Europa wil oude auto’s verbannen door strengere autokeuring
Iedereen moet elektrisch gaan rijden, en om dat te bewerkstelligen wil Europa oude onveilige en vervuilende auto’s uit het verkeer halen.
Als het van Europa afhangt, moet en zal iedereen elektrisch gaan rijden. Heel wat Europese burgers die dat niet zien zitten willen tot het einde ter tijden rond tuffen met hun oude Mercedes of BMW, maar de EU ziet het Europese straatbeeld liever niet veranderen in een soort Marrakech, Tirana of Teheran.
Daarom heeft Europa een plan klaar liggen om oude Europese auto’s definitief naar de schroothoop of de exportboot te sturen. Met als thema’s luchtvervuiling, lawaaihinder en verkeersveiligheid (de EU wil 0 verkeersdoden per jaar tegen 2050) heeft de EU een plan op tafel om de autokeuring een pak strenger te maken. Op die manier zullen oude auto’s door de mand vallen.
Bovendien wil de EU ook dat die nieuwe regels voor de autokeuring in alle Europese landen op dezelfde manier worden toegepast. Zo zou eenzelfde oude auto, in alle uithoeken van de Europese Unie, van Roemenië tot Portugal, gewoon niet meer in circulatie te houden zijn. Ook de Waalse autokeuring zou dan geen ontsnappingsroute meer mogen zijn.
LEES OOK: Benzine moet 3€ per liter kosten van Europa, en dat is goed voor elektrische auto’s
Voorlopig gaat het hier nog maar om een voorstel dat ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan het Europees Parlement en de Europese Raad. Vanaf 2026 zouden deze nieuwe voorstellen al vruchten moeten afwerpen. De EU schat o.a. dat er door deze maatregelen tussen 2026 en 2050 ongeveer 7.000 dodelijke verkeersslachtoffers en 65.000 zwaargewonden gespaard zullen worden.
0,00005% van de Europese burgers zal jaarlijks niet meer sterven door oude Mercedessen
Ik zie al de Bulgaren, Roemenen, Polen, Slovaken, Hongaren, Slovenen, de Baltische Staten, Cyprioten, Grieken, Kroaten, Maltezen massaal overschakelen op EV’s. Dat is pure utopie. Dit bewijst alleen maar hoe ze in Brussel met hun kop in de wolken zitten. (Mijn volgende auto wordt een EV, maar dat kost nogal zeg!)
Allemaal goed en wel. De oude stikkende wagens gaan hier de lucht niet meer vervuilen, dat zullen ze dan maar in Afrika doen zeker!
Als het om het klimaat te doen is verschuiven we het probleem gewoon naar de export. Om nog maar eens te spreken over “Not In My Backyard”.
‘t Gaat weeral over de centen zeker???
Stuur ze naar Oekraïne. Daar word nog wat anders de lucht ingeblazen.Waarmee zijn ze daar bezig.Net als de epc renovatie ’s in Vlaanderen maar niet in Wallonië. Kleingeestige sukkels.Ze geloven het zelf nog…
Nooit geen ev voor mij.
Is alleen maar ellende.
Goed voor het milieu?
Goed voor de zakken van de rijken te vullen ja.
We hebben geen enkel zicht op ’wie of wat’ Europa nog in petto heeft. Elke afzonderlijke regering stoot de schuld van de regelementering steeds af op Europa. Maar we hebben wel voor Europa gekozen en voor die mannekes of vrouwen die in het parlement zetelen. Hoog tijd dat we handelen en een njet zeggen, net als de Britten. Die hebben het onheil op tijd zien aankomen
Al jaren zeurt de minister van energie dat we zuinig moeten zijn , of het zou kunnen gebeuren dat wij termijnen zonder energie zullen hebben , terwijl de minister van mobiliteit zegt dat we met zen allen elektrisch moeten rijden ??? Die twee zitten klaarblijkelijk , op twee verschillende planeten, wij zijn nog bij lange niet voorbereid op zo een wagenpark, onze heren van de politiek willen gewoon hebben dat we mooi thuis blijven , zodat zij op onze kosten van alles kunnen genieten , zo sterft dus de democratie…..
Niet anders dan geldklopperij , mafapraktijken
Dat ze eerst de vervuiling door die oorlogen aanpakken
Die auto’s vertrekken allemaal naar zuid Afrika, dat niet tot ons milieu/aarde hoort?
@ eric…..
alleen maar ellende,
en jij als ervaringsdeskundige kan het weten?
het enige punt van waarheid is dat die oude diesel roetstoven gewoon verder gaan vervuilen langs de andere kant van de wereld….
al het andere is onnozele achterklap van diegenen ZONDER ervaring.
@eric
Welke ellende?
Verder: ja, ze zijn wel zeker beter voor het milieu, er zijn genoeg studies die dat bevestigen
Good voor de veiligheid en plaatselijke luchtkwaliteit. Ik ben voor.
Echt schandalig,wat hebben wij nog of verwachtingen van het leven.beetje bij beetje nemen ze ons alles af om in hun zakken te Steven.
Wat doen ze dans met die voile boven en het luchtruim vervuiling.
Een echt apenwereld geworden
..
Ik rij met een diesel van 16 jaar , omdat ik mij geen elektrische auto kan veroorloven . Maak astublieft het openbaar vervoer klantvriendelijker , dan kunnen we zo op ons werk geraken …alleen enkele uren later , maar dat is niet onze fout ! Ik wordt zo kwaad , dat alles duurder wordt , we moeten alsmaar renoveren en geld uitgeven voor de strenge regels , die om de haverklap nog strenger en duurder worden …de wereld wordt één grote derdewereld…overal verarmen mensen zeer snel.
Laat ons nou een keer redelijk zijn en nuchter blijven; wie van de bevolking wil , al dan niet gedwongen, elektrisch gaan rijden? Voor zover ik weet kan je ze op één hand tellen. Diegenen reeds overstag zijn gegaan werden hiervoor flink gesubsidieerd of kunnen hun voertuig fiscaal inbrengen omdat ze een zaak runnen. Particulieren zitten dus niet te wachten op zo’n peperdure factuur. Bovendien hoort de politiek te luisteren naar de stem van het volk, zij zijn de dienaren van hun bevolking. En géén bevelhebbers die zomaar hun wil kunnen opdringen.
Goedemorgen, als je de cijfers mag geloven over duidelijke slachtoffers, komen deze niet van de vervuilende bakken. Elke staat heeft overzichten waaruit soorten ongelukken blijken en welke autos of FIETSERS er bij betrokken zijn. Als de autos voor 0 slachtoffers zorgen, blijken fietsers nochtans dood te gaan door ongelukkem onderling of door autos.
Het is maar de vraag hoe slim ze zijn als euro parlementariërs om daarna ook te vragen. Of krijgen ze alleen de ‘juiste’ informatie toegezonden om vervolgens te zeggen… Ja tegen voorstel.
Welke ministers kraamt die onzin uit
En de rijken maar raketjes de lucht inschieten.
0 doden zal je niet halen met ev’s die massa’s pk’s hebben en optrekken alsof het leven ervan af hangt.. dus dat rondtuffen met die oude wagen is wellicht veiliger voor iedereen.
Die mensen die met hun oude wagen willen rondrijden tot einde der tijden, wel ja dat kan met die wagens, ev’s zijn wegwerpproducten die hooguit 15 jaar zullen rondbollen maw niet echt milieu vriendelijke oplossing…
Deze journalist moet ook eens nadenken, de ev’s met een bereik dat iets of wat in de buurt komt van ‘die oude auto’s ‘ is nog steeds extreem duur.. appels met peren vergelijken is de specialiteit van de ev liefhebber.
Het lijkt eerder dat velen in de Europese regering goed gesponsord worden door de batterij fabrikanten… heel die Europese regering zit vol zakkenvullers met wetgevingen die de 1% ten goede komt.
De Europese Biden zal spoedig vervangen worden door de Europese Trump en dan zal Europa pas positief kunnen groeien.
Ik rij 3500 km per jaar met een oude diesel van 25 j oud. Mijn banden geraken nooit versleten, maar moet ze vervangen omdat de rubber verkort is. Hoe zit het met die EV voertuigen die 30000 km per jaar doen? Wie is de vervuiler.
En al die f1 autocrossen , rally.s en motocrossen? Gaan ze die afschaffen? Of is dat geen luctvervuiling? Kom aan zeg
Hebben jullie niks anders te dan u met die prullen bezig te houden ,wie gaat dat allemaal betalen
Dvg, gezond boerenverstand, nadenken en eigen situatie kennen heet dat ipv achterklap zonder ervaring. Mensen kunnen zelf redeneren en beslissen wat best is voor hen zonder de opdringerigheid van EV rijders.
Ik rij met de motor, gemakkelijk dat dit is man, niet te doen, overal tussen, snel, geen file, geen parkeerproblemen. Vermoedelijk heb jij geen motor, dus als je zegt dat dit niks voor jou is wegens weet ik wat, dan is dat onnozele achterklap want je hebt geen ervaring?? Slaat dus nergens op!
Danny, als jij dan een van die 0,00005 % bent, is dat mooi meegenomen, toch? Neen, alle gekheid op een stokje: luchtvervuiling, waar de brandstofwagen een belangrijke oorzaak van is, zorgt in ons land nog altijd voor 9.300 vroegtijdige overlijdens per jaar en tienduizenden chronische zieken. Naast de menselijke ellende, kost dat ons handenvol geld. De luchtkwaliteit in Vlaanderen is de slechtste van West-Europa, hoog tijd dat daar iets aan gedaan wordt.
Eric, nooit geen is altijd een
En ineens is er geen stroom tekort meer en is het electriciteits net zoveel zwaarder, het aantal doden zal ook niet minderen met stillere, zwaardere en snellere auto’s
Reken ze af mensen op het juiste moment,de boeren ruimen ze op en wij worden met zen allen melkkoeien.
Dat da heel milieu gebruikt word om achter ons geld aan te zitten en wij zelfs geen tijd meer hebben voor onze ouders of kinderen past precies in hun plaatje
Jonge mensen moeten nu op langere termijn lenen om het toch voor elkaar te krijgen,vroegtijdig stoppen met werken is opgelost!
Milieu heeft altijd veranderde factor gekend zelfs in de tijd van paard en kar ,kijk maar naar de filmen met ravijnen waar de waterstanden aftekenen van honderde jaren.
Nu mensen laten panikeren met een smeltende ijsblok,komaan.
Zoals bij zovele beslissingen weer door theorie-mensen bedacht. Nu zijn er al geregeld stroomonderbrekingen om dat het net de toevloed aan electriciteit niet aankan.
Wat als iedereen EV’s gaat laden?
Onmogelijk.
In 1993 (!) kocht ik een nieuwe BMW 318i…..
Werd steeds prima onderhouden en ziet er nog steeds als nieuw uit.
De laatste 15 jaar doe ik gemiddeld zo’n 2500 à max 3000 Km per jaar.
In de ogen van die “europese pottentaten” ben ik dus een grote vervuiler !! Gewoonweg de combinatie van geld en totale onkunde.
Ik prijs me gelukkig dat ik al op leeftijd ben ! In de pre- Europese tijd konden (en mochten) we zonder problemen nog plezier maken.
En zeggen dat die heren en dames voor hun onkunde en onwetendheid nog vet betaald worden ook !!
Europa kan van mij de boom in, nooit van mijn leven en ursula de wolvin van de eu, FUCK OFF
Over 5 a 10 jaar is de huidige technologie bij de huidige elektrische wagens voorbij gestreefd. Stop met de subsidies voor die wagens.
En dan vergeten ze nog dat de productie van de batterijen voor deze EV VOERTUIGEN nog vervuilender zijn en en een nog grotere milieu impact hebben. Om maar te zwijgen over die onblusbare branden als die batterijen beginnen fikken!!!
De luchtvervuiling in Vlaanderen is omdat we met veel te veel mensen op kleine oppervlakte wonen, omdat veel te veel industrie in Vlaanderen is, ook zware en dat alles wat daardoor geproduceerd wordt ook nog eens moet getransporteerd worden. Als je dat alles samentelt, dan kan het niet anders dan slechte luchtkwaliteit en dan is het gedeelte veroorzaakt door auto’s met motor peanuts en ook dat is een gevolg van veel te veel mensen!
Anoniem, er is nooit een stroomtekort geweest, wel regelmatig overproductie. EV kunnen juist bijdragen tot de stabilisatie van het net, door te laden bij overproductie en op het net te plaatsen als er een tekort zou dreigen.
Eric, niemand zal mij verplichten om electrisch te rijden en zeker niet om er een te kopen
Dus als mijn auto niet meer door de keuring komt wegens onveiligheid is dan plots weer goed om in Afrika te dienen?
Dat bewijst enkel dat het om geld gaat.
Nu voor de meesten onder ons zullen we nooit een ev moeten kopen.
niet voor ze enkels evs verkopen koop ik me nog lekker een laatste DIESEL al komt die van Duitsland van belgie in België trappen ze lekker met zijn allen in die hoogverbruikende benzine auto’s.
tegen dan ben ik 30 en die DIESEL gaat echt wel tot mijn laatste snik bollen!
Laat die dikkenekken en vetkoppen maar hun ev betalen
WIJ KUNNEN DAT NIET 55.000 A 60.000 voor een ev die ons gezin kan dienen
Een dieselwagen is minder vervuilend dan een elektrische wagen daar al bij stilgestaan? Er zullen meer dodelijke ongevallen gebeuren want je hoort ze niet afkomen…. en ze verschepen naar Afrika daar zullen ze wel goed zijn voor het milieu…. een hilarische wereld waarin we leven
En de pleziervaart met hunne blauwe en zwarte walm ze stinken allemaal
R
Zouden beter Europese parlement exporteren en verbannen uit het straatbeeld.
Wat een bende achterlijke idioten in de eu en wat ik zie lijken onze steden al op Marrakech en maar niet door de auto’s die er rijden
Europa…de redders in alles…
Tja, als ge uw wetten laat dicteren door een stel uitgerangeerde nationale politiekers die in een poging om de macht te houden in de politieke vuilbak “EU” komen te zitten moet je niet verwonderd zijn dat er zotte regels komen.
Als ze willen dat je electrisch rijdt zul je dat ook doen op termijn. Maar dan moeten ze gelijk verplichten dat uw oliebrander vernietigd wordt en niet naar de export waar de bak nog ettelijke jaren verder zal bollen zonder keuring.
We hebben ze verkozen, dus moeten we daar de gevolgen van dragen.
Wat ik niet snap, is dat het netwerk vol is en dat er bedrijven zijn die moeten wachten op aansluiting van elektra net zoals nieuwbouw huizen kunnen geen elektra aansluiting krijgen omdat het netwerk over vol is?
En hoe willen het doen als er nog meer ev op het wegdek komen, de bruggen en viaducten zijn niet bestand door al dat gewicht, alles moet vervangen worden, dit kost miljarden en hier in België hebben we genoeg he met de 150 miljarden schuld aan de eu bank, ze kunnen nog geen eens wegen juist onder houden omdat ze geen geld hebben?
Nu nog eens over de export transport naar Afrikaanse landen van onze afgekeurde auto’s die daar nog een 40 jaar rond rijden…..en de uitstoot blijft ook enkel daar de sukkels !
Het moet eens afgelopen zijn met al deze stompzinnige regelgeving!
Wat een onzin weer. Hun enige bezigheid in Europa bestaat erin zoveel mogelijk regels uitvinden om iedereen aan banden te leggen en toch maae hun zin door te drijven. En ondertussen een oorlog moedwillig laten aanslepen die heel wat meer vervuiling en doden brengt dan een paar oude auto’s. Ach ja..dat is voor vrijheid en democratie maakt men ons wijs..maar zien zelf niet dat het hier hetzelfde pakket geworden is dan aan de andere kant, enkel met een mooier verblindende verpakking nog.
Er wordt wel nooit stil gestaan bij de milieu-impact van de productie van deze auto’s en de productie van de nodige elektriciteit. Als men de totale balans zou opmaken zou men nog wel eens tot verrassingen kunnen komen
Altijd klagen over het milieu en dat we groener moeten leven maar..
Punt 1 : Niet iedereen kan nieuwe wagen betalen. Punt 2 : electro auto beter voor milieu dacht het niet 1 batterij vernietigen kost all 10 jaar minimum en dan nog zwijgen over de zuren die er in zitten pff haha beter Vele jaren geleden klaagden ze nog dat we minder op batterijen moesten leven voor het milieu en nu zou het beter zijn ? De regering vind altijd wel iets uit om ons wijzigen geld dat we nog over houden maandelijks ook nog af te pakken mijn conclusie is dat Europa en de rest weer een wereldoorlog nodig heeft om terug goed te komen rare denk piste idd maar dat zal de enige mogelijkheid zijn om hun domme fouten van de voorbije jaren op te lossen zonder toe te geven dat ze het verkloot hebben Laatste nog is dat ze stoppen met all hun leugens en bedrog over alles
Europa wil dit, europa wil dat …
Ik zal hun desiderata wel volgen op de dag dat mijn pensioen(tje) evengroot is als hun loon(tje). Eerder kunnen ze hun regels steken waar de zon niet schijnt.
Sorry gasten maar denken jullie echt dat de uitlaatgassen alleen van die auto’s komen.begin eerst eens aan die grootverdienners met hun stinkende prfos gassen van grote schouwen,vliegtuigen ,enzverd.
Dagelijks vliegen hier tientallen vliegers over met strepen uitlaatgassen je wil nie weten wat daar allemaal inzit. De kleine man is daar weeral de duppe van.
Wat is het probleem? We kopen toch gewoon zuivere lucht op antarctica, of nog beter op 1 of andere exo planeet, en dieselen gewoon verder.
Ga je in Australie ook beletten dat de ondergroei niet systematisch meer mag afgestookt worden?
Dan staat Australie in zijn geheel binnen een paar jaar in lichtelaaie, en blijft er geen boom, struik of sprietje,gras overeind.
Ik ben volledig mee met de problematiek rond CO2 en de opwarming en fijn stof.het probleem is dat de overheid er altijd gigantisch geld aan wil verdienen en dus die factuur altijd doorschuift naar de hardwerkende burger.epc, accijnzen, milieubelasting,verbod op oude vervuilende wagens enz…
Neem nu deze laatste waarbij allen naar het zuiden Worden geëxporteerd.
Probleem opgelost ?!
Komaan zeg ! Zelfs het zand uit de Sahara komt naar hier waaien, maar fijn stof stopt aan de landsgrenzen ?
Beste overheid begin eerst bij jezelf!
Wagenpark de lijn , defensie, politie en brandweer, overheidsgebouwen, asbest (ook fijn stof ja) maar moeilijker te belasten.
En belast de burgers niet plat,want ooit zeggen we genoeg!
Ik moet zo een stofzuiger niet. Als ze de mijn afkeuren wordt het rijden met De Lijn. Mijn boodschappen laat ik dan leveren door de supermarkten. Misscien wel met een diesel.
Hoe steeds maar weer de gewone burger belogen en gemanipuleerd word.er bestaat uitlaatfilters voor oudere diesels..wat deze regels helpen aan de milieuvervuiling is al voor 20 jaar verpest door de oorlog in Ukraine..zelfs als heel Europa met ev,s ryd..word dit door Afrika en Azië honderd maal verpest..om nog maar te zwygen van de lucht en scheepvaart.
Weer maar eens een bewys wat er in de Europese raad zit..alleen maar regels creëren om geld te genereren om vooral eerst hun eigen financiële zekerheid te garanderen
Het systeem van vervuiling wordt gewoon verplaatst naar andere kant van de wereld.
Daar mogen onze oude voertuigen wel nog 20 jaar verder. In Brazlilie stoken ze nog de teveel aan opgepomte olie op iedere dag!
De vervuiling van oldtimers op het totaal plaatje is te verwaarlozen zeker in verhouding
met het aantal kilometers wat ze rijden.
De keuring wordt misbruikt als een soort pestgedrag. Je mag vandaag niets meer, enkel nog betalen!
En wie zal dat betalen? Ik kan mij onmogelijk een auto v enkele duizenden euro s aanschaffen. De rijken mogen nog rijden v Europa, de gewone voltijds werkende mens niet meer. Europa denkt in haar ivoren toren dat het onwil is, zoals warmtepomoen enzo ook. Is gewoon wat je kan betalen, ja.
Je moet eens de flightradar app of vessel finder installeren,maar daar geen vervuiling natuurlijk bij de duizenden vliegtuigen en schepen
Wat is europa,dictator wie kan zich een electric auto permiteren? Al de auto’s dan naar andere landen sturen of meer betalen en Europa zakken vullen. Oplichters op heterdaad betrapt. Maar blijkbaar zie dat niemand.
Het is een schande dat elektrisch rijden nog een grotere vervuiling dan de oudere wagens wat met de batterijen als ze stuk zijn wat als je een brand hebt aan de electrische auto heel je auto kwijt want is niet zomaar te blussen allemaal geld klopperij en dan de oude wagens maar naar t buitenland daar mogen ze er dan wel mee rijden wat is da voor een onozel feit dat ze daar de lucht wel mogen bevuilen echt geen lijn te trekken en wij dan als kleinste continent moeten ons maar aanpassen tegen de grote wereld om ons heen en dan de minder verdienende mensen alles afpakken wat ze hebben want t electrische is niet te betalen voor iedereen en tegen dat t te betalen is werkt de batterij waarschijnlijk niet meer naar behoren grootste rommel dat ze hebben uitgevonden en gevaarlijk want kan zomaar in brand vliegen en je doet er zelf niks tegen dan
JP, in Nederland is de bevolkingsdichtheid nog groter, maar de luchtkwaliteit beter. Omdat daar niet voor elke verplaatsing automatisch naar de brandstofauto gegrepen wordt. Ik lees hier alleen maar loze uitvluchten om zelf niks te moeten doen. Lucht- en scheepvaart zijn inderdaad grote vervuilers, maar daar zijn nu nog geen alternatieven voor, voor brandstofauto’s wel. Laat ons beginnen bij het begin. In andere delen van de wereld wordt ook vervuild, maar dat heeft nauwelijks invloed op de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Batterijen van EV bevatten geen zuren, en worden grotendeels gerecycleerd. Over de ganse levenscyclus bekeken, is elektrisch rijden altijd goedkoper dan fossiel. Een EV is 53% ecologischer dan een ICE, enz … Geen enkel argument dat ik hier lees tegen EV en voor het behoud van de vervuilende ICE, houdt eigenlijk steek, ze getuigen van verregaande onwetendheid en zijn allemaal gemakkelijk weerlegbaar.
Zijn al de hln commentators naar hier gekomen ofzo. Wat een zwart/wit commentaren.
Nee ik ga niet akkoord dat oude auto’s vervroegd uit het verkeer moeten gehaald worden, laat ze maar van nature uit kapot gaan. Maar zorg er voor dat ev’s vroeger verplicht worden dan pas binnen 10! jaar. Er zijn al voldoende alternatieven aan het komen. En ja ik rij particulier met een ev, 2dehands gekocht en heb zonnepanelen zonder certificaten en met digitale meter, blijkbaar ben ik dan de grote zot, maar het spaart mij wel jaarlijks veel uit, ja ik moet er moeite voor doen om de zonne opbrengst te matchen met het laden van de ev. Hoeveel mensen met benzine/diesel doen wel de moeite niet om over de grens te gaan tanken en express extra km’s doen hiervoor. Wie is dan de zot.
Een EV Auto bij brand moet al in een container met water onder gedompeld worden om het vuur uit te krijgen .Los van dit alles mijn benzinewagen Toyota Avensis van 2002 voldoet aan alle wettelijke normen naar uitstoot en zolang deze wagen het zo goed doet als nu zal ik daar mee blijven rijden, ik bepaal wanneer die wagen vervangen wordt. CO² IS RECHT EVENREDIG met het verbruik ik neem benzine hier als voorbeeld. Wat bij extreme koude met een EV batterij, vorige week reed ik op de Brusselse ring richting Brussel, bumper aan bumper aanschuiven over alle rijvakken, hoe gaat ge al die EV voertuigen geladen krijgen, aan externe laadpunten en aan welke prijs , laad morgen als het volledig donker is,EN er zijn nog alleen EV voertuigen gelijktijdig op, daar is ons elektriciteitsnet niet op voorzien, jaren terug brandde er een Peer een elektriciteitskabel door van 150 mm², zonder aangesloten Ev Auto’s, uren heeft de herstelling vervanging geduurd en nu wil men alle auto’s benzine en diesel verbieden en onder DWANG verplicht een EV doen kopen, wat soort mensen zitten er in dat EVP Parlement . Raketten in oorlogen afschieten is blijkbaar niet milieuvervuilende, wat met de brandweer die bij bluswerken urenlang en soms dagenlang de motoren moet laten draaien om de autopomp te laten werken, er zijn in Nederland zelfs herstellers die zeggen ik kom niet meer in de LEZ zones . Het moest zijn gelijk Jezus, de deuren van de tempel waren gesloten, hij daalde neer in hun midden, huichelaars en hij joeg ze de tempel uit, hebben in België vele regeringen. Bezint eer ge begint, en dat moet het beleid doen eerst bij hun zelf beginnen, auto met chauffeur, kunnen zelf ook rijden.
Ik rijd met mijn Toyota Avensis benzineauto van 2002 perfect in.orde, als de persoon met de initialen BA bericht van 28 april 2025 zo overtuigd is van zijn gelijk, ik zet mijn volledige naam bij het bericht en waar gaan al die EV auto’s geladen worden als iedereen er eentje heeft, nu blijven EV Laadpunten al bezet ,ook al is de wagen al volgeladen, neem nu een aannemer in de bouw, de camionette zijn al zwaar geladen.met materiaal, dan nog een aanhanger van Limburg naar Brussel of nog verdere dan s’avonds in de file op de Brusselse ring, bumper aan bumper aanschuiven, in vele ondergrondse parkeergarage’s mag de EV niet in en als er brand uitbreekt ondergronds op min 2, parkeergarage er kan geen brandweerwagen erbij, van buiten uit allemaal slangen uitrollen en als er gelijk in Hasselt een gek in de ondergrondse parkeergarage een EV voertuig in brand steekt en nog in Hasselt bij de aangestoken brand in de Mercedes garage, na 14 dagen stak er nog altijd een EV MERCEDES IN EEN container volledig gevuld met water. Als een benzine wagen in brand vliegt, die is vrij snel geblust.
Iedereen een EV… ondertussen zit Spanje en Portugal al heel de dag zonder elektriciteit. Voorbode van wat de toekomst gaat brengen met de elektrificatie
Zoals Jp zegt zijn er veel te veel mensen in Vlaanderen en is België een doorvoerland voor transport, dat is de reden voor luchtvervuiling en niet de auto’s van de mensen zelf, dat is slechts een fractie van de uitstoot!
Herman, problemen in Spanje en Portugal hebben niks met EV of elektrificatie te maken. Als er geen elektriciteit is, zullen ook benzinepompen niet werken.
Jan Opdeweegh, dat een EV in ondergrondse garages niet binnen mag, klopt niet. Integendeel: sinds kort is er een verplichting om bij nieuwbouw of renovatie op parkings met meer dan 10 plaatsen voor elke parkeerplaats laadinfrastructuur te voorzien. En wat extreme koude betreft: in Noorwegen worden enkel nog EV verkocht, en daar weten ze nochtans wat extreme koude is.
@Herman, denk je nu echt dat een brandstofpomp nog werkt wanneer er geen elektriciteit is? Spanjaarden die een V2L EV hebben kunnen tijdens een stroompanne stroom uit hun auto halen zodat ze niet in het donker zitten en hun diepvries niet ontdooit.
Marc, het wegtransport is verantwoordelijk voor 25% van onze luchtvervuiling (bron: VMM), een fractie zou ik dat dus niet durven noemen. Te veel mensen is ook niet de oorzaak, want Nederland heeft een nog grotere bevolkingsdichtheid met betere luchtkwaliteit. Maar wij hebben een slechtere ruimtelijke ordening, en een nefast systeem van firmawagens dat aanzet tot overconsumptie. Aan beiden zal in de nabije toekomst weinig veranderen, en dus is elektrificatie van ons transport de enige manier om de hoge kosten en de menselijke ellende die door vervuilend wegtransport worden veroorzaakt, te milderen.
@ Mark … info van website VMM
De uitstoot van de sector transport is de som van de uitstoot door wegverkeer, scheepvaart, luchtvaart, spoorverkeer en mobiele machines.
De sector transport was in 2022 de belangrijkste bron van NOx (NO2) in Vlaanderen.
Wegverkeer heeft het grootste aandeel in de uitstoot door transport, vooral door personenwagens.
De dalende trendlijn van de NOx-emissies door het wegverkeer vanaf 2005 zet zich verder door tot 2022 (met een sterkere daling in 2020, een uitzonderlijk jaar door de covidpandemie).
Het aandeel niet-uitlaatemissies van PM2,5 bij het wegverkeer neemt jaar na jaar toe en maakt ondertussen bijna 3/4 van de PM2,5 uitstoot van wegverkeer uit
Fijn stof, stikstofdioxide en ozon zijn de drie stoffen met de grootste gezondheidsimpact in Vlaanderen en leiden tot vroegtijdige sterfte. In 2023 waren er naar schatting ongeveer:
– 3500 vroegtijdige sterfgevallen door fijn stof (PM2,5)
– 1600 vroegtijdige sterfgevallen door ozon(O3)
– 800 vroegtijdige sterfgevallen door stikstofdioxide (NO2)
Brandstof kan je eenvoudig manueel uit een tank pompen, probeer dat maar eens met elektriciteit. Droom maar verder Dira, als het net plat ligt kan je juist niks, ook geen stroom uit je EV halen om te gebruiken op een eiland.
@Marc, je schetst met je reactie perfect wat het probleem op dit forum is. Veel mensen hebben een mening over EV,s maar het ontbreekt vaak aan kennis. Meer en meer EV,s hebben namelijk gewoon een 220volt stopcontact waar je gewoon eender wanneer stroom uit kan halen (V2L).
Het aandeel van auto’s is een fractie van alle uitstoot, koplopers zijn landbouw, energieverbruik en productie. Duitsland scoort het slechts met zijn hernieuwbare stroom en Nederland doet slechter dan Belië. Komen jullie eindelijk eens uit je Vlaamse bubbel aub of denk je dat het stopt aan de Vlaamse rand?
En ondanks alle onheil leven we toch met zijn allen steeds langer wereldwijd, is de vergrijzing overal een probleem en zitten de wzc’s overvol. Raar toch hé als alles zo slecht is als hier wordt aangegeven?
Marc, het aandeel van auto’s bedraagt 25% van de uitstoot, en is nu het makkelijkst te reduceren aandeel. Brandstof kan je manueel uit een tank pompen, maar die mogen de meeste mensen niet hebben. Elektriciteit om je auto op te laden, kan je dan met een stroomgroep produceren. Maar dit is weer zo’ n holle discussie: bij een algemene stroompanne (zeer onwaarschijnlijk in ons land) blijf je best gewoon thuis, er werkt toch niks, en heb je geen auto nodig.
Marc, daar is niks raar aan, de hogere levensverwachting is volledig te danken aan de vooruitgang van de medische wetenschap, met een betere luchtkwaliteit zouden we nog ouder worden en vooral: zou de levenskwaliteit in de laatste jaren veel beter zijn. En zou onze sociale zekerheid er een stuk beter voorstaan, met minder kosten voor al die chronische zieken.
Geert en Dira, zouden jullie dan niet beter in de politiek gaan als je het toch allemaal beter weet, het zit daar vol met dergelijke mensen die denken voor alles een antwoord en oplossing te hebben, maar in werkelijkheid bakken ze er niks van en is geen compromis mogelijk, dus einde discussie.
Mvg, Marc
Marc, wat een dooddoener. Wij weten het omdat wij ons degelijk informeren, ons baseren op concrete cijfers en ons niet blijven vastklampen aan vastgeroeste gewoontes. Als het gaat om mijn eigen gezondheid en vooral die van mijn nakomelingen, is er inderdaad niet veel ruimte voor compromis. Ik zie dagelijks wat luchtvervuiling in de meest vervuilde regio van West-Europa aanricht, nu we de mogelijkheid hebben om daar verbetering te bekomen, is het haast crimineel om die mogelijkheid niet te grijpen.
Straat moeten openbreken voor zwaardere elektrische leiding te legen na het plaatsen van 2 laatpalen. Miljoenen burgers die niet kunnen opladen.
Staf, dat ons elektriciteitsnet verouderd is weten we al lang, o.m. dank zij EV zal daar nu iets aan gedaan worden. Miljoenen burgers die niet kunnen opladen? Dat moet u toch eens uitleggen.
Het is een schande dat voor elke individuele wagen een tankstation moet geplaatst worden met bijhoredne aanpassingen aan het net, de hoeveelheid CO2 en grondstoffen daarvoor nodig, kan je nooit meer compenseren met een elektrisch vehikel. ZIjn ze nu werkelijk niet slimmer? Laat ons maar snel naar waterstof gaan met een tankstation dat duizenden wagens kan bedienen, dat is pas ecologisch verantwoord
@Davy: blijkbaar heb je het nog niet door maar een BEV moet helemaal niet meer tanken maar laadt volledig op elektriciteit.
Zelf kan ik thuis al jaren laden en daar moest het net helemaal niet voor aangepast worden.
Ga ik ergens anders laden dan kan dat aan verschillende publieke laders waar, net als bij een tankstation uit de “goede oude tijd” meerdere auto’s kunnen laden en er per auto heus geen afzonderlijke laadpaal ter beschikking staat.
Thuis H2 laden kan nog altijd niet en publiek H2 tanken is in België zo beperkt dat het praktisch maar voor een heel beperkt aantal H2-auto’s toegankelijk is.
En de huidige H2 auto’s rijden trouwens ook gewoon op een elektromotor. De kosten en verliezen zijn er alleen veel hoger dan rijden op elektriciteit via batterijopslag.
Maar het is je verder gegund om te blijven fantaseren over de vermeende voordelen van rijden op H2. Dromen mag maar je geraakt er met de huidige technologie niet ver mee.
Lang doen met een auto is nog steeds het schoonste vooral als relatief weinig kilometers maakt er is geen productie vervuiling voor het maken van een nieuwe nodig,een elektrische auto,s zijn door hun gewicht remmen stof en banden stof producenten dit heeft niets met veiligheid of milieu te maken,maar meer met jullie gaan doen wat wij zeggen naar de guillotine met die idioten anders blijven ze onzin uitkramen.
Ik, ik, ik,… als het voor sommigen werkt, zijn er blijkbaar geen problemen voor iedereen. Ik werk toevallig bij fluvius en weet dus maar al te goed hoeveel aanpassingen nodig zijn door de komst van al die EV’s met elk een individueel tankstation (laadpaal dus mocht je het niet begrijpen) thuis! Tijdens zomermaanden kan de stroom niet weg door zonnepanelen en tijdens de wintermaanden als mensen warmtepompen gebruiken en hun elektrische auto laden, kunnen we niet voldoende leveren. Dus er zijn wel degelijk heel veel aanpassingen aan het net en cabines nodig door de komst van EV’s. Maar Victor leeft wellicht op een klein eilandje en gaat er dus vanuit dat de evenaar door zijn achterste loopt!
Davy, zou het laden van EV als er te veel stroom is, en het ontladen als er stroomtekort is, dan niet een deel van de oplossing kunnen zijn? We weten allemaal dat ons elektriciteitsnet sterk verouderd is (niettegenstaande de hoge kosten die we er als consument voor betalen), als EV en de laadpalen een stimulans kunnen zijn om daar eindelijk eens verandering in te brengen, kan ik dat alleen maar toejuichen.
Van waterstof en waterstofpompen bent u duidelijk niet op de hoogte. De omzetting elektriciteit-waterstof-elektriciteit komt met een rendementsverlies van 66 %, en zorgt zo voor een veel grotere CO2-uitstoot dan de laadpalen. Een waterstofpomp tankt aan een druk van 350, 600 of 700 bar en een koeling tot -40 graden. Vraagt enorm veel energie en vooral: heb je de pech 2de of 3de in de rij te zijn, kan je een half uur wachten tot de pomp weer op druk is. Van duizenden wagens bedienen is dus geen sprake, hooguit een vijftigtal per dag. En probeer daar maar eens de investeringskost van 2 miljoen voor zo’n pomp mee terug te verdienen, geen wonder dat het aantal H2-pompen in ons land al jaren blijft steken op 7.
Dat een laadpaal als een strikt individuele pomp moet gezien worden, klopt ook niet. Publieke laadpalen kunnen door meerdere klanten gebruikt worden, en als straks een EV geladen kan worden in 5 minuten (die technologie is er nu al), zal een laadpaal per dag meer wagens kunnen bedienen dan een waterstofpomp!
@Ab, waarom zou je met een elektrische auto eveneens niet weinig km kunnen maken en ook niet jarenlang kunnen blijven rijden?
Er zitten in een EV minder bewegende delen die kunnen verslijten en op termijn vervangen moeten worden noch hebben ze smeerolie en andere troep nodig om in beweging te kunnen blijven. ˆ
Fysieke remmen heb je bij een EV al evenmin nauwelijks nodig. Uitgezonderd een onvoorziene noodstop rem je op de motor. De schijfremmen verslijten dan niet, produceren geen extra fijn stof en regenereren nog eens extra energie om al rijdend te hergebruiken.
In een benzineauto kan je niet tot stilstand afremmen zonder de fysieke remmen te gebruiken en de energie die daarbij verloren gaat kan je evenmin regenereren.
In tegenstelling tot een verbrandingsmotor gaat een elektrische motor ook veel efficiënter om met zijn opgeslagen energie en wordt het grootste deel omgezet in beweging en niet, zoals bij een verbrandingsmotor, in nutteloze warmte.
Ik ken ook maar weinig EV rijders die benzinerijders willen verbieden verder te rijden met hun benzineauto en nog minder die dan de guillotine willen bovenhalen om mensen met een andere mening het zwijgen te kunnen opleggen en andere weggebruikers dan maar uitschelden voor idioten en andere onzin. Lijkt me – zoals jouw tekst aangeeft – om onduidelijke redenen eerder weggelegd voor mensen met een auto op fossiele brandstof?
@Davy: ik werk – zoals jij plots toevallig blijkt te doen – niet bij Fluvius maar heb wel al meer dan tien jaar zonnepanelen en rij sinds 2018 al met een BEV. Van de lente tot en met de herfst weet ik goed weg met de productie van de zonnepanelen, nl. richting woning en de EV. Daar verdient Fluvius dus inderdaad niets aan maar ik gebruik hun netwerk dan ook niet want alle lokale productie wordt lokaal verbruikt en opgeslagen.
Ik leef niet op een klein eilandje maar verkies me degelijk te informeren ipv onzin proberen te verkopen.
Benieuwd welke functie jij bij Fluvius uitoefent zodat je niet weet dat er kWh genoeg geproduceerd wordt maar dat er voor afname tijdens de ochtend en avondspits wel een capaciteitsprobleem in beschikbaar vermogen op het netwerk is en rond de middag voor netinjectie wanneer teveel verbruikers of teveel producenten op hetzelfde ogenblik willen afnemen of terugleveren. Een probleem waarbij bezitters van een BEV (met ruime opslagcapaciteit) juist aan kunnen bijdragen aan de oplossing van het probleem. Toch wanneer Synergrid eindelijk eens nieuwe technologie zoals bidirectionele laadpalen en stekkerbatterijen tijdig zou homologeren.
Dat zou al een groot probleem voorkomen zonder aanpassingen aan de netten.
Maar dan moet Fluvius eerst wel eens van zijn eilandje afkomen ipv een achterhoedegevecht te willen voeren uit schrik zijn monopolie op het transport van energie te verliezen.
Doel is kuntmatig overprijsde auto’s en wat later vervangbatterijen op de markt te gooien en daar vet BTW van binnen te rijven .Dit terwijl ze zelf met vette diesels en privéjets naar Strassbourg reizen .
Wukke dikke bulshit slaat de europese unie nu weer aan en die stukje fabrieken, boten die in vuur en vlam gaan door elektrische wagen is al oke wanneer gaan ze es beseffen dat de oldtimers hier niks mee te maken hebben tzien gewoon achterlijke debielen die politiekers
Zou het niet beter zijn om het actieplan te lezen vooraleer er kritiek wordt gegeven. Zo worden bijvoorbeeld oldtimers helemaal niet geviseerd …
eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52025DC0095
@HarryCash? Welke vervangbatterijen? De huidige HV accu’s van BEV’s overleven waarschijnlijk de rest van de autotechniek ruimschoots en kunnen nadat de auto het begeven heeft alsnog een tweede leven als stationaire accu tegemoet gaan.