Benzine moet 3€ per liter kosten van Europa, en dat is goed voor elektrische auto’s
Door toedoen van Trump genieten we in 2025 nog even van aanvaardbare benzine- en dieselprijzen, maar dat zal binnenkort weer veranderen dankzij Europa.
In 2027 voert de EU immers het ETS2-systeem (Emission Trading System) voor brandstoffen in, dit werd in 2022 gestemd in het Europees Parlement. ETS2 zal er voor zorgen dat brandstoffen nog eens extra belast worden. Volgens analisten zal een liter benzine of diesel door deze extra taksen tot 0,7€ duurder worden. Reken daar nog een stuk inflatie bij, en we betalen in 2027 gemakkelijk tot 3€ per liter aan de pomp. Voor een benzinewagen die 6,0 liter verbruikt kom je zo aan brandstofkost van 18,0€ per 100 km.
Europa wil hiermee uiteraard elektrisch rijden stimuleren. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt 15 à 20 kWh per 100 km. Laad je die thuis op aan een tegen 2027 geschatte 0,30€ per kWh, dan kom je uit bij een energiekost van 4,5€ à 6,0€ per 100 km. Drie keer goedkoper dus. En als de stroom uit je zonnepanelen komt, rij je quasi gratis.
LEES OOK: Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in België (2025)
Of dit de particulier zal overtuigen om elektrisch te gaan rijden is maar de vraag. Anno 2025 koopt de particulier nog altijd vooral benzinewagens hoewel er heel wat elektrische alternatieven onder de 30.000€ zijn. Die goedkope elektrische auto’s zouden bovendien wel eens kunnen verdwijnen, omdat Europa komaf wil maken met goedkope EV’s uit China.
Het is te hopen dat deze maatregel weer niet wordt afgezwakt tegen dat het zo ver is.
Hopelijk komt dit er nooit door. De aversie tegenover EV’s wordt zo enkel meer gevoed. Ik heb het al vaak gezegd. Voor velen is een EV absoluut geen meerwaarde. Voor anderen wel. Laat de mensen vrij ipv steeds te verplichten om dan ene maar jaar later weer van gedacht te veranderen. Waardoor de burger zich alsnog bedrogen voelt.
Dat ze het stroomnet maar eerst eens aanpakken
Beter te wachten want onze infrastructuur van energie is nu al overbelast. En aan het tempo dat België werkt zal zeker nog jaren duren eer iets gebeurd
Juist wel afgezwakt!
Bent U niet naïef Mr.
U zou eens 5 keeroeten nadenken de stroom kost voor particulieren +/- 0 50 € per kw alle kosten inbegrepen
Ten tweede wanneer gaan wij san mogen rijden met stroom uit zonnepanelen NIET MEER S’NACHTS SLAPEN MAAR AUTO RIJDEN
OF EEN DIKKE THUIS BATTERIJEN KOPEN ZO DUUR ALS DE AUTO
Als dit werkelijkheid wordt ga ik weer met paard en kar op baan… Wat een zeikerds zeg
Amai, dan kan ik beter stoppen met werken. Ik rijd 120 km per dag. Dikke dieven
Geen zon , niets op te laden thuis !!
Het wordt hoog tijd dat de mensen een revolutie op touw zetten om deze Europese dievenbende weg te jagen. Deze politici vertegenwoordigen al lang niet meer de burgers maar duwen ons recht de armoede in. En bedienen enkel nog zichzelf en hun rijke vriendjes.
Eigenlijk is drie euro per liter nog te weinig als je weet hoeveel schade fossiele brandstoffen aanrichten. Het is onvoorstelbaar dat anno 2025 sommigen nog steeds niet doorhebben dat ons klimaat op instorten staat.
Ja ja natuurlijk, eens we allemaal overschakelen naar EV’s gaan ze die energie kosten ook flink omhoog doen, de burger is altijd genaaid.
Ik doe niet mee aan deze spelletjes
15 jaar terugdraaiende teller voor plaatsing van zonnepanelen afgenomen. Ik ben geleerd. Voor mij nooit een elektrische wagen. Koop en sponser zoveel je wil, maar ik koop hier in Belgie niets meer. Ik koop alles in het buitenland tot alles hier op zijn gat ligt.
Heb altijd benzine gereden en niet de goed koopsector bmw 6 cilinder en 8 cilinder nu electrische wil niet meer anders rijd al 3 jaar electrische en geen kosten meer aan onder hout met de benzine auto onderhoud €1500 tot €2000 en brandstof €3500 tot €4000 per jaar komt ook nog belasting bij €1000
Ben eens benieuwd wat een vliegtuigreis dan wel niet moet kosten. Of met trein
Je kan als Europa willen dat iedereen ineens overschakelt naar elektrische auto’s maar de elektriciteit zal ergens vandaan moeten komen.
Gemiddeld heeft een gezin 2 wagens en hiermee zal het elektrisch jaarverbruik van een gezin verdrievoudigen!
Da´s enkel mogelijk met meerdere kerncentrales, dat gemakkelijk 15 jaar duurt om te bouwen. M.a.w ofwel stelt Europa dit voorstel uit ofwel is het een pure belasting en is het niet om aan milieu te doen!!!
@Maurits, als alle auto’s elektrisch zouden zijn, dan vormen die samen een gigantische batterij die ideaal is voor de opslag van zon en windenergie. Die kerncentrales hebben we echt niet nodig. Die zijn overigens onbetaalbaar.
@Dira: Wat een onzin, “Als alle auto’s elektrisch zouden zijn, dan vormen die samen een gigantische batterij die…”.
Ach weet je, ik heb me net een nieuwe kleine 4×4 met een 1500cc benzinemotor gekocht, die door Europa als “vervuilend” wordt beschouwd waardoor ik 1500 euro aan BIV mocht ophoesten, en ik daar hoop ik de komende 25 jaar mee rond te bollen.
Hoe harder ze die elektrische wagens door mijn strot proberen te rammen, hoe harder ik zal tegenwerken. Start/stop systeem? Staat er niet op, op de 4×4. En op onze andere “gezinswagen” staat het wel maar zet ik het bewust uit aan het begin van elke rit.
Gaan ze 3 Euro/liter aanrekenen aan de pomp, dan zal ik dat moeten ondergaan, maar dan zal ik het verloren bedrag wel elders gaan recupereren, misschien gaan stropen om vlees op tafel te krijgen ofzo, komt de 4×4 nog goed voor van pas ook.
Dat ze maar opletten, de heren en dames die op Europees niveau mensen trachten uit te buiten, de kruik gaat Zolang te water tot ze barst, en ooit worden hooivorken en fakkels terug bovengehaald en bengelen ze aan een touw voor ze er erg in hebben.
ik rij op waterstof.ik rij nu reeds 5 jaar al rond….heb zeer veel kilometers op de teller ondertussen .ik ben nog meer tevreden over het verbruik.etc….dan toen ik vroeger op diesel/ benzine.rondreed.en elektrisch.over die laatste ben ik niet te spreken…wat een afgang.!!!!!..mijn waterstof auto zijn ..trekkracht is nog beter dan een batterij aangedreven auto….en nog eens een super zuinig .verbruik om u tegen te zeggen.365 dagen /jaar.
groot onderhoud is een lachertje qua prijs..ik raad iedereen aan om op waterstof te rijden..dat is de max !!! van electrisch rijden!! .er is maar 1 nadeel niet genoeg tankstations in zuid italie .zuid spanje en portugal…het oosten is perfect tot tegen Rusland…idem zeer goede dekking naar het noorden van europa..daar je een zeer grote WERKELIJKE WLTP Actieradius hebt en zelfs meer dan dat !!!!
Ik hoop dat alle voorstanders van deze maatregelen hier, tegen dan zijn terechtgekomen onder een elektrische wagen.
De leeg geperste werkmens kan wel een klein chill pilletje gebruiken.
Ik heb mijn hele leven gewerkt, nooit iets van vadertje staat getrokken of gekregen altijd alles mooi betaald en nu ik op pensioen ga word ik maar altijd meer afgenomen. Ik zeg tegen de mensen om mijn voorbeeld NIET te volgen!!!! Ga zo snel mogelijk naar OCMW en zorg dat de staat jou moet onderhouden. Speel gewoon de lomperik die niets kan. Je hebt geen zorgen en ze doen alles voor jou…… natuurlijk je moet het kunnen.
EV…de ontginning voor de grondstoffen voor de accu in China o.a zijn zowat het vervuilende wat er is. Indirect dus. De mensen in armoede jagen.. heren en Dames politici
Dat ze de pensioenen dan maar eerst naar 5000€ brengen dan kunnen we dat allemaal betalen
Allemaal zever de staat wilt gwn geld hebben meer niet. 3 euro de liter haha komt er niet door mense kunne niet meer naar hun werk omda ze het ni kunne betalen dan dan krijge ze nog wa meer werkloosheid waarom zou je nog werken ze pakken alles af. Da wij hier in belgie nog ni in opstant zijn gekomen da snap ik ni en dat die ministers nog kunnen rondlopen
Spijtig genoeg was ik zo dwazs mij. 15 jzzr oude Diesel te verkopen die verbruikt 5a6L
Onze nieuwe benzine slurper verbruik op zijn gemak 10l. grote spijt dat de bmw zoveel geld koste of ie lag al lang buiten
Wel benzine autootje verbruikt 5a6l?
Europa???ik ben toevallig in Griekenland, elektrische wagens nul, openbare laadpalen,nog niet gezien!!!
Misschien best Europa terug splitsen zodat landen zelf kunnen beslissen wat te doen, gedaan met de dictatuur. Wij moeten niet het beste continent of land ter wereld zijn
Als wie kan de wagen laat staan. En de zak van geld stop met vullen. Dan stop dit verhaal
Voor het milieu zeggen ze dan. Ze laten wel iets heel belangrijk weg. Wat met de zonnepanelen en elektrische auto’s als ze versleten zijn of denken jullie dat een elektrische auto voor eeuwig rijdt. Na 5 jaar batterij vervangen ,enorme kost en wat met de batterij. Nasr het stort ongelooflijk goed voor ons milieu,.. Niet dus, bende hypocrieten….
DAN ZEGGEN DAT RUSLAND DE VIJAND IS, EUROPA IS ONZE GROOTSTE VIJAND
En de electriciteit wordt gemaakt door nieuwe gascentrales
Elektrische wagens van minder dan 30.000€ hebben geen enkel bereik en laden traag op, is een totaal verkeerd argument..
De gemiddelde elektrische wagen met iets of wat praktisch gebruik en opties kost 55.000€.
Laat de benzine prijs voor wat het is, als elektrische rijden een echt goede technologie is zullen mensen zelf wel overschakelen.. extremisme is nooit goed.
Plug in hybride is nog steeds de gulden middenweg, laden voor korte afstanden en stadsverkeer en de zuinig benzine motor om lange afstanden te overbruggen. Wij rijden in Fird Kuga en op jaarbasis is 80% geladen met zonnepanelen en de rest op reis en benzine.
Niettemin vergeten dat elektrische rijden en laden veel duurder is dan benzine, zodra je aan de snellader aan de kant van de snelweg staat, veel duurder dan benzine en dus ook vervuilender.. de meerprijs die je moet betalen komt van je loon en loon vergaren is geen ecologische beweging.. bloed zweet en tranen 🙂
Europa heeft ons al heel veel geld gekost en die trend zal zich blijven doorzetten. We worden overstelpt met regels en verplicht deze te volgen maw onze vrijheid wordt steeds beperkter tot we allemaal brave volgelingen zijn van de nieuwe wereldorde! Het wordt hoog tijd dat we hier met zijn allen tegen ingaan voor het te laat is!
Oorlog gaat ervan komen,in heel Europa,met dank aan de politiekers!!!!!!
@Dira… Als alle autos elektrisch waren kan u het vergeten dat het een grote batterij is… In België is het tot op heden NIET toegestaan om je auto te ontladen als je elektriciteit nodig hebt… Dus zal eerst de wet aangepast moeten worden, dan nog de installaties bij vele mensen die hiervoor niet geschikt zijn… En wanneer zijn de meeste autos weg? Overdag als de zon schijnt…
Ze hebben volgens mij de muur aan Oost Duitsland niet afgebroken maar hem verder gezet dat België er bij hoort zo dat ons alles verplicht wordt en geen vrije keuze meer is stop met de vrijheid van de mensen af te nemen
en wat voor de motorfietsen, bromfietsen, pleziervaart ,uw grasmaaier enz….daar al aan gedacht? Om elektrisch rijden te stimuleren moet je dit fiscaal aanpakken en niet de benzineprijzen onbetaalbaar maken!
@ leeggeperste werkmens, waarom is dat onzin? Kan u dat eens uitleggen? Wij laden onze EV 8 maand per jaar gratis met eigen stroom van onze afbetaalde zonnepanelen. Tijdens de vier wintermaanden gebruiken we netstroom en dat kost ons ongeveer 6€ per 100 km. Europese politici met de dood bedreigen omdat ze proberen te zorgen voor een leefbare toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen vindt u normaal??
De politici zijn er niet meer om de mensen te helpen, buiten die hier aanspoelen, die krijgen alles gratis , en moeten niet bang zijn voor de hogere tarieven , verwarming volle bak terwijl wij ze moeten op amper 18° zetten. Er moet één groep de rekening betalen > onze gewone werkende mensen. Hoger belasten om al hun onnodige uitgaven te bekostigen vooral hun lonen. Elektrische wagen is voor de meesten onbetaalbaar en in de winter > bijna geen zon > geen elektriciteit van je zonnepanelen ! Dus die zullen ze dan ook wel zwaar belasten in de wintermaanden!
Dat ze eerst alle vaste toestellen al eens aantrekkelijk maken om van de fossiele brandstof af te geraken. Verwarming, koken, barbecue opwekken van stroom. Ook voor de grootverbruikers.
En hoe ga je die gigantische batterij opladen.Dan nog niet gesproken over de donkere winterdagen.
Zijn we niet gelukkig met ons Europa….de voortrekkers om de wereld te verbeteren…en China…Afrika…Rusland…Amerika….die lachen zichzelf kapot met Europa…wakker moeten we worden en een signaal geven dat het mag stoppen met die klimaat waanzin…
Allemaal met de fiets in de jaren 60 hadden veel mensen geen wagen en het ging ook .
En wat zal de prijs binnen 10 jaar zijn van elektriciteit … De EV fantasten hebben geen flauw idee waar ze aan mee werken. .
Er is geen overschot aan elektriciteit enkel op heel zonnige dagen . Eigenaars van zonnepanelen wordt letterlijk bestolen , dit was 15 jaar geleden ook de heilige graal dit gaat ook zo aflopen met de EV’s
En dan zwijg ik nog over het feit dat die klimaat hoax aan elkaar hangt met leugens . Er zijn al 10 tallen ijstijden geweest , hoe zijn die dan veroorzaakt ???? In de middeleeuwen was er een vergelijkbaar klimaat met dat van nu .
2030 You will own nothing,and will be happy
Europa zo snel mogelijk buiten ermee, worden vanalles door ons strot geduwd van die bende, ik werk ook tegen en lekker een benzine gekocht.
Heeft niks te maken met het milieu, een elektrische wagen is even vervuilend als een benzine wagen, het is een pure belasting, het word tijd dat automobilisten eens staken op een morgen allemaal weg op rijden en de wagen stil zetten om 7u30 dat ze eens stoppen met de automobilisten als melkkoe te gebruiken
Niet iedereen heeft het geld om een elektrische wagen te kopen
Ecogekken maken het leven onbetaalbaar en dragen actief bij tot een nieuwe klassenmaatschappij. De sociale onrust zal nog toenemen, geoganiseerde criminaliteit vindt nieuwe lucratieve zwarte markten. Intussen zijn de groene gekken de grootste voorstanders voor wapens en oorlog. Geschift.
Ze denken ook maar dat iedereen zo een elektrische auto kan kopen, ook al zou deze 30000€ zijn, dit is nog steeds boven mijn budget. Ik heb maar 1400€ werkloosheidsuitkering en heb nu al moeite genoeg om een job te vinden wat minstens 2300€ neto per maand betaald voor net al mijn vaste koste te kunnen dekken, dan kan ik nog niets sparen. Ik ben alleen, heb een hypotheek, autolening en een studentenschuld om af te betalen. Voor mijn auto betaal ik 180€/maand en deze was 8000€ in aankoop, ik kan echt geen hoger bedrag betalen maandelijks voor een stomme elektrische auto, en dan nog eens de extra elektriciteitskost. Ik moet nu mijn voorschot al op het laagst mogelijke zetten (63€/m) omdat ik niet meer kan betalen. Ik heb een asbest leien dak waardoor ik geen zonnepanelen kan zetten, want ik moet eerst geld hebben voor een nieuwe dak, en zelfs dan gaan ze wanneer de zon lager staat in de winter niets opbrengen, want de mensen die lang me hebben gebouwd zitten meters hoger met hun kubus.
Ik kan niet begrijpen hoe er weer verwacht word van de gewone mens om dit te blijven doen. Ik zou nu al een werkgever moeten vinden die me wekelijks uitbetaald voor zeker de eerste 3 maanden zodat ik benzine kan kopen om naar het werkt te blijven gaan elke week. Dan zal een bedrijf toch serieus omhoog moeten met zijn kilometervergoeding als de benzine 3€ kost. Of meer elektrisch wagens aan werknemers moeten aanbieden( dus ook aan arbeiders).
Deze corrupte bende hypocrieten moet een halt toegeroepen worden. Wat is dit voor schandalige politiek. Het volk maar betalen en voor wat? Voor extra te betalen? Wat doen ze met dit geld hemelsnaam? Zalig Pasen
Weer zo een stommiteit van Europa. Het is weer de gewone man die de dupe gaat zijn van hun kortzichtigheid. Voor een land zo groot als een nootje is dit niet haalbaar. Ons electriciteitsnet is door niet voor gebouwd.
De toekomst voor Belgie ligt bij de full-hybrides..
De volledig electrische zijn voor 99% salariswagens. Omdat bedrijven anders hun fiscaal voordeel kwijt zijn.
Voor full electric voor iedereen is het veeeereel te vroeg. Zeker als ze spreken over goedkope wagens uit het buitenland nog zwaarder te belasten.
De armen mensen kunnen geen elektrische auto kopen laat staan 3€ de liter kunnen betalen!
In al die regeringen, zitten enkel onbekwame paljassen. Die van heel veel zaken ,juist geen verstand hebben. Zolang het hun aanbelangt en goed voor hun uitkomt. Dan is het allemaal goed.Daar zitten enkel dikke smeerlappen tussen en in de bankensector is het juist hetzelfde. Iedereen zoveel mogelijk pluimen en pesten.Maar voor de rest zoveel mogelijk anderen binnenhalen en alles per direct geven.Zo gaat dat hier,dat den Trump maar voort doet.Ik steun hem 1000 procent.
Er komt een tijd waarin er bepaald zal worden wie mag rijden en wie niet. Zeker met elektrische wagens. Een simpele app is voldoende. Rij maar allemaal elektrisch…met als drogreden goed voor het milieu….wat een grap.
Die taxen is gewoon om al die dieven van politiekers hun onkosten en lonen te betalen! Welke werkmens krijgt 10000 euro/ maand om heel de dag gewoon wat ruzie te maken tegen mekaar en om regels uit te vinden om de werkmens uit te melken. Dat ze zelf wat inleveren van hun hoge loon. Dan doen ze soms nog 2-3 andere jobs waar ze nog eens langs de kassa paseren! Als je als arbeider 2 jobs doet belasten ze je nog eens zo hard. En electrische wagen, Ik rijd plug-in en vind dit wel een goede oplossing. Ik vind die 3 euro per liter ronduit schandalig en deze maatregel is gewoon weer om hun zakken te vullen. Niet iedereen heeft de centen om een electrische wagen te kopen en als je die van de belastingen terug krijgt betaald als zelfstandige is dit wel gemakkelijk om dit te kopen. Ik zal nog zeker tot 2035 wachten voor ik iets nieuw koop. Ik denk dat waterstof een betere optie gaat zijn
Ze doen maar speel hun systeemspellekes niet mee , eens houd het toch op zodat de gewone burger het allemaal niet meer kan betalen dan stort hun afzetterij en steeds nieuwe regels in Europa toch af.
Juis in Barcelona geweest hier moet er nog veel veranderen wij in België zijn zeker 10 jaar voor op Barcelona en nog altijd staan ze te janken in België
En als er dan mooie betaalbare zlectrische wagens beschikbaar zijn leggen ze invoertaksen op…. Trump manieren !
Schandalig wat Europa doet met de gewone mens. Een bende zakkenvullers zijn het. Wij draaien voor alles op. Als je zie met electrische auto’s als de batterij stuk is wat dit kost is niet normaal.
Goed bezig in Europa 👎👎👎👎
Europa, Europa. Is al dat ze ze kunnen,mensen die het niet breed hebben laten betalen en nog eens betalen. Maar al die hoge koppen en parlementsleden vullen wel hun zakken met lonen van duizenden euro´s. Ik moet een half jaar werken om aan hun loon te raken !. Bende klootzakken !
En als er dan mooie betaalbare electrische wagens beschikbaar zijn leggen ze invoertaksen op…. Trump manieren !
@Dira: Waarom is dat onzin vraagt u?
Omdat tijdens die 4 maanden dat u uw “afbetaalde zonnepanelen” niet kan gebruiken iedereen zijn wagen via het net zal moeten opladen, en dat gaat volgens u geen problemen geven?
Vanwaar gaat al die extra electriciteit dan moeten komen tijdens die 4 maanden? Of blijven we met zen allen gezellig 4 maanden “van thuis uit werken”? Wel, voor de gewone arbeider is dat dus geen optie.
Dus zal elektriciteit in die 4 maanden pokkeduur worden (grote vraag/klein aanbod) en dan is het weer de onderste laag van de bevolking die dubbel gestraft wordt, want vergeet niet dat zonnepanelen lang niet voor iedereen een optie is, ik hoor het graag zeggen “dat betaald zichzelf terug op 10 jaar…”, daar ben je vet mee als je het startkapitaal niet hebt om ze te laten plaatsen (of om een lening aan te gaan om ze te kunnen laten plaatsen).
En “onze politici” doen dit niet om de toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen te verzekeren, hoe naïef kan je zijn. De huidige generatie politici denkt maar aan 1 ding, zelf zoveel mogelijk geld verdienen op kap van een ander. Daarom wisselen ze soms ook plots volledig van mening, omdat hun mening vooral afhangt van waar het meeste te rapen valt Klein voorbeeldje, de Dieselwagen wordt op dit ogenblik door politici afgeschilderd als de meest duivelse machine ooit, wel diezelfde politici gaven in 2010 nog een “dieselpremie” bij aankoop van een Dieselwagen. Een premie bij het aankopen van een wagen, klinkt bekend in de oren, niet? Voor hetzelfde geld zijn die electrische wagens waar ze nu premies voor geven binnen 15 jaar dus kop van jut. Ondertussen is al bewezen dat elektrische wagens door hun hoog gewicht meer schade aanbrengen aan de weg, en veel meer fijn stof creëren bij het remmen, vreemd dat dit niet meegeteld wordt in het totaal ommetje door onze politici, niet? Het lijkt wel of ze een andere agenda hebben als “puur voor de toekomst van onze planeet en onze kinderen/kleinkinderen”…
En ik ben helemaal geen voorstander van geweld, maar de geschiedenis leert ons wel dat het uitzuigen van een bevolking steeds hetzelfde eindigt…
En hier laat ik het bij, de toekomst ziet er somber uit, en mensen gaan terug honger lijden en kou hebben, en onze politici zitten tegen dan lekker knus in hun warme villa’s.
Comfort inboeten om elektrisch te rijden kan niet! Maak eerst dat elektrische wagens een grotere actieradius krijgen, en voor IEDEREEN betaalbaar worden! In China begrijpen ze dit. Maar in Europa moet de kassa van de luxe merken rinkelen. Teveel regels! Laat Europeanen zelf kiezen.
Ik zie hier heel veel egoïstisch uitspraken. Nadenken is blijkbaar niet voor iedereen het zelfde. Ieder één zou graag het beste voor het milieu , enkel de super kapitalist wil alleen meer geld en macht .
Er zijn veel oplossingen maar men moet willen, meer op het spoor of op water in plaats vervoer van vrachtwagens. Waterstof bv voor alkerlei toepasingen ( voor verwarming en vervoer )
Maarv blijkbaar liever kleine man zijn auto afpakken, meer beton voor wegen ( weet het zou minder moeten) ach de kleine man ondergaat ,de grote slaat. Zalig pasen
Als de voorstanders hier van ev’s denken dat ze groen zijn…. zoek eens alles op hierover zodat je wakker komt….. maar ja, sinds Corona is het duidelijk hoeveel schapen er zijn, trouwens de EU doet dit niet voor het klimaat, alleen om hun zakken te vullen en die waarmee ze een contract hebben, en straks de prijs van de electriciteit ook x3, eens kijken of jullie dan nog gaan voorstander zijn, weg met de EU, maken alles kapot hier
Europa wil veel , Opa ook verhuizen naar een land dat niet afhankelijk is van deze uitzuigers .
De dikkopen onder hen kunnen hen dat veroorlove die gangster praktijken maar ze zijn ook vergeten als hier niet meer getankt word hun belastingen en accijnzen inkomsten weg vallen .
Maar dan de belastingen op EV voertuigen maar goed hoog brengen zo zijn deze mensen ook gevangen gaat eindigen zoals met de zonnepanelen!!
Dira, als je weet dat de totale vloot van auto’s in Europa maar verantwoordelijk is voor minder dan 5% van de totale uitstoot, dan moet je toch eenvoudig kunnen inzien dat alles naar EV omzetten een druppel is op een hete plaat wat betreft winst voor klimmaat en generaties na ons. En dan houd je nog geen rekening met alle infra werken, alle grondstoffen die nodig zijn om al de huidge ICE wagens te veranderen voor EV, denk maar aan laadpalen, kabels, accu grondstoffen.
Het is zeer naïef te denken dat EV de oplossing is voor de klimaatproblemen!
En wat betreft die gigantische accu tijdens de winter, dat is ook onmogelijk, want dan moet je toch weer stroom produceren omdat er geen hernieuwbaar is, dus toch veel extra centrales nodig en liefst kerncentrales als je uitstootvrij wilt zijn.
Ik heb maar 1 advies: Verlaat de glorierijke EU/EER/UK/CH zone. Ik heb het ok gedaan en het spijt me niet.
Het Europese leger kan gered worden door de miljarden zwendel die Europees parlement heet af te schaffen….
De EURO op zich is al een enorm grote bedriegerij tegenover de vroegere munt (Belgische Frank). Maar nu grijpt men letterlijk elke kans of smoesje aan om prijzen omhoog te drijven. Daar moet echte letterlijk en wettelijk een halt aan worden gezet. Zelfs de huidige prijsverschillen per product zijn belachelijk en misdadig groot.
Wat een lul verhaal!!! Leven wij in een dictatuur?
Dat al degene die dit geloven op die planeet gaan wonen die ze vorige week ontdekt hebben en laat de normale aard bewoners met rust!
@ leeggeperste werkmens, gedurende de vier wintermaanden is er over het algemeen meer wind dan in de zomer. Wij laden onze auto ongeveer één keer per week. Je kan dit perfect doen op een winderige dag. De dagen dat er echt geen wind- of zonne-energie beschikbaar is kan er stroom gemaakt worden via gascentrales. Een elektrische auto die je oplaad met stroom uit een moderne gascentrale verbruikt minder primaire energie dan een fossiele auto. Wat we verder kunnen doen is stroom importeren uit Noorwegen. De Noorse meren leveren de ganse winter waterkracht. Een kabel naar Noorwegen leggen kost een fractie van een nieuwe kerncentrale (voor hetzelfde vermogen). In de zomer kunnen wij via dezelfde kabel zonne-energie leveren aan de Noren. Wat de slijtage van wegen betreft door EV: er rijden op onze wegen vrachtwagens wagens van 40 Ton!! Wat het fijnstof van de remmen betreft: wij remmen bijna nooit! Onze EV remt op de motor en recupereerd daarbij energie. Soms remmen we een keer bewust opdat de remmen niet zouden komen vast te zitten wegens niet gebruikt. Afgeven op politici is gemakkelijk. Ik stop mijn energie liever in het zoeken naar oplossingen voor de problemen waar we allemaal mee te maken hebben.
Dat ze eerst de vliegtuigsector eens aanpakken op CO2 i.p.v de gewone mens meer te belasten.
@Danny, het spreekt voor zich dat alle sectoren een inspanning moeten doe om het klimaatprobleem op te lossen. Als je de totale uitstoot verdeelt onder 20 sectoren dan is elke sector goed voor 5%. Volgens jouw redenering zijn die dan allemaal marginaal en hoeven we bijgevolg niks te doen? We moet zo snel als mogelijk stoppen met fossiele energie te gebruiken en ervaring uit het verleden leert ons dat de prijs verhogen een goede maatregel is. De mensen gaan dan effectief minder energie verbruiken. Naast klimaat is er ook nog de luchtkwaliteit. Kijk af en toe eens op de weerapp op je smartphone, dan zal je zien dat de luchtkwaliteit langs vele Vlaamse wegen erbarmelijk slecht is ten gevolge van teveel ICE voertuigen. Gezonde lucht is in ieders voordeel.
@Dira; er is geen enkele klimaat hoogdringendheid noch klimaat probleem. De enige klimaatschade zit in de hoofden bij diegenen het prediken. De rest is een hoax en propaganda voering. Puur bedoeld om jou en mij armer te maken en tegelijkertijd zichzelf een zoveelste miljoen op de bankrekening te storten. Wat elektrisch rijden betreft, dat doen wij op de kermis. Nooit of te nimmer zal ik elektrisch gaan rijden, fossiele brandstoffen all the way. Vooral met mijn dieseloldtimer rij ik graag, lekker veel roetuitstoot en diesel verbruiken. Laat hun de prijzen maar doen stijgen, ik rij er geen kilometer minder door.
Lekker v8 blijven rijden top
Dan wordt alles weer veel duurder voor iedereen. Bestelwagens en vrachtwagens moeten dan ook die 3 euro betalen. Zoek maar eens een elektrische bestelwagen die een remorque kan trekken
Beter Europa afvoeren, een geldverslindende organisatie die zijn zakken spijst.
Zijn burgers uitknijpt, ze een zinloze oorlog instuurt en het enige wat ze al gedaan heeft is plastiek zakjes afschaffen, geld verspillen de dopjes van flesjes vasthangen aan de fles
Wanneer meer mensen elektrisch gaan rijden,zullen ze de prijs van de elektriciteit omhoog drijven.De BTW en accijnzen die de overheid uit de brandstoffen haalt,deze zullen terug moeten gerecupereerd worden.De auto zal altijd,hoe men het draait of keert de melkkoe blijven voor de(r)overheid.
Iedereen weet dat de elektriciteit tegen dan 5 keer duurder is geworden, wie trapt daar nu nog in ?
Elektriciteit is de nieuwe brandstof en daar gaan ze veel geld uit halen als en geen alternatieven meer zijn . Stroom wordt goud , terug naar paard en koets …
Ze doen maar op. Het klimaat verandert sowieso. De aanwezig van de mens zal dit wel versnellen maar op de leeftijd van de aarde gezien en hoeveel miljarden jaren zz nog in het vooruitzicht heeft zal de mens een tijdelijk wezen zijn net zoals de dino’s dat ook waren. Vervelend om te lezen en te beseffen dat het zo is maar goed. Iedereen die een huis heeft zou in principe een auto kunnen opladen maar wat met de vele flatgebouwen enz. En gelukkig zijn er mensen zoals Trump, niet dat het mijn beste vriend is, integendeel maar hij zorgt er wel voor dat de wereldwijde visie bijgesteld wordt. En Europa…..die klooien maar verder. Aan alle EV en “groene” vegetarische/ veganistische wezens op de wereld heb ik maar één boodschap. Ga eens na hoeveel miserie een “groen” beleid met zich meeneemt. De niet vleeseter heeft evenveel dierlijke slachtoffers op zijn geweten als de vleeseter. En afgeven op de elektrische rijder of op de aanhanger van de fossiele brandstofrijder…..ach ja. Dat kan iedereen toch. Het feit is dat de welstellende mens dit kan doen en niet zal malen om en energie factuur die een normale verdienen niet kan betalen. Europa geeft geen moer om de burgers en waarom zouden ze. In Rusland wonen 130 miljoen inwoners. In de VS 280 miljoen en in de EU woont de som van deze beide landen. En toch zijn we nu al klimaat vriendelijker dan de rest van de wereld samen. Ze maken ons wijs wat ze willen. Elke akker die omgeploegd wordt zorgt voor talloze dierlijke slachtoffers. Al die pesticiden zorgen voor nevenschade onder de dieren enz enz. mijn allergrootste probleem is dat als ik morgen een totaal onafhankelijk systeem kan voorzien , zowel van water en stroom men dit op alle mogelijke manieren zal tegenwerken. We betalen allemaal elke maand een forfait aan kosten voor het netwerkbeheer en toch moeten we meer betalen voor de stroom die we VAN het net halen dan voor de stroom die we op het net zetten terwijl we al de kosten betalen voor het transport, onderhoud enz. Komt er gewoon op neer dat de zon en wind niet van iedereen is. We leven in de illusie van de vrije wil en daar is nog niet iedereen van overtuigd. Een liter benzine dus €3 laten kosten heeft niets te maken met milieu of klimaatverandering. Deze laatste worden enkel als excuus gebruikt om geld in het laadje te brengen. Net zoals zoveel andere maatregelen, zoals die talloze trajectcontroles. Roken en al onze voedingsmiddelen die vol met schadelijke bestanddelen zit. Alcohol enz. Ik heb niets tegen roken of alcohol. Maar als het dan toch zoveel problemen geeft in de gezondheidszorg en verkeersveiligheid, schaf het dan af. Hanteer een nultolerantie enz. Maar dan doet ze niet omdat mensen dan niet meer zouden roken of minder zouden gaan drinken en ook dat is een verlies van inkomsten.
De mens is van nature destructief. Getuige simpelweg hoeveel mensen elkaar bestoken met vernederingen, schelden enz op de sociale media. Het enige dat van belang is, is het garanderen van geld. En geld maakt macht. Zo simpel is het. Milieu en klimaatkwesties….yeah right. om af te sluiten met een positieve noot. Nee niet alles is slecht aan onze westerse maatschappij maar de klimaathoax begint wel kant noch wal te raken.
Ik heb een plugin hybride. Maar het laden is verschrikking. In Antwerpen kan je een laadpaal aanvragen als er nog niet een is in een straal! van 250m. Bij mij wil dat zeggen dat de dichtstbijzijnde op 1.5 km is. 1 laadpaal. Trouwens, ze willen de elektronische auto promoten, maar de electriciteitsnet in België kan het gewoon niet aan. En goedkoper? Wat als als er meer en meer electrische auto’s komen. Veel minder accijnzen een taksen die wegvallen van de brandstof. Dus, verleiding om een soort belasting op de electriciteit zal groot worden
Wij gewone burgers slikken alles!
De test met corona is gelukt en ze weten dat ze alles kunnen doen.
Simpelweg ons opsluiten en als we ertegeningaan krijg je lekker ter plaatse verzonnen regels onder de gasboete….
zodra het 3€ word komt er 5€ uit enz.
Besef dat alle vetkoppen ieder jaar toch minstens 1 wet moeten optoveren in België. Per jaar minstens 300 nieuwe wetjes dan moet je wel iets fantastisch uit je duim zuiden om origineel voor de dag te komen.
Beste nieuwe uitvinding DE KLIKLIJN o en voor rokers verbod op uitstalling in winkels of verbod op roken in openbare lucht….
We slikken het!
Enkel een Revolutie/burgeroorlog kan het overbestuurde land weer in evenwicht brengen.
Maar ben jij al ver genoeg uitgebuit bij 3€
of de minimumprijs van 40.000€ voor een ev
of de 101 belastingen per jaar?
Nee ok dan doen ze gewoon verder!
De echte gevaar is het zionisme die Europa en de wereld nog deels in zijn handen heeft en langzaam de slavernij wil terugbrengen. Let op met de Media werkt ook grotendeels voor hun. Word wakker mensen.
Weer iets nieuw van die bende oelewappers!
Zij vliegen van de ene vergadering naar de andere in privé jets. Hebben weddes die de pan uit zwingen. Alle dagen worden we in Europa bekogeld met nieuwe regels.
Rechtuit schandalig, Europese maffia politiek!
Als Europa dan ook beslist dat het minimumloon dient oogetr
Europa is een brok ellende op alle gebied het heeft nog geen enkel voordeel gegeven aan gewone mensen en ze zijn er enkel en alleen om hun zakken te vullen en ons als slaven te behandelen.
Voor het milieu. Die klimaathype heeft hun zoveel geld opgeleverd. Wat haat ik Europa. Ik hoop echt met hel men hart dat Poetin heel Europa kapot bombardeerd. Als ik er dan mee onderga, is het maar zo. Europa is een vieze walgelijke dictatuur. In Amerika bestaat zelf de OPF niet bij wagens, mogen de wagens tenminste rijden. Europa wil de rijkste zijn en zuipen de gewone burger leeg. Ik haat Europa!!!!!
Zolang we dan maar met brandstof kunnen blijven rijden is het goed. Alle gekheid op een stokje, het is toch van de zotten hoe we ons steeds verder laten bestelen, zonder daar voor in opstand te komen. En dat allemaal door die hysterische milieuactivisten. Misschien een grote tank op de hof plaatsen en dan brandstof buiten Europa laten komen 😁.
Laat ons stoppen met al die regeltjes en extra van al die belastingen te betalen want het lukt niet meer al 42 jaar hard gewerkt en myn best gedaan voor ons allemaal ben daar fier op europ moet buiten of wy gaan hier kapot gaan behandel ons normaal want Julie doen al vele jaren diefstal stop er mee anders gaan wy allen er mee stoppen zo ist stoppen met al die leugens en diefstal stop de waanzin
Gewoon een bende klootzakken is Europa
De kleine burger gewoon leegzuigen.
@Kirsten, het klimaat is wel degelijk aan een razend snel tempo aan het opwarmen. Ga een keer naar de website van het kmi en bekijk de gemiddelde temperatuur sinds het begin van de metingen. Je zal zien dat jaar na jaar de temperaturen stijgen aan een tempo dat nooit eerder is voorgekomen. Dit fenomeen doet zich voor in de meeste landen op aarde. Klimaatmaatregelen zijn bedoeld om ons armer te maken zeg je? Ik heb 25 jaar geleden een passiefhuis gebouwd. Hierdoor heb ik sindsdien een energiefactuur van nul euro (je leest het goed). Terwijl het huis niet duurder was dan een gewoon huis. 8 jaar geleden zijn wij EV beginnen rijden. We tanken eigen zonnestroom, betalen geen wegentax, betalen nauwelijks voor onderhoud, … ook deze keuze heeft ons dus niet armer gemaakt, integendeel zou ik zeggen. Het feit dat u fier bent op uw kankerverwekkende roetuitstoot verteld veel over uw mindset. Probeer eens met een andere bril naar de dingen te kijken zou ik zeggen.
Dira, bekijk eens de map van Europa wat betreft luchtkwaliteit en je zal zien dat Duitsland bloedrood kleurt ondanks hun energiewende, inzetten op hernieuwbaar en het weren van kernstroom, Frankrijk daarentegen hoort bij de beste van de klas, dus onbegrijpelijk waarom groene mensen voorstander zijn van alles en enkel hernieuwbaar, Duitsland is het schoolvoorbeeld dat dit niet werkt met enkel hernieuwbaar en Frankrijk het voorbeeld dat kernstroom samen met hernieuwbaar de toekomst moet worden.
Verder kan men beter eerst elektrificeren in de industrie, dat is veel eenvoudiger omdat er amper infrastructuur aanpassingen nodig zijn, alles is aanwezig, dit in tegenstelling tot elektrificeren van transport, daarvoor moet teveel worden aangepast.
Feit is dat mensen met de groene gedachte wel nobel zijn en het goed menen, maar meestal alles veel te eenvoudig zien omdat ze niet voldoende technische kennis hebben of omdat het in hun situatie wel mogelijk is en past, maar dat kan en mag je niet veralgemenen. In uw voorbeeld lukt dat allemaal mooi, maar heel veel mensen hebben niet het geld om een passiefhuis te bouwen met warmtepomp, zonneboiler, zonnepanelen, laadpaal en EV. Dat zijn grote investeringen met lange terugverdientijd en is voor de meesten onmogelijk omdat die bvb in appartement wonen of rijhuisje en geen geld genoeg hebben… dus veel te eenvoudig om te zeggen dat het allemaal kan omdat het voor u kan.
En de wegenbelasting 3 keer zo duur kappen met die electrice onzin
Het kleine Europa zal het verschil maken hierboven man man man
@Dira: Niet iedereen heeft de financiële middelen om te doen wat u heeft gedaan, maar daar staat u niet bij stil. Van alle subsidies de laatste jaren zijn het vooral de meest kapitaalkrachtigen die er het eerst en meest van genieten. (Je moet geld hebben om te starten en/of een lening kunnen -mogen- afsluiten. Hier ook al lang zonnepanelen en een energiezuinige woning. Wij komen echter nooit aan een totale dekking van onze energiebehoefte met onze zonnepanelen. Jouw voordelen om te rijden met een EV, verzwaring van de elektrische infrastructuur worden betaald door iedereen en dat is blijkbaar heel gewoon voor jou? Proficiat dat je remt op de motor maar je banden veroorzaken ook fijn stof, niet enkel de remblokjes. Grondstoffen om ons elektrische netwerk geschikt te maken (koper, plastics,…) moeten ook gedelfd en geproduceerd worden en geplaatst. Hmm graafwerktuigen op elektriciteit? Er is nog nooit een volledige studie geplaatst over de totale impact van het maken van een EV en de totale impact ivm milieu- productie zonnepanelen/windmolens, aanpassingen aan netwerk enz. wat dat betreft. Trouwens de isolatie van je elektrische kabels is ook zwaar milieubelastend. Het alternatief zou energie uit waterstof kunnen zijn, iets waar we in België heel ver in staan is trouwens de productie hiervan via ´zonnepanelen´, maar dit isfinancieel niet interessant voor onze politiekers wegens moeilijk belastbaar. En ook hiervoor geldt dat je a) het kapitaal en b) de plaats moet hebben. Nogmaals: niet iedereen heeft een eigen huis en de financiële mogelijkheden die u heeft. Maar ik zou u aanraden om u te verdiepen in het onderzoek van de KUL ivm waterstof, en dan eens te kijken naar de bedragen die enerzijds naar het promoten van EV´s gaan (alle financiële voordelen komende van de staat, verzwaren netwerk, infrastructuur,…) en naar het bedrag dat naar dit onderzoek en verdere ontwikkeling van waterstofpanelen gestoken werd. Hier alvast een link: stories.kuleuven.be/nl/verhalen/een-plekje-onder-de-zon-voor-waterstof
de rest kunt u zelf wel opzoeken. Het is niet zo simpel als u zo hartstochtelijk betoogt. Ik heb het dan ook bewust niet over uitstoot van zeeschepen, vliegtuigen enz. iets waaraan u ook heel waarschijnlijk indien niet rechtstreeks dan wel onrechtstreeks aan bijdraagt. (Of u gaat nooit op reis met het vliegtuig en besteld nooit iets wat niet plaatselijk geproduceerd is met eigen grondstoffen.) Zoals u kunt merken laat ik hier volledig in het midden of EV´s werkelijk de oplossing zijn maar ben ik wel tegen kortzichtige beslissingen van politiekers die geen voeling met de werkelijkheid hebben. Ben ik bezorgd om het milieu? Ja! Doe ik er iets aan? Te weinig misschien! Maar ik heb het geluk dat ik in mijn tuin genoeg groen heb staan om mijn totale afdruk zelfs negatief te houden… en u?
Als het zover is, dan denk ik eerder Europa te verlaten, en alles hier te verkopen. als ik niet meer kan genieten van auto plezier dan mogen ze het vergeten. verhuis nog liever naar een ander land om een nieuw leven te beginnen dan 3,- euro te betalen aan de pomp.
Amai, als ik hier zo lees, zie ik eigenlijk meer idioten en mensen dat nieens kunnen spellen!
Sorry maar velen der jullie zijn gewoon marginaal en hebben totaal geen weet!
Rusland beter dan Europa? 😂
De EU… een groepje mislukkelingen samen die met privéjets en grote luxewagens rondrijden op onze kosten gaan dit even bepalen. Aan de galg ermee😉. 3000 jaar voor christus was er al klimaats verandering de temperatuur ging omhoog waren er toen fossiele brandstoffen???? Raar dat er nergens industrie was en trouwens daar zwijgt de EU in alle talen over. Kortom het word tijd dat die dwazen op hun plaats gezet worden !!!
En zo gaan ze vanuit Europa iedereen verplichten om de overstap te maken naar electrisch rijden en zelf blijven ze rond rijden in voor hun althans vervuilende wagens . Europa zo hypocriet als maar zijn kan iedeereen opkomsten jagen en van alles uitvinden om de mensen te laten betalen maar voor hun telt dat blijkbaar niet .
En zo proberen ze de aanzet te geven om iedereen de overstap te maken naar electrisch rijden , maar toppunt van alles vind ik zelf blijven ze verder rijden met wat voor Europa als vervuilende wagens wordt omzien , als dat niet hypocriet is van Ursula en haar volgelingen die rijkelijk hun zakken vullen .
Mw Dira, ik stel voor om op de planeet Utopia te gaan wonen.
Dank zij EU schrijft men
Het is schandalig want de graaiers zitten overal
Leve benzine
Dan staat iedereen op de OCMW dat kan de werkende mens niet meer betalen
Echte dictatuur beslissen dat zomaar waar gaat dat hier eindigen het vele spaargeld dat de mensen proberen te vergaren voor hun oude dag steekt hun de ogen uit hoe betaal ik mijn home straks ?
Het verwondert mij steeds opnieuw hoe fossiel rijden, waarbij 75% van de energie wordt omgezet in overtollige warmte en giftige uitstoot, verdedigd wordt. Ook als je geen rekening houdt met de overduidelijke klimaatverandering, kan je niet blind blijven voor de duizenden vroegtijdige overlijdens per jaar en de duizenden kinderen met astma en andere luchtwegaandoeningen, mede veroorzaakt door de vervuiling door brandstofwagens. Fossiele brandstoffen kunnen niet duur genoeg zijn, de schade die zij aanrichten is gigantisch en de alternatieven zijn nu beschikbaar.
Leeggeperste werkmens, Dira heeft volkomen gelijk. De waaier aan hernieuwbare productiemiddelen is zoveel groter dan enkel wind en zon. Maar dan moet daar wel in geïnvesteerd worden, iets wat kernenergie tot nu toe heeft ontmoedigd. En moet er eens een paar weken gas gestookt worden, dan lig ik daar niet van wakker, de CO2 uitstoot zal veel lager zijn dan die van al die brandstofwagens. Miljoenen EV zullen met hun batterijen de belangrijkste bijdrage leveren voor de stabilisatie van ons elektriciteitsnet. Maar als u zich verder wil laten leegpersen door steeds hogere accijnzen en taksen, dan is dat uiteraard uw keuze. Tenslotte moet iemand de onvermijdelijke transitie naar elektrische mobiliteit financieren.
En wat dan met mensen die NIET elektrisch kunnen rijden omdat ze de kans en mogelijkheden niet hebben om een elektrische wagen op te laden? Bij mij bvb laat de elektrische installatie van het gehuurde gebouw dit niet toe en mijn huisbaas zal hier uiteraard de kost niet voor dragen. De huishuren staan al “sky high” en nu gaan de alleenstaande huurders waarvoor het haast onmogelijk is een eigen woning te betalen nog eens gestraft worden. Het is zuivere zever, de brandstofwagens van tegenwoordig stoten immers haast niets meer uit, toch zeker in vergelijking met gascentrales om de zogenaamde “groene elektrische wagens” te kunnen opladen.
Kirsten, zo hoor ik het graag, hoe meer u betaalt, hoe minder ik betaal. Een financiële transfer van de grote vervuilers naar milieuvriendelijker alternatieven, zo moet dat.
En wat met alle mensen die in dorpen en steden wonen in rijwoningen. Zie je voor elk huis op het trottoir al een laadpaal staan? Elke parkeerplaats gaat dan een priveplaats worden.
En je auto ergens publiekeijk opladen kost heel veel meer dan thuis. En met het openbaar rijden ipv auto is meestal geen optie want ze schaffen overal maar lijnen af zodat je niet op je werk geraakt. Is allemaal goed en wel voor mensen met een vrijstaand huis of halfopen bebouwing en met voldoende financiële draagkracht maar voor de meeste mensen niet haalbaar
Heb 540000 km met een diesel op 3 jaar, vraag mij af op hoeveel tijd ik dat met een elektrische zou gedaan hebben, gelukkig branden ze niet allemaal, die electrische want dat zou voor het milieu ook niet alles zijn. En europa is heiliger dan de paus, mevrouw Van Der layen laat haar in een audi a8 met v8 motor rondrijden, voor de Europeanen duidelijk te maken dat enkel rijken zullen kunnen rijden met wat ze willen, zeker niet de eerlijk werkende mensen, die moeten uitgebuit worden
Het ergste van al is dat die Electrische wagens helemaal niet beter zijn voor het milieu wanneer je de volledige keten bekijkt : ontginning hoogwaardige mineralen voor batterijen, energieopwekking, materialen nieuwe wagens, enz…. Heel het idee werd destijds geponeert met onvoldoende juiste informatie, de lobbying bij de EU deed zijn werk en nu men ziet dat China verderstaat wordt heel die machinerie vertraagt. Misschien moeten we de Chinezen hiervoor bedanken. Want is een hyperefficiënte kleine benzinemotor die 4 l / 100 km verbruikt uiteindelijk niet beter! Ik begrijp trouwens die hardwerkende mens hierboven met zijn 4×4 heel goed in zijn redenering. Men heeft het altijd over de liberale markt. Wel dat Europa de liberale markt dan ook correct toepast voor de consument. Wij beslissen zelf wel waar we ons geld aan geven!
Als ik zo alle oorlogen en miserie zie welke met olie en gas te maken hebben is €3 nog veel te weinig.
Kijk eens na hoe men de grondstoffen voor de batterijen en de zonnepanelen ontginnen… Voor je spreekt over het milieu…
@Dira
Dus u gaat ervan uit dag iedereen die investering kan maken.
40% de mensen hebben moeite om hun energie rekening te betalen. En dan verwacht u dat ze een aankoop kunnen doen om een EV aan te schaffen van min 30.000€, laat staan de investering om dan nog zonnepanelen op hun dak te leggen, op voorwaarde dat ze geen huurder zijn. Als ze geen zonnepanelen hebben rijden ze grotendeels nucliar, wat totaal niet natuur vriendelijk is. Trouwens,het maken van zo’n EV is extreem vervuilende en de hoeveelheid grondstoffen die ontgonnen moeten worden is of the charts. Hou er dan nog rekening mee dag zo’n batterij maar 4 jaar meegaat en ze die niet kunnen recyclen, net als zonnepanelen trouwens. Als u alles optelt rijd u evenveel, mss zelf meer vervuilend dan een benzine motor
Dat is dan uw bijdrage voor uw kleinkinderen. Is is zoveel misinformatie en de donkere kant van die EV’s wordt niet verteld. Tuurlijk niet want anders zou er gene verkocht worden. Er wordt u een illusie voorgeschoteld zoals bij zoveel dingen. En de meeste mensen lopen er klakkeloos is omdat ze zelf niet eerst op onderzoek gaan en hun eigen waarheid opzoeken ipv te geloven wat die beeldbuis u allemaal inlepelt. Kennis is macht en ze zijn heel goed om veel kennis achter te houden en de publieke opinie te manipuleren. Het spijt me, ik snap die fossiele brandstoffen zijn een kanker voor de natuur, maar de manier waarop EV’s gemaakt worden of hoe de energie ontwikkeld wordt is op zijn minst even erg. Er worden geen andere alternatieven aangeboden. Behalve waterstof dan maar door hoor je bewust heel weinig over.
Ik heb de indruk dat veel deelnemers aan dit forum niet echt goed begrijpen hoe het ETS2 systeem werkt. Ten eerste is het zo dat, hoe minder co2 er uitgestoten wordt, hoe lager de heffing op fossiele brandstoffen zal zijn. Aan alle fossielen: wees blij dat er ondertussen reeds honderdduizenden mensen in België elektrisch rijden. Hierdoor zal de heffing op uitstoot voor jullie dus lager zijn. In jullie eigen voordeel zouden jullie dus beter EV promoten I.p.v. het af te kraken met achterhaalde argumenten. Ten tweede is het de bedoeling dat de opbrengst van het ETS2 systeem terug vloeit naar de bevolking die energiebesparende maatregelen neemt. Lees: hoe meer brandstof er gebruikt wordt, hoe hoger de premies voor EV zullen zijn. Hoe meer gas er verstookt wordt, hoe goedkoper de warmtepompen zullen worden. Wie geen 3 € per liter brandstof wil betalen in de toekomst begint dus best vandaag nog met het promoten van EV,s
Wat gaan ze nog door ons strot duwen en ons verplichten. Democratie? ver te zoeken. De EU mag van mij terug verdwijnen . we zijn er alleen maar armer van geworden.
@xennob, ik beweer niet dat iedereen vandaag een EV kan betalen, maar ik ben vorig jaar in vele toonzalen geweest en meer dan helft van de fossiele auto’s die daar stonden kosten meer dan wat wij betaald hebben voor onze EV. Een batterij levensduur van 4jaar? Serieus? De meeste fabrikanten geven sowieso al 8 jaar garantie. Sommige types batterijen zullen verlicht tot 20 jaar meegaan. En wees gerust, met gaat daarna die waardevolle grondstoffen niet weggooien maar recycleren.
Het klimaat ligt niet op zijn gat. Het is allemaal flauwekul om ons extra te laten betalen.
Het klimaattop is altijd al veranderlijk geweest. Ijstijden en dan weet here tijdens met alles er tussen.
Alleen al de productie van elektrische auto’s is zeer gervuilend, maar vindt voornamelijk in het buitenland plaats. Dus hier geen last van.
Dit gaat om sabotage vragen.
Zou men niet beter investeren in zuinigere atmosferische auto’s die komen naar één a twee liever verbruik, dan in elektrisch aangedreven auto’s die zeer vervuilend zijn naar de ontginning van de stoffen voor de batterijen toe. Anderzijds zet men nu al zoveel windmolens en promoot men thuisbatterijen, dat er nu al teveel elektriciteit op het net zit. Zijn onze politici enorm bruiners of belust op winstbejag. Men wil zelfs nog een kerncentrale zetten. Het land staat al vol met Mercedes-sterren.
Tijd om eens een totale nieuwe regering te plaatsen want die worden gekker met den dag , ook de nieuwe regering hetzelfde loon als de hard werkende mens dan zullen ze hard niet piepen aan den top bende dieven
Afschaffen subsidies allerlei verenigingen zoals natuurpunt en dergelijke en de begroting is in orde en niet de presteerder en werker !
Overbevolking en al zijn gevolgen aanpakken is meer renderend dan al de regels om de bevolking te verarmen van een wanbeleid gesproken
Wie el, het klimaat is inderdaad altijd al veranderd, maar in cycli van tienduizenden jaren, niet op enkele jaren tijd zoals nu.
Sommigen zouden toch eens de studie van de Technische Universiteit Eindhoven moeten lezen. Die toont met heel concrete cijfers aan dat een EV, over de ganse levenscyclus bekeken en rekening gehouden met alle aspecten, 53% ecologischer is dan een brandstofwagen, indien geladen met een typisch Europese stroommix (en in België doen we beter met 80% uitstootloze stroom). Een batterij zit boordevol waardevolle materialen, en dat is nog altijd de beste garantie voor een maximale recyclage. Hoeveel diesel of benzine wordt gerecycleerd? Die worden gewoon verbrand met een schamel rendement van nauwelijks 25 % en 75 % schadelijke uitstoot. Er is ongetwijfeld nog een probleem van vervuiling bij productie en ontginning van grondstoffen voor batterijen, maar dat verzinkt in het niets in vgl. met de vervuiling door oppompen, transport (met bijhorende scheepsrampen) en raffinage van petroleum.
ik kan een elektrische wagen nie eens betalen !!!
@Anoniem, bedoel je met de planeet Utopia de planeet waar iedereen denkt dat aardolie tot het einde der tijden uit de grond gehaald kan worden? In dat geval blijf ik liever hier. Een minimum aan gezond verstand, meer heeft een mens niet nodig om te beseffen dat het anders moet.
@Dira… het overgrote deel van de Europese bevolking kan zich geen EV, noch nul energie woning, noch zonnepanelen en andere milieuvriendelijke maatregelen permitteren. Wel betalen ze zich arm aan belastingen, om diegenen zoals jou, die wel kapitaalkrachtig genoeg zijn, te voorzien van subsidies, om al die peperdure elektrische bolides, nul energie woningen enz. te kunnen aanschaffen. Kortom… “een vet varken ziet niet dat het mager varken honger heeft”…
Bende hypocrieten. EV m’n… ja.
Hier allemaal prat lopen op die zogenaamde niet vervuilende battetijen en zonnepanelen waarvan de grondstoffen worden ontgonnen in erbarmelijke omstandigheden aan minimale lonen.
En dan in de zomer allemaal met een “niet vervuilend” vliegtuig op vakantie gaan…
Ben ik wel eens benieuwd of iedereen die zo positief staat tegenover die prijsstijging voor brandstof ook zo gewillig de verhoging van de prijs van het brood, aardappelen, groenten, vlees, fruit,… zal aanvaarden
Tractoren en allerhande machines voor de verwerking van onze producten zullen duurder zijn in gebruik en die prijsstijging zal iedereen voelen, of je nu elektrisch rijdt of niet.
Dit laat duidelijk het falen vd EV zien. De EV is ronduit slecht en is niet goed te praten. Daarom dus maar de echte auto onbetaalbaar maken om een grote faling te rechtvaardigen. Waardeloos beleid en een nog waardelozere ontwikkeling!
Eddy Van Thielen, de TCO van een EV is altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE. Maar dan moet je wel het volledige plaatje kunnen zien, en kunnen rekenen op langere termijn. En daar knelt bij velen het schoentje.
Daar moet je voor gestudeerd hebben, wetende dat er nog niet genoeg elektriciteit is voorzien om al deze wagens te voeden. Waar is dat boerenverstand naartoe?
@Eddy van Thielen, ben jij helderziend ofzo? Ik ben helemaal niet kapitaalkrachtig. Ik heb wel de juiste keuzes gemaakt in het verleden. Mijn woning heeft niet meer gekost dan een gemiddelde woning omdat we geïnvesteerd hebben in isolatie I.p.v. luxe. Ik ben 30 jaar lang gaan werken met de fiets, koop alle kleding tweedehands, ga nooit op vakantie, … Gelieve niet te oordelen over mensen die je niet kent. Iedereen kan vandaag een stekker PV paneel kopen voor een paar honderd euro en dat zeer snel terug verdienen. Al wie een fossiele auto kan betalen kan vandaag een tweedehands EV betalen. enz
Simpel,laadpalen verwijdeten!
Fossieltje, al eens gaan kijken in Nigeria waar Shell de volledige Niger-delta heef vergiftigd? Of in Oeganda waar de aanleg van een petroleumpijpleiding nu honderdduizenden mensen van hun geboorte- en landbouwgronden verjaagt? In de Golf van Mexico waar de gevolgen van de Deepwater Horizonramp (800 miljoen liter olie in zee en op de kusten) na 9 jaar nog altijd slachtoffers maken? En zo kan ik nog wel enkele uren doorgaan …
hoe sneller hoe beter!
als het kan 10€ de liter!
Moet gedaan zijn met de hoog verbruikers.
Toen wij met een diesel reden verbruikte we 4l toen we een benzine hybrid kochten dachten we 6l te gaan verbruiken de realiteit wees echter op 7a8l.
Een dure miskoop die we binnen de 30dagen de deur wezen!
@Dira… spijtig genoeg bevestig je aleen maar mijn mening… b.t.w ik heb helemaal niets tegen elektrische auto’s, alleen heb ik een bloedhekel aan lieden die in hun eigen realiteit leven, en de waarheid niet willen zien. Helaas krijgt niet iedereen dezelfde kansen in het leven.
O ja… mijn volgende auto zal elektrisch zijn, maar ik heb dan ook een bovengemiddeld goed inkomen, iets wat de meeste Europeanen spijtig genoeg niet kunnen zeggen, die kunnen zich geen auto’s van 30000 euro en meer permitteren, laat staan nul energie woningen.
Wat ik hier zie is datbde discusdie over het al dan niet elektrisch rijden is beginnen gaan. Terwijl eigenlijk de aanstoot de ETS2 is.
Laat me even mijn situatie schetsen, alleenstaande papa van 2 kinderen, ik werk 7/7 om ons leven van alles te kunnen voorzien, om deftig eten op de plank te brengen voor mijn kinderen, om ze een goede opleiding te kunnen garanderen, om deftige opvang te kunnen voorzien enz. Met al dat komen wij maar net rond elke maand. Als nu de EU de brandstofprijs zo gaat verhogen zal dit zoals Boer Sjarel zegt een impact hebben op de prijzen in de winkels. De prijzen voor verwarmen, de prijs om een warme douche te kunnen nemen,… Helaas ben ik ook gedwongen om te huren omdat kopen geen optie is als alleenstaande. De nutsvoorziening in het gebouw laat niet toe om een EV te laden en was ik gedwongen om hybride te rijden, helaas moet daar ook nog steeds brandstof in om elektriciteit te kunnen maken.
Als dit erdoor komt weet ik niet meer hoe wij er nog gaan kunnen doorkomen. Alle kosten aan opvang, nutsvoorziening, voedsel, kledij, brandstof kost om van en naar het werk te kunnen rijden,…
Studie heeft immers uitgewezen dat voor een doorsnee gezin de totale kost aan enkel energie en brandstof met minstens 650€ per jaar gaat stijgen (zie Nieuwsblad) nog gezwegen van alle andere prijsstijgingen die zullen volgen.
Dank U EU om de hardwerkende mensen (die in de mate van hun mogelijke hun steentje bij proberen te dragen) te meer te gaan uitpersen.
Alleenstaande papa, kleine correctie: ETS2 zal een doorsnee gezin 650€ per jaar kosten, als dat gezin zich niet aanpast, terwijl het net de bedoeling van dat systeem is dat dat gezin zich wél aanpast. Wie daar te koppig voor is, of niet goed genoeg kan rekenen om zijn voordeel te zien, zal daar inderdaad de prijs voor betalen.
Joske, en wie zegt er dat er niet genoeg elektriciteit is? De afgelopen jaren hebben wij telkens ons productieoverschot moeten exporteren, het aantal dagen met negatieve prijzen wegens overproductie stijgt continu.
Geert, je moet dringend minder naïef worden denk ik! Of denk je nu echt omdat je met een EV rijdt dat je geen olie meer verbruikt? Amai, in bijna alles zit er olie en afgeleiden van olie verwerkt, dus ja ook jij en je consoorten zijn nog steeds schuldig aan het oppompen en verwerken van olie met de bijhorende vervuiling, net zoals ik en de rest hier, daar verandert een EV amper iets aan, want zelfs in die wagens zit er olie om transmissie en differentielen te smeren.
En verder moet je ook die studies niet geloven die besteld worden door de EV lobby, de uitkomst die men wilt, wordt bij bestelling aangegeven en de onderzoeken worden allemaal aangevraagd bij links groene instituten die niks liever doen dan de waarheid te verdraaien of het plaatje maar half te bekijken zodat het positief uitdraait voor EV.
Je bent nog een grapjas ook, benzine en diesel recycleren?? Verbruikte elektriciteit in je EV wordt toch ook niet gerecycleerd, wat een vergelijking, dat zegt voldoende over uw technisch inzicht.
Ik verhuis buiten de EU daar laat men de mensen tenminste leven en worden ze niet behandeld zoals citroenen om uit te persen, geen wonder dat er al velen de EU de rug toekeren.
Dirk, beetje eerlijk blijven, als er al olie in een EV zit, is dat verwaarloosbaar in vgl. met het verbruik van een ICE. En ik hoor graag van u waar de studie van TU Eindhoven in de fout gaat. Benzine en diesel worden uiteraard niet gerecycleerd, dat was precies de ironie. Elektriciteit hoeft niet gerecycleerd te worden, want die kan oneindig hernieuwbaar en niet-vervuilend geproduceerd worden. Is dat voldoende technisch inzicht voor u?
Wat ze iet zeggen is dat er duizende liters diesel nodig zijn om 1 batterij te bouwen en deze machines hebben ge e euronorm kwa verbruik en uitlaat als je denk dat je groen rijd heb je het mis plus alle fijnstof van banden en Remsen omdat die auto 2 keer zoveel weegt word allemaal niks over gezegt zoek het maar op eerder dat je elektrisch voor het milieu goed doet moet je 700000 km rijden en dat health en accu niet dus allemaal geldklopperij van Europe iedereen een nieuwe auto en 21 procent naar de belastingen denk na mensen het zal elke dag iets nieuws aijn voor het milieu Neen het is gewoon makkelijk verdient geld 1000den hectare bos weg voor winning grondstoffen en dan zijn ze zogezegt goed bezig
@Geert ik ben niet te koppig en ja ik kan rekenen, dat is ook de rede waarom ik geïnvesteerd heb in een hybride voertuig wat zo werd aangeprezen.
En ik ben niet de enige in zulke situatie, velen onder ons zullen helaas die 650€ meer mogen ophoesten en dan nog te zwijgen over al de rest dat duurder zal worden.
Dus correctie op wat uw correctie is, moest U de ganse uitleg hebben gelezen had U gemerkt dat er voor ons GEEN keuze bestaat. Tenzij U zich geroepen voelt om als wilde weldoener op te treden?
Alleenstaande papa, dan hebt u met uw hybride toch niet zo goed gerekend. ETS2 werd al jaren geleden aangekondigd, nu nog voor fossiele brandstoffen kiezen is een foute keuze. Tenzij u alsnog een betere keuze maakt, zal u voor uw fout moeten betalen. En dat is niet de schuld van de EU, maar van uzelf.
Moest ik de financiële mogelijkheden hebben gehad en een eigen woning hebben had ik al lang geïnvesteerd. Maar @Geert,ik denk dat U niet beseft hoe zwaar het is als alleenstaande om voor 2 kinderen altijd klaar te staan en nog meer dan full time te werken. Zeker als 1 van de kinderen nog extra medische behoeften vereist.
Wat mij betreft einde discussie, ik zal mijn rekeningen wel zelf maken en blijf bij m’n standpunt dat de EU geen rekening houdt met mensen in eenzelfde situatie als de mijne.
En maar afgeven op Europa. Terwijl we best fier mogen zijn dat we in Europa leven. ETS2 is geen pestmaatregel zoals velen onterecht denken. Het is een poging om ons te beschermen tegen nog meer klimaat onheil. Enkel jaren geleden zijn er in de grensstreek met Duitsland meer dan 200 doden gevallen omwille van een waterbom. De herstellingen aan de infrastructuur kosten vele miljarden en zijn nog steeds aan de gang. Ik ben meermaals in de regio geweest en heb gezien welke destructieve gevolgen de klimaatverandering kan hebben. Wie denkt dat we kunnen blijven co2 uitstoten zonder daardoor zwaar in de problemen te komen heeft het goed mis. Stop aub met excuses te verzinnen om toch maar niet uw verantwoordelijkheid te moeten opnemen.
Ze spreken van gascentrales te bouwen voor de stroom tekorten op te vangen en dan maar fantaseren dat je goed bezig bent met je electrische auto.Als ze de natuur willen redden moeten ze stoppen met hun elitaire nonsens te verkondigen en zorgen dat ecologische vooruitgang betaalbaar is voor iedereen.
De opbrengsten van het nieuwe ETS2 worden verdeeld over de lidstaten die verplicht zijn om deze te gebruiken voor klimaatmaatregelen. Dit biedt een enorme kans: ETS2 kan de overstap versnellen naar gezondere en schonere alternatieven, zoals hernieuwbare zonne- en windenergie, warmtepompen en elektrische voertuigen. Ook voor financieel kwetsbare mensen. Want samen met ETS2 wordt een Sociaal Klimaatfonds opgericht, waarmee onze overheden energie- en vervoersarmoede kunnen aanpakken.
Om aanspraak te kunnen maken op de middelen uit het Sociaal Klimaatfonds, moeten onze beleidsmakers voor juli 2025 een Belgisch Sociaal Klimaatplan indienen bij de Europese Commissie. Dat plan moet duidelijke oplossingen bieden die kwetsbare mensen beschermen tegen energie- en vervoersarmoede.
Dira, als u denkt met een EV en een energie neutraal huis de wereld en het klimaat te redden, dan bent u wel volledig mis. Er is maar één iets dat de wereld kan redden en dat is het aanpakken van overbevolking! Maar voor dat hoofdprobleem zijn groen gezinde mensen volledig blind en willen er niks van weten, integendeel hebben meestal nog de grootste gezinnen en zijn dus zelf het meest schuldig aan vervuiling, uitstoot, milieuproblemen…
En net Europa wordt hoofdzakelijk door dergelijke mensen en minderheidsgroepen bestuurd die beslissingen nemen zonder na te denken. Het sluiten van kerncentrales is er in België het schoolvoorbeeld van, iedereen zag in dat het niet mogelijk was, groenen, dik in de minderheid hebbben het toch verkregen 20 jaar geleden om ze te sluiten, hun ongelijk is intussen wel bewezen zeker? En dat is zo met bijna alles wat ze beslissen, veel te radicaal.
Triest om te zien…
Ik rijd al enkele jaren EV en zal mijn wil niet opdringen aan anderen. Ieder persoon zijn situatie is anders en wie ben ik om daarover te oordelen? Als U een bekommernis hebt over de maatregelen van de EU is het uw volste recht deze hier neer te pennen, zonder beoordeelt te worden door mensen die Uw situatie niet kennen. Zelf ben ik geen voorstander van de maatregel omdat de impact op vele zaken gevolgen zal hebben waar hier amper over gesproken wordt. Niettegenstaande dat, ik blijf EV rijden.
Alleenstaande papa, juist u zou dan moeten zorgen voor de op termijn goedkoopste optie. Aan uw commentaar te horen hebt u dat niet gedaan. En dat is niet de schuld van de EU.
Mijn volgende wagen zal een waterstof wagen worden in 2026 of 2027. Ideale oplossing, alle voordelen van elektrisch rijden zonder de nadelen ervan zoals te beperkte range en te lange laadtijden.
Hahhahaha wat een lul verhaal allemaal.over de electrische wagens en EV’S. Iedereen moet een VW 1.9 td aanschaffen. Ik reed zelf 3 jaar met een passat 1.9 td. Heb in die 3 jaar nooit aan de pomp gestaan. Wel reed ik.op alles wat olie was. Denk aan oude frituurolie oude motorolie. Heb ze de oliën gefilterd en zo in me tank gegoten. Als je achter mee reed kreeg je wel honger van de frikadellen lucht. De 1.9 tdi hebben ze niet voor niks laten verdwijnen. En over het klimaat gesproken kijk wat Amerika, Oost Europa en Azië allemaal uitstoot. En wat die voor loon krijgen. Pratrn als brugmessters over de electrische wagen en EV’s. Wat denk je dat je wagen kost om te maken. Nog geen €1000. Maar u moet wel meer dan €30000 ex BTW voor uw electrische wagen betalen. Mij vader is 76, hij zei in zijn jeugd koste 1 kilo vlees nog geen 5 CENT. Dus de boer moet geld bijleggen straks om uw eten op uw bord te krijgen. Studies laten alleen zien wat hun willen dat je ziet. 1 op de 10 mensen bullshit verhaal betekent dat ze maar 10 mensen hebben gevraagd voor hun onderzoek en dan gelijk zeggen 1op de 10. Waar denkt u dat hun die energie vandaan halen die ze verbruiken. Ook uit gas en aardolie, maar daar hoor je ze niet over. Die Afrikaan die een uitvinding heeft bedacht over het rijden op lucht die u in ademt. Zij hele dorp gratis van stroom voorzien heeft door zijn uitvinding die.lucht aanzuigende en dan omzet in stroom. Amerika wil hem dood hebben, Europa wil hem dood hebben. Saudi-Arabië wil hem dood hebben. Azië wil hem dood hebben. Doe eens allemaal uw huiswerk en praat dan wat goed is voor iedereen op deze wereld. Voorbeeld MARK RUTTE NAVO BAAS. Iedereen misleid heeft met deze broodje aap verhalen over electrische auto’s.Corona tijd, mensen vaccineren. Hoeveel memsen zijn dood gegaan aan verkeerde vaccinatie door verkeerde studies. Hij Is gevlucht uit Nederland omdat hij voor de rechter moest komen in Leeuwarden provincie FRIESLAND te NEDERLAND. maar nu onschendbaar is door diplomatie. Belgie heeft helemaal geen grondwet dus zeiken over wat goed is voor belgie. BULLSHIT. FRANKRIJK bepaald alles over de eu. Dit gaat gewoon terug in de tijd. Napoleon en Piet Hein aan 1 tafel. Niemand komt eruit met discussies, want de zogenaamde geleerde zegt electrisch is de toekomst. Maar elektriciteit wordt opgewekt door plofmotoren, diesel dus. Zonnepanelen moet je plaatsen in Afrika schijnt hele dag de zon. Vanuit Afrika leidingen aanleggen naar Europa dan is het probleem opgelost. Dan ook niet nee, want de gewone burger betaalt dan alle extra kosten wat er gemaakt moet worden om de leidingen te plaatsen. Dus of je nu elektrisch, benzine of diesel rijd, betalen zal je toch moeten. Gratis stroom heb ik thuis en ben nergens can afhankelijk. Heb 1 investering gedaan in 1 grote alternator(dynamo) aangesloten op een 12 volt accu en de alternator aangesloten meerdere accu’s. Ik heb levenslang gratis stroom. En ik moet de geleerden uit Eindhoven geloven. De media blokkeert de internet ook, zodat een leek (de burgers) niet kunnen kijken en lezen wat China bijvoorbeeld doet. In China kan je overal opladen, maar die wekken ook hu eigen stroom op. Dus bedenk eerst wat je allemaal zegt in deze discussie voor je zomaar wat roept en met name @ Dira de hooggeleerde van deze discussie
@ patron, over lulverhalen gesproken: een EV bouwen kost volgens jou 1000€, een Afrikaan maakt van lucht energie, u heeft zelf een alternator die levenslang op magische wijze gratis energie opwekt, corona vaccins zijn dodelijk, belgie heeft geen grondwet,… Om het in uw eigen woorden te zeggen: bedenk eerst wat je zegt voor je zomaar wat roept. Probeer eens een andere bron om uzelf te informeren zou ik zeggen.
JL, ik wens u veel geluk bij het zoeken naar een H2-pomp, er zijn er momenteel 7 in België, dat aantal is al jaren stabiel en er zijn geen plannen voor bijkomende pompen, bij enkele schommelt de kost rond 20 €/100 km. Als u moet wachten tot de pomp op 600 of 700 bar druk gekomen is, bent u meer tijd kwijt dan bij elektrisch snelladen. Tegen 2026/2027 zal uw autonomie niet groter meer zijn, en betaalt u bij aankoop het dubbele van de prijs van een gemiddeld EV.
@JL, om waterstof te produceren is er zeer veel elektriciteit nodig. Hierdoor verbruikt een waterstof auto twee keer zoveel dan een EV. Bovendien zal waterstof wellicht in de eerste plaats gebruikt gaan worden om andere sectoren klimaatneutraal te maken. Denk daarbij aan luchtvaart, scheepvaart, staalnijverheid, zwaar transport, enz. Batterijtechnologie evolueert ondertussen met rasse schreden. De natrium-ion batterijen komen er aan. De grootste batterijfabrikanten ter wereld ontwikkelen vandaag batterijen die op 5 minuten 500km rijbereik kunnen laden, een langere levensduur hebben en beter presteren in koude omstandigheden.
Ik woon in de buurt van twee waterstoftankstations en hoeveel energie daarvoor nodig is kan mij helemaal niks schelen, ik zal kiezen voor het gebruiksgemak, de rest doet maar wat hij wilt! Die superbatterijen van 5 minuten laden en 500 km rijden wachten we al 10 jaar op, nog steeds in labostadium, evolueren amper. En de prijs kan mij ook al niet deren, ik wil gemak zoals ik van mijn diesel gewend ben voor mijn dagdagelijks transport.
JL, eens afwachten hoelang die H2-pompen daar nog zullen blijven. Een investering van minstens 2 miljoen per pomp met gemiddeld 1 klant per dag, dat blijft niet duren. Er zijn een aantal redenen waarom de H2-auto na bijna 20 jaar nog altijd niet doorgebroken is. De superbatterij van 500 km. rijden en 5 minuten laden is er nu, en er is niks dat zo snel evolueert als batterij- en laadtechnologie: van MNC over LFP naar natrium-ion en straks kalium-ion in slechts enkele jaren tijd. In 2027 bent u met uw H2-auto hopeloos verouderd.
Elektrische auto’s is fantastisch om met te rijden maar de opladen van batterij + levensduur dat is ander iets anders is gevoeilg aan temperatuur verschillende wat de capaciteit van de accu beïnvloed accu bepaalt de restwaarde van de auto dat is het 2de probleem ,w waterstof met brandstofcel is toekomst de rest is bullshit,EU idiote hebben geen enkele technische kennis
En voor wie geen elektrische wagen kan betalen? De goedkoper chinese waren misschien wel een alternatief voor de minder bedeelden? Ik ben rolstoel gebruiker, en moet een nieuwe wagen laten aanpassen, wat ook een behoorlijke meer kost met zich meebrengt, en steeds opnieuw proeven gaan doen. Mijn auto is 16 jaar en heb amper 40 000km. Dit is voor mij het allerlaatste stukje van mijn afhankelijkheid afgeven. Wat voor zin heeft het leven dan, als je voor alles iemand moet vragen. Bus…aanvragen. Trein 24u van voordien aanvragen. Vliegtuig assistentie tijdig aanvragen. We drijven steeds meer af op een cultuur enkel voor de rijken en gezonden. Armen en zieken of zwakkeren worden steeds dieper geduwd. Europa is geen haar beter dan Amerika.
alles op 1 energiebron is nog nooit gebeurd,
zelfs niet in de jaren van koning diesel reed er nog altijd benzine lpg……
wij hebben NOOIT met diesel gereden zelfs niet toen iedereen dacht dat een euro 3 diesel met roetfilterpremie het goedkoopste was om dagelijks rond de kerktoren te rijden…
diegenen met een fikse roetfilteronkost weten ondertussen beter…
wat een bende klein kinderen is hier soms eigelijk bezig seg,en,degene zonder ervaring weten altijd wat het beste is voor iedereen…
van horen zeggen en de dagelijkse onzin op het internet.
AMEN!
Europa is ziek in het hoofd
De doelstelling van ETS 2 is niet om ‘elektrisch rijden te stimuleren’! Het is de bedoeling om de maatschappelijke kosten (in de eerste plaats milieuvervuiling) die het gevolg zijn van het verbranden van fossiele brandstoffen in de prijs te verrekenen. Dat dit – indirect – de aantrekkelijkheid van een EV verhoogt is duidelijk, maar je zou net zo goed kunnen overstappen op alternatieven zoals biofuels of waterstof. Maar… die alternatieven zullen sowieso veel duurder blijven dan batterij-elektrische voertuigen. Want die zijn veel efficiënter. ETS 2 gaat dus een duidelijk prijsprikkel in de juiste richting geven.
Zolang die elektrische niet op minder dan 5 minuten geladen kan worden voor minimum 500 werkelijke km, zomer en winter, zal het diesel of benzine blijven, ongeacht de prijs, zo eenvoudig is het. En dat zal niet voor mij alleen gelden!
Dvg diegene met zogezegd ervaring denken altijd dat wat voor hen werkt, voor iedereen werkt, alleen zo is het niet.
Op zig heb ik geen probleem met electrisch rijden
Maar eerst met de wortel tot 200% aftrekbaar voor bedrijven .dan een veel te klein subsidie bedrag voor particulieren dat de dag na aankondiging reeds op was en nu de stok door iets wat min of meer betaalbaar was pokkeduur te maken om die EV toch maar in een goed daglicht te krijgen bij Jan Modaal. Gevolg het worden autoloze Zondagen zoals in een ver verleden
Anoniem, het blijft niet benzine of diesel, want de verkoop van EV stijgt exponentieel (en niet langer meer enkel voor leasewagens), zo eenvoudig is het.