Deze waterstofauto kan in 2025 op jouw oprit staan
Hyundai heeft een volledig nieuwe waterstofauto klaar die de Nexo komt vervangen begin 2025.
Wanneer een automerk een nieuwe waterstofauto aankondigt, moet je dat nieuws gewoonlijk met een korrel zout nemen. Dergelijke aankondigingen blijven meestal op het schap van de PR-afdeling liggen en halen het nooit tot de showroom om de hoek.
Bij Hyundai ligt dat anders. De Koreanen hebben immers reeds sinds 2018 de Nexo in het aanbod, een waterstofauto die je, ook in België, gewoon kan kopen.
Hyundai liet eerder al weten dat de Nexo in 2025 een opvolger zou krijgen, en die krijgen we nu gepresenteerd in de vorm van de Initium. De Initium is een stoere SUV die door middel van een brandstofcel uitsluitend op waterstof rijdt. Hyundai belooft een rijbereik van 650 km. De Initium zou al in productie gaan tijdens de eerste helft van 2025.
OOK INTERESSANT: Alle waterstofauto’s die je momenteel kan kopen in België
Prijzen zijn er voorlopig nog niet, maar we kunnen ons als richtprijs alvast baseren op de catalogusprijs van de Nexo. Die kost in België 73.999€ inclusief BTW. De prijs van de Initium zal vermoedelijk in de buurt zitten.
Want verder dan je oprit zal je niet komen. 🤣 Tripje naar Nice zal al hele uitdaging worden om ergens te tanken. Een echte avonturiersauto
Goeie titel.
Kunnen op je oprit staan.
Wordt de toekomst!
De EV’s staan zelfs nog niet eens op een oprit, staan te verkommeren op parkings wereldwijd omdat ze die niet aan de straatstenen verkocht krijgen.
Is dat de reden waarom je bij bestelling van een EV maanden moet wachten tot levering?
Anoniem, als meer dan een kwart van de verkoop nu EV zijn, zou ik niet durven zeggen dat men ze niet aan de straatstenen verkocht krijgt. En dat aandeel zal de komende jaren alleen maar stijgen.
En die prijs ook he ” kan gewoon op je oprit staan “
Beste lezer,
Een waterstof generator thuis en klaar is kees. U hoeft niet altijd vasthouden aan uw oude gewoontes betreft tanken. Een fles of 2 thuis vullen is prima te doen!
Dat is zelfde voor EV Roland, veel te duur! Maar daar hebben ze nu een oplossing voor, ze gaan er nu massaal op de markt brengen van 20000euro, ze vertellen er alleen niet bij dat het dan om kleine stekkedoosjes gaat met nog minder autonomie, ruimte en comfort en dat die dus eignelijk gewoon evenveel te duur zijn dan de grotere exemplaren voor wat je krijgt. Dus terug geen oplossing voor prijsprobleem.
Geert, de verkochte EV’s zijn voor 90% verplichte bedrijfwagens. Neem die weg uit de tabellen dan krijg je een heel ander beeld. Particulier worden EV’s amper gekocht wegens veel te duur.
Misschien was het ook relevant om te vertellen hoe duur het is om met H2 te rijden. De goedkoopste manier om H2 te produceren is nog steeds het kraken van aardgas. En daar heb je enorm veel energie voor nodig. Dus totaal absurd. Pas als er een continu overschot aan groene elektriciteit is kan 3lektrolyse die overproductie nuttig opvangen. Maar dit gaat nog enkele decennia duren vrees ik.
Mensen,er bestaat zoiets als groene waterstof,te vinden over heel de wereld,maar daar spreekt men niet over,zou teveel mensen onafhankelijk maken 🤔.Zo is het met meer manieren om elektriciteit te bewaren,op te slaan,the genereren.Weet je dat je uit licht,puur water kan halen,zolang ze die lucht filteren,op uitlaatgassen🤔😉😊.Maar eerlijk,wat maakt het leven duur?Democratie:top-down,wanneer je down-up gaat:Deep Democracy,lees erover,hoe het anders kan,anders moet.Iedere stem,gevoel telt😉😊,ieder gelijk,ieder voor ieder, geen politici ,leugens,bedrog,enkel rechtvaardigheid😉😊
Geert slaat precies graag met de grootste hamer, Europees is EV goed voor 12% van de verkoop eind augustus 24, een aandeel dat meer dan 11% gedaald is in vergelijking met 2023 in plaats van te stijgen, dat is al heel wat minder rooskleurig dan een kwart. En wees maar gerust dat in België de verkoop ook in elkaar valt zonder premie, waarom zou België een uitzondering zijn op rest in Europa, enige voordeel nog in België zijn er veel leasewagens die allemaal moeten elektrisch kopen om fiscale redenen, dat hebben andere landen minder.
Anoniem en Danny, in België is een kwart van de autoverkoop EV, ook al is dat voor leasing, beweren dat men die aan de straatstenen niet kwijtraakt klopt dus niet. Na het wegvallen van de premie zal de verkoop aan particulieren enkele maanden terugvallen, om daarna weer aan te trekken omdat er een vloot van goedkopere EV zit aan te komen. En dit zal ook voor de rest van Europa het geval zijn.
Jacques, ook met groene waterstof bedraagt de energie-efficiëntie van een waterstofauto slechts 33 %, een energieverspilling die we ons niet langer kunnen permitteren. Om de hoeveelheid waterstofgas te produceren die een waterstofauto toelaat 100 km. te rijden, heb je de hoeveelheid elektriciteit nodig waarmee een EV 350 km. ver rijdt. Bovendien kan ik die elektriciteit thuis laden, naar een waterstofpomp moet je zoeken met een vergrootglas. Groene waterstof kan een manier zijn om overtollige groene stroom op te slaan, maar het is zeker niet de meest efficiënte, opslag in batterijen van miljoenen EV zou veel interessanter zijn.
Wanneer maken ze echt werk van een waterstofnetwerk? Waterstof kan overal gemaakt worden maar de lobby’s van andere energiebronnen schijnen dit tegen te houden.
Ik rijd al anderhalf jaar met een auto op groene waterstof ( Dats). Rijdt heel goed en tankt snel en gemakkelijk, ik zou hem opnieuw kopen. Als meer mensen een waterstof auto zouden kopen komen er meer tankstations en raakt de vicieuze cirkel snel doorbroken.
Particuliere verkoop EV loopt voor geen meter, gelukkig verplicht de EU om tegen 2030 elektrisch te rijden 😭 Als particulier moet je al goed gek zijn om een EV te kopen, tenzij je zwemt in ’t geld. En 2dehands is ook al geen optie want een nieuwe batterij kost meer dan de restwaarde van je wagen. Om een thuisoplader te installeren heb je al een 3-fasig elektriciteitsnet nodig of je hebt 24 uur nodig om je batterij op te laden. Gelukkig is daar de EU die een handje toesteekt en de hele Europese autoindustrie in de vernieling rijdt 😇
Q,met 1kg waterstof kan je ongeveer 100km rijden. Uw generatortje mag dan overuren draaien.
De prijs is aan het dalen mensen !! Anders is er geen verkoop. Is met alles zo, eerste computer,,eerste kleur TV was ook enorm duur . Komt goed mensen , heb toch beetje geduld ,positief denken 😃Je zal het wel zien, stinkie auto’s moeten eruit 😉
We moeten wat ,ik ben blij dat er nog merken zijnde een uitdaging aandurven,natuurlijk is het nog niet op orde,tanken prijs,maar ik denk dat dit toch toekomst heeft,zeker grote auto,s vrachtauto,s,schepen .landbouw voertuigen ,ik geloof er in.
Wacht maar op de witte ( ook wel gouden ) waterstof op de markt komt!
Er zijn al zeer grote hoeveelheden ontdekt in de wereld. Zeer veel belovend! TNO onderzoekt nu ook de steenkoollagen in Nederland.
Er is alleen op grote diepte hitte, water en ijzerhoudende steen nodig met een ondoordringbare laag!
Nou waarom? Omdat ik weliswaar een ev gekocht heb met premie maar dat mijn volgende wagen zeker weer een elektrische zal zijn. Ik ben van jongs af een echte ‘petrolhead’ maar de ev slaat echt alles, juist de ‘beleving’ (?)waar zoveel mensen het over hebben is ongelooflijk! Tenzij mensen onder ‘beleving’ alleen het geluid (wat in een moderne auto nauwelijks hoorbaar meer is) bedoelen. En on topic waterstof? Eerst elektriciteit maken om waterstof te maken om maa rr verbrandingsmotor te kunnen gebruiken? Overigens is een heel groot deel waarschijnlijk hét grootste deel gewoon een EV met een brandstofcel. Doodlopende weg…
@Anoniem: blijkbaar niet zo goed in het lezen van statistieken? Wereldwijd en zelfs op Europees vlak is er nog steeds een stijging in de verkoop van EV’s.
Wel is er een daling in de stijging in percentage maar dat is iets totaal anders en geheel logisch. Je kan niet verwachten dat een product waarvan het absolute cijfer jaar na jaar in omvang stijgt steeds groter wordt in percentage.
Om het je wat bevattelijker voor te stellen:
Wanneer op jaar één 10000 eenheden verkocht worden en op jaar twee 20000 eenheden is dat een stijging van 100%. Wanneer op jaar drie er 30000 eenheden verkocht worden is dat nog steeds een aanzienlijke stijging van het aantal eenheden maar “slechts” een stijging van 50% tov vorig jaar. Enz.
Oei, oei, eerst 100% stijging en nu nog maar 50%, ramp o ramp. De verkoop keldert!!!! 🙂
Het probleem is helemaal niet een in elkaar stuikende verkoop van EV’s maar eerder het ongenuanceerd ventileren van meningen van mensen die niet vertrouwd zijn mat statistieken of erger niet kunnen rekenen of nog erger ongenuanceerd cijfers verdraaien tot het in de eigen agenda past.
Wat wel daalt is de verkoop van auto’s in het algemeen, ongeacht hun aandrijving.
Niet alleen EV’s zijn duur maar ook de verkoopprijs van auto’s met verbrandingsmotor – nieuw en tweedehands – wordt ieder jaar hoger.
Ligt dan nogal voor de hand dat in onzekere tijden de verkoop van een luxeproduct dan stagneert.
In België was er recent trouwens geen premie op de aankoop van een elektrische auto. Dat was alleen voor de eerste elf maanden van 2024 voor EV’s ingeschreven in Vlaanderen. Niet in België.
Dus eerder de uitzondering op de regel dan de regel en nog eens geografisch beperkt.
En om maar twee andere voorbeelden te noemen: in Nederland en in de VS worden er al veel langer premies gegeven voor de aankoop van elektrische auto’s en onder betere voorwaarden.
En van de goede voorwaarden voor Chinese EV’s, de grootste automarkt ter wereld waar ICE jaar na jaar meer naar de achtergrond verdwijnt, zullen we maar zwijgen zeker?
Of wil je alleen cijfers horen en lezen die je eigen bias bevestigen?
Ir. Luttmer, vooraleer witte waterstof op punt staat om gebruikt te worden in auto’s, rijden we allemaal elektrisch, en hebben we het daarvoor niet meer nodig. De fysische kenmerken van waterstof blijven onveranderd, wat ervoor zorgt dat bij transport over lange afstanden (de meeste witte waterstof is te vinden in Afrika en Australië) meer dan 20% verloren gaat door lekkages. Dat gelekt waterstofgas verhindert in de hogere luchtlagen de afbraak van methaan, een broeikasgas dat tot 80 keer schadelijker is dan CO2. Beter niet dus.
Hier aan mijn deur op 500m beginnen ze in het voorjaar met de aanleg van nieuwe waterstofpijpleiding diameter 100, van Zeebrugge naar Gent. Waterstof komt eraan als energiedrager, in een veel rustiger tempo dan het opgedrongen elektrisch verhaal en daardoor ook veel meer kans op slagen! Het puur elektrische zal gaandeweg verdrongen worden.
Met waterstof kan men tenminste energie langdurig opslaan, dat zorgt voor een oplossing voor teveel aan hernieuwbaar in de zomer en tekort aan hernieuwbaar in de winter. Dit is met batterijen niet op te lossen.
Gelukkig heeft Geert een glazen bol die kan voorspellen wat de toekomst brengt net zoals hij beweerde dat de kerncentrales dicht konden en zeker gingen sluiten in 2025…
Er is een duidelijk verschil in de toepassingen van H2 in een industriële omgeving en de haalbaarheid en betaalbaarheid voor particuliere mobiliteit.
Benieuwd wat de glazen bol van de H2 believers daarover zoal te voorspellen heeft?
In welk jaar is de H2 auto betaalbaar, goedkoper dan de batterijvariant en vooral wanneer kan ie van de oprit af om weer overal te kunnen gaan tanken bij de monopolisten van deze energiedrager?
Na al die jaren ben ik met mijn EV eindelijk verlost van de fossiele monopolisten en hun prijsschommelingen. Ik ga dat nu niet terug inruilen voor H2. Niet in een dure Toyota cylinder noch via een zeldzaam H2 station van Shell & Co. No way!
Of zijn er hier die via hun glazen bol gouden waterstof in hun eigen tuin ontdekt hebben? 🙂
Anoniem (waarom verbergt u zich ineens, René ?), ik ben er nog altijd van overtuigd dat de kerncentrales kunnen sluiten in 2025, de huidige paniekkramp om er nog 2 open te houden is niet nodig, en gaat ons nodeloos veel geld kosten. Maar om bij het onderwerp te blijven: ik zie geen enkele vooruitgang op vlak van waterstofauto’s, en ook de grotere waterstofprojecten voor industriële toepassingen worden sine die uitgesteld of geschrapt.
Luc, in Zeebrugge is een waterstoffabriek gepland, in Gent ging Arcelor-Mittal twee hoogovens installeren die zouden werken op elektriciteit geproduceerd met waterstof. Maar Arcelor-Mittal heeft zijn plannen nu afgeblazen, en in Zeebrugge heeft Fluxys zich al uit het project teruggetrokken. Gelukkig zal die leiding ook andere gassen kunnen transporteren. Waterstof kan een oplossing zijn voor de opslag van overschotten aan hernieuwbare elektriciteit, al zijn er betere. Maar om dat rendabel te maken, zullen veel meer hernieuwbare productiemiddelen nodig zijn. Zolang we met kernernergie opgescheept zitten, komen die er niet.
Waterstof heeft een zeer zeer groot veiligheidsrisico. Daardoor worden al die proefprojecten afgevoerd en opgedoekt. Gevaar is 10 tallen maal groter dan LPG of enig andere gas brandstof. De technische installatie “om te tanken” kosten het veelvoud van huidige tankstations, die dan weer op zich het veelvoud kosten van “elektrische tankstations of laders genoemd. Ook het vervoer over de openbare weg levert hierdoor bijkomende problemen op. Niet in mijn garage of liefst zelfs niet in mijn buurt …