Prijs van publiek laden is verdubbeld in België (2025)
Het publiek opladen van een elektrische auto is de afgelopen jaren fors duurder geworden in België.
Heb jij de indruk dat de laadpaal in het dorpscentrum stilaan onbetaalbaar wordt, dan heb je je dat niet ingebeeld. Laadbedrijf Stroohm heeft via hun laadpas inzage in de prijsevolutie van publieke laadpalen in België, en daaruit blijken stevige prijsstijgingen.
LEES OOK: Dit zijn de 16 best verkopende elektrische auto’s in 2025
Vooral traag laden via AC-laadpalen (de laadpalen die je meestal vindt in de dorpskernen) is snel duurder geworden. In 2020 betaalde je aan dergelijke laadpalen gemiddeld nog 0,28€ per kWh, terwijl dat anno 2025 al opgelopen is naar 0,50€ per kWh. Bijna een verdubbeling dus.

De gemiddelde prijs (€/kWh) van publiek traag (AC) en snel (DC) laden in België in de periode 2020-2025. Bron data: Stroohm.
Snel laden via DC-laadpalen (de laadpalen die je meestal langs autosnelwegen tegenkomt) is ook duurder geworden, maar de stijging is minder sterk. In 2020 betaalde je aan een snellaadpaal nog gemiddeld 0,58€ per kWh, terwijl dat anno 2025 opgelopen is tot 0,67€ (+15%).
Thuis laden is uiteraard nog altijd het goedkoopst. Via zonnepanelen is dat het voordeligst. Als je stroom afneemt van het net betaal je volgens onze data in 2025 0,25€ tot 0,27€ per kWh (afhankelijk van de netbeheerder) via de goedkoopste leveranciers.
OOK INTERESSANT: Alle waterstofauto’s die je kan kopen in België (2025)
Uit gegevens van laadpalenbeheerder MobilityPlus blijkt echter dat één op de vier werknemers met een thuislaadpaal die zelden of nooit gebruikt, uit vrees voor een te hoge stroomfactuur. Zij gebruiken liever de laadpaal op het werk of de laadpas die ze ter beschikking krijgen van de werkgever.
Waar zitten wij vergeleken met buurlanden: NL, DE, FR ?
Zou het gedrag van MobilityPlus gebruikers ook niet in de hand gewerkt worden door hun eigen producten?
De software van MobilityPlus loopt jaren achter op die van Stroomh bijvoorbeeld.
Zo kan je bij MobilityPlus jouw extra energie (van de zonnepanelen) niet in de auto steken in plaats van het net.
Het is ook slechts één keer per jaar mogelijk om een limiet op het eigen laadpunt in te stellen, en daar moet je dan nog eens voor bellen ook.
Bij Stroomh kan je die limiet zelf beheren, perfect voor een “Panic charge”, om dan nadien terug te gaan naar een rate die jouw capaciteitstarief niet de hoogte in jaagt.
Waar zitten onze regeringsleiders? Gaan ze dar zo maar laten escaleren? Hoog tijd om de prijzen, net als de brandstofprijzen, te regulariseren.
Ik kan idd niet begrijpen dat er geen verplichting is om de prijzen te afficher en en een maximum vastgelegd wordt ifv de VREG prijs per kWh ???? Hoog tijd
Welke elektriciteitsleverancier levert thuis aan 27 cent all in?
@Niels : Ik ben reeds meer dan een jaar gebruiker van de MobilityPlus producten, en heb niet dezelfde ervaring als jij . Sinds ik Synkee heb, kan ik mijn eigen limiet bepalen in de app. Ook de “Panic charge” is mogelijk maar noemt boost. Dus niet echt duidelijk waar jij die jaren achterstand ziet?
Haha.
Dit krijg je als je de zaken niet op voorhand uitzoekt.
Ik kocht me een i4, nam een bmw-laadpas, en betaal exact 0,34ct .
Dubbele plus: we hebben een Ionity op 2km van onze deur.
Ook mensen die een Ford, Porsche, Volkswagen edm hebben (waarvan ionity een joint-venture is ) kunnen laden aan dit tarief.
Die 0,34 heeft wel een maandprijs abonnement die het eerstebjaar gratis is maar daarna …