meer duurder.
    Als een Hyundai dealer dan meer korting wil geven dan een Kia dealer kan de Kona goedkoper uitkomen. Maar ik kan moeilijk de individuele korting van iedere dealer in een vergelijking gaan opnemen. Dat zou pas een uitgebreid opzoekwerk geweest zijn. 🙂
    Bedrijfskorting (wat ons betreft) was trouwens voor Kona EV en e-Niro gelijk. Dus ook geen punt van overweging gezien wij afgerekend worden op de volle catalgusprijs, excl. kortingen.
    Gezien de lagere catalogusprijs van de E-Niro is dat voor ons wel nog een bijkomend voordeel. Hadden we bij akkoord offerte zelfs niet bij stilgestaan. 🙂

    Wat de buitenkant van de Kona betreft deel ik volledig je smaak.

    Gezien we toch een jaartje met de Kona mogen rondtoeren (tot levering Niro) heeft dat ook wel een beetje meegespeeld (2 voor de prijs van 1 🙂 ).
    Kunnen we ook een uitgebreide onbevooroordeelde vergelijking doen. Info die we ook zullen delen.
    Toekomstige kandidaat particuliere kopers kunnen er hun voordeel maar mee doen.

  93. IvoB
    IvoB / 3-12-2019 / ·

    Als ik, zonder rekening te houden met budget, als particulier binnen dit en 5 jaar zou moeten kiezen zou, met de info die ik nu heb, kiezen voor een VW I.D. Buzz.

  94. IvoB
    IvoB / 3-12-2019 / ·

    off topic: mijn excuses voor de herhaalde schrijffouten. Die kleine reactievelden (zonder correctiefunctie) zijn niet echt mijn ding.

  95. Rhino
    Rhino / 3-12-2019 / ·

    :-)..awesome

  96. IvoB
    IvoB / 3-14-2019 / ·

    Zojuist bellen ze dat er drie nieuwe Kona’s EV Sky zijn afgeleverd: ceramic blue met wit dak/Acid yellow/Tangerine comet.
    We hebben dan maar de eerste versie (Ceramic blue/white) gekozen.
    Volgende week vrijdag komt Eneco ter plaatse voor de prospectie van de wallbox. Gaat ineens vooruit. 🙂

  97. Rhino
    Rhino / 3-14-2019 / ·

    Gefeliciteerd Ivo, ik sta volledig achter de keuze :-).
    By the way, om even terug te komen op een eerder onderwerp, de beslissing verkondigt door Willem-Frederik-Schiltz gezien gisteren op het nieuws? “Eigenaars van zonnepanelen voor minstens 15 jaar uit de wind gezet inzake die slimme meters” :-). Super goed nieuws dus ook voor de EV-rijder.

  98. IvoB
    IvoB / 3-14-2019 / ·

    Zo eenvoudig is het niet hoor.
    1. Die 15 jaar begint te tellen vanaf de datum van EERSTE installatie. Voor velen zijn dus al een aantal verstreken en iets heel anders dan “voor minstens 15 jaar”. Het is trouwens voor max. 15 jaar.
    2. Was altijd al de bedoeling van de politici (met betrekking tot invoering van de digitale meter) maar de VREG lag dwars. Dezelfde instantie die nu “de teksten nog moet bestuderen” vooraleer te reageren.
    3. Er liggen nog wel wat haken en ogen klaar.

    Ik wacht dus liever af tot ik die juridisch bindende teksten (hopelijk van een kwaliteit waartegen de VREG niet meer met kans op succes in beroep kan gaan) zelf kan bestuderen voor ik een oordeel kan vellen.
    Het is wel stap in de goede richting.

    Voor een EV rijder zonder PV maakt het geen verschil.
    Een EV rijder met PV zou na komst van de digitale meter juist zijn onmiddellijk verbruik via de EV kunnen opkrikken. Een negatief resultaat van de digitale meter op PV dus juist gevoelig afzwakken.

    Als de overgangsregeling met keuzeoptie er door komt zonder wijzigingen of verrassingen stelt het ons wel in staat gedurende een tijd je persoonlijk onmiddellijk verbruik te evalueren om dan een gefundeerde keuze te kunnen maken tussen tijdelijk behoud van de huidige situatie en de nieuwe tzrifering vanaf 2021. In elk geval beter dan zonder enige data een beslissing door je ***** geramd te krijgen.

  99. Rhino
    Rhino / 3-15-2019 / ·

    Jij bent echt wel van alle werelden thuis Ivo :-). In mijn geval dan geluk inzake die 15 jaar, onze PV ligt nog maar recent op het dak 😉

  100. IvoB
    IvoB / 3-16-2019 / ·

    Hopelijk doorkruist een of ander capaciteitstarief vanaf 2021 dat geluk niet. In elk geval, als V2H tegen dan kan ingepast worden zal de batterij van je EV nog goud waard blijken. 🙂

  101. IvoB
    IvoB / 3-16-2019 / ·

    Als aanvulling kan ik nog meegeven dat wie nu nog een nieuwbouw zet of een grondige renovatie doet aan zijn woning waarbij zijn huishoudelijk elektriciteitsnet wordt aangepast best kiest voor een aansluiting met een zo laag mogelijke vaste capaciteit. Het vermoedelijke financiële gemiddelde zal rond de monofase 40A of 3-fase 25A draaien. Kan je lager gaan zal je besparen op je huidige rekening, alles daarboven zal waarschijnlijk duurder zijn zonder dat (besparingen op) je eigen e-verbruik daar nog een invloed op heeft.

  102. Rhino
    Rhino / 3-16-2019 / ·

    ..en wat doe (deed) jij precies van job Ivo :-)? Grtz

  103. IvoB
    IvoB / 3-17-2019 / ·

    Ik ben huisman.
    Mijn vriendin (van wie de EV in feite is) is DBA/IT Business Analyst en IT Business Consultant.

  104. Pieter
    Pieter / 3-17-2019 / ·

    Respect voor alle info IvoB, ik ben zeker dat ik niet de enige ben die (tot nu toe) in stilte van je comments mee geniet.

  105. IvoB
    IvoB / 3-17-2019 / ·

    Graag gedaan. Als huisman heb ik het voordeel meester van mijn eigen tijd te zijn 🙂

    En de gebruikersinfo moet nog beginnen. 🙂
    Ik heb het ook allemaal maar geleerd van gedeelde info.

  106. Kevin
    Kevin / 3-18-2019 / ·

    Wij hebben voor nieuwbouw 3-fase 32A gekozen. Wij gaan er van uit dat 22kW gewenst is in de toekomst om EVs (met grote batterijen) op te laden. Zelfs met deze set-up gaan we waarschijnlijk nooit effectief aan 22kW kunnen laden (omdat er nog andere stroomverbruikers in huis zijn).

    Sommige auto’s hebben trouwens geen 3-fase interne lader. Dat maakt dat als je heel beperkt bent met 3fase-25A. Als je 3-fase 25A neemt, dan zal het maximum in de praktijk 11kW zijn voor wagens met 3-fase interne lader, en 3.7kW voor monofase… Met 32A ziet dat plaatje er toch iets beter uit.

  107. Ivob
    Ivob / 3-18-2019 / ·

    Ik vermoed (in dit stadium kan ik nog niet anders) dat de toekomst voor snel thuis laden niet ligt in een zware thuisinstallatie met AC laden maar in het rechtstreeks DC laden van het EV.

    Als je EV een ingebouwde monofase lader heeft (zoals nu meestal nog het geval is) ben je met een driefasig thuisnet niet sneller af dan bij monofase. De bottleneck is dan immers de omvormer van de EV en niet je thuisnet.
    Bij een interne EV omvormer van 7,4 kW AC (mijn EV voor de volgende 1+4 jaar) ziet de situatie er in theorie als volgt uit:
    1-fase, 16A 3.7 kW
    1-fase, 32A 7.4 kW
    3-fase, 16A 11 kW
    3-fase, 32A 22 kW
    Maar in de praktijk (duurtijd laden voor dit specifiek voertuig of interne omvormer) is de A van doorslaggevend belang. Monofase/driefase 16A en monofase/driefase 32A laden telkens met dezelfde snelheid op.

    Hoe de situatie in de toekomst gaat evolueren weet ik ook niet. Zelf ben ik er wel van overtuigd dat we naar een capaciteitstarief zullen evolueren (binnen de 5 jaar)en hoop ik dat de technologie voor DC thuisladen binnen afzienbare tijd beschikbaar zal zijn. Economisch gezien ben je dan beter af met een monofase 40 A of trifase 25A* dan alles daarboven. Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen.
    *Maar een tri 25A gaat dan weer trager laden dan een mono 32A.

  108. Kevin
    Kevin / 3-19-2019 / ·

    Auto’s die overweg kunnen met 3fase-32A:
    Renault Zoe R90/R110
    Tesla Model S/X met ge-upgrade lader

    Auto’s die overweg kunnen met 3fase-16A:
    BMW i3(s) vanaf oktober 2017
    Tesla Model 3 + S/X met standaard lader
    Volkswagen I.D. en aanverwanten
    Porsche Taycan
    Audi E-Tron

    Vermoedelijk alle VAG wagens en bij uitbreiding de meerderheid van de Europese wagens zullen een 3-fase lader aan boord hebben.

    Met DC-DC heb je natuurlijk wel een punt.

  109. IvoB
    IvoB / 3-19-2019 / ·

    Ik heb geen glazen bol maar kiest voor zekerheid met betrekking tot de thuisinstallatie (wat je niet heb kunnen ze niet belasten). Ins ons geval was driefase sowieso geen voordeel gezien de interne omvormer van 7,2 kW. We gaan dus proberen een 32A wallbox te laten installeren. Het is toch maar de bedoeling te EV te laden met de overschot van de PV-installatie. En dat is max. 28 kWh op koele wolkeloze zomerse dagen. En met een 32A monofase lukt dat nog binnen een redelijke termijn van 4-5 uur.

  110. IvoB
    IvoB / 3-19-2019 / ·

    @Rhino / 3-14-2019 / ·
    “By the way, om even terug te komen op een eerder onderwerp, de beslissing verkondigt door Willem-Frederik-Schiltz gezien gisteren op het nieuws? ”

    Decreet is heden in de commissie goedgekeurd zonder tegenstemmen. Nu nog naar het Vlaams Parlement (maar dat is meestal een formaliteit als de bevoegde commissie eensgezind stemt).

  111. Rhino
    Rhino / 3-20-2019 / ·

    Yay Ivo, thx 4 de info, dat nieuws is me even ontgaan, maar inderdaad weer een stapje in (onze) goede richting dan :-)…voelt goed (voor mij :-)).
    Reden te meer om uit te kijken naar de levering van onze Kona in juni..Greeetz Rhino

  112. Rhino
    Rhino / 3-25-2019 / ·

    Nu gaat die VREG toch niet alsnog proberen zeker om huidige eigenaars van zonnepanelen niet maximaal te kunnen laten genieten van hun terugdraaiende teller…Hou ons op de hoogte he Ivo 🙂

  113. IvoB
    IvoB / 3-25-2019 / ·

    Lag toch voor de hand.
    Same player shoots again. 🙂

  114. IvoB
    IvoB / 3-25-2019 / ·

    BTW, vorige week vrijdag is de analist langsgeweest voor de laadpaal. Het wordt een 32A Alfen Eve laadpaal met dynamisch loadbalancing met mogelijkheid tot samenwerking met slimme meter.

  115. jokke
    jokke / 3-26-2019 / ·

    Ivo, bedankt al voor alle nuttige informatie.
    Heb je inmiddels Kona al? Ben aan het overwegen om fully electric te gaan (nu plug-in maar range is 28km in praktijk) en Kona lijkt me momenteel interessantste piste (afgezien van levertermijn)

  116. IvoB
    IvoB / 3-26-2019 / ·

    De Kona EV is al een tijdje ter beschikking.
    We wachten og op de effectieve plaatsing van de laadpaal. Afgelopen vrijdag zijn ze de opmetingen komen doen. Plaatsing (prioritair)zou binneneen week of drie zijn.

  117. Stefan
    Stefan / 3-27-2019 / ·

    @IvoB : ik vind een bepaalde post van jou niet meer terug, daarom maar een antwoord hier : je opgave van verbruik bij sneller optrekken in de richting van 40-50 kWh is nog optimistisch hoor. Het zal ook wel auto gerelateerd zijn maar mijn Leaf gen1 geeft bij traag optrekken vanuit stilstand makkelijk meer dan 40 kWh ogenblikkelijk verbruik. Meter gaat maar tot 60 kWh; beetje meer gas geven schiet de meter vlot naar die 60 kWh en wss nog een stuk verder.

  118. IvoB
    IvoB / 4-8-2019 / ·

    Vanaf dit WE rijden we dus effectief met de Kona EV SKY 🙂 (had wat voeten in de aarde voor de Zafira in de carwash geraakte om in te leveren).
    Een uurtje zoet mee geweest om alle “toeters en bellen” te bestuderen en alles in te stellen zoals wij het wensen (djee, 40 radiofavorieten selecteren en nummeren neemt wat tijd in beslag ook al was het technisch de eenvoud zelve, handleiding niet nodig gehad).
    Ondertussen ben ik er al achter dat je het “pedestrian” geluid in drie tonen kan instellen (zelfs in de luidste stand hoor ik ze in de wagen niet en hebben we een stukje met open ramen moeten rijden om te kunnen constateren dat het wel degelijk aanwezig is) en zelfs “nog” kan uitschakelen (knop “VESS” links van het stuur). Waarom die optie nog aanwezig is als je het toch niet hoort in de wagen is mij een raadsel. 🙂
    De instelling voor de frontcamera heb ik nog niet gevonden (hij is wel aanwezig). Ik heb nu de indruk (voor de 100 km die ik er al mee gereden heb) dat de max. snelheidslimiet (verkeersborddetectie) nu gekoppeld is aan de nav kaart en niet aan het snelheidsborden herkenningssysteem.
    Als man vond ik de HUD wel een leuk speeltje. Mevrouw vond het maar “niks”. Overbodig gedoe. 🙂 Ze zag er trouwens niets door (tot ik RTFM had toegepast en haar wees op de hoogte instellingen e.a. van dat ding. Opmerkingen na twee korte ritjes: “dat ga ik misschien wel missen in de e-Niro”. 🙂
    Tot nu toe voldoet de “Eco” stand met auto regeneratief remmen en snelehidslimiet op “90” voor ons het beste (geen idee of je, eenmaal op de autosnelweg, deze limiet tijdelijk kan overschrijden?).
    Klein minpuntje was dat je telkens na rijden de voorste parkeersensoren handmatig terug moet “inschakelen” (werkt blijkbaar juist omgekeerd aan de versie met enkel achterste sensoren die altijd aan zijn en je handmatig op “uit” moet zetten.
    Ook verwarrend is dat sommige schakelaars wel een verklikkerlichtje hebben als ze ingeschakeld zijn en andere dan weer niet (zoals de hill hold).
    Deze week van de geplande plasma donorgift gebruik maken om hem eens “gratis” bij te laden terwijl ik toch maar “lig te liggen” en er nog een benzinebon bovenop krijg voor de motorfiets.
    Eerst nog eens nalezen hoe ik de “auto”kabelunlock bij beëindigen laden uitschakel (was dat nu weer in stand “auto” aan of uit?).
    Het leven kan soms simpel zijn. 🙂

  119. rhino
    rhino / 4-8-2019 / ·

    Hallo Ivo, alvast van harte gefeliciteerd met de aankoop. Jij bent de eerste die hier al echt concrete details kan neerschrijven, ook daarvoor een dikke proficiat. Je mag samen met mij aftellen naar juni/juli.

    Veel plezier en verkenningsfun!

    Greetz,

    R.

  120. ivob
    ivob / 4-8-2019 / ·

    Kleine rechtzetting: het is maar een tijdelijke vervangwagen, geen aankoop. 🙂
    Eerste ondervinding: de ingestelde snelheidslimiet in de “Eco” modus kan je dus niet, indien gewenst, overrulen door “gas” te geven. Je moet, indien je bv. bij een inhaalmaneuver sneller wil, handmatig de CC uitschakelen en terug inschakelen.

  121. Stefan
    Stefan / 4-9-2019 / ·

    @IvoB : daar moet je maar aan denken in een kritische situatie :-(((

  122. IvoB
    IvoB / 4-9-2019 / ·

    Voor alle duidelijkheid: die 90* km limiet in de ecostand stel je ZELF in (je hebt de keuze: geen limiet, 90-100-110-120). In de comfort en sport stand is die limiet er niet.
    * die 90 km begrenzing is de optimale instelling (je kan in iedere drivestand ook airco en heating naar eigen voorkeur configureren) voor de actieradius van de batterij.
    In de praktijk: op de gewone wegen rijden we in Ecostand (90 is er toch de bovengrens) en bij het oprijden van een autosnelweg schakelen we gewoon over naar comfort modus.

  123. IvoB
    IvoB / 4-10-2019 / ·

    Eerste 1000 Km zit er op. Gemiddelde verbruik van 12.9 kWh.

    1. egear
      egear / 4-10-2019 / ·

      Volgens de boordcomputer, of gemeten aan de laadpaal?

  124. IvoB
    IvoB / 4-10-2019 / ·

    Het meeste heb ik inmiddels uitgevlooid of sprak na een paar ritten voor zichzelf. Zit nog met een “onverklaarbaar” item over de functie auto remregeneratie. Meestal is dat symbool wit gekleurd. Maar plots begint dat blauw te knipperen en wordt het dan blauw om nadien weer wit te worden. Met het in werking treden van de remregeneratie heeft het blijkbaar niets te maken. soms regenereert de motor tot -10 waarbij het symbool wit blijft en soms geef ik kracht en blijft het symbool bauw. Het symbool is wel overwegend wit en gaat slechts sporadisch over in blauw.

  125. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    @gear: uiteraard gemeten aan de boordcomputer. Heb nog nooit geladen aan een betalende laadpaad noch aan het thuisstation.

  126. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    Ik heb de automatische reset van de boordcomputer (na laden of na afleggen stroomtoevoer voertuig) uitgeschakeld zodat de boordcomputer steeds cumuleert.
    ps. de gratis laadpalen hebben geen scherm waarop je de geleverde kWh kan zien. Je start ze gewoon met een badge en stopt ze met dezelfde badge. Betreft laadpaal RK Mechelen en parking bedrijf.

  127. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    Klein minpunt voor het voertuig: laden aan openbare laadpalen schiet eigenlijk niet zo op. Door de beperking van de ingebouwde lader gebeurt het AC laden (tot nu toe) tegen een snelheid van 6.9 kWh.

  128. IvoB
    IvoB / 4-11-2019 / ·

    Ik zie dus eigenlijk ook niet goed het nut in van zo’n gratis laadstation aan bv. een Lidl. Je bent bijna even veel tijd kwijt aan het koppelen en ontkoppelen van je voertuig aan de laadpaal dan dat je in het warenhuis bent en dat voor een paar kWh. Eigenlijk alleen goed voor PHEV waar iedere kWh telt.

  129. dirk
    dirk / 4-12-2019 / ·

    Aan de Lidl laadpalen duurt het maar enkele seconden om in te pluggen en te activeren

  130. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Ik rij nog altijd niet met de kabel in het laadpunt hoor. 🙂
    Uitstappen – koffer openen – laadkabel uitnemen – laadkabel in voertuig pluggen – laadkabel in laadstation pluggen. Bij terugkomst uit winkel omgekeerde beweging. Enkele seconden lijkt me dan toch wel een hele prestatie :-). Alle gekheid op een stokje, mijn punt was dat als je 10-15 min. in de winkel bent (ik kan daar nauwelijks meer tijd aan besteden) je tegen een optimale laadsnelheid van 7 kWh/uur op die tijd 1,5 tot 2 kWh hebt kunnen laden (3% van de batterijcapaciteit) of het equivalent van
    13 Km actieradius. Dan hang ik het ding liever 15 minuten langer aan de thuislader :-).

  131. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Hm. Blijkbaar is er iets mis met de laadcapaciteit van de laadpalen op de werkplek of met de laadcapaciteit met het voertuig. Aan het RK laadstation had ik na 90 min. 60Km bijgeladen (wat inderdaad overeenkomt met 7 kWh/uur). Op de parking van de werkplek was er na 6 uur bijladen maar 100 Km bijgeladen. Lijkt me dus eerder aan de laadpaal te liggen dan aan de EV.
    Vraagt nadere opvolging.
    Zou ook eens een DC snellaadpaal moeten gaan testen (gewoon als test). Maar de dichtsbijzijnde is het Total station in Waarloos bij Mechelen (E19). En niet veel zin om gewoon voor de curiositeit een half uur naast de autosnelweg te staan schilderen. 🙂

  132. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Voor de “goedkoop” moet je aan zo’n snellaadpaal langs de autosnelweg ook niet zijn: 1,14 € kWh, eekes.

  133. IvoB
    IvoB / 4-12-2019 / ·

    Vandaag een profiel aangemaakt op NewMotion met daaraan de EV en laadpas gekoppeld. Kunnen we binnenkort het reële verbruik en de laadsnelheid op verschillende locaties nagaan.

  134. IvoB
    IvoB / 4-14-2019 / ·

    Ben er inmiddels ook achter (RTFM) wat het kleurverschil (wit/blauw) betekent bij de Auto remrenegeratie: bij blauw oplichten heeft de frontradar een voorligger in het vizier om via de ACC de ingestelde tussenafstand op af te stemmen.

  135. rhino
    rhino / 4-16-2019 / ·

    Ik volg je van op afstand mee he Ivo 😉

    Greetz

  136. IvoB
    IvoB / 4-16-2019 / ·

    Zolang je de SCC dan maar geactiveerd hebt.

  137. rhino
    rhino / 4-17-2019 / ·

    ..en dat is :-)?

  138. rhino
    rhino / 4-17-2019 / ·

    ..ik bedoel, dat staat voor :-)?

  139. IvoB
    IvoB / 4-19-2019 / ·

    SCC => smart cruise control (zodat je geen kop-staart aanrijding veroorzaakt als je op afstand volgt 🙂 )

  140. IvoB
    IvoB / 4-19-2019 / ·

    Nog een klein verschil gevonden tussen e-Niro en Kona EV: als je achteruit inschakelt, en je zet de selectieknop van de spiegels in links of rechts gaan de buitenspiegels kantelen naar beneden. Handig om geen stoepranden te raken. Werkt bij de e-Niro, niet bij de Kona EV.

Laat een reactie achter