Waterstofauto’s (2022-2023)

waterstofauto toekomst

Overzicht van alle nieuwe waterstofauto’s die in de periode 2022 tot 2023 op de Belgische markt komen. 

Bekijk hier alle huidige waterstofauto’s

2022

FotoAutoPrijs[km]
BMW X5 Hydrogen75.000€NA

✪ Prijs: catalogusprijs inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het officiële rijbereik zoals opgegeven door de fabrikant.

2023

FotoAutoPrijs[km]
Honda FCV 65.000€600

✪ Prijs: catalogusprijs inclusief BTW, in België. Schuingedrukte prijzen zijn schattingen door de redactie van eGear.be, indien de officiële prijs nog niet vrijgegeven is. Voor de prijzen in Nederland kan je hier terecht.
✪ [KM]: het officiële rijbereik zoals opgegeven door de fabrikant.

35 reacties

  1. Leonard M. HERCULES
    Leonard M. HERCULES / 12-11-2020 / ·

    ik zou graag willen zien dat er meer waterstof tankstations in Europa binnen aanzienlijke tijd worden gerealiseerd .
    Bijvoorbeeld in Frankrijk zodat je naar Saintes-de-la-Mer in het zuiden van de Provence kan rijden zonder om te moeten rijden !!

    Bijzondere Groet , Leonard M. Hercules

  2. Stefan
    Stefan / 12-13-2020 / ·

    Er komen al 5 bij in België

  3. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 12-14-2020 / ·

    Vraag is niet hoeveel er bijkomen, maar hoeveel er blijven. Zo’n pomp kost 2 miljoen, en kan hoogstens 35 tot 40 auto’s per dag vullen, dat kan onmogelijk rendabel zijn. De eerste H2-pomp in België werd in 2008 langs de E19 in Ruisbroek met veel feestgedruis geopend, maar is inmiddels al lang weer verdwenen.

  4. David
    David / 12-14-2020 / ·

    Tegen de tijd dat waterstof voor individueel personenvervoer op punt staat zijn alle nadelen van een batterij aangedreven EV al weggewerkt.
    De capaciteit van batterijen stijgt jaar na jaar. De prijs zakt jaar na jaar. En de laadtijd wordt ieder jaar ingekort.
    Voor personenvervoer eigenlijk een doodgeboren kind.
    Alleen de Hyundai groep plant binnen dit en vijf jaar al 25 modellen op de markt te brengen op basis van hun E-GMP platform. Laadtijd tot 80% binnen de 20 minuten.
    Rechtstreeks elektriciteit van laadpaal tot accu.
    Hoogstens laadverliezen om AC naar DC om te zetten.
    Waarom zou je dan gaan werken met een energiedrager met een veel groter omzettingsverlies?

  5. Herman
    Herman / 12-15-2020 / ·

    @Geert volgend jaar komen er in ieder geval al een aantal bij aan de DATS24 stations. Trouwens Colruyt is gestart met een project met een waterstofvrachtwagen van 44ton.
    De eerlijkheid gebied om te zeggen dat het H2 station in Ruisbroek een proefproject was tussen BMW en Total en dat die nooit publiek is geweest.
    En de rendabiliteit van een laadpaal wil ik ook nog wel eens zien, aan een AC 11kwh laadpaal kunnen er per dag ook geen 10 auto’s staan; En zelfs al werkt zo’n laadpaal 24u dan heb je 264 kwh verkocht, ook niet om over nr huis te schrijven

  6. KB
    KB / 12-15-2020 / ·

    @Herman, een AC laadpaal kost ook niets vergeleken met een waterstoftankstation. Reken +-5000 euro voor 2 outlets.
    Het grootste nadeel van H2 is dat het altijd duurder zal blijven om 100km te rijden obv waterstof dan op basis van elektriciteit, simpelweg omdat die techniek minder efficient is. (factor 2 is niet overdreven).

    Maar los daarvan zullen er zeker toepassingen zijn voor waterstof die ik zeker aanmoedig. Dan denk ik vooral aan commerciele toepassingen: Boten, treinen, bussen, vrachtwagens, en een kleine niche in personenvervoer misschien.

  7. Herman
    Herman / 12-15-2020 / ·

    @kb colruyt rijdt vandaag reeds met truck op waterstof. Mercedes heeft aangekondigd dat hun trucks tegen 2040 allemaal op waterstof gaan rijden. Dus die waterstofstations komen er zeker. En niet alleen hier , ook in Noorwegen ligt het plan klaar om alle heavy duty en commerciele voertuigen op waterstof te laten rijden. Trouwens het opladen van EV is nog veel te traag. Ik lees hier een batterij opladen in 20 minuten ?? Op DC ja, maar AC no way. De huidige generatie EV hun AC boordlader is beperkt tot 11kwh, dus 80% is meteen een paar uur minimaal

  8. David
    David / 12-16-2020 / ·

    En wat is het probleem?
    Een AC laadpaal wordt hoofdzakelijk gebruikt op een thuislocatie en op plaatsen waar je lang kan parkeren: werk, bioscoop, winkelcentra, stadsrand…
    Een tankstation moet je dan ook gaan vergelijken met een DC laadplein. De laadpalen zijn daar al het probleem niet meer want de nieuwste generatie kan al meer vermogen leveren dan de huidige BEV’s aankunnen.
    Bij de laadpalen moet je het trechtereffect dus al niet gaan zoeken.
    Een waterstofstation gaan vergelijken met een AC laadpaal slaat dan ook nergens op. Op de meeste plaatsen waar nu AC laadpalen staan ga je nooit een vergunning krijgen om een waterstofstation te bouwen.
    De waterstofstations zullen de concurrentie moeten aangaan met de DC superchargers.
    Tegen de tijd dat de eerste betaalbare waterstofauto’s voor personenvervoer op de markt zijn en er hier en daar een waterstoftankstation staat liggen de BEV’s en de daarbijhorende laadpleinen al jaren voor.
    Colruyt als referentie opgeven is ook een brug te ver. In tegenstelling tot de gratis DC Lidl laadpalen heeft Colruyt met zijn kleine AC laadpalen, waar je dan alleen nog maar met het Colruyt eigen betaalsysteem kan betalen, volledig de boot gemist.

  9. KB
    KB / 12-17-2020 / ·

    @Herman. Ik ga akkoord, Waterstofstations zullen er wel komen, op grote verkeersassen voor trucks.
    Maar de vraga is: welke particulier zal er willen gaan tanken als je thuis je wagen gaat kunnen opladen (convenience) aan een prijs die vele keren lager is (economisch). Er zijn inderdaad de uitzonderingen die geen garage/staanplaats én geen openbare laadpaal in de buurt hebben, waarvoor bovendien autodelen geen optie is. Klopt. Die zullen misschien wel geholpen zijn met waterstof….

  10. David
    David / 12-18-2020 / ·

    Voor welke autoproducent gaat voor de uitzonderingen die je opsomt lonend zijn om waterstof personenauto’s in massa van de band te laten rollen?

    Tegen 2040, het jaar waarin Herman hoopt dat de waterstofstations volledig uitgerold zijn, staat de BEV en de laadinfrastructuur 20 jaar verder.

    Waarom gaat iemand er van uit dat waterstof jaar na jaar meer performant zou worden en de BEV/laadpalen niet meer evolueren?

    Ook vreemd is dat mensen die een BEV te duur vinden wel willen wachten op een waterstofauto. Een waterstofauto is veel duurder, zijn range is kleiner dan bij een EV en het een ergieverbruik in zijn totaliteit vele malen ineffciënter.

    Volledig mee eens dat waterstof een toekomst heeft voor vrachtvervoer, openbaar vervoer, zeevaart en massaopslag van de overschotten van groen geproduceerde energie.
    Daar zijn de problemen veel kleiner en het rendement veel hoger dan bij individueel vervoer.

  11. Herman
    Herman / 12-18-2020 / ·

    David, die waterstofstations zullen er zowiezo komen, bij Dats zijn ze al volop bezig. Of denk je dat het vrachtvervoer allemaal een ommetje gaat maken nr de Antwerpse haven ? Tegen 2040 will Mercedes hun vrachtwagen aanbod emissie vrij, samen met Volvo zetten ze in op waterstof.
    Qua prijs zit de Toyota in de buurt van Tesla, te duur inderdaad, maar BEV is ook te duur. Met een marktaandeel van 0,46% in Belgie is het ook nog geen hoogvlieger. Trouwens hybride doet het stukken beter (marktaandeel 2,6%). Ben benieuwd nr welk marktaandeel we zullen gaan in 2030. In Nederland gaat het voorlopig goed dank zij de gulle bijtelling voor EV , maar dat wordt volgend jaar ook weer minder

  12. David
    David / 12-19-2020 / ·

    Nee dat denk ik niet.
    Ik schreef ook al dat ik de voordelen van waterstof voor groot vervoer ook inzie.
    Maar dat heeft weinig te maken met individueel vervoer.
    E-Gear spitst zich ook toe op personenauto’s en is geen truckerssite. 🙂

    In 2030 spreekt niemand meer van een hybride. Een hybride is alleen maar op de markt gekomen om twijfelaars de voordelen van elektrisch rijden te doen aanvoelen terwijl ze toch nog tussen hun twee oren het goede gevoel van een benzinetank aan boord konden behouden. Over enkele jaren is er ook geen enkel fiscaal voordeel meer voor een hybride.
    Een hybride is voor producenten ook een voorlopige uitweg om aan de normn te voldoen. Tegen 2030 zal een hybride hen daar ook niet meer bij helpen.
    In aankoopprijs ook niet want ze moeten in één voertuig twee technologiën voorzien.
    Vanaf 2026 gaat in België ook de markt voor salariswagens eraan moeten geloven.

    Ik begrijp nog steeds je punt niet over 2040. Dat is over twintig jaar! Ga je er van uit dat elektrische auto’s en laadpalen nu al uitontwikkeld zijn en over 20 jaar geen vooruitgang meer gaan boeken?
    Je vergelijkt bewust de cijfers en de eventuele nadelen van het ene systeem, elektrische batterijauto’s en laadinfrastructuur, met de vermoedelijke voordelen van waterstof over x aantal jaar.
    Tegen de tijd dat waterstof voor de particulier een alternatief zal zijn rijden deze overwegend al in een BEV en heeft bijna iedereen thuis een warmtepomp staan. Of ze betalen zich al jaren blauw aan CO2 taksen op hun diesel en mazout.

    Toyota in de buurt van Tesla? Waarom vergelijk je met een Tesla?
    Er zijn nog wel andere BEV’s dan Tesla en aan een veel goedkopere prijs.En al die BEV’s kunnen veel mensen gewoon thuis opladen en met gemak in één ruk 400 tot 450 km afleggen. Voor een waterstofstation zullen ze nog even moeten wachten en als het er eenmaal is het geluk moeten hebben in de buurt te wonen van een DATS24 station of het blijft omrijden naar een DATS-station en de prijzen betalen die men je daar oplegt.
    Wanneer je langere afstanden wenst af te leggen zal je nog jaren lang gemakkelijker een stopcontact of laadpaal vinden dan een waterstof tankstation.

  13. David Sommen
    David Sommen / 12-19-2020 / ·

    Herman,

    je bent erg kritisch over BEV, terwijl je de puur hypothetische toekomst van H2 of hybride (in mijn ogen) erg verheerlijkt, zonder de praktische ervaring.

    Voor de mensen die het geluk hebben hun auto thuis te kunnen opladen, zoals ik, is er geen enkele manier waarop het extreme dure H2 nog maar het overwegen waard is.

    Het klinkt, vanuit het denken vanuit de overgang van fossiele brandstof, misschien leuk om je auto gewoon vol te tanken met een brandstof die geen CO2 of andere vervuiling uitstoot. Maar de H2-technologie voldoet niet aan die droom – het tanken duurt lang, en zolang de infrastructuur niet zo uitgebreid is als benzinestations, is het pure miserie. Terwijl ik mijn auto gewoon thuis kan opladen. Kost me nog geen 5 seconden om de stekker in te steken, en ik moet nooit omwegen maken.

    Dan hebben we het nog niet over de technische problemen met waterstof: de hoeveelheid energie die verloren gaat aan de opslag, de lekken, het potentiële gevaar van ontploffing, de inefficiëntie, en ga zomaar door.

    Ik zie een oceaanreus die van Amerika naar Europa gaat ooit nog wel op H2 varen over de oceaan; het is moeilijk voor te stellen dat we batterijen gaan ontwikkelen die in staat gaan zijn om aan die vraag te voldoen. Anderzijds, voor personenwagens is het gewoon ‘dead in the water’. EVs kunnen eigenlijk al alles. Niks is perfect maar waterstof doet voorlopig zelfs niet mee aan de race. En waarom zouden we?

  14. Herman
    Herman / 12-20-2020 / ·

    @david , in 2030 geen hybride meer ? Nou ik denk het niet, het fiscaal voordeel verdwijnt inderdaad maar dat geldt net zo goed voor puur EV. Heb net een brochure gezien van BMW en in heel hun gamma hebben ze een plugin hybride beschikbaar. Trouwens de inschrijvingen van nieuwe auto’s geven je ongelijk, in 2020 zijn er 40000 hybride wagens ingeschreven tov 6000 electrische. Ik denk dat het eerder zal zijn dat over 9 jaar enkel nog plugin hybride en electrisch zal verkocht worden (nieuwe auto’s)

  15. Herman
    Herman / 12-20-2020 / ·

    @david sommen, jij hebt het geluk thuis te kunnen opladen. Maar in mijn gemeente zijn er veel appartementen en die mensen hebben geen oplaadmogelijkheid. Ook hebben veel mensen niet eens de financiele middelen om een EV te kopen

  16. pekkie
    pekkie / 12-21-2020 / ·

    het wachten is op de ssb van VW of Toyota , ergens rond 2025 , Toyota stelt deze normaal in 2021 voor . zouden makkelijk 1000km kunnen laden per keer , binnen de 10 minuten , helft goedkoper zijn en bijna onbrandbaar . hopelijk hebben ze niet te veel overdreven . maar de helft van wat ze beweren zou ook al niet slecht zijn

  17. David
    David / 12-21-2020 / ·

    @Herman:
    Waar jij op hoopt gaat in de toekomst weinig veranderen aan de uitrol.

    Zelfs de Vlaamse overheid moet, alleen al om boetes te voorkomen, de uitrol van laadpaalinfrastructuur versnellen.
    De ontwikkeling van de superbattery is ook al een feit en de uitrol voor de particuliere markt alleen nog een kwestie van tijd. En dat zal voor 2040 zijn en heel waarschijnlijk zelfs voor 2030.
    Met ‘geluk’ heeft dit in de nabije toekomst nog maar weinig te maken. Nederlanders hebben gemiddeld bv. veel kleinere huizen dan Vlamingen en ook minder toegang tot een eigen oprit of garage. Daar stelt zich dat probleem niet. Gewoon omdat er een wil is om het te doen. Niet omdat de technoligie niet beschikbaar is. Openbare laadpalen moeten ook niet voor gezichtsvervuiling zorgen. Daar heb je in de UK al voorbeelden van. De laadpalen staan er tussen de parkeerrand en de voetpaden. Zijn ze niet in gebruik verdwijnen ze gewoon onder het maaiveld.

    Mid 2021 wordt in Bastogne al een groot batterijpark in gebruik genomen voor opslag van groene energie.

    50% van de productie van ArcelorMittal was 7 jaar geleden nog totaal onbekend.

    Uiteraard geven de huidige cijfers een voordeel voor PHEV. Jouw redenatie over waterstofauto’s als alternatief voor BEV ging dan ook niet over de huidige situatie maar deze over 40 jaar. Als je met de huidige toestand wil vergelijken is een H2 auto zelfs geen issue. Je bent er nu niets mee. Nauwelijks keuze, pokkeduur, geen voordelen tov een BEV en geen bruikbare laadinfra voorhanden.
    Een particulier die niet de financiële middelen heeft om nu een EV te kopen heeft al zeker niet de middelen om een waterstofauto te kopen.

    Een particulier die zijn TCO berekening maakt tussen een PHEV en een BEV over de totale gebruiksduur van de auto zal meestal uitkomen op een voordeliger plaatje voor een BEV. Het verschil in aankoop dient ook geen probleem te zijn. Er zijn leningen genoeg op de markt om dat prijsverschil te overbruggen. Geld lenen is bijna gratis geworden.

    Dat jij wil wachten tot er een betaalbare H2 auto op de markt komt is je goed recht. Sommige mensen hebben altijd veel redenen om niets te moeten doen en negeren liever de redenen waarom iets wel zou kunnen.
    Dat heet gewoon ‘bang voor verandering’ of ‘angst voor het onbekende’, angst om te verliezen wat je al hebt en kent. Dat is eerder psychologisch dan technisch en economisch.

    De mens is niet vanuit het stenentijdperk naar het kopertijdperk gekropen omdat de stenen op waren.
    Hij is ook van uit het stenen tijdperk geëvolueerd via het koper, brons en ijzer. En niet via de steen gesprongen naar het ijzer.
    Hij maakt sprongen omdat nieuwe technologiën beschikbaar zijn. Niet omdat de oude uitgeput zijn.
    En hij maakt kleine sprongen en slaat er geen over omdat deze op dat ogenblik beter geschikt zijn.

  18. Hugo
    Hugo / 12-25-2020 / ·

    Beste, een paar gedachten en dan kan je verder bespreken. 5 jaar geleden was niemand ervan overtuigd elektrisch te kunnen rijden. De evolutie gaat soms zeer snel. Dus nu elektrisch, maar gaat ons netwerk dat aankunnen? Moeten we niet naar tussen stations in plaats van alles te centraliseren? Wat met onze pieken van meer dan 3.15kw en de stroomprijs verhoging? De evolutie van waterstof moet nog beginnen.. nieuw materiaal vilt met nikkeldeeltjes 50x sneller waterstof maken en goedkoper…Maar als er zelfrijdende auto’s zijn moeten we dan nog zelf een wagen hebben? En wat als je energie in zijn geheel ziet je huis ( verwarming elektriciteit ) het transport, het netwerk, je manier van werken?

  19. David
    David / 12-26-2020 / ·

    Elektrisch aankunnen: overduidelijk ja. Elia en Fluvius (en zij zullen het wel het best weten) hebben daar al genoeg berekeningen over gemaakt. Er stelt zich geen probleem bij gespreid laden.
    De meeste Belgen verplaatsing zich dagdagelijks niet meer dan 50 km met een auto. Dan stelt er zich geen enkel probleem om thuis of openbaar tijdig voldoende AC te laden. Voor diegenen die niet zonder een auto kunnen leven die één of twee keer per jaar 1000 km moet kunnen afleggen zonder tussenstop kan men op regelmatige afstanden DC snellaadpleinen (gelijkstroom) plaatsen. Desnoods met een mix van overdekte laadplaatsen met zonnepanelen en accuopslag en netverbinding. In de UK draaien zo’n laadpleinen (tot 350 kW) al zonder veel problemen. Dan stellen zich de problemen die jij voorziet zich al niet meer.

    De evolutie van waterstof moet inderdaad nog beginnen. Het probleem van CO2 uitstoot moet echter binnen een beperkte tijdspanne van 10 jaar opgelost zijn. Elektrisch rijden is daar éénonderdeel van. Er is gewoon geen tijd om te wachten tot H2 op punt staat. Tegen de tijd dat dit misschien lukt (voor individueel personenvervoer)heeft het al geen zin meer.

    Zelfrijdende auto’s zullen niet op de openbare weg voor morgen en ook niet voor overmorgen zijn. Daar is de infrastructuur op onze wegen niet geschikt voor. Heeft trouwens niets te maken met het soort aandrijving van de auto.

    Zelfrijdende auto’s zijn ook geen voorwaarde om zelf geen individueel vervoer in eigendom meer te hebben. Je kan, als je dit zelf wil en het je zo uitkomt, nu ook al overschakelen op deelvervoer. Dat kan dan net zo goed elektrisch zijn. Er zijn al gemeenten die vervoermiddelen van de gemeenteambtenaren via een elektrisch deelwagenplatform aan de inwoners ter beschikking stellen. Dat zijn dan BEV’s welke gekoppeld worden aan de V2G laadpalen van de gemeente. Bestaande en al toegepaste technologie. Zie ik met H2 de eerste jaren ook nog niet gebeuren op dezelfde schaal.

    Wat je bedoelt (in deze context) met energie ‘in zijn geheel zien’ begrijp ik niet. Ik doe dat in de praktijk al jaren.
    En daar past H2 helemaal niet in. Ik kan gemakkelijk mijn eigen energie opwekken (voor huishoudelijk verbruik, verwarming, koeling, mobiliteit,…) via elektriciteit. Ik zie me thuis nog geen eigen H2 produktiecentrale en opslagtanks neerpoten.

  20. Hans
    Hans / 1-16-2021 / ·

    in Belgie zijn ze nog maar pas wakker aan het worden om waterstof laadpunten te bouwen . Duitsland , Nederland , Zwitserland enz zijn er reeds veel , Auto’s kan je ook aanschaffen Hyundai Nexo ,Toyota Mirai komt nu uit en nog andere en je kan tanken zoals een gewone auto 5 min rij afstand 660 km met volle tank Vrachtwagen zijn er ook Hyundai wordt al geleverd in Zwitserland ,Mercedes komt ook . Maar als er geen laadpunten zijn kan je ook niet verkopen .Straks gaan de kerncentrales weg , wat dan ? foetsie Tesla’s. Lees waterstof magazine en daar weet je veel meer

  21. Dandeman
    Dandeman / 1-28-2021 / ·

    Hoi, ik wil ook even reageren.
    Voor eerst wil ik zeggen dat ik ook zeker pro H2 ben en ben ik ook van mening dat dit de energie voorziening gaat zijn van de toekomst. Dat er nog een lange weg moet afgelegd worden daar ben ik ook wel zeker van . Batterijen zijn hier volgens mij zeker een tussen stap.
    Ik heb volgende bedenking : als je ziet hoeveel hardware (materiaal) je nodig zult hebben om alle wagens die er nu rondrijden te vervangen door wagens met batterijen denk ik dat dit een moeilijke oefening gaat zijn. Je hebt voor het maken van een fuelcell veel minder materiaal nodig dan voor batterijen. op termijn ga je dit zeker in rekening moeten brengen (schaarste van materiaal).
    Terwijl waterstof betrekkelijk eenvoudig kan opgeslagen worden in cilinders en je met enkele liters H2 makkelijk in 1 ruk naar Spanje kan rijden.
    Als je zonnepanelen hebt zou je eenvoudig zelf je H2 kunnen maken en tanken in je wagen of gebruiken in je woning.
    In de universiteit Van Leuven zijn er al zonnepanelen uitgevonden die rechtstreeks H2 produceren.
    En in Nederland staan er al enkele woningen die energie neutraal werken op H2.

    Dit zijn maar enkele bedenkingen die mij overtuigen dat H2 wel zeker een toekomst zal hebben en dan heb ik het nog niet gehad over CO2 en andere broeikastgassen. Op het WWW kan je veel artikels vinden die deze bedenkingen staven.
    Besluit : tijdelijk nog batterijen maar de toekomst is zeker voor WATERSTOF of een combinatie van die twee.

  22. KB
    KB / 1-29-2021 / ·

    Dandeman, Als je 100km wilt rijden met zelf opgewekte H2, dan moet de zon 3 keer zo lang schijnen als dat je de energie rechstreeks als elektriciteit zou opslaan in je EV.

    Thuis H2 tanken lijkt me ook iets minder makkelijk/veilig dan je wagen inpluggen.

    Los daarvan is H2 in theorie wel een interessante energiedrager om een overschot aan zonne-energie te stockeren voor een lange tijd. Voor een korte tijd zijn batterijen dan weer meer geschikt.

    Wat schaarste voor batterijen betreft zie ik enkel een mogelijke schaarste tijdens de transitieperiode. Lithium, Nikkel, Mangaan, … is er op zich meer dan genoeg. Het is alleen een kwestie van op tijd op te schalen. Cobalt is lastiger (vooral vanwege de plaatsen waar er ontgind wordt, niet zozeer vanwege intrinsieke schaarste), maar ik vermoed dat die binnen 5 jaar bijna niet meer zal gebruikt worden.

    Ik las ook dat in Californie de verkoop van H2-voertuigen vorig jaar gehalveerd was. OK ze zijn er, maar ze zijn te duur. Meestal is zo’n halvering een teken aan de wand dat de technologie niet aanslaat(althans voor het personenvervoer).

    Aan de kant van EVs zijn er ook nog vele ontwikkelingen, met de nieuwste Tesla kan je meer dan 800KM rijden. Als je 1 keer 20minuten laadt aan een supercharger zit je ook in Spanje, en ik heb nog niemand gezien die in een rit naar Spanje maar 1 keer 20 minuten stopt;-) Dus volgens mij is dat zelfs overkill.

    Ik ben zeker niet tegen H2, maar als je met een realistische bril kijkt dan kan je niet anders dan concluderen dat batterijen de toekomst zijn voor de mainstream markt.

  23. Van Impe Harry
    Van Impe Harry / 6-23-2021 / ·

    Als ik zie hoeveel windmolens uit de wind gedraaid worden(dus niets opbrengen) omdat ze teveel elektriciteit produceren dan denk ik dat het een goede zaak zou zijn om er waterstof mee te produceren. Op deze manier wordt het een win-win.

  24. Ward
    Ward / 6-23-2021 / ·

    @David, We zitten bijna aan de capaciteitsgrens van een batterij dus de capaciteit blijven verhogen -> ??
    + Batterijen rendement van hybride of full elektric daalt snel en afbraak van oud en maken van nieuwe batterijen zijn niet ecologisch, dus schadelijk (bekijk eens de productie en afbraak van zo’n batterij. Elektrisch rijden wil zeggen meer productie van elektriciteit -> capaciteit van windmolenpark en zonnepanelen (met max. rendement, want deze degraderen jaarlijks en weinige mensen doen er geen onderhoud aan) is nog veel te veel beperkt, m.a.w. als we allemaal elektrisch willen rijden gaan we ofwel een pak moeten investeren voor uitbreiding windmolens (met beter rendement) ofwel kerncentrale bijzetten. Waterstof wordt gemaakt door elektriciteit. KULeuven heeft in 2019 aan grote publiek zonnepanelen voorgesteld die rechtstreeks waterstof maken. Ondertussen lopen vele proefprojecten en zou eind dit jaar, begin volgend jaar dit worden gecommercialiseerd worden)…

  25. David Sommen
    David Sommen / 6-23-2021 / ·

    Ward je spreekt jezelf een beetje tegen. Je haalt het argument aan dat we bij EV rijden meer elektriciteit zullen moeten produceren, om waterstof te maken hebben we echter véél meer (3x) elektriciteit nodig. Dat is dus allerminst een oplossing.

  26. hans Q
    hans Q / 7-1-2021 / ·

    ik rij 30.000km per jaar. laad op schiphol voor €3,95 9,6 kW waarmee ik gemiddeld 40 km kan rijden door het jaar heen. Als er al een laadpaal is!!plus 12x€95 wegenbelasting. prijs per km €0,14/km.
    Rij ik H2 dan is de prijs €10/kg geen wegenbelasting. 1 kg is 100km prijs per km is €0,10
    Geef mij maar een mirai ik kan zowel in griningen als op schiphol tanken. (mijn reistraject).

  27. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 7-2-2021 / ·

    Hans Q, u bent duidelijk de uitzondering die de regel bevestigt. Wie altijd aan een laadpaal moet laden, kan inderdaad beter niet elektrisch rijden. De meesten kunnen thuis of op het werk veel goedkoper tot gratis laden. U hebt H2-pompen op uw traject, de meesten hebben dat niet. Maar ieder gebouw heeft wel stopcontacten.

  28. Hans Q
    Hans Q / 7-8-2021 / ·

    Griningen moet natuurlijk “Groningen” zijn…
    En inderdaad ik leg veel km’s af (35.000/jr). minimaal 3 x per maand naar schiphol heen en weer. De laadkosten zijn daar 2x zo duur als thuis en er is vaak geen laadplaats. Dat zelfde gebeurd als mijn vrouw de auto op andere dagen meeneemt naar haar werk waar ook geen laadpalen zijn en de kosten ook hoger zijn dan thuis.
    Het thuis-laden-rijden principe is alleen geschikt indien men niet meer dan pakweg 150-200 km per dag woon werk-verkeer heeft
    Echter kan mijn huidige auto ook op diesel rijden (V60).

    Ik overweeg nu om na de zomer toch een Mirai 1 uit Duitsland te halen (belachelijk lage prijzen daar, ik vroeg me ook af waarom de nieuwprijs zo hard afschrijft in 3 jaar, beetje vreemd €80.000 naar €22.000!?) die je volgens mij tegen zeer lage kosten kunt importeren wegens de ontbrekende BPM. Alleen kosten voor in schrijven in NL register dus.

    Nadeel is wel het aantal passagiers voor de type 1 van Toyota (max 4) en het gemis om te kunnen trekken. Auto moet dan dus alleen als woonwerk verkeer worden ingezet. Neemt niet weg dat de investering dan nog steeds zo’n €8300 is.
    Schoner rijden voor particulieren is dus nog steeds een idealistische en filantropische aangelegenheid.
    De andere optie is nog 3 jaar te wachten waarna de hybride veel te duur word door de verdubbelde wegenbelasting in 2025. (Of zouden we toch naar een verbruikers belasting gaan? Gezien de traagheid ga ik daar voorlopig niet van uit.)
    Na wat rekenwerk kom ik voor een H2 auto na mijn pensioen over 3 jaar uit op €92/maand en voor een elektrische variant op €75/maand. (hybride €295!) Dat word echter sterk bepaald door de prijs van de waterstof en ik ga ervan uit dat die toch nog wel zal zakken in de loop der tijd.
    Kijk naar het aantal H2 stations in Duitsland. Nederland loopt qua ontwikkeling vaak een jaar of 5 achter Duitsland aan. (zie koolzaad periode rond 2006) De beste voorspelling komt m.i. daar vandaan.
    Ik kijk ook serieus naar thuis laden maar dat vergt ook dezelfde investering voor extra zonnepanelen (heb er al 30 en alweer te weinig) bovendien loopt de infrastructuur qua elektriciteit sterk achter waardoor mijn zonnepanelen waarschijnlijk gaan uitschakelen door de alom uit de grond schietende zonneparken om mij heen die het voltage zodanig omhoog jagen dat je eigen zonnepanelen het helemaal niet meer doen. Dus voor is waterstof toch de meest logische keuze (net als dat Shell dat nu in een versneld tempo gaat uitrollen vermoed ik. Die hebben met hun research al zoveel kennis dat het gewoon een kwestie van tijd is. Het meest interessante is het moment van de versnelling….ben benieuwd wanneer dat komt. Maar komen doet het daar ben ik van overtuigd.

  29. Hans Q
    Hans Q / 7-8-2021 / ·

    Bovendien dat hele geneuzel over efficiency en te dure produktie van H2 is leuk maar doet niet terzake.
    Als we als mensheid zo efficient zouden zijn dan zouden er al helemaal geen SUV’s en grote middenklassers verkocht meer worden (veel te zwaar) maar die verkopen het best van allemaal. Bovendien rijden we al 100 jaar op minerale olie. en is dat zo efficiënt? Alle auto’s te samen rijd nog steeds maar 1:18 op benzine. Dus ik denk dat de hele discussie of waterstof zo onvoordelig is helemaal niet zo belangrijk is.
    Als we olie zo onaantrekkelijk maken en bedrijven forceren te veranderen dan komt waterstof vanzelf in de picture.

  30. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 7-9-2021 / ·

    Een businessmodel met 33% efficiency kan nooit overleven in concurrentie met een model met minstens 75% efficiency, veel minder risico en een veel betere toegankelijkheid.

  31. KB
    KB / 7-9-2021 / ·

    Efficientie is belangrijk om 2 redenen:
    *Is rechtstreeks gerelateerd met kost.
    Elektriciteit kost x, waterstof kost 3x.
    Waterstof zal om deze reden nooit zo goedkoop worden als elektriciteit, net zoals een brood nooit goedkoper zal zijn dan bloem…
    Ik zie de prijs van waterstof ten opzichte van elektriciteit eerder stijgen dan dalen, omdat die nu heel goedkoop wordt aangeboden (zeg maar gesubsidieerd) door de bedrijven die daar hun brood in zien (Shell / Toyota /…).

    *Een vaak gehoord argument is dat als iedereen op elektriciteit gaat rijden het elektriciteitsnet het niet meer zal aankunnen (dat is grotendeels weerlegd), als iedereen op waterstof rijdt dan wordt dat probleem 3 keer erger.

  32. andre
    andre / 7-15-2021 / ·

    allemaal akkoord, waar wat met en SUV en aanhangwagen.
    Een suv met batterij rijd 20 km met een remorque 3500 kg. Dan moet je nog trager aanzetten dan een fietser.
    Elektriciteit lijkt en is oke maar niet voor alles DE oplossing!!

  33. David Sommen
    David Sommen / 7-15-2021 / ·

    Andre, wat een onzin. Meer valt er niet te zeggen.

  34. JeroenD
    JeroenD / 7-17-2021 / ·

    Het maakt niet uit op wat voor energiebron je rijdt, die remorque gaat altijd dezelfde invloed hebben op je verbruik.

    Het enige waarover je een punt zou kunnen maken is het gebrek aan EV’s met trekhaken, hopelijk komt daar snel verandering in.

  35. David Sommen
    David Sommen / 7-17-2021 / ·

    Dat is bij de meeste grotere modellen al geen probleem meer. E-tron, Enyaq/id4, Tesla, xc40, ze kunnen allemaal trekken. Voor een remorque van 3500kg ga je natuurlijk geen Smart plaatsen, op elektriciteit of niet.

    Ford F150, Rivian, Cybertruck, Hummer electric, allemaal modellen die daarvoor wel ontworpen zijn. Waterstof is daar geen betere oplossing voor dan batterij. En dat diesel het ook kan weten we wel, maar dat gaat snel plaats moeten maken.

Laat een reactie achter