Hyundai Kona Electric: prijs & specs

Elektrische Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto komt eind 2018 op de markt en zal leverbaar zijn met een 39 kWh of een grotere 64 kWh batterij. 

Hyundai Kona Electric prijs

Officiële prijzen zijn nog niet bekend. Voor de 39 kWh en 64 kWh uitvoeringen verwachten we een prijskaartje van respectievelijk 33.000€ en 40.000€.

Specs & prestaties

Hyundai Kona Electric39 kWh64 kWh
Batterijcapaciteit [kWh]3964
AandrijvingVoorwielIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
300470
SnellaadtechnologieCCSIdem
Max. laadvermogen [kW]100Idem
0-100 km/u [s]9,37,6
Topsnelheid [km/u]167Idem
Vermogen [pk]135204
Koppel [Nm]395Idem
CO2-uitstoot [g/km]0Idem
Luchtweerstand [Cd]NANA

Afmetingen

AfmetingenKona EV
Lengte [mm]4180
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1570
Hoogte met dakrails [mm]NA
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]373
Gewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie krijgt z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een 39 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP rijbereik van 300 km, de tweede doet het met 470 km. In de praktijk zal de range eerder tussen de 200 en de 300 km liggen.

De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.

Net als de Hyundai IONIQ Electric, krijgt ook de Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.

Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.

Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.

De eerste leveringen zullen van start gaan in het najaar van 2018, prijzen volgen later.

7 reacties

  1. pekkie
    pekkie / 2-16-2018 / ·

    jullie schatten het vermogen , koppel en sprintsnelheid voor beide versies hetzelfde in . vreemd dat is zoals zeggen een 1.2 is hetzelfde als een 1.6 . ook weer als de prijs correct is , ben je veel goedkoper af met een leaf .

  2. EGEAR
    EGEAR / 2-16-2018 / ·

    @Pekkie het is een ruwe schatting. De verschillen zullen niet enorm zijn. De 64 kWh vermoedelijk ietsje trager wegens hoger gewicht.

  3. Van Steenberge Johan
    Van Steenberge Johan / 2-17-2018 / ·

    Mooie electrische wagen die Kona,de prijzen zijn wel niet goedkoop maar Hyundai kennende zullen er terug alle opties op voorzien zijn !

  4. pekkie
    pekkie / 2-17-2018 / ·

    ter vergelijking
    – ampera e met 60kw :vermogen 204 , koppel 360 , 0-100 in 7.3 sec.
    -leaf met 40kw : vermogen 150 , koppel 320 , 0-100 in 7.9 sec. . toch wel redelijke verschillen en in het voordeel van de zwaardere batterij

  5. Erre
    Erre / 2-17-2018 / ·

    Wat kost een nieuw batterijpack als je deze auto tweedehands wilt kopen en die 7 jaar oud is en die z’n kilometers niet meer haalt ? Die auto kost nieuw 50000, dus tweedehands na 7 jaar zal die nog 8000 euro willen opbrengen en ik ben dus curieus wat deze wagen je dan kost met een nieuw batterijpack.

  6. BrunoV
    BrunoV / 2-18-2018 / ·

    Waar ligt de batterij in de Kona? Want een bestaande auto waar een elektrische versie van gemaakt wordt verliest meestal toch veel laadruimte. Hoe zit dat met de Kona?

  7. Erik
    Erik / 2-20-2018 / ·

    Het lijkt er op dat de batterij onder de auto bevestigd wordt, dat zou een mooie oplossing zijn. De Kona heeft ook een nieuw ontwikkeld onderstel.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.