Hyundai Kona EV: prijs & specs

Elektrische Hyundai Kona Electric EV

De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto is verkrijgbaar met 39,2 kWh of 64 kWh batterij, goed voor een praktische actieradius van 250 tot 400 km. 

Hyundai Kona Electric prijs

Een Hyundai Kona Electric kopen met 39,2 kWh batterij kan vanaf 37.999€. De 64 kWh uitvoering heeft een prijs van minstens 44.999€.

Specs & prestaties

Hyundai Kona Electric39 kWh64 kWh
Batterijcapaciteit [kWh]39,264
AandrijvingVoorwielIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
289449
SnellaadtechnologieCCSIdem
Max. laadvermogen [kW]100Idem
0-100 km/u [s]9,37,6
Topsnelheid [km/u]167Idem
Vermogen [pk]135204
Koppel [Nm]395Idem
CO2-uitstoot [g/km]0Idem
Luchtweerstand [Cd]NANA

Afmetingen

AfmetingenKona EV
Lengte [mm]4180
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1570
Hoogte met dakrails [mm]NA
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer [liter]373
Gewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier alle foto’s.

Beschrijving

De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie kreeg z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.

Deze elektrische SUV wordt leverbaar met een 39,2 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP rijbereik van 289 km, de tweede doet het met 449 km. In de praktijk zal de range eerder tussen de 200 en de 350 km liggen.

De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39,2 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.

Net als de Hyundai IONIQ Electric, krijgt ook de Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.

Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.

Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.

De eerste leveringen zullen van start gaan in het najaar van 2018, maar de auto zal nog niet in grote volumes kunnen geleverd worden. Het is ook nog niet duidelijk of de wagen de optie voor een dakkoffer of trekhaak krijgt, aangezien het homologatieproces nog niet afgerond is.