Elektrische auto thuis opladen al 35% duurder sinds eerste lockdown

hand op laadstekker elektrische auto

Het (thuis) opladen van een elektrische auto wordt snel duurder in Vlaanderen.

Update 11 oktober 2021: verschillende lezers hebben de opmerking gemaakt dat we de vergelijking moeten maken met benzine- en dieselprijzen, dus we hebben dit toegevoegd aan het artikel.

De berichten omtrent dure elektriciteits- en gasprijzen vliegen ons de laatste weken om de oren, en met recht en reden. De overdadige geldpersmachine van de ECB duwt de inflatie steeds meer de hoogte in. Ik bedoel, de hogere vraag post-lockdowns duwt de inflatie steeds meer de hoogte in.

Kijken we in het bijzonder naar de kosten van het thuis opladen van een elektrische auto, dan zien we ook hier duidelijk het effect; in januari 2021 kostte het in Vlaanderen minstens 0,19€ tot 0,22€ per kWh om je elektrische auto thuis op te laden, een stijging van 5% tot 12% ten opzichte van februari 2020. Zeven maanden later, in juli 2021 was dat al gestegen naar 0,21€ tot 0,25€ per kWh, een stijging van 10% tot 14%.

 

Nu, in oktober 2021, is de kost volgens onze simulaties gestegen naar 0,23€ tot 0,26€ per kWh. 4% tot 9% meer dan amper 3 maanden geleden. 18% tot 21% duurder dan begin 2021. En 24% tot 35% duurder dan juist vóór de eerste lockdown (februari 2020: 0,17€ tot 0,21€ per kWh)!

De benzine- en dieselprijzen zijn in dezelfde periode (februari 2020 – oktober 2021) met respectievelijk 16% en 14% gestegen. In februari 2020 bedroeg de officiële benzineprijs 1,46€, en in oktober 2021 1,69€. Voor diesel veranderde het officiële tarief van 1,50€ (02/2020) naar 1,71€ (10/2021).

Benzineprijs 2021

Evolutie van diesel- en benzineprijzen (01/2018 – 08/2021).

Dan maar met de fiets?

Aan de huidige kWh-tarieven kost de elektriciteit voor een gemiddelde elektrische auto nu 4,5€ tot 5,2€ per 100 km, er van uitgaande dat je altijd over de goedkoopste leverancier beschikt. Ondanks de stevige stijging is het qua energiekost nog altijd goedkoper dan benzine of diesel rijden.

Echter, met de winter voor de deur, is er niet veel beterschap in zicht. Geen wonder dat auto-importeurs nu liever fietsen gaan verkopen.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.