Belgische lage-emissiezones (LEZ) verstrengen niet in 2025
Stokoude benzinewagens (euro 2) en euro-5-dieselauto’s blijven welkom in de lage-emissiezones (LEZ) van Gent, Antwerpen en Brussel.
Normaal gezien zouden euro-2-benzinewagens en euro-5-dieselauto’s vanaf 2025 niet meer toegelaten zijn in de lage-emissiezones van Gent, Antwerpen en Brussel.
Zowel de Brusselse als de Vlaamse regering hebben de deadlines voor deze voertuigen recent vooruitgeschoven. Daardoor zullen euro-5-dieselauto’s en euro-2-benzinewagens nog t.e.m. 2025 Antwerpen en Gent binnen mogen, en nog t.e.m. 2026 Brussel binnen mogen.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die je kan kopen in België
Opvallend daarbij is dat euro-2-benzines in feite stokoude auto’s zijn, die geproduceerd werden van 1996 tot 2000. De oudste exemplaren zijn dus meer dan 28 jaar oud, en daarmee hebben ze bijna de oldtimer-status bereikt. Oldtimers mogen sinds kort overigens ook weer de lage-emissiezones in.
De LEZ-wetgeving raakt dus steeds meer uitgehold, en je kan je afvragen of het niet beter is het systeem stop te zetten, iets dat in overheidskringen ook steeds vaker geopperd wordt.
Stop de vervuiling van de lucht die we moeten inademen. Zolang de oude benzine en dieselwagens ook het grootste deel van het kiespubliek voor onze politiekers uitmaakt zullen ze blijven luisteren naar deze meerderheid. Zij wonen toch niet in de kernen van de grootsteden want zij kunnen zich dat financieel veroorloven.
In feite is het een probleem dat zichzelf oplost hetzij door de ouderdom van de auto hetzij door de ouderdom
Van de bestuurder. Alleen wordt de portemonnee van de burger er beter van.
Laat de mensen die nog zo’n auto hebben die gewoon oprijden, anders komt er nog meer afval in de wereld.
Stop die onzin…. Een auto van 12 jaar oud en euro 5 is geen oude auto!!! Die moet makelijk 20 tot 25 jaar meekunnen!
Het hele LEZ verhaal heeft altijd al een oneerlijk kantje gehad. De mensen die weinig rijden, en dus lang met een auto doen werden het hardst getroffen, alsook minderbedeelden. Het boetesysteem was wel erg welkom om miljoenen in kas te brengen.Bleek vaak meer het doel dan de propere lucht. Er zijn andere middelen om de steden properder en leefbaarder te maken dan met een LEZ.
Zolang de industrie, de vliegtuigen, de cruise en cargoschepen mogen blijven uitpompen, mag die gewone werkende mens blijven rondrijden met wat hij wil. Opa die met zijn kleine oude autootje amper 4000km doet, mag niet meer rijden want hij is de grote vervuiler? Ff serieus blijven he.
Inderdaad, laat aub wat vrijheid over. Er zijn al genoeg regeltjes. En daarbij is nog niet bewezen dat electrische wagens, over de ganse lijn, milieuvriendelijker zijn
De vrijheid van het ene individu stopt waar de vrijheid van het andere begint. Ik eis de vrijheid voor mijn kinderen en kleinkinderen om gezonde lucht in te ademen. En inderdaad, schepen en vliegtuigen vervuilen ook. Maar daar zijn voorlopig nog geen alternatieven voor, voor vervuilende brandstofwagens zijn die er nu wel. Men moet ergens beginnen, met steeds naar de andere te wijzen als uitvlucht om zelf niks te doen, evolueert er niks.
Marc, EV zijn over de ganse lijn zeker milieuvriendelijker. De Technische Universiteit Eindhoven heeft aangetoond dat EV over de ganse levenscyclus 53 % ecologischer zijn dan ICE, indien geladen met een typisch Europese stroommix. In ons land is dat nog beter, omdat onze stroom nu al voor meer dan 80% volledig uitstootloos en voor 30% hernieuwbaar geproduceerd wordt. En die percentages stijgen met de dag.
Een elegant alternatief zou een kilometerbeperking zijn. Waarom oude wagens niet beperken tot 5000 km per jaar? We hebben die gegevens dankzij de car pass.
LEZ…. Hoeveel geld heeft ’t al opgebracht, en hoeveel is de luchtkwaliteit in verhouding verbeterd? Milieu, ja belangrijk, geen discussie. Maar België is zo klein, heeft 4 buurlanden… Stopt die hun (mogelijke) vuile lucht aan de grens?? Dus… Hoe meet je dan een eventuele verbetering? En in de media altijd zo’n zwarte rookpluim op de foto plakken is echt niet nodig!
Als ge betaald is de lucht veel zuiverder en de lucht van polen en rusland blijft ook binnen de grenzen
Anoniem, dat betalen heeft gewoon als bedoeling mensen hun rekening te laten maken en zo te motiveren om een meer milieuvriendelijke wagen aan te schaffen. En dat werkt.
Vervuiling stopt echt niet bij de grens, als alle diesels naar buitenland gaan. Wat heeft het dan voor een zin. Behalve dat de staat er beter op orden en wij slechter. Vliegtuigen vliegen dagelijks ieder minuut van de dag. Grote fabrieken. Nee maar over oud en nieuw nog maar te zwijgen dat mag wel. Wat je de volgende dag nog ruikt en de dag er na met een beetje pech. Dat in 1x keer de lucht in gaat al dat vuurwerk. Maar nee de EU moet ons leven nog moeilijker en duurder maken. Door ons enige vrijheid weer af te nemen. Niet iedereen heeft een dikke paycheck om een hybride of elektrische auto kunnen kopen. Echt te gek voor woorden EU is een schande voor de burger. Misschien meer luisteren naar de burger die het al moeilijk genoeg hebben om iedere dag euro’s op tafel te krijgen.
Studie VMM: Oude dieselwagens zonder roetfilter verdwenen sneller uit de lageemissiezones dan in de rest van Vlaanderen en werden vaker vervangen door (oudere) benzinevoertuigen. Hierdoor is de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en zwarte koolstof (roet) sterk gedaald…. Een betere luchtkwaliteit leidt tot een gezondere leefomgeving. Vooral sociaal kwetsbare mensen hebben daar baat bij. Zij worden niet alleen meer blootgesteld aan luchtvervuiling maar zijn ook gevoeliger voor de gezondheidsrisico’s van luchtvervuiling. Ze hebben ook vaak geen auto, waardoor ze in dat geval enkel positieve effecten van de lage-emissiezone ondervinden.
omgeving.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-10/eindrapport_evaluatieLEZ_nov2020.pdf
Fijnstof, stikstofdioxide en ozon zijn de drie stoffen met de grootste gezondheidsimpact in Vlaanderen en leien tot vroegtijdige sterfte. In 2023 waren er naar schatting ongeveer: 3500 vroegtijdige sterfgevallen door fijnstof, 1600 vroegtijdige sterfgevallen door ozon en 800 vroegtijdige sterfgevallen door stikstofdioxide.
Coco, wat voor zin? Dat de lucht die onze kinderen en kleinkinderen inademen, minder schadelijk is en zo veel gezondheidsproblemen vermeden worden. EV zijn niet alleen voor wie een dikke paycheck heeft, over de ganse levenscyclus bekeken zijn ze een stuk goedkoper dan ICE. Het is gewoon te gek voor woorden dat wij blijven rondrijden met auto’s die 75 % van hun duurbetaalde energie omzetten in schadelijke uitstoot. Nu er volwaardige alternatieven zijn, wordt het hoog tijd dat die idiotie ophoudt.