Audi e-tron: prijs & specs

Audi e tron blauw

De Audi e-tron is een volledig elektrische SUV met een praktisch rijbereik tot 340 km. De e-tron is momenteel (2020) te koop en leverbaar op de Belgische markt.

Audi e-tron prijs

Een Audi e-tron kopen kan in België vanaf 70.950€ inclusief BTW. De prijzen van alle versies vind je in onderstaande tabel.

VersiePrijsEG1
Audi e-tron
50 quattro
70.950€
Audi e-tron
55 quattro
83.500€

EG1 Prijs in België, inclusief BTW.

Productie & Levering

 Audi e-tron
50 quattro
Audi e-tron
55 quattro
Leverbaar in
België sinds
Dec
2019
Dec
2019
Levertermijn
[maanden]
33

Specs & Prestaties

SpecAudi e-tron
50 quattro
Audi e-tron
55 quattro
Batterij [kWh]
Bruto
7195
Batterij [kWh]
Bruikbaar
64,786,5
AandrijvingAWDAWD
Rijbereik [km]
WLTP
300436
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
260340
0-100 km/u [s]7,05,7
Top [km/u]190200
Vermogen [kW/pk]230/313300/408
Koppel [Nm]540664
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
24,925,4
CO2-uitstoot [g/km]00
Luchtweerstand [Cd]EG30,270,27

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
EG3 Het gaat om de luchtweerstand van de uitvoering met de aerodynamische cameraspiegels. Met gewone spiegels bedraagt de Cd-waarde 0,28.

Audi e-tron opladen

Audi e tron aan laadpaal

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Audi e-tron, aan verschillende laadpunten.

 LaadpuntAudi e-tron
50 quattro
Audi e-tron
55 quattro
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
27u00EG438u00EG4
 
Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
18u00EG425u00EG4
 
Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
9u00EG412u30EG4
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
7u00EG410u00EG4
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
7u00EG4
Beperkt tot 11kW
5u00EG4
 
CCS
DC
50kW
(10%-80%)
70 minEG490 minEG4
 
CCS
DC
150kW
(10%-80%)
30 minEG4
Beperkt tot 120kW
35 minEG4

EG4 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Audi e-tron laadkosten

In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van een Audi e-tron 55 quattro, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.

 Type LaadpuntPrijs
per
kWh
Prijs
per
100km
ThuisEG50,19€5,3€
Publiek middelsnelEG60,32€8,9€
Publiek snelEG70,75€21,0€
Ionity
snelEG8
0,29€8,1€

EG5 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG6 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG7 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG8 Dit Ionity tarief geldt enkel voor Audi klanten die een speciaal abonnement nemen. Lees er hier meer over.

Audi e-tron belastingen

BelastingAudi e-tron
Belasting op inverkeerstelling
VlaanderenEG9
0€
Jaarlijkse verkeersbelasting
VlaanderenEG9
0€
Aftrekbaarheid voor
Belgische bedrijven
100%

EG9 In Wallonië en Brussel worden andere verkeersbelastingen toegepast dan in Vlaanderen. Bekijk de verschillen en alle andere subsidies en belastingen voor geëlektrificeerde voertuigen op deze pagina.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenAudi e-tron
Lengte [mm]4901
Breedte [mm]1935
Breedte met spiegels [mm]2043
Hoogte [mm]1616
Wielbasis [mm]2928
Bodemvrijheid [mm]172
Draaicirkel [mm]12200
Koffer vooraan [liter]60
Koffer achteraan [liter]660
Koffer achteraan [liter]
Achterbank neergeklapt
1725
Leeggewicht [kg]2380 (50 quattro)
2490 (55 quattro)
Dakbelasting [kg]75
Trekhaak mogelijkJa
Trekvermogen [kg]1800
Zitplaatsen5
IsofixJa, 2 plaatsen

Foto’s

twee audi e tron naast elkaar

Bekijk hier alle foto’s van de Audi e-tron.

Beschrijving

De e-tron is Audi’s antwoord op de Tesla Model X. De auto positioneert zich in het Audi gamma tussen de Q5 en de Q7. De assemblage gebeurt in België, in de Audi fabriek in Vorst.

De auto bestaat momenteel in twee versies: de 55 quattro en de 50 quattro. De 55 quattro is leverbaar sinds begin 2019, en de goedkopere 50 quattro sinds eind 2019. De 55 quattro kreeg eind 2019 een update; daarbij bleef de bruto batterijcapaciteit (95 kWh) gelijk, maar werd netto iets meer capaciteit beschikbaar gesteld (van 83,6 naar 86,5 kWh). In combinatie met een verhoogde efficiëntie leverde dat iets meer rijbereik op.

Actieradius

Deze elektrische SUV beschikt over een 71 (50 quattro) of 95 kWh batterij (55 quattro) die voor een officieel rijbereik van respectievelijk 300 km en 436 km zorgt (WLTP). Reken in de praktijk op respectievelijk 260 km en 340 km.

Twee elektromotoren, één vooraan en één achteraan, zorgen voor vierwielaandrijving en een totaal piekvermogen van 313 pk (50 quattro) en 408 pk (55 quattro).

Trekhaak

Optioneel is de e-tron uit te rusten met een trekhaak, goed voor een maximaal sleepgewicht van 1800 kg.

Automatisch sturen

De e-tron wordt standaard uitgerust met “Active Lane Assist”, een soort light versie van Tesla’s Autopilot. Active Lane Assist stuurt bij wanneer je buiten de lijnen dreigt te rijden, en dit tot de topsnelheid van 200 km/u (190 km/u voor de 50 quattro). Het systeem vereist continu een aanraking van het stuur. In combinatie met adaptieve cruise control maakt Active Lane Assist filerijden ook gemakkelijker.

e-tron Sportback

In mei 2020 werd de e-tron Sportback, een SUV-coupé versie (met aflopende daklijn dus) gelanceerd. Lees er meer over hier.

e-tron GT

Vanaf 2021 wordt de e-tron GT leverbaar, een elektrische vierdeurs-coupé die competitie moet vormen voor de Tesla Model S. De e-tron GT krijgt een 90 kWh batterij, goed voor een realistische reikwijdte van +300 km.