Mercedes onhult nieuwe elektrische bus, maar waterstof blijft het toekomstplan

Elektrische Mercedes eCitaro G bus

Enkele dagen na de introductie van een nieuwe elektrische vrachtwagen, presenteert Mercedes nu ook een nieuwe elektrische bus, de eCitaro G.

Twee jaar geleden, in 2018, bracht Mercedes met de eCitaro z’n eerste volledig elektrische bus op de markt. Nu, in 2020, is het tijd voor een update.

De nieuwe eCitaro G krijgt betere batterijen met hogere energiedichtheid. Daardoor kan de eCitaro G tot 396 kWh aan batterijcapaciteit huisbergen. Ter vergelijking, dat is ongeveer vier keer de capaciteit in een Tesla Model S. Met z’n nieuwe batterijpakket rijdt de eCitaro G in de winter zo een 200 km ver, en in de zomer 270 km.

 
Elektrische bus opladen

Voorlopig moeten de elektrische eCitaro’s tussen de ritten door nog opgeladen worden, maar Mercedes hoopt die handeling in de toekomst te elimineren door middel van range extenders op waterstof.

Net zoals bij de vrachtwagen vorige week (eActros LongHaul), benadrukt Daimler ook bij de introductie van de eCitaro G dat de toekomst aan waterstof blijft. Mercedes belooft dan ook om binnen enkele jaren een eCitaro met een waterstof range extender te introduceren. Hiermee wil Mercedes de actieradius van de elektrische bussen verder vergroten, en de nood aan het laden tussen de ritten door elimineren.

LEES OOK: Rijden op waterstof is onzin, zegt VW-topman Herbert Diess

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent waterstof en elektrische mobiliteit, volg dan onze whatsapp groep.