Elektrische microcars (2024)

elektrische Citroën AMI

Overzicht van de belangrijkste elektrische microcars (vierwielers/nanocars/brommobielen) die gelijken op kleinere versies van stadsauto’s. De elektrische vierwielers in dit overzicht zijn momenteel (2024) nieuw te bestellen en leverbaar in België.

FotoNaamPrijsTopKM
Aixam e-City Sport 🇫🇷16.690€4560
Citroën AMI 🇲🇦7.790€4560
Microlino 🇮🇹17.900€90185
Silence S04 🇪🇸16.285€90120
Xev Yoyo 🇨🇳16.990€80120
Zhidou D2s 🇨🇳12.100€85120
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ Top: topsnelheid [km/u]
✪ KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) van de versie met de grootste batterij, over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de actieradius die opgegeven wordt door de fabrikant. De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 80%-actieradius overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 80%-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt dan 80%-actieradius, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt dan 80%-actieradius. Wanneer het rijbereik geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.



Wat is een elektrische vierwieler?

De elektrische vierwielers in dit overzicht zijn voertuigen die gelijken op kleine stadsauto’s, maar die niet gehomologeerd zijn als auto, maar wel als vierwieler (categorie L6e, L7e). Ze worden ook elektrische brommobielen (omdat het een soort bromfietsen met vier wielen zijn) of elektrische micro-auto’s genoemd. Deze voertuigen zijn meestal goedkoper dan kleine elektrische auto’s, maar hebben meestal ook een minder comfortabele suspensie en een meer rudimentair interieur.

Vierwielers met een topsnelheid van 45 km/u (“45 km auto’s”) mogen bestuurd worden vanaf 16 jaar met een rijbewijs AM.



Volgens de Belgische wegcode wordt een vierwieler als volgt gedefinieerd:

« vierwielers » : alle vierwielige motorvoertuigen met onderstaande kenmerken :

a) lichte vierwieler met een lege massa van ten hoogste 350 kg (categorie L6e), exclusief de massa van de accu’s in elektrische voertuigen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en

1° een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3; voor motoren met een elektrische ontsteking, of;
2° een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4 kW voor andere soorten motoren met inwendige verbranding, of;
3° een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

Tenzij anders bepaald, dienen deze voertuigen te voldoen aan de technische eisen voor bromfietsen op drie wielen van categorie L2e.

b) andere vierwielers dan bedoeld onder a) met een lege massa van ten hoogste 400 kg (categorie L7e) (550 kg voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer), exclusief de massa van de accu’s in elektrische voertuigen, en met een nettomaximumvermogen van ten hoogste 15 kW.

Tenzij anders bepaald, worden de vierwielers bedoeld in punt b) beschouwd als driewielers en zij dienen te voldoen aan de technische eisen voor gemotoriseerde driewielers van categorie L5e.

4bis. Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk gemotoriseerd voertuig met vier wielen dat de onderstaande karakteristieken heeft:

1° lichte vierwieler waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 425 kg (categorie L6e),

– waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid ≤ 45 km/uur bedraagt, en
– waarvan de cilinderinhoud van de motor ten hoogste 50 cm3 bedraagt voor motoren met elektrische ontsteking.

De voertuigen L6e zijn opgesplitst in twee categorieën die beantwoorden aan de voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:

a) lichte quads voor gebruik op de weg (L6e-A),
b) lichte quadri-mobiles (L6e-B) die bestaan uit de subcategorieën:

– lichte quadri-mobiles uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer (L6e-BU),
– lichte quadri-mobiles hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer (L6e-BP).

2° vierwieler, ander dan die bedoeld in punt 1° van punt 4bis, waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 450 kg (categorie L7e) voor voertuigen bestemd voor personenvervoer, of waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 600 kg voor voertuigen bestemd voor goederenvervoer.

De voertuigen L7e omvatten verschillende subcategorieën die moeten voldoen aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit:



a) de zware quads voor gebruik op de weg (L7e-A) met als subcategorieën:

– de quads voor gebruik op de weg A1 (L7e-A1) met twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en met een stuurstang,
– de quads voor gebruik op de weg (L7-A2) met maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en die niet voldoen aan de criteria van de categorie L7e-A1;

b) de zware terreinquads (L7e-B) met als subcategorieën:

– de terreinquads (L7e-B1),
– de side-by-side buggy’s (L7e-B2);

c) de zware quadri-mobiles (L7e-C) met als subcategorieën:

– de zware quadri-mobiles (L7e-CU) uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer,
– de zware quadri-mobiles (L7e-CP) hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer.

10 reacties

  1. KB / 21-6-2022 / ·

    Opel Rocks-e?

    1. Didier De Kerpel / 21-6-2022 / ·

      Ik heb vandaag Opel België gecontacteerd, en de Rocks-e wordt blijkbaar niet gecommercialiseerd in België.

  2. KM / 10-12-2022 / ·

    die zhidou wordt toch niet meer gemaakt!

  3. Kris Vandermeulen / 15-12-2022 / ·

    Deze lijst geeft ook een paar merken die tot 80-90km/u kunnen gaan maar dat valt toch buiten de categorie van brommobiel (max 45 km/u) ?

  4. Nilss / 10-2-2023 / ·

    Ik heb indertijd slechte ervaringen opgedaan met een speed pedelec omdat het volgens de wet eigenlijk een scooter is, met alle gevolgen vandien voor de uitrusting en waar je al dan niet mag rijden. Deze microcars zouden wel eens tussen dezelfde mazen van het net kunnen vallen.

    In Brussel zijn er bijvoorbeeld straten waar er een verbodsbord staat voor quads. Auto’s mogen er wel. Mag een microcar er dan?

    En moeten die dingen gekeurd worden bij verkoop zoals een motorfiets? Volgens welke normen dan? Gaan ze dat überhaupt kunnen bij zo’n keuringscentrum?

  5. KM / 12-2-2023 / ·

    Nilss een quad is niet hetzelfde als die kleine microcars ,Een quad is een open vierwieler voor onverharde wegen met een stuur en zadel als een bromfiets.

  6. Nilss / 12-2-2023 / ·

    @KM maar het blijft toch een L7e? Want jaja een speed pedelec was ook niet hetzelfde als een bromfiets tot de politie mij tegenhield in een straat waar enkel fietsers mochten in die richting…

    Blijft mijn vraag of die microcar ook naar de keuring moet, en dan wel enkel na verkoop zoals een quad of elk jaar zoals een auto. En ja dat is ook belangrijk, je moet dan maken dat je een keuring kan bereiken over lokale wegen want zo’n microcar kan de snelweg niet op.

  7. Sophie / 8-3-2023 / ·

    Sinds kort is er voor motors een verplichting gekomen om naar de technische keuring te gaan (na tweedehandsverkoop bij voorbeeld). Op dit moment moeten bromfietsen niet naar de keuring, nooit. Het zal er dus van afhangen welk type microcar je koopt…

  8. KM / 10-3-2023 / ·

    Sophie bij een elektrische vierwieler geldt het vermogen van boven 11KW om verplicht naar de keuring te gaan voor verkoop of na ongeval.

  9. Johan G. / 20-3-2023 / ·

    Citroen België heeft bij de start van de AMI de verkoop actief gepromoot ( 2 jaar geleden) met de belastingvermindering van 15% in de personenbelasting. We hebben er toen dadelijk 2 gekocht…1’tje voor ons en 1’tje voor de ouders. De belasting weigert nu deze vermindering toe te passen omdat Citroën weigert de regel betreffende artikel 145/28 op hun facturen te plaatsen. Citroën doet nu alsof hun neus bloed… alle verwijzingen hierrond zijn ook van de Belgische AMI-website verwijderd. Heeft iemand hier dezelfde ervaringen mee??

Laat een reactie achter