Laadpalen vanaf 2025 verplicht in Vlaamse parkeergarages, boetes volgen
Vanaf 2025 zullen bestaande parkeergarages verplicht uitgerust moeten worden met laadpunten. De overheid zal boetes van 2.000€ per ontbrekend laadpunt opleggen.
Binnen enkele weken beginnen we weer aan een nieuwe jaar (2025). Een nieuw jaar, dat betekent gewoonlijk nieuwe of aangepaste regels. Dat is deze keer ook zo voor de e-mobility sector.
Concreet wijzigt er een en ander voor de publieke laadinfrastructuur. Vanaf 2025 zullen alle niet-residentiële parkeergarages, ook bestaande, met meer dan 20 parkeerplaatsen, verplicht uitgerust moeten worden met minstens 2 laadpunten.
De verplichting komt er door de nieuwe Europese EPBD-richtlijn (Energy Performance of Buildings Directive) die in 2025 van kracht wordt. Op Vlaams niveau zal het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) er moeten voor zorgen dat deze richtlijn omgezet en nageleefd wordt. In het kader hiervan zal het VEKA boetes van 2.000€ per ontbrekend laadpunt kunnen opleggen.
Volledig nieuw is een verplichting om laadpalen te installeren niet. Voor residentiële bouwvergunningen (nieuwbouw of ingrijpende renovatie) die afgeleverd werden sinds 11 maart 2021, golden al laadpaalverplichtingen. Ook voor niet-residentiële bouwvergunningen waren er al verplichtingen. De details vind je in bovenstaande tabel.
Het wordt tijd.
Nu nog een oplossing zoeken voor bestaande garages. Nog steeds krijgen veel bezitters van ondergrondse staanplaatsen geen vergunning van de brandweer om een laadpaal te plaatsen, dit wegens brandrisico.
Wa ne zever toch altijd over … brandrisico … bij goed geïnstalleerde installaties is het risico nihil of in ieder geval minder dan bij niet-gemonitorde en gecontroleerde lading a la GSM. Ik zit al 36j, als technieker voor elektrische heftrucks, in het vak en ben tot hiertoe NOOIT geconfronteerd geweest met brand tijdens laden met “goed materiaal” zoals wij dat hier in de Kempen plegen te zeggen.