Europa wil je subsidies geven om een elektrische auto te kopen
Vlaanderen geeft je in 2025 geen subsidie meer voor je elektrische auto, maar Europa binnenkort misschien wel!
Iedereen moet en zal elektrisch gaan rijden in Europa, dat had je allicht al door. De Europese consument is echter maar moeizaam te overtuigen.
Wanneer de Europese consument subsidies krijgt voor de aankoop van een elektrische auto gaat het overtuigingsproces wel gemakkelijker. Dat hebben we de voorbije jaren al kunnen vaststellen in ondermeer Duitsland, Frankrijk, Nederland en Vlaanderen. Het probleem is echter dat die subsidies bijna overal in de EU zijn stopgezet.
In Vlaanderen ging de meest recente EV-subsidie eind 2024 op de schop, en Duitsland schrapte hun subsidie zelfs al eind 2023. Daardoor viel de Duitse EV-verkoop fors terug in 2024.
Momenteel zitten onze politieke leiders samen in Davos, en daar wordt volgens Automotive News hard gebrainstormd over een uniforme EV-subsidie voor alle Europeanen. Gedaan dus met lokale overheden die aanmodderen en op eerder genomen beslissingen terugkomen wanneer de politieke wind keert of wanneer het budgettair krap wordt.
LEES OOK: EU wil miljarden euro’s bijdrukken om klimaat te redden
Olaf Scholz, bondskanselier van de in november 2024 gevallen Duitse regering, zei in Davos publiekelijk dat hij verheugd is dat de Europese Commissie zijn voorstel voor een Europese EV-subsidie heeft opgenomen. In februari 2025 zijn er in Duitsland (vervroegde) verkiezingen en Scholz belooft in zijn programma een tijdelijk belastingvoordeel voor elektrische auto’s die in Duitsland geproduceerd worden.
Een Europese subsidie enkel voor Duitse auto’s zou niet stroken met de Europese gedachte, dus de kans is groot dat de subsidie zal gelden voor EV’s die in Europa geproduceerd worden. Iets wat ook in de huidige protectionistische tijdsgeest zou passen.
Europeese EV kosten teveel.
Je hebt instapper maar dam moet je meestal flink inboeten op opties.
Zoals warmtepomp zetelverwarming ACC enz.
Chinese evs kosten een stuk minder en hebben veel opties standaard.
Al met je wel de hoge verbruikscijfers erbij nemen. 2-3kHh/100km tov EU modellen.
Er zijn ook grote uitschieters zoals BYD Seal U (oude Chinese afval in nieuw jasje)
Een algemeene premie voor EU geproduceerde EVs zou mooi zijn dan is het de zoeken achter een parel
Waarom moest elke reactie kleinerend zijn voor producten die uit china komen. Door andere te kleineren word je niet groter.China heeft vorige jaar een handelsoverschot van bijna 1000 miljard US dollar. Dat kan alleen omdat jullie kennelijk alleen afval kunnen kopen. Zo driestig.
Eerst stoppen met fossiele brandstoffen, te bevoordelen.
Maar wel de EV.
@ deepseek
mss omdat sommigen WEL beseffen dat de chinezen onze levensstandaard niet op peil gaan houden,wel integendeel….
of denk je dat de chinese overheid u sociale zekerheid en pensieoen bv gaat ophoesten…..
al diegenen die blijven dumping import verdedigen beseffen niet eens dat ze in hun eigen vel snijden!
en nee dit gaat niet alleen over auto’s!
Veel verbruik? Mijn tankstation bevindt zich op 160 miljoen km van hier en levert gratis energie. (Zonnepanelen) .Ik laad ’s nachts op terwijl ik slaap. Ĺeve mijn IONIQ!
De EU wil massa’s geld bijdrukken dat is alvast een devaluatie van de Euro en hij staat al zo zwak?
En wie zal deze subsidie mogen betalen via belastingen/taksen/accijnzen ? de Europese burger.
@ Benny ik heb een bmw ix2 20 e drive en die is heel goed uitgerust en heeft een prijs van 39990 euro. Ik heb bewust gekozen om geen Chineese ev te kopen.
Dan moet die Europese burger maar zo slim zijn om zijn verplichte bijdrage via belastingen/taksen/accijnzen te compenseren met die Europese premie.
Vroeger veltede ze ook juist het zelfde van japanse auto’s en skoda heb er jaren mee op en af mee naar Antwerpen gereden nooit geen problemen mee gehad ik wil ermee zeggen oordeel niet te vlug iedereen koop een auto naargelang zijn portemonnee
De ene kan precies toch meer dan de andere, nu zijn er al die snachts opladen van zonnepanelen? Bij de meeste lukt het overdag nog niet eens omdat de zon amper schijnt laatste maanden of omdat de EV niet eens thuis is overdag.
Als het om het milieu te doen is en het uitfaseren van fossiele brandstof voor wegvervoer, dan is er een technisch eenvoudige oplossing.
Belast elke fossiele wagen in Europa en verdeel de opbrengst als belastingkorting over de elektrische.
Dat ze eerst dan eens beginnen met laadpalen te plaatsen in steden en appartementsgebouwen. Mensen met een huis kunnen makkelijk een laadpaal en zonnepanelen plaatsen maar de anderen zijn de pineut. Dan nog die ev’s goedkoper maken. Bijkomend stel ik me de vraag waarom die ev’s allemaal 200 en meer pk’s moeten hebben? Die pk’s vreten toch ook energie en bandenslijtage. Doe daar ook iets aan en misschien zijn we dan milieuvriendelijk bezig. Zoniet, lang leve de fossiele brandstof.
@Davy
Die mensen beschikken duidelijk nog over een terugdraaiende meter … en dan kan je wel nog in de nacht opladen, voor zolang het nog duurt natuurlijk
@Davy: de ene kan inderdaad meer dan de andere. Je maakt dan ook beter een ander zijn rekening niet.
Hier staan er overigens tot op de min 2 individuele laadpalen in de ondergrondse parkeergarage onder het appartementsblok.
En wanneer je het appartementsblok uitrijdt heb je op 50 meter al meerdere publieke laadpalen, zowel AC als DC.
Veel trekvermogen leidt ook niet tot een grotere bandenslijtage. Het is de beslissing van de bestuurder hoeveel van de beschikbare trekkracht hij wil gebruiken. Het is niet omdat het er vanaf nul gewoon opzit dat je verplicht bent het te gebruiken.
Dan hoeft die ander ook niet te doen alsof een EV gratis is voor iedereen om mee te rijden Victor, dat is de mensen misleiden!
Zal dan wellicht nog een terugdraaiende teller hebben zoals Eddyb aangeeft, gelegaliseerde diefstal dus eigenlijk, maar het systeem laat het toe dusja.
Subsidies ok, maar niet rechtstreeks een voordeel voor de aankoop van een EV. Beter een slooppremie voor de vervuilende euro 1 tot euro 4 vervuilende diesels en benzine aangedreven voertuigen. Dan kan je nog zelf kiezen wat je met dat geld doet; abonnement openbaar vervoer, een goede (e) bike, of een EV. Ik zit dagelijks op de fiets en houd regelmatig mijn adem in om al die ongezonde uitlaatgassen te missen
Een terugdraaiende teller is een aflopend verhaal.
Eind dit jaar zou bijna iedereen met PV (behalve een klein deel dat via de rechtbank dit tegen il houden, doorgaans zonder succes) een digitale meter moeten hebben.
Wie die “ander” dan wel zou meten zijn weet ik niet. Wanneer een groot deel hier “anoniem” post is het nog moeilijk te volgen wie wat geschreven heeft.
Een EV laden op zon is inderdaad gratis wanneer de de installatie is afgeschreven.
De meeste EV’s zijn ook nog eens salarisauto’s en die laden doorgaans idd gratis. Of dat thuis of publiek is maakt niet uit. Maar dat was voor een verbrandingsmotor niet anders. Dan krijg je ipv een laadkaart een tankkaart om zelf gratis te tanken.
Dus beter een ander zijn rekening niet maken.
En overmatige jaloezie op de voordelen van een ander verhoogt alleen je maagzuur waardoor je eigen dokter- en apothekersrekening gaat stijgen. 🙂
Victor, ik ken nochtans iemand die beweerde dat laden van PV onmogelijk gratis kon zijn.
Ik was inderdaad fout.
Ik rij al jaren een elektrische bedrijfslease. Thuis laden via zonnepanelen is dan inderdaad niet gratis. Het brengt gewoon nog geld op.
Vele hebben nog nooit van thuisbatterijen gehoord? En die onzin dat een Chinese EV meer verbruikt moet je echt niet geloven, en wat is een EU EV? Een Cupra Tavascan? Een echte “Zweed” zoals Volvo? Of een BMW IX… vol met Chinees spullen? Hahaha, jongensjongens toch…
En wat moet ik als zelfstandige gaan doen om mijn bedrijfsvoertuig te vervangen?
Om een elektrisch alternatief te vinden voor mijn Opel movano L3H2 die ook nog eens iets kan laden is bijna onmogelijk. Stel dat ik mijn aanhangwagen wil trekken, op welk voertuig kan een trekhaak gemonteerd worden?
Als ik een voertuig wil met dezelfde afmetingen en ik steek er mijn gereedschap en standaard klein materiaal dat ik dagelijks nodig heb dan kan ik gewoonweg niets meer laden!
Rijbereik is niet echt groot en als ik kies voor een voertuig met grotere batterij dan kan ik zelfs mijn standaard uitrusting niet meer volledig laden…
Nog te zwijgen over de kost ervan.
@BTS: over lichte vrachtauto’s ken ik niets maar mijn elektrische bedrijfswagen is een personenauto en daar is een trekhaak op gemonteerd welke 1600 kg mag trekken.
En je mag gerust nog jaren met je Opel Movano of ieder andere auto met verbrandingsmotor blijven rondrijden. Er is immers geen verplichting om elektrisch te rijden. Dat is een vrije keuze.
Sven, de capaciteit van de doorsnee thuisbatterij is beperkt, met pakweg 14 kW kan je niet veel laden. Er zijn zwaardere versies, maar die kosten dan zo veel dat je de investering moeilijk terugverdient. Ik zou nu trouwens geen geld meer steken in een thuisbatterij, als ik binnen enkele jaren via V2H een EV daarvoor kan gebruiken.
Nokia was op een bepaald moment het merk der gsm’en. Dit is precies wat Europa bezig is met zijn hele auto-industrie. Zijn ze te laat in gang geschoten, waarschijnlijk wel.
Maar Europa moet eens stoppen met de 1ste van de klant te willen zijn. Want in de praktijk hinken we steeds verder op, op veel vlakken, met de rest van een groot deel van de wereld.
En velen kunnen niet meer mee. Het dagdagelijks leven is veel te duur geworden op korte tijd. Hetzelfde verhaal zijn we op de huizenmarkt. Voor velen helaas niet meer haalbaar om een huis te kopen. Wat gaat men doen wanneer deze groep mensen pensioen gerechtigd is. Blijven huren, aan absurde prijzen…….