De deeleconomie is volgens trendwatchers één van de belangrijkste ontwikkelingen in de 21e eeuw, en ook de automobielindustrie ontsnapt er niet aan. Deelauto-projecten rijzen dan ook als paddestoelen uit de grond. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste carsharing bedrijven die in 2023 in België actief zijn.
Bedrijf | Type | Regio |
---|---|---|
Battmobiel | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Bolides | Station Based | Antwerpen |
Cambio | Station Based | Meerdere Steden |
CarAmigo | Peer-2-Peer | België |
Claus2you | Station Based | België |
Coopstroom | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Cozycar | Delen met buren | België |
Dégage | Delen met buren | Gent |
Flexigo | Station Based | België |
Getaround | Peer-2-Peer | Brussel |
Green Mobility | Free Float | Antwerpen Brussel Gent |
Miles | Free Float | Brussel Gent |
Partago | Station Based + Free Float | Meerdere Steden en Gemeenten |
Poppy | Free Float | Meerdere Steden en Gemeenten |
Stapp-in | Station Based | Meerdere Steden |
Ubeeqo | Station Based | Brussel (niet meer actief in België) |
Share Mobility (Valckenier) | Station Based | Meerdere Steden en Gemeenten |
Zen Car | Station Based | Brussel Hasselt |
Vormen van autodelen
Er zijn verschillende types van autodelen.
Om te beginnen maken we onderscheid tussen lokale particuliere initiatieven, “autodelen met je buren”, en deelautobedrijven die het als een commerciële activiteit opzetten.
Je kan ook als particulier een rit aanbieden in je auto. Dit is het zogenaamde ridesharing, wat o.a. de app van Blablacar faciliteert.
“Autodelen met je buren” wordt meestal beheerd door een lokaal comité en het is veelal een kleinschalig gesloten systeem. Er worden één of meerdere auto’s ter beschikking gesteld aan de buren en het kostendelend principe is een belangrijk kenmerk. Er wordt dus geen winst gemaakt.
Bij de deelautobedrijven heb je 2 soorten; enerzijds de bedrijven met een eigen vloot en anderzijds de bedrijven zonder vloot.
De bedrijven met eigen vloot stellen een aantal wagens ter beschikking aan hun klanten die daarvoor veelal per km of per minuut betalen. Je parkeert de wagen op een vaste standplaats (“station based”) of eender waar binnen een bepaalde perimeter (“free floating”).
De bedrijven zonder vloot werken volgens het peer-to-peer principe, zoals Airbnb voor woningen. Ze stellen een online platform ter beschikking waarop auto-eigenaars hun wagen kunnen verhuren aan geïnteresseerden.
Deelauto-bedrijven
Battmobiel
Battmobiel is een deelautobedrijf dat actief is in Gent. Ze bieden enkel elektrische wagens aan. Ze bieden ook elektrische bakfietsen en snelle e-bikes aan.
Aantal gebruikers: 1.200
Aantal auto’s: 100
Regio: Gent
Oprichtingsjaar: 2016
Bolides
Bolides is een deelautobedrijf dat “premium” wagens aanbiedt.
Aantal gebruikers: 300
Aantal auto’s: 25
Regio: Antwerpen, Gent
Oprichtingsjaar: 2013
Blablacar
Blablacar is een ridesharing applicatie waarmee je ritten kan delen. Als auto-eigenaar post je je geplande trip online voor een bepaald bedrag en lifters kunnen een zitje boeken.
“Blabla”, zoals het vaak afgekort wordt, werd in 2006 opgericht in Frankrijk, en het werd er razend populair. Hoewel je het voor eender welke trip kan inzetten, wordt deze app veelal gebruikt voor langere ritten (+100 km). Dat verklaart de populariteit van autodelen met Blablacar in grotere landen.
Aantal gebruikers: 25 miljoen (wereldwijd)
Oprichtingsjaar: 2006
Cambio
Cambio stelt over het hele land wagens ter beschikking die opgehaald en teruggeleverd worden op een vaste standplaats. Gebruikers kiezen een abonnementsformule en betalen het gebruik per uur en per km. Cambio promoot zichzelf als de budgetvriendelijke oplossing voor wie weinig rijdt.
Aantal gebruikers: 34.000
Regio: heel België
Oprichtingsjaar: 2003
CarAmigo
CarAmigo werkt volgens het Airbnb-concept. Het is in feite een auto huren van een particulier. Eigenaars posten hun wagen op de website en komen een prijs overeen met geïnteresseerde huurders.
Aantal gebruikers: 5.000
Aantal auto’s: 370
Regio: België
Oprichtingsjaar: 2015
Cozycar
Via Cozycar kan je autodelen met je buren. Je kan je aansluiten bij bepaalde lokale groepen of zelf een project opstarten.
Aantal gebruikers: 4.500
Aantal auto’s: 530
Regio: België
Dégage
Dégage werkt zoals Cozycar maar is enkel actief in Gent. Het werd opgericht in 1998 en telt 700 actieve gebruikers.
Aantal gebruikers: 1.800
Aantal auto’s: 50
Regio: Gent
Oprichtingsjaar: 1998
Getaround
In 2019 kocht het Amerikaanse deelautoplatform Getaround het Franse Drivy. Drivy werd gerebrand tot Getaround. In België is Getaround vooral actief in Brussel.
Aantal auto’s: 250
Regio: België
Oprichtingsjaar: 2016 (eerst als Drivy, sinds 2019 als Getaround)
Partago
Als je deelauto elektrisch moet zijn, dan kan je in Gent, Leuven, Beersel, Boechout, Bonheiden, Brasschaat, Breendonk, Lint, Mortsel en Wetteren bij Partago terecht. De coöperatie biedt enkel elektrische wagens aan volgens het free floating concept. Als gebruiker wordt je coöperant en betaal je een stukje investering om toe te treden. Het gebruik wordt per minuut aangerekend, alle kosten inbegrepen.
Aantal auto’s: 52
Aantal standplaatsen: 52
Regio: Meerdere steden en gemeentes in Vlaanderen
Oprichtingsjaar: 2015
Poppy
In 2018 werd Poppy opgestart in Antwerpen, een deelauto project dat auto’s op aardgas en elektrische wagens ter beschikking stelt.
Aantal auto’s: 500
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Antwerpen
Oprichtingsjaar: 2018
ShareNow
In 2019 zijn Daimler’s deelautobedrijf car2go en BMW’s DriveNow gemerged en gerebrand tot ShareNow. In België is ShareNow actief in Brussel.
Aantal gebruikers: 25.000
Aantal auto’s: 300
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Brussel
Oprichtingsjaar: 2016 (eerst als DriveNow, sinds 2019 als ShareNow)
Zen Car
Zen Car is actief in Brussel en biedt elektrische deelauto’s aan. Het bedrijf rekent geen abonnementskost maar werkt gewoon met een uur-, dag- of weekendtarief. De elektriciteitskost is inbegrepen.
Regio: Brussel
Oprichtingsjaar: 2011
Ubeeqo ontbreekt (k heb t zelf nog niet gebruikt)
Hoe recent is de data van het aantal auto’s?
allemaal mooi zolang je in de stad woont.
wanneer ik een wagen wil reserveren bij 1 van de grootste(bewust geen namen) moet ik een afstand afleggen van minstens 10 km naar het dichtsbijzijnde afhaalpunt.
niet voor niets dat de meeste zich beperken tot grote steden.
benieuwd hoeveel aanbieders er over 10 j nog overblijven.
Zijn er aanbieders die toelaten je auto in een stad op te halen, en in een andere achter te laten? Anders wordt het bvb door de uurprijs wel heel duur om ergens een weekendje heen te gaan (en je er met het openbaar vervoer niet geraakt)
Dit topic kan wel een update gebruiken. Partago (100% elektrisch) heeft bv. al 10 locaties waarvan al enkele in relatief kleine dorpen.
@IvoB Ik heb Partago gecontacteerd. Ze hebben ondertussen 52 deelauto’s (elektrisch) in 52 buurten/standplaatsen. In 10 gemeentes actief nu.
Zo is dat 🙂
Ze nemen hier trouwens voortdurend een groot deel van de publieke laadpalen in. 🙂
Ook de cijfers van particulier autodelen Dégage lopen wat achter:
* 266 deelauto’s (en 48 deelfietsen)
* 2651 leden
Momenteel sterk groeiend in Oost & West-Vlaanderen, maar ook een 8-tal in Antwerpen stad en 10 in de buurt van Halle.
@Alain: indien station based moet je de auto terug brengen naar oorspronkelijke plaats. Bij Free Float mag je de auto achterlaten op een andere plaats, maar wel enkel binnen het werkgebied. Poppy is ondertussen actief in Antwerpen en Brussel, en (sommige) auto’s kan je gebruiken tussen deze 2. Je kan hun wagens ook parkeren op Brussels Airport en (sinds kort) op Charleroi Airport (is wel een extra kost bij).
Overzicht wel een beetje achter:
* Battmobiel is ondertussen al actief in Gent, Deinze, Mechelen en Aalst
* Bolides blijft zoeken naar een eigen identiteit. Momenteel geen premium wagens meer, enkel nog in Antwerpen. Richt zich vnl. naar bedrijven.
* Blablacar doet niet aan autodelen. Is een ridesharing platform
* Caramigo is niet meer actief voor particulieren
* Poppy is ondertussen ook in Brussel actief (en sinds vorige week ook op Charleroi Airport)
* Ubeeqo en Sharenow zijn niet meer actief in Belgie
* oa. Valckenier Share en Coopstroom ontbreken
Dag Renaat. Merci voor je feedback. We hebben een update doorgevoerd. Blablacar is inderdaad ridesharing (zoals aangegeven), wat we ook als een vorm van autodelen beschouwen.
Beste ik wens ook elektrische deelauto’s te starten bij ons.
Kan ik langs deze weg weten waar ik de wagens kan verzekeren?
Dit is een probleem om dit te vinden.
Met dank
Partago is slechts beperkt free float, grotendeels station based (hetzij in een straal van 100m); heeft al meer wagens en een samenwerking met COOP-stroom (de gebruikers kunnen de wagens onderling gebruiken – wat hun netwerk vergroot!)
Ik heb het aangepast in het overzicht. Bedankt!
Sinds november 2021 zijn wij in de westhoek gestart met autodelen onder de naam claus2you.
Dit is een initiatief dat voorkomt uit garage claus uit Geluveld (Ieper).
Wij geloven er sterk in dat mobiliteit sterk aan het veranderen is, en dat we ook als garagebedrijf dienen in te spelen op deze tendens.
Met reeds 10 deellocaties hebben we een vliegende start genomen en we zijn ervan overtuigd dat dit enkel nog zal groeien.
BattMobiel heet nu BattMobility en heeft 100+ wagens in Gent en 1200 gebruikers 😉