De deeleconomie is volgens trendwatchers één van de belangrijkste ontwikkelingen in de 21e eeuw, en ook de automobielindustrie ontsnapt er niet aan. Deelauto-projecten rijzen dan ook als paddestoelen uit de grond. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste carsharing bedrijven die in (2025) in België actief zijn.
Bedrijf | Type | Regio |
---|---|---|
Batt Mobility | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Cambio | Station Based | Meerdere Steden |
CarAmigo | Peer-2-Peer | België |
Claus2you | Station Based | België |
Coopstroom | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Cozywheels | Delen met buren | België |
Dégage | Delen met buren | Gent |
Flexigo | Station Based | België |
Getaround | Peer-2-Peer | Brussel |
Green Mobility | Free Float | Antwerpen Brussel Gent |
Miles Mobility | Free Float | Brussel Gent |
Partago | Station Based + Free Float | Meerdere Steden en Gemeenten |
Poppy | Free Float | Meerdere Steden en Gemeenten |
Stapp-in | Station Based | Meerdere Steden |
Valckenier Share | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Ubeeqo | Station Based | Brussel (niet meer actief in België) |
Vormen van autodelen
Er zijn verschillende types van autodelen.
Om te beginnen maken we onderscheid tussen lokale particuliere initiatieven, “autodelen met je buren”, en deelautobedrijven die het als een commerciële activiteit opzetten.
Je kan ook als particulier een rit aanbieden in je auto. Dit is het zogenaamde ridesharing, wat o.a. de app van Blablacar faciliteert.
“Autodelen met je buren” wordt meestal beheerd door een lokaal comité en het is veelal een kleinschalig gesloten systeem. Er worden één of meerdere auto’s ter beschikking gesteld aan de buren en het kostendelend principe is een belangrijk kenmerk. Er wordt dus geen winst gemaakt.
Bij de deelautobedrijven heb je 2 soorten; enerzijds de bedrijven met een eigen vloot en anderzijds de bedrijven zonder vloot.
De bedrijven met eigen vloot stellen een aantal wagens ter beschikking aan hun klanten die daarvoor veelal per km of per minuut betalen. Je parkeert de wagen op een vaste standplaats (“station based”) of eender waar binnen een bepaalde perimeter (“free floating”).
De bedrijven zonder vloot werken volgens het peer-to-peer principe, zoals Airbnb voor woningen. Ze stellen een online platform ter beschikking waarop auto-eigenaars hun wagen kunnen verhuren aan geïnteresseerden.
Ubeeqo ontbreekt (k heb t zelf nog niet gebruikt)
Hoe recent is de data van het aantal auto’s?
allemaal mooi zolang je in de stad woont.
wanneer ik een wagen wil reserveren bij 1 van de grootste(bewust geen namen) moet ik een afstand afleggen van minstens 10 km naar het dichtsbijzijnde afhaalpunt.
niet voor niets dat de meeste zich beperken tot grote steden.
benieuwd hoeveel aanbieders er over 10 j nog overblijven.
Zijn er aanbieders die toelaten je auto in een stad op te halen, en in een andere achter te laten? Anders wordt het bvb door de uurprijs wel heel duur om ergens een weekendje heen te gaan (en je er met het openbaar vervoer niet geraakt)
Dit topic kan wel een update gebruiken. Partago (100% elektrisch) heeft bv. al 10 locaties waarvan al enkele in relatief kleine dorpen.
Zo is dat 🙂
Ze nemen hier trouwens voortdurend een groot deel van de publieke laadpalen in. 🙂
Ook de cijfers van particulier autodelen Dégage lopen wat achter:
* 266 deelauto’s (en 48 deelfietsen)
* 2651 leden
Momenteel sterk groeiend in Oost & West-Vlaanderen, maar ook een 8-tal in Antwerpen stad en 10 in de buurt van Halle.
@Alain: indien station based moet je de auto terug brengen naar oorspronkelijke plaats. Bij Free Float mag je de auto achterlaten op een andere plaats, maar wel enkel binnen het werkgebied. Poppy is ondertussen actief in Antwerpen en Brussel, en (sommige) auto’s kan je gebruiken tussen deze 2. Je kan hun wagens ook parkeren op Brussels Airport en (sinds kort) op Charleroi Airport (is wel een extra kost bij).
Overzicht wel een beetje achter:
* Battmobiel is ondertussen al actief in Gent, Deinze, Mechelen en Aalst
* Bolides blijft zoeken naar een eigen identiteit. Momenteel geen premium wagens meer, enkel nog in Antwerpen. Richt zich vnl. naar bedrijven.
* Blablacar doet niet aan autodelen. Is een ridesharing platform
* Caramigo is niet meer actief voor particulieren
* Poppy is ondertussen ook in Brussel actief (en sinds vorige week ook op Charleroi Airport)
* Ubeeqo en Sharenow zijn niet meer actief in Belgie
* oa. Valckenier Share en Coopstroom ontbreken
Beste ik wens ook elektrische deelauto’s te starten bij ons.
Kan ik langs deze weg weten waar ik de wagens kan verzekeren?
Dit is een probleem om dit te vinden.
Met dank
Partago is slechts beperkt free float, grotendeels station based (hetzij in een straal van 100m); heeft al meer wagens en een samenwerking met COOP-stroom (de gebruikers kunnen de wagens onderling gebruiken – wat hun netwerk vergroot!)
Sinds november 2021 zijn wij in de westhoek gestart met autodelen onder de naam claus2you.
Dit is een initiatief dat voorkomt uit garage claus uit Geluveld (Ieper).
Wij geloven er sterk in dat mobiliteit sterk aan het veranderen is, en dat we ook als garagebedrijf dienen in te spelen op deze tendens.
Met reeds 10 deellocaties hebben we een vliegende start genomen en we zijn ervan overtuigd dat dit enkel nog zal groeien.
BattMobiel heet nu BattMobility en heeft 100+ wagens in Gent en 1200 gebruikers 😉